Wytyczne EBC/2012/21 (2012/689/UE) w sprawie systemu zarządzania jakością danych na potrzeby scentralizowanej bazy danych o papierach wartościowych

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 26 września 2012 r.
w sprawie systemu zarządzania jakością danych na potrzeby scentralizowanej bazy danych o papierach wartościowych

(EBC/2012/21)

(2012/689/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 7 listopada 2012 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 5 ust. 1, art. 12 ust. 1 i art. 14 ust. 3,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Scentralizowana baza danych o papierach wartościowych (SBDPW) jest pojedynczą infrastrukturą technologii informacyjnej prowadzoną wspólnie przez członków Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC), w tym krajowe banki centralne (KBC) państw członkowskich spoza strefy euro, które dobrowolnie uczestniczą w prowadzeniu SBDPW. W SBDPW przechowuje się dane zgodnie z metodą "pozycja po pozycji", w szczególności dane dotyczące papierów wartościowych, ich emitentów i cen.

(2) Dane pozyskuje się z różnych źródeł, w tym od członków ESBC, niektórych komercyjnych dostawców danych, z domeny publicznej i źródeł administracyjnych, a następnie przekazuje się do SBDPW. Istnieje jednak ryzyko, że takie dane wejściowe mogą być niedokładne lub niekompletne. System SBDPW jest w stanie korygować częściowo niespójne dane wejściowe z różnych źródeł i wykrywać dane niepełne lub brak danych. Automatycznie łączy on dane wejściowe z różnych pokrywających się źródeł w pojedynczym, możliwie kompletnym i wysokiej jakości rekordzie.

(3) Oceny ogólnej jakości danych w SBDPW można dokonać jedynie na poziomie danych wyjściowych, nie zaś na poziomie pojedynczych zbiorów danych wejściowych. W celu zapewnienia kompletności, poprawności i spójności danych wyjściowych konieczne jest, w najszerszym możliwym zakresie, zdefiniowanie systemu zarządzania jakością danych (DQM - data quality management), który będzie miał zastosowanie do produktów - podzbioru danych wyjściowych, które mogą być wykorzystywane do tworzenia statystyk lub w innych celach. Produkty przekazuje się KBC nie później niż w terminie siedmiu dni roboczych od końca każdego miesiąca kalendarzowego.

(4) Niektóre produkty obejmują także takie atrybuty, jak cena lub informacje związane z dochodami, co do których przewiduje się, że ulegną wahaniom wraz z upływem czasu. Atrybuty te są automatycznie weryfikowane przez system SBDPW poprzez zastosowanie algorytmów statystycznych. Jedynie atrybuty wskazane w załączniku I dla każdego celu DQM podlegają weryfikacji przez właściwe organy zgodnie z niniejszymi wytycznymi. Pełen wykaz atrybutów stanowiących obsługiwane zbiory danych wyjściowych znajduje się w załączniku II.

(5) System zarządzania jakością danych SBDPW powinien być stosowany do produktów niezależnie od źródła danych wejściowych. Powinien on określać obowiązki KBC strefy euro w zakresie jakości danych wyjściowych w SBDPW oraz, w odpowiednich przypadkach, obowiązki EBC.

(6) System zarządzania jakością danych SBDPW powinien być oparty po pierwsze na celach DQM, które określają wskaźniki oceny jakości produktów, a po drugie - na wskaźnikach DQM, które odpowiednio dla każdego celu DQM określają zakres i priorytety weryfikacji produktów. Powinien on także być oparty na progach DQM, które określają minimalny poziom weryfikacji, która musi być dokonana w odniesieniu do poszczególnych celów DQM.

(7) Z uwagi na brak danych porównawczych cele DQM nie zawsze wskazują na błędy w produktach, identyfikując jedynie przypadki, w których konieczna jest ręczna weryfikacja produktów.

(8) Jako że SBDPW jest prowadzona wspólnie przez wszystkich członków ESBC, wszyscy oni powinni dążyć do przestrzegania tych samych standardów zarządzania jakością danych. Ponadto KBC spoza strefy euro są w najbardziej dogodnej sytuacji, aby wykonywać zarządzanie jakością danych w odniesieniu do danych związanych z emitentami będącymi rezydentami ich państw członkowskich. Pomimo iż wytyczne przyjmowane przez EBC nie mogą być źródłem obowiązków dla KBC spoza strefy euro, art. 5 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego stosuje się zarówno do KBC strefy euro, jak i KBC spoza strefy euro. KBC spoza strefy euro powinny więc opracować i wdrożyć wszelkie środki, jakie uznają za stosowne w celu wykonywania zarządzania jakością danych zgodnie z niniejszymi wytycznymi.

(9) W celu podwyższenia jakości danych wyjściowych niezbędne jest wykonywanie zarządzania źródłami danych, które powinno być ukierunkowane na identyfikację i korektę powtarzalnych i strukturalnych błędów w danych wejściowych bezpośrednio u dostawców danych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

Definicje

Użyte w niniejszych wytycznych określenia oznaczają:

