Decyzja wykonawcza 2014/255/UE ustanawiająca program prac związanych z unijnym kodeksem celnym

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 29 kwietnia 2014 r.
ustanawiająca program prac związanych z unijnym kodeksem celnym

(2014/255/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 7 maja 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 281,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 280 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (zwany dalej "kodeksem") stanowi, że Komisja sporządzi program prac dotyczący rozwoju i wykorzystywania systemów teleinformatycznych. Program ten ma znaczenie szczególnie przy ustalaniu środków przejściowych dla systemów teleinformatycznych oraz określaniu ram czasowych w sytuacji, w której w dniu rozpoczęcia stosowania kodeksu, czyli w dniu 1 maja 2016 r., systemy nie będą jeszcze działały.

(2) Kodeks zakłada, że wszelka wymiana informacji pomiędzy organami celnymi oraz pomiędzy przedsiębiorcami i organami celnymi, a także przechowywanie tych informacji odbywać się będą z wykorzystaniem technik elektronicznego przetwarzania danych oraz że systemy informacyjno-komunikacyjne będą oferować przedsiębiorcom we wszystkich państwach członkowskich takie same ułatwienia. Program prac powinien zatem przedstawiać szeroko zakrojony plan wdrożenia systemów teleinformatycznych mających zagwarantować prawidłowe stosowanie kodeksu.

(3) W związku z tym program powinien zawierać wykaz systemów teleinformatycznych, opracowanych przez państwa członkowskie w ścisłej współpracy z Komisją, by kodeks mógł być stosowany w praktyce. Wykaz ten opiera się na istniejącym już dokumencie, zwanym wieloletnim planem strategicznym, który odnosi się do wszystkich projektów celnych w dziedzinie technologii informacyjnej i który sporządzono zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 70/2008/WE 2 , a w szczególności jej art. 4 i art. 8 ust. 2. Systemy teleinformatyczne uwzględnione w programie prac powinny podlegać tym samym zasadom zarządzania projektami i należy je opracowywać i rozwijać zgodnie z wieloletnim planem strategicznym.

(4) Program prac powinien określać i opisywać systemy teleinformatyczne, a także odpowiednią podstawę prawną, kluczowe etapy oraz prognozowane terminy rozpoczęcia działań. Terminy te należy określać mianem "docelowych terminów rozpoczęcia wykorzystywania". Termin rozpoczęcia wykorzystywania systemów teleinformatycznych powinien oznaczać docelowy termin zakończenia okresu przejściowego.

(5) Systemy teleinformatyczne, o których mowa w programie prac, należy wybierać pod kątem ich oczekiwanego wpływu na priorytety określone w kodeksie. Jednym z tych priorytetów jest możliwość zaproponowania przedsiębiorcom szerokiego zakresu elektronicznych usług celnych na unijnym obszarze celnym. Ponadto systemy teleinformatyczne mają zwiększyć skuteczność i wydajność procesów celnych oraz usprawnić ich harmonizację na terenie Unii. Kolejność i harmonogram wdrożenia systemów objętych programem prac powinny wynikać ze względów praktycznych oraz z czynników związanych z zarządzaniem projektami, takich jak: rozpowszechnianie starań i zasobów, wzajemne połączenia pomiędzy projektami, szczególne wymagania każdego systemu oraz stopień przygotowania projektu. Celem programu prac jako takiego jest zaplanowanie etapów rozwijania systemów teleinformatycznych oraz odpowiednie zarządzanie ich powstawaniem.

(6) W związku z tym, że systemy teleinformatyczne, o których mowa w art. 16 ust. 1 kodeksu, mają być stworzone, wykorzystywane oraz utrzymywane przez państwa członkowskie we współpracy z Komisją, Komisja i państwa członkowskie powinny podejmować wspólne działania, by zagwarantować, że opracowywanie i wdrażanie tych systemów odbywać się będzie zgodnie z programem prac oraz że podejmowane będą stosowne kroki w celu zaplanowania, zaprojektowania, stworzenia oraz wykorzystania danych systemów w sposób skoordynowany i w odpowiednim terminie.

(7) Aby zapewnić synchronizację programu prac i wieloletniego planu strategicznego, program prac należy uaktualniać wtedy, gdy uaktualniany jest wieloletni plan strategiczny.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsza decyzja ustanawia program prac przewidziany w art. 280 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny ("kodeks").

