Decyzja 2012/396/UE w sprawie utworzenia sześciu podkomitetów oraz uchylająca decyzję nr 1/2008 Wspólnego Komitetu WE-OWP

DECYZJA NR 1/2012 WSPÓLNEGO KOMITETU UE-OWP
z dnia 17 lutego 2012 r.
w sprawie utworzenia sześciu podkomitetów oraz uchylająca decyzję nr 1/2008 Wspólnego Komitetu WE-OWP

(2012/396/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 lipca 2012 r.)

WSPÓLNY KOMITET,

uwzględniając Eurośródziemnomorski przejściowy układ stowarzyszeniowy w sprawie handlu i współpracy między Wspólnotą Europejsk,ą z jednej strony, a Organizacją Wyzwolenia Palestyny (OWP) na rzecz Autonomii Palestyńskiej Zachodniego Brzegu i Strefy Gazy, z drugiej strony(1) ("przejściowy układ stowarzyszeniowy"),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 66 przejściowego układu stowarzyszeniowego przewiduje utworzenie jakiegokolwiek komitetu ("podkomitetu") w celu wsparcia Wspólnego Komitetu UE-OWP w wykonywaniu jego obowiązków.

(2) Funkcjonowanie europejskiej polityki sąsiedztwa oraz planów działania, które w jej ramach podejmowane są w licznych obszarach sektorowych, wymaga powołania nowych podkomitetów.

(3) Wykonanie przejściowego układu stowarzyszeniowego weszło w nową fazę w kontekście europejskiej polityki sąsiedztwa oraz wydarzeń w tym regionie.

(4) Autonomia Palestyńska wniosła o zwiększenie liczby podkomitetów.

(5) Decyzja nr 1/2008 Wspólnego Komitetu WE-OWP powinna zostać zatem uchylona,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym ustanawia się sześć podkomitetów Wspólnego Komitetu UE-OWP, wyszczególnionych w załączniku I.

Niniejszym przyjmuje się ich regulaminy wewnętrzne, określone w załączniku II.

Wspólny Komitet UE-OWP będzie podejmował wszelkie działania niezbędne do zapewnienia właściwego funkcjonowania podkomitetów. Może on podjąć kolejną decyzję o utworzeniu grup lub o zlikwidowaniu istniejących grup.

Artykuł  2

Uchyla się decyzję nr 1/2008 Wspólnego Komitetu WE-OWP.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 lutego 2012 r.

W imieniu Wspólnego Komitetu UE-OWP

H. MINGARELLI

Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 187 z 16.7.1997, s. 3.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

PODKOMITETY PODLEGAJĄCE WSPÓLNEMU KOMITETOWI UE-OWP

1. Podkomitet "Prawa człowieka, dobre rządy i praworządność"

2. Podkomitet "Sprawy społeczne i zdrowie"

3. Podkomitet "Badania, innowacje, społeczeństwo informacyjne, sektor audiowizualny i media, edukacja i kultura"

4. Podkomitet "Sprawy gospodarcze i finansowe"

5. Podkomitet "Handel i rynek wewnętrzny, przemysł, rolnictwo i rybołówstwo, kwestie celne"

6. Podkomitet "Energia, transport, zmiana klimatu, środowisko naturalne, woda"

ZAŁĄCZNIK  II

1. Regulamin wewnętrzny podkomitetu "Prawa człowieka, dobre rządy i praworządność"

1. Skład i przewodnictwo

Podkomitet składa się z przedstawicieli Unii Europejskiej i przedstawicieli Autonomii Palestyńskiej. Przewodniczą mu na przemian obie strony.

2. Rola

Prace podkomitetu podlegają Wspólnemu Komitetowi, któremu podkomitet składa sprawozdanie po każdym ze swoich posiedzeń. Podkomitet nie posiada mocy decyzyjnej, lecz może przedkładać wnioski Wspólnemu Komitetowi.

3. Przedmiot dyskusji

Podkomitet omawia wdrażanie przejściowego układu stowarzyszeniowego i związany z nim plan działania w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa w obszarach wymienionych poniżej. Podkomitet ocenia również postępy w osiąganiu celów i działaniach określonych i uzgodnionych w ramach planu działania.

