Decyzja wykonawcza 2012/72/UE w sprawie wkładu finansowego Unii na środki nadzwyczajne podjęte w celu zwalczania w 2011 r. choroby pęcherzykowej świń we Włoszech i klasycznego pomoru świń na Litwie

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 7 lutego 2012 r.
w sprawie wkładu finansowego Unii na środki nadzwyczajne podjęte w celu zwalczania w 2011 r. choroby pęcherzykowej świń we Włoszech i klasycznego pomoru świń na Litwie

(notyfikowana jako dokument nr C(2012) 577)

(Jedynie teksty w języku włoskim i litewskim są autentyczne)

(2012/72/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 9 lutego 2012 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Rady 2009/470/WE z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii(1), w szczególności jej art. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Choroba pęcherzykowa świń jest zakaźną chorobą wirusową świń powodującą zakłócenia w handlu i wywozie do państw trzecich.

(2) Klasyczny pomór świń jest zakaźną chorobą wirusową świń i dzików, która powoduje zakłócenia w handlu wewnątrzunijnym i w wywozie do państw trzecich.

(3) W przypadku wystąpienia ogniska choroby pęcherzykowej świń zachodzi ryzyko rozprzestrzenienia się czynnika chorobotwórczego do innych gospodarstw, w których hodowane są świnie w danym państwie członkowskim, a także do innych państw członkowskich i państw trzecich poprzez handel żywymi świniami lub otrzymanymi z nich produktami.

(4) W przypadku wystąpienia ogniska klasycznego pomoru świń zachodzi ryzyko rozprzestrzenienia się czynnika chorobotwórczego do innych gospodarstw, w których hodowane są świnie w danym państwie członkowskim, a także do innych państw członkowskich i państw trzecich poprzez handel żywymi świniami, otrzymanymi z nich produktami, ich nasieniem, komórkami jajowymi i zarodkami.

(5) W dyrektywie Rady 92/119/EWG z dnia 17 grudnia 1992 r. wprowadzającej ogólne wspólnotowe środki zwalczania niektórych chorób zwierząt i szczególne środki odnoszące się do choroby pęcherzykowej świń(2) określono środki, które w przypadku wystąpienia ogniska tej choroby muszą być natychmiast wprowadzone przez państwa członkowskie w celu zapobieżenia dalszemu rozprzestrzenianiu się wirusa.

(6) W dyrektywie Rady 2001/89/WE z dnia 23 października 2001 r. w sprawie środków zwalczania klasycznego pomoru świń(3) określono środki, które w przypadku wystąpienia ogniska tej choroby muszą być natychmiast wprowadzone przez państwa członkowskie w celu zapobieżenia dalszemu rozprzestrzenianiu się wirusa.

(7) W decyzji 2009/470/WE określono procedury regulujące wkład finansowy Unii przeznaczony na specyficzne środki weterynaryjne, w tym środki stosowane w stanach zagrożenia. Zgodnie z art. 3 ust. 2 tej decyzji państwa członkowskie otrzymują wkład finansowy przeznaczony na pokrycie kosztów niektórych środków służących zwalczaniu chorób zakaźnych wymienionych w art. 3 ust. 1.

(8) W art. 3 ust. 6 tiret pierwsze decyzji 2009/470/WE ustanowiono zasady dotyczące udziału procentowego w wydatkach poniesionych przez państwo członkowskie, który może zostać pokryty w ramach wkładu finansowego Unii.

(9) Wkład finansowy Unii przeznaczony na środki stosowane w stanach zagrożenia, służące zwalczaniu chorób zakaźnych wymienionych w art. 3 ust. 1 podlega zasadom zawartym w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 349/2005 z dnia 28 lutego 2005 r. ustanawiającym zasady dotyczące finansowania przez Wspólnotę środków stosowanych w stanach zagrożenia oraz zwalczania niektórych chorób zwierzęcych określonych w decyzji Rady 90/424/EWG(4).

(10) Ogniska choroby pęcherzykowej świń wystąpiły w 2011 r. we Włoszech. Władze Włoch poinformowały Komisję i inne państwa członkowskie w ramach Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt o zastosowanych środkach zgodnie z przepisami Unii dotyczącymi powiadamiania i zwalczania choroby oraz o ich rezultatach.

(11) Ogniska klasycznego pomoru świń wystąpiły w 2011 r. na Litwie. Władze Litwy poinformowały Komisję i inne państwa członkowskie w ramach Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt o zastosowanych środkach zgodnie z przepisami Unii dotyczącymi powiadamiania i zwalczania choroby oraz o ich rezultatach.

(12) Władze Włoch i Litwy wypełniły zatem zobowiązania techniczne i administracyjne dotyczące środków przewidzianych w art. 3 ust. 2 decyzji 2009/470/WE oraz w art. 6 rozporządzenia (WE) nr 349/2005.

(13) Na obecnym etapie nie można ustalić dokładnej kwoty finansowego wkładu Unii, jako że dostarczone informacje o kosztach rekompensat i o wydatkach operacyjnych są szacunkowe. Z powodu dużej wysokości kwoty pierwsza transza powinna zostać przyznana Litwie.

(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wkład finansowy Unii na rzecz Włoch

1.
Przyznaje się Włochom wkład finansowy Unii na pokrycie wydatków poniesionych przez to państwo członkowskie w ramach środków, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 6 decyzji 2009/470/WE, wprowadzonych w celu zwalczania choroby pęcherzykowej świń we Włoszech w 2011 r.
2.
Kwotę wkładu finansowego, o którym mowa w ust. 1, ustala się w późniejszej decyzji, którą należy przyjąć zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 40 ust. 2 decyzji 2009/470/WE.
Artykuł  2

Wkład finansowy Unii na rzecz Litwy

1.
Przyznaje się Litwie wkład finansowy Unii na pokrycie wydatków poniesionych przez to państwo członkowskie w ramach środków, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 6 decyzji 2009/470/WE, wprowadzonych w celu zwalczania klasycznego pomoru świń na Litwie w 2011 r.
2.
Kwotę wkładu finansowego, o którym mowa w ust. 1, ustala się w późniejszej decyzji, którą należy przyjąć zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 40 ust. 2 decyzji 2009/470/WE.
Artykuł  3

Zasady wypłaty wkładu finansowego

Wypłaca się Litwie pierwszą transzę w wysokości 700.000,00 EUR jako część wkładu finansowego Unii, o którym mowa w art. 2 ust. 1.

Artykuł  4

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Włoskiej i Republiki Litewskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 lutego 2012 r.

W imieniu Komisji

John DALLI

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 155 z 18.6.2009, s. 30.

(2) Dz.U. L 62 z 15.3.1993, s. 69.

(3) Dz.U. L 316 z 1.12.2001, s. 5.

(4) Dz.U. L 55 z 1.3.2005, s. 12.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.36.29

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2012/72/UE w sprawie wkładu finansowego Unii na środki nadzwyczajne podjęte w celu zwalczania w 2011 r. choroby pęcherzykowej świń we Włoszech i klasycznego pomoru świń na Litwie
Data aktu: 07/02/2012
Data ogłoszenia: 09/02/2012