1)
"SBDPW" - scentralizowaną bazę danych o papierach wartościowych stworzoną przez ESBC i zlokalizowaną w siedzibie EBC;
2)
"dane wejściowe" - dane dostarczane do SBDPW z jednego lub większej liczby źródeł;
3)
"dane wyjściowe" - dane automatycznie wyliczane w SBDPW poprzez łączenie danych wejściowych w kompletnym pojedynczym rekordzie o wysokiej jakości;
4)
"produkty" - podzbiór danych wyjściowych i cech określonych w załączniku II, które służą jako podstawa do tworzenia statystyk lub innym celom;
5)
"zarządzanie jakością danych" lub "DQM" - zapewnianie, weryfikowanie i utrzymywanie jakości produktów poprzez stosowanie i wdrażanie celów DQM, wskaźników DQM, progów DQM i procesu DQM;
6)
"zarządzanie źródłami danych" - identyfikację i korektę powtarzalnych lub strukturalnych błędów w danych wejściowych bezpośrednio u dostawców danych;
7)
"wstępne zarządzanie jakością danych" - zarządzanie jakością produktów, w tym danych obejmujących ostatni okres, wykonywane z częstotliwością miesięczną przez organy właściwe do zarządzania jakością danych w odniesieniu do wstępnej wersji produktów na koniec miesiąca;
8)
"zwykłe zarządzanie jakością danych" - zarządzanie jakością produktów wykonywane przez właściwe organy z częstotliwością miesięczną w odniesieniu do danych porównawczych spoza SBDPW dostarczonych z różnych źródeł danych w celu zapewnienia spełniania przez dane wyjściowe SBDPW wymogów jakości dla produktów z SBDPW;
9)
"cel DQM" - punkt odniesienia do oceny jakości produktów, zgodnie z treścią załącznika I;
10)
"wskaźnik DQM" - wskaźnik statystyczny służący do pomiaru stopnia osiągnięcia danego celu DQM, zgodnie z treścią załącznika I;
11)
"próg DQM" - minimalny poziom prac weryfikacyjnych wymaganych w celu spełnienia wymogów systemu DQM na potrzeby danego celu DQM;
12)
"proces DQM" - proces techniczny ukierunkowany na korektę danych wejściowych w celu osiągnięcia progu DQM;
13)
"wstępna wersja danych na koniec miesiąca" - regularną comiesięczną aktualizację danych wyjściowych i wskaźników DQM, której wynikiem są przybliżone dane na najbliższy koniec miesiąca;
14)
"dzień roboczy" - pełen dzień, w którym działa system TARGET2, zgodnie z informacją zamieszczoną na stronie internetowej EBC;
15)
"weryfikacja" - proces, poprzez który organy właściwe do zarządzenia jakością danych sprawdzają produkty SBDPW i, jeśli to konieczne, wprowadzają korekty danych wejściowych SBDPW, a tym samym stosują proces DQM;
16)
"rezydent" - ma znaczenie nadane w art. 1 rozporządzenia (WE) nr 2533/98.
Artykuł  2

Przedmiot i zakres wytycznych

1.
Niniejsze wytyczne ustanawiają system zarządzania jakością danych w SBDPW, który ma na celu zapewnienie kompletności, poprawności i spójności danych wyjściowych w SBDPW poprzez konsekwentne stosowanie zasad dotyczących standardów jakości takich danych.
2.
System zarządzania jakością danych SBDPW opiera się na zarządzaniu jakością danych i zarządzaniu źródłami danych.
Artykuł  3

Organy właściwe do zarządzania jakością danych

1.
Organami właściwymi do zarządzania jakością danych związanych z emitentami papierów wartościowych są KBC państw strefy euro, których poszczególni emitenci są rezydentami.
2.
Organem właściwym do zarządzania jakością danych związanych z emitentami, którzy nie są rezydentami strefy euro, jest EBC, chyba że dany KBC spoza strefy euro przyjął na siebie odpowiedzialność za zarządzanie jakością danych związanych z emitentami będącymi rezydentami jego państwa członkowskiego.
Artykuł  4

Zarządzanie jakością danych, wskaźniki DQM i progi DQM

1.
Organy właściwe do zarządzania jakością danych prowadzą wstępne zarządzanie jakością danych i zwykłe zarządzanie jakością danych. W tym zakresie mają obowiązek weryfikacji produktów, niezależnie od ich źródła.
2.
Organy właściwe do zarządzania jakością danych stosują wskaźniki DQM zgodnie z załącznikiem I.
3.
Dla atrybutów objętych treścią załącznika I organy właściwe do zarządzania jakością danych stosują progi DQM na poziomie zapewniającym jakość produktów zgodnie z wymogami dotyczącymi obsługi zastosowań tych atrybutów, jak wskazano w załączniku II.
Artykuł  5

Wstępne zarządzanie jakością danych

1.
Wstępne zarządzanie jakością danych stosuje się do celów DQM nr 1, 2, 3a, 3b i 6, określonych w załączniku I.
2.
EBC udostępnia wstępną wersję danych na koniec miesiąca siedem dni roboczych przed końcem każdego miesiąca kalendarzowego.
3.
Prowadząc wstępne zarządzanie jakością danych organy właściwe do zarządzania jakością danych weryfikują skrajne obserwacje statystyczne w celu zapewnienia w najszerszym możliwym zakresie, po zakończeniu wstępnego zarządzania jakością danych, odzwierciedlania przez produkty najbardziej aktualnych zdarzeń.
4.
Organy właściwe do zarządzania jakością danych weryfikują dane ze wstępnej wersji danych na koniec miesiąca przed końcem drugiego dnia roboczego następnego miesiąca kalendarzowego, w zakresie, w jakim - na podstawie wskaźników DQM - progi DQM nie zostały osiągnięte.
5.
W przypadku braku danych porównawczych poza SBDPW wstępne zarządzanie jakością danych opiera się wyłącznie na informacjach łatwo dostępnych organowi właściwemu do zarządzania jakością danych lub informacjach, które mogą być w prosty sposób uzyskane bez tworzenia nowej struktury sprawozdawczej.
6.
Organy właściwe do zarządzania jakością danych korygują dane wejściowe zgodnie z procesem DQM, używając systemu SBDPW lub przekazując dokumenty zawierające dane wejściowe do EBC, w zależności od tego, co jest bardziej odpowiednie.
Artykuł  6

