Decyzja 2014/59/UE w sprawie wymogów bezpieczeństwa, jakie muszą spełniać europejskie normy dotyczące konsumenckich urządzeń laserowych zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów

DECYZJA KOMISJI
z dnia 5 lutego 2014 r.
w sprawie wymogów bezpieczeństwa, jakie muszą spełniać europejskie normy dotyczące konsumenckich urządzeń laserowych zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/59/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 6 lutego 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Produkty objęte dyrektywą 2001/95/WE, zgodne z normami krajowymi będącymi transpozycją norm europejskich opracowanych zgodnie z tą dyrektywą, korzystają z domniemania bezpieczeństwa w zakresie zagrożeń objętych tymi normami.

(2) Normy europejskie muszą być opracowywane na podstawie wymogów bezpieczeństwa, których celem jest zapewnienie spełnienia ogólnych wymogów bezpieczeństwa określonych w art. 3 dyrektywy 2001/95/WE przez produkty zgodne z wymienionymi normami.

(3) Urządzenia laserowe, w szczególności ręczne wskaźniki laserowe zasilane na baterie, które stwarzają ryzyko uszkodzenia wzroku i skóry, stały się szeroko dostępne dla konsumentów.

(4) W obecnej normie europejskiej dla urządzeń laserowych (EN 60825-1:2007 "Bezpieczeństwo urządzeń laserowych - Część 1: Klasyfikacja sprzętu i wymagania") przewiduje się, że należy zbadać zagrożenie stwarzane przez urządzenia laserowe i że na urządzeniach laserowych powinny być umieszczone odpowiednie ostrzeżenia oraz że do urządzeń tych powinny być dołączone instrukcje dla użytkownika zawierające wszelkie istotne informacje dotyczące bezpieczeństwa. Zgodność z tą normą nie zapewnia jednak możliwości bezpiecznego używania urządzenia laserowego przez konsumentów.

(5) Obecnie istnieje szeroki konsensus co do tego, że urządzenia laserowe klas 1, 1M, 2 i 2M w klasyfikacji wprowadzonej przez normę, o której mowa w motywie 4, mogą zostać uznane za bezpieczne w przypadku stosowania przez konsumentów (pod warunkiem że narażenie na promieniowanie laserowe nie występuje przy wykorzystaniu instrumentów do obserwacji optycznej w przypadku urządzeń odpowiadających klasom 1M i 2M). Nie jest tak jednak w przypadku urządzeń laserowych innych klas laserów.

(6) Normy europejskie powinny zostać przygotowane w taki sposób, aby nie hamowały innowacji technicznych. Z tego względu wszelkie normy dotyczące konsumenckich urządzeń laserowych nie powinny wprowadzać całkowitego zakazu w odniesieniu do żadnego urządzenia, jeśli urządzenie to może być bezpiecznie stosowane, biorąc pod uwagę, że każde uszkodzenie oczu lub niezamierzone uszkodzenie skóry, odwracalne bądź nieodwracalne, jest niezgodne z wysokim poziomem ochrony zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów.

(7) Jest zatem właściwe, by określić wymogi bezpieczeństwa dla konsumenckich urządzeń laserowych, tak aby umożliwić przedłożenie europejskim organom normalizacyjnym wniosku o opracowanie nowej europejskiej normy lub zmianę obecnej europejskiej normy.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Ogólnego Bezpieczeństwa Produktów,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszej decyzji:

1)
"konsumenckie urządzenie laserowe" oznacza każdy produkt lub zbiór elementów, który:
a)
jest przeznaczony dla konsumentów lub co do którego istnieje prawdopodobieństwo, że będzie używany przez konsumentów w rozsądnie przewidywalnych warunkach, nawet jeśli nie jest on przeznaczony dla konsumentów; oraz
b)
stanowi lub zawiera laser lub system laserowy, a uruchomiony daje dostęp do promieniowania laserowego;
2)
"konsumenckie urządzenie laserowe atrakcyjne dla dzieci" oznacza konsumenckie urządzenie laserowe, które:
a)
z racji kształtu lub wzoru przypomina jakikolwiek przedmiot, który jest powszechnie rozpoznawany jako atrakcyjny dla dzieci lub przeznaczony do użycia przez dzieci; lub
b)
posiada jakąkolwiek inną cechę lub właściwość niekonieczną dla funkcjonowania urządzenia, co do której istnieje prawdopodobieństwo, że jest atrakcyjna dla dzieci;
3)
"uszkodzenie oczu lub skóry" oznacza jakikolwiek, odwracalny lub nieodwracalny, skutek promieniowania laserowego szkodliwy dla struktur lub funkcji oczu lub skóry.
Artykuł  2

Wymogi bezpieczeństwa

Europejskie normy dla konsumenckich urządzeń laserowych zgodne z dyrektywą 2001/95/WE spełniają następujące wymogi bezpieczeństwa:

1)
konsumenckie urządzenia laserowe atrakcyjne dla dzieci nie powodują uszkodzenia oczu lub skóry w przypadku narażenia na promieniowanie laserowe, które może wystąpić w jakichkolwiek warunkach stosowania, włącznie z umyślnym, długotrwałym narażeniem przy wykorzystaniu instrumentów do obserwacji optycznej;
2)
wszystkie inne urządzenia laserowe nie powodują uszkodzenia oczu lub niezamierzonego uszkodzenia skóry w przypadku narażenia na promieniowanie laserowe, które może wystąpić w normalnych i racjonalnie przewidywalnych warunkach stosowania, włącznie z przypadkowym lub niezamierzonym narażeniem chwilowym; wszelkie zamierzone uszkodzenia skóry spowodowane konsumenckimi urządzeniami laserowymi są zgodne z wysokim poziomem ochrony zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów;
3)
zgodność z pkt 1 i 2 należy osiągnąć za pomocą środków technicznych;
4)
na urządzeniach zgodnych z pkt 2 umieszcza się odpowiednie ostrzeżenia oraz dołącza się do nich instrukcje dla użytkownika zawierające wszelkie istotne informacje dotyczące bezpieczeństwa, jeśli narażenie na promieniowanie laserowe, w wyniku którego mogłoby dojść do uszkodzenia oczu lub skóry, mogłoby nastąpić w warunkach stosowania innych niż warunki, o których mowa w pkt 2.
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 lutego 2014 r.

W imieniu Komisji

José Manuel BARROSO

Przewodniczący

1 Dz.U. L 11 z 15.1.2002, s. 4.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.36.20

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/59/UE w sprawie wymogów bezpieczeństwa, jakie muszą spełniać europejskie normy dotyczące konsumenckich urządzeń laserowych zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów
Data aktu: 05/02/2014
Data ogłoszenia: 06/02/2014
Data wejścia w życie: 07/02/2014