(Dz.U.UE L z dnia 16 listopada 2013 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI,
| Martin SCHULZ | Klaus WELLE |
| Przewodniczący | Sekretarz Generalny |
z dnia 17 kwietnia 2013 r.
PARLAMENT EUROPEJSKI,
Wartość dodana procedury udzielania Parlamentowi absolutorium z wykonania budżetu
Zarządzanie Parlamentem w 2011 r.
Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami 22
Prezentacja sprawozdania finansowego Parlamentu
| (EUR) | |
| a) Dostępne środki | |
| środki na 2011 r.: | 1 685 829 393 |
| środki przeniesione nieautomatycznie z roku budżetowego 2010: | 9 240 000 |
| środki przeniesione automatycznie z roku budżetowego 2010: | 231 028 630 |
| środki odpowiadające dochodom przeznaczonym na określony cel na 2011 r.: | 23 815 077 |
| środki przeniesione odpowiadające dochodom przeznaczonym na określony cel na 2010 r.: | 110 017 852 |
| Ogółem: | 2 059 930 952 |
| b) Wykorzystanie środków w roku budżetowym 2011 | |
| zobowiązania: | 1 843 611 385 |
| dokonane płatności: | 1 580 302 842 |
| środki przeniesione automatycznie, w tym środki wynikające z dochodu przeznaczonego na określony cel: | 330 492 631 |
| środki przeniesione nieautomatycznie: | 21 700 000 |
| środki anulowane: | 126 481 634 |
| c) Wpływy do budżetu | |
| otrzymane w 2011 r.: | 173 293 432 |
| d) Całkowity bilans na dzień 31 grudnia 2011 r. | 1 565 534 440 |
Sprawozdanie finansowe Parlamentu
Poświadczenie wiarygodności przez sekretarza generalnego
Sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego za rok budżetowy 2011
Opinia Trybunału Obrachunkowego
Wypłacanie dodatków i świadczeń socjalnych członkom personelu
Zasady dotyczące zatrudnienia akredytowanych asystentów parlamentarnych
Przeprowadzenie weryfikacji ex ante dotyczących procedur rekrutacji
Udzielanie zamówień
Wysłuchanie audytora wewnętrznego i sprawozdanie roczne audytora wewnętrznego
Audyt ram kontroli wewnętrznej
Pozostałe "otwarte działania"
Działania sekretarza generalnego w następstwie rezolucji dotyczącej udzielenia absolutorium za rok 2010
Zarządzanie administracją Parlamentu
Sprawozdania z działalności dyrektorów generalnych
DG ds. Urzędu Przewodniczącego
Dyrekcja Generalna ds. Finansów (DG FINS)
Biuro podróży
DG ds. Komunikacji
Polityka komunikacyjna Parlamentu
Dyrekcja Generalna ds. Polityki Wewnętrznej (DG IPOL)
DG ITEC
Polityka Parlamentu w zakresie technologii informacyjnych (IT)
Dyrekcja generalna ds. Infrastruktury i Logistyki (DG INLO)
Polityka Parlamentu w zakresie budynków
Zamówienia publiczne
Sprawozdanie roczne z udzielonych zamówień
| Rodzaj umowy | 2011 | 2010 | ||
| Liczba | Odsetek | Liczba | Odsetek | |
| Usługi | 162 | 68 % | 145 | 67 % |
| Zaopatrzenie | 42 | 18 % | 40 | 19 % |
| Roboty | 29 | 12 % | 27 | 12 % |
| Budynki | 5 | 2 % | 4 | 2 % |
| Łącznie | 238 | 100 % | 216 | 100 % |
