(2012/689/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 7 listopada 2012 r.)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 5 ust. 1, art. 12 ust. 1 i art. 14 ust. 3,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny(1),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Scentralizowana baza danych o papierach wartościowych (SBDPW) jest pojedynczą infrastrukturą technologii informacyjnej prowadzoną wspólnie przez członków Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC), w tym krajowe banki centralne (KBC) państw członkowskich spoza strefy euro, które dobrowolnie uczestniczą w prowadzeniu SBDPW. W SBDPW przechowuje się dane zgodnie z metodą "pozycja po pozycji", w szczególności dane dotyczące papierów wartościowych, ich emitentów i cen.
(2) Dane pozyskuje się z różnych źródeł, w tym od członków ESBC, niektórych komercyjnych dostawców danych, z domeny publicznej i źródeł administracyjnych, a następnie przekazuje się do SBDPW. Istnieje jednak ryzyko, że takie dane wejściowe mogą być niedokładne lub niekompletne. System SBDPW jest w stanie korygować częściowo niespójne dane wejściowe z różnych źródeł i wykrywać dane niepełne lub brak danych. Automatycznie łączy on dane wejściowe z różnych pokrywających się źródeł w pojedynczym, możliwie kompletnym i wysokiej jakości rekordzie.
(3) Oceny ogólnej jakości danych w SBDPW można dokonać jedynie na poziomie danych wyjściowych, nie zaś na poziomie pojedynczych zbiorów danych wejściowych. W celu zapewnienia kompletności, poprawności i spójności danych wyjściowych konieczne jest, w najszerszym możliwym zakresie, zdefiniowanie systemu zarządzania jakością danych (DQM - data quality management), który będzie miał zastosowanie do produktów - podzbioru danych wyjściowych, które mogą być wykorzystywane do tworzenia statystyk lub w innych celach. Produkty przekazuje się KBC nie później niż w terminie siedmiu dni roboczych od końca każdego miesiąca kalendarzowego.
(4) Niektóre produkty obejmują także takie atrybuty, jak cena lub informacje związane z dochodami, co do których przewiduje się, że ulegną wahaniom wraz z upływem czasu. Atrybuty te są automatycznie weryfikowane przez system SBDPW poprzez zastosowanie algorytmów statystycznych. Jedynie atrybuty wskazane w załączniku I dla każdego celu DQM podlegają weryfikacji przez właściwe organy zgodnie z niniejszymi wytycznymi. Pełen wykaz atrybutów stanowiących obsługiwane zbiory danych wyjściowych znajduje się w załączniku II.
(5) System zarządzania jakością danych SBDPW powinien być stosowany do produktów niezależnie od źródła danych wejściowych. Powinien on określać obowiązki KBC strefy euro w zakresie jakości danych wyjściowych w SBDPW oraz, w odpowiednich przypadkach, obowiązki EBC.
(6) System zarządzania jakością danych SBDPW powinien być oparty po pierwsze na celach DQM, które określają wskaźniki oceny jakości produktów, a po drugie - na wskaźnikach DQM, które odpowiednio dla każdego celu DQM określają zakres i priorytety weryfikacji produktów. Powinien on także być oparty na progach DQM, które określają minimalny poziom weryfikacji, która musi być dokonana w odniesieniu do poszczególnych celów DQM.
(7) Z uwagi na brak danych porównawczych cele DQM nie zawsze wskazują na błędy w produktach, identyfikując jedynie przypadki, w których konieczna jest ręczna weryfikacja produktów.
(8) Jako że SBDPW jest prowadzona wspólnie przez wszystkich członków ESBC, wszyscy oni powinni dążyć do przestrzegania tych samych standardów zarządzania jakością danych. Ponadto KBC spoza strefy euro są w najbardziej dogodnej sytuacji, aby wykonywać zarządzanie jakością danych w odniesieniu do danych związanych z emitentami będącymi rezydentami ich państw członkowskich. Pomimo iż wytyczne przyjmowane przez EBC nie mogą być źródłem obowiązków dla KBC spoza strefy euro, art. 5 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego stosuje się zarówno do KBC strefy euro, jak i KBC spoza strefy euro. KBC spoza strefy euro powinny więc opracować i wdrożyć wszelkie środki, jakie uznają za stosowne w celu wykonywania zarządzania jakością danych zgodnie z niniejszymi wytycznymi.
(9) W celu podwyższenia jakości danych wyjściowych niezbędne jest wykonywanie zarządzania źródłami danych, które powinno być ukierunkowane na identyfikację i korektę powtarzalnych i strukturalnych błędów w danych wejściowych bezpośrednio u dostawców danych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
(1) Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.307.89 |
| Rodzaj: | Wytyczne |
| Tytuł: | Wytyczne EBC/2012/21 (2012/689/UE) w sprawie systemu zarządzania jakością danych na potrzeby scentralizowanej bazy danych o papierach wartościowych |
| Data aktu: | 26/09/2012 |
| Data ogłoszenia: | 07/11/2012 |
| Data wejścia w życie: | 01/07/2013, 01/11/2012 |