Rozporządzenie delegowane 1395/2014 ustalające plan w zakresie odrzutów dla niektórych połowów małych gatunków pelagicznych i połowów do celów przemysłowych na Morzu Północnym

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) NR 1395/2014
z dnia 20 października 2014 r.
ustalające plan w zakresie odrzutów dla niektórych połowów małych gatunków pelagicznych i połowów do celów przemysłowych na Morzu Północnym

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 6 i art. 18 ust. 1 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) nr 1380/2013 ma na celu stopniowe wyeliminowanie odrzutów we wszystkich rodzajach połowów w Unii poprzez wprowadzenie obowiązku wyładunku w odniesieniu do połowów gatunków podlegających limitom połowowym.

(2) Art. 15 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 uprawnia Komisję do przyjmowania w drodze aktów delegowanych planów w zakresie odrzutów na okres nie dłuższy niż trzy lata na podstawie wspólnych rekomendacji opracowanych przez państwa członkowskie we współpracy z odpowiednimi komitetami doradczymi.

(3) Belgia, Dania, Niemcy, Francja, Niderlandy, Szwecja i Zjednoczone Królestwo mają bezpośredni interes w zarządzaniu łowiskami w regionie Morza Północnego. Te państwa członkowskie przedstawiły Komisji wspólne rekomendacje po przeprowadzeniu konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Zasobów Pelagicznych i Komitetem Doradczym ds. Morza Północnego. Uzyskano opinie naukowe od odpowiednich organów naukowych. Środki zawarte we wspólnej rekomendacji są zgodne z art. 15 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 i dlatego zgodnie z art. 18 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 należy je zawrzeć w niniejszym rozporządzeniu.

(4) W zakresie dotyczącym Morza Północnego zgodnie z art. 15 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 obowiązek wyładunku ma zastosowanie najpóźniej od dnia 1 stycznia 2015 r. do wszystkich statków prowadzących połowy małych gatunków pelagicznych i połowy do celów przemysłowych w odniesieniu do poławianych na tych łowiskach gatunków podlegających limitom połowowym.

(5) Zgodnie ze wspólną rekomendacją plan w zakresie odrzutów powinien od dnia 1 stycznia 2015 r. obejmować w Morzu Północnym połowy makreli, śledzia, ostroboka, błękitka, argentyny wielkiej i szprota oraz połowy do celów przemysłowych okowiela, szprota i dobijakowatych.

(6) Wspólna rekomendacja zawiera wyłączenie z obowiązku wyładunku makreli i śledzia poławianych okrężnicą pod pewnymi warunkami w oparciu o dowody naukowe wykazujące wysokie wskaźniki przeżycia zgodnie z art. 15 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013. Dowody naukowe wykazujące wysokie wskaźniki przeżycia zostały dostarczone przez grupę Scheveningen i przedstawione we wspólnej rekomendacji, w której odniesiono się do szeregu badań naukowych dotyczących przeżywalności ryb uwolnionych w trakcie połowów z wykorzystaniem okrężnicy. W tych badaniach stwierdzono, że wskaźniki przeżycia zależą od czasu trwania zatłoczenia i od zagęszczenia ryb w sieci, które w tego rodzaju połowach są zazwyczaj ograniczone. Informacje te zostały zweryfikowane przez STECF podczas posiedzenia plenarnego 14-02. W opinii STECF - przy założeniu, że wyniki badań przeżywalności można uznać za reprezentatywne dla wskaźników przeżycia w połowach do celów przemysłowych - odsetek makreli, które po uwolnieniu do morza przeżywają, wynosiłby prawdopodobnie około 70 % i skutkowałby niższym zagęszczeniem niż zagęszczenie, przy którym stwierdzono wzrost śmiertelności śledzia. W art. 19b ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 850/98 2  określono zakaz wypuszczania makreli i śledzia przed pełnym przyjęciem sieci na burtę statku rybackiego powodującego utratę martwych lub ginących ryb. Wyłączenie z uwagi na przeżywalność nie wywiera wpływu na obowiązujący zakaz, ponieważ wypuszczanie ryb będzie zachodziło na etapie działalności połowowej, na którym ryby wykazują wysoki wskaźnik przeżycia po uwolnieniu. Z tego względu należy uwzględnić takie wyłączenie w niniejszym rozporządzeniu.