| Rodzaj umowy | 2011 | 2010 | ||
| Wartość (euro) | Odsetek | Wartość (euro) | Odsetek | |
| Usługi | 367 969 100 | 64 % | 171 589 038 | 67 % |
| Zaopatrzenie | 158 467 814 | 27 % | 45 467 211 | 17 % |
| Roboty | 33 142 238 | 6 % | 22 128 146 | 8 % |
| Budynki | 15 881 213 | 3 % | 22 269 303 | 9 % |
| Łącznie | 575 460 365 | 100 % | 261 453 698 | 100 % |
(Roczne sprawozdanie w sprawie zamówień udzielonych przez Parlament Europejski, 2011, s. 5)
| Rodzaj procedury | 2011 | 2010 | ||
| Liczba | Odsetek | Liczba | Odsetek | |
| Otwarta | 89 | 37 % | 72 | 33 % |
| Ograniczona | 11 | 5 % | 6 3 % | |
| Negocjacyjna | 133 | 56 % | 138 | 64 % |
| Konkurencja | 2 | 1 % | ||
| Wyjątek: | 3 | 1 % | ||
| Łącznie | 238 | 100 % | 216 | 100 % |
| Rodzaj procedury | 2011 | 2010 | ||
| Wartość (euro) | Odsetek | Wartość (euro) | Odsetek | |
| Otwarta | 408 913 061 | 71 % | 143 603 024 | 55 % |
| Ograniczona | 126 310 563 | 22 % | 10 456 576 | 4 % |
| Negocjacyjna | 30 974 647 | 5 % | 107 394 098 | 41 % |
| Konkurencja | 4 668 600 | 1 % | ||
| Wyjątek: | 4 593 494 | 1 % | ||
| Łącznie | 575 460 365 | 100 % | 261 453 698 | 100 % |
(Roczne sprawozdanie w sprawie zamówień udzielonych przez Parlament Europejski, 2011, s. 6-7)
Grupy polityczne (pozycja budżetowa 4 0 0)
| Grupa | 2011 | 2010 | ||||||||
| Roczne środki(*) |
Środki własne i środki przeniesione |
Wydatki |
Wskaźnik wykorzystania rocznych środków |
Środki przeniesione na następny okres | Roczne środki |
Środki własne i środki przeniesione |
Wydatki |
Wskaźnik wykorzystania rocznych środków |
Środki przeniesione na następny okres (2011) |
|
| PPE (wcześniej PPE-DE) | 20 336 | 1 918 | 20 442 | 100,42 % | 1 832 | 19 990 | 2 392 | 20 662 | 103,36 % | 1 720 |
| S&D (wcześniej PSE) | 14 302 | 5 499 | 13 696 | 95,76 % | 6 105 | 14 011 | 4 629 | 13 359 | 95,35 % | 5 281 |
| Status | 6 477 | 2 416 | 6 676 | 103,07 % | 2 217 | 6 262 | 2 240 | 6 160 | 98,37 % | 2 342 |
| Verts/ALE: | 4 025 | 1 242 | 3 820 | 94,91 % | 1 447 | 3 896 | 1 188 | 3 893 | 99,92 % | 1 191 |
| Wstępny projekt budżetu na rok 2010 | 2 535 | 1 088 | 2 553 | 100,71 % | 1 070 | 2 531 | 1 065 | 2 525 | 99,76 % | 1 071 |
| UEN | - | - | ||||||||
| IND/DEM | - | - | ||||||||
| Linia budżetowa i tytuł | 3 831 | 720 | 3 375 | 88,09 % | 1 176 | 3 648 | 398 | 3 362 | 92,16 % | 684 |
| PROJEKTY PILOTAŻOWE | 2 088 | 835 | 2 046 | 98,03 % | 876 | 2 201 | 419 | 1 799 | 81,74 % | 821 |
| Posłowie niezrzeszeni | 1 270 | 409 | 924 | 72,72 % | 413 | 1 234 | 248 | 828 | 67,10 % | 409 |
| Łącznie | 54 866 | 14 126 | 53 514 | 97,53 % | 15 137 | 53 773 | 12 579 | 52 588 | 97,80 % | 13 519 |
|
(*) Wszystkie kwoty w tysiącach EUR. Po wyborach europejskich w 2009 r. grupy UEN i IND/DEM przestały istnieć, a powstały dwie nowe grupy ECR i EFD. | ||||||||||
Europejskie partie polityczne i europejskie fundacje polityczne
