Decyzja 2012/422/WPZiB w sprawie wsparcia procesu prowadzącego do ustanowienia na Bliskim Wschodzie strefy wolnej od broni jądrowych i wszelkich innych rodzajów broni masowego rażenia

DECYZJA RADY 2012/422/WPZiB
z dnia 23 lipca 2012 r.
w sprawie wsparcia procesu prowadzącego do ustanowienia na Bliskim Wschodzie strefy wolnej od broni jądrowych i wszelkich innych rodzajów broni masowego rażenia

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 i 31 ust. 1,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia aktywnie realizuje strategię UE przeciw rozprzestrzenianiu broni masowego rażenia z dnia 12 grudnia 2003 r. i wdraża środki wymienione w rozdziale III tej strategii, takie jak zwiększanie skuteczności multilateralizmu oraz propagowanie stabilnego środowiska międzynarodowego i regionalnego.

(2) Unia popiera system opierający się na wielostronnych traktatach, który zapewnia podstawę prawną i normatywną dla wszystkich wysiłków na rzecz nieproliferacji. Polityka Unii polega na dążeniu do realizacji i rozpowszechnienia zasad obowiązujących w zakresie rozbrojenia i nieproliferacji. Unia wspiera państwa trzecie w wypełnianiu ich zobowiązań wynikających z wielostronnych konwencji i systemów.

(3) Wspólna deklaracja przyjęta na szczycie na rzecz Śródziemnomorza w Paryżu w dniu 23 lipca 2008 r. ustanawiająca Unię dla Śródziemnomorza potwierdziła wspólny zamiar zapewnienia pokoju i bezpieczeństwa w regionie zgodnie z przyjętą na konferencji eurośródziemnomorskiej w dniach 27-28 listopada 1995 r. deklaracją barcelońską; deklaracja ta między innymi przewiduje wspieranie bezpieczeństwa regionalnego za pośrednictwem działań na rzecz nierozprzestrzeniania broni jądrowej, chemicznej i biologicznej, poprzez przystępowanie i stosowanie się do międzynarodowych i regionalnych systemów nieproliferacji oraz do umów w sprawie kontroli zbrojeń i rozbrojenia - takich jak Układ o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej, konwencja o zakazie broni chemicznej, konwencja o zakazie broni biologicznej i toksycznej czy Traktat o całkowitym zakazie prób jądrowych - lub do porozumień regionalnych - takich jak strefy wolne od broni - wraz z systemami kontroli przewidzianymi w tych umowach lub porozumieniach, a także poprzez wypełnianie w dobrej wierze zobowiązań w ramach konwencji dotyczących kontroli zbrojeń, rozbrojenia i nieproliferacji.

(4) Strony Unii dla Śródziemnomorza będą dążyć do stworzenia na Bliskim Wschodzie strefy, którą byłyby w stanie wzajemnie i skutecznie kontrolować, wolnej od broni masowego rażenia - broni jądrowej, chemicznej i biologicznej - oraz od środków jej przenoszenia. Ponadto strony rozważą podjęcie praktycznych kroków m.in. aby zapobiegać rozprzestrzenianiu broni jądrowej, chemicznej i biologicznej, jak również nadmiernemu gromadzeniu broni konwencjonalnej.

(5) W dniach 19-20 czerwca 2008 r. Unia Europejska zorganizowała w Paryżu seminarium pt. "Bezpieczeństwo, nierozprzestrzenianie broni masowego rażenia i rozbrojenie na Bliskim Wschodzie", podczas którego spotkali się przedstawiciele państw regionu i państw członkowskich Unii, a także przedstawiciele środowisk akademickich i krajowych agencji energii jądrowej. Uczestnicy zachęcali Unię do wspierania dalszej debaty na różnych forach oraz do stopniowego nadawania jej - na podstawie ustaleń barcelońskich - bardziej oficjalnego formatu, który obejmowałby dyskusje między urzędnikami rządowymi, z jednoczesnym uwzględnieniem szerszego zasięgu geograficznego.