Zwykłe zarządzanie jakością danych

1.
Zwykłe zarządzanie jakością danych stosuje się do celów zarządzania jakością danych nr 3a, 3b, 4, 5 i 6, określonych w załączniku I.
2.
Organy właściwe do zarządzania jakością danych podejmują zwykłe zarządzanie jakością danych w terminie miesiąca od końca każdego miesiąca kalendarzowego. Weryfikują one produkty, biorąc pod uwagę wszelkie informacje dostępne w danym czasie, nie później niż drugiego dnia roboczego miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym przeprowadzane jest zwykłe zarządzanie jakością danych.
3.
Organy właściwe do zarządzania jakością danych korygują dane wejściowe zgodnie z uzgodnionym procesem DQM, używając systemu SBDPW lub przekazując dokumenty zawierające dane wejściowe do EBC, w zależności od tego, co jest bardziej odpowiednie.
Artykuł  7

Zadania związane z zarządzaniem źródłami danych

1.
Organy właściwe do zarządzania jakością danych identyfikują problemy związane z zarządzaniem źródłami danych i informują o nich EBC.
2.
EBC, we współpracy z odpowiednim organem właściwym do zarządzania jakością danych, zajmuje się powtarzalnymi błędami o wysokim priorytecie, odnoszącymi się do zarządzania źródłami danych w terminie miesiąca od dnia poinformowania EBC o danym problemie związanym z zarządzaniem źródłami danych.
Artykuł  8

Korekty danych wejściowych

Organy właściwe do zarządzania jakością danych, o ile posiadają dane umożliwiające poprawę danych wejściowych, korzystają z systemu SBDPW w celu korygowania błędów lub braków w posiadanych danych wejściowych, które nie zostały skorygowane w trakcie weryfikacji zgodnie z art. 5 ust. 4.

Artykuł  9

Roczne sprawozdanie dotyczące jakości

Uwzględniając stanowisko Komitetu ds. Statystyki ESBC, Zarząd EBC składa Radzie Prezesów roczne sprawozdanie w sprawie jakości produktów.

Artykuł  10

Uproszczona procedura wprowadzania zmian

Uwzględniając stanowisko Komitetu ds. Statystyki ESBC, Zarząd EBC ma prawo wprowadzać techniczne zmiany do załączników do niniejszych wytycznych, pod warunkiem że takie zmiany nie naruszają podstawowej struktury pojęciowej niniejszych wytycznych, w tym podziału obowiązków pomiędzy EBC a KBC, oraz nie wpływają na istotę obciążeń sprawozdawczych organów właściwych do zarządzania jakością danych. Zarząd EBC informuje Radę Prezesów o wszelkich takich zmianach bez zbędnej zwłoki.

Artykuł  11

Wejście w życie

1.
Niniejsze wytyczne wchodzą w życie z dniem 1 listopada 2012 r.
2.
Niniejsze wytyczne stosuje się od dnia 1 lipca 2013 r.
Artykuł  12

Adresaci

Niniejsze wytyczne adresowane są do wszystkich banków centralnych Eurosystemu.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 26 września 2012 r.

W imieniu Rady Prezesów EBC

Mario DRAGHI

Prezes EBC

______

(1) Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

CELE DQM, WDROŻENIE, ATRYBUTY I PODSTAWA PROGÓW DQM

Cel DQM Wskaźniki DQM Wdrożenie Atrybuty produktów Podstawa progów DQM
Cel 1:

Stabilność danych - dane o stanach

Pojęcie:

Wskaźnik ten określa się dla każdej kombinacji państwo rezydencji/sektor jako ważony wolumenem "indeks zmiany", ważony kwotami pieniężnymi. Wartość indeksu "1" oznacza, że dany atrybut nie uległ zmianie dla żadnego z bazowych papierów wartościowych, podczas gdy wartość indeksu "0" oznacza, że dany atrybut uległ zmianie dla wszystkich papierów wartościowych.

Jeżeli indeks spadnie poniżej 1, w celu weryfikacji zmiany do momentu osiągnięcia progu poszczególne papiery wartościowe określa się za pomocą zmienionego atrybutu, który spowodował spadek indeksu.

Zdarzenia powodujące zmianę indeksu:

Uważa się, że dla atrybutów dyskretnych każda zmiana atrybutu w porównaniu do poprzedniego miesiąca powoduje zmianę indeksu.

Uważa się, że dla atrybutów ciągłych każda większa niż 25 % zmiana atrybutu w porównaniu do poprzedniego miesiąca powoduje zmianę indeksu.

Zakres:

Ten wskaźnik DQM odnosi się do wszystkich udziałów/jednostek funduszy inwestycyjnych oraz udziałowych i dłużnych papierów wartościowych, w tym certyfikatów, których termin zapadalności przypadł nie wcześniej niż w ciągu minionych trzech miesięcy.

Cel 1 służy ocenie stabilności danych o stanach.