| Partia | Skrót |
System zasobów własnych(*) |
Dotacja z PE | Dochody ogółem |
Dotacje z PE w % kwalifikowalnych wydatków (nie więcej niż 85 %) |
Nadwyżka dochodów (przesunięcie do rezerw) lub strata |
| Grupa Socjalistyczna w PE | PPE | 1 801 | 6 184 | 7 985 | 85 % | 269 |
| Partia Europejskich Socjalistów | PSZ | 939 | 4 118 | 5 057 | 85 % | 51 |
| Europejska Liberalno-Demokratyczna Partia Reform | ELDR | 672 | 1 816 | 2 488 | 85 % | 52 |
| Europejska Partia Zielonych | EGP | 686 | 1 299 | 1 985 | 84 % | 204 |
| Przymierze Europejskich Konserwatystów i Reformatorów | AECR | 204 | 633 | 837 | 85 % | 0 |
| Zjednoczona Lewica Europejska | EL | 241 | 847 | 1 088 | 85 % | 64 |
| Europejska Partia Demokratyczna | EDP/PDE | 73 | 371 | 444 | 85 % | 0 |
| Wolne Przymierze Europejskie | EFA | 128 | 392 | 520 | 85 % | 8 |
| Demokraci UE | EUD | 20 | 167 | 187 | 85 % | - 19 |
| Europejski Chrześcijański Ruch Polityczny | ECPM | 72 | 260 | 332 | 84 % | 4 |
| Europejskie Przymierze na rzecz Wolności | EAF | 71 | 368 | 439 | 85 % | 6 |
| Łącznie | 4 907 | 16 455 | 21 362 | 85 % | 639 | |
| (*) Wszystkie kwoty w tysiącach EUR. | ||||||
| Podstawa | Skrót | Związek z partią |
System zasobów własnych (*) |
Dotacja z PE | Dochody ogółem |
Dotacje z PE w % kwalifikowalnych wydatków (nie więcej niż 85 %) |
| Ośrodek Studiów Europejskich | CES | PPE | 711 | 3 865 | 4 575 | 85 % |
| Fundacja Studiów Europejskich i Postępu | FEPS | PES | 514 | 2 709 | 3 223 | 85 % |
| Europejskie Forum Liberalne | ELF | ELDR | 146 | 805 | 951 | 85 % |
| Europejska Fundacja Zielonych | GEF | EGP | 152 | 851 | 1 002 | 85 % |
| Ugrupowanie Transform Europe | TE | EL | 134 | 549 | 683 | 85 % |
| Instytut Europejskich Demokratów | IED | PDE | 35 | 191 | 226 | 85 % |
| Organizacja na rzecz Europejskiej Współpracy Międzypaństwowej | OEIC | EUD | 7 | 108 | 116 | 85 % |
| Centrum Maurits Coppieters | CMC | EFA | 44 | 250 | 294 | 85 % |
| Fundacja New Direction | ND | AECR | 114 | 566 | 680 | 85 % |
| Europejska Chrześcijańska Fundacja Polityczna | ECPF | ECPM | 25 | 115 | 140 | 82 % |
| Europejska Fundacja na rzecz Wolności | EFF | EAF | 51 | 236 | 287 | 82 % |
| Łącznie | 1 933 | 10 244 | 12 177 | 85 % | ||
| (*) Wszystkie kwoty w tysiącach EUR. | ||||||
Parlament przyjazny środowisku
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
Monika Pogroszewska 10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
Grażyna J. Leśniak 04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
Krzysztof Koślicki 02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.308.1 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2013/535/UE,Euratom w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2011, sekcja I - Parlament Europejski |
| Data aktu: | 17/04/2013 |
| Data ogłoszenia: | 16/11/2013 |








