Decyzja 2014/627/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2012

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2012

(2014/627/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2012, wraz z odpowiedziami wspólnego przedsiębiorstwa 1 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05851/2014 - C7-0053/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 521/2008 z dnia 30 maja 2008 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych 4 w celu realizacji wspólnej inicjatywy technologicznej w zakresie technologii paliwowych i technologii wodorowych, w szczególności jego art. 11 ust. 4,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1183/2011 z dnia 14 listopada 2011 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 521/2008 ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 6 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 7 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0202/2014),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsiębiorstwa za rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2012,
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego wspólnego przedsiębiorstwa na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami wspólnego przedsiębiorstwa 8 ,
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05851/2014 - C7-0053/2014),
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 9 , w szczególności jego art. 185,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 10 , w szczególności jego art. 208,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 521/2008 z dnia 30 maja 2008 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych 11 w celu realizacji wspólnej inicjatywy technologicznej w zakresie technologii paliwowych i technologii wodorowych, w szczególności jego art. 11 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1183/2011 z dnia 14 listopada 2011 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 521/2008 ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych 12 ,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 13 ,
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 14 , w szczególności jego art. 108,
uwzględniając swoje wcześniejsze decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0202/2014),
A.
mając na uwadze, że wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych ("wspólne przedsiębiorstwo") zostało utworzone na mocy rozporządzenia (WE) nr 521/2008 w maju 2008 r. jako partnerstwo publiczno-prywatne na okres do 31 grudnia 2017 r., a jego zadaniem jest skupienie się na opracowaniu aplikacji rynkowych i tym samym ułatwienie dodatkowych działań przemysłu zmierzających do szybkiego wdrożenia technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych,
B.
mając na uwadze, że rozporządzenie (WE) nr 521/2008 zostało zmienione rozporządzeniem (UE) nr 1138/2011,
C.
mając na uwadze, że członkami wspólnego przedsiębiorstwa są Unia Europejska, reprezentowana przez Komisję, oraz zrzeszenie przemysłowe New Energy World (NEW-IG) i stowarzyszenie badawcze (N.ERGHY),
D.
mając na uwadze, że maksymalny wkład Unii na rzecz wspólnego przedsiębiorstwa na cały okres wynosi 470 000 000 EUR, a kwota ta ma zostać wypłacona z budżetu siódmego programu ramowego w dziedzinie badań naukowych, przy czym część tej kwoty przeznaczona na koszty operacyjne nie może przekroczyć 20 000 000 EUR,
E.
mając na uwadze, że NEW-IG powinno pokryć 50 % kosztów bieżących, a N.ERGHY jedną dwunastą kosztów bieżących oraz że obydwa podmioty powinny wnieść swój wkład niepieniężny w pokrycie kosztów operacyjnych, który powinien być co najmniej równy wkładowi finansowemu Unii,

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zwraca uwagę, że Trybunał Obrachunkowy uznał, iż roczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsiębiorstwa za rok 2012 przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2012 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami rozporządzenia finansowego;
2.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wspólne przedsiębiorstwo otrzymało od Trybunału Obrachunkowego pozytywną opinię na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tych rachunków po opinii z roku 2011, która zawierała zastrzeżenia w odniesieniu do tych aspektów; wzywa wspólne przedsiębiorstwo do nieustawania w dążeniu do należytego zarządzania finansami i przestrzegania zasad budżetowych;
3.
zwraca ponadto uwagę, że ostateczny budżet wspólnego przedsiębiorstwa na rok budżetowy 2012 obejmował środki na zobowiązania w wysokości 83,3 mln EUR oraz środki na płatności w wysokości 56,9 mln EUR; zauważa też, że wskaźniki wykorzystania środków na zobowiązania i środków na płatności wyniosły odpowiednio 99,4 % i 83,1 %;
4.
odnotowuje, że wstępny budżetowy rachunek wyniku na koniec roku 2012 wyniósł 8,2 mln EUR, na co złożyły się wpływy w wysokości 58,3 mln EUR i nadwyżka budżetowa z roku 2011 w wysokości 7,5 mln EUR, zbilansowane płatnościami w wysokości 55,2 mln EUR i przeniesieniami w wysokości 2,4 mln EUR;
5.
zauważa, że łączna wartość umów o przyznanie dotacji podpisanych w wyniku zaproszeń do składania wniosków ogłoszonych w latach 2008, 2009, 2010 i 2011 wyniosła 295 mln EUR, a w 2012 r. ogłoszono piąte zaproszenie o wartości 78 mln EUR;
6.
zwraca uwagę, że kwoty te stanowią odpowiednio 67 i 18 % maksymalnego wkładu Unii w działalność badawczą wspólnego przedsiębiorstwa oraz że w styczniu 2013 r ogłoszono szóste zaproszenie na pozostałą kwotę (68,5 mln EUR); zwraca uwagę na postępy w wykonaniu budżetu;

