uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. w sprawie prospektu emisyjnego publikowanego w związku z publiczną ofertą lub dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych i zmieniającą dyrektywę 2001/34/WE 1 , w szczególności jej art. 16 ust. 3,
(1) Celem dyrektywy 2003/71/WE jest harmonizacja wymogów dotyczących sporządzania, zatwierdzania i rozpowszechniania prospektów emisyjnych, które mają być publikowane w związku z publiczną ofertą papierów wartościowych lub dopuszczeniem ich do obrotu na regulowanym rynku mającym siedzibę lub działającym w państwie członkowskim.
(2) Dyrektywa 2003/71/WE wymaga również publikacji suplementów do prospektów emisyjnych zawierających każdy nowy znaczący czynnik, istotny błąd lub niedokładność odnoszące się do informacji zawartych w prospekcie emisyjnym, które mogą wpłynąć na ocenę papierów wartościowych i które powstały lub zostały zauważone w okresie między zatwierdzeniem prospektu emisyjnego a ostatecznym zamknięciem publicznej oferty lub, w odpowiednim przypadku, rozpoczęciem obrotu na rynku regulowanym, w zależności od tego, które z tych zdarzeń nastąpi później.
(3) Przedstawienie pełnej informacji dotyczącej papierów wartościowych i emitentów tych papierów wartościowych służy ochronie interesów inwestorów. Suplement powinien zatem zawierać wszystkie istotne informacje odnoszące się do konkretnych sytuacji, które wymagały dołączenia suplementu i które należy zawrzeć w prospekcie emisyjnym zgodnie z dyrektywą 2003/71/WE i rozporządzeniem Komisji (WE) nr 809/2004 2 .
(4) Aby zapewnić spójną harmonizację, określić wymogi ustanowione w dyrektywie 2003/71/WE i uwzględnić rozwój techniczny na rynkach finansowych, konieczne jest określenie sytuacji, w których wymaga się opublikowania suplementów do prospektu emisyjnego.
(5) Nie jest możliwe określenie wszystkich sytuacji, w których wymagane jest opublikowanie suplementu do prospektu emisyjnego, ponieważ może to zależeć od danego emitenta i rodzaju papierów wartościowych. W związku z tym właściwe jest określenie minimalnej liczby okoliczności, w których wymaga się opublikowania suplementu.
(6) Przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych kluczowe znaczenie dla inwestorów ma zbadane przez biegłego rewidenta roczne sprawozdanie finansowe. W celu zapewnienia, aby inwestorzy podejmowali swoje decyzje inwestycyjne w oparciu o najnowsze informacje finansowe, konieczne jest opublikowanie suplementu zawierającego nowe, zbadane przez biegłego rewidenta roczne sprawozdania finansowe emitentów udziałowych papierów wartościowych i emitentów akcji bazowych w przypadku kwitów depozytowych, opublikowane po zatwierdzeniu prospektu emisyjnego.
(7) Aby uwzględnić możliwość wpływu prognoz wyników i wyników szacunkowych na decyzję inwestycyjną, emitenci udziałowych papierów wartościowych i emitenci akcji bazowych w przypadku kwitów depozytowych powinni opublikować suplement zawierający wszelkie zmiany w wyraźnych lub dorozumianych danych liczbowych stanowiących prognozy wyników lub wyniki szacunkowe, które już zostały zawarte w prospekcie emisyjnym.
(8) Informacje na temat tożsamości głównych zainteresowanych stron lub wszelkich jednostek kontrolujących emitenta mają istotne znaczenie dla przeprowadzenia świadomej oceny emitenta w przypadku każdego rodzaju papierów wartościowych. Fakt zmiany sposobu kontrolowania emitenta jest jednak szczególnie istotny, jeżeli oferta dotyczy udziałowych papierów wartościowych i kwitów depozytowych, ponieważ ceny tego rodzaju papierów wartościowych są na ogół bardziej wrażliwe na tego typu zmiany. W związku z tym suplement należy opublikować, gdy nastąpi zmiana w sposobie kontrolowania emitenta udziałowych papierów wartościowych lub emitenta akcji bazowych w przypadku kwitów depozytowych.
(9) Istotne jest, aby potencjalni inwestorzy oceniający aktualną ofertę udziałowych papierów wartościowych lub kwitów depozytowych byli w stanie porównać warunki takiej oferty z warunkami cenowymi lub warunkami wymiany papierów wartościowych dołączonymi do dowolnej innej publicznej oferty przejęcia ogłoszonej w trakcie okresu składania ofert. Ponadto wynik publicznej oferty przejęcia również ma istotne znaczenie dla decyzji inwestycyjnej, ponieważ inwestorzy muszą wiedzieć, czy oznacza ona zmianę kontroli nad emitentem. W takich przypadkach suplement jest zatem konieczny.
(10) W przypadku gdy oświadczenie o kapitale obrotowym utraci ważność, inwestorzy nie są w stanie podjąć w pełni świadomej decyzji inwestycyjnej dotyczącej sytuacji finansowej emitenta w najbliższej przyszłości. Inwestorzy powinni być w stanie zweryfikować swoje decyzje inwestycyjne w świetle nowych informacji na temat zdolności emitenta do uzyskania dostępu do środków pieniężnych i innych dostępnych płynnych środków w celu wywiązania się ze swoich zobowiązań. W takich przypadkach suplement jest zatem konieczny.
(11) Istnieją sytuacje, w których po zatwierdzeniu prospektu emisyjnego emitent lub oferent podejmują decyzję o oferowaniu papierów wartościowych w państwach członkowskich innych niż te, o których mowa w prospekcie emisyjnym, lub o ubieganiu się o dopuszczenie do obrotu papierów wartościowych na rynkach regulowanych w dodatkowych państwach członkowskich, innych niż te przewidziane w prospekcie emisyjnym. Informacje na temat takich ofert w innych państwach członkowskich lub na temat dopuszczenia do obrotu na ich rynkach regulowanych mają istotne znaczenie dla przeprowadzanej przez inwestora oceny określonych aspektów związanych z papierami wartościowymi emitenta, a zatem uzasadniają konieczność opublikowania suplementu.
(12) Znaczące zobowiązania finansowe prawdopodobnie wpłyną na pozycję finansową lub działalność danego podmiotu. W związku z tym inwestorzy powinni być uprawnieni do otrzymania w suplemencie do prospektu emisyjnego dodatkowych informacji na temat skutków tego typu zobowiązań.
(13) Wzrost zagregowanej kwoty nominalnej programu oferty zapewnia informacje na temat konieczności otrzymania przez emitenta finansowania lub wzrostu zapotrzebowania na papiery wartościowe emitentów. W związku z tym, jeżeli nastąpi wzrost zagregowanej kwoty nominalnej programu oferty objętego prospektem emisyjnym, należy opublikować suplement do prospektu.
(14) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowią projekty regulacyjnych standardów technicznych przedstawione Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(15) ESMA zorganizował otwarte konsultacje społeczne na temat projektów regulacyjnych standardów technicznych stanowiących podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych kosztów i korzyści, które mogą się z nimi wiązać, oraz zwrócił się o wydanie opinii do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 7 marca 2014 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.111.36 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 382/2014 uzupełniające dyrektywę 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących publikacji suplementów do prospektu emisyjnego |
| Data aktu: | 07/03/2014 |
| Data ogłoszenia: | 15/04/2014 |
| Data wejścia w życie: | 05/05/2014 |