Niezweryfikowane zmiany atrybutów SBDPW nie wpływają na zmniejszenie udziału stabilnych danych poniżej progu DQM dla każdego z następujących sektorów emitentów według europejskiego systemu rachunków (ESA)(1):

- S.11 "przedsiębiorstwa niefinansowe" (S.11 zgodnie z ESA 95)

- S.121 "bank centralny" (S.121 zgodnie z ESA 95)

- S.122 "instytucje przyjmujące depozyty z wyjątkiem banku centralnego" (S.122 zgodnie z ESA 95)

- S.123 "fundusze rynku pieniężnego" (S.122 zgodnie z ESA 95)

- S.124 "fundusze inwestycyjne niebędące funduszami rynku pieniężnego" (S.123 zgodnie z ESA 95)

- S.125 "pozostałe instytucje pośrednictwa finansowego, z wyjątkiem instytucji ubezpieczeniowych i funduszy emerytalno-rentowych" (S.123 zgodnie z ESA 95)

- S.126 "pomocnicze instytucje finansowe" (S.124 zgodnie z ESA 95)

- S.127 "instytucje finansowe typu »captive« i pożyczające pieniądze" (S.123 zgodnie z ESA 95)

- S.128 "instytucje ubezpieczeniowe" (S.125 zgodnie z ESA 95)

- S.129 "fundusze emerytalno-rentowe" (S.125 zgodnie z ESA 95)

- S.13 "instytucje rządowe i samorządowe" (S.13 zgodnie z ESA 95).

Wyraźnie wskazane atrybuty: data emisji długu, data zapadalności długu, waluta nominalna, zasada kwotowania, klasa instrumentu według ESA, państwo rezydencji emitenta, sektor emitenta według ESA, klasyfikacja emitenta według europejskiej klasyfikacji działalności gospodarczej (NACE), kwota pozostająca do spłaty, pozostająca liczba akcji dla akcji notowanych. Kwoty pozostające do spłaty lub kapitalizacja rynkowa w euro, wyrażone jako udział w danych o stanach.
Cel 2:

Poprawność danych - nowe emisje i wykupy; emisje netto

Pojęcie:

Wskaźnik ten definiuje się dla każdej kombinacji państwo rezydencji/sektor i obejmuje on nowe emisje, wykupy i kwoty pozostające do spłaty dłużnych papierów wartościowych kwotowanych w procentach.

Wskaźnik ten wiąże miesięczną emisję netto z kwotą pozostałą do spłaty na koniec poprzedniego miesiąca (zmiana procentowa) i służy monitorowaniu względnej zmiany długu pozostającego do spłaty.

Możliwy powinien być dostęp do niezagregowanych danych do poziomu poszczególnych nowych emisji i wykupów, które spowodowały zmiany w kwotach pozostających do spłaty. Te zmiany weryfikuje się do momentu osiągnięcia progu.

Cel 2 służy ocenie nowych emisji i wykupów w odniesieniu do odpowiednich danych o stanach.

Niezweryfikowane dane o podanych w procentach kwotach pozostających do spłaty w przypadku nowych emisji i wykupów dłużnych papierów wartościowych nie mogą w ujęciu netto przewyższać progów DQM w przypadku następujących sektorów emitenta według ESA:

- S.11 "przedsiębiorstwa niefinansowe" (S.11 zgodnie z ESA 95)

- S.121 "bank centralny" (S.121 zgodnie z ESA 95)

- S.122 "instytucje przyjmujące depozyty z wyjątkiem banku centralnego" (S.122 zgodnie z ESA 95)

- S.123 "fundusze rynku pieniężnego" (S.122 zgodnie z ESA 95)

- S.124 "fundusze inwestycyjne niebędące funduszami rynku pieniężnego" (S.123 zgodnie z ESA 95)

- S.125 "pozostałe instytucje pośrednictwa finansowego, z wyjątkiem instytucji ubezpieczeniowych i funduszy emerytalno-rentowych" (S.123 zgodnie z ESA 95)

- S.126 "pomocnicze instytucje finansowe" (S.124 zgodnie z ESA 95)

- S.127 " instytucje finansowe typu »captive« i pożyczające pieniądze" (S.123 zgodnie z ESA 95)

- S.128 "instytucje ubezpieczeniowe" (S.125 zgodnie z ESA 95)

- S.129 "fundusze emerytalno-rentowe" (S.125 zgodnie z ESA 95)

- S.13 "instytucje rządowe i samorządowe" (S.13 zgodnie z ESA 95).

Wyraźnie wskazane atrybuty: kwota pozostająca do spłaty.

Dorozumiane atrybuty: data emisji, data zapadalności, waluta nominalna, zasada kwotowania, klasa instrumentu według ESA, państwo rezydencji emitenta, sektor emitenta według ESA.

Kwoty pozostające do spłaty w euro, wyrażone jako względna zmiana w porównaniu do odpowiednich danych o stanach.
Cel 3a:

Poprawność danych - obsługa poprawnego przydzielenia do sektora i pozyskiwania danych w podziale na emitentów

Podstawa pojęciowa:

SBDPW łączy informacje o emitentach i instrumentach na zasadzie relacji, którą można określić jako "jeden do wielu", tzn. jeden emitent może być powiązany z wieloma instrumentami, ale każdy instrument jest powiązany tylko z jednym emitentem. Związek pomiędzy emitentem a instrumentem tworzy się poprzez poszczególne identyfikatory emitenta dostarczane przez dostawców danych wejściowych. Identyfikatory te różnią się w zależności od dostawcy danych, jako że, jak dotąd, nie powstały w tym względzie jednolite standardy, ale powinny one być spójne.

