Wytyczne EBC/2014/21 (2014/647/UE) zmieniające wytyczne EBC/2013/23 dotyczące statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 3 czerwca 2014 r.
zmieniające wytyczne EBC/2013/23 dotyczące statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych
(EBC/2014/21)

(2014/647/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 6 września 2014 r.)

ZARZĄD EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 5 ust. 1 i ust. 2, art. 12 ust. 1 oraz art. 14 ust. 3,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 479/2009 z dnia 25 maja 2009 r. o stosowaniu Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską 1 ,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

Wytyczne EBC/2013/23 3 wymagają wprowadzenia zmian w celu uwzględnienia zmiany rozporządzenia (WE) nr 479/2009 w zakresie odniesień do europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii, wprowadzonej rozporządzeniem Komisji (UE) nr 220/2014 4 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

Zmiany

Załączniki I i II do wytycznych EBC/2013/23 otrzymują brzmienie określone w załączniku do niniejszych wytycznych.

Artykuł  2

Skuteczność

1.
Niniejsze wytyczne stają się skuteczne z dniem zawiadomienia o nich krajowych banków centralnych państw członkowskich, których walutą jest euro.
2.
Banki centralne Eurosystemu są obowiązane do przestrzegania niniejszych wytycznych od dnia 1 września 2014 r.
Artykuł  3

Adresaci

Niniejsze wytyczne adresowane są do wszystkich banków centralnych Eurosystemu.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 3 czerwca 2014 r.

W imieniu Zarządu EBC

Mario DRAGHI

Prezes EBC

ZAŁĄCZNIK

1. Załącznik I do wytycznych EBC/2013/23 otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK I

WYMOGI SPRAWOZDAWCZE

Statystyka dochodów, wydatków i deficytu/nadwyżki

Tabela 1A

Kategoria Numer i zależność liniowa
Deficyt (-) lub nadwyżka (+) 1 = 7 - 22

1 = 3 + 4 + 5 + 6

w tym: deficyt pierwotny (-) lub nadwyżka pierwotna (+) 2 = 1 + 28
Instytucje rządowe na szczeblu centralnym 3
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym 4
Instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym 5
Fundusze zabezpieczenia społecznego 6
Dochody ogółem 7 = 8 + 20
Dochody bieżące ogółem 8 = 9 + 12 + 14 + 17 + 19
Podatki bezpośrednie 9
w tym: od przedsiębiorstw 10
w tym: od gospodarstw domowych 11
Podatki pośrednie 12
w tym: podatek VAT 13
Składki netto na ubezpieczenia społeczne 14
w tym: faktyczne składki na ubezpieczenia społeczne płacone przez pracodawców 15
w tym: faktyczne składki na ubezpieczenia społeczne płacone przez gospodarstwa domowe 16
Pozostałe dochody bieżące 17
w tym: odsetki do otrzymania 18
Sprzedaż 19
Dochody kapitałowe ogółem 20
w tym: podatki od kapitału 21
Wydatki ogółem 22 = 23 + 32
Wydatki bieżące ogółem 23 = 24 + 28 + 29 + 31
Transfery bieżące 24 = 25 + 26 + 27
Świadczenia socjalne 25
Dotacje do zapłacenia 26
Pozostałe wydatki bieżące 27
Odsetki do zapłacenia 28
Koszty związane z zatrudnieniem 29
w tym: wynagrodzenia 30
Zużycie pośrednie 31
Wydatki kapitałowe ogółem 32 = 33 + 34+ 35
Inwestycje 33
Pozostałe nabycie netto aktywów niefinansowych i przyrost rzeczowych środków obrotowych 34
Transfery kapitałowe do zapłacenia 35
Pozyqe uzupełniające:
Oszczędności brutto 36 = 8-23
Dochody ze sprzedaży licencji na telefonię UMTS (Universal Mobile Telecommunication Systems) 37
Faktyczne składki na ubezpieczenia społeczne 38 = 15 + 16
Świadczenia społeczne inne mz transfery socjalne w naturze 39

Tabela 1B

Kategoria Numer pozycji i zależność liniowa
Dochody budżetu Unii Europejskiej (UE) pochodzące z państwa członkowskiego 1=2+3+4+7
Podatki pośrednie 2
Bieżąca współpraca międzynarodowa 3
Różne transfery bieżące i zasoby własne UE 4
w tym: trzecia część środków własnych z tytułu podatku VAT 5
w tym: czwarta część środków własnych z tytułu dochodu narodowego brutto 6
Transfery kapitałowe 7
Wydatki budżetu UE w państwie członkowskim 8 = 9 + 10 + 11 + 12 + 13
Dotacje 9
Transfery bieżące z budżetu do instytucji rządowych i samorządowych 10
Transfery bieżące do jednostek spoza sektora instytucji rządowych i samorządowych 11
Transfery kapitałowe do instytucji rządowych i samorządowych 12
Transfery kapitałowe do jednostek spoza sektora instytucji rządowych i samorządowych 13
Wynik państwa członkowskiego w odniesieniu do budżetu UE (beneficjent netto +, płatnik netto -) 14 = 8- 1
Pozycja uzupełniająca:
Koszty uzyskania środków własnych 15

Tabela 1C

Kategoria Numer i zależność liniowa
Spożycie 1 = 2 + 3

1 = 1A.29 + 1A.31 + 4 + 5 + 6 + 7 -

1A.19

Spożycie indywidualne 2
Spożycie ogólnospołeczne 3
Transfery socjalne w naturze - nabyta produkcja rynkowa 4
Amortyzacja środków trwałych 5
Zapłacone podatki związane z produkcją pomniejszone o otrzymane dotacje 6
Nadwyżka operacyjna netto 7
Pozycje uzupełniające:
Spożycie w cenach roku poprzedniego 8
Inwestycje sektora instytucji rządowych i samorządowych w cenach roku poprzedniego 9
Produkt krajowy brutto (PKB) w cenach bieżących 10
PKB w cenach roku poprzedniego 11

