Decyzja wykonawcza 2012/349/UE w sprawie wkładu finansowego Unii dla Belgii, Niemiec, Hiszpanii, Francji, Włoch, Niderlandów i Zjednoczonego Królestwa na badania dotyczące wirusa Schmallenberg

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 27 czerwca 2012 r.
w sprawie wkładu finansowego Unii dla Belgii, Niemiec, Hiszpanii, Francji, Włoch, Niderlandów i Zjednoczonego Królestwa na badania dotyczące wirusa Schmallenberg

(notyfikowana jako dokument nr C(2012) 4203)

(Jedynie teksty w języku niderlandzkim, angielskim, francuskim, niemieckim, włoskim i hiszpańskim są autentyczne)

(2012/349/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 3 lipca 2012 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając decyzję Rady 2009/470/WE z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii(1), w szczególności jej art. 23,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 75 rozporządzenia finansowego i art. 90 ust. 1 przepisów wykonawczych zaciągnięcie zobowiązań z budżetu Unii Europejskiej powinno być poprzedzone decyzją w sprawie finansowania, określającą istotne składniki działania powodujące wydatki oraz przyjętą przez instytucję lub organy, którym instytucja ta przekazała uprawnienia.

(2) Wirus Schmallenberg jest nowym zakaźnym czynnikiem chorobotwórczym przeżuwaczy należącym przypuszczalnie do grupy serologicznej Simbu rodziny Bunyaviridae, rodzaju Orthobunyavirus. Na temat tego nowego czynnika chorobotwórczego wiadomo bardzo niewiele, większość założeń jest ekstrapolowanych z dostępnych informacji naukowych dotyczących innych wirusów z grupy serologicznej Simbu.

(3) W Unii wyizolowano tylko niektóre wirusy z rodzaju Orthobunyavirus (wirus Tahyna z grupy serologicznej California), lecz nigdy z grupy serologicznej Simbu. Wirus Schmallenberg wykryto po raz pierwszy w listopadzie 2011 r. w Niemczech w próbkach pobranych latem i jesienią 2011 r. od chorych zwierząt. W grudniu 2011 r. zgłoszono wady wrodzone u nowo narodzonych jagniąt w Niderlandach, powiązane z obecnością wirusa. Następnie, do marca 2012 r., Belgia, Niemcy, Zjednoczone Królestwo, Francja, Luksemburg, Włochy i Hiszpania zgłosiły przypadki martwych urodzeń i wad wrodzonych. Obecność wirusa Schmallenberg potwierdzono testami techniką łańcuchowej reakcji polimerazy (PCR).

(4) Ponieważ jest to pierwszy przypadek wyizolowania tego wirusa w Unii, nie istnieją zharmonizowane przepisy w zakresie kontroli wirusa Schmallenberg ani powiadamiania o nim.

(5) Nie są dostępne żadne skuteczne narzędzia diagnostyczne pozwalające na ocenę faktycznego rozprzestrzeniania się wirusa Schmallenberg i jego wpływu na zdrowie zwierząt.

(6) Kilku partnerów handlowych wprowadziło tymczasowe środki ochronne, w tym ograniczenia w handlu, i zwróciło się o dodatkowe gwarancje w odniesieniu do niektórych towarów w oczekiwaniu na dalszą wiedzę naukową przed wznowieniem handlu.

(7) W dniu 23 stycznia 2012 r. Rada ds. Rolnictwa zwróciła się do Komisji o podjęcie działań w odniesieniu do tej nowej choroby.

(8) Na posiedzeniu w dniu 14 lutego 2012 r. Komisja, w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi, określiła priorytety i obszary, dla których należy zebrać dodatkowe informacje przed rozważeniem opracowania przepisów weterynaryjnych dotyczących tego nowego zakażenia. Są to w szczególności: mechanizm powstawania choroby (patogeneza), epidemiologia ze szczególnym uwzględnieniem dróg zakażenia, żywicieli, roli wektorów i rezerwuarów, potwierdzenie możliwości występowania tego wirusa u ludzi oraz metody diagnozowania tej choroby w próbkach odzwierzęcych i ich walidacja.

