a także mając na uwadze, co następuje:(1) Przepisy zawarte w niniejszym rozporządzeniu są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ odnoszą się do wymogów w zakresie składników funduszy własnych obowiązujących instytucje oraz odliczeń od tych samych składników funduszy własnych na potrzeby stosowania rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, które powinny wejść w życie w tym samym czasie, oraz aby ułatwić całościowy wgląd w te przepisy i łatwy dostęp do nich osobom podlegającym tym obowiązkom, wskazane jest włączenie do jednego rozporządzenia wszystkich regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie funduszy własnych, wymaganych na mocy rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(2) Aby zwiększyć poziom konwergencji w Unii w zakresie sposobu odliczania możliwych do przewidzenia dywidend od zysków z bieżącego okresu lub zysków rocznych, należy ustalić hierarchię metod szacowania odliczeń: po pierwsze, decyzja o wypłacie zysków podjęta przez odpowiedni podmiot, po drugie, polityka w zakresie dywidend, i po trzecie, historyczny wskaźnik wypłat.
(3) Poza ogólnymi wymogami w zakresie funduszy własnych dodanymi lub zmienionymi na mocy szczegółowych wymogów dotyczących funduszy własnych nałożonych na te instytucje, określenie warunków, zgodnie z którymi właściwe organy mogą uznać, że dany rodzaj przedsiębiorstwa uznawany na mocy mającego zastosowanie prawa krajowego kwalifikuje się jako towarzystwo ubezpieczeń wzajemnych, spółdzielnia, instytucja oszczędnościowa lub podobna instytucja do celów funduszy własnych jest niezbędne do ograniczenia ryzyka prowadzenia przez jakąkolwiek instytucję działalności jako towarzystwo ubezpieczeń wzajemnych, spółdzielnia, instytucja oszczędnościowa lub podobna instytucja, która może podlegać szczegółowym wymogom w zakresie funduszy własnych, w przypadku gdy taka instytucja nie posiada cech charakterystycznych dla instytucji unijnego sektora bankowości spółdzielczej.
(4) W przypadku instytucji uznawanej na mocy mającego zastosowanie prawa krajowego za towarzystwo ubezpieczeń wzajemnych, spółdzielnię, instytucję oszczędnościową lub podobną instytucję należy w niektórych przypadkach dokonać rozróżnienia między posiadaczami instrumentów w kapitale podstawowym Tier I instytucji a członkami takiej instytucji, ponieważ członkowie muszą z reguły posiadać instrumenty kapitałowe, aby móc korzystać z prawa do dywidendy, jak również z prawa do części zysków i rezerw.
(5) Ogólnie rzecz biorąc, cechą wspólną spółdzielni, instytucji oszczędnościowej, towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych lub podobnej instytucji jest fakt, że prowadzą one działalność na rzecz klientów i członków instytucji, świadcząc również usługi na rzecz ogółu społeczeństwa. Podstawowym ich celem nie jest osiąganie i wypłacanie zysku finansowego zewnętrznym dostawcom kapitału, takim jak udziałowcy spółek akcyjnych. Z tego względu instrumenty kapitałowe wykorzystywane przez te instytucje różnią się od instrumentów kapitałowych emitowanych przez spółki akcyjne, które zasadniczo przyznają posiadaczom pełny dostęp do rezerw i zysków w przypadku kontynuacji działalności i likwidacji oraz podlegają zbyciu na rzecz osoby trzeciej.
(6) Jeżeli chodzi o instytucje o charakterze spółdzielni, ich wspólną cechą jest zasadniczo fakt, że członkowie mogą zrezygnować z członkostwa, a tym samym zażądać wykupu posiadanych instrumentów w kapitale podstawowym Tier I. Nie uniemożliwia to spółdzielni emitowania instrumentów kapitałowych kwalifikujących się jako instrumenty w kapitale podstawowym Tier I, w przypadku których nie ma możliwości, aby posiadacze mogli je zwrócić instytucji, pod warunkiem że takie instrumenty spełniają wymogi określone w art. 29 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Jeżeli instytucja emituje różne rodzaje instrumentów zgodnie z art. 29 tego rozporządzenia, nie powinny istnieć żadne przywileje przypisane wyłącznie do niektórych rodzajów takich instrumentów poza tymi przewidzianymi w art. 29 ust. 4 tego rozporządzenia.