Statystyka powiązań pomiędzy deficytem a zmianą zadłużenia

Tabela 2A

Kategoria Numer i zależność liniowa
Dostosowanie rachunków finansowych i niefinansowych 1 = [1A.1] - 2
Transakcje finansowe netto (skonsolidowane) 2 = 3 - 15
Aktywa finansowe (skonsolidowane) 3 = 4 + 5 + 6 + 7 + 11 + 12 + 13
Gotówka i depozyty 4
Dłużne papiery wartościowe 5
Kredyty i pożyczki 6
Udziały kapitałowe i udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych 7
Prywatyzacje (netto) 8
Zastrzyki kapitałowe (netto) 9
Pozostałe 10
Systemy ubezpieczeniowe, emerytalno-rentowe i standaryzowanych gwarancji 11
Instrumenty pochodne i opcje na akcje dla pracowników 12
Pozostałe aktywa finansowe 13
w tym: naliczone, ale niezapłacone, podatki i składki na ubezpieczenie społeczne 14
Pasywa (skonsolidowane) 15 = 16 + 17 + 18 + 19 + 21 + 22 + 23
Gotówka i depozyty 16
Krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe 17
Długoterminowe papiery wartościowe 18
Kredyty i pożyczki 19
w tym: kredyty i pożyczki udzielone przez bank centralny 20
Systemy ubezpieczeniowe, emerytalno-rentowe i standaryzowanych gwarancji 21
Instrumenty pochodne i opcje na akcje dla pracowników 22
Pozostałe pasywa 23
Potrzeby pożyczkowe sektora instytucji rządowych i samorządowych 24 = 16 + 17 + 18 + 19

24 = 26 + 27 + 28

24 = 1 - [1A.1] + 3 - 21 - 22 - 23

w tym: długoterminowe 25
Wyrażone w walucie krajowej 26
Wyrażone w walucie państw członkowskich strefy euro 27
Wyrażone w innych walutach 28
Pozostałe przepływy 29 = 30 + 33
Wpływ zmiany wyceny na wysokość długu 30 = 31 + 32
Zyski i straty z tytułu posiadanych środków walutowych 31
Pozostałe efekty zmiany wyceny - wartość nominalna 32 = 34 - 24 - 31 - 33
Pozostałe zmiany wysokości długu 33
Zmiana wysokości długu sektora instytucji rządowych i samorządowych 34 = 24 + 29

34 = 1 - [1A.1] + 3 - 21 - 22 -

23 + 29

34 = [3A.1][t] - [3A.1][t-1]

Tabela 2B

Kategoria Numer i zależność liniowa
Transakcje na instrumentach dłużnych sektora instytucji rządowych i samorządowych - nieskonsolidowane 1 = 2 + 3 + 4 + 5 + 6
Gotówka i depozyty 2
Krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe 3
Długoterminowe dłużne papiery wartościowe 4
Kredyty i pożyczki udzielone przez bank centralny 5
Pozostałe kredyty i pożyczki 6
Transakcje konsolidujące 7 = 8 + 9 + 10 + 11
Gotówka i depozyty 8 = 2 - [2A.16]
Krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe 9 = 3 - [2A.17]
Długoterminowe dłużne papiery wartościowe 10 = 4 - [2A.18]
Kredyty i pożyczki 11 = 6 - ([2A.19] - [2A.20])

Statystyka długu sektora instytucji rządowych i samorządowych

Tabela 3A

Kategoria Numer i zależność liniowa
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych (skonsolidowany) 1 = 2 + 3 + 4 + 5 + 6

1 = 7 + 12

1 = 13 + 14 + 15

1 = 16 + 17

1 = 19 + 20 + 22

Gotówka i depozyty 2
Krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe 3
Długoterminowe dłużne papiery wartościowe 4
Kredyty i pożyczki udzielone przez bank centralny 5
Pozostałe kredyty i pożyczki 6
Dług wobec rezydentów państwa członkowskiego 7 = 8 + 9 + 10 + 11
Bank centralny 8
Pozostałe monetarne instytucje finansowe 9
Pozostałe instytucje finansowe 10
Pozostali rezydenci 11
Dług wobec nierezydentów państwa członkowskiego 12
Wyrażone w walucie krajowej 13
Wyrażone w walucie państw członkowskich strefy euro 14
Wyrażone w innych walutach 15
Dług krótkoterminowy 16
Dług długoterminowy 17
w tym: o zmiennym oprocentowaniu 18
Z pozostałym terminem zapadalności do jednego roku włącznie 19
Z pozostałym terminem zapadalności od jednego roku do pięciu lat włącznie 20
w tym: z oprocentowaniem zmiennym 21
Z pozostałym terminem zapadalności powyżej pięciu lat 22
w tym: o zmiennym oprocentowaniu 23
Pozycje uzupełniające:
Średni pozostały termin zapadalności 24
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych - obligacje zerokuponowe 25

Tabela 3B

Kategoria Numer i zależność liniowa
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych (nieskonsolidowany między podsektorami) 1 = 7 + 9 + 11 + 13
Elementy konsolidujące 2 = 3 + 4 + 5 + 6 2 = 8 + 10 + 12 + 14 2 = 15 + 16 + 17 + 18
Gotówka i depozyty 3
Krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe 4
Długoterminowe dłużne papiery wartościowe 5
Kredyty i pożyczki 6
Dług instytucji rządowych na szczeblu centralnym (skonsolidowany) 7
w tym: wobec pozostałych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych 8
Dług instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym (skonsolidowany) 9
w tym: wobec pozostałych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych 10
Dług instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym (skonsolidowany) 11
w tym: wobec pozostałych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych 12
Dług funduszy zabezpieczenia społecznego (skonsolidowany) 13
w tym: wobec pozostałych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych 14
Pozycje uzupełniające:
Dług pozostałych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych wobec instytucji rządowych na szczeblu centralnym 15
Dług pozostałych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych wobec instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym 16
Dług pozostałych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych wobec instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym 17
Dług pozostałych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych wobec funduszy zabezpieczenia społecznego 18"

2. Załącznik II do wytycznych EBC/2013/23 otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK II

DEFINICJE METODOLOGICZNE

1. Definicje sektorów i podsektorów

Sektory i podsektory w ESA 2010

Gospodarka ogółem S.1
Przedsiębiorstwa niefinansowe S.11
Instytucje finansowe S.12
Bank centralny S.121
Instytucje przyjmujące depozyty, z wyjątkiem banku centralnego S.122
Fundusze rynku pieniężnego S.123
Fundusze inwestycyjne niebędące funduszami rynku pieniężnego S.124
Pozostałe instytucje pośrednictwa finansowego, z wyjątkiem instytucji ubezpieczeniowych i funduszy emerytalno-rentowych S.125
Pomocnicze instytucje finansowe S.126
Instytucje finansowe typu captive i udzielające pożyczek S.127
Instytucje ubezpieczeniowe S.128
Fundusze emerytalno-rentowe S.129
Monetarne instytucje finansowe S.121 + S.122 + S.123
Instytucje rządowe i samorządowe S.13
Instytucje rządowe na szczeblu centralnym (z wyjątkiem funduszy zabezpieczenia społecznego) S.1311
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym (z wyjątkiem funduszy zabezpieczenia społecznego) S.1312
Instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym (z wyjątkiem funduszy zabezpieczenia społecznego) S.1313
Fundusze zabezpieczenia społecznego S.1314
Gospodarstwa domowe S.14
Instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych S.15
Zagranica S.2
Państwa członkowskie, instytucje i organy Unii Europejskiej S.21
Państwa członkowskie Unii Europejskiej S.211
Instytucje i organy Unii Europejskiej S.212
Europejski Bank Centralny (EBC) S.2121
Instytucje i organy Unii Europejskiej, z wyjątkiem EBC S.2122
Państwa niebędące członkami Unii Europejskiej i organizacje międzynarodowe niebędące rezydentami Unii Europejskiej S.22