W razie potrzeby podkomitet omawia kwestie współpracy w administracji publicznej. W tym względzie podkomitet bada wszelkie problemy mogące wystąpić w poniższych obszarach oraz proponuje środki umożliwiające ich rozwiązanie:

a) prawa człowieka;

b) dobre rządy;

c) praworządność.

Powyższa lista nie jest wyczerpująca i Wspólny Komitet może poszerzyć ją o inne obszary, w tym obszary horyzontalne.

Podkomitet może omawiać zagadnienia dotyczące jednego, kilku lub wszystkich wyżej wymienionych obszarów.

4. Sekretariat

Jeden przedstawiciel Unii Europejskiej i jeden przedstawiciel Autonomii Palestyńskiej wspólnie sprawują funkcje stałych sekretarzy podkomitetu.

Wszelkie komunikaty dotyczące podkomitetu są przekazywane sekretarzom.

5. Posiedzenia

Posiedzenia podkomitetu odbywają się zawsze wtedy, kiedy wymagają tego okoliczności. Posiedzenie może zostać zwołane na podstawie wniosku przewodniczącego jednej ze stron, przekazanego jego właściwemu stałemu sekretarzowi, który następnie przedłoży go drugiej stronie. Po otrzymaniu wniosku o zwołanie zebrania podkomitetu stały sekretarz drugiej Strony udziela odpowiedzi w terminie 15 dni roboczych.

W szczególnie pilnych przypadkach podkomitet może zebrać się szybciej, pod warunkiem że obie strony wyrażą na to zgodę. Każdy wniosek o zwołanie posiedzenia powinien być sporządzony na piśmie.

Posiedzenia podkomitetu odbywają się w czasie i w miejscu uzgodnionym przez obie strony.

Posiedzenia są zwoływane przez właściwego stałego sekretarza w porozumieniu z przewodniczącym. Przed każdym posiedzeniem przewodniczący jest informowany o planowanym składzie delegacji każdej ze stron.

Jeśli obie strony wyrażą zgodę, podkomitet może zaprosić na posiedzenia ekspertów w celu zapewnienia dostępu do odnośnych fachowych informacji.

6. Porządek obrad

Wszelkie wnioski o wpis konkretnych punktów do porządku obrad zebrań podkomitetu przekazywane są stałym sekretarzom.

Przewodniczący sporządza tymczasowy porządek obrad każdego posiedzenia. Właściwy stały sekretarz przekazuje go swojemu odpowiednikowi najpóźniej dziesięć dni przed terminem zebrania.

Tymczasowy porządek obrad zawiera punkty, które zostały zgłoszone stałym sekretarzom najpóźniej 15 dni przed zebraniem. Strony otrzymują dokumentację dotyczącą spotkania co najmniej siedem dni przed posiedzeniem. Terminy te mogą zostać skrócone, jeżeli sprawa jest pilna, pod warunkiem wyrażenia zgody przez obie strony.

Porządek obrad jest przyjmowany przez podkomitet na początku każdego posiedzenia.

7. Protokoły

Protokoły są przygotowywane i zatwierdzane przez stałych sekretarzy po zakończeniu każdego posiedzenia. Stali sekretarze podkomitetu przekazują sekretarzom i przewodniczącemu Wspólnego Komitetu po jednym egzemplarzu protokołu, zawierającym wnioski przedstawione przez podkomitet.

8. Jawność

Posiedzenia podkomitetu są niejawne, chyba że postanowiono inaczej.

2. Regulamin wewnętrzny podkomitetu "Sprawy społeczne i zdrowie"

1. Skład i przewodnictwo

Podkomitet składa się z przedstawicieli Unii Europejskiej i przedstawicieli Autonomii Palestyńskiej. Przewodniczą mu na przemian obie strony.

2. Rola

Prace podkomitetu podlegają Wspólnemu Komitetowi, któremu podkomitet składa sprawozdanie po każdym posiedzeniu. Podkomitet nie posiada mocy decyzyjnej, lecz może przedkładać wnioski Wspólnemu Komitetowi.

3. Przedmiot dyskusji

Podkomitet omawia wdrażanie przejściowego układu stowarzyszeniowego i związany z nim plan działania w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa w obszarach wymienionych poniżej. Podkomitet ocenia postępy w osiąganiu celów i działaniach określonych i uzgodnionych w ramach planu działania.

