uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 3,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) W rozporządzeniach (UE) nr 43/2012(1) oraz (UE) nr 44/2012(2) Rada ustaliła uprawnienia do połowów na 2012 rok w odniesieniu do pewnych stad ryb i grup stad ryb, stosowane na wodach UE oraz - dla statków UE - na niektórych wodach nienależących do UE.
(2) Na dziesiątej konferencji stron (COP10) dotyczącej Konwencji o ochronie wędrownych gatunków dzikich zwierząt, która odbyła się w Bergen w dniach 20-25 listopada 2011 r., do wykazów gatunków chronionych zamieszczonych w załączniku I i załączniku II do konwencji dodano mantę (Manta birostris). W związku z tym należy zapewnić ochronę manty w odniesieniu do statków UE poławiających na wszystkich wodach oraz w odniesieniu do statków spoza UE poławiających na wodach UE.
(3) Komitetowi Naukowo-Technicznemu i Ekonomicznemu ds. Rybołówstwa (STECF) przedstawiono do rozważenia możliwość przeprowadzenia testów dotyczących w pełni udokumentowanych kwot połowowych dla różnych stad w obszarze VII Międzynarodowej Rady Badań Morza (ICES) w celu oceny wpływu kwot połowowych na śmiertelność, odrzuty i praktyki połowów selektywnych przy połowach wielogatunkowych. Testy te byłyby przeprowadzane w odniesieniu do stad gładzicy, żabnicowatych, smuklicy i morszczuka, w przypadku których dostępna byłaby dodatkowa kwota w wysokości 1 %, oraz w odniesieniu do stad plamiaka, w przypadku których dostępna byłaby dodatkowa kwota w wysokości 5 %. W swojej odpowiedzi dla Komisji STECF wyraził swoje poparcie dla tych testów i stwierdził, że jest to istotny krok na drodze do wypracowania podejścia polegającego na zarządzaniu kwotami połowowymi. STECF zauważył także, że ryzyko zwiększenia ogólnej śmiertelności w danych stadach w wyniku tych testów jest bardzo niskie. Należałoby zatem zmienić odnośne pozycje TAC, aby udostępnić te dodatkowe kwoty państwom członkowskim zaangażowanym w ocenione testy.
(4) Na swoim 8. corocznym posiedzeniu, które odbywało się w dniach 26-30 marca w Guam (Stany Zjednoczone Ameryki), Komisja ds. Rybołówstwa na Zachodnim i Środkowym Pacyfiku (WCPFC) uchyliła ze skutkiem natychmiastowym swoje przepisy dotyczące obszarów zamkniętych dla połowów opastuna i tuńczyka żółtopłetwego przy użyciu okrężnic na niektórych obszarach pełnomorskich. Te obszary zamknięte zostały wprowadzone do prawa Unii na mocy art. 32 rozporządzenia (UE) nr 44/2012, który należy w związku z tym uchylić.
(5) Zjednoczone Królestwo przedstawiło informacje na temat połowów dorsza uzyskanych przez grupę statków poławiających w Morzu Irlandzkim przegrzebki grzebieniowate z wykorzystaniem włoków dennych. Na podstawie tych informacji - zgodnie z szacunkami STECF - można stwierdzić, że połowy dorsza - w tym odrzuty - pozyskane przez statki uczestniczące w tej działalności nie przekraczają 1,5 % całkowitych połowów tej grupy statków. Biorąc ponadto pod uwagę istniejące środki zapewniające monitorowanie i kontrolę działalności połowowej grupy statków uczestniczących w tej działalności oraz uznając, że włączenie tej grupy statków stanowiłoby obciążenie administracyjne nieproporcjonalne do ich ogólnego wpływu na stada dorsza, należy wyłączyć grupę statków poławiających w Morzu Irlandzkim przegrzebki grzebieniowate z wykorzystaniem włoków dennych ze stosowania systemu nakładu połowowego ustanowionego w rozdziale III rozporządzenia Rady (WE) nr 1342/2008 dnia 18 grudnia 2008 r. ustanawiającego długoterminowy plan w zakresie zasobów dorsza i połowów tych zasobów(3).
(6) TAC w odniesieniu do dorsza w cieśninie Kattegat powinien być równy kwocie Unii. Należy zatem odpowiednio skorygować odnośną wartość liczbową w rozporządzeniu (UE) nr 43/2012.
(7) Dodatkowe uprawnienia do połowów zostały udostępnione Unii w wyniku transferów kwot pomiędzy Unią a innymi umawiającymi się stronami Organizacji Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku (NAFO). W związku z tym, w odniesieniu do roku 2012, należy zmienić załącznik IC do rozporządzenia (UE) nr 44/2012, aby odzwierciedlić te nowe uprawnienia do połowów. Zmiany te dotyczą roku 2012 i pozostają bez uszczerbku dla zasady względnej stabilności.
(8) W załączniku IIC do rozporządzenia (UE) nr 43/2012 ustala się ograniczenia nakładu połowowego w kontekście zarządzania stadami soli w zachodniej części kanału La Manche w rejonie ICES VIIe. Na wniosek Zjednoczonego Królestwa Komisja zwróciła się do STECF o opinię na temat tego, czy można by zmienić załącznik IIC, po to by ustanowić zmieniający się okres odniesienia dla zwolnienia dotyczącego narzędzi biernych w punkcie 1.2 tego załącznika zamiast obecnego stałego roku odniesienia. W odpowiedzi STECF uznał, że lepszy byłby rok odniesienia bliższy nam w czasie lub też zmieniający się okres odniesienia opierający się na kilku ostatnich latach; STECF jest również zdania, że skutki takiej zmiany dla wielkości nakładu połowowego na tym łowisku powinny być bez znaczenia.
(9) Suma kwot przyznanych państwom członkowskim w ramach TAC dla widlaka bostońskiego w obszarze NAFO 3NO powoduje, że kwota Unii przewyższa o jedną tonę wartość ustaloną w uprawnieniach do połowów określoną w kontekście tej regionalnej organizacji ds. rybołówstwa (RFMO). Należy zatem odpowiednio zmienić odnośny przydział kwoty w rozporządzeniu (UE) nr 44/2012.
(10) Konsultacje w sprawie uprawnień do połowów między Unią, Islandią i Wyspami Owczymi nie doprowadziły do porozumienia dotyczącego roku 2012. W związku z tym uprawnienia do połowów zarezerwowane na potrzeby tych konsultacji mogą obecnie zostać przydzielone państwom członkowskim. Ponadto konsultacje między państwami nadbrzeżnymi dotyczące zarządzania stadami makreli w północno-wschodnim Atlantyku, zakończone dnia 17 lutego 2012 r. w Reykjavíku, nie przyniosły rozstrzygnięcia. W związku z tym Unia i Norwegia postanowiły ustalić swoje uprawnienia do połowów makreli na 2012 r. zgodnie ze swoimi dwustronnymi uzgodnieniami. Należy zatem zmienić art. 1 rozporządzenia (UE) nr 44/2012 oraz odpowiednie wielkości TAC w załącznikach IA i IB do niego, aby rozdzielić nieprzydzielone kwoty oraz odzwierciedlić tradycyjny przydział makreli w północno-wschodnim Atlantyku.
(11) W swoich opiniach ICES i STECF wzywają do znacznego zmniejszenia TAC w odniesieniu do dobijaków w wodach UE rejonów ICES IIa i IIIa oraz na podobszarze ICES IV. W związku z tą opinią Norwegia i Unia uzgodniły w trakcie konsultacji w dniu 9 marca 2012 r. zmniejszenie transferów odnośnie do dobijaków na rzecz Norwegii. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 44/2012.
(12) Podczas trzeciego międzynarodowego posiedzenia dotyczącego utworzenia regionalnej organizacji ds. rybołówstwa (RFMO) na obszarze pełnomorskim południowego Pacyfiku (SPRFMO), zorganizowanego w maju 2007 r., przyjęto środki tymczasowe, w tym uprawnienia do połowów, zmierzające do uregulowania połowów pelagicznych oraz połowów dennych na tym obszarze do czasu utworzenia tej regionalnej organizacji ds. rybołówstwa. Te tymczasowe środki zostały poddane przeglądowi podczas 2. konferencji przygotowawczej ds. Komisji SPRFMO w styczniu 2011 r., a następnie poddane kolejnemu przeglądowi podczas 3. konferencji przygotowawczej ds. Komisji SPRFMO, która odbyła się w dniach 30 stycznia - 3 lutego 2012 r. Wspomniane środki tymczasowe są dobrowolne i nie są prawnie wiążące na mocy prawa międzynarodowego. Jednak zgodnie ze zobowiązaniami dotyczącymi współpracy i ochrony zapisanymi w międzynarodowym prawie morza środki te należy wprowadzić do prawa Unii poprzez ustanowienie ogólnej kwoty dla Unii oraz podział tej kwoty między zainteresowane państwa członkowskie.
(13) Rozporządzenia (UE) nr 43/2012 oraz (UE) nr 44/2012 mają zasadniczo zastosowanie od dnia 1 stycznia 2012 r. Niniejsze rozporządzenie należy zatem stosować również od tego dnia. Takie stosowanie z mocą wsteczną nie naruszy zasad pewności prawa ani ochrony uzasadnionych oczekiwań, ponieważ odnośne uprawnienia do połowów nie zostały jeszcze w pełni wykorzystane. Jednak nowe przepisy dotyczące manty powinny obowiązywać dopiero od daty wejścia w życie zmian w odnośnych załącznikach do Konwencji o ochronie wędrownych gatunków dzikich zwierząt, zgodnie z jej art. XI ust. 5. Podobnie art. 32 rozporządzenia (UE) nr 44/2012 powinien zostać uchylony z dniem 31 marca 2012 r., zgodnie z datą określoną przez WCPFC w odniesieniu do wejścia w życie jej przepisów. Jako że zmiany pewnych limitów połowowych mają wpływ na działalność gospodarczą oraz planowanie okresu połowu dla statków UE, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu.
(14) W momencie przyjmowania rozporządzenia (UE) nr 44/2012 maksymalna liczba statków UE upoważnionych do połowów włócznika i tuńczyka białego w obszarze Komisji ds. Tuńczyka na Oceanie Indyjskim (IOTC) nie obejmowała 15 statków rybackich pływających pod banderą Francji, a zarejestrowanych w Reunion. Należy zatem zmienić TAC dla Unii w tym załączniku,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 lipca 2012 r.
| W imieniu Rady | |
| A. D. MAVROYIANNIS | |
| Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 25 z 27.1.2012, s. 1.
(2) Dz.U. L 25 z 27.1.2012, s. 55.
(3) Dz.U. L 348 z 24.12.2008, s. 20.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.203.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 692/2012 zmieniające rozporządzenia (UE) nr 43/2012 oraz (UE) nr 44/2012 w odniesieniu do ochrony gatunku manta oraz pewnych uprawnień do połowów |
| Data aktu: | 24/07/2012 |
| Data ogłoszenia: | 31/07/2012 |
| Data wejścia w życie: | 01/08/2012, 23/02/2012, 31/03/2012, 01/01/2012 |