2. Definicje kategorii 5 (6

Tabela 1A

1. Deficyt (-) lub nadwyżka (+) [1A.1] to wierzytelności netto (+)/dług netto (-) (B.9) sektora S.13, dochody ogółem [1A.7] minus wydatki ogółem [1A.22] oraz deficyt (-) lub nadwyżka (+) instytucji rządowych na szczeblu centralnym [1A.3], plus deficyt (-) lub nadwyżka (+) instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym [1A.4] plus deficyt (-) lub nadwyżka (+) instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym [1A.5], plus deficyt (-) lub nadwyżka (+) funduszy zabezpieczenia społecznego [1A.6].

2. Deficyt pierwotny (-) lub nadwyżka pierwotna (+) [1A.2] to deficyt (-) lub nadwyżka (+) [1A.1] plus odsetki do zapłacenia [1A.28].

3. Deficyt (-) lub nadwyżka (+) instytucji rządowych na szczeblu centralnym [1A.3] to wierzytelności netto (+)/dług netto (-) (B.9) sektora S.1311.

4. Deficyt (-) lub nadwyżka (+) instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym [1A.4] to wierzytelności netto (+)/dług netto (-) (B.9) sektora S.1312.

5. Deficyt (-) lub nadwyżka (+) instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym [1A.5] to wierzytelności netto (+)/dług netto (-) (B.9) sektora S.1313.

6. Deficyt (-) lub nadwyżka (+) funduszy zabezpieczenia społecznego [1A.6] to wierzytelności netto (+)/dług netto (-) (B.9) sektora S.1314.

7. Dochody ogółem [1A.7] to dochody bieżące ogółem [1A.8] plus dochody kapitałowe ogółem [1A.20].

8. Dochody bieżące ogółem [1A.8] to podatki bezpośrednie [1A.9] plus podatki pośrednie [1A.12], plus składki netto na ubezpieczenia społeczne [1A.14], plus pozostałe dochody bieżące [1A.17] plus sprzedaż [1A.19].

9. Podatki bezpośrednie [1A.9] to podatki od dochodów, majątku itp. (D.5) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.

10. Podatki bezpośrednie (w tym: od przedsiębiorstw) [1A.10] to podatki bieżące od dochodów, majątku itp. (D.5) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13 i po stronie rozchodów sektorów S.11 i S.12.

11. Podatki bezpośrednie (w tym: od gospodarstw domowych) [1A.11] to podatki bieżące od dochodów, majątku itp. (D.5) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13 i po stronie rozchodów sektora S.14.

12. Podatki pośrednie [1A.12] to podatki od produkcji i importu (D.2) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.

13. Podatki pośrednie (w tym: podatek od towarów i usług (VAT)) [1A.13] to podatki typu podatek od towarów i usług (VAT) (D.211) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.

14. Składki netto na ubezpieczenia społeczne [1A.14] to składki na ubezpieczenia społeczne (D.61) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.

15. Składki netto na ubezpieczenia społeczne (w tym: faktyczne składki na ubezpieczenia społeczne płacone przez pracodawców) [1A.15] to faktyczne składki na ubezpieczenia społeczne płacone przez pracodawców (D.611) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.

16. Składki netto na ubezpieczenia społeczne (w tym: faktyczne składki na ubezpieczenia społeczne płacone przez gospodarstwa domowe) [1A.16] to faktyczne składki na ubezpieczenia społeczne płacone przez gospodarstwa domowe (D.613) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.

17. Pozostałe dochody bieżące [1A.17] to dochody z tytułu własności (D.4), plus pozostałe transfery bieżące (D.7) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13, z wyjątkiem przychodów sektora S.13 z tytułu odsetek (D.41), które są także rozchodami sektora S.13, plus wpływy z pozostałych dochodów związanych z produkcją (D.39), które są rozchodami sektora S.13.

18. Pozostałe przychody bieżące (w tym: odsetki do otrzymania) [1A.18] to odsetki (D.41) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13 oraz po stronie rozchodów wszystkich sektorów, z wyjątkiem sektora S.13.

19. Sprzedaż [1A.19] to produkcja globalna rynkowa (P.11) plus produkcja globalna na własne cele finalne (P.12) plus płatności za pozostałą produkcję globalną nierynkową (P.131) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.

20. Dochody kapitałowe ogółem [1A.20] to transfery kapitałowe, do otrzymania (D.9) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 i zapisywane jako transfery kapitałowe, do zapłacenia we wszystkich sektorach oprócz sektora S.13.

21. Dochody kapitałowe ogółem (w tym: podatki od kapitału) [1A.21] to podatki od kapitału (D.91) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13.

22. Wydatki ogółem [1A.22] to wydatki bieżące ogółem [1A.23] plus wydatki kapitałowe ogółem [1A.32].

23. Wydatki bieżące ogółem [1A.23] to transfery bieżące [1A.24] plus odsetki do zapłacenia [1A.28] plus koszty związane z zatrudnieniem [1A.29] plus zużycie pośrednie [1A.31].

24. Transfery bieżące [1A.24] to płatności społeczne [1A.25] plus dotacje do zapłacenia [1A.26] plus pozostałe wydatki bieżące [1A.27].

25. Świadczenia socjalne [1A.25] to świadczenia socjalne inne niż transfery socjalne w naturze (D.62) plus transfery socjalne w naturze dotyczące produkcji rynkowej nabytej przez sektor instytucji rządowych i samorządowych (D.632) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13 plus różne transfery bieżące (D.75) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13 oraz po stronie przychodów sektora S.15.

26. Dotacje do zapłacenia [1A.26] to dotacje ze znakiem ujemnym (- D.3) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.