W razie potrzeby podkomitet omawia kwestie współpracy w administracji publicznej. W tym względzie podkomitet bada wszelkie problemy mogące wystąpić w poniższych obszarach oraz proponuje środki umożliwiające ich rozwiązanie:

a) zatrudnienie i rozwój społeczny;

b) zdrowie publiczne.

Powyższa lista nie jest wyczerpująca i Wspólny Komitet może poszerzyć ją o inne obszary, w tym obszary horyzontalne.

Podkomitet może omawiać zagadnienia dotyczące jednego, kilku lub wszystkich wyżej wymienionych obszarów.

4. Sekretariat

Jeden przedstawiciel Unii Europejskiej i jeden przedstawiciel Autonomii Palestyńskiej wspólnie sprawują funkcje stałych sekretarzy podkomitetu.

Wszelkie komunikaty dotyczące podkomitetu są przekazywane sekretarzom.

5. Posiedzenia

Posiedzenia podkomitetu odbywają się zawsze wtedy, kiedy wymagają tego okoliczności. Posiedzenie może zostać zwołane na podstawie wniosku przewodniczącego jednej ze stron, przekazanego jego stałemu sekretarzowi, który następnie przedłoży go drugiej stronie. Po otrzymaniu wniosku o zwołanie zebrania podkomitetu stały sekretarz drugiej Strony udziela odpowiedzi w terminie 15 dni roboczych.

W szczególnie pilnych przypadkach podkomitet może zebrać się szybciej, pod warunkiem że obie strony wyrażą na to zgodę. Każdy wniosek o zwołanie posiedzenia powinien być sporządzony na piśmie.

Posiedzenia podkomitetu odbywają się w czasie i w miejscu uzgodnionym przez obie strony.

Posiedzenia są zwoływane przez właściwego stałego sekretarza w porozumieniu z przewodniczącym. Przed każdym posiedzeniem przewodniczący jest informowany o planowanym składzie delegacji każdej ze stron.

Jeśli obie strony wyrażą zgodę, podkomitet może zaprosić na posiedzenia ekspertów w celu zapewnienia dostępu do odnośnych fachowych informacji.

6. Porządek obrad

Wszelkie wnioski o wpis konkretnych punktów do porządku obrad zebrań podkomitetu przekazywane są stałym sekretarzom.

Przewodniczący sporządza tymczasowy porządek obrad każdego posiedzenia. Właściwy stały sekretarz przekazuje go swojemu odpowiednikowi najpóźniej dziesięć dni przed terminem zebrania.

Tymczasowy porządek obrad zawiera punkty, które zostały zgłoszone stałym sekretarzom najpóźniej 15 dni przed zebraniem. Strony otrzymują dokumentację dotyczącą spotkania co najmniej siedem dni przed posiedzeniem. Terminy te mogą zostać skrócone, jeżeli sprawa jest pilna, pod warunkiem wyrażenia zgody przez obie strony.

Porządek obrad jest przyjmowany przez podkomitet na początku każdego posiedzenia.

7. Protokoły

Protokoły są przygotowywane i zatwierdzane przez stałych sekretarzy po zakończeniu każdego posiedzenia. Stali sekretarze podkomitetu przekazują sekretarzom i przewodniczącemu Wspólnego Komitetu po jednym egzemplarzu protokołu, zawierającym wnioski przedstawione przez podkomitet.

8. Jawność

Posiedzenia podkomitetu są niejawne, chyba że postanowiono inaczej.

3. Regulamin wewnętrzny podkomitetu "Badania, innowacje, społeczeństwo informacyjne, sektor audiowizualny i media, edukacja i kultura"

1. Skład i przewodnictwo

Podkomitet składa się z przedstawicieli Unii Europejskiej i przedstawicieli Autonomii Palestyńskiej. Przewodniczą mu na przemian obie strony.

2. Rola

Prace podkomitetu podlegają Wspólnemu Komitetowi, któremu podkomitet składa sprawozdanie po każdym posiedzeniu. Podkomitet nie posiada mocy decyzyjnej, lecz może przedkładać wnioski Wspólnemu Komitetowi.

3. Przedmiot dyskusji

Podkomitet omawia wdrażanie przejściowego układu stowarzyszeniowego i związany z nim plan działania w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa w obszarach wymienionych poniżej. Podkomitet ocenia również postępy w osiąganiu celów i działaniach określonych i uzgodnionych w ramach planu działania.

