Decyzja wykonawcza 2012/182/UE dotycząca wkładu finansowego Unii do programu zwalczania organizmów szkodliwych dla roślin i produktów roślinnych we francuskich departamentach zamorskich na rok 2012

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 28 marca 2012 r.
dotycząca wkładu finansowego Unii do programu zwalczania organizmów szkodliwych dla roślin i produktów roślinnych we francuskich departamentach zamorskich na rok 2012

(notyfikowana jako dokument nr C(2012) 1954)

(Jedynie tekst w języku francuskim jest autentyczny)

(2012/182/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 30 marca 2012 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 247/2006 z dnia 30 stycznia 2006 r. w sprawie szczególnych działań w dziedzinie rolnictwa na rzecz regionów peryferyjnych Unii Europejskiej(1), w szczególności jego art. 17 ust. 3 akapit pierwszy zdanie pierwsze,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 8 listopada 2011 r. władze Francji przedłożyły Komisji program na rok 2012 określający środki w zakresie ochrony zdrowia roślin we francuskich departamentach zamorskich. W programie tym określono cele do osiągnięcia, spodziewane wyniki, środki, które zostaną podjęte, ich czas trwania i koszt, w celu ewentualnego otrzymania wkładu finansowego Unii.

(2) Środki określone w tym programie spełniają wymogi decyzji Komisji 2007/609/WE z dnia 10 września 2007 r. w sprawie określenia środków kwalifikujących się do finansowania przez Wspólnotę w ramach programów zwalczania organizmów szkodliwych dla roślin i produktów roślinnych we francuskich departamentach zamorskich oraz na Azorach i Maderze(2).

(3) Środki określone w tym programie zostały poddane ocenie przez Komisję i omówione przez Stały Komitet ds. Zdrowia Roślin na posiedzeniu w dniach 24-25 listopada 2011 r. W związku z powyższym Komisja uznaje, że program i jego cele spełniają wymogi art. 17 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 247/2006.

(4) Zgodnie z art. 17 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 247/2006 należy ustalić odpowiedni maksymalny poziom finansowego udziału Unii, a płatność powinna być dokonywana na podstawie dokumentacji przedłożonej przez Francję.

(5) Zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. a) rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(3) wkłady finansowe Unii na rzecz środków w zakresie ochrony zdrowia roślin mają być finansowane z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji. Dla celów kontroli finansowej tych środków zastosowanie mają art. 9, 36 i 37 wspomnianego rozporządzenia.

(6) Zgodnie z art. 75 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4) oraz art. 90 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5) zaciągnięcie zobowiązań z budżetu Unii jest poprzedzane decyzją w sprawie finansowania przyjętą przez instytucję lub organy, którym przekazano uprawnienia, i określającą istotne składniki działania powodujące wydatki.

(7) Program przedłożony przez władze Francji w dniu 8 listopada 2011 r. oraz przewidziane środki dotyczą roku kalendarzowego 2012. Zgodnie z art. 112 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002 dotacja na działanie już rozpoczęte może zostać przyznana wyłącznie w przypadku, gdy wnioskodawca może uzasadnić konieczność rozpoczęcia działania przed przyznaniem dotacji. Francja uzasadniła konieczność rozpoczęcia tego programu z początkiem 2012 r. w celu umożliwienia prawidłowego finansowania i wdrożenia tych środków przed przyznaniem ustanowionego niniejszą decyzją wkładu finansowego.

(8) Niniejsza decyzja stanowi decyzję w sprawie finansowania w rozumieniu art. 75 rozporządzenia finansowego w sprawie maksymalnych akceptowalnych kwot, wydatków, o których mowa we wniosku o współfinansowanie, zgodnie z programem przedłożonym przez Francję.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przyznaje się wkład finansowy Unii na rzecz Francji na wdrożenie urzędowego programu zwalczania organizmów szkodliwych dla roślin i produktów roślinnych we francuskich departamentach zamorskich na 2012 r., przedstawionego w części A załącznika.

Wkład finansowy jest ograniczony do maksymalnej wysokości 60 % całkowitych wydatków kwalifikowalnych, przedstawionych w części B załącznika, przy czym maksymalna kwota wynosi 180.000 EUR (bez VAT).