(6) Podczas zorganizowanej w 2010 roku konferencji poświęconej przeglądowi Układu o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej (NPT) zwrócono uwagę na duże znacznie, jakie mają działania prowadzące do pełnego wdrożenia rezolucji z 1995 roku w sprawie Bliskiego Wschodu ("rezolucja z 1995 roku"). Z tego względu podczas konferencji zatwierdzono praktyczne działania, m.in. rozważenie wszystkich propozycji służących wsparciu rezolucji z 1995 roku, w tym propozycji Unii, która podjęła się organizacji seminarium będącego kontynuacją seminarium z czerwca 2008 roku.

(7) Podczas wspomnianej konferencji przeglądowej podkreślono ponadto rolę, jaką odgrywa społeczeństwo obywatelskie we wdrażaniu rezolucji z 1995 roku, i zachęcano do podejmowania wszelkich wysiłków w tym zakresie.

(8) W dniach 6-7 lipca 2011 r. Unia zorganizowała w Brukseli seminarium, by "propagować budowę zaufania oraz wspierać proces prowadzący do ustanowienia na Bliskim Wschodzie strefy wolnej od broni masowego rażenia i środków jej przenoszenia"; w seminarium wzięli udział przedstawiciele wyższego szczebla z państw regionu, trzech państw depozytariuszy NPT, państw członkowskich Unii, innych zainteresowanych państw, a także przedstawiciele środowisk akademickich oraz oficjalni przedstawiciele najważniejszych organizacji regionalnych i międzynarodowych. Uczestnicy stanowczo zachęcali Unię, by nadal ułatwiała proces prowadzący do ustanowienia na Bliskim Wschodzie strefy wolnej od broni masowego rażenia, w tym przez podjęcie dalszych podobnych inicjatyw przed konferencją w 2012 roku, która ma zostać zwołana przez Sekretarza Generalnego ONZ i współwnioskodawców rezolucji z 1995 roku.

(9) W dniu 14 października 2011 r. Sekretarz Generalny ONZ oraz rządy Federacji Rosyjskiej, Zjednoczonego Królestwa i Stanów Zjednoczonych, jako współwnioskodawcy rezolucji dotyczącej NPT z 1995 roku w sprawie Bliskiego Wschodu oraz państwa depozytariusze traktatu, w porozumieniu z państwami regionu, mianowali podsekretarza stanu Jaakko Laajavę mediatorem, a rząd Finlandii wybrano rządem organizatorem konferencji w 2012 roku dotyczącej ustanowienia na Bliskim Wschodzie strefy wolnej od broni jądrowych i wszelkich innych rodzajów broni masowego rażenia.