(9) Belgia, Niemcy, Hiszpania, Francja, Włochy, Niderlandy oraz Zjednoczone Królestwo opracowały badania naukowe mające na celu zdobycie wiedzy na temat wirusa Schmallenberg w określonych powyżej obszarach i przedstawiły je Komisji w dniu 5 marca 2012 r., zwracając się o wsparcie finansowe UE.

(10) Niektóre badania naukowe zostały przedstawione przez kilka państw członkowskich w formie konsorcjum, w takich przypadkach i w celu zapewnienia jasności jednego z partnerów określono jako koordynatora konsorcjum odpowiedzialnego za kontakty z Komisją i przekazywanie sprawozdań technicznych.

(11) Na podstawie art. 22 decyzji 2009/470/WE Unia może podejmować działania techniczne i naukowe konieczne do opracowania unijnego prawodawstwa w dziedzinie weterynarii oraz do opracowania kształcenia lub szkoleń w dziedzinie weterynarii bądź też wspierać państwa członkowskie lub organizacje międzynarodowe w podejmowaniu takich działań.

(12) Należy przyznać wkład finansowy na badania na temat wirusa Schmallenberg realizowane przez Belgię, Niemcy, Hiszpanię, Francję, Włochy, Niderlandy i Zjednoczone Królestwo, ponieważ ich wyniki mogą dać nowe wyobrażenie na temat kwestii wymienionych powyżej.

(13) Komisja oceniła wszystkie wnioski i wybrała te odpowiadające uzgodnionym priorytetom. Biorąc pod uwagę zasoby niezbędne do opracowania badań i potrzebę ich jak najszybszego rozpoczęcia w celu uzyskania wyników, właściwe jest rozpoczęcie ich finansowania od dnia 1 kwietnia 2012 r.

(14) Na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(2) środki weterynaryjne mają być finansowane w ramach Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji. Do celów kontroli finansowej stosuje się przepisy art. 9, 36 i 37 wspomnianego rozporządzenia.

(15) Wypłatę wkładu finansowego należy uzależnić od spełnienia dwóch warunków - rzeczywistej realizacji zaplanowanych badań i przedłożenia Komisji przez władze wszystkich wymaganych informacji.