(7) Instytucje oszczędnościowe mają zasadniczo strukturę fundacji, w której nie występuje właściciel kapitału, co oznacza, że nie istnieje podmiot, który ma udział w kapitale i który mógłby czerpać korzyści z zysków instytucji. Jedną z kluczowych cech towarzystw ubezpieczeń wzajemnych jest fakt, że ich członkowie zasadniczo nie wnoszą wkładu na rzecz kapitału instytucji oraz, w normalnych warunkach prowadzenia działalności, nie czerpią korzyści z tytułu bezpośrednich wypłat z kapitału rezerwowego. Nie powinno to uniemożliwiać tym instytucjom emitowania instrumentów w kapitale podstawowym Tier I na rzecz inwestorów lub członków, którzy mogą mieć udział w kapitale i czerpać korzyści w pewnym stopniu z kapitału rezerwowego w sytuacjach kontynuowania działalności i likwidacji.
(8) Wszystkie istniejące instytucje, które zostały ustanowione i uznane za towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych, spółdzielnie, instytucje oszczędnościowe lub podobne instytucje na mocy mającego zastosowanie prawa krajowego przed dniem 31 grudnia 2012 r. nadal klasyfikuje się jako takie do celów przepisów części drugiej rozporządzenia (UE) nr 575/2013 niezależnie od ich formy prawnej, o ile będą w dalszym ciągu spełniały kryteria, które zdecydowały o ich uznaniu za takie podmioty zgodnie z mającym zastosowanie prawem krajowym.
(9) Jeżeli chodzi o definiowanie sytuacji, które kwalifikowałyby się jako pośrednie finansowanie w odniesieniu do wszystkich rodzajów instrumentów kapitałowych, bardziej praktycznym i kompleksowym sposobem byłoby określenie cech charakterystycznych odwrotnego pojęcia, tj. finansowania bezpośredniego.
(10) Aby móc stosować przepisy w zakresie funduszy własnych w odniesieniu do towarzystw ubezpieczeń wzajemnych, spółdzielni, instytucji oszczędnościowych i podobnych instytucji, należy odpowiednio uwzględnić specyfikę takich instytucji. Należy wprowadzić przepisy służące m.in. zapewnieniu takim instytucjom możliwości ograniczania, w stosownych przypadkach, wykupu ich instrumentów kapitałowych. Dlatego też w przypadku gdy na mocy mającego zastosowanie prawa krajowego odmowa wykupu instrumentów jest zabroniona w odniesieniu do tych rodzajów instytucji, konieczne jest, aby przepisy regulujące te instrumenty dawały instytucji możliwość odroczenia ich wykupu i ograniczenia kwoty podlegającej wykupowi. Ponadto, biorąc pod uwagę znaczenie możliwości ograniczenia lub odroczenia wykupu, właściwe organy powinny być uprawnione do ograniczania wykupu udziałów w spółdzielni, a instytucje powinny dokumentować każdą decyzję o ograniczeniu wykupu.
(11) Należy zdefiniować pojęcie zysku ze sprzedaży powiązanego z przyszłymi dochodami z tytułu marż w kontekście sekurytyzacji i ujednolicić jego interpretację z praktykami międzynarodowymi, np. praktykami wskazanymi przez Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego, oraz zapewnić, aby żadne odwołalne zyski ze sprzedaży nie zostały włączone do funduszy własnych instytucji z uwagi na ich nietrwały charakter.
(12) Aby uniknąć arbitrażu regulacyjnego oraz aby zapewnić zharmonizowane stosowanie przepisów w zakresie wymogów kapitałowych w Unii, należy zapewnić wprowadzenie jednolitego podejścia do procedury odliczania z funduszy własnych niektórych pozycji, takich jak straty za bieżący rok obrachunkowy, aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego oparte na przyszłej rentowności oraz aktywa funduszu emerytalnego ze zdefiniowanymi świadczeniami.