Program prac załączono do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Realizacja

1.
Komisja i państwa członkowskie podejmują wszelkie niezbędne działania, by współpracować i wdrożyć program prac.
2.
Zarządzanie projektami przedstawionymi w programie prac oraz opracowywanie i wdrażanie poszczególnych systemów teleinformatycznych odbywają się w sposób zgodny z programem prac.
3.
Komisja podejmuje odpowiednie kroki, aby znaleźć wspólne porozumienie pomiędzy państwami członkowskimi odnośnie do zakresu, projektu, wymogów i architektury systemów teleinformatycznych i rozpocząć tworzenie projektów w ramach programu prac. W stosownych przypadkach Komisja zasięga także opinii przedsiębiorców.
Artykuł  3

Aktualizacje

1.
Program prac jest poddawany regularnej aktualizacji, tak aby zapewnić jego dostosowanie do najnowszych zmian w stosowaniu kodeksu, a także uwzględnić postępy poczynione w zakresie opracowywania i rozwoju systemów teleinformatycznych, w szczególności w odniesieniu do dostępności wspólnie ustalonych specyfikacji i rozpoczęcia funkcjonowania systemów teleinformatycznych.
2.
Aby zapewnić synchronizację programu prac i wieloletniego planu strategicznego, program prac będzie uaktualniany co najmniej każdego roku.

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 kwietnia 2014 r.

W imieniu Komisji

José Manuel BARROSO

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM PRAC ZWIĄZANYCH Z UNIJNYM KODEKSEM CELNYM

I. Wprowadzenie do programu prac

Program prac ma być instrumentem, który posłuży wsparciu stosowania kodeksu dzięki opracowaniu i wykorzystaniu systemów teleinformatycznych.

Jego celem jest wspieranie rozwoju systemów teleinformatycznych określonych w art. 6 ust. 1 oraz regulowanie określania okresów przejściowych, o których mowa w art. 278 kodeksu. Program prac odnosi się do konieczności współpracy Komisji i państw członkowskich w zakresie rozwoju i wykorzystywania systemów teleinformatycznych, jak przewidziano w art. 16 ust. 1 kodeksu.

Program prac należy rozumieć następująco:

1. Program prac dotyczy rozwoju i wykorzystywania systemów teleinformatycznych, o których mowa w art. 16 ust. 1 kodeksu.

2. Program prac uwzględnia priorytety określone w art. 280 ust. 2 kodeksu.

3. Program prac zawiera wykaz systemów teleinformatycznych wspomnianych w art. 16 ust. 1, które są niezbędne, by przepisy kodeksu mogły być stosowane, i dla których należy przewidzieć okres przejściowy, począwszy od dnia stosowania kodeksu, niewykraczający jednak poza 31 grudnia 2020 r.

4. W odniesieniu do każdego projektu program prac określa:

a) nadrzędny opis projektu i powiązanego z nim systemu teleinformatycznego;

b) podstawę prawną stosowania systemu teleinformatycznego (stosowne przepisy kodeksu);

c) kluczowe etapy wyrażone za pomocą docelowych terminów dotyczących specyfikacji technicznych czyli terminów zakończenia ich opracowywania, w których uaktualnione stabilne specyfikacje techniczne będą dostępne dla państw członkowskich po przeglądzie;

d) przewidywane terminy uruchomienia systemów teleinformatycznych, zwane docelowymi terminami rozpoczęcia wykorzystywania systemów teleinformatycznych, będące jednocześnie terminami zakończenia trwania okresów przejściowych.

Opis systemów teleinformatycznych w programie prac opiera się na wymaganiach dotyczących tych systemów, zawartych w kodeksie i obowiązujących w trakcie powstawania programu prac.

Aby wdrożyć program prac, Komisja zainicjuje poszczególne projekty związane z systemami teleinformatycznymi, przy pomocy analizy działalności gospodarczej i w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi. W perspektywie dalszego opracowywania technicznej części projektów od strony technologii informacyjnych Komisja określi, współpracując ściśle z państwami członkowskimi, wspólne specyfikacje dla przewidywanych systemów teleinformatycznych. Państwa członkowskie i Komisja zapewnią rozwój i wykorzystywanie systemów, w tym testowanie i działania związane z migracją, zgodnie z określoną architekturą oraz specyfikacjami tych systemów. Komisja i państwa członkowskie będą także współpracować z innymi zainteresowanymi stronami, np. z przedsiębiorcami.