(16) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Unia przyznaje Belgii, Niemcom, Hiszpanii, Francji, Włochom, Niderlandom i Zjednoczonemu Królestwu pomoc finansową na badania naukowe dotyczące wirusa Schmallenberg, podsumowane w załączniku I. Niniejsza decyzja stanowi decyzję w sprawie finansowania w rozumieniu art. 75 rozporządzenia finansowego.
2.
Wkład finansowy Unii
a)
wynosi 50 % kosztów kwalifikowalnych, jakie zostaną poniesione przez każde państwo członkowskie, o którym mowa w ust. 1, na badania wyszczególnione w załączniku I i zgodnie z budżetami wymienionymi w załączniku II, w okresie od dnia 1 kwietnia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.;
b)
nie przekracza następujących kwot:
(i)
438.615 EUR dla Belgii;
(ii)
595.883 EUR dla Niemiec;
(iii)
146.590 EUR dla Hiszpanii;
(iv)
589.380 EUR dla Francji;
(v)
124.120 EUR dla Włoch;
(vi)
639.342 EUR dla Niderlandów;
(vii)
371.811 EUR dla Zjednoczonego Królestwa.
c)
Belgia, Niemcy, Hiszpania, Francja, Włochy, Niderlandy i Zjednoczone Królestwo lub - w przypadku, gdy badania naukowe są prowadzone przez więcej niż jedno państwo członkowskie w ramach konsorcjum - państwo członkowskie będące koordynatorem, wymienione w załączniku I, przedkłada Komisji:
nie później niż do dnia 31 marca 2013 r. okresowe sprawozdanie techniczne dla każdego projektu,
nie później niż do dnia 31 marca 2014 r. końcowe sprawozdanie techniczne dla każdego projektu;
d)
Belgia, Niemcy, Hiszpania, Francja, Włochy, Niderlandy i Zjednoczone Królestwo przedkładają Komisji:
nie później niż do dnia 31 marca 2014 r. wersję papierową i elektroniczną sprawozdania finansowego sporządzonego zgodnie z załącznikiem IV. Dokumenty potwierdzające, stanowiące dowód poniesienia wszystkich wydatków, o których mowa we wniosku o zwrot kosztów, przesyłane są do Komisji na jej wniosek.
e)
wyniki badań muszą zostać udostępnione Komisji, wszystkim państwom członkowskim i EFSA oraz przedstawione na forum Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt.
Artykuł  2
1.
Maksymalny całkowity wkład zatwierdzony niniejszą decyzją na poniesione koszty prac, o których mowa w art. 1 ust. 1, ustala się na poziomie 2.905.741 EUR i zostanie on sfinansowany z następującej pozycji w budżecie ogólnym Unii Europejskiej na 2012 r.:
pozycja w budżecie 17 04 02 01.
2.
Wydatki odnoszące się do personelu oddelegowanego do projektów, materiałów eksploatacyjnych i badań na zwierzętach, a także koszty podróży związane z posiedzeniami i koszty ogólne są wydatkami kwalifikowalnymi w ramach limitów określonych w art. 1 oraz zgodnie z zasadami kwalifikowalności ustalonymi w załączniku III.
3.
Pomoc finansowa Unii zostaje wypłacona po przedstawieniu i zatwierdzeniu sprawozdań i dokumentów potwierdzających, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. c) i d).
Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Republiki Federalnej Niemiec, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Włoskiej, Królestwa Niderlandów i Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 czerwca 2012 r.

W imieniu Komisji

John DALLI

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 155 z 18.6.2009, s. 30.

(2) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Opis badań technicznych i naukowych dotyczących wirusa Schmallenberg (SBV), o których mowa w art. 1 ust. 1

Obszar 1 - Patogeneza

Projekt 1.1

Określenie chorobotwórczości i dynamiki wirusa u płodów na różnych etapach ciąży, w drodze zakażeń doświadczalnych u ciężarnych owiec maciorek, kóz i bydła.

– Uczestniczące państwa członkowskie: Belgia, Niemcy, Francja, Niderlandy i Zjednoczone Królestwo.

Koordynator: Niemcy

Projekt 1.2

Określenie miejsc replikacji wtórnej (i ewentualnie pierwotnej) wirusa oraz jego zjadliwości u nieciężarnych zwierząt w drodze zakażeń doświadczalnych u młodego bydła, owiec i kóz.

– Uczestniczące państwa członkowskie: Belgia, Niemcy, Francja, Niderlandy i Zjednoczone Królestwo.

Koordynatorzy: owce - Niderlandy, kozy - Francja

Projekt 1.3

Zbadanie rozwoju odporności na SBV w drodze zakażeń doświadczalnych u seropozytywnych i seronegatywnych zwierząt poszczególnych gatunków.

– Uczestniczące państwa członkowskie: Belgia, Niemcy, Francja, Niderlandy i Zjednoczone Królestwo.

Koordynator: Zjednoczone Królestwo

Wynik dla projektów 1.1, 1.2 i 1.3:

Dane dotyczące patogenezy, długości okresu wiremii, czasu inkubacji, rozmieszczenia wirusa, wydalania wirusa i możliwej trwałości wirusa Schmallenberg, które mają być zastosowane do badań na żywych zwierzętach, wygenerowania szczepionek, jak również zgromadzenia materiałów referencyjnych do walidacji badań.

Projekt 1.4

Zbadanie dostępnych próbek serologicznych (bydło i owce) na obecność SBV. Zostanie przeprowadzone badanie kliniczno-kontrolne w celu zbadania wpływu klinicznego choroby, czynników ryzyka dotyczących wprowadzania, przenoszenia oraz objawów klinicznych na poziomie stada.

