uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 1 , w szczególności jego art. 52,
(1) W dniu 10 marca 2015 r. Niderlandy poinformowały Komisję zgodnie z art. 52 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1272/2008, że mają uzasadnione powody, by uważać, że zawierające nikotynę papierosy elektroniczne i pojemniki zapasowe, jakkolwiek spełniają wymogi wspomnianego rozporządzenia, stanowią poważne zagrożenie dla zdrowia ludzkiego w związku z wymogami w zakresie oznakowania i pakowania. Niderlandy przyjęły środek tymczasowy w odniesieniu do tymczasowych przepisów dotyczących papierosów elektronicznych w dniu 24 listopada 2014 r. Środek ten (dalej: "dekret") został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Królestwa Niderlandów z dnia 28 listopada 2014 r. 2 . Niderlandy poinformowały o dekrecie pozostałe państwa członkowskie oraz Europejską Agencję Chemikaliów w dniu 12 marca 2015 r.
(2) Artykuł 4 ust. 1 dekretu stanowi, że zawierające nikotynę papierosy elektroniczne i pojemniki zapasowe do nich muszą być zabezpieczone przed dziećmi, a art. 4 ust. 2 stanowi, że pojemniki zapasowe muszą posiadać zamknięcia uniemożliwiające otwarcie przez dzieci, chociaż nie jest to wymagane przez rozporządzenie (WE) nr 1272/2008. W tym kontekście należy zauważyć, że do celów rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 papierosy elektroniczne mogą być uznane za mieszaniny w pojemniku. Przez objęcie zarówno papierosów elektronicznych, jak i pojemników zapasowych wymogiem zamknięcia zabezpieczającego przed dostępem dzieci bez względu na stężenie graniczne tej substancji w mieszaninie, dekret nakłada dodatkowe wymogi wykraczające poza przepisy rozporządzenia (WE) nr 1272/2008. Z kolei art. 7 ust. 2 dekretu stanowi, że o ile zalecenie przechowywania produktów poza zasięgiem dzieci nie jest obowiązkowe na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1272/2008, opakowanie jednostkowe i opakowanie zewnętrzne muszą nosić takie zalecenie. W związku z tym dekret wykracza poza obowiązek oznakowania na postawie rozporządzenia (WE) nr 1272/2008. Z powyższych względów dodatkowe wymogi zawarte w art. 4 ust. 1 i 2 oraz art. 7 ust. 2 dekretu mogą utrudniać wprowadzanie na niderlandzki rynek produktów zgodnych z obowiązującymi przepisami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 1272/2008.
(3) Niderlandy przedłożyły uzasadnione powody, by sądzić, że zawierające nikotynę papierosy elektroniczne i pojemniki zapasowe stanowią poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi. Mając na uwadze, że choć w pierwszej połowie 2013 r. odnotowano jedynie 2 przypadki zatrucia, to ich liczba wzrosła w drugiej połowie roku, osiągając w sumie 33 przypadki w 2013 r. i 43 przypadki w 2014 r. W 2013 r. w 27 przypadkach mieszaniny zostały przyjęte doustnie, w szczególności przez ośmioro dzieci w wieku od 0 do 4 lat. Wymogi oznakowania i pakowania zawarte w dekrecie mają charakter pozwalający na uniemożliwienie dzieciom dostępu do tych mieszanek, a tym samym są odpowiednie, aby zmniejszyć ryzyko dla zdrowia dzieci.
(4) Przepisy dekretu odzwierciedlają przepisy art. 20 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE 3 . Państwa członkowskie mają obowiązek wprowadzić w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania tej dyrektywy najpóźniej w terminie do dnia 20 maja 2016 r.
(5) Dekret jest środkiem tymczasowym, który może mieć zastosowanie do czasu wejścia w życie środków przyjętych przez Królestwo Niderlandów w ramach transpozycji dyrektywy 2014/40/UE do holenderskiego prawa krajowego. Środki powinny zatem być dopuszczone do stosowania do dnia 19 maja 2016 r.
(6) W celu umożliwienia Komisji dotrzymania 60-dniowego terminu podjęcia decyzji ustanowionego w art. 52 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 niniejsza decyzja powinna wejść w życie z dniem jej opublikowania.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.118.8 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2015/744 w sprawie zezwolenia na wprowadzenie przez Niderlandy środka tymczasowego zgodnie z art. 52 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 w zakresie dodatkowych wymagań dotyczących pakowania i oznakowania papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych zawierających nikotynę |
| Data aktu: | 08/05/2015 |
| Data ogłoszenia: | 09/05/2015 |
| Data wejścia w życie: | 09/05/2015 |