27. Pozostałe wydatki bieżące [1A.27] to podatki bieżące od dochodów, majątku itp. (D.5), plus pozostałe podatki związane z produkcją (D.29), plus dochody z tytułu własności (D.4) inne niż odsetki (D.41), plus pozostałe transfery bieżące (D.7) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13 z wyłączeniem różnych transferów bieżących (D.75) zapisywanych po stronie rozchodów sektora S.13 oraz po stronie przychodów sektora S.15, plus korekta z tytułu zmian w uprawnieniach emerytalno-rentowych (D.8), zapisywana po stronie rozchodów sektora S.13.

28. Odsetki do zapłacenia [1A.28] to odsetki (D.41) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13 oraz po stronie przychodów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

29. Koszty związane z zatrudnieniem [1A.29] to koszty związane z zatrudnieniem (D.1) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.

30. Koszty związane z zatrudnieniem (w tym: wynagrodzenia) [1A.30] to wynagrodzenia (D.11) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.

31. Zużycie pośrednie [1A.31] to zużycie pośrednie (P.2) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.

32. Wydatki kapitałowe ogółem [1A.32] to inwestycje [1A.33] plus pozostałe rodzaje nabycia aktywów niefinansowych [1A.34] plus transfery kapitałowe do zapłacenia [1A.35].

33. Inwestycje [1A.33] to nakłady brutto na środki trwałe (P.51g) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13.

34. Pozostałe nabycie netto aktywów niefinansowych i przyrost rzeczowych środków obrotowych [1A.34] to przyrost rzeczowych środków obrotowych (P.52) plus nabycie pomniejszone o rozdysponowanie aktywów o wyjątkowej wartości (P.53) plus nabycie pomniejszone o rozdysponowanie niefinansowych aktywów nieprodukowanych (NP) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13.

35. Transfery kapitałowe do zapłacenia [1A.35] to transfery kapitałowe do zapłacenia (D.9) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz zapisywane jako transfery kapitałowe do otrzymania przez wszystkie sektory z wyjątkiem sektora S.13.

36. Oszczędności brutto [1A.36] to dochody bieżące ogółem [1A.8], minus wydatki bieżące ogółem [1A.23].

37. Dochody ze sprzedaży licencji na telefonię UTMS (Universal Mobile Telecommunication System) [1A.37] to dochody ze sprzedaży licencji na telefonię komórkową trzeciej generacji zapisywane w pozycji rozdysponowanie aktywów niefinansowych, zgodnie z decyzją Eurostatu w sprawie przyznawania licencji na telefonię komórkową.

38. Faktyczne składki na ubezpieczenia społeczne [1A.38] to faktyczne składki na ubezpieczenia społeczne płacone przez pracodawców (D.611) [1A.15] plus faktyczne składki na ubezpieczenia społeczne płacone przez gospodarstwa domowe (D.613) [1A.16] zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.

39. Świadczenia społeczne inne niż transfery socjalne w naturze [1A.39] to świadczenia społeczne inne niż transfery socjalne w naturze (D.62) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.

Tabela 1B

1. Dochody budżetu Unii Europejskiej (UE) z państwa członkowskiego [1B.1] to podatki pośrednie wpłacane do budżetu UE [1B.2] plus wpłaty instytucji rządowych i samorządowych do budżetu UE [1B.4] z tytułu bieżącej współpracy międzynarodowej (D.74) plus różne transfery bieżące (D.75) instytucji rządowych i samorządowych do budżetu UE [1B.5] plus transfery kapitałowe (D.9) instytucji rządowych i samorządowych do budżetu UE [1B.7].

2. Podatki pośrednie [1B.2] to podatki od produkcji i importu (D.2) zapisywane po stronie przychodów sektora S.2122.

3. Bieżąca współpraca międzynarodowa [1B.3] to bieżąca współpraca międzynarodowa (D.74) zapisywana po stronie przychodów sektora S.2122 oraz po stronie rozchodów sektora S.13.

4. Różne transfery bieżące i zasoby własne UE [1B.4] to różne transfery bieżące (D.75) plus zasoby własne UE z tytułu podatku od wartości dodanej (VAT) i dochodu narodowego brutto (DNB) (D.76) zapisywane po stronie przychodów sektora S.2122 oraz po stronie rozchodów sektora S.13.

5. Różne transfery bieżące w tym trzecia część zasobów własnych UE z tytułu podatku VAT [1B.5] to trzecia część zasobów własnych z tytułu podatku VAT (D.761) zapisywana po stronie przychodów sektora S.2122 oraz po stronie rozchodów sektora S.13.

6. Różne transfery bieżące w tym czwarta część zasobów własnych UE z tytułu DNB [1B.6] to czwarta część zasobów własnych z tytułu DNB (D.762) zapisywana po stronie przychodów sektora S.2122 oraz po stronie rozchodów sektora S.13.

7. Transfery kapitałowe [1B.7] to transfery kapitałowe do zapłacenia (D.9) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz rejestrowane jako transfer kapitałowy do otrzymania przez sektor S.2122.

8. Wydatki budżetu UE w państwie członkowskim [1B.8] to dotacje (D.3) wypłacone z budżetu UE [1B.9] plus pozostałe transfery bieżące (D.7) z budżetu UE do instytucji rządowych i samorządowych [1B.10] plus pozostałe transfery bieżące (D.7) z budżetu UE do jednostek spoza sektora instytucji rządowych i samorządowych [1B.11] plus transfery kapitałowe (D.9) z budżetu UE do instytucji rządowych i samorządowych [1B.12] plus transfery kapitałowe (D.9) z budżetu UE do jednostek spoza sektora instytucji rządowych i samorządowych [1B.13].

9. Dotacje [1B.9] to dotacje (D.3) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.2122.

10. Transfery bieżące do instytucji rządowych i samorządowych [1B.10] to bieżąca współpraca międzynarodowa (D.74) plus różne transfery bieżące (D.75) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13 oraz po stronie rozchodów sektora S.2122.

11. Transfery bieżące do jednostek spoza sektora instytucji rządowych i samorządowych [1B.11] to różne transfery bieżące (D.75) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.2122 oraz po stronie przychodów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

12. Transfery kapitałowe do instytucji rządowych i samorządowych [1B.12] to transfery kapitałowe do otrzymania (D.9) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów sektora S.2122.

13. Transfery kapitałowe do jednostek spoza sektora instytucji rządowych i samorządowych [1B.13] to transfery kapitałowe do zapłacenia (D.9) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.2122 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

14. Wynik państwa członkowskiego w odniesieniu do budżetu UE (beneficjent netto +, płatnik netto -) [1B.14] to wydatki budżetu UE w państwie członkowskim [1B.8] minus przychody budżetu UE z tego państwa członkowskiego [1B.1].