Wynik:

Opis obecnego rozprzestrzenienia zakażenia SBV w populacji bydła i owiec, skutków klinicznych zakażenia SBV i czynników ryzyka dotyczących wprowadzania, przenoszenia i zachorowalności w gospodarstwach i u zwierząt.

– Uczestniczące państwa członkowskie: Belgia.

Projekt 1.5

Gromadzenie danych dotyczących przypadków SBV, danych podstawowych dotyczących poronień, martwych urodzeń i wad wrodzonych oraz wyników badań epidemiologicznych (badanie kliniczno-kontrolne u bydła, owiec i kóz; badanie służące identyfikacji źródła zakażenia, badanie seroprewalencji, badanie z wykorzystaniem zwierząt wskaźnikowych) do celów metaanaliz wyników badań.

Wynik:

Wspólna analiza epidemiologiczna z EFSA dotycząca danych odnoszących się do SBV w Niemczech oraz w innych dotkniętych państwach członkowskich, w tym ocena wpływu SBV na dynamikę populacji, zarządzanie hodowlą i gospodarkę. Określenie rozprzestrzenienia w stadzie i między stadami oraz rozmieszczenia przestrzennego zakażeń SBV u różnych podatnych gatunków. Analiza drogi wnikania, dróg zakażenia, źródła epidemii i jej rozwoju czasowego w Niemczech. Analiza potencjalnej zbieżności z gęstością obsady, gęstością stada, warunkami klimatycznymi i pogodowymi, geografią i parametrami ekologicznymi.

– Uczestniczące państwo członkowskie: Niemcy.

Projekt 1.6

Określenie objawów klinicznych w wyniku zakażenia SBV, jak również potencjalnych czynników ryzyka dotyczących wprowadzenia i rozprzestrzeniania SBV w stadach bydła mlecznego i u owiec.

Wynik:

1. Analiza wpływu zakażenia SBV na zdrowie i wydajność bydła mlecznego i jego potomstwa, możliwość zakażenia wertykalnego. Określenie, jak długo zakażone cielęta pozostają w fazie wiremii. Wytyczne dotyczące ewentualnych środków kontroli (np. zarządzania wypasem).

2. Opis i oznaczenie ilościowe objawów klinicznych u dorosłych zakażonych owiec po pierwotnym zakażeniu SBV. Określenie współczynnika upadkowości u nowo narodzonych jagniąt, związku między seroprewalencją i objawami klinicznymi w stadach. Określenie potencjalnych czynników ryzyka dotyczących wprowadzenia i rozprzestrzeniania SBV w stadach owiec. Badanie to pozwoli na uzyskanie informacji podstawowych na temat wpływu SBV na zdrowie i hodowlę owiec oraz czynników ryzyka związanych z wprowadzeniem SBV, jego rozprzestrzenianiem się i wpływem.

– Uczestniczące państwo członkowskie: Niderlandy.

Obszar 2 - Epidemiologia

Projekt 2.1

Wyjaśnienie lub wykluczenie zakażenia horyzontalnego poprzez próbę wywołania zakażenia najbardziej zjadliwym wirusem (najlepiej nie z hodowli komórkowej).

Wynik:

Określenie, czy istnieją drogi przenoszenia bez wektora.

– Uczestniczące państwa członkowskie: Belgia, Niemcy, Niderlandy i Zjednoczone Królestwo.

Koordynator: Zjednoczone Królestwo

Projekt 2.2.a

Zbadanie, które gatunki są potencjalnymi wektorami SBV, w drodze badań kohortowych i retrospektywnych.

Wynik:

Potwierdzenie statusu szeregu podejrzanych wektorów SBV z krajów dotkniętych chorobą i zdolności tych wektorów do skutecznego przenoszenia wirusa.