Jeżeli dostawcy danych wejściowych dostarczą niespójne (sprzeczne) identyfikatory emitenta dla tego samego instrumentu, tzn. jeżeli wskazują one na różnych emitentów, instrument ten nie może zostać przydzielony do określonego emitenta i zostaje przyporządkowany do "grupy sprzeczności". Grupy sprzeczności mogą być poprawnie zaklasyfikowane pod względem państw lub sektorów, ale brak w nich spójnego powiązania z odpowiednimi emitentami instrumentów.

Instrumenty w grupach sprzeczności uniemożliwiają spójną i wiarygodną identyfikację wszystkich instrumentów wyemitowanych przez danego emitenta.

Instrumenty w grupach sprzeczności podwyższają ryzyko błędnej klasyfikacji pod względem państwa rezydencji lub sektora.

Pojęcie:

Dla każdego państwa rezydencji wskaźnik ten identyfikuje instrumenty w grupach sprzeczności i pozwala na ich powiązanie w postaci udziału procentowego ze wszystkimi instrumentami z danego państwa w ujęciu liczbowym oraz kwot pieniężnych.

Zakres:

Wskaźnik ten odnosi się do wszystkich instrumentów w SBDPW.

Cel 3a służy ocenie poprawności identyfikacji populacji emitentów.

Jeżeli istnieje sprzeczność co do emitenta danych instrumentów, tzn. instrumentów w "grupie sprzeczności", takie instrumenty nie mogą przekraczać progu DQM.

Wyraźnie wskazane atrybuty: identyfikator emitenta używany do grupowania. Kwoty pozostające do spłaty w euro dotyczące instrumentów w grupach sprzeczności, wyrażone jako udział procentowy we wszystkich instrumentach.
Cel 3b:

Poprawność danych - obsługa poprawnego przydzielenia do sektora i pozyskiwania danych w podziale na emitentów

Podstawa pojęciowa:

SBDPW łączy informacje o emitentach i instrumentach na zasadzie relacji, którą można określić jako "jeden do wielu", tzn. jeden emitent może być powiązany z wieloma instrumentami, ale każdy instrument jest powiązany tylko z jednym emitentem. Związek pomiędzy emitentem a instrumentem tworzy się poprzez poszczególne identyfikatory emitenta dostarczane przez dostawców danych wejściowych. Identyfikatory te różnią się w zależności od dostawcy danych, jako że, jak dotąd, nie powstały w tym względzie jednolite standardy, ale powinny one być spójne.

Jeżeli w odniesieniu do danego instrumentu żaden z dostawców danych nie zapewni identyfikatora emitenta, zachodzi ryzyko, że dany instrument nie zostanie przydzielony do konkretnego emitenta i zostanie przyporządkowany do "grupy samodzielnej" składającej się tylko z tego instrumentu. Grupy samodzielne mogą być poprawnie zaklasyfikowane pod względem państw lub sektorów, ale brak w nich spójnego powiązania z odpowiednimi emitentami instrumentów.

Instrumenty w grupie samodzielnej uniemożliwiają spójną i wiarygodną identyfikację wszystkich instrumentów wyemitowanych przez danego emitenta.

Instrumenty w grupach samodzielnych podwyższają ryzyko błędnej klasyfikacji pod względem państwa rezydencji lub sektora, jako że dostarczane o nich informacje są często niekompletne.

Pojęcie:

Dla każdego państwa rezydencji wskaźnik ten identyfikuje instrumenty w grupach sprzeczności i pozwala na ich powiązanie w postaci udziału procentowego ze wszystkimi instrumentami z danego państwa w ujęciu liczbowym oraz kwot pieniężnych.

Zakres:

Wskaźnik ten odnosi się do wszystkich instrumentów w SBDPW.

Cel 3b służy ocenie poprawności identyfikacji populacji emitentów.

Jeżeli nie istnieją wiarygodne informacje co do emitenta danych instrumentów, tzn. dla instrumentów w "grupach samodzielnych", takie instrumenty nie mogą przekraczać progu DQM.

Wyraźnie wskazane atrybuty: identyfikator emitenta używany do grupowania. Kwoty pozostające do spłaty w euro dotyczące instrumentów w grupach samodzielnych, wyrażone jako udział procentowy we wszystkich instrumentach.
Cel 4:

Poprawność danych - pozostająca do spłaty kwota dłużnych papierów wartościowych, w tym certyfikatów

Pojęcie:

Wskaźnik ten agreguje pozostałe do spłaty kwoty dłużnych papierów wartościowych, w tym certyfikatów, pod względem państwa rezydencji każdego emitenta i pod względem sektora emitenta zgodnie z pojęciem statystyki emisji papierów wartościowych (SEC).

Agregat ten porównuje się z odpowiednią pozycją SEC i wylicza się procentowe odchylenie danych SBDPW.

Niezweryfikowane i niewyjaśnione różnice nie mogą przewyższać progu DQM.

Cel 4 służy porównaniu danych wyjściowych SBDPW z zewnętrznymi danymi porównawczymi.