(10) Od listopada 2011 roku Unia ściśle współdziała z mediatorem i jego zespołem w celu dalszego wspierania procesu prowadzącego do ustanowienia na Bliskim Wschodzie strefy wolnej od broni jądrowych i wszelkich innych rodzajów broni masowego rażenia,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Aby zapewnić podjęcie stosownych kroków w następstwie seminarium z 2011 roku mającego "propagować budowę zaufania oraz wspierać proces prowadzący do ustanowienia na Bliskim Wschodzie strefy wolnej od broni masowego rażenia i środków jej przenoszenia", Unia wspiera działania prowadzące do osiągnięcia następujących celów:
a)
wspieranie prac mediatora na konferencję w 2012 roku dotyczącą ustanowienia na Bliskim Wschodzie strefy wolnej od broni jądrowych i wszelkich innych rodzajów broni masowego rażenia;
b)
zwiększanie wyeksponowania Unii w regionie jako ważnego podmiotu na arenie międzynarodowej w dziedzinie nieproliferacji;
c)
wspieranie regionalnego dialogu na temat polityki i bezpieczeństwa między przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego i przedstawicielami rządów, zwłaszcza między ekspertami, urzędnikami i środowiskiem akademickim;
d)
określenie konkretnych środków budowy zaufania, które mogłyby posłużyć jako praktyczne działania na rzecz ustanowienia na Bliskim Wschodzie strefy wolnej od broni masowego rażenia i środków jej przenoszenia;
e)
wspieranie rozmów na temat upowszechniania i wdrażania odpowiednich traktatów międzynarodowych i innych instrumentów służących zapobieganiu rozprzestrzeniania broni masowego rażenia i środków jej przenoszenia;
f)
omawianie kwestii dotyczących pokojowego wykorzystania energii jądrowej oraz rozwijanie w tym zakresie współpracy na szczeblu międzynarodowym i regionalnym.
2.
W tym kontekście projekty, które ma wesprzeć Unia, obejmują następujące konkretne działania:
a)
zapewnienie środków umożliwiających zorganizowanie wydarzenia nawiązującego do seminariów Unii z 2008 i 2011 roku; wydarzenie to w formie seminarium w zakresie dyplomacji drugiego toru miałoby się odbyć przed konferencją w 2012 roku;
b)
zapewnienie środków na opracowanie dokumentów przygotowawczych dotyczących tematów, które będą omawiane podczas tego seminarium;
c)
zapewnienie środków na opracowanie specjalnej strony na portalu Konsorcjum Ośrodków Analitycznych UE ds. Nieproliferacji;
d)
zapewnienie środków umożliwiających udział pozarządowych ekspertów z Unii, jeśli zajdzie taka potrzeba i w ścisłym porozumieniu z Europejską Służbą Działań Zewnętrznych ESDZ, w stosownych inicjatywach oficjalnych, pozarządowych i inicjatywach w zakresie dyplomacji drugiego toru, takich jak Ramy z Ammanu (Amman Framework).

Szczegółowy opis projektów przedstawiono w załączniku.

Artykuł  2
1.
Za wykonanie niniejszej decyzji odpowiada Wysoki Przedstawiciel Unii ds. Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (WP).
2.
Techniczną realizacją projektów, o których mowa w art. 1 ust. 2, zajmie się Konsorcjum UE ds. Nieproliferacji, które wykonuje to zadanie pod kierownictwem WP. W tym celu WP dokonuje z Konsorcjum UE ds. Nieproliferacji niezbędnych uzgodnień.
Artykuł  3
1.
Finansowa kwota odniesienia na realizację projektów, o których mowa w art. 1 ust. 2, wynosi 352.000 EUR.
2.
Wydatkami pokrywanymi z kwoty określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami mającymi zastosowanie do budżetu Unii.
3.
Komisja nadzoruje właściwe zarządzanie wydatkami, o których mowa w ust. 1. W tym celu zawiera umowę o finansowaniu z Konsorcjum UE ds. Nieproliferacji. Umowa ta zobowiązuje konsorcjum do zapewnienia, aby wkład Unii został wyeksponowany stosownie do jego wielkości.
4.
Komisja dąży do zawarcia umowy o finansowaniu, o której mowa w ust. 3, w jak najkrótszym terminie po wejściu w życie niniejszej decyzji. Informuje ona Radę o wszelkich związanych z tym trudnościach oraz o dacie zawarcia umowy.
Artykuł  4
1.
WP składa Radzie sprawozdania z wykonania niniejszej decyzji na podstawie regularnych sprawozdań przygotowywanych przez Konsorcjum UE ds. Nieproliferacji. Na podstawie tych sprawozdań Rada dokonuje oceny.
2.
Komisja przedstawia informacje na temat finansowych aspektów projektów, o których mowa w art. 1 ust. 2.
Artykuł  5
1.
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
2.
Niniejsza decyzja wygasa 18 miesięcy od dnia zawarcia umowy o finansowaniu, o której mowa w art. 3 ust. 3. Wygasa ona jednak po sześciu miesiącach od dnia jej wejścia w życie, jeśli do tego czasu nie zostanie zawarta żadna umowa o finansowaniu.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 lipca 2012 r.