– Uczestniczące państwa członkowskie: Belgia, Niemcy, Niderlandy

Koordynator: Niderlandy

Projekt 2.2.b

Przeprowadzenie eksperymentalnej oceny współczynników zakażenia, rozpowszechnienia i prawdopodobnego przenoszenia w każdej grupie wektorów.

Wynik:

Rola epidemiologiczna odgrywana przez najbardziej rozpowszechnione gatunki kuczmanów i komarów w przenoszeniu SBV oraz ocena współczynników zakażenia, rozpowszechnienia i prawdopodobnego przenoszenia w każdej grupie wektorów.

– Uczestniczące państwa członkowskie: Hiszpania, Francja, Włochy i Zjednoczone Królestwo.

Koordynator: Hiszpania

Projekt 2.3

Zbadanie, czy byki mogą wydzielać SBV z nasieniem, oraz zbadanie ryzyka przenoszenia za pośrednictwem zarodków w drodze zastosowania mrożonego nasienia i zapłodnienia in vitro z wykorzystaniem niezarażonych jajników.

Wynik:

Wiarygodne informacje na temat ryzyka przenoszenia SBV za pośrednictwem nasienia i zarodków.

– Uczestniczące państwa członkowskie: Belgia, Niemcy, Francja, Niderlandy i Zjednoczone Królestwo.

Koordynator: Niderlandy

Projekt 2.4

Określenie roli innych gatunków (świnie, króliki, myszy lub ptaki (kury)) w epidemiologii SBV.

Wynik:

Określenie innych gatunków podatnych na SBV.

– Uczestniczące państwa członkowskie: Belgia, Niemcy, Niderlandy i Zjednoczone Królestwo.

Koordynator: Belgia

Projekt 2.5

Określenie roli dzikich zwierząt (jeleni, dzików itp.) w epidemiologii SBV.

Wynik:

Wyjaśnienie możliwości zakażenia wirusem u dzikich zwierząt oraz ich ewentualnej roli w epidemiologii wirusa.

– Uczestniczące państwa członkowskie: Niemcy, Niderlandy i Zjednoczone Królestwo.

Koordynator: Zjednoczone Królestwo

Obszar 3 - Diagnostyka

Projekt 3.1

Opracowanie swoistych przeciwciał monoklonalnych SBV w celu opracowania i oceny kompetycyjnego lub blokującego testu ELISA do wykrywania swoistych przeciwciał SBV w surowicy.

Wynik:

Opracowanie testów diagnostycznych do wykrywania swoistych przeciwciał SBV.

– Uczestniczące państwa członkowskie: Francja i Zjednoczone Królestwo.

Koordynator: Zjednoczone Królestwo

Projekt 3.2

Zharmonizowanie walidacji różnych metod RT-PCR do wykrywania SBV

Wynik:

Wspólny protokół oraz minimalne kryteria dla walidacji molekularnych i serologicznych narzędzi diagnostycznych przy zaangażowaniu sektora prywatnego.

– Uczestniczące państwa członkowskie: Belgia, Niemcy, Francja, Niderlandy i Zjednoczone Królestwo.

Koordynator: Niemcy

ZAŁĄCZNIK  II

Budżet na poszczególne projekty (w EUR)

Obszar 1 - Patogeneza

Projekty 1.1, 1.2 i 1.3

Punkt Pozycja Belgia Niemcy Francja Niderlandy Zjednoczone Królestwo Ogółem
1 Personel 70 000 235 200 119 012 111 010 105 356 640 578
2 Materiały eksploatacyjne 40 000 78 800 104 300 19 000 50 007 292 107
3 Badania na zwierzętach 140 000 98 000 112 000 127 147 86 708 563 855
4 Koszty podróży związane z posiedzeniami 0 3 000 8 200 0 7 076 18 276
5 Koszty ogólne (7 %) 17 500 29 050 24 046 18 001 17 440 106 037
Ogółem 267 500 444 050 367 558 275 158 266 587 1 620 853