W razie potrzeby podkomitet omawia kwestie współpracy w administracji publicznej. W tym względzie podkomitet bada wszelkie problemy mogące wystąpić w poniższych obszarach oraz proponuje środki umożliwiające ich rozwiązanie:

a) kształcenie i szkolenie zawodowe;

b) kultura;

c) młodzież;

d) społeczeństwo informacyjne oraz polityka audiowizualna i medialna;

e) nauka i technologia;

f) badania i rozwój.

Powyższa lista nie jest wyczerpująca i Wspólny Komitet może poszerzyć ją o inne obszary, w tym obszary horyzontalne.

Podkomitet może omawiać zagadnienia dotyczące jednego, kilku lub wszystkich wyżej wymienionych obszarów.

4. Sekretariat

Jeden przedstawiciel Unii Europejskiej i jeden przedstawiciel Autonomii Palestyńskiej wspólnie sprawują funkcje stałych sekretarzy podkomitetu.

Wszelkie komunikaty dotyczące podkomitetu są przekazywane sekretarzom.

5. Posiedzenia

Posiedzenia podkomitetu odbywają się zawsze wtedy, kiedy wymagają tego okoliczności. Posiedzenie może zostać zwołane na podstawie wniosku przewodniczącego jednej ze stron, przekazanego jego stałemu sekretarzowi, który następnie przedłoży go drugiej stronie. Po otrzymaniu wniosku o zwołanie zebrania podkomitetu stały sekretarz drugiej Strony udziela odpowiedzi w terminie 15 dni roboczych.

W szczególnie pilnych przypadkach podkomitet może zebrać się szybciej, pod warunkiem że obie strony wyrażą na to zgodę. Każdy wniosek o zwołanie posiedzenia powinien być sporządzony na piśmie.

Posiedzenia podkomitetu odbywają się w czasie i w miejscu uzgodnionym przez obie strony.

Posiedzenia są zwoływane przez właściwego stałego sekretarza w porozumieniu z przewodniczącym. Przed każdym posiedzeniem przewodniczący jest informowany o planowanym składzie delegacji każdej ze stron.

Jeśli obie strony wyrażą zgodę, podkomitet może zaprosić na posiedzenia ekspertów w celu zapewnienia dostępu do odnośnych fachowych informacji.

6. Porządek obrad

Wszelkie wnioski o wpis konkretnych punktów do porządku obrad zebrań podkomitetu przekazywane są stałym sekretarzom.

Przewodniczący sporządza tymczasowy porządek obrad każdego posiedzenia. Właściwy stały sekretarz przekazuje go swojemu odpowiednikowi najpóźniej dziesięć dni przed terminem zebrania.

Tymczasowy porządek obrad zawiera punkty, które zostały zgłoszone stałym sekretarzom najpóźniej 15 dni przed zebraniem. Strony otrzymują dokumentację dotyczącą spotkania co najmniej siedem dni przed posiedzeniem. Terminy te mogą zostać skrócone, jeżeli sprawa jest pilna, pod warunkiem wyrażenia zgody przez obie strony.

Porządek obrad jest przyjmowany przez podkomitet na początku każdego posiedzenia.

7. Protokoły

Protokoły są przygotowywane i zatwierdzane przez obu stałych sekretarzy po zakończeniu każdego posiedzenia. Stali sekretarze podkomitetu przekazują sekretarzom i przewodniczącemu Wspólnego Komitetu po jednym egzemplarzu protokołu, zawierającym wnioski przedstawione przez podkomitet.

8. Jawność

Posiedzenia podkomitetu są niejawne, chyba że postanowiono inaczej.

4. Regulamin wewnętrzny podkomitetu "Sprawy gospodarcze i finansowe"

1. Skład i przewodnictwo

Podkomitet składa się z przedstawicieli Unii Europejskiej i przedstawicieli Autonomii Palestyńskiej. Przewodniczą mu na przemian obie strony.

2. Rola

Prace podkomitetu podlegają Wspólnemu Komitetowi, któremu podkomitet składa sprawozdanie po każdym posiedzeniu. Podkomitet nie posiada mocy decyzyjnej, lecz może przedkładać wnioski Wspólnemu Komitetowi.

3. Przedmiot dyskusji

Podkomitet omawia wdrażanie przejściowego układu stowarzyszeniowego i związany z nim plan działania w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa w obszarach wymienionych poniżej. Podkomitet ocenia postępy w osiąganiu celów i działaniach określonych i uzgodnionych w ramach planu działania.