15. Koszty uzyskania środków własnych [1B.15] to ta część produkcji globalnej nierynkowej (P.13) zapisywanej po stronie przychodów sektora S.13, która stanowi ponoszone przez budżet UE koszty uzyskania środków własnych.

Tabela 1C

1. Spożycie [1C.1] to spożycie (P.3) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.

2. Spożycie indywidualne [1C.2] to spożycie indywidualne (P.31) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.

3. Spożycie ogólnospołeczne [1C.3] to spożycie ogólnospołeczne (P.32) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.

4. Transfery socjalne w naturze - nabyta produkcja rynkowa [1C.4] to transfery socjalne w naturze - nabyta produkcja rynkowa (D.632) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.

5. Amortyzacja środków trwałych [1C.5] to amortyzacja środków trwałych (P.51c) zapisywana w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13.

6. Zapłacone podatki związane z produkcją pomniejszone o otrzymane dotacje [1C.6] to zapłacone pozostałe podatki związane z produkcją (D.29) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13 minus otrzymane pozostałe dotacje związane z produkcją (D.39) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.

7. Nadwyżka operacyjna netto [1C.7] to nadwyżka operacyjna netto (B.2n) sektora S.13.

8. Spożycie w cenach roku poprzedniego [1C.8] to nawiązany łańcuchowo wolumen spożycia (P.3), zapisywany po stronie rozchodów sektora S.13, w cenach roku poprzedniego.

9. Inwestycje sektora instytucji rządowych i samorządowych w cenach roku poprzedniego [1C.9] to nawiązany łańcuchowo wolumen nakładów brutto na środki trwałe (P.51g) zapisywany w pozycji zmian aktywów sektora S.13, w cenach roku poprzedniego.

10. Produkt krajowy brutto (PKB) w cenach bieżących [1C.10] to PKB (B.1*g) w cenach rynkowych.

11. PKB w cenach roku poprzedniego [1C.11] to nawiązany łańcuchowo wolumen PKB (B1*g) w cenach roku poprzedniego.

Tabela 2A

1. Dostosowanie rachunków finansowych i niefinansowych [2A.1] to deficyt (-) lub nadwyżka (+) [1A.1] minus transakcje finansowe netto [2A.2].

2. Transakcje finansowe netto (skonsolidowane) [2A.2] to transakcje netto z tytułu nabycia aktywów finansowych [2A.3] minus transakcje netto z tytułu zaciągnięcia zobowiązań [2A.15].

3. Transakcje na aktywach finansowych (skonsolidowane) [2A.3] to skonsolidowane transakcje na gotówce i depozytach (F.2) [2A.4] plus transakcje na dłużnych papierach wartościowych (F.3) [2A.5] plus transakcje na kredytach i pożyczkach (F. 4) [2A.6] plus transakcje na udziałach kapitałowych i udziałach/jednostkach uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (F.5) [2A.7] plus transakcje na systemach ubezpieczeniowych, emerytalno-rentowych i standaryzowanych gwarancji (F.6) [2A.11] plus transakcje na instrumentach pochodnych i opcjach na akcje dla pracowników (F.7) [2A.12] plus transakcje na pozostałych aktywach finansowych [2A.13] zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

4. Transakcje na gotówce i depozytach [2A.4] to nabycia netto gotówki i depozytów (F.2) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

5. Transakcje na dłużnych papierach wartościowych [2A.5] to nabycie netto dłużnych papierów wartościowych (F.3) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

6. Transakcje na kredytach i pożyczkach [2A.6] to nowe kredyty i pożyczki (F.4) udzielane przez sektor instytucji rządowych i samorządowych, po potrąceniu spłat otrzymywanych przez ten sektor, zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

7. Transakcje na udziałach kapitałowych i udziałach/jednostkach uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych [2A.7] to nabycia netto udziałów kapitałowych i udziałów/jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (F.5) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

8. Prywatyzacje (netto) [2A.8] to transakcje na udziałach kapitałowych i udziałach/jednostkach uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (F.5) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.11 lub S.12 przeprowadzane w procesie pozbywania się lub przejmowania kontroli (ESA 2010 - par. 2.36 do 2.39) nad jednostką będącą dłużnikiem przez sektor S.13; transakcje takie mogą być przeprowadzane przez sektor S.13 bezpośrednio z jednostką będącą dłużnikiem lub też z inną jednostką będącą wierzycielem.

9. Zastrzyki kapitałowe (netto) [2A.9] to transakcje na udziałach kapitałowych i udziałach/jednostkach uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (F.5) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.11 lub S.12, które nie są przeprowadzane w procesie pozbywania się lub przejmowania kontroli przez sektor S.13 nad jednostką będącą dłużnikiem oraz są przeprowadzane przez sektor S.13 bezpośrednio z jednostką będącą dłużnikiem.

10. Pozostałe [2A.10] to transakcje na udziałach kapitałowych i udziałach/jednostkach uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (F.5) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13, które nie są przeprowadzane w procesie pozbywania się lub przejmowania kontroli przez sektor S.13 nad jednostką będącą dłużnikiem oraz nie są przeprowadzane przez sektor S.13 bezpośrednio z jednostką będącą dłużnikiem, są natomiast przeprowadzane z inną jednostką będącą wierzycielem.

11. Transakcje na systemach ubezpieczeniowych, emerytalno-rentowych i standaryzowanych gwarancji [2A.11] to nabycie netto systemów ubezpieczeniowych, emerytalno-rentowych i standaryzowanych gwarancji (F.6), zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

12. Transakcje na instrumentach pochodnych i opcjach na akcje dla pracowników [2A.12] to płatności netto dotyczące instrumentów pochodnych i opcji na akcje dla pracowników (F.7) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

13. Transakcje na pozostałych aktywach finansowych [2A.13] to nabycia netto złota monetarnego i specjalnych praw ciągnienia (F.1) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 plus nabycia netto pozostałych kwot do otrzymania/zapłacenia (F.8) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

14. Transakcje na pozostałych aktywach finansowych (w tym: naliczone, ale niezapłacone, podatki i składki na ubezpieczenia społeczne) [2A.14] to część pozostałych kwot do otrzymania/zapłacenia (F.8 aktywa) dotycząca podatków i składek na ubezpieczenia społeczne zapisywanych w pozycji D.2, D.5, D.61 oraz D.91 pomniejszona o kwotę faktycznie otrzymanych podatków, zapisywana w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

15. Transakcje na pasywach (skonsolidowane) [2A.15] to skonsolidowane transakcje na gotówce i depozytach (F.2) [2A.16], plus transakcje na krótkoterminowych dłużnych papierach wartościowych (F.31) [2A.17], plus transakcje na długoterminowych dłużnych papierach wartościowych (F.32) [2A.18], plus transakcje na kredytach i pożyczkach (F.4) [2A.19], plus transakcje na systemach ubezpieczeniowych, emerytalno-rentowych i standaryzowanych gwarancji (F.6) [2A.21], plus transakcje na instrumentach pochodnych i opcjach na akcje dla pracowników (F.7) [2A.22] plus transakcje na pozostałych pasywach [2A.23] zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

16. Transakcje na gotówce i depozytach [2A.16] to nabycia netto gotówki i depozytów (F.2) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

17. Transakcje na krótkoterminowych dłużnych papierach wartościowych [2A.17] to nabycia netto krótkoterminowych dłużnych papierów wartościowych (F.31), z terminem pierwotnym do jednego roku włącznie zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

18. Transakcje na długoterminowych dłużnych papierach wartościowych [2A.18] to nabycia netto długoterminowych dłużnych papierów wartościowych (F.32), z pierwotnym terminem zapadalności powyżej jednego roku zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

19. Transakcje na kredytach i pożyczkach [2A.19] to nowe kredyty i pożyczki (F.4) pomniejszone o spłaty pożyczek istniejących, zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

20. Transakcje na kredytach i pożyczkach (w tym kredyty i pożyczki udzielone przez bank centralny) [2A.20] to transakcje na kredytach i pożyczkach (F.4) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów sektora S.121.

21. Transakcje na systemach ubezpieczeniowych, emerytalno-rentowych i standaryzowanych gwarancji [2A.21] to nabycie netto systemów ubezpieczeniowych, emerytalno-rentowych i standaryzowanych gwarancji (F.6) zapisane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

22. Transakcje na instrumentach pochodnych i opcjach na akcje dla pracowników [2A.22] to płatności netto dotyczące instrumentów pochodnych i opcji na akcje dla pracowników (F.7) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

23. Transakcje na pozostałych pasywach [2A.23] to zaciągnięte zobowiązania netto z tytułu złota monetarnego i specjalnych praw ciągnienia (F.1), zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13, plus udziały kapitałowe i udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (F.5) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13 plus pozostałe kwoty do otrzymania/zapłacenia (F.8) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

24. Potrzeby pożyczkowe sektora instytucji rządowych i samorządowych [2A.24] to zaciągnięcie netto zobowiązań w gotówce i depozytach (F.2) [2A.16], plus dłużnych papierach wartościowych [2A.17 oraz 2A.18] (F.3) oraz kredytach i pożyczkach (F.4) [2A.19]. Są to także skonsolidowane transakcje na papierach dłużnych sektora instytucji rządowych i samorządowych.

25. Transakcje na długoterminowych instrumentach dłużnych [2A.25] to zaciągnięcie netto zobowiązań z tytułu instrumentów dłużnych [2A.24] z pierwotnym terminem zapadalności powyżej jednego roku.

26. Transakcje na długu wyrażonym w walucie krajowej [2A.26] to zaciągnięcie netto zobowiązań z tytułu instrumentów dłużnych [2A.24] wyrażonych w walucie będącej prawnym środkiem płatniczym państwa członkowskiego.

27. Transakcje na długu wyrażonym w walucie państw członkowskich strefy euro [2A.27] to zaciągnięcie netto zobowiązań w instrumentach dłużnych [2A.24] wyrażonych w ECU, instrumentach dłużnych wyrażonych w euro przed przyjęciem euro przez państwo członkowskie oraz instrumentach dłużnych wyrażonych w walucie będącej prawnym środkiem płatniczym państwa członkowskiego strefy euro zanim stało się ono państwem członkowskim strefy euro.

28. Transakcje na długu wyrażonym w innych walutach [2A.28] to zaciągnięcie zobowiązań netto z tytułu instrumentów dłużnych [2A.24] niewymienionych w kategoriach [2A.26] lub [2A.27].

29. Pozostałe przepływy [2A.29] to wpływ zmiany wyceny na wysokość długu [2A.30] plus pozostałe zmiany wysokości długu [2A.33].

30. Wpływ zmiany wyceny na wysokość długu [2A.30] to zyski i straty z tytułu posiadanych środków walutowych [2A.31] plus pozostałe efekty zmiany wyceny - wartość nominalna [2A.32].

31. Zyski i straty z tytułu posiadanych środków walutowych [2A.31] to nominalne zyski i straty (K.7) z tytułu długu [3A.1] wpływające na zmianę jego wielkości po przeliczeniu na walutę krajową w związku z różnicami kursowymi.

32. Pozostałe efekty zmiany wyceny - wartość nominalna [2A.32] to zmiana wielkości długu [2A.34] minus transakcje na instrumentach dłużnych (skonsolidowane) [2A.24] minus zyski i straty z tytułu posiadanych środków walutowych [2A.31] minus pozostałe zmiany wysokości długu [2A.33].

33. Pozostałe zmiany wysokości długu [2A.33] to pozostałe zmiany wartości (K.1, K.2, K.3, K.4, K5 i K6) pasywów zaliczanych do kategorii »gotówka i depozyty« (AF.2), »dłużne papiery wartościowe« (AF.3), lub »kredyty i pożyczki« (AF.4), niestanowiących aktywów sektora S.13.

34. Zmiana wielkości długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [2A.34] to dług [3A.1] w roku t minus dług [3A.1] w roku t - 1.

Tabela 2B

1. Transakcje na instrumentach dłużnych sektora instytucji rządowych i samorządowych (nieskonsolidowane) [2B.1] to nieskonsolidowane transakcje na gotówce i depozytach [2B.2] plus transakcje na krótkoterminowych dłużnych papierach wartościowych [2B.3], plus transakcje na długoterminowych dłużnych papierach wartościowych [2B.4], plus transakcje na kredytach i pożyczkach udzielonych przez bank centralny [2B.5] plus transakcje na pozostałych kredytach i pożyczkach [2B.6].

2. Transakcje na gotówce i depozytach [2B.2] to nieskonsolidowane transakcje na gotówce i depozytach (F.2) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13.

3. Transakcje na krótkoterminowych dłużnych papierach wartościowych [2B.3] to nieskonsolidowane transakcje na dłużnych papierach wartościowych z pierwotnym terminem zapadalności do jednego roku włącznie (F.31), zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13.

4. Transakcje na długoterminowych dłużnych papierach wartościowych [2B.4] to nieskonsolidowane transakcje na dłużnych papierach wartościowych z pierwotnym terminem zapadalności powyżej jednego roku (F.32), zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13.

5. Transakcje na kredytach i pożyczkach udzielonych przez bank centralny [2B.5] to nieskonsolidowane transakcje na kredytach i pożyczkach (F.4) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów sektora S.121.

6. Transakcje na pozostałych kredytach i pożyczkach [2B.6] to nieskonsolidowane transakcje na kredytach i pożyczkach (F.4) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.121.

7. Transakcje konsolidujące [2B.7] to transakcje nieskonsolidowane na instrumentach dłużnych [2B.1] minus transakcje skonsolidowane na instrumentach dłużnych [2A.24].

8. Transakcje konsolidujące - gotówka i depozyty [2B.8] to transakcje nieskonsolidowane na gotówce i depozytach [2B.2] minus transakcje skonsolidowane na gotówce i depozytach [2A.16].

9. Transakcje konsolidujące - krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe [2B.9] to transakcje nieskonsolidowane na krótkoterminowych dłużnych papierach wartościowych [2B.3] minus transakcje skonsolidowane na krótkoterminowych dłużnych papierach wartościowych [2A.17].

10. Transakcje konsolidujące - długoterminowe dłużne papiery wartościowe [2B.10] to transakcje nieskonsolidowane na długoterminowych dłużnych papierach wartościowych [2B.4] minus transakcje skonsolidowane na długoterminowych dłużnych papierach wartościowych [2A.18].

11. Transakcje konsolidujące - kredyty i pożyczki [2B.11] to transakcje nieskonsolidowane na pozostałych kredytach i pożyczkach [2B.6] minus skonsolidowane transakcje na pożyczkach [2A.19] plus transakcje skonsolidowane na kredytach i pożyczkach w tym kredytach i pożyczkach udzielonych przez bank centralny [2A.20]).

Tabela 3A

1. Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych (skonsolidowany) [3A.1] to dług zdefiniowany w rozporządzeniu (WE) nr 479/2009. Jest on również równy skonsolidowanym należnościom sektora S.13 z tytułu gotówki i depozytów [3A.2] plus krótkoterminowym dłużnym papierom wartościowym [3A.3] plus długoterminowym dłużnym papierom wartościowym [3A.4] plus kredytom i pożyczkom udzielonym przez bank centralny [3A.5] plus pozostałym kredytom i pożyczkom [3A.6].

2. Dług - gotówka i depozyty [3A.2] to część długu [3A.1] z tytułu gotówki i depozytów (AF.2).

3. Dług - krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe [3A.3] to część długu [3A.1] z tytułu dłużnych papierów wartościowych, z pierwotnym terminem zapadalności do jednego roku włącznie (AF.31).

4. Dług - długoterminowe dłużne papiery wartościowe [3A.4] to część długu [3A.1] z tytułu dłużnych papierów wartościowych z pierwotnym terminem zapadalności powyżej jednego roku (AF.32).

5. Dług - kredyty i pożyczki udzielone przez bank centralny [3A.5] to część długu [3A.1] z tytułu kredytów i pożyczek (AF.4) stanowiąca aktywo sektora S.121.

6. Dług - pozostałe kredyty i pożyczki [3A.6] to część długu [3A.1] z tytułu kredytów i pożyczek (AF.4) niestanowiąca aktywa sektora S.121.

7. Dług wobec rezydentów państwa członkowskiego [3A.7] to dług wobec banku centralnego [3A.8], plus dług wobec pozostałych monetarnych instytucji finansowych [3A.9], plus dług wobec pozostałych instytucji finansowych [3A.10], plus dług wobec pozostałych rezydentów państwa członkowskiego [3A.11].

8. Dług wobec banku centralnego [3A.8] to część długu [3A.1] stanowiąca aktywo sektora S.121.

9. Dług wobec pozostałych monetarnych instytucji finansowych [3A.9] to część długu [3A.1] stanowiąca aktywo sektora S.122 lub S.123.

10. Dług wobec pozostałych instytucji finansowych [3A.10] to część długu [3A.1] stanowiąca aktywo sektora S.124, S.125, S.126, S.127, S.128 lub S.129.

11. Dług wobec pozostałych rezydentów [3A.11] to część długu [3A.1] stanowiąca aktywo sektora S.11, S.14 lub S.15.

12. Dług wobec nierezydentów państwa członkowskiego [3A.12] to część długu [3A.1] stanowiąca aktywo sektora S.2.

13. Dług wyrażony w walucie krajowej [3A.13] to część długu [3A.1] wyrażona w walucie będącej prawnym środkiem płatniczym państwa członkowskiego.

14. Dług wyrażony w walucie państw członkowskich strefy euro [3A.14] - zanim państwo członkowskie stało się państwem członkowskim strefy euro - to część długu [3A.1] denominowana w walucie będącej prawnym środkiem płatniczym jednego z państw członkowskich strefy euro (z wyjątkiem waluty krajowej [3A.13]) plus dług w ECU lub euro.

15. Dług wyrażony w innych walutach [3A.15] to część długu [3A.1] nieuwzględniona w pozycji [3A.13] lub [3A.14].

16. Dług krótkoterminowy [3A.16] to część długu [3A.1] z pierwotnym terminem zapadalności do jednego roku włącznie.

17. Dług długoterminowy [3A.17] to część długu [3A.1] z pierwotnym terminem zapadalności powyżej jednego roku.

18. Dług długoterminowy (w tym: o zmiennym oprocentowaniu) [3A.18] to część długu długoterminowego [3A.17] o zmiennym oprocentowaniu.

19. Dług z pozostałym terminem zapadalności do jednego roku włącznie [3A.19] to część długu [3A.1], dla której okres pozostały do terminu spłaty wynosi jeden rok lub mniej.

20. Dług z pozostałym terminem zapadalności powyżej jednego roku do pięciu lat włącznie [3A.20] to część długu [3A.1], dla której okres pozostały do terminu spłaty jest dłuższy niż rok, ale nie dłuższy niż pięć lat.

21. Dług z pozostałym terminem zapadalności powyżej jednego roku do pięciu lat włącznie (w tym o zmiennym oprocentowaniu) [3A.21] to część długu [3A.1] o zmiennym oprocentowaniu, dla której okres pozostały do terminu spłaty jest dłuższy niż jeden rok, ale nie dłuższy niż pięć lat [3A.20].

22. Dług z pozostałym terminem zapadalności powyżej pięciu lat [3A.22] to część długu [3A.1], dla której okres pozostały do terminu spłaty jest dłuższy niż pięć lat.