Realizacja projektów będzie przebiegać w kilku różnych etapach, od opracowania, przez tworzenie, testowanie, migrację aż po ich ostateczne uruchomienie. Rola Komisji i państw członkowskich na tych poszczególnych etapach zależeć będzie od rodzaju i architektury systemów oraz ich części składowych lub funkcji, zgodnie z opisami przedstawionymi w szczegółowej dokumentacji projektowej w wieloletnim planie strategicznym. W stosownych przypadkach Komisja określi wspólne specyfikacje techniczne, w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi oraz pod warunkiem dokonania przez nie przeglądu, mając na uwadze ich dostarczenie 24 miesiące przed docelowym terminem rozpoczęcia wykorzystywania systemu teleinformatycznego.

Państwa członkowskie i Komisja zaangażują się w rozwój i wykorzystywanie systemów, w tym w działania związane ze wsparciem wdrażania tych systemów, takie jak szkolenia czy działania komunikacyjne. Działania te będą przeprowadzane z uwzględnieniem kluczowych etapów oraz terminów określonych w programie prac. Przedsiębiorcy podejmą stosowne kroki, które umożliwią im korzystanie z systemów, jak tylko staną się one dostępne.

II. Program prac (związanych z unijnym kodeksem celnym, UKC)

"Projekty dotyczące UKC i powiązane z nimi systemy teleinformatyczne"

Wykaz projektów dotyczących rozwoju i wykorzystywania systemów teleinformatycznych wymaganych do stosowania kodeksu

Podstawa prawna Kluczowy etap Docelowy termin rozpoczęcia wykorzystywania systemu teleinformatycznego (1)
1. System zarejestrowanych eksporterów (REX)

Celem projektu jest udostępnianie aktualnych informacji na temat zarejestrowanych eksporterów z siedzibą w państwach beneficjentach ogólnego systemu preferencji taryfowych (GSP), którzy eksportują swoje towary do UE. System obejmie również dane dotyczące przedsiębiorców z UE w celu wspierania wywozu do państw beneficjentów systemu GSP.

Art. 6 ust. 1, art. 16 oraz 64 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = I kwartał 2015 r. 1.1.2017
2. WIT/Surveillance 2+ w ramach UKC

Projekt ma na celu zaktualizowanie systemu wiążącej informacji taryfowej (WIT) oraz systemu

Surveillance 2, aby zapewnić

- dostosowanie systemu EBTI-3 do potrzeb UKC,

- rozszerzenie zakresu danych dostarczanych w ramach Surveillance,

- monitorowanie obowiązkowego wykorzystania WIT,

- monitorowanie i zarządzanie szerszym wykorzystaniem WIT.Realizację projektu podzielono na dwa etapy.

Pierwszy etap obejmie najważniejsze części, aby zagwarantować spełnianie wymogów kontroli użycia WIT przy pomocy ograniczonego pakietu danych i dostosowania do procesu podejmowania decyzji celnych.

W drugim etapie wdrożony zostanie pełen zakres monitorowania z wykorzystaniem kompleksowego pakietu danych i przedstawiony zostanie zharmonizowany na poziomie UE interfejs dla przedsiębiorców, dzięki któremu możliwe będzie składanie wniosków dotyczących WIT oraz otrzymywanie decyzji w sprawie WIT drogą elektroniczną.

Art. 6 ust. 1, art. 16, 22, 23, 26,

27, 28, 33 oraz 34 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny

Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = II kwartał 2015 r.

(etap 1)

= III kwartał 2016 r.

(etap 2)

1.3.2017 (etap 1)

1.10.2018 (etap 2)

3. Decyzje celne w ramach UKC

Projekt ma na celu harmonizację procesów związanych ze składaniem wniosków w sprawie decyzji celnej, podejmowaniem takiej decyzji oraz zarządzaniem nią dzięki standaryzacji oraz elektronicznemu zarządzaniu wnioskami oraz danymi dotyczącymi decyzji/pozwoleń na całym obszarze UE. System taki ułatwi przeprowadzanie konsultacji w trakcie podejmowania decyzji oraz zarządzanie procesem udzielania zezwoleń.