W imieniu Rady
C. ASHTON
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Projekty wspierające proces prowadzący do ustanowienia na Bliskim Wschodzie strefy wolnej od broni jądrowych i wszelkich innych rodzajów broni masowego rażenia

1. CELE

W deklaracji barcelońskiej przyjętej na konferencji eurośródziemnomorskiej w dniach 27-28 listopada 1995 r. Unia i jej śródziemnomorscy partnerzy uzgodnili, że będą dążyć do ustanowienia na Bliskim Wschodzie strefy, którą byliby w stanie skutecznie kontrolować, wolnej od broni masowego rażenia (BMR) i środków jej przenoszenia. W 2008 roku we wspólnej deklaracji z paryskiego szczytu na rzecz Śródziemnomorza potwierdzono, że Unia jest gotowa do przeanalizowania i opracowania praktycznych działań, które przygotują odpowiednie warunki do pełnego wdrożenia rezolucji z 1995 roku w sprawie Bliskiego Wschodu ("rezolucja z 1995 roku") przyjętej podczas konferencji przeglądowej NPT oraz ustanowienia takiej strefy. Takie praktyczne działania zostały najpierw przeanalizowane podczas seminarium UE "Bezpieczeństwo, nierozprzestrzenianie broni masowego rażenia i rozbrojenie na Bliskim Wschodzie", które odbyło się w Paryżu w 2008 roku; następnie zostały one określone na seminarium mającym "propagować budowę zaufania oraz wspierać proces prowadzący do ustanowienia na Bliskim Wschodzie strefy wolnej od broni masowego rażenia i środków jej przenoszenia", które odbyło się w Brukseli w lipcu 2011 roku.

Zdaniem Unii praktyczne działania powinny między innymi mieć na celu upowszechnianie i przestrzeganie wszystkich wielostronnych umów i instrumentów w dziedzinie nieproliferacji, kontroli zbrojeń i rozbrojenia, takich jak Układ o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej, konwencja o zakazie broni chemicznej, konwencja o zakazie broni biologicznej i toksycznej, Traktat o całkowitym zakazie prób jądrowych i Haski kodeks postępowania przeciwko proliferacji rakiet balistycznych, a także zawierane z MAEA całościowe porozumienia o zabezpieczeniach wraz z protokołem dodatkowym. Rozpoczęcie negocjacji w sprawie Traktatu o zakazie produkcji materiałów rozszczepialnych dla broni jądrowej i cywilnych jądrowych instalacji wybuchowych stanowiłoby kolejny istotny krok w tym kontekście. Takie działania mogą stać się ważnym środkiem budowy zaufania regionalnego i może przyczynić się do ustanowienia podlegającej skutecznej kontroli strefy wolnej od broni masowego rażenia i systemów jej przenoszenia.

Unia pragnie kontynuować i pogłębiać dialog na temat polityki i bezpieczeństwa z odpowiednimi partnerami z Unii dla Śródziemnomorza i z wszystkimi pozostałymi państwami Bliskiego Wschodu, koncentrując się na kwestiach związanych z ustanowieniem strefy wolnej od broni masowego rażenia. Unia Europejska uważa, że opracowanie i wdrożenie konkretnych środków budowy zaufania mogłoby ułatwić osiągnięcie postępów w procesie ustanowienia strefy wolnej od broni masowego rażenia.

