uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 29,
(1) W dniu 27 lutego 2007 r. Rada przyjęła wspólne stanowisko 2007/140/WPZiB w sprawie środków ograniczających wobec Iranu 1 , które wdrażało rezolucję Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych (RB ONZ) nr 1737 (2006).
(2) W dniu 23 kwietnia 2007 r. wspólne stanowisko 2007/140/WPZiB zostało zmienione wspólnym stanowiskiem 2007/246/WPZiB 2 w celu wdrożenia rezolucji RB ONZ nr1747 (2007). Rada następnie zmieniła wspólne stanowisko 2007/140/WPZiB przyjmując w dniu 7 sierpnia 2008 r. wspólne stanowisko 2008/652/WPZiB 3 wdrażające rezolucję RB ONZ nr 1803 (2008).
(3) W dniu 26 lipca 2010 r. Rada przyjęła decyzję 2010/413/WPZiB 4 , która wdrażała rezolucję RB ONZ nr 1929 (2010) i uchylała wspólne stanowisko 2007/140/WPZiB.
(4) W dniu 23 stycznia 2012 r. Rada przyjęła decyzję 2012/35/WPZiB, która zmieniała decyzję 2010/413/WPZiB i zaostrzała środki ograniczające wobec Iranu w związku ze stale wyrażanym poważnym i rosnącym zaniepokojeniem związanym z charakterem irańskiego programu jądrowego, a zwłaszcza z ustaleniami odnoszącymi się do działań Iranu związanych z opracowywaniem wojskowych technologii jądrowych, co znalazło odzwierciedlenie w sprawozdaniu Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej (MAEA). Środki te zostały zaostrzone w dniu 15 marca 2012 r. na mocy decyzji 2012/152/WPZiB 5 .
(5) Z uwagi na fakt, że Iran nie zaangażował się poważnie w negocjacje, aby rozwiać obawy społeczności międzynarodowej związane z prowadzonym przez to państwo programem jądrowym, Rada uznaje przyjęcie dodatkowych środków ograniczających wobec Iranu za konieczne,.
(6) W związku z powyższym stosowne jest dokonanie przeglądu zakazu dostarczania, sprzedaży lub przekazywania Iranowi dodatkowych towarów i technologii podwójnego zastosowania ujętych w załączniku I do rozporządzenia Rady (WE) nr 428/2009 z dnia 5 maja 2009 r. ustanawiającego wspólnotowy system kontroli wywozu, transferu, pośrednictwa i tranzytu w odniesieniu do produktów podwójnego zastosowania 6 , w celu włączenia produktów, które mogą mieć znaczenie dla branż kontrolowanych pośrednio lub bezpośrednio przez irański korpus gwardii rewolucyjnej lub które mogą mieć znaczenie dla irańskiego programu jądrowego, wojskowego oraz dotyczącego pocisków balistycznych, przy uwzględnieniu potrzeby unikania niepożądanych skutków dla ludności cywilnej Iranu.
(7) Ponadto należy zakazać zakupu, importu lub transportu gazu ziemnego pochodzącego z Iranu.
(8) Ponadto należy zakazać sprzedaży, dostarczania lub przekazywania do Iranu grafitu, surowych lub częściowo wykończonych metali, takich jak aluminium i stal, oraz oprogramowania do integracji procesów przemysłowych, odnoszących się do branż kontrolowanych pośrednio lub bezpośrednio przez irański korpus gwardii rewolucyjnej lub odnoszących się do programu jądrowego, wojskowego i programu dotyczącego pocisków balistycznych.
(9) Należy zakazać sprzedaży, dostarczania lub przekazywania do Iranu kluczowego sprzętu morskiego i technologii wykorzystywanych w budownictwie okrętowym, konserwacji lub naprawie statków.
(10) Oprócz tego państwa członkowskie nie powinny zaciągać żadnych nowych zobowiązań dotyczących wsparcia finansowego na rzecz handlu z Iranem. Nie powinno wpływać to na istniejące zobowiązania i nie powinno dotyczyć handlu żywnością i dla celów rolnych, opieki zdrowotnej lub humanitarnych.