Niezweryfikowane i niewyjaśnione różnice pomiędzy zagregowanymi danymi SBDPW i odpowiednimi informacjami SEC EBC lub innymi wiarygodnymi punktami odniesienia nie mogą przekraczać, przy założeniu dostępności takich danych porównawczych, progu DQM na ten sam dzień odniesienia w przypadku następujących sektorów emitenta według ESA:

- S.11 "przedsiębiorstwa niefinansowe" (S.11 zgodnie z ESA 95)

- S.121 "bank centralny" (S.121 zgodnie z ESA 95)

- S.122 "instytucje przyjmujące depozyty z wyjątkiem banku centralnego" (S.122 zgodnie z ESA 95)

- S.123 "fundusze rynku pieniężnego" (S.122 zgodnie z ESA 95)

- S.124 "fundusze inwestycyjne niebędące funduszami rynku pieniężnego" (S.123 zgodnie z ESA 95)

- S.125 "pozostałe instytucje pośrednictwa finansowego, z wyjątkiem instytucji ubezpieczeniowych i funduszy emerytalno-rentowych" (S.123 zgodnie z ESA 95)

- S.126 "pomocnicze instytucje finansowe" (S.124 zgodnie z ESA 95)

- S.127 " instytucje finansowe typu »captive« i pożyczające pieniądze" (S.123 zgodnie z ESA 95)

- S.128 "instytucje ubezpieczeniowe" (S.125 zgodnie z ESA 95)

- S.129 "fundusze emerytalno-rentowe" (S.125 zgodnie z ESA 95)

- S.13 "instytucje rządowe i samorządowe" (S.13 zgodnie z ESA 95).

Wyraźnie wskazane atrybuty: kwota pozostająca do spłaty w euro, kapitalizacja rynkowa w euro.

Dorozumiane atrybuty: data emisji, data zapadalności, waluta, sektor emitenta według ESA, państwo rezydencji.

Kwoty pozostające do spłaty lub kapitalizacja rynkowa w euro wyrażone jako różnica procentowa pomiędzy SBDPW a zewnętrznym punktem odniesienia.
Cel 5:

Poprawność danych - kapitalizacja rynkowa udziałowych papierów wartościowych

Pojęcie:

Wskaźnik ten agreguje kapitalizację rynkową dla akcji pod względem państwa rezydencji każdego emitenta i sektora emitenta zgodnie z pojęciem statystyki emisji papierów wartościowych.

Agregat ten porównuje się z odpowiednią pozycją SEC i wylicza się procentowe odchylenie danych SBDPW.

Niezweryfikowane i niewyjaśnione różnice nie mogą przewyższać progu DQM.

Cel 5 służy porównaniu danych wyjściowych SBDPW z zewnętrznymi danymi porównawczymi.

Niezweryfikowane i niewyjaśnione różnice pomiędzy zagregowanymi informacjami SBDPW i odpowiednimi informacjami SEC EBC lub innymi wiarygodnymi punktami odniesienia nie mogą przekraczać, przy założeniu dostępności takich danych porównawczych, progu DQM na ten sam dzień odniesienia w przypadku następujących sektorów emitenta według ESA:

- S.11 "przedsiębiorstwa niefinansowe" (S.11 zgodnie z ESA 95)

- S.121 "bank centralny" (S.121 zgodnie z ESA 95)

- S.122 "instytucje przyjmujące depozyty z wyjątkiem banku centralnego" (S.122 zgodnie z ESA 95)

- S.123 "fundusze rynku pieniężnego" (S.122 zgodnie z ESA 95)

- S.124 "fundusze inwestycyjne niebędące funduszami rynku pieniężnego" (S.123 zgodnie z ESA 95)

- S.125 "pozostałe instytucje pośrednictwa finansowego, z wyjątkiem instytucji ubezpieczeniowych i funduszy emerytalno-rentowych" (S.123 zgodnie z ESA 95)

- S.126 "pomocnicze instytucje finansowe" (S.124 zgodnie z ESA 95)

- S.127 " instytucje finansowe typu »captive« i pożyczające pieniądze" (S.123 zgodnie z ESA 95)

- S.128 "instytucje ubezpieczeniowe" (S.125 zgodnie z ESA 95)

- S.129 "fundusze emerytalno-rentowe" (S.125 zgodnie z ESA 95)

- S.13 "instytucje rządowe i samorządowe" (S.13 zgodnie z ESA 95).

Wyraźnie wskazane atrybuty: kwota pozostająca do spłaty w euro, pozostająca liczba akcji dla akcji notowanych.

Dorozumiane atrybuty: waluta nominalna, sektor emitenta według ESA, państwo rezydencji, cena akcji notowanych (tylko test na wartość odstającą).

Kwoty pozostające do spłaty lub kapitalizacja rynkowa w euro, wyrażone jako różnica procentowa pomiędzy SBDPW a zewnętrznym punktem odniesienia.
Cel 6:

Poprawność danych - klasyfikacja emitentów

Pojęcie:

Wskaźnik ten szereguje emitentów dla każdej kombinacji państwo rezydencji/sektor emitenta według całkowitych zobowiązań wynikających z papierów wartościowych (udziałowych i dłużnych łącznie). Wskaźnik ten wskazuje także bezwzględne zmiany zaszeregowania pomiędzy różnymi emitentami w celu ułatwienia identyfikacji istotnych wartości odstających w kwotach pozostających do spłaty lub w kapitalizacji rynku. Państwo rezydencji i klasyfikacja sektorowa emitenta podlegają weryfikacji do progu DQM.

Zakres:

Wskaźnik ten odnosi się do wszystkich udziałów funduszy inwestycyjnych oraz udziałowych i dłużnych papierów wartościowych, których termin zapadalności przypadł nie wcześniej niż w ciągu minionych trzech miesięcy.

Cel 6 służy ocenie klasyfikacji statystycznej emitentów.

Klasyfikacja statystyczna emitentów do progu DQM podlega weryfikacji w przypadku następujących sektorów emitenta według ESA:

- S.11 "przedsiębiorstwa niefinansowe" (S.11 zgodnie z ESA 95)

- S.121 "bank centralny" (S.121 zgodnie z ESA 95)

- S.122 "instytucje przyjmujące depozyty z wyjątkiem banku centralnego" (S.122 zgodnie z ESA 95)

- S.123 "fundusze rynku pieniężnego" (S.122 zgodnie z ESA 95)

- S.124 "fundusze inwestycyjne niebędące funduszami rynku pieniężnego" (S.123 zgodnie z ESA 95)

- S.125 "pozostałe instytucje pośrednictwa finansowego, z wyjątkiem instytucji ubezpieczeniowych i funduszy emerytalno-rentowych" (S.123 zgodnie z ESA 95)

- S.126 "pomocnicze instytucje finansowe" (S.124 zgodnie z ESA 95)

- S.127 "instytucje finansowe typu »captive« i pożyczające pieniądze" (S.123 zgodnie z ESA 95)

- S.128 "instytucje ubezpieczeniowe" (S.125 zgodnie z ESA 95)

- S.129 "fundusze emerytalno-rentowe" (S.125 zgodnie z ESA 95)

- S.13 "instytucje rządowe i samorządowe" (S.13 zgodnie z ESA 95).

Sektor emitenta według ESA, państwo rezydencji. Kwoty pozostałe do spłaty lub kapitalizacja rynkowa w euro, wyrażone jako "kapitalizacja", tzn. kwoty pozostałe do spłaty plus kapitalizacja rynkowa na emitenta.
(1) Numeracja kategorii odzwierciedla numerację wprowadzoną w projekcie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej, COM(2010) 774 wersja ostateczna.

ZAŁĄCZNIK  II

ZBIORY DANYCH WYJŚCIOWYCH I ATRYBUTY PRODUKTÓW OBJĘTE SYSTEMEM DQM

System DQM odnosi się do następujących zbiorów danych wyjściowych, które obsługują różne zastosowania:

- Zbiór obsługujący statystykę bilansu płatniczego (EXT 1.0)

- Zbiór obsługujący statystykę podmiotów sekurytyzacyjnych (FVC 1.0)

- Zbiór obsługujący statystykę funduszy inwestycyjnych (IF 1.0)

- Zbiór obsługujący statystykę inwestycji w papiery wartościowe (SHS 1.0)

- Zbiór obsługujący statystykę finansowania rządów papierami wartościowymi (GSF 1.0)

Atrybuty składające się na obsługiwane produkty:

Nazwa atrybutu produktu Opis Właściwy zbiór
EXT 1.0 FVC 1.0 IF 1.0 SHS 1.0 GSF 1.0
International Security Identification Number (ISIN) code (Międzynarodowy kod identyfikacyjny papierów wartościowych) Kod ISIN identyfikujący papier wartościowy.
Instrument European System of Accounts (ESA) class (Klasa instrumentu według europejskiego systemu rachunków) Klasyfikacja papieru wartościowego według ESA
Debt type (Rodzaj długu) Rodzaj instrumentu dłużnego
Is In securities issues statistics (SEC) Atrybut służący do identyfikacji papierów wartościowych, które powinny być włączone do "bieżących kwot pozostających do spłaty", zgodnie z definicjami SEC EBC.
Instrument supplementary class (Pomocnicza klasa instrumentu) Pomocniczy atrybut pozwalający na stwierdzenie, czy dany instrument powinien być włączony do SEC. Atrybut ten może przyjąć wartości: 1 = "strip odsetkowy", 2 - "strip kapitałowy".
Security status (Status papieru wartościowego) Pomocniczy atrybut pozwalający na stwierdzenie, czy dany instrument powinien być włączony do SEC. Atrybut ten może wskazać, czy dany instrument istnieje.
Asset securitisation type (Typ zabezpieczenia) Rodzaj aktywów zabezpieczających.
Is In the Eligible Assets Database Atrybut wskazujący, czy dany instrument kwalifikuje się jako zabezpieczenie na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu.
Nominal currency (Waluta nominalna) Waluta nominalna instrumentu (Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (ISO) 4217).
Issue Date (Data emisji) Dzień dostarczenia papierów wartościowych przez emitenta do gwaranta w zamian za płatność. Jest to dzień, w którym papiery wartościowe są po raz pierwszy możliwe do dostarczenia inwestorom.

Uwaga: w przypadku stripów niniejsza kolumna wskazuje dzień stripu odsetek/ kapitału.

Maturity date (Data zapadalności) Dzień faktycznego wykupu instrument dłużnego.
Residual maturity (Pozostały okres zapadalności) Pozostały okres zapadalności instrumentu wyliczony w dniu populacji.
Issuer domicile country (Państwo siedziby emitenta) Państwo wpisania do rejestru (siedziby) emitenta danego papieru wartościowego (ISO 3166).
Issuer ESA sector (Sektor emitenta według ESA) Sektor instytucjonalny emitenta zgodnie z ESA.
Issuer European Classification of Economic Activities (NACE) classification (Klasyfikacja emitenta według europejskiej klasyfikacji działalności gospodarczej) Podstawowa działalność gospodarcza zgodnie z NACE.
Amount issued (Wartość emisji) Wartość instrumentu dłużnego uzyskana z emisji (wartość nominalna).

W przypadku stripów niniejsza kolumna wskazuje wartość, po jakiej dokonano stripu odsetek/kapitału. W przypadku papierów wartościowych emitowanych w transzach, z jednym numerem ISIN, niniejsza kolumna wskazuje na skumulowaną wartość dotychczasowej emisji.

Wartość emisji jest wyrażona w walucie nominalnej.

Amount outstanding (Kwota pozostająca do spłaty) Kwota pozostająca do spłaty jest wartością nominalną. W przypadku papierów wartościowych emitowanych w transzach, z tym samym numerem ISIN, niniejsza kolumna wskazuje na skumulowaną wartość dotychczasowej emisji netto (po uwzględnieniu wykupów). Wartości są wyrażone w walucie nominalnej.

Kwota pozostająca do spłaty jest denominowana w walucie nominalnej.

W przypadku braku waluty nominalnej kwota pozostająca do spłaty jest denominowana w euro.

Amount outstanding in euro (Kwota pozostająca do spłaty w euro) Kwota pozostająca do spłaty przeliczona na euro przy użyciu kursu wymiany euro względem waluty nominalnej z dnia populacji.
Market capitalisation (Kapitalizacja rynkowa) Ostatnia dostępna kapitalizacja rynkowa. Kapitalizacja rynkowa jest denominowana w walucie nominalnej.

W przypadku braku waluty nominalnej kapitalizacja rynkowa jest denominowana w euro.

Yield to maturity (Stopa zwrotu do wykupu) Stopa zwrotu do wykupu dla danego papieru wartościowego w procentach.
Short name (Nazwa skrócona) Nazwa skrócona nadana przez emitenta, ustalona na podstawie cech emisji i innych dostępnych informacji.
Pool factor (Współczynnik puli) W przypadku papierów wartościowych zabezpieczonych hipoteką współczynnik puli lub współczynnik kwoty kapitału pozostającej do spłaty to niespłacona kwota kapitału puli kredytów hipotecznych stanowiących zabezpieczenie danego papieru wartościowego, podzielona przez pierwotną kwotę kapitału.
Quotation basis (Zasada kwotowania) Zasada kwotowania instrumentu, np. część procentowa nominału (procent) lub jednostka waluty na udział/jednostkę (jednostki).
Price value (Cena) Ostatnia dostępna reprezentatywna cena instrumentu z dnia referencyjnego na podstawie kwotowania i w walucie nominalnej, jeśli jest dostępna. W przypadku odsetkowych papierów wartościowych podaje się tzw. czystą cenę, tzn. bez uwzględnienia naliczonych odsetek.
Price value type (Typ ceny) Charakter ceny, tzn. czy jest ona wyceną rynkową, wartością przybliżoną czy wartością domyślną.
Monthly average price (Średnia cena miesięczna) Średnia znormalizowanych cen instrumentu dostępnych w ciągu 30 dni poprzedzających dzień referencyjny, zgodnie z zasadą kwotowania i w walucie nominalnej, jeśli jest dostępna.
Redemption type (Typ wykupu) Typ wykupu, np. wykup jednorazowy, strukturyzowany, rentowy, seryjny, nieregularny, schodkowy, brak daty wykupu lub brak danych o wykupie.
Redemption frequency (Częstotliwość wykupu) Roczna liczba wykupów instrumentu dłużnego.
Redemption price (Cena wykupu) Ostateczna cena wykupu.
Accrued interest (Naliczone odsetki) Odsetki naliczone od ostatniej wypłaty kuponu lub od dnia, w którym rozpoczęto naliczanie odsetek. W przypadku odsetkowych papierów wartościowych dodanie tej wartości do ceny skutkuje otrzymaniem tzw. brudnej ceny.
Accrued income factor (Współczynnik naliczonego dochodu) Dzienny współczynnik dochodu dla danego papieru wartościowego wyrażony w procentach, wyliczony z perspektywy dłużnika. Współczynnik ten jest oparty na bazie memoriałowej, tzn. przy uwzględnieniu połączonego efektu naliczonych odsetek i dochodu w wyniku różnicy w cenie emisji i wykupu.
Coupon type (Typ kuponu) Typ kuponu, np. stały, zmienny, schodkowy itd.
Last coupon rate (Stopa ostatniego kuponu) Ostatnia faktycznie wypłacona stopa kuponu wyrażona w procentach w skali rocznej (stopa annualizowana).
Last coupon date (Data ostatniego kuponu) Data ostatniego wypłaconego kuponu. Atrybut ten pozwala na stwierdzenie, czy ostatni wypłacony kupon przypada na okres sprawozdawczy.
Last coupon frequency (Częstotliwość ostatniego kuponu) Częstotliwość w skali roku, z jaką wypłacona jest ostatnia stopa kuponu: roczną oznacza się jako AN, półroczną jako SA itd.
Dividend amount (Kwota dywidendy) Kwota ostatniej wypłaconej dywidendy na akcję (zgodnie z typem kwoty dywidendy) przed opodatkowaniem (dywidenda brutto).
Dividend amount type (Typ kwoty dywidendy) Kwota dywidendy na akcję może być denominowana w walucie dywidendy lub w liczbie akcji.
Dividend currency (Waluta dywidendy) Kod ISO 4217 waluty ostatniej wypłaty dywidendy.
Dividend Settlement date (Data rozliczenia dywidendy) Data rozliczenia ostatniej płatności dywidendy. Atrybut ten pozwala na stwierdzenie, czy wypłacona kwota dywidendy przypada na okres sprawozdawczy.
Last split factor (Współczynnik ostatniego podziału) Podziały akcji i scalenie akcji.
Last split date (Data ostatniego podziału) Dzień, w którym podział akcji staje się skuteczny.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024