Z uwagi na rosnące w regionie zainteresowanie sposobami pokojowego wykorzystania energii jądrowej należy również podjąć działania, dzięki którym opracowywanie sposobów takiego wykorzystania energii jądrowej będzie przebiegało zgodnie z najwyższymi standardami w dziedzinie bezpieczeństwa, ochrony i nieproliferacji. Unia nadal popiera decyzje i rezolucję w sprawie Bliskiego Wschodu przyjęte podczas konferencji przeglądowej NPT 1995, która przedłużyła obowiązywanie układu, oraz dokumenty końcowe konferencji przeglądowej NPT 2000 i konferencji przeglądowej NPT 2010. Podczas konferencji przeglądowej NPT w 2010 roku zatwierdzono szereg konkretnych działań, w tym między innymi zwołanie konferencji w 2012 roku dotyczącej ustanowienia na Bliskim Wschodzie strefy wolnej od broni jądrowych i wszelkich innych rodzajów broni masowego rażenia, jak również rozważenie wszystkich propozycji służących wspieraniu wdrażania rezolucji z 1995 roku.

Po sukcesie seminarium UE, które odbyło się w lipcu 2011 roku, Unia uważa, że osiągnięcie tych celów można by wesprzeć przez kolejne seminarium na rzecz konferencji w 2012 roku.

Unia pragnie poprzeć powyższe cele w następujący sposób:

- przez organizację seminarium kontynuacyjnego, które ma się odbyć przed konferencją w 2012 roku;

- przez zapewnienie środków na opracowanie dokumentów przygotowawczych zleconych ekspertom z regionu i spoza niego w celu wsparcia seminarium kontynuacyjnego;

- przez zapewnienie środków na opracowanie specjalnej strony na portalu Konsorcjum UE ds. Nieproliferacji (www.nonproliferation.eu);

- przez zapewnienie środków umożliwiających udział pozarządowych ekspertów z Unii, jeśli zajdzie taka potrzeba i w ścisłym porozumieniu z ESDZ, w stosownych oficjalnych, pozarządowych i inicjatywach w zakresie dyplomacji drugiego toru, takich jak Ramy z Ammanu (Amman Framework).

2. OPIS PROJEKTÓW

2.1. Projekt 1: Zorganizowanie - przed konferencją w 2012 roku - seminarium wspierającego proces prowadzący do ustanowienia na Bliskim Wschodzie strefy wolnej od broni jądrowych i wszelkich innych rodzajów broni masowego rażenia

2.1.1. Cel projektu

a) zorganizowanie - przed konferencją w 2012 roku - wydarzenia nawiązującego do seminarium UE mającego "wspierać proces prowadzący do ustanowienia na Bliskim Wschodzie strefy wolnej od broni masowego rażenia i środków jej przenoszenia", które odbyło się w Brukseli w dniach 6-7 lipca 2011 r. w formie ogólnego posiedzenia w zakresie dyplomacji drugiego toru;

b) omówienie kwestii związanych z bezpieczeństwem regionalnym ma Bliskim Wschodzie, w tym z rozprzestrzenianiem broni masowego rażenia i środków jej przenoszenia, i kwestii związanych z bronią konwencjonalną;

c) przeanalizowanie ewentualnych środków budowy zaufania, które mogłyby ułatwić proces prowadzący do ustanowienia na Bliskim Wschodzie strefy wolnej od broni masowego rażenia i środków jej przenoszenia;

d) omówienie możliwości upowszechniania i realizacji międzynarodowych traktatów o nieproliferacji i rozbrojeniu oraz innych instrumentów;

e) przeanalizowanie perspektyw współpracy w zakresie pokojowego wykorzystania energii jądrowej i związanych z nią działań pomocowych.