W razie potrzeby podkomitet omawia kwestie współpracy w administracji publicznej. W tym względzie podkomitet bada wszelkie problemy mogące wystąpić w poniższych obszarach oraz proponuje środki umożliwiające ich rozwiązanie:

a) odpowiedzialność finansowa i należyte zarządzenie finansami publicznymi;

b) reforma gospodarcza i rozwój;

c) statystyka.

Powyższa lista nie jest wyczerpująca i Wspólny Komitet może poszerzyć ją o inne obszary, w tym obszary horyzontalne.

Podkomitet może omawiać zagadnienia dotyczące jednego, kilku lub wszystkich wyżej wymienionych obszarów.

4. Sekretariat

Jeden przedstawiciel Unii Europejskiej i jeden przedstawiciel Autonomii Palestyńskiej wspólnie sprawują funkcje stałych sekretarzy podkomitetu.

Wszelkie komunikaty dotyczące podkomitetu są przekazywane sekretarzom.

5. Posiedzenia

Posiedzenia podkomitetu odbywają się zawsze wtedy, kiedy wymagają tego okoliczności. Posiedzenie może zostać zwołane na podstawie wniosku przewodniczącego jednej ze stron, przekazanego jego stałemu sekretarzowi, który następnie przedłoży go drugiej stronie. Po otrzymaniu wniosku o zwołanie zebrania podkomitetu stały sekretarz drugiej Strony udziela odpowiedzi w terminie 15 dni roboczych.

W szczególnie pilnych przypadkach podkomitet może zebrać się szybciej, pod warunkiem że obie strony wyrażą na to zgodę. Każdy wniosek o zwołanie posiedzenia powinien być sporządzony na piśmie.

Posiedzenia podkomitetu odbywają się w czasie i w miejscu uzgodnionym przez obie strony.

Posiedzenia są zwoływane przez właściwego stałego sekretarza w porozumieniu z przewodniczącym. Przed każdym posiedzeniem przewodniczący jest informowany o planowanym składzie delegacji każdej ze stron.

Jeśli obie strony wyrażą zgodę, podkomitet może zaprosić na posiedzenia ekspertów w celu zapewnienia dostępu do odnośnych fachowych informacji.

6. Porządek obrad

Wszelkie wnioski o wpis konkretnych punktów do porządku obrad zebrań podkomitetu przekazywane są stałym sekretarzom.

Przewodniczący sporządza tymczasowy porządek obrad każdego posiedzenia. Właściwy stały sekretarz przekazuje go swojemu odpowiednikowi najpóźniej dziesięć dni przed terminem zebrania.

Tymczasowy porządek obrad zawiera punkty, które zostały zgłoszone stałym sekretarzom najpóźniej 15 dni przed zebraniem. Strony otrzymują dokumentację dotyczącą spotkania co najmniej siedem dni przed posiedzeniem. Terminy te mogą zostać skrócone, jeżeli sprawa jest pilna, pod warunkiem wyrażenia zgody przez obie strony.

Porządek obrad jest przyjmowany przez podkomitet na początku każdego posiedzenia.

7. Protokoły

Protokoły są przygotowywane i zatwierdzane przez obu stałych sekretarzy po zakończeniu każdego posiedzenia. Stali sekretarze podkomitetu przekazują sekretarzom i przewodniczącemu Wspólnego Komitetu po jednym egzemplarzu protokołu, zawierającym wnioski przedstawione przez podkomitet.

8. Jawność

Posiedzenia podkomitetu są niejawne, chyba że postanowiono inaczej.

5. Regulamin wewnętrzny podkomitetu "Handel i rynek wewnętrzny, przemysł, rolnictwo i rybołówstwo, kwestie celne"

1. Skład i przewodnictwo

Podkomitet składa się z przedstawicieli Unii Europejskiej i przedstawicieli Autonomii Palestyńskiej. Przewodniczą mu na przemian obie strony.

2. Rola

Prace podkomitetu podlegają Wspólnemu Komitetowi, któremu podkomitet składa sprawozdanie po każdym posiedzeniu. Podkomitet nie posiada mocy decyzyjnej, lecz może przedkładać wnioski Wspólnemu Komitetowi.