(11) Należy zakazać państwom członkowskim budowy lub uczestnictwa w budowie nowych zbiornikowców dla Iranu.
(12) Aby nie dopuścić do przekazywania aktywów lub zasobów finansowych lub innych aktywów lub zasobów, które mogłyby wspomagać działalność Iranu z zakresu energii jądrowej mającą zastosowanie w rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia lub w opracowywaniu systemów przenoszenia broni jądrowej, należy zakazać transakcji między unijnymi a irańskimi bankami i instytucjami finansowymi, o ile dane państwo członkowskie nie udzieli uprzednio zezwolenia. Nie powinno to uniemożliwiać utrzymania handlu, który nie jest zabroniony na podstawie decyzji 2010/413/WPZiB
(13) Ponadto należy zakazać świadczenia na rzecz irańskich zbiornikowców i statków towarowych usług polegających na przyznawaniu bandery i klasyfikacji.
(14) Należy zakazać dostaw statków przeznaczonych do transportu lub przechowywania ropy naftowej i wyrobów petrochemicznych osobom i podmiotom z Iranu lub innym osobom i podmiotom do celów transportowania lub przechowywania irańskiej ropy naftowej i wyrobów petrochemicznych.
(15) Oprócz tego należy zmienić przepisy dotyczące zamrażania funduszy i zasobów gospodarczych Centralnego Banku Iranu.
(16) Ponadto do zawartego w załączniku II do decyzji 2010/413/WPZiB wykazu osób i podmiotów objętych środkami ograniczającymi należy dodać kolejne osoby i podmioty, w szczególności irańskie podmioty państwowe działające w sektorze ropy naftowej i gazu, ponieważ stanowią one istotne źródło dochodów rządu irańskiego. Niektóre osoby i podmioty należy wykreślić z tego wykazu i należy zmienić wpis dotyczący jednego podmiotu.
(17) Wdrożenie niektórych środków przewidzianych w niniejszej decyzji wymaga dalszych działań Unii.
(18) Do decyzji 2010/413/WPZiB należy wprowadzić odpowiednie zmiany,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Niniejsza decyzja została uznana za nieważną ex tunc w zakresie, w jakim mocą tej decyzji nazwa National Iranian Tanker Company została umieszczona w załączniku II do decyzji Rady 2010/413/WPZiB z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie środków ograniczających wobec Iranu i uchylającej wspólne stanowisko 2007/140/WPZiB, zgodnie z wyrokiem sądu z dnia 3 lipca 2014 r. w sprawie T-565/12 (Dz.U.UE.C.2014.282.31), z tym że skutki nin. decyzji zostają utrzymane w mocy wobec National Iranian Tanker Company do momentu upływu terminu na wniesienie odwołania, o którym mowa w art. 56 akapit pierwszy statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, bądź - jeżeli w terminie tym zostanie wniesione odwołanie - do daty jego oddalenia.
Niniejsza decyzja została uznana za nieważną ex tunc w zakresie, w jakim mocą tej decyzji nazwa Iran Liquefied Natural Gas Co. został umieszczona w załączniku II do decyzji Rady z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie środków ograniczających wobec Iranu i uchylającej wspólne stanowisko 2007/140/WPZiB, zgodnie z wyrokiem Sądu z dnia 18 września 2015 r. w sprawie T-5/13 (Dz.U.UE.C.2015.363.28), z tym że skutki nin. rozporządzenia zostają utrzymane w mocy wobec w odniesieniu do Iran Liquefied Natural Gas do chwili upływu terminu do wniesienia odwołania, o którym mowa w art. 56 akapit pierwszy statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, albo, jeśli odwołanie zostanie wniesione w tym terminie, do chwili oddalenia odwołania.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.282.58 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2012/635/WPZiB dotycząca zmiany decyzji 2010/413/WPZiB w sprawie środków ograniczających wobec Iranu |
| Data aktu: | 15/10/2012 |
| Data ogłoszenia: | 16/10/2012 |
| Data wejścia w życie: | 16/10/2012 |