(13) Aby zapewnić spójność w całej Unii w zakresie sposobu oceny zachęt do wykupu, należy przedstawić opis przypadków, w których można oczekiwać, że dany instrument zostanie prawdopodobnie wykupiony. Należy również opracować przepisy prowadzące do terminowego uruchamiania mechanizmów absorbowania strat w odniesieniu do instrumentów hybrydowych, aby zwiększyć zdolność tych instrumentów do absorbowania strat w przyszłości. Ponadto, biorąc pod uwagę fakt, że instrumenty emitowane przez jednostki specjalnego przeznaczenia zapewniają niższy poziom pewności pod względem ostrożnościowym niż instrumenty emitowane bezpośrednio, należy ograniczyć i ściśle określić warunki wykorzystywania jednostek specjalnego przeznaczenia do pośredniej emisji funduszy własnych.
(14) Należy zachować równowagę między koniecznością zapewnienia adekwatnego pod względem ostrożnościowym sposobu obliczania ekspozycji instytucji z tytułu pośrednich udziałów wynikających z portfeli indeksowych a koniecznością dopilnowania, aby działania w tym zakresie nie stwarzały nadmiernego obciążenia dla tych instytucji.
(15) Uznaje się, że konieczne jest opracowanie szczegółowej i kompleksowej procedury, za pomocą której właściwe organy będą udzielały zezwolenia nadzorczego na obniżenie funduszy własnych. Instytucja nie może przekazywać posiadaczom informacji o wykupach, obniżeniach i odkupach instrumentów funduszy własnych przed uzyskaniem uprzedniego zezwolenia od odpowiedniego właściwego organu. Instytucje powinny przedstawić szczegółowy wykaz elementów, tak aby właściwy organ otrzymał wszystkie istotne informacje przed podjęciem decyzji w sprawie zezwolenia.
(16) Tymczasowe odstępstwa od odliczania z pozycji funduszy własnych przyznaje się w stosownych przypadkach w celu dostosowania planów operacyjnych w zakresie pomocy finansowej i umożliwienia ich realizacji. Dlatego też okres obowiązywania takich odstępstw nie powinien przekraczać okresu realizacji planów operacyjnych w zakresie pomocy finansowej.
(17) Aby jednostki specjalnego przeznaczenia mogły zakwalifikować się do włączenia do pozycji funduszy własnych w kapitale dodatkowym Tier I i Tier II, aktywa jednostek specjalnego przeznaczenia, które nie zostały zainwestowane w instrumenty funduszy własnych wyemitowane przez instytucje, powinny zostać utrzymane na minimalnym i nieznacznym poziomie. Aby osiągnąć ten cel, odpowiednią kwotę aktywów należy ograniczyć limitem wyrażonym w odniesieniu do średnich aktywów ogółem jednostki specjalnego przeznaczenia.
(18) Celem przepisów przejściowych jest umożliwienie płynnego przejścia na stosowanie nowych ram regulacyjnych, dlatego też ważne jest, aby podejście przyjęte przy stosowaniu przepisów przejściowych dotyczących filtrów i odliczeń, a więc przejściowe podejście określone w rozporządzeniu (UE) nr 575/2013 było stosowane w sposób spójny, ale jednocześnie uwzględniało punkt wyjścia, tj. krajowe przepisy transponujące poprzedni unijny system regulacyjny reprezentowany przez dyrektywy 2006/48/WE 3 i 2006/49/WE 4 Parlamentu Europejskiego i Rady.
(19) Na mocy tych przepisów nadwyżka instrumentów w kapitale podstawowym Tier I lub instrumentów dodatkowych w Tier I podlegających zasadzie praw nabytych zgodnie z przepisami przejściowymi rozporządzenia (UE) nr 575/2013 może zostać włączona w zakres limitów dla instrumentów w kapitale niższej kategorii podlegających zasadzie praw nabytych. Nie może to jednak zmieniać limitów dla instrumentów w kapitale niższej kategorii podlegających zasadzie praw nabytych, dlatego też jakiekolwiek włączenie w zakres limitów dla instrumentów w kapitale niższej kategorii podlegających zasadzie praw nabytych powinno być możliwe wyłącznie w przypadku, gdy w tym kapitale niższej kategorii istnieją wystarczające rezerwy. Ponieważ przedmiotowe instrumenty stanowią nadwyżkę w kapitale wyższej kategorii, należy umożliwić późniejsze przeklasyfikowanie tych instrumentów do kapitału wyższej kategorii.