3. Przedmiot dyskusji

Podkomitet omawia wdrażanie przejściowego układu stowarzyszeniowego i związany z nim plan działania w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa w obszarach wymienionych poniżej. Podkomitet ocenia również postępy w osiąganiu celów i działaniach określonych i uzgodnionych w ramach planu działania.

W razie potrzeby podkomitet omawia kwestie współpracy w administracji publicznej. W tym względzie podkomitet bada wszelkie problemy mogące wystąpić w poniższych obszarach oraz proponuje środki umożliwiające ich rozwiązanie:

a) zagadnienia związane z handlem;

b) rolnictwo i rybołówstwo;

c) kwestie sanitarne i fitosanitarne (SPS);

d) inwestycje;

e) rynek i reforma ustawodawcza;

f) przemysł oraz małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP);

g) kwestie celne;

h) podatki.

Powyższa lista nie jest wyczerpująca i Wspólny Komitet może poszerzyć ją o inne obszary, w tym obszary horyzontalne.

Podkomitet może omawiać zagadnienia dotyczące jednego, kilku lub wszystkich wyżej wymienionych obszarach.

4. Sekretariat

Jeden przedstawiciel Unii Europejskiej i jeden przedstawiciel Autonomii Palestyńskiej wspólnie sprawują funkcje stałych sekretarzy podkomitetu.

Wszelkie komunikaty dotyczące podkomitetu są przekazywane sekretarzom.

5. Posiedzenia

Posiedzenia podkomitetu odbywają się zawsze wtedy, kiedy wymagają tego okoliczności. Posiedzenie może zostać zwołane na podstawie wniosku przewodniczącego jednej ze stron, przekazanego jego stałemu sekretarzowi, który następnie przedłoży go drugiej stronie. Po otrzymaniu wniosku o zwołanie zebrania podkomitetu stały sekretarz drugiej Strony udziela odpowiedzi w terminie 15 dni roboczych.

W szczególnie pilnych przypadkach podkomitet może zebrać się szybciej, pod warunkiem że obie strony wyrażą na to zgodę. Każdy wniosek o zwołanie posiedzenia powinien być sporządzony na piśmie.

Posiedzenia podkomitetu odbywają się w czasie i w miejscu uzgodnionym przez obie strony.

Posiedzenia są zwoływane przez właściwego stałego sekretarza w porozumieniu z przewodniczącym. Przed każdym posiedzeniem przewodniczący jest informowany o planowanym składzie delegacji każdej ze stron.

Jeśli obie strony wyrażą zgodę, podkomitet może zaprosić na posiedzenia ekspertów w celu zapewnienia dostępu do odnośnych fachowych informacji.

6. Porządek obrad

Wszelkie wnioski o wpis konkretnych punktów do porządku obrad zebrań podkomitetu przekazywane są stałym sekretarzom.

Przewodniczący sporządza tymczasowy porządek obrad każdego posiedzenia. Właściwy stały sekretarz przekazuje go swojemu odpowiednikowi najpóźniej dziesięć dni przed terminem zebrania.

Tymczasowy porządek obrad zawiera punkty, które zostały zgłoszone stałym sekretarzom najpóźniej 15 dni przed zebraniem. Strony otrzymują dokumentację dotyczącą spotkania co najmniej siedem dni przed posiedzeniem. Terminy te mogą zostać skrócone, jeżeli sprawa jest pilna, pod warunkiem wyrażenia zgody przez obie strony.

Porządek obrad jest przyjmowany przez podkomitet na początku każdego posiedzenia.

7. Protokoły

Protokoły są przygotowywane i zatwierdzane przez stałych sekretarzy po zakończeniu każdego posiedzenia. Stali sekretarze podkomitetu przekazują sekretarzom i przewodniczącemu Wspólnego Komitetu po jednym egzemplarzu protokołu, zawierającym wnioski przedstawione przez podkomitet.

8. Jawność

Posiedzenia podkomitetu są niejawne, chyba że postanowiono inaczej.

6. Regulamin wewnętrzny podkomitetu "Energia, transport, zmiana klimatu, środowisko naturalne, woda"

1. Skład i przewodnictwo

Podkomitet składa się z przedstawicieli Unii Europejskiej i przedstawicieli Autonomii Palestyńskiej. Przewodniczą mu na przemian obie strony.

