uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie agencji ratingowych(1), zmienione rozporządzeniem (UE) nr 513/2011(2), w szczególności jego art. 23e ust. 7,
(1) Komisję uprawniono do przyjęcia przepisów proceduralnych dotyczących wykonywania przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (EUNGiPW) uprawnienia do nakładania na agencje ratingowe i osoby zaangażowane w działalność ratingową grzywien lub okresowych kar pieniężnych. Przepisy te powinny zostać przyjęte w drodze aktu delegowanego i powinny obejmować przepisy dotyczące prawa do obrony, przepisy tymczasowe, przepisy dotyczące poboru grzywien lub okresowych kar pieniężnych, a także szczegółowe przepisy dotyczące okresów przedawnienia w odniesieniu do nakładania i egzekwowania grzywien i okresowych kar pieniężnych.
(2) W niniejszym akcie delegowanym określono przepisy proceduralne, które EUNGiPW powinien stosować przy nakładaniu grzywien i okresowych kar pieniężnych w ramach swoich bezpośrednich uprawnień w zakresie nadzoru nad agencjami ratingowymi. Ważne jest, aby te przepisy proceduralne stosowane przez unijną agencję regulacyjną miały bezpośrednie zastosowanie i nie wymagały dalszego wdrożenia do prawa krajowego. Dlatego też właściwe jest, aby Komisja przyjęła te przepisy w drodze rozporządzenia UE. Co więcej, cel, jakim jest posiadanie jednolitych przepisów regulujących prawo agencji ratingowych do obrony, można wyłącznie osiągnąć za pośrednictwem rozporządzenia.
(3) Prawo do bycia wysłuchanym zapisano w art. 41 ust. 2 lit. a) Karty praw podstawowych Unii Europejskiej. W celu poszanowania prawa do obrony przysługującego agencjom ratingowym oraz innym osobom będącym przedmiotem postępowania prowadzonego przez EUNGiPW oraz w celu zapewnienia uwzględniania przez EUNGiPW wszystkich istotnych faktów przy podejmowaniu decyzji egzekucyjnych EUNGiPW powinien wysłuchiwać zainteresowane agencje ratingowe lub wszelkie inne zainteresowane osoby. Prawo do bycia wysłuchanym powinno być realizowane poprzez przyznanie zainteresowanym osobom prawa do przekazania pisemnych uwag w odpowiedzi na zawiadomienie o ustaleniach wydane przez urzędnika dochodzeniowego EUNGiPW i Radę Organów Nadzoru EUNGiPW.
(4) Po przekazaniu przez agencję ratingową pisemnych uwag urzędnikowi dochodzeniowemu, Rada Organów Nadzoru otrzyma kompletne akta, w tym wspomniane uwagi.
(5) Może się jednak zdarzyć, że niektóre aspekty pisemnych uwag przekazanych przez agencję ratingową urzędnikowi dochodzeniowemu lub, w stosownym przypadku, Radzie Organów Nadzoru, nie będą wystarczająco jasne lub szczegółowe i będą musiały zostać szczegółowiej wyjaśnione przez agencję ratingową. Jeżeli urzędnik dochodzeniowy lub, w stosownym przypadku, Rada Organów Nadzoru uzna, że taka sytuacja ma miejsce, EUNGiPW może zorganizować przesłuchanie, aby umożliwić agencji ratingowej wyjaśnienie tych kwestii.
(6) Prawo każdego do dostępu do akt jego sprawy, przy zachowaniu uzasadnionych interesów w zakresie ochrony poufności oraz tajemnicy zawodowej i handlowej, zapisano w art. 41 ust. 2 lit. b) Karty praw podstawowych Unii Europejskiej. Art. 23e ust. 4, art. 25 ust. 2 i art. 36c ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 stanowią, że w celu ochrony prawa do obrony osób, wobec których toczy się postępowanie EUNGiPW, osobom tym przysługuje dostęp do gromadzonych przez EUNGiPW akt sprawy, z zastrzeżeniem uzasadnionego interesu innych osób w zakresie ochrony ich tajemnicy handlowej i ich danych osobowych. Prawo dostępu do akt nie powinno obejmować informacji poufnych.
(7) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003(3) określa szczegółowe przepisy dotyczące okresów przedawnienia w sytuacji, gdy Komisja musi nałożyć na przedsiębiorstwo grzywnę na podstawie art. 101 lub 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Obowiązujące przepisy prawa państw członkowskich również przewidują przepisy dotyczące okresów przedawnienia: czy to konkretne przepisy w obszarze papierów wartościowych, czy też przepisy o charakterze ogólnym w kontekście ogólnych przepisów prawa administracyjnego danego państwa. Z tych przepisów krajowych oraz przepisów unijnego prawa wyodrębniono wspólne cechy, które znalazły odzwierciedlenie głównie w art. 6 i 7 niniejszego rozporządzenia.
(8) Rozporządzenie (WE) nr 1060/2009 oraz niniejsze rozporządzenie odwołują się do okresów i dat. Ma to na przykład miejsce w procesie rejestracji agencji ratingowych lub przy ustalaniu okresów przedawnienia w odniesieniu do nakładania i egzekwowania kar. W celu umożliwienia poprawnego obliczania tych okresów należy stosować przepisy, które istnieją już w unijnym prawie, a mianowicie przepisy rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1182/71 z dnia 3 czerwca 1971 r. określającego zasady mające zastosowanie do okresów, dat i terminów(4) w odniesieniu do aktów Rady i Komisji.
(9) W art. 36d rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 przewidziano egzekwowanie kar nakładanych przez EUNGiPW na podstawie art. 36a i 36b tego rozporządzenia; przewidziano tam również, że postępowanie egzekucyjne regulują przepisy postępowania cywilnego obowiązujące w państwie, na którego terytorium postępowanie to jest prowadzone. Odnośne kwoty podlegają zaliczeniu do budżetu ogólnego Unii.
(10) W celu zapewnienia niezwłocznego podejmowania skutecznych czynności nadzorczych i egzekucyjnych niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 12 lipca 2012 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 1.
(2) Dz.U. L 145 z 31.5.2011, s. 30.
(3) Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.
(4) Dz.U. L 124 z 8.6.1971, s. 1.
(5) Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.282.23 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 946/2012 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 w odniesieniu do przepisów proceduralnych dotyczących grzywien nakładanych na agencje ratingowe przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, w tym przepisów dotyczących prawa do obrony i przepisów tymczasowych |
| Data aktu: | 12/07/2012 |
| Data ogłoszenia: | 16/10/2012 |
| Data wejścia w życie: | 19/10/2012 |