Art. 6 ust. 1, art. 16, 22, 23, 26,

27 oraz 28 rozporządzenia (UE)

nr 952/2013 ustanawiającego

unijny kodeks celny

Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = III kwartał 2015 r. 2.10.2017
4. Bezpośredni dostęp przedsiębiorców do europejskich systemów informacji (jednolite zarządzanie użytkownikami i podpis cyfrowy)

Celem tego projektu jest opracowanie rozwiązań w zakresie bezpośredniego i zharmonizowanego na poziomie UE dostępu dla przedsiębiorców jako usługi oferowanej w ramach elektronicznych systemów celnych, o których mowa w poszczególnych projektach unijnego kodeksu celnego, np. w projektach WIT/Surveillance 2+ w ramach UKC i Decyzje celne w ramach UKC. Projekt obejmuje wsparcie zarządzania tożsamością, dostępem oraz użytkownikami z zachowaniem obowiązujących zasad polityki bezpieczeństwa, a potencjalnie także wsparcie w zakresie podpisów cyfrowych.

Art. 6 ust. 1 oraz art. 16 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = IV kwartał 2015 r. 2.10.2017
5. Dowód unijnego statusu towarów w ramach UKC

Projekt zakłada stworzenie nowego, ogólnoeuropejskiego systemu informacji służącego przechowywaniu i wyszukiwaniu dokumentów dowodzących unijnego statusu towarów oraz zarządzania nimi. Przewiduje on zastąpienie papierowego formularza T2L wersją elektroniczną.

Art. 6 ust. 1, art. 16 oraz 153

rozporządzenia (UE) nr 952/2013

ustanawiającego unijny kodeks

celny

Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = III kwartał 2015 r. 2.10.2017
6. Aktualizacja dotycząca upoważnionych przedsiębiorców (AEO) w ramach UKC Projekt ma za zadanie usprawnić procesy operacyjne związane z wnioskami oraz zaświadczeniami dotyczącymi upoważnionych przedsiębiorców, biorąc pod uwagę zmiany w przepisach unijnego kodeksu celnego oraz harmonizację procedur podejmowania decyzji celnych. Art. 6 ust. 1, art. 16, 22, 23, 26,

27, 28, 38 oraz 39 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny

Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = I kwartał 2016 r. 1.3.2018
7. Surveillance 3 w ramach UKC

Celem projektu jest przygotowanie aktualizacji systemu Surveillance 2+, co ma zagwarantować jego

dostosowanie do wymogów unijnego kodeksu celnego, takich jak standardowa wymiana informacji

za pomocą technik elektronicznego przetwarzania danych oraz stworzenie odpowiednich funkcji

niezbędnych do przetwarzania i analizowania kompleksowych pakietów danych dotyczących

nadzoru, otrzymywanych od państw członkowskich.

W rezultacie Komisji i państwom członkowskim udostępnione zostaną funkcje bardziej dokładnej

eksploracji danych oraz dalsze możliwości sprawozdawcze.

Art. 6 ust. 1, art. 16 oraz art. 56 ust. 5 rozporządzenia (UE)

nr 952/2013 ustanawiającego

unijny kodeks celny

Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = III kwartał 2016 r. 1.10.2018
8. Aktualizacja nowego skomputeryzowanego systemu tranzytowego (NCTS) w ramach UKC

Celem projektu jest dostosowanie istniejącego systemu NCTS do nowych potrzeb unijnego kodeksu celnego, takich jak dostosowywanie wymiany informacji do wymogów dotyczących danych z zakresu unijnego kodeksu celnego oraz aktualizacja i rozwój połączeń z innymi systemami.

Art. 6 ust. 1, art. 16 oraz 226-236

rozporządzenia (UE) nr 952/2013

ustanawiającego unijny kodeks

celny

Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = III kwartał 2016 r. 1.10.2018
9. Automatyczny system eksportu (AES) w ramach UKC

Celem projektu jest dalsze rozwijanie istniejącego systemu kontroli eksportu, a w konsekwencji wdrożenie pełnego zautomatyzowanego systemu eksportu, który obejmowałby wymogi operacyjne dotyczące procesów i danych wynikających z unijnego kodeksu celnego, a należą do nich między innymi uproszczone procedury, dzielenie wysyłek oraz scentralizowana odprawa dla eksportu. Projekt zakłada również rozwój interfejsów zharmonizowanych z systemem przemieszczania wyrobów akcyzowych (EMCS) oraz systemem NCTS. Zautomatyzowany system eksportu jako taki będzie umożliwiać pełną automatyzację procedur eksportowych oraz formalności stosowanych przy wywozie.