(7) Wspólna rekomendacja zawiera również wyłączenie de minimis z obowiązku wyładunku w celu uniknięcia nieproporcjonalnych kosztów postępowania z przypadkowymi połowami, takich jak koszty przechowywania, pracy, mrożenia oraz z uwagi na trudności w zwiększeniu selektywności połowów pelagicznych ukierunkowanych na makrelę, ostroboka i śledzia w obszarach ICES IVb i c na południe od 54° N. To wyłączenie opiera się na dowodach naukowych przedstawionych przez państwa członkowskie zaangażowane w prace nad wspólną rekomendacją i zostało zweryfikowane przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF). STECF uznał, że we wspólnej rekomendacji przedstawiono uzasadnione argumenty jakościowe na poparcie wyłączenia de minimis z powodu nieproporcjonalnych kosztów postępowania z przypadkowymi połowami. W świetle powyższego i przy braku odmiennych danych naukowych należy ustanowić wyłączenie de minimis zgodnie z wielkościami procentowymi zaproponowanymi we wspólnej rekomendacji oraz na poziomach nieprzekraczających poziomów dozwolonych na podstawie art. 15 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013. Z tego względu należy uwzględnić takie wyłączenie w niniejszym rozporządzeniu.

(8) Aby zapewnić odpowiednią kontrolę, należy określić wymogi dotyczące dokumentowania połowów objętych wyłączeniami zawartymi w niniejszym rozporządzeniu.

(9) Niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu, ponieważ środki w nim przewidziane wywierają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu dla statków Unii i powiązaną z nim działalność gospodarczą.

(10) Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2015 r., aby zapewnić zgodność z terminami określonymi w art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 r. Zgodnie z art. 15 ust. 6 tego rozporządzenia powinno ono mieć zastosowanie przez okres nie dłuższy niż 3 lata,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie określa szczegółowe informacje dotyczące wdrożenia obowiązku wyładunku przewidzianego w art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 od dnia 1 stycznia 2015 r. na Morzu Północnym, jak zdefiniowano w art. 4 ust. 2 lit. a), w odniesieniu do połowów określonych w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Wyłączenie z uwagi na przeżywalność

1. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 obowiązek ładunku nie ma zastosowania do połowów makreli i śledzia z wykorzystaniem okrężnicy, jeżeli spełnione są wszystkie poniższe wymogi:
-
połów zostaje wypuszczony, zanim pewien odsetek (określony w ust. 2 i 3 poniżej) okrężnicy ulegnie zamknięciu ("punkt odwracalności"),
-
okrężnica jest wyposażona w widoczną boję, wyraźnie zaznaczającą "punkt odwracalności",
-
statek i okrężnica są wyposażone w elektroniczny system rejestracji i dokumentowania, zapisujący informację o tym, kiedy, gdzie i w jakim zakresie okrężnica była zaciągana w trakcie całej działalności połowowej.
2. 
"Punkt odwracalności" to 80 % zamknięcie okrężnicy przy połowach makreli i 90 % zamknięcie okrężnicy przy połowach śledzia.
3. 
Jeżeli okrążona ławica składa się z obydwu gatunków, 80 % zamknięcie okrężnicy stanowi "punkt odwracalności".
4. 
Zakazuje się wypuszczania połowów makreli i śledzia po przekroczeniu "punktu odwracalności".
5. 
Z okrążonej ławicy przed jej uwolnieniem pobiera się próbki, aby oszacować jej skład gatunkowy, rozmiar ryb i ich ilość.
Artykuł  3  3

Wyłączenie "de minimis" w latach 2015 i 2016

Na zasadzie odstępstwa od art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 można odrzucić maksymalnie 3 % w 2015 r. i 2 % w 2016 r. całkowitych rocznych połowów makreli, ostroboka, śledzia i witlinka złowionych przez trawlery do połowów pelagicznych o długości do 25 metrów (długość całkowita), które wykorzystują narzędzia typu OTM w trakcie połowów ukierunkowanych na makrelę, ostroboka i śledzia w obszarach ICES IVb i c na południe od 54° N.

Artykuł  3a  4

Wyłączenie "de minimis" w latach 2018, 2019 i 2020

Na zasadzie odstępstwa od art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 w latach 2018, 2019 i 2020 można odrzucić maksymalnie 1 % całkowitych rocznych połowów makreli, ostroboka, śledzia i witlinka złowionych w połowach pelagicznych przez trawlery do połowów pelagicznych o długości całkowitej do 25 metrów, wykorzystujące włoki pelagiczne (OTM/PTM) i poławiające makrelę, ostroboka i śledzia w obszarach ICES IVb i c na południe od 54°N.