Artykuł  2
1.
Zaliczka w wysokości 100.000 EUR zostanie wypłacona w terminie 60 dni od otrzymania przedłożonego przez Francję wniosku o płatność.
2.
Pozostała kwota wkładu finansowego Unii zostanie wypłacona pod warunkiem przedstawienia Komisji końcowego sprawozdania z realizacji programu w formie elektronicznej najpóźniej dnia 15 marca 2013 r. i po zatwierdzeniu tego sprawozdania przez Komisję.

Sprawozdanie to musi zawierać co najmniej:

a)
zwięzłą techniczną ocenę całości programu, w tym stopnia osiągnięcia fizycznych i jakościowych celów. W ocenie tej należy powiązać cele określone w początkowym programie przedłożonym przez Francję z osiągniętymi rezultatami przedstawionymi w formie oczekiwanych wyników i stopni realizacji prac. Musi ona wyjaśniać osiągnięte postępy oraz oceniać bezpośrednie fitosanitarne i gospodarcze efekty zastosowanych środków; oraz
b)
sprawozdanie finansowe dotyczące kosztów, określające planowane i rzeczywiście poniesione wydatki w podziale na podprogramy i środki. Do sprawozdania muszą być dołączone odpowiednie dokumenty potwierdzające poniesione wydatki, takie jak faktury lub pokwitowania.
3.
W odniesieniu do orientacyjnego podziału budżetu, przedstawionego w części B załącznika, Francja może dostosować podział finansowania pomiędzy poszczególne środki w ramach jednego podprogramu w granicach 15 % wkładu finansowego Unii dotyczącego tego podprogramu, pod warunkiem że nie zostanie przekroczona łączna kwota kosztów kwalifikowalnych określonych dla programu oraz nie zagrozi to osiągnięciu głównych celów programu.

Francja informuje Komisję o wszelkich dokonanych dostosowaniach.

Artykuł  3

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2012 r.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Francuskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 marca 2012 r.

W imieniu Komisji

John DALLI

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 42 z 14.2.2006, s. 1.

(2) Dz.U. L 242 z 15.9.2007, s. 20.

(3) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1.

(4) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM I ORIENTACYJNY PODZIAŁ BUDŻETU NA 2012 r.

CZĘŚĆ  A

Program

Program składa się z trzech podprogramów:

1) podprogram międzydepartamentalny:

– środek 1.1: narzędzia ustalania priorytetów w odniesieniu do szkodników i chorób wymagających stosowania kwarantanny we francuskich departamentach zamorskich,

– środek 1.2: innowacyjne metody wykrywania organizmów szkodliwych;

2) podprogram dla departamentu Martyniki:

– środek 2: sieci nadzoru nad szkodnikami i chorobami;

3) podprogram dla departamentu Gwadelupy:

– środek 3.1: sieci nadzoru w odniesieniu do muszek owocowych,

– środek 3.2: zarządzanie ryzykiem wprowadzenia organizmów szkodliwych poprzez działalność turystyczną.

CZĘŚĆ  B

Orientacyjny podział budżetu, z określeniem oczekiwanych wyników

(w euro)
Podprogramy Wyniki

(S: świadczenie usług, R: badania lub analizy)

Wydatki kwalifikowalne Krajowy wkład finansowy Maksymalny wkład finansowy Unii
Podprogram międzydepartamentalny
Środek 1.1 Narzędzia ustalania priorytetów w odniesieniu do szkodników i chorób wymagających stosowania kwarantanny we francuskich departamentach zamorskich (R) 63 000 25 200 37 800
Środek 1.2 Innowacyjne metody wykrywania organizmów szkodliwych (R) 120 000 48 000 72 000
Suma cząstkowa 183 000 73 200 109 800
Martynika
Środek 2 Sieci nadzoru nad szkodnikami i chorobami (S) 93 500 37 400 56 100
Suma cząstkowa 93 500 37 400 56 100
Gwadelupa
Środek 3.1 Sieci nadzoru w odniesieniu do muszek owocowych (S) 13 500 5 400 8 100
Środek 3.2 Zarządzanie ryzykiem wprowadzenia organizmów szkodliwych poprzez działalność turystyczną (S) 10 000 4 000 6 000
Suma cząstkowa 23 500 9 400 14 100
Razem 300 000 120 000 180 000

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.92.28

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2012/182/UE dotycząca wkładu finansowego Unii do programu zwalczania organizmów szkodliwych dla roślin i produktów roślinnych we francuskich departamentach zamorskich na rok 2012
Data aktu: 28/03/2012
Data ogłoszenia: 30/03/2012