2.1.2. Oczekiwane rezultaty projektu

a) wspieranie prac mediatora związanych z przygotowaniem konferencji w 2012 roku dotyczącej ustanowienia na Bliskim Wschodzie strefy wolnej od broni jądrowych i wszelkich innych rodzajów broni masowego rażenia:

b) pogłębienie dialogu i zwiększenie zaufania społeczeństwa obywatelskiego i rządów w celu osiągnięcia dalszych postępów w procesie prowadzącym do ustanowienia na Bliskim Wschodzie strefy wolnej od broni jądrowych i wszelkich innych rodzajów broni masowego rażenia;

c) zwiększenie wzajemnego zrozumienia kwestii mających wpływ na sytuację związaną z bezpieczeństwem w regionie, w tym kwestii dotyczących rozprzestrzeniania broni masowego rażenia i środków jej przenoszenia oraz broni konwencjonalnej;

d) zwiększenie świadomości, wiedzy i zrozumienia w zakresie praktycznych działań potrzebnych do ustanowienia na Bliskim Wschodzie strefy wolnej od broni masowego rażenia i środków jej przenoszenia;

e) przyłączenie się do starań na rzecz upowszechniania i realizacji międzynarodowych traktatów o nieproliferacji i rozbrojeniu oraz innych instrumentów;

f) ułatwienie współpracy międzynarodowej i regionalnej w zakresie pokojowego wykorzystania energii jądrowej zgodnie z najwyższymi standardami w dziedzinie bezpieczeństwa jądrowego, ochrony i nieproliferacji.

2.1.3. Opis projektu

Projekt przewiduje zorganizowanie jednego dwudniowego seminarium; jego najkorzystniejszą lokalizacją byłaby Bruksela lub region Bliskiego Wschodu. Udział w nim wezmą m.in. przedstawiciele właściwych instytucji Unii, państw członkowskich, wszystkich państw Bliskiego Wschodu, państw dysponujących bronią jądrową, właściwych organizacji międzynarodowych, a także eksperci reprezentujący środowisko akademickie. Oczekuje się, że w seminarium weźmie udział około 150 uczestników.

Dyskusjami będą kierować eksperci reprezentujący środowisko akademickie. Ze względu na szczególny charakter poruszanych tematów dyskusje prowadzone będą zgodnie z zasadą Chatham House, która umożliwi bardziej nieformalną i otwartą debatę, bez możliwości powoływania się na źródło informacji uzyskanych podczas spotkania.

Koszty poniesione przez zaproszonych uczestników i prelegentów (przedstawicieli środowiska akademickiego i urzędników spoza Unii) zostaną pokryte: będą to koszty podróży, zakwaterowania i diety dzienne. Decyzja Rady przewiduje również środki finansowe na pokrycie wszelkich pozostałych kosztów, takich jak koszty obiektu konferencyjnego, sprzętu konferencyjnego, obiadów, kolacji i przerw na kawę. Roboczym językiem seminarium będzie język angielski.

Konsorcjum UE ds. Nieproliferacji w ścisłym porozumieniu z przedstawicielem WP i państwami członkowskimi zaprosi uczestników na seminarium i przygotuje porządek obrad konferencji.

Konsorcjum UE ds. Nieproliferacji przygotuje sprawozdanie z seminarium, które przekaże przedstawicielowi WP i mediatorowi. Sprawozdanie można będzie udostępnić odpowiednim organom Unii, wszystkim państwom Bliskiego Wschodu, pozostałym zainteresowanym państwom i właściwym organizacjom międzynarodowym.

2.2. Projekt 2: Dokumenty przygotowawcze

2.2.1. Cel projektu

a) opracowanie do dwudziestu dokumentów przygotowawczych dotyczących tematów poruszanych na seminarium w sprawie wsparcia procesu prowadzącego do ustanowienia na Bliskim Wschodzie strefy wolnej od broni jądrowych i wszelkich innych rodzajów broni masowego rażenia;

b) opracowanie narzędzi, które pomogą zrozumieć sytuację związaną z bezpieczeństwem w regionie, w tym w zakresie rozprzestrzeniania broni masowego rażenia i środków jej przenoszenia oraz broni konwencjonalnej;

c) określenie ewentualnych środków budowy zaufania, które mogłyby posłużyć jako praktyczne działania na rzecz ustanowienia na Bliskim Wschodzie strefy wolnej od broni masowego rażenia i środków jej przenoszenia;

d) określenie sposobów osiągnięcia dalszych postępów w zakresie upowszechniania i wdrażania międzynarodowych traktatów o nieproliferacji i rozbrojeniu i innych instrumentów;

e) określenie możliwości współpracy w zakresie pokojowego wykorzystania energii jądrowej w kontekście polityk energetycznych i potrzeb poszczególnych państw.

2.2.2. Oczekiwane rezultaty projektu

a) przedstawienie podczas seminarium pomysłów i propozycji na rzecz wsparcia procesu budowy zaufania prowadzącego do ustanowienia na Bliskim Wschodzie strefy wolnej od broni masowego rażenia i środków jej przenoszenia oraz przeprowadzenie ukierunkowanej i usystematyzowanej dyskusji na wszystkie związane z tym kwestie;

b) zwiększenie świadomości, wiedzy i zrozumienia wśród społeczeństwa obywatelskiego i rządów w zakresie kwestii związanych z ustanowieniem na Bliskim Wschodzie strefy wolnej od broni masowego rażenia i środków jej przenoszenia oraz z zapewnieniem bezpieczeństwa w tym regionie;

c) przedstawienie rządom i organizacjom międzynarodowym rozwiązań politycznych lub rozwiązań w zakresie strategii działania, które mogą ułatwić ustanowienie na Bliskim Wschodzie strefy wolnej od broni masowego rażenia i środków jej przenoszenia oraz zapewnić bezpieczeństwo w tym regionie.

2.2.3. Opis projektu

Projekt przewiduje opracowanie do dwudziestu dokumentów przygotowawczych, z których każdy liczyłby 5-10 stron. Opracowaniem lub zleceniem opracowania tych dokumentów zajmie się Konsorcjum UE ds. Nieproliferacji; nie będą one musiały odzwierciedlać poglądów instytucji Unii ani państw członkowskich. Za zaproszenie do opracowania dokumentów mające zachęcić ekspertów z regionu do udziału w projekcie będzie odpowiadać Konsorcjum UE ds. Nieproliferacji.

Dokumenty przygotowawcze będą dotyczyć tematów poruszanych na seminarium w sprawie wsparcia procesu prowadzącego do ustanowienia na Bliskim Wschodzie strefy wolnej od broni jądrowych i wszelkich innych rodzajów broni masowego rażenia. W każdym dokumencie przedstawione zostaną rozwiązania polityczne lub rozwiązania w zakresie strategii działania.

Dokumenty przygotowawcze zostaną rozpowszechnione wśród uczestników seminarium, odpowiednich organów w Unii i w państwach członkowskich, wszystkich państw Bliskiego Wschodu, pozostałych zainteresowanych państw i właściwych organizacji międzynarodowych. Dokumenty te można będzie opublikować na portalu Konsorcjum UE ds. Nieproliferacji.

Dokumenty te można będzie zebrać w jednym opracowaniu, które zostałoby opublikowane po zakończeniu seminarium.

2.3. Projekt 3: Opracowanie specjalnej strony na portalu Konsorcjum Ośrodków Analitycznych UE ds. Nieproliferacji

2.3.1. Cel projektu

a) Zachęcenie do dyskusji i współdziałania między urzędnikami rządowymi, społeczeństwem obywatelskim, organizacjami pozarządowymi i środowiskiem akademickim;

b) Opracowanie specjalnej strony, na której ośrodki analityczne zajmujące się nieproliferacją mogą wymieniać się niezależnymi poglądami i analizami dotyczącymi tematów poruszanych na seminarium.

2.3.2. Oczekiwane rezultaty projektu

Ułatwienie wymiany poglądów i zwiększenie udziału społeczeństwa obywatelskiego, organizacji pozarządowych i środowiska akademickiego w procesie ustanowienia na Bliskim Wschodzie strefy wolnej od broni masowego rażenia.