Artykuł  4

Dokumentowanie połowów objętych wyłączeniami

1. 
Ilości ryb wypuszczonych na podstawie wyłączenia przewidzianego w art. 2 i wyniki poboru próbek wymagane na podstawie art. 2 ust. 5 rejestruje się w dzienniku pokładowym.
2. 
Ilości ryb odrzuconych na podstawie wyłączenia przewidzianego w art. 3 rejestruje się w dzienniku pokładowym.
Artykuł  4a  5

Środki techniczne dotyczące połowów szprota w strefie wzdłuż duńskiego wybrzeża Morza Północnego

W drodze odstępstwa od art. 21 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 850/98 połowy szprota z użyciem następujących narzędzi połowowych są dozwolone w obszarze wzdłuż duńskiego wybrzeża Morza Północnego określonym w ust. 1 lit. c) tego artykułu:

a)
narzędzie ciągnione, w którym rozmiar oczka jest mniejszy niż 32 mm;
b)
okrężnice; lub
c)
sieci skrzelowe, sieci oplątujące, drygawice i sieci dryfujące, w których rozmiar oczka jest mniejszy niż 30 mm.
Artykuł  5  6

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2015 r. do dnia 31 grudnia 2020 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 20 października 2014 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK 7  

1.
Połowy małych gatunków pelagicznych w obszarze ICES IIIa (Skagerrak i Kattegat):
Kod Narzędzie do połowów pelagicznych Gatunki docelowe
OTM i PTM Włok pelagiczny i tuka pelagiczna Śledź, makrela, błękitek, ostrobok, szprot (do spożycia przez ludzi)
PS Okrężnica Śledź, makrela, błękitek, ostrobok, szprot (do spożycia przez ludzi)
OTB i PTB (!) Włok denny rozpornicowy i tuka denna Śledź, makrela, szprot (do spożycia przez ludzi)
GNS i GND (2) Sieci skrzelowe kotwiczone (stawne) i pław- nice Makrela, śledź
LLS, LHP Takle denne, wędy ręczne z wędziskiem lub bez (obsługiwane ręcznie) oraz wędy ręczne z wędziskiem lub bez (zmechanizowane) Makrela
MIS Narzędzia różne, w tym pułapki sieciowe, więcierze i pułapki stacjonarne odkryte Śledź, makrela, szprot (do spożycia przez ludzi)
(1) Włok denny rozpornicowy i tuka denna z rozmiarem oczek sieci < 70 mm

(2) Rozmiar oczek sieci 50-99 mm

2.
Połowy małych gatunków pelagicznych w obszarze ICES IV (Morze Północne):
Kod Narzędzie do połowów pelagicznych Kwoty gatunków docelowych
OTM i PTM Włok rozpornicowy pelagiczny i tuka pela- giczna (w tym TR3) Śledź, makrela, ostrobok, argentyna wielka, błę- kitek, szprot (do spożycia przez ludzi)
PS Okrężnica Śledź, makrela, ostrobok, błękitek
GNS i GND (!) Sieci skrzelowe kotwiczone (stawne) i pław- nice Makrela, śledź
GTR Drygawice Makrela
LLS, LHP i LHM Takle denne, wędy ręczne z wędziskiem lub bez (obsługiwane ręcznie) oraz wędy ręczne z wędziskiem lub bez (zmechanizowane) Makrela
MIS Narzędzia różne, w tym pułapki sieciowe, więcierze i pułapki stacjonarne odkryte Śledź, szprot (do spożycia przez ludzi)
(1) Rozmiar oczek sieci 50-90 mm
3.
Inne statki poławiające małe gatunki pelagiczne, o których mowa w art. 15 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, nieuwzględnione w pkt 1 i 2 tego załącznika.
4.
Połowy do celów przemysłowych w wodach Unii obszaru ICES IIIa i IV:
Kod Narzędzie połowowe Kwoty gatunków docelowych
Wszelkie włoki Włoki z siecią o rozmiarze oczek mniejszym niż 32 mm Dobijakowate, szprot, okowiel
PS Okrężnice Dobijakowate, szprot, okowiel
1 Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22.
2 Dz.U. L 125 z 27.4.1998, s. 1.
3 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2018/189 z dnia 23 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2018.36.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 lutego 2018 r.
4 Art. 3a dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2018/189 z dnia 23 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2018.36.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 lutego 2018 r.
5 Art. 4a dodany przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2017/1393 z dnia 24 maja 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.197.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 lipca 2017 r.
6 Art. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2018/189 z dnia 23 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2018.36.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 lutego 2018 r.
7 Załącznik zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2018/189 z dnia 23 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2018.36.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 lutego 2018 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.370.35

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 1395/2014 ustalające plan w zakresie odrzutów dla niektórych połowów małych gatunków pelagicznych i połowów do celów przemysłowych na Morzu Północnym
Data aktu: 20/10/2014
Data ogłoszenia: 30/12/2014
Data wejścia w życie: 31/12/2014, 01/01/2015