uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 341 ust. 3 akapit trzeci,
(1) Ogólne ryzyko rynkowe jest zdefiniowane w art. 362 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 jako ryzyko zmiany ceny danego instrumentu finansowego w następstwie zmiany wysokości stóp procentowych w przypadku rynkowego instrumentu dłużnego lub instrumentu od niego pochodnego lub - w przypadku instrumentu kapitałowego lub instrumentu od niego pochodnego - ruchu na szerokim rynku akcji niezwiązanego z żadnymi konkretnymi atrybutami poszczególnych papierów wartościowych.
(2) Do celów obliczeń ogólnego ryzyka rynkowego zgodnie z art. 343 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 należy uwzględnić fakt, że różnego rodzaju akcje są notowane na tym samym rynku, na którym podlegają takiemu samemu ogólnemu ryzyku rynkowemu, tzn. na rynku, na którym ruchy cen instrumentu są wywoływane przez lokalne warunki gospodarcze. "Rynek" należy zatem zdefiniować do tych celów przez odniesienie do zintegrowanej gospodarki, która będzie zwykle tożsama z jurysdykcją krajową.
(3) Bez uszczerbku dla powyższego, wprowadzenie jednej waluty usunęło pewne istotne czynniki powodujące segmentacje rynków akcji w strefie euro. Zniknęło na przykład ryzyko walutowe w operacjach pomiędzy państwami członkowskimi należącymi do strefy euro, a wyniki finansowe spółek mogą być publikowane w tej samej walucie. Przyjęcie euro wymagało ponadto osiągnięcia znacznego poziomu konwergencji gospodarczej i prawnej przez państwa członkowskie należące do strefy euro i opierało się na fundamencie zintegrowanego rynku, na którym obowiązują wspólne reguły. Ta dwa ostatnie aspekty są wspólne dla wszystkich państw członkowskich Unii, ale jedna waluta przyniosła ściślejszą i głębszą integrację gospodarczą państw członkowskich należących do strefy euro, co uzasadnia ich odrębne traktowanie do celów niniejszego rozporządzenia. "Rynek" należy zatem definiować przez odniesienie do wszystkich rynków akcji w strefie euro, a w przypadku rynków akcji spoza strefy euro - na poziomie jurysdykcji krajowej.
(4) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(5) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych związanych z nim kosztów i korzyści oraz zasięgnął opinii Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 12 marca 2014 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.148.15 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 525/2014 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących definicji rynku |
| Data aktu: | 12/03/2014 |
| Data ogłoszenia: | 20/05/2014 |
| Data wejścia w życie: | 09/06/2014 |