Projekt 1.4

Punkt Pozycja Belgia
1 Personel 125 347
2 Materiały eksploatacyjne 90 000
3 Badania na zwierzętach
4 Koszty podróży związane z posiedzeniami
5 Koszty ogólne (7 %) 15 074
Ogółem 230 421

Projekt 1.5

Punkt Pozycja Niemcy
1 Personel 121 950
2 Materiały eksploatacyjne 100 850
3 Badania na zwierzętach
4 Koszty podróży związane z posiedzeniami 6 000
5 Koszty ogólne (7 %) 16 016
Ogółem 244 816

Projekt 1.6

Punkt Pozycja Niderlandy
1 Personel 279 005
2 Materiały eksploatacyjne 77 500
3 Badania na zwierzętach 180 212
4 Koszty podróży związane z posiedzeniami 28 500
5 Koszty ogólne (7 %) 39 565
Ogółem 604 782

Obszar 2 - Epidemiologia

Projekt 2.1, 2.2.a, 2.3, 2.4 i 2.5

Punkt Pozycja Belgia (z wyłączeniem 2.5) Niemcy Francja (z wyłączeniem 2.2.a, 2.4 i 2.5) Niderlandy Zjednoczone Królestwo (z wyłączeniem 2.2.a) Ogółem
1 Personel 139 937 255 150 30 000 250 865 127 807 803 759
2 Materiały eksploatacyjne 173 200 160 850 120 000 33 108 41 653 528 811
3 Badania na zwierzętach 14 576 18 000 0 49 520 6 746 88 843
4 Koszty podróży związane z posiedzeniami 0 6 000 0 8 900 9 435 24 335
5 Koszty ogólne (7 %) 22 940 30 800 10 500 23 968 12 955 101 202
Ogółem 350 653 470 800 160 500 366 361 198 636 1 546 950

Projekt 2.2.b

Punkt Pozycja Hiszpania Francja Włochy Zjednoczone Królestwo Ogółem
1 Personel 175 000 373 220 170 000 72 305 790 525
2 Materiały eksploatacyjne 93 000 115 000 56 000 36 000 300 000
3 Badania na zwierzętach 0 0 0 0 0
4 Koszty podróży związane z posiedzeniami 6 000 16 500 6 000 4 800 33 300
5 Koszty ogólne (7 %) 19 180 35 330 16 240 7 917 78 667
Ogółem 293 180 540 050 248 240 121 022 1 202 492

Obszar 3 - Diagnostyka

Projekt 3.1 i 3.2

Punkt Pozycja Belgia (z wyłączeniem 3.1) Niemcy (z wyłączeniem 3.1) Francja Niderlandy (z wyłączeniem 3.1) Zjednoczone Królestwo Ogółem
1 Personel 17 281 12 800 68 413 8 575 114 398 221 467
2 Materiały eksploatacyjne 9 000 16 200 30 000 6 150 28 224 89 574
3 Badania na zwierzętach 3 040 3 040
4 Koszty podróży związane z posiedzeniami 500 1 000 5 000 4 459 10 959
5 Koszty ogólne (7 %) 1 875 2 100 7 239 1 244 10 296 22 754
Ogółem 28 656 32 100 110 652 19 009 157 377 347 794

Koordynacja

Punkt Pozycja Niderlandy
1 Personel 10 000
2 Koszty podróży związane z posiedzeniami 2 500
5 Koszty ogólne (7 %) 875
Ogółem 13 375

ZAŁĄCZNIK  III

Zasady kwalifikowalności

1. Personel

Koszty związane z personelem są ograniczone do rzeczywistych kosztów pracy, które można przypisać (pensje, wynagrodzenia, koszty świadczeń socjalnych i emerytalnych), narosłych podczas realizacji badania. W tym celu muszą być prowadzone miesięczne rozliczenia czasu pracy.

Stawka dzienna będzie obliczana w oparciu o 220 dni roboczych/rok.

2. Materiały eksploatacyjne

Zwrot kosztów odbywa się na podstawie rzeczywiście poniesionych kosztów badań laