Decyzja 2014/627/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2012

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2012

(2014/627/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2012, wraz z odpowiedziami wspólnego przedsiębiorstwa 1 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05851/2014 - C7-0053/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 521/2008 z dnia 30 maja 2008 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych 4 w celu realizacji wspólnej inicjatywy technologicznej w zakresie technologii paliwowych i technologii wodorowych, w szczególności jego art. 11 ust. 4,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1183/2011 z dnia 14 listopada 2011 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 521/2008 ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 6 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 7 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0202/2014),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsiębiorstwa za rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2012,
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami wspólnego przedsiębiorstwa 8 ,
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05851/2014 - C7-0053/2014),
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 9 , w szczególności jego art. 185,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 10 , w szczególności jego art. 208,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 521/2008 z dnia 30 maja 2008 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych 11 w celu realizacji wspólnej inicjatywy technologicznej w zakresie technologii paliwowych i technologii wodorowych, w szczególności jego art. 11 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1183/2011 z dnia 14 listopada 2011 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 521/2008 ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych 12 ,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 13 ,
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 14 , w szczególności jego art. 108,
uwzględniając swoje wcześniejsze decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0202/2014),
A.
mając na uwadze, że wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych ("wspólne przedsiębiorstwo") zostało utworzone na mocy rozporządzenia (WE) nr 521/2008 w maju 2008 r. jako partnerstwo publiczno-prywatne na okres do 31 grudnia 2017 r., a jego zadaniem jest skupienie się na opracowaniu aplikacji rynkowych i tym samym ułatwienie dodatkowych działań przemysłu zmierzających do szybkiego wdrożenia technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych,
B.
mając na uwadze, że rozporządzenie (WE) nr 521/2008 zostało zmienione rozporządzeniem (UE) nr 1138/2011,
C.
mając na uwadze, że członkami wspólnego przedsiębiorstwa są Unia Europejska, reprezentowana przez Komisję, oraz zrzeszenie przemysłowe New Energy World (NEW-IG) i stowarzyszenie badawcze (N.ERGHY),
D.
mając na uwadze, że maksymalny wkład Unii na rzecz wspólnego przedsiębiorstwa na cały okres wynosi 470 000 000 EUR, a kwota ta ma zostać wypłacona z budżetu siódmego programu ramowego w dziedzinie badań naukowych, przy czym część tej kwoty przeznaczona na koszty operacyjne nie może przekroczyć 20 000 000 EUR,
E.
mając na uwadze, że NEW-IG powinno pokryć 50 % kosztów bieżących, a N.ERGHY jedną dwunastą kosztów bieżących oraz że obydwa podmioty powinny wnieść swój wkład niepieniężny w pokrycie kosztów operacyjnych, który powinien być co najmniej równy wkładowi finansowemu Unii,

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zwraca uwagę, że Trybunał Obrachunkowy uznał, iż roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa za rok 2012 przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2012 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami rozporządzenia finansowego;
2.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wspólne przedsiębiorstwo otrzymało od Trybunału Obrachunkowego pozytywną opinię na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tych rachunków po opinii z roku 2011, która zawierała zastrzeżenia w odniesieniu do tych aspektów; wzywa wspólne przedsiębiorstwo do nieustawania w dążeniu do należytego zarządzania finansami i przestrzegania zasad budżetowych;
3.
zwraca ponadto uwagę, że ostateczny budżet wspólnego przedsiębiorstwa na rok budżetowy 2012 obejmował środki na zobowiązania w wysokości 83,3 mln EUR oraz środki na płatności w wysokości 56,9 mln EUR; zauważa też, że wskaźniki wykorzystania środków na zobowiązania i środków na płatności wyniosły odpowiednio 99,4 % i 83,1 %;
4.
odnotowuje, że wstępny budżetowy rachunek wyniku na koniec roku 2012 wyniósł 8,2 mln EUR, na co złożyły się wpływy w wysokości 58,3 mln EUR i nadwyżka budżetowa z roku 2011 w wysokości 7,5 mln EUR, zbilansowane płatnościami w wysokości 55,2 mln EUR i przeniesieniami w wysokości 2,4 mln EUR;
5.
zauważa, że łączna wartość umów o przyznanie dotacji podpisanych w wyniku zaproszeń do składania wniosków ogłoszonych w latach 2008, 2009, 2010 i 2011 wyniosła 295 mln EUR, a w 2012 r. ogłoszono piąte zaproszenie o wartości 78 mln EUR;
6.
zwraca uwagę, że kwoty te stanowią odpowiednio 67 i 18 % maksymalnego wkładu Unii w działalność badawczą wspólnego przedsiębiorstwa oraz że w styczniu 2013 r ogłoszono szóste zaproszenie na pozostałą kwotę (68,5 mln EUR); zwraca uwagę na postępy w wykonaniu budżetu;

Zarządzanie finansami

7.
zauważa, że pod koniec grudnia 2012 r. środki pieniężne i ekwiwalenty środków pieniężnych wyniosły 12,3 mln EUR; zwraca uwagę, że sytuacja ta stanowi naruszenie budżetowej zasady równowagi; przypomina wspólnemu przedsiębiorstwu o potrzebie wdrożenia konkretnych środków w celu osiągnięcia równowagi budżetowej oraz wzywa wspólne przedsiębiorstwo do wdrożenia - wspólnie z Komisją - wszelkich niezbędnych środków w celu ograniczenia do minimum sald środków pieniężnych na rachunkach, tak aby znajdowały się one na wymaganym poziomie w granicach określonych w porozumieniach finansowych zawartych z Komisją;

Systemy kontroli wewnętrznej

8.
zauważa, że jednostka audytu wewnętrznego wspólnego przedsiębiorstwa przeprowadziła kontrolę ex ante w odniesieniu do weryfikacji kwalifikowalności deklarowanych kosztów i powiązanych płatności, a także wykonała różne usługi konsultacyjne, które obejmowały przygotowanie kampanii informacyjnych wspólnego przedsiębiorstwa na temat kontroli i audytu w dziedzinie finansów i uczestnictwo w nich;
9.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w roku 2012 wspólne przedsiębiorstwo sfinalizowało plan ciągłości działania i plan przywrócenia gotowości do pracy po wystąpieniu sytuacji nadzwyczajnej;
10.
ubolewa, że życiorysy członków zarządu i dyrektora wykonawczego nie są publicznie dostępne; wzywa wspólne przedsiębiorstwo do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym; domaga się, by wspólne przedsiębiorstwo opracowało i przyjęło kompleksową politykę zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi;
11.
uważa, że wysoki poziom przejrzystości jest kluczowym elementem ograniczenia ryzyka wystąpienia konfliktu interesów; wzywa zatem wspólne przedsiębiorstwo do udostępnienia na stronie internetowej informacji na temat polityki i ustaleń w zakresie zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi oraz odnośnych przepisów wykonawczych, jak też wykazu członków rad zarządzających wraz z ich życiorysami;
12.
zwraca się do Trybunału Obrachunkowego o monitorowanie polityki wspólnego przedsiębiorstwa dotyczącej zarządzania konfliktami interesów i zapobiegania im, poprzez sporządzenie sprawozdania specjalnego w tej sprawie przed rozpoczęciem kolejnej procedury udzielania absolutorium;

Inne kwestie dotyczące zarządzania

13.
popiera udoskonalenia zaproponowane przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do systemu monitorowania i sprawozdawczości obejmującego ochronę, rozpowszechnianie i przekazywanie wyników badań;

Aspekty horyzontalne dotyczące europejskich wspólnych przedsiębiorstw i przedsięwzięć badawczych

14.
zwraca uwagę, że przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych systemach nadzoru i kontroli oraz badanie transakcji na poziomie wspólnego przedsiębiorstwa, ale nie na poziomie członków lub beneficjentów końcowych wspólnego przedsiębiorstwa;
15.
zwraca uwagę, że czynności kontrolne na poziomie członków lub beneficjentów końcowych są przeprowadzane przez wspólne przedsiębiorstwo lub zewnętrzne firmy audytowe, z którymi umowy zawiera i które nadzoruje wspólne przedsiębiorstwo;
16.
z zadowoleniem przyjmuje sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 2/2013 pt. "Czy Komisja zapewniła wydajną realizację siódmego programu ramowego w zakresie badań?", w którym Trybunał zbadał, czy Komisja zadbała o skuteczne wdrożenie siódmego programu ramowego w zakresie badań i rozwoju technologicznego;
17.
zwraca uwagę, że zakresem kontroli objęto również ustanowienie wspólnych inicjatyw technologicznych;
18.
zgadza się z wnioskami Trybunału Obrachunkowego, zgodnie z którymi wspólne inicjatywy technologiczne powzięto z myślą o wspieraniu długofalowych inwestycji przemysłowych w konkretnych dziedzinach badań; zauważa jednak, że uzyskanie autonomii finansowej przez wspólną inicjatywę technologiczną trwało średnio dwa lata, a Komisja zazwyczaj ponosiła odpowiedzialność przez średnio jedną trzecią oczekiwanego okresu działania wspólnych inicjatyw technologicznych;
19.
zwraca ponadto uwagę, że w opinii Trybunału Obrachunkowego niektóre wspólne inicjatywy technologiczne z powodzeniem angażowały małe i średnie przedsiębiorstwa w swoje projekty, a prawie 21 % środków finansowych udostępnianych w ramach wspólnych inicjatyw technologicznych przekazano MŚP;
20.
zwraca uwagę na fakt, że całkowite środki indykatywne, uznawane za niezbędne do funkcjonowania siedmiu europejskich wspólnych przedsiębiorstw badawczych, które do tej pory powstały w wyniku starań Komisji na mocy art. 187 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, z wyjątkiem wspólnego przedsiębiorstwa Galileo, przez cały okres ich istnienia wynoszą 21 793 000 000 EUR;
21.
zwraca uwagę, że prognozowane przychody budżetowe wspólnego przedsiębiorstwa w roku 2012 wyniosły ok. 2,5 mld EUR lub ok. 1,8 % ogólnego budżetu Unii na rok 2012, przy czym ok. 618 mln EUR pochodziło z budżetu ogólnego (wkład pieniężny Komisji), a ok. 134 mln EUR od partnerów przemysłowych i członków wspólnych przedsiębiorstw;
22.
zauważa, że wspólne przedsiębiorstwo zatrudnia 409 pracowników stałych i czasowych, czyli mniej niż 1 % wszystkich urzędników Unii opłacanych z budżetu ogólnego Unii (plan zatrudnienia);
23.
przypomina, że całkowity wkład Unii uważany za niezbędny do funkcjonowania wspólnych przedsiębiorstw przez cały okres ich istnienia wynosi 11 489 000 000 EUR;
24.
zwraca się do Trybunału Obrachunkowego o dokonanie kompleksowej analizy wspólnych inicjatyw technologicznych i pozostałych wspólnych przedsiębiorstw oraz do sporządzenia odrębnego sprawozdania na ten temat z uwagi na zaangażowanie znacznych kwot i w kontekście związanego z nimi ryzyka, zwłaszcza jeżeli chodzi o kwestię reputacji; przypomina, że Parlament już wcześniej zwrócił się do Trybunału Obrachunkowego o sporządzenie sprawozdania specjalnego poświęconego możliwościom wspólnych przedsiębiorstw i ich prywatnych partnerów, a to w trosce o wartość dodaną i skuteczną realizację unijnych programów w zakresie badań naukowych oraz rozwoju technologicznego i demonstracji; zwraca uwagę, że wspólne przedsiębiorstwa mają zapewniać finansowanie długofalowych inwestycji przemysłowych i wspierać prywatne inwestycje w dziedzinie badań naukowych.
1 Dz.U. C 369 z 17.12.2013, s. 57.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 153 z 12.6.2008, s. 1.
5 Dz.U. L 302 z 19.11.2011, s. 3.
6 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
7 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
8 Dz.U. C 369 z 17.12.2013, s. 57.
9 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
10 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
11 Dz.U. L 153 z 12.6.2008, s. 1.
12 Dz.U. L 302 z 19.11.2011, s. 3.
13 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
14 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.266.330

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/627/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2012
Data aktu: 03/04/2014
Data ogłoszenia: 05/09/2014