Zarządzanie finansami

7.
zauważa, że pod koniec grudnia 2012 r. środki pieniężne i ekwiwalenty środków pieniężnych wyniosły 12,3 mln EUR; zwraca uwagę, że sytuacja ta stanowi naruszenie budżetowej zasady równowagi; przypomina wspólnemu przedsiębiorstwu o potrzebie wdrożenia konkretnych środków w celu osiągnięcia równowagi budżetowej oraz wzywa wspólne przedsiębiorstwo do wdrożenia - wspólnie z Komisją - wszelkich niezbędnych środków w celu ograniczenia do minimum sald środków pieniężnych na rachunkach, tak aby znajdowały się one na wymaganym poziomie w granicach określonych w porozumieniach finansowych zawartych z Komisją;

Systemy kontroli wewnętrznej

8.
zauważa, że jednostka audytu wewnętrznego wspólnego przedsiębiorstwa przeprowadziła kontrolę ex ante w odniesieniu do weryfikacji kwalifikowalności deklarowanych kosztów i powiązanych płatności, a także wykonała różne usługi konsultacyjne, które obejmowały przygotowanie kampanii informacyjnych wspólnego przedsiębiorstwa na temat kontroli i audytu w dziedzinie finansów i uczestnictwo w nich;
9.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w roku 2012 wspólne przedsiębiorstwo sfinalizowało plan ciągłości działania i plan przywrócenia gotowości do pracy po wystąpieniu sytuacji nadzwyczajnej;
10.
ubolewa, że życiorysy członków zarządu i dyrektora wykonawczego nie są publicznie dostępne; wzywa wspólne przedsiębiorstwo do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym; domaga się, by wspólne przedsiębiorstwo opracowało i przyjęło kompleksową politykę zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi;
11.
uważa, że wysoki poziom przejrzystości jest kluczowym elementem ograniczenia ryzyka wystąpienia konfliktu interesów; wzywa zatem wspólne przedsiębiorstwo do udostępnienia na stronie internetowej informacji na temat polityki i ustaleń w zakresie zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi oraz odnośnych przepisów wykonawczych, jak też wykazu członków rad zarządzających wraz z ich życiorysami;
12.
zwraca się do Trybunału Obrachunkowego o monitorowanie polityki wspólnego przedsiębiorstwa dotyczącej zarządzania konfliktami interesów i zapobiegania im, poprzez sporządzenie sprawozdania specjalnego w tej sprawie przed rozpoczęciem kolejnej procedury udzielania absolutorium;

Inne kwestie dotyczące zarządzania

13.
popiera udoskonalenia zaproponowane przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do systemu monitorowania i sprawozdawczości obejmującego ochronę, rozpowszechnianie i przekazywanie wyników badań;

Aspekty horyzontalne dotyczące europejskich wspólnych przedsiębiorstw i przedsięwzięć badawczych

