uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2092/91(1), w szczególności jego art. 33 ust. 2 i 3 i art. 38 lit. c) i d),
(1) W celu poprawy nadzoru nad krajami trzecimi uznanymi zgodnie z art. 33 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 834/2007 oraz nad organami kontrolnymi i jednostkami certyfikującymi uznanymi zgodnie z art. 33 ust. 3 wspomnianego rozporządzenia właściwe jest zwiększenie współpracy z tymi uznanymi krajami trzecimi. W związku z tym powinna być możliwa wymiana doświadczeń poprzez udział obserwatorów w badaniach na miejscu.
(2) W świetle doświadczeń zebranych podczas wdrażania systemu równoważności konieczne jest wyjaśnienie, że przetworzone produkty rolne oraz wszystkie składniki tych produktów przywożone z krajów trzecich posiadających organy kontrolne lub jednostki certyfikujące uznane zgodnie z art. 33 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 834/2007 zostały poddane systemowi kontroli uznanemu do celów równoważności zgodnie z ustawodawstwem UE.
(3) Doświadczenie pokazuje, że mogą pojawić się trudności w zakresie interpretacji następstw nieprawidłowości lub naruszeń mających wpływ na przyznanie danemu produktowi statusu produktu ekologicznego. Aby uniknąć dalszych trudności oraz w celu wyjaśnienia związku rozporządzenia Komisji (WE) nr 1235/2008 z dnia 8 grudnia 2008 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w odniesieniu do ustaleń dotyczących przywozu produktów ekologicznych z krajów trzecich(2) z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 889/2008 z dnia 5 września 2008 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych w odniesieniu do produkcji ekologicznej, znakowania i kontroli(3) konieczne jest przywołanie zobowiązań organów kontrolnych lub jednostek certyfikujących krajów członkowskich w odniesieniu do produktów niewykazujących zgodności przywożonych z krajów trzecich uznanych zgodnie z art. 33 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 834/2007 lub z krajów trzecich, których organy kontrolne lub jednostki certyfikujące zostały uznane zgodnie z art. 33 ust. 3 wspomnianego rozporządzenia. Ponadto należy wyjaśnić zasady wymiany informacji dotyczących nieprawidłowości między Komisją, państwami członkowskimi a właściwym organem uznanego kraju trzeciego lub uznanym organem kontrolnym lub jednostką certyfikującą.
(4) W celu poprawy kontroli przywożonych produktów ekologicznych państwa członkowskie powinny informować pozostałe państwa członkowskie i Komisję o każdym przypadku zezwolenia na przywóz przyznanego zgodnie z art. 19 rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 w ciągu 15 dni od daty wystawienia takiego zezwolenia.
(5) Załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 zawiera wykaz krajów trzecich, których system produkcji i środki kontroli w odniesieniu do produkcji ekologicznej produktów rolnych uznane są za równoważne z zasadami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 834/2007. W świetle nowych informacji, które Komisja otrzymała ze strony krajów trzecich od czasu ostatniej zmiany tego załącznika, do wykazu należy wprowadzić pewne zmiany.
(6) Uznanie równoważności Indii ma zastosowanie do nieprzetworzonych produktów roślinnych i przetworzonych produktów rolnych przeznaczonych do spożycia, które były uprawiane w Indiach. Jednakże indyjskie właściwe organy poinformowały Komisję o nowych wytycznych dotyczących produktów przetworzonych, które są niezgodne z warunkami, na jakich Indie zostały uznane za kraj równoważny. W świetle tych informacji specyfikacje dotyczące Indii powinny zostać zmienione w celu usunięcia odniesienia do produktów przetworzonych przeznaczonych do spożycia.
(7) Uznanie równoważności Japonii ma zastosowanie do nieprzetworzonych produktów roślinnych i składników w przetworzonych produktach rolnych przeznaczonych do spożycia, które były uprawiane w Japonii. Japonia zwróciła się do Komisji z wnioskiem o uznanie równoważności również w odniesieniu do przetworzonych produktów rolnych przeznaczonych do spożycia, przygotowanych ze składników przywożonych z krajów uznanych przez Japonię za równoważne. Na podstawie kontroli przedstawionych informacji oraz rozmów z władzami Japonii stwierdzono, że przepisy regulujące w tym kraju produkcję i kontrolę produktów przetworzonych przeznaczonych do spożycia, przygotowanych z takich przywożonych składników, są równoważne z przepisami ustanowionymi w rozporządzeniu (WE) nr 834/2007. W związku z tym uznanie równoważności Japonii powinno mieć zastosowanie również do produktów przetworzonych przeznaczonych do spożycia, przygotowanych ze składników przywożonych z krajów uznanych przez Japonię za równoważne.
(8) Załącznik IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 zawiera wykaz jednostek certyfikujących i organów kontrolnych uprawnionych do przeprowadzania kontroli i wydawania świadectw w krajach trzecich dla celów równoważności. W świetle nowych informacji, które Komisja otrzymała ze strony jednostek certyfikujących i organów kontrolnych znajdujących się w wykazie we wspomnianym załączniku, do wykazu należy wprowadzić pewne zmiany.
(9) Komisja zbadała otrzymane do dnia 31 października 2012 r. wnioski o wpisanie do wykazu znajdującego się w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 r. Do przedmiotowego wykazu należy wpisać jednostki certyfikujące oraz organy kontrolne, w odniesieniu do których badanie wszystkich dostarczonych informacji wykazało, iż spełniły one przedmiotowe wymogi.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1235/2008.
(11) W celu zapewnienia płynnego przejścia w odniesieniu do wykazów uznanych krajów trzecich i uznanych jednostek certyfikujących i organów kontroli należy ustalić późniejszą datę stosowania zmian do załączników III i IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Regulacyjnego ds. Produkcji Ekologicznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 lutego 2013 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 189 z 20.7.2007, s. 1.
(2) Dz.U. L 334 z 12.12.2008, s. 25.
(3) Dz.U. L 250 z 18.9.2008, s. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.43.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 125/2013 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1235/2008 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w odniesieniu do ustaleń dotyczących przywozu produktów ekologicznych z krajów trzecich |
| Data aktu: | 13/02/2013 |
| Data ogłoszenia: | 14/02/2013 |
| Data wejścia w życie: | 21/02/2013, 01/04/2013 |