uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej(1), w szczególności jej art. 397,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Dyrektywa 2006/112/WE stanowi, że od dnia 1 stycznia 2015 r. wszystkie usługi telekomunikacyjne, nadawcze oraz elektroniczne mają być opodatkowane w państwie członkowskim, w którym usługobiorca ma siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu (zwanym dalej "państwem członkowskim konsumpcji"), bez względu na miejsce, w którym znajduje się siedziba podatnika świadczącego te usługi.
(2) W celu ułatwienia wypełniania obowiązków podatkowych w przypadku świadczenia takich usług na rzecz osób niebędących podatnikami wprowadzono procedurę szczególną dotyczącą podatników mających siedzibę na terytorium Wspólnoty, lecz nie w państwie członkowskim, w którym świadczone są usługi (zwaną dalej "procedurą unijną"). Zakres drugiej obecnie obowiązującej procedury szczególnej dotyczącej podatników niemających siedziby na terytorium Wspólnoty (zwanej dalej "procedurą nieunijną") został rozszerzony na wszystkie te usługi. Zmiana ta umożliwi podatnikom niemającym siedziby wyznaczenie państwa członkowskiego identyfikacji jako punktu kompleksowej obsługi elektronicznej na potrzeby identyfikacji do celów podatku od wartości dodanej (VAT) i składania deklaracji VAT.
(3) Podatnik mający miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w więcej niż jednym państwie członkowskim powinien mieć możliwość, na podstawie procedury unijnej, wyznaczenia dowolnego spośród zainteresowanych państw członkowskich jako państwa członkowskiego identyfikacji, chyba że ma on siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Wspólnoty. W takim przypadku państwem członkowskim identyfikacji jest państwo, w którym podatnik ma siedzibę działalności gospodarczej.
(4) W celu uniknięcia niewspółmiernych obciążeń dla podatników stosujących procedurę unijną należy doprecyzować, w jaki sposób dokonać zmiany państwa członkowskiego identyfikacji w przypadku, gdy podatnik zmienia swoje stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej lub siedzibę przedsiębiorstwa w taki sposób, że zmiana państwa członkowskiego identyfikacji staje się niezbędna, aby mógł on dalej korzystać z tej procedury.
(5) Usługi telekomunikacyjne, nadawcze i elektroniczne świadczone w państwach członkowskich, w których podatnik ma siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, nie są objęte żadną z procedur szczególnych. Należy wyraźnie określić, że świadczenie takich usług wykazuje się bezpośrednio w zainteresowanym państwie członkowskim.
(6) Ponieważ obie procedury szczególne są nieobowiązkowe, podatnik niemający siedziby może w każdej chwili podjąć decyzję o zaprzestaniu ich stosowania. Należy określić moment, w którym taka decyzja stawałaby się skuteczna.
(7) Jednakże w celu uniknięcia niepotrzebnych obciążeń dla organów podatkowych podatnikowi, który postanowi zaprzestać stosowania jednej z procedur szczególnych, należy odmówić ponownego stosowania tej procedury przez określony czas.
(8) W celu zapewnienia aktualności danych rejestracyjnych zawartych w ich bazach danych państwa członkowskie identyfikacji opierają się na informacjach otrzymanych od podatników. W celu zapewnienia bezzwłocznej aktualizacji baz danych konieczne jest określenie terminu, w którym podatnik stosujący procedury szczególne powinien przekazywać wszelkie stosowne informacje dotyczące zakończenia lub zmiany działalności oraz dotyczące zmian wszelkich stosownych dostarczonych już informacji.
(9) Podatnikowi niemającemu siedziby, który chce skorzystać z procedury szczególnej, należy nadać numer identyfikacyjny VAT. Aby zapobiec niezamierzonemu stosowaniu procedury z mocą wsteczną przez podatników już zidentyfikowanych do celów VAT, należy sprecyzować moment, od którego procedury szczególne powinny mieć zastosowanie.
(10) W celu uniknięcia wątpliwości co do tego, które państwo członkowskie ma jurysdykcję, należy określić państwo członkowskie, które może wykluczyć podatnika z procedury szczególnej. Należy również określić okoliczności, w jakich to państwo członkowskie powinno podjąć swoją decyzję w sprawie wykluczenia oraz moment, od którego decyzja ta staje się skuteczna.
(11) Należy sprecyzować pojęcie zaprzestania przez podatnika niemającego siedziby działalności podlegającej jednej z procedur szczególnych, a także pojęcie systematycznego nieprzestrzegania zasad przez podatnika niemającego siedziby.
(12) W celu propagowania przestrzegania przepisów oraz w celu uniknięcia niepotrzebnych obciążeń dla organów podatkowych podatnikowi, którego wykluczono z jednej z procedur szczególnych z powodu systematycznego nieprzestrzegania zasad, należy odmówić rozpoczęcia stosowania którejkolwiek z tych procedur przez określony czas.