Art. 6 ust. 1, art. 16, 179 oraz

263-276 rozporządzenia (UE)

nr 952/2013 ustanawiającego

unijny kodeks celny

Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = III kwartał 2016 r. 1.3.2019
10. Arkusze informacyjne (INF) dla specjalnych procedur w ramach UKC Projekt ten ma na celu stworzenie nowego, scentralizowanego systemu, aby wspierać i usprawniać procesy zarządzania danymi z INF oraz elektronicznego przetwarzania tych danych w zakresie specjalnych procedur. Art. 6 ust. 1, art. 16, 215, 237-242 oraz 250-262 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = III kwartał 2017 r. 1.10.2019
11. Procedury specjalne w ramach UKC

Celem tego projektu jest przyspieszenie oraz ułatwienie stosowania specjalnych procedur, a także ich harmonizacja na obszarze Unii, dzięki wykorzystaniu wspólnych modeli procesów operacyjnych. W ramach tego projektu mają zostać wdrożone wszystkie zmiany w unijnym kodeksie celnym dotyczące składowania celnego, końcowego przeznaczenia, odprawy czasowej, uszlachetniania czynnego i biernego. Rozwiązania elektroniczne dla przetwarzania danych dotyczących specjalnych procedur będą ustalane głównie na poziomie krajowym.

Art. 6 ust. 1, art. 16, 215, 237-242 oraz 250-262 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = I kwartał 2017 r. 1.10.2019
12. Powiadomienie o przywozie towarów, powiadomienie o przedstawieniu towarów oraz czasowe składowanie w ramach UKC

Celem tego projektu jest określenie procesów związanych z powiadomieniem o przywozie towarów oraz procesów dotyczących powiadomienia o przedstawieniu towarów i zgłoszenia do czasowego składowania, a także wspieranie harmonizacji w tym zakresie w obrębie państw członkowskich, jeśli chodzi o wymianę danych pomiędzy przedsiębiorstwami a organami celnymi oraz, w razie konieczności, pomiędzy administracjami celnymi. W przypadku gdy procesy te dotyczą tylko jednego państwa członkowskiego, wdrażanie takiego procesu pozostaje kwestią wyłącznie krajową.

Art. 6 ust. 1, art. 16 oraz 133-152

rozporządzenia (UE) nr 952/2013

ustanawiającego unijny kodeks

celny

Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = III kwartał 2017 r. 2.3.2020
13. Scentralizowana odprawa dla importu w ramach UKC

Celem tego projektu jest objęcie towarów procedurą celną, wykorzystując scentralizowaną odprawę, co pozwoli przedsiębiorcom scentralizować także ich powiązane z cłami działania. Przetwarzanie zgłoszenia celnego oraz rzeczywiste zwolnienie towarów powinno być koordynowane pomiędzy właściwymi urzędami celnymi.

Art. 6 ust. 1, art. 16 oraz 179

rozporządzenia (UE) nr 952/2013

ustanawiającego unijny kodeks

celny

Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = I kwartał 2017 r. 01.10.2020
14. Zarządzanie gwarancjami w ramach UKC

Celem tego projektu jest zapewnienie skutecznego i sprawnego zarządzania ważnymi gwarancjami generalnymi, które mogą być wykorzystywane w więcej niż jednym państwie członkowskim, oraz monitorowanie kwoty odniesienia dla każdego zgłoszenia celnego, zgłoszenia dodatkowego lub przekazywania stosownych danych, niezbędnych do zaksięgowania istniejącego długu celnego w odniesieniu do wszystkich procedur celnych przewidzianych w unijnym kodeksie celnym, z wyjątkiem tranzytu, który stanowi część projektu NCTS.

Art. 6 ust. 1, art. 16 oraz 89-100

rozporządzenia (UE) nr 952/2013

ustanawiającego unijny kodeks

celny

Docelowy termin dla specyfikacji technicznych = I kwartał 2018 r. 2.3.2020
15. Bezpieczeństwo, ochrona i zarządzanie ryzykiem w ramach UKC

Celem tego projektu jest wzmocnienie bezpieczeństwa i ochrony łańcucha dostaw w określonych obszarach w odniesieniu do wszystkich środków transportu, a zwłaszcza w odniesieniu do ładunków lotniczych, poprzez poprawienie jakości danych, usprawnienie zbierania danych, ich dostępności i wymiany. Poprawiona zostanie także pełna ocena ryzyka dzięki optymalizacji danych na temat ładunków lotniczych, które są dostępne organom celnym, oraz dzięki wymianie informacji na temat ryzyka. Spowoduje to wprowadzenie zmian w systemach, takich jak system kontroli importu czy wspólnotowy system zarządzania ryzykiem oraz przyczyni się do ich ewentualnej rozbudowy o nowe moduły.