(20) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowią projekty regulacyjnych standardów technicznych przedstawione Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(21) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego zorganizował otwarte konsultacje społeczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, które stanowią podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii przez Bankową Grupę Interesariuszy ustanowioną zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 ,
(22) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego powinien dokonać przeglądu stosowania niniejszego rozporządzenia, a w szczególności przepisów ustanawiających procedury udzielania zezwoleń na wykup instrumentów w kapitale podstawowym Tier I towarzystw ubezpieczeń wzajemnych, instytucji oszczędnościowych, spółdzielni i podobnych instytucji oraz, w stosownych przypadkach, zaproponuje jego zmiany.
(23) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego zasięgnął opinii Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych w sprawie podejścia do instrumentów kapitałowych zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji z państwa trzeciego oraz podejścia do instrumentów kapitałowych przedsiębiorstw wyłączonych z zakresu dyrektywy 2009/138/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 6 do celów art. 36 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Tytuł aktu zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2023/827 z dnia 11 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 maja 2023 r.
2 Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1.
3 Dyrektywa 2006/48/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje kredytowe (Dz.U. L 177 z 30.6.2006, s. 1).
4 Dyrektywa 2006/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie adekwatności kapitałowej firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych (Dz.U. L 177 z 30.6.2006, s. 201).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) (Dz.U. L 335 z 17.12.2009, s. 1).
7 Art. 1 lit. c zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia nr 2023/827 z dnia 11 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 maja 2023 r.
8 Art. 1 lit. f) zmieniona przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2176/2020 z dnia 12 listopada 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.433.27) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 grudnia 2020 r.
9 Art. 1 lit. ha dodana przez art. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia nr 2023/827 z dnia 11 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 maja 2023 r.
10 Art. 1 lit. i zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. c rozporządzenia nr 2023/827 z dnia 11 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 maja 2023 r.
11 Art. 1 lit. ja dodana przez art. 1 pkt 2 lit. d rozporządzenia nr 2023/827 z dnia 11 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 maja 2023 r.
12 Art. 1 lit. k zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. e rozporządzenia nr 2023/827 z dnia 11 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 maja 2023 r.
13 Art. 1 lit. o) dodana przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2015/923 z dnia 11 marca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.150.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 lipca 2015 r.
14 Art. 1 lit. p) dodana przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2015/923 z dnia 11 marca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.150.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 lipca 2015 r.
15 Art. 1a dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2023/827 z dnia 11 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 maja 2023 r.
16 Rozdział II tytuł zmieniony przez art. 1 pkt 4rozporządzenia nr 2023/827 z dnia 11 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 maja 2023 r.
17 Rozdział II sekcja 1 tytuł zmieniony przez art. 1 pkt 5rozporządzenia nr 2023/827 z dnia 11 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 maja 2023 r.
18 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338).
19 Art. 4 ust. 2 lit. ka dodana przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 2023/827 z dnia 11 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 maja 2023 r.
20 Art. 4 ust. 2 lit. r zmieniona przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 2023/827 z dnia 11 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 maja 2023 r.
21 Art. 7a dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2015/850 z dnia 30 stycznia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.135.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 czerwca 2015 r.
22 Art. 7b dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2015/850 z dnia 30 stycznia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.135.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 czerwca 2015 r.
23 Art. 7c dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2015/850 z dnia 30 stycznia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.135.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 czerwca 2015 r.
24 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 680/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne dotyczące sprawozdawczości nadzorczej instytucji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 (Dz.U. L 191 z 28.6.2014, s. 1).
25 Art. 7d dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr (UE) 2015/850 z dnia 30 stycznia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.135.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 czerwca 2015 r.