14.
zwraca uwagę, że przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych systemach nadzoru i kontroli oraz badanie transakcji na poziomie wspólnego przedsiębiorstwa, ale nie na poziomie członków lub beneficjentów końcowych wspólnego przedsiębiorstwa;
15.
zwraca uwagę, że czynności kontrolne na poziomie członków lub beneficjentów końcowych są przeprowadzane przez wspólne przedsiębiorstwo lub zewnętrzne firmy audytowe, z którymi umowy zawiera i które nadzoruje wspólne przedsiębiorstwo;
16.
z zadowoleniem przyjmuje sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 2/2013 pt. "Czy Komisja zapewniła wydajną realizację siódmego programu ramowego w zakresie badań?", w którym Trybunał zbadał, czy Komisja zadbała o skuteczne wdrożenie siódmego programu ramowego w zakresie badań i rozwoju technologicznego;
17.
zwraca uwagę, że zakresem kontroli objęto również ustanowienie wspólnych inicjatyw technologicznych;
18.
zgadza się z wnioskami Trybunału Obrachunkowego, zgodnie z którymi wspólne inicjatywy technologiczne powzięto z myślą o wspieraniu długofalowych inwestycji przemysłowych w konkretnych dziedzinach badań; zauważa jednak, że uzyskanie autonomii finansowej przez wspólną inicjatywę technologiczną trwało średnio dwa lata, a Komisja zazwyczaj ponosiła odpowiedzialność przez średnio jedną trzecią oczekiwanego okresu działania wspólnych inicjatyw technologicznych;
19.
zwraca ponadto uwagę, że w opinii Trybunału Obrachunkowego niektóre wspólne inicjatywy technologiczne z powodzeniem angażowały małe i średnie przedsiębiorstwa w swoje projekty, a prawie 21 % środków finansowych udostępnianych w ramach wspólnych inicjatyw technologicznych przekazano MŚP;
20.
zwraca uwagę na fakt, że całkowite środki indykatywne, uznawane za niezbędne do funkcjonowania siedmiu europejskich wspólnych przedsiębiorstw badawczych, które do tej pory powstały w wyniku starań Komisji na mocy art. 187 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, z wyjątkiem wspólnego przedsiębiorstwa Galileo, przez cały okres ich istnienia wynoszą 21 793 000 000 EUR;
21.
zwraca uwagę, że prognozowane przychody budżetowe wspólnego przedsiębiorstwa w roku 2012 wyniosły ok. 2,5 mld EUR lub ok. 1,8 % ogólnego budżetu Unii na rok 2012, przy czym ok. 618 mln EUR pochodziło z budżetu ogólnego (wkład pieniężny Komisji), a ok. 134 mln EUR od partnerów przemysłowych i członków wspólnych przedsiębiorstw;
22.
zauważa, że wspólne przedsiębiorstwo zatrudnia 409 pracowników stałych i czasowych, czyli mniej niż 1 % wszystkich urzędników Unii opłacanych z budżetu ogólnego Unii (plan zatrudnienia);
23.
przypomina, że całkowity wkład Unii uważany za niezbędny do funkcjonowania wspólnych przedsiębiorstw przez cały okres ich istnienia wynosi 11 489 000 000 EUR;
24.
zwraca się do Trybunału Obrachunkowego o dokonanie kompleksowej analizy wspólnych inicjatyw technologicznych i pozostałych wspólnych przedsiębiorstw oraz do sporządzenia odrębnego sprawozdania na ten temat z uwagi na zaangażowanie znacznych kwot i w kontekście związanego z nimi ryzyka, zwłaszcza jeżeli chodzi o kwestię reputacji; przypomina, że Parlament już wcześniej zwrócił się do Trybunału Obrachunkowego o sporządzenie sprawozdania specjalnego poświęconego możliwościom wspólnych przedsiębiorstw i ich prywatnych partnerów, a to w trosce o wartość dodaną i skuteczną realizację unijnych programów w zakresie badań naukowych oraz rozwoju technologicznego i demonstracji; zwraca uwagę, że wspólne przedsiębiorstwa mają zapewniać finansowanie długofalowych inwestycji przemysłowych i wspierać prywatne inwestycje w dziedzinie badań naukowych.
1 Dz.U. C 369 z 17.12.2013, s. 57.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 153 z 12.6.2008, s. 1.
5 Dz.U. L 302 z 19.11.2011, s. 3.
6 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
7 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
8 Dz.U. C 369 z 17.12.2013, s. 57.
9 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
10 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
11 Dz.U. L 153 z 12.6.2008, s. 1.
12 Dz.U. L 302 z 19.11.2011, s. 3.
13 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
14 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024