2. Rola

Prace podkomitetu podlegają Wspólnemu Komitetowi, któremu podkomitet składa sprawozdanie po każdym posiedzeniu. Podkomitet nie posiada mocy decyzyjnej, lecz może przedkładać wnioski Wspólnemu Komitetowi.

3. Przedmiot dyskusji

Podkomitet omawia wdrażanie przejściowego układu stowarzyszeniowego i związany z nim plan działania w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa, również w obszarach wymienionych poniżej. Podkomitet ocenia również postępy w osiąganiu celów i działaniach określonych i uzgodnionych w ramach planu działania.

W razie potrzeby podkomitet omawia kwestie współpracy w administracji publicznej. W tym względzie podkomitet bada wszelkie problemy mogące wystąpić w poniższych obszarach oraz proponuje środki umożliwiające ich rozwiązanie:

a) energia;

b) transport;

c) zmiana klimatu;

d) środowisko naturalne;

e) woda.

Powyższa lista nie jest wyczerpująca i Wspólny Komitet może poszerzyć ją o inne obszary, w tym obszary horyzontalne.

Podkomitet może omawiać zagadnienia dotyczące jednego, kilku lub wszystkich wyżej wymienionych obszarach.

4. Sekretariat

Jeden przedstawiciel Unii Europejskiej i jeden przedstawiciel Autonomii Palestyńskiej wspólnie sprawują funkcje stałych sekretarzy podkomitetu.

Wszelkie komunikaty dotyczące podkomitetu są przekazywane sekretarzom.

5. Posiedzenia

Posiedzenia podkomitetu odbywają się zawsze wtedy, kiedy wymagają tego okoliczności. Posiedzenie może zostać zwołane na podstawie wniosku przewodniczącego jednej ze stron, przekazanego jego stałemu sekretarzowi, który następnie przedłoży go drugiej stronie. Po otrzymaniu wniosku o zwołanie zebrania podkomitetu stały sekretarz drugiej Strony udziela odpowiedzi w terminie 15 dni roboczych.

W szczególnie pilnych przypadkach podkomitet może zebrać się szybciej, pod warunkiem że obie strony wyrażą na to zgodę. Każdy wniosek o zwołanie posiedzenia powinien być sporządzony na piśmie.

Posiedzenia podkomitetu odbywają się w czasie i w miejscu uzgodnionym przez obie strony.

Posiedzenia są zwoływane przez właściwego stałego sekretarza w porozumieniu z przewodniczącym. Przed każdym posiedzeniem przewodniczący jest informowany o planowanym składzie delegacji każdej ze stron.

Jeśli obie strony wyrażą zgodę, podkomitet może zaprosić na posiedzenia ekspertów w celu zapewnienia dostępu do odnośnych fachowych informacji.

6. Porządek obrad

Wszelkie wnioski o wpis konkretnych punktów do porządku obrad zebrań podkomitetu przekazywane są stałym sekretarzom.

Przewodniczący sporządza tymczasowy porządek obrad każdego posiedzenia. Właściwy stały sekretarz przekazuje go swojemu odpowiednikowi najpóźniej dziesięć dni przed terminem zebrania.

Tymczasowy porządek obrad zawiera punkty, które zostały zgłoszone stałym sekretarzom najpóźniej 15 dni przed zebraniem. Strony otrzymują dokumentację dotyczącą spotkania co najmniej siedem dni przed posiedzeniem. Terminy te mogą zostać skrócone, jeżeli sprawa jest pilna, pod warunkiem wyrażenia zgody przez obie strony.

Porządek obrad jest przyjmowany przez podkomitet na początku każdego posiedzenia.

7. Protokoły

Protokoły są przygotowywane i zatwierdzane przez stałych sekretarzy po zakończeniu każdego posiedzenia. Stali sekretarze podkomitetu przekazują sekretarzom i przewodniczącemu Wspólnego Komitetu po jednym egzemplarzu protokołu, zawierającym wnioski przedstawione przez podkomitet.

8. Jawność

Posiedzenia podkomitetu są niejawne, chyba że postanowiono inaczej.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.187.64

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2012/396/UE w sprawie utworzenia sześciu podkomitetów oraz uchylająca decyzję nr 1/2008 Wspólnego Komitetu WE-OWP
Data aktu: 17/02/2012
Data ogłoszenia: 17/07/2012
Data wejścia w życie: 17/02/2012