26 Art. 8 zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 2023/827 z dnia 11 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 maja 2023 r.
27 Rozporządzenie (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 lipca 2002 r. w sprawie stosowania międzynarodowych standardów rachunkowości (Dz.U. L 243 z 11.9.2002, s. 1).
28 Art. 9 zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 2023/827 z dnia 11 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 maja 2023 r.
29 Dyrektywa 2002/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie dodatkowego nadzoru nad instytucjami kredytowymi, zakładami ubezpieczeń oraz przedsiębiorstwami inwestycyjnymi konglomeratu finansowego (Dz.U. L 35 z 11.2.2003, s. 1).
30 Art. 12 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr 2023/827 z dnia 11 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 maja 2023 r.
31 Dyrektywa Rady 86/635/EWG z dnia 8 grudnia 1986 r. w sprawie rocznych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych banków i innych instytucji finansowych (Dz.U. L 372 z 31.12.1986, s. 1).
32 Art. 13a dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2176/2020 z dnia 12 listopada 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.433.27) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 grudnia 2020 r.
33 Art. 15a dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2015/923 z dnia 11 marca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.150.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 lipca 2015 r.
34 Art. 15b dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2015/923 z dnia 11 marca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.150.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 lipca 2015 r.
35 Art. 15c dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2015/923 z dnia 11 marca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.150.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 lipca 2015 r.
36 Art. 15d dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2015/923 z dnia 11 marca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.150.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 lipca 2015 r.
37 Art. 15e dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2015/923 z dnia 11 marca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.150.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 lipca 2015 r.
38 Art. 15f dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2015/923 z dnia 11 marca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.150.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 lipca 2015 r.
39 Art. 15g dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2015/923 z dnia 11 marca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.150.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 lipca 2015 r.
40 Art. 15h dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2015/923 z dnia 11 marca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.150.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 lipca 2015 r.
41 Art. 15i dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2015/923 z dnia 11 marca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.150.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 lipca 2015 r.
42 Art. 15j dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2015/923 z dnia 11 marca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.150.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 lipca 2015 r.
43 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/110/WE z dnia 16 września 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje pieniądza elektronicznego oraz nadzoru ostrożnościowego nad ich działalnością (Dz.U. L 267 z 10.10.2009, s. 7).
44 Dyrektywa 2007/64/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 listopada 2007 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego (Dz.U. L 319 z 5.12.2007, s. 1).
45 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz.U. L 174 z 1.7.2011, s. 1).
46 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 32).
47 Rozdział III tytuł zmieniony przez art. 1 pkt 10rozporządzenia nr 2023/827 z dnia 11 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 maja 2023 r.
48 Art. 20 zmieniony przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia nr 2023/827 z dnia 11 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 maja 2023 r.
49 Art. 24a dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2015/923 z dnia 11 marca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.150.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 lipca 2015 r.
50 Art. 25 zmieniony przez art. 1 pkt 12 rozporządzenia nr 2023/827 z dnia 11 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 maja 2023 r.
51 Art. 26 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 13 rozporządzenia nr 2023/827 z dnia 11 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 maja 2023 r.
52 Rozdział IV sekcja 2 zmieniona przez art. 1 pkt 14 rozporządzenia nr 2023/827 z dnia 11 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 maja 2023 r.
53 Rozdział IV sekcja 3 tytuł zmieniony przez art. 1 pkt 15 lit. arozporządzenia nr 2023/827 z dnia 11 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 maja 2023 r.
54 Art. 33 zmieniony przez art. 1 pkt 15 lit. b i c rozporządzenia nr 2023/827 z dnia 11 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 maja 2023 r.
55 Art. 34a dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr (UE) 2015/923 z dnia 11 marca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.150.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 lipca 2015 r.
56 Rozdział Va dodany przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2015/488 z dnia 4 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2015.78.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 kwietnia 2015 r.
57 Dyrektywa 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych zmieniająca dyrektywę Rady 85/611/EWG i 93/6/EWG i dyrektywę 2000/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylająca dyrektywę Rady 93/22/EWG (Dz.U. L 145 z 30.4.2004, s. 1).