Rozporządzenie wykonawcze 872/2012 w sprawie przyjęcia wykazu substancji aromatycznych przewidzianego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2232/96, włączenia go do załącznika I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 oraz uchylenia rozporządzenia Komisji (WE) nr 1565/2000 i decyzji Komisji 1999/217/WE

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 872/2012
z dnia 1 października 2012 r.
w sprawie przyjęcia wykazu substancji aromatycznych przewidzianego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2232/96, włączenia go do załącznika I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 oraz uchylenia rozporządzenia Komisji (WE) nr 1565/2000 i decyzji Komisji 1999/217/WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2232/96 z dnia 28 października 1996 r. ustanawiające wspólnotową procedurę dla substancji aromatycznych używanych lub przeznaczonych do użycia w lub na środkach spożywczych(1), w szczególności jego art. 3 ust. 2, art. 4 ust. 1 i art. 5,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie środków aromatyzujących i niektórych składników żywności o właściwościach aromatyzujących do użycia w oraz na środkach spożywczych oraz zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 1601/91, rozporządzenia (WE) nr 2232/96 oraz (WE) nr 110/2008 oraz dyrektywę 2000/13/WE(2), w szczególności jego art. 25 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (WE) nr 2232/96 przewidziano wspólnotową procedurę oceny i zatwierdzania substancji aromatycznych. Państwa członkowskie notyfikują Komisji wykaz substancji aromatycznych, które mogą być stosowane w lub na środkach spożywczych będących w obrocie na ich terytorium.

(2) W rozporządzeniu (WE) nr 2232/96 przewidziano wykaz substancji aromatycznych, których stosowanie jest dozwolone z wyłączeniem wszystkich innych środków. Wykaz ten należy ustanowić na podstawie rejestru zawierającego substancje aromatyczne notyfikowane przez państwa członkowskie, a także na podstawie specjalnego programu oceny.

(3) Notyfikowane substancje zostały włączone do rejestru ustanowionego decyzją Komisji 1999/217/WE z dnia 23 lutego 1999 r. przyjmującą rejestr substancji aromatycznych używanych w lub na środkach spożywczych sporządzony w zastosowaniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2232/96(3).

(4) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1565/2000(4) ustanowiono środki konieczne do przyjęcia programu oceny w zastosowaniu rozporządzenia (WE) nr 2232/96. Zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2232/96 substancje aromatyczne niefigurujące w rejestrze także zostały włączone do programu oceny.

(5) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej "Urzędem") ocenił znaczną ilość substancji aromatycznych(5), stosując podejście stopniowe, łączące informacje na temat zależności pomiędzy strukturą a działaniem, pobrania z aktualnych źródeł, budzącego obawy progu toksykologicznego oraz dostępne dane dotyczące metabolizmu i toksyczności. Te substancje aromatyczne, które nie budzą obaw co do bezpieczeństwa na danych poziomach pobrania z dietą, powinny zostać włączone do wykazu, o którym mowa w rozporządzeniu (WE) nr 2232/96.

(6) Zgodnie z art. 2 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1565/2000 substancje znajdujące się w rejestrze i sklasyfikowane już przez Komitet Naukowy ds. Żywności w kategorii 1(6) albo przez Radę Europy w kategorii A(7) lub przez Wspólny Komitet Ekspertów FAO/WHO ds. Dodatków do Żywności (zwany dalej "JECFA") jako niebudzące obaw co do bezpieczeństwa, zgodnie ze sprawozdaniami z 46, 49, 51 i 53 posiedzenia JECFA(8), nie muszą być poddawane ponownej ocenie w ramach programu oceny. Substancje te powinny zostać włączone do wykazu, o którym mowa w rozporządzeniu (WE) nr 2232/96.

(7) Zgodnie z art. 2 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1565/2000 substancje znajdujące się w rejestrze i sklasyfikowane przez JECFA, od 2000 r., jako niebudzące obaw co do bezpieczeństwa na podstawie standardowego podejścia do oceny pobrania, muszą zostać rozpatrzone przez Urząd. Substancje, w przypadku których Urząd zgodził się z wnioskami JECFA, powinny zostać włączone do wykazu, o którym mowa w rozporządzeniu (WE) nr 2232/96.

(8) Substancje aromatyczne mogą być stosowane w lub na środkach spożywczych zgodnie z dobrymi praktykami produkcyjnymi lub, w razie konieczności, zgodnie ze szczególnymi warunkami. Wykaz, o którym mowa w rozporządzeniu (WE) nr 2232/96, powinien zawierać informacje dotyczące niepowtarzalnego numeru identyfikacyjnego substancji (nr FL), nazwy substancji (nazwy chemicznej), numeru CAS, numeru JECFA, numeru według Rady Europy, czystości, szczególnych warunków dotyczących stosowania, a także odniesienie do organu naukowego, który przeprowadził lub przeprowadza ocenę.

(9) Do celów niniejszego rozporządzenia zastosowanie mają kategorie żywności ustanowione w załączniku II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności(9). W razie konieczności decyzje dotyczące interpretacji mogą być przyjmowane zgodnie z art. 13 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1334/2008, w celu doprecyzowania, czy dany środek spożywczy należy do określonej kategorii żywności.

(10) Substancje aromatyczne, w przypadku których ocena bezpieczeństwa nie była pozytywna, zostały umieszczone w części A wykazu w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008, obejmującego substancje, których nie dodaje się do środków spożywczych, lub zostały skreślone z rejestru decyzjami Komisji 2005/389/WE(10), 2006/252/WE(11) i 2008/478/WE(12).

(11) Substancje aromatyczne, w przypadku których nie dostarczono wymaganych informacji i które z tego powodu nie zostały poddane ocenie przez Urząd zgodnie z art. 3 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1565/2000, nie powinny zostać włączone do wykazu, o którym mowa w rozporządzeniu (WE) nr 2232/96.

(12) Substancje aromatyczne, w przypadku których osoby odpowiedzialne za wprowadzenie ich do obrotu wycofały wnioski, nie powinny zostać włączone do wykazu, o którym mowa w rozporządzeniu (WE) nr 2232/96.

(13) W przypadku wielu substancji Urząd nie zakończył oceny lub zwrócił się o dostarczenie dodatkowych danych naukowych w celu zakończenia oceny. Zgodnie z celami rozporządzenia (WE) nr 2232/96 i rozporządzenia (WE) nr 1334/2008 oraz w celu zwiększenia pewności prawa wskazane jest włączenie tych substancji do wykazu, o którym mowa w rozporządzeniu (WE) nr 2232/96, aby umożliwić dalsze stosowanie substancji, które już znajdują się w obrocie, w lub na środkach spożywczych, do momentu zakończenia oceny ryzyka i procedur zatwierdzania.

(14) W celu usprawnienia składania dodatkowych danych naukowych wymaganych przez Urząd należy ustanowić terminy, w których osoby odpowiedzialne za wprowadzanie substancji aromatycznych do obrotu powinny spełnić wymogi Urzędu wyrażone w opublikowanych opiniach. W związku z powyższym w wykazie, o którym mowa w rozporządzeniu (WE) nr 2232/96, substancje, w przypadku których Urząd zażądał dodatkowych danych naukowych, opatrzono przypisami 2 do 4. Należy ustanowić termin, w którym Urząd powinien dokonać oceny przedłożonych danych. Jeżeli w wymaganym terminie nie dostarczono niezbędnych informacji, dana substancja aromatyczna nie może zostać oceniona przez Urząd zgodnie z art. 3 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1565/2000 i dlatego zostanie skreślona z unijnego wykazu zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1331/2008(13).

(15) Substancje aromatyczne, w przypadku których Urząd nie zakończył jeszcze oceny, ale nie zwrócił się o dostarczenie dodatkowych informacji, powinny zostać opatrzone przypisem 1 w wykazie, o którym mowa w rozporządzeniu (WE) nr 2232/96.

(16) Jeżeli zatwierdzona substancja aromatyczna jest racematem (równomolową mieszaniną izomerów optycznych), dozwolone powinno być stosowanie obu form R i S. Jeżeli tylko forma R jest dozwolona, forma S nie jest objęta zezwoleniem i odwrotnie.

(17) Kilka D-aminokwasów i D,Laminokwasów zostało ocenionych przez Urząd jako bezpieczne do stosowania jako substancje aromatyczne, pod warunkiem że substancje te są w postaci niezmienionej w momencie ich spożywania. W związku z tym aminokwasy te powinny zostać włączone do wykazu, o którym mowa w rozporządzeniu (WE) nr 2232/96, wyłącznie w odniesieniu do ich stosowania jako substancje aromatyczne.

(18) Wykaz, o którym mowa w rozporządzeniu (WE) nr 2232/96, reguluje wyłącznie stosowanie substancji aromatycznych dodawanych do żywności w celu nadania lub zmiany zapachu lub smaku. Niektóre substancje obecne w tym wykazie mogą być też dodawane do żywności w celach innych niż aromatyzowanie i zastosowania takie podlegają innym przepisom. W przypadku niektórych substancji konieczne jest ustanowienie poziomu stosowania, który odnosi się do ich stosowania jako substancji aromatycznych. Substancje te to kafeina (FL 16.016), teobromina (FL 16.032), neohesperydyna DC (FL 16.061) i rebaudiozyd A (FL 16.113). W przypadku chlorku amonu (FL 16.048) istnieją już przepisy krajowe. W związku z powyższym, w celu zapewnienia funkcjonowania rynku wewnętrznego, należy zharmonizować poziomy stosowania.

(19) Urząd w swojej opinii z dnia 22 maja 2008 r.(14) zalecił ustanowienie maksymalnego poziomu stosowania dla d-kamfory (FL 07.215), aby zagwarantować, że narażenie na d-kamforę nie przekracza 2 mg/kg masy ciała na dzień w dowolnej grupie wiekowej. W związku z tym należy ustanowić specjalne warunki stosowania w odniesieniu do d-kamfory.

(20) Komitet Naukowy ds. Żywności w swojej opinii z dnia 19 lutego 1988 r.(15) stwierdził, że z toksykologicznego punktu widzenia nie ma zastrzeżeń do dalszego stosowania chininy na dotychczasowym poziomie (maks. do 100 mg/l) w napojach typu bitter. Urząd nie podważa tej oceny, jednak zaleca ponowne rozważenie danych toksykologicznych dotyczących chininy(16). W oczekiwaniu na ponowną ocenę chininy stosowanie trzech soli chininy (FL 14.011, FL 14.152 i FL 14.155) powinno zostać ograniczone do napojów alkoholowych i bezalkoholowych.

(21) Kwas glicyryzynowy i jego forma amonowa były przedmiotem opinii Urzędu przyjętej w dniu 22 maja 2008 r.(17) Urząd zgodził się z oceną Komitetu Naukowego ds. Żywności(18), który uznał, że spożycie do 100 mg/osobę/dzień nie budzi obaw co do bezpieczeństwa. W związku z tym należy ustanowić specjalne warunki stosowania kwasu glicyryzynowego (FL 16.012) oraz jego formy amonowej (FL 16.060) jako substancji aromatycznych.

(22) Rozporządzenie (WE) nr 1334/2008 uchyla rozporządzenie (WE) nr 2232/96 z dniem rozpoczęcia stosowania wykazu, o którym mowa w art. 2 ust. 2 tego rozporządzenia. Wskazane jest zatem, ze względu na pewność prawa, określenie daty stosowania tego wykazu. Zasada wzajemnego uznania ustanowiona w rozporządzeniu (WE) nr 2232/96 powinna jednak nadal mieć zastosowanie w odniesieniu do substancji aromatycznych włączonych do załącznika do tego rozporządzenia, opatrzonych przypisami 1 do 4. Rozporządzenie (WE) nr 2232/96 przestanie obowiązywać i stanie się nieaktualne w momencie zakończenia oceny ryzyka i procedur zatwierdzania dla tych substancji aromatycznych.

(23) Program oceny przewidziany rozporządzeniem (WE) nr 1565/2000 miał na celu ustanowienie wykazu, o którym mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2232/96. Wraz z ustanowieniem tego wykazu rozporządzenie (WE) nr 1565/2000 stanie się nieaktualne i powinno zostać uchylone. Powinno jednak nadal obowiązywać w odniesieniu do substancji aromatycznych włączonych do załącznika do tego rozporządzenia, opatrzonych przypisami 1 do 4. Rozporządzenie (WE) nr 1565/2000 przestanie obowiązywać i stanie się nieaktualne w momencie zakończenia oceny ryzyka i procedur zatwierdzania dla tych substancji aromatycznych.

(24) Rejestr substancji aromatycznych stosowanych w lub na środkach spożywczych, przyjęty decyzją 1999/217/WE, stał się nieaktualny wraz z ustanowieniem wykazu, o którym mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2232/96, zatem decyzja ta powinna zostać uchylona.

(25) Rozporządzenie (WE) nr 1334/2008 przewiduje ustanowienie unijnego wykazu środków aromatyzujących i materiałów źródłowych poprzez włączenie wykazu substancji aromatycznych, o którym mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2232/96, do załącznika I rozporządzenia (WE) nr 1334/2008. Wykaz substancji aromatycznych, o którym mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2232/96, powinien zatem zostać włączony do załącznika I rozporządzenia (WE) nr 1334/2008.

(26) Unijny wykaz środków aromatyzujących i materiałów źródłowych będzie stosowany bez uszczerbku dla innych przepisów ustanowionych w prawodawstwie sektorowym.

(27) Stosowanie środków aromatyzujących i materiałów źródłowych w preparatach do początkowego i dalszego żywienia niemowląt, przetworzonej żywności na bazie zbóż oraz w żywności i dietetycznych środkach spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego dla niemowląt i małych dzieci, o których mowa w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/39/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego(19), zostanie zharmonizowane w przyszłości w ramach przepisów szczegółowych, które zostaną przyjęte w odniesieniu do składu środków spożywczych przeznaczonych dla niemowląt i małych dzieci. Państwa członkowskie powinny tymczasem móc stosować w tym zakresie przepisy krajowe bardziej restrykcyjne niż przepisy przewidziane w wykazie substancji aromatycznych, o którym mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2232/96.

(28) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1334/2008 substancje aromatyczne niewłączone do unijnego wykazu mogą być wprowadzane do obrotu i stosowane w lub na środkach spożywczych przez 18 miesięcy od daty rozpoczęcia stosowania unijnego wykazu. Ponieważ substancje aromatyczne już znajdują się w obrocie w państwach członkowskich, ustanowiono przepisy zapewniające sprawne przejście na unijną procedurę zatwierdzania. W tym celu, w odniesieniu do żywności zawierającej te substancje aromatyczne, w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 873/2012(20) ustanowiono okresy przejściowe.

(29) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

a)
"unijny wykaz" oznacza wykaz środków aromatyzujących i materiałów źródłowych ustanowiony w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008;
b)
"substancje aromatyczne poddane ocenie" oznaczają substancje, w przypadku których proces oceny i zatwierdzania na szczeblu unijnym został zakończony. Substancje te nie są opatrzone żadnym przypisem w części A unijnego wykazu środków aromatyzujących i materiałów źródłowych;
c)
"substancje aromatyczne poddawane ocenie" oznaczają substancje, w przypadku których proces oceny ryzyka na szczeblu unijnym nie został zakończony w momencie wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. Substancje te są opatrzone przypisami 1 do 4 w części A unijnego wykazu środków aromatyzujących i materiałów źródłowych.
Artykuł  2

Przyjęcie wykazu substancji aromatycznych, o którym mowa w rozporządzeniu (WE) nr 2232/96

Przyjmuje się wykaz substancji aromatycznych, o którym mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2232/96, zgodnie z częścią A załącznika do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Włączenie wykazu substancji aromatycznych do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008

Tekst znajdujący się w załączniku do niniejszego rozporządzenia włącza się do załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1334/2008.

Artykuł  4

Substancje aromatyczne poddawane ocenie

Substancje aromatyczne poddawane ocenie mogą być wprowadzane do obrotu i stosowane w lub na środkach spożywczych w oczekiwaniu na włączenie tych substancji jako substancji poddanych ocenie do części A unijnego wykazu lub skreślenie ich z tego wykazu.

Artykuł  5

Aktualizacja wykazu

W razie konieczności część A unijnego wykazu jest aktualizowana zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1331/2008, począwszy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  6

Uchylenie rozporządzenia (WE) nr 2232/96

1.
Do celów art. 24 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1334/2008, dotyczącego uchylenia rozporządzenia (WE) nr 2232/96, datę stosowania wykazu substancji aromatycznych, o którym mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2232/96, ustala się na 22 kwietnia 2013 r.
2.
Jednakże art. 1 i 2, art. 3 ust. 1 i 2 oraz art. 4 ust. 1 i 2 rozporządzenia (WE) nr 2232/96 oraz załącznik do tego rozporządzenia są nadal stosowane w odniesieniu do substancji aromatycznych poddawanych ocenie w oczekiwaniu na włączenie tych substancji jako substancji poddanych ocenie do części A unijnego wykazu lub skreślenie ich z tego wykazu. Odniesienie we wspomnianych artykułach do rejestru substancji aromatycznych rozumie się jako odniesienia do części A unijnego wykazu.
Artykuł  7

Uchylenie rozporządzenia (WE) nr 1565/2000

Rozporządzenie (WE) nr 1565/2000 traci moc z dniem 22 kwietnia 2013 r. Jednakże rozporządzenie to stosuje się nadal w odniesieniu do substancji aromatycznych poddawanych ocenie.

Artykuł  8

Uchylenie decyzji 1999/217/WE

Decyzja 1999/217/WE traci moc z dniem 22 kwietnia 2013 r.

Artykuł  9

Przepisy dotyczące żywności dla niemowląt i małych dzieci

Państwa członkowskie mogą stosować przepisy krajowe bardziej restrykcyjne niż przepisy części A unijnego wykazu w odniesieniu do stosowania substancji aromatycznych w preparatach do początkowego i dalszego żywienia niemowląt, przetworzonej żywności na bazie zbóż oraz żywności i dietetycznych środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego dla niemowląt i małych dzieci, o których mowa w dyrektywie 2009/39/WE. Wspomniane środki krajowe muszą być niezbędne do zapewnienia odpowiedniej ochrony konsumentów i proporcjonalne do osiągnięcia tego celu.

Artykuł  10

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 22 kwietnia 2013 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 października 2012 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 299 z 23.11.1996, s. 1.

(2) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 34.

(3) Dz.U. L 84 z 27.3.1999, s. 1.

(4) Dz.U. L 180 z 19.7.2000, s. 8.

(5)http://www.efsa.europa.eu/

(6) Załącznik 6 do protokołu z 98 posiedzenia Komitetu Naukowego ds. Żywności, 21 i 22 września 1995 r.

(7) Substancje aromatyczne i naturalne źródła aromatów, tom I, Chemicznie zdefiniowane substancje aromatyczne, wydanie czwarte. Rada Europy, Częściowe porozumienie w sprawach socjalnych i w dziedzinie zdrowia publicznego, Strasbourg, 1992 r., w tym późniejsze zmiany do roku 1999 r.

(8) Ocena niektórych dodatków do żywności i zanieczyszczeń. 46 sprawozdanie Wspólnego Komitetu Ekspertów FAO/WHO ds. Dodatków do Żywności, WHO Technical Report Series nr 868, 1997 r.

49 sprawozdanie Wspólnego Komitetu Ekspertów FAO/WHO ds. Dodatków do Żywności, WHO Technical Report Series nr 884,

1999 r.

51 sprawozdanie Wspólnego Komitetu Ekspertów FAO/WHO ds. Dodatków do Żywności, WHO Technical Report Series nr 891,

2000 r.

53 sprawozdanie Wspólnego Komitetu Ekspertów FAO/WHO ds. Dodatków do Żywności, WHO Technical Report Series nr 896, 2000 r.

(9) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 16.

(10) Dz.U. L 128 z 21.5.2005, s. 73.

(11) Dz.U. L 91 z 29.3.2006, s. 48.

(12) Dz.U. L 163 z 24.6.2008, s. 42.

(13) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 1.

(14) Opinia naukowa panelu ds. dodatków do żywności, przypraw, pomocy przetwórczych i materiałów pozostających w kontakcie z żywnością, sporządzona na wniosek Komisji, w sprawie kamfory w środkach aromatyzujących i innych składnikach żywności o właściwościach aromatyzujących. Dziennik EFSA 729, 1-15.

(15) Opinia Komitetu Naukowego ds. Żywności na temat chininy. (Opinia z dnia 19 lutego 1988 r.) In Food - Science and techniques. Sprawozdania Komitetu Naukowego ds. Żywności (seria 21). Dyrekcja Generalna ds. Rynku Wewnętrznego i Spraw Przemysłowych.

(16) Opinia naukowa panelu ds. dodatków do żywności, przypraw, pomocy przetwórczych i materiałów pozostających w kontakcie z żywnością, sporządzona na wniosek Komisji, w sprawie oceny grupy substancji aromatycznych 35 (FGE.35). Trzy sole chininy z listy priorytetowej z grupy chemicznej 30. Dziennik EFSA (2008) 739, 1-18.

(17) Opinia naukowa panelu ds. dodatków do żywności, przypraw, pomocy przetwórczych i materiałów pozostających w kontakcie z żywnością, sporządzona na wniosek Komisji, w sprawie oceny grupy substancji aromatycznych 36 (FGE.36). Dwa glikozydy triterpenowe z listy priorytetowej. Dziennik EFSA (2008) 740, 1-19.

(18) Opinia Komitetu Naukowego ds. Żywności w sprawie kwasu glicyryzynowego i jego soli amonowej (z dnia 4 kwietnia 2003 r.). Komitet Naukowy ds. Żywności. SCF/CS/ADD/EDUL/225 wersja ostateczna. 10 kwietnia 2003 r. Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Zdrowia i Konsumentów.

(19) Dz.U. L 124 z 20.5.2009, s. 21.

(20) Zob. s. 162 niniejszego Dziennika Urzędowego.

ZAŁĄCZNIK

UNIJNY WYKAZ ŚRODKÓW AROMATYZUJĄCYCH I MATERIAŁÓW ŹRÓDŁOWYCH

CZĘŚĆ  A

Unijny wykaz substancji aromatycznych.

SEKCJA  1

Treść wykazu

Tabela 1 zawiera następujące informacje:

kolumna 1 (nr FL): niepowtarzalny numer identyfikacyjny substancji;

kolumna 2 (nazwa chemiczna): nazwa substancji;

kolumna 3 (nr CAS): numer rejestru CAS (Chemical Abstracts Service);

kolumna 4 (nr JECFA): numer Wspólnego Komitetu Ekspertów FAO/WHO ds. Dodatków do Żywności (JECFA);

kolumna 5 (nr CoE): numer według Rady Europy;

kolumna 6 (czystość danej substancji co najmniej 95 %, chyba że określono inaczej): czystość danej substancji aromatycznej powinna wynosić co najmniej 95 %. Jeżeli czystość wynosi mniej niż 95 %, skład substancji aromatycznej podany jest w tej kolumnie;

kolumna 7 (ograniczenia stosowania): substancje aromatyczne stosuje się zgodnie z dobrą praktyką produkcyjną, chyba że w tej kolumnie podano szczególne ograniczenie. Substancje aromatyczne, dla których obowiązuje ograniczenie stosowania, mogą być dodawane wyłącznie do żywności należącej do podanych kategorii, z zastrzeżeniem określonych warunków stosowania. W przypadku ograniczeń stosowania należy odnieść się do kategorii żywności wymienionych w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008, które podano poniżej:

Numer kategorii Kategoria żywności
1 Produkty mleczne i ich analogi
2 Tłuszcze i oleje, emulsje tłuszczowe i olejowe
3 Lody spożywcze
4.2 Owoce i warzywa przetworzone
5 Wyroby cukiernicze
5.3 Guma do żucia
6 Zboża i produkty zbożowe
7 Wyroby piekarskie
8 Mięso
9 Ryby i produkty rybołówstwa
10 Jaja i produkty jajeczne
11 Cukry, syropy, miód i słodziki stołowe
12 Sole, przyprawy, zupy, sosy, sałatki i produkty białkowe
13 Żywność specjalnego przeznaczenia żywieniowego w rozumieniu dyrektywy 2009/39/WE(1)
14.1 Napoje bezalkoholowe
14.2 Napoje alkoholowe, w tym ich odpowiedniki bezalkoholowe i o niskiej zawartości alkoholu
15 Przekąski gotowe do spożycia
16 Desery z wyłączeniem produktów objętych kategoriami 1, 3 i 4
17 Suplementy żywnościowe w rozumieniu dyrektywy 2002/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2) z wyłączeniem suplementów diety dla niemowląt i małych dzieci
18 Przetworzona żywność nieobjęta kategoriami 1 do 17, z wyłączeniem żywności dla niemowląt i małych dzieci
(1) Dz.U. L 124 z 20.5.2009, s. 21.

(2) Dz.U. L 183 z 12.7.2002, s. 51.

kolumna 8 (przypisy): przypis 1 odnosi się do substancji aromatycznych, które nie zostały jeszcze poddane ocenie przez Urząd. Przypisy 2 do 4 odnoszą się do terminów, w których wnioskodawcy mają obowiązek spełnić wymogi Urzędu wyrażone w opublikowanych opiniach. Jeżeli w wymaganym terminie nie zostaną dostarczone niezbędne informacje, dana substancja aromatyczna zostanie skreślona z unijnego wykazu. Urząd ocenia przedłożone informacje w ciągu 9 miesięcy od ich otrzymania. Substancje, które zostały poddane ocenie przez JECFA, identyfikowane są za pomocą numeru JECFA podanego w kolumnie 4.

(1) Urząd nie zakończył jeszcze oceny

(2) dodatkowe dane naukowe należy przedłożyć najpóźniej do dnia 31 grudnia 2012 r.

(3) dodatkowe dane naukowe należy przedłożyć najpóźniej do dnia 30 czerwca 2013 r.

(4) dodatkowe dane naukowe należy przedłożyć najpóźniej do dnia 31 grudnia 2013 r.

Kolumna 9 (odniesienia): odniesienia do organu naukowego, który dokonał oceny.

SEKCJA  2

Uwagi

Uwaga 1: sole amonowe, sodowe, potasowe i wapniowe, a także chlorki, węglany i siarczany, posiadające właściwości aromatyzujące, traktowane są tak samo jak substancje podstawowe.

Uwaga 2: jeśli zatwierdzona substancja aromatyczna jest racematem (równomolową mieszaniną izomerów optycznych), dozwolone jest stosowanie obu form R i S. Jeżeli tylko forma R jest dozwolone, forma S nie jest objęta zezwoleniem i odwrotnie.

Uwaga 3: najwyższe dopuszczalne poziomy odnoszą się do poziomów w lub na środkach spożywczych w postaci, w której środki te są przedmiotem obrotu. W drodze odstępstwa od tej zasady w przypadku środków spożywczych suszonych lub zagęszczonych, które wymagają odtworzenia, najwyższe dopuszczalne poziomy odnoszą się do środków spożywczych odtworzonych zgodnie z instrukcjami podanymi na etykiecie z uwzględnieniem minimalnego współczynnika rozcieńczenia.

Uwaga 4: obecność substancji aromatycznej dozwolona jest:

a) w wieloskładnikowych środkach spożywczych innych niż określone w załączniku, jeżeli dana substancja aromatyczna została dopuszczona do stosowania w jednym ze składników danego wieloskładnikowego środka spożywczego;

b) w żywności wykorzystywanej wyłącznie do przygotowania wieloskładnikowego środka spożywczego spełniającego wymogi niniejszego rozporządzenia.

Tabela 1

grafika

CZĘŚĆ  B

Preparaty aromatyczne

CZĘŚĆ  C

Środki aromatyzujące z przetworzenia termicznego

CZĘŚĆ  D

Prekursory środków aromatyzujących

CZĘŚĆ  E

Inne środki aromatyzujące

CZĘŚĆ  F

Materiały źródłowe

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.267.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 872/2012 w sprawie przyjęcia wykazu substancji aromatycznych przewidzianego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2232/96, włączenia go do załącznika I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 oraz uchylenia rozporządzenia Komisji (WE) nr 1565/2000 i decyzji Komisji 1999/217/WE
Data aktu: 01/10/2012
Data ogłoszenia: 02/10/2012
Data wejścia w życie: 22/10/2012, 22/04/2013