23. Dług z pozostałym terminem zapadalności powyżej pięciu lat (w tym: o zmiennym oprocentowaniu) [3A.23] to część długu [3A.1] o zmiennym oprocentowaniu, dla której okres pozostały do terminu spłaty jest dłuższy niż pięć lat [3A.22].

24. Średni pozostały termin zapadalności długu [3A.24] to średni okres, jaki pozostaje do terminu spłaty, ważony bieżącą wartością długu, wyrażony w latach.

25. Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych - obligacje zerokuponowe [3A.25] to część długu [3A.1] w formie obligacji zerokuponowych, tj. obligacji bez płatności kuponowych, których oprocentowanie równe jest różnicy pomiędzy ceną wykupu a ceną emisji.

Tabela 3B

1. Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych (nieskonsolidowany między podsektorami) [3B.1] to nieskonsolidowane zobowiązania sektora S.13, z wyłączeniem a) pasywów sektora S.1311 będących jednocześnie aktywami sektora S.1311; b) pasywów sektora S.1312 będących jednocześnie aktywami sektora S.1312; c) pasywów sektora S.1313 będących jednocześnie aktywami sektora S.1313; d) pasywów sektora S.1314 będących jednocześnie aktywami sektora S.1314, z tytułu tych samych instrumentów co dług sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].

2. Elementy konsolidujące [3B.2] to zobowiązania sektora S.13, będące jednocześnie aktywami sektora S.13 z wyłączeniem a) pasywów sektora S.1311 będących jednocześnie aktywami sektora S.1311; b) pasywów sektora S.1312 będących jednocześnie aktywami sektora S.1312; c)pasywów sektora S.1313 będących jednocześnie aktywami sektora S.1313; d) pasywów sektora S.1314 będących jednocześnie aktywami sektora S.1314, z tytułu gotówki i depozytów [3B.3], plus krótkoterminowych dłużnych papierów wartościowych [3B.4] plus długoterminowych dłużnych papierów wartościowych [3B.5] plus kredytów i pożyczek [3B.6].

3. Elementy konsolidujące dla kategorii gotówka i depozyty [3B.3] to część elementów konsolidujących [3B.2] wyrażonych w instrumencie »gotówka i depozyty« (F.2).

4. Elementy konsolidujące dla kategorii krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe [3B.4] to część elementów konsolidujących [3B.2] wyrażonych w instrumencie »dłużne papiery wartościowe« z pierwotnym terminem zapadalności do jednego roku włącznie (F.31).

5. Elementy konsolidujące dla kategorii długoterminowe dłużne papiery wartościowe [3B.5] to część elementów konsolidujących [3B.2] wyrażonych w instrumencie »dłużne papiery wartościowe« z pierwotnym terminem zapadalności powyżej jednego roku (F.32).

6. Elementy konsolidujące dla kategorii kredyty i pożyczki [3B.6] to część elementów konsolidujących [3B.2] wyrażonych w instrumencie »kredyty i pożyczki« (F.4).

7. Dług instytucji rządowych na szczeblu centralnym (skonsolidowany) [3B.7] to zobowiązania podsektora S.1311 niebędące aktywami podsektora S.1311, z tytułu tych samych instrumentów co dług [3A.1].

8. Dług instytucji rządowych na szczeblu centralnym (w tym: wobec pozostałych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych) [3B.8] to zobowiązania podsektora S.1311, stanowiące aktywa podsektorów

5.1312, S.1313 lub S.1314, z tytułu tych samych instrumentów co dług [3A.1].

9. Dług instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym (skonsolidowany) [3B.9] to zobowiązania podsektora S.1312, niebędące aktywami podsektora S.1312, z tytułu tych samych instrumentów co dług [3A.1].

10. Dług instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym (w tym: wobec pozostałych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych) [3B.10] to zobowiązania podsektora S.1312, stanowiące aktywa podsektorów S.1311, S.1313 lub S.1314, z tytułu tych samych instrumentów co dług [3A.1].

11. Dług instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym (skonsolidowany) [3B.11] to zobowiązania podsektora 5.1313, niebędące aktywami podsektora S.1313, z tytułu tych samych instrumentów co dług [3A.1].

12. Dług instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym (w tym: wobec pozostałych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych) [3B.12] to zobowiązania podsektora S.1313, stanowiące aktywa podsektorów S.1311, S.1312 lub S.1314, z tytułu tych samych instrumentów co dług [3A.1].

13. Dług funduszy zabezpieczenia społecznego (skonsolidowany) [3B.13] to zobowiązania podsektora S.1314, niebędące aktywami podsektora S.1314, z tytułu tych samych instrumentów co dług [3A.1].

14. Dług funduszy zabezpieczenia społecznego (w tym: wobec pozostałych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych) [3B.14] to zobowiązania podsektora S.1314, stanowiące aktywa podsektorów S.1311, S.1312 lub S.1313, z tytułu tych samych instrumentów co dług [3A.1].

15. Dług jednostek pozostałych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych wobec instytucji rządowych na szczeblu centralnym [3B.15] to zobowiązania podsektorów S.1312, S.1313 lub S.1314, stanowiące aktywa podsektora S.1311, z tytułu tych samych instrumentów co dług [3A.1].

16. Dług jednostek pozostałych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych wobec instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym [3B.16] to zobowiązania podsektorów S.1311, S.1313 lub S.1314, stanowiące aktywa podsektora S.1312, z tytułu tych samych instrumentów co dług [3A.1].

17. Dług jednostek pozostałych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych wobec instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym [3B.17] to zobowiązania podsektorów S.1311, S.1312 lub S.1314, stanowiące aktywa podsektora S.1313, z tytułu tych samych instrumentów co dług [3A.1].

18. Dług jednostek pozostałych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych wobec funduszy zabezpieczenia społecznego [3B.18] to zobowiązania podsektorów S.1311, S.1312 lub S.1313, stanowiące aktywa podsektora S.1314, z tytułu tych samych instrumentów co dług [3A.1]."

1 Dz.U. L 145 z 10.6.2009, s. 1.
2 Dz.U. L 174 z 26.6.2013, s. 1.
3 Wytyczne EBC/2013/23 z dnia 25 lipca 2013 r. dotyczące statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych (Dz.U. L 2 z 7.1.2014, s. 12).
4 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 220/2014 z dnia 7 marca 2014 r. zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 479/2009 w zakresie odniesień do europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 69 z 8.3.2014, s. 101).
5 [x.y] oznacza numer kategorii y w tabeli x.
6 O ile nie zaznaczono inaczej, określenie »kategoria« dotyczy sektora instytucji rządowych i samorządowych.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024