Art. 6 ust. 1, art. 16, 46 oraz

art. 127- 132 rozporządzenia (UE)

nr 952/2013 ustanawiającego

unijny kodeks celny

Do ustalenia w kolejnej wersji programu prac Do ustalenia

w kolejnej wersji

programu prac

w oparciu o plan

działania (2)

16. Klasyfikacja w ramach UKC (CLASS)

Celem projektu jest stworzenie systemu informacyjnego dla klasyfikacji taryfowej, zawierającego moduł umożliwiający konsultacje, który stanowiłby pojedynczą platformę łatwego dostępu do wszystkich informacji na temat klasyfikacji (bez względu na ich charakter). Dzięki niemu wyszukiwanie stosownych informacji na temat klasyfikacji stanie się łatwiejsze dla przedsiębiorców, w szczególności MŚP, oraz dla organów celnych państw członkowskich.

Art. 6 ust. 1, art. 16 ust. 1 oraz

art. 57 rozporządzenia (UE)

nr 952/2013 ustanawiającego

unijny kodeks celny

Do ustalenia w kolejnej wersji programu prac Do ustalenia

w kolejnej wersji

programu prac

(1) Wskazany termin rozpoczęcia wykorzystywania systemów teleinformatycznych oznacza termin zakończenia obowiązywania okresu przejściowego.

(2) Harmonogram dla projektów dotyczących zmian w obszarze zarządzania ryzykiem ma być rozpatrzony w aktualizacji programu prac zgodnie z trwającymi pracami Komisji nad strategią i planem działania, podjętymi w następstwie konkluzji Rady w sprawie poprawy bezpieczeństwa łańcucha dostaw i zarządzania ryzykiem celnym (8761/3/13, Rev.3, 18 czerwca 2013 r.).

Tabela

Zarys graficzny

Projekty w ramach UKC dotyczące systemów teleinformatycznych Docelowy termin

rozpoczęcia wykorzystywania

S1

2017

S2

2017

S1

2018

S2

2018

S1

2019

S2

2019

S1

2020

S2

2020

1. System zarejestrowanych eksporterów (REX) 1.1.2017
2. Aktualizacja systemu wiążącej informacji taryfowej (WIT) w ramach UKC

Etap 1

1.3.2017
Etap 2 1.10.2018
3. Decyzje celne w ramach UKC 2.10.2017
4. Bezpośredni dostęp przedsiębiorców do europejskich systemów informacji (jednolite zarządzanie użytkownikami i podpis cyfrowy) 2.10.2017
5. Dowód unijnego statusu towarów w ramach UKC 2.10.2017
6. Aktualizacja dotycząca upoważnionych przedsiębiorców (AEO) w ramach UKC 1.3.2018
8. Surveillance 3 w ramach UKC 2.10.2018
7. Aktualizacja nowego skomputeryzowanego systemu tranzytowego (NCTS) w ramach UKC 1.10.2018
9. Zautomatyzowany system eksportu (AES) w ramach UKC 1.3.2019
10. Arkusze informacyjne (INF) dla specjalnych procedur w ramach UKC 1.10.2019
11. Procedury specjalne w ramach UKC 1.10.2019
12. Powiadomienie o przywozie towarów, powiadomienie o przedstawieniu towarów oraz czasowe składowanie w ramach UKC 2.3.2020
13. Scentralizowana odprawa dla importu w ramach UKC 2.10.2020
14. Zarządzanie gwarancjami w ramach UKC 2.10.2020
15. Bezpieczeństwo, ochrona i zarządzanie ryzykiem w ramach UKC Do określenia
16. Klasyfikacja w ramach UKC (CLASS) Do określenia
1 Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1.
2 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 70/2008/WE z dnia 15 stycznia 2008 r. w sprawie eliminowania papierowej formy dokumentów w sektorach ceł i handlu (Dz.U. L 23 z 26.1.2008, s. 21).ą

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024