2.3.3. Opis projektu

Projekt przewiduje opracowanie - na portalu Konsorcjum UE ds. Nieproliferacji - specjalnej strony internetowej dotyczącej posiedzenia. Strona ta umożliwi darmowe pobieranie wszelkich istotnych dokumentów, w tym dokumentów opracowanych na wspomniane seminarium i opublikowanych w związku z nim, a także dokumentów przygotowanych przez niezależne ośrodki analityczne pragnące dzielić się wynikami swoich badań dotyczących tematyki seminarium.

2.4. Projekt 4: Udział pozarządowych ekspertów z Unii, jeśli zajdzie taka potrzeba i w ścisłym porozumieniu z ESDZ, w stosownych inicjatywach oficjalnych, pozarządowych i inicjatywach w zakresie dyplomacji drugiego toru, takich jak Ramy z Ammanu (Amman Framework). Finansowanie stosownych inicjatywy tematycznej ad hoc

2.4.1. Cel projektu

Zagwarantowanie odpowiedniego udziału i pełnej reprezentacji ekspertów z Unii - także przez finansowanie inicjatyw tematycznych - w podjętych już stosownych inicjatywach oficjalnych, pozarządowych i inicjatywach w zakresie dyplomacji drugiego toru o zasięgu międzynarodowym lub regionalnym, takich jak Ramy z Ammanu (Amman Framework), lub w inicjatywach, które mają zostać podjęte w niedalekiej przyszłości, z myślą o wspieraniu procesu prowadzącego do ustanowienia na Bliskim Wschodzie strefy wolnej od broni masowego rażenia.

2.4.2. Oczekiwane rezultaty projektu

Zgromadzenie informacji i publikacji tematycznych, utrzymywanie użytecznej sieci kontaktów i pozytywne oddziaływanie na ogólny proces prowadzący do ustanowienia na Bliskim Wschodzie strefy wolnej od broni masowego rażenia.

2.4.3. Opis projektu

Wspieranie udziału pozarządowych ekspertów z Unii, jeżeli urzędnicy Unii nie uczestniczą w stosownych inicjatywach oficjalnych, pozarządowych i inicjatywach w zakresie dyplomacji drugiego toru o zasięgu międzynarodowym lub regionalnym.

3. CZAS TRWANIA

Całkowity szacowany czas realizacji projektów wynosi 18 miesięcy.

4. BENEFICJENCI Beneficjentami tego projektu są:

a) państwa Bliskiego Wschodu;

b) pozostałe zainteresowane państwa;

c) właściwe organizacje międzynarodowe;

d) społeczeństwo obywatelskie.

5. ASPEKTY PROCEDURALNE, KOORDYNACJA I KOMITET ZARZĄDZAJĄCY

Komitet zarządzający będzie się składał z przedstawicieli WP i przedstawicieli podmiotu wykonawczego dla każdego konkretnego projektu. Komitet zarządzający będzie regularnie dokonywać przeglądu wykonania decyzji Rady, przynajmniej co sześć miesięcy, w tym przy pomocy elektronicznych środków łączności.

6. PODMIOTY WYKONAWCZE

Techniczne wykonanie decyzji Rady zostanie powierzone Konsorcjum UE ds. Nieproliferacji.

Konsorcjum będzie wykonywać swoje zadania pod kierownictwem WP. Wykonując swoje zadania, będzie współpracować z WP, państwami członkowskimi UE, innymi uczestniczącymi państwami oraz, w stosownych przypadkach, z organizacjami międzynarodowymi.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.196.67

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2012/422/WPZiB w sprawie wsparcia procesu prowadzącego do ustanowienia na Bliskim Wschodzie strefy wolnej od broni jądrowych i wszelkich innych rodzajów broni masowego rażenia
Data aktu: 23/07/2012
Data ogłoszenia: 24/07/2012
Data wejścia w życie: 23/07/2012