(13) Należy wyraźnie sprecyzować, że w przypadku gdy podatnik przestaje stosować jedną z procedur szczególnych, zostaje wykluczony z jednej z procedur szczególnych lub zmienia państwo członkowskie identyfikacji, wszystkie zobowiązania podatkowe dotyczące okresów rozliczeniowych sprzed zaprzestania stosowania tej procedury szczególnej, wykluczenia z niej lub zmiany państwa członkowskiego identyfikacji powinny zostać uregulowane wobec państwa członkowskiego, które było państwem członkowskim identyfikacji przed zaprzestaniem stosowania danej procedury szczególnej, wykluczeniem z niej lub zmianą państwa członkowskiego identyfikacji.
(14) Każdy okres rozliczeniowy należy traktować osobno, tak aby ułatwić państwom członkowskim konsumpcji sprawowanie kontroli, a korekty należy wprowadzać wyłącznie w deklaracji VAT dotyczącej danego okresu.
(15) Ze względów kontrolnych należy wprowadzić wymóg składania przez podatnika niemającego siedziby deklaracji VAT w państwie członkowskim identyfikacji, nawet w przypadku gdy w danym okresie rozliczeniowym nie świadczył on żadnych usług. Należy również sprecyzować, że wykazywana jest dokładna kwota VAT bez zaokrągleń w górę lub w dół.
(16) W odniesieniu do korekt deklaracji VAT konieczne jest określenie terminu, w którym deklaracje te mogą zostać złożone państwu członkowskiemu identyfikacji drogą elektroniczną. Państwa członkowskie konsumpcji powinny w każdym przypadku mieć możliwość przyjmowania stosownych informacji bezpośrednio od podatnika lub żądania tych informacji bezpośrednio od podatnika, a także przetwarzania wyliczeń VAT zgodnie ze swoimi przepisami krajowymi.
(17) W przypadku gdy walutą państwa członkowskiego identyfikacji nie jest euro, podatnicy niemający siedziby powinni być związani decyzją tego państwa członkowskiego określającą walutę, w której sporządzane powinny być wszystkie deklaracje VAT w ramach procedur szczególnych.
(18) Nie naruszając krajowych przepisów państw członkowskich konsumpcji dotyczących kompensowania nadpłaconych kwot oraz w wyłącznym celu zapewnienia skutecznego zarządzania procedurami szczególnymi przez państwo członkowskie identyfikacji i unikania nadmiernych obciążeń administracyjnych zarówno dla tego państwa członkowskiego, jak i państw członkowskich konsumpcji, należy zapewnić, aby podatnicy nie mogli alokować kwot zapłaconego VAT do więcej niż jednej deklaracji, ani na początku, ani w drodze późniejszej korekty.
(19) W przypadku nieuiszczenia, niedopłaty lub nadpłaty podatku przez podatników niemających siedziby oraz w odniesieniu do odsetek, kar i innych opłat dodatkowych, ważne jest, aby określić obowiązki, odpowiednio, państwa członkowskiego identyfikacji oraz państw członkowskich konsumpcji, tak aby ułatwić pobór VAT oraz zapewnić uiszczanie właściwej kwoty tego podatku z tytułu usług świadczonych w ramach procedur szczególnych.
(20) Ewidencja prowadzona przez podatników niemających siedziby musi być wystarczająco szczegółowa, aby umożliwić organom podatkowym państw członkowskich konsumpcji sprawdzenie prawidłowości deklaracji VAT. Należy zatem doprecyzować, jakie informacje - jako minimum - muszą się znaleźć w tej ewidencji.
(21) W celu ułatwienia wdrożenia procedur szczególnych oraz umożliwienia objęcia tymi procedurami usług świadczonych od dnia 1 stycznia 2015 r., podatnikom niemającym siedziby należy umożliwić zgłaszanie swoich danych rejestracyjnych w państwie członkowskim wyznaczonym przez nich jako państwo członkowskie identyfikacji, począwszy od dnia 1 października 2014 r.
(22) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 282/2011(2),
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Luksemburgu dnia 9 października 2012 r.
| W imieniu Rady | |
| V. SHIARLY | |
| Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1.
(2) Dz.U. L 77 z 23.3.2011, s. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.290.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 967/2012 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011 w odniesieniu do procedur szczególnych dotyczących podatników niemających siedziby, którzy świadczą usługi telekomunikacyjne, usługi nadawcze lub usługi elektroniczne na rzecz osób niebędących podatnikami |
| Data aktu: | 09/10/2012 |
| Data ogłoszenia: | 20/10/2012 |
| Data wejścia w życie: | 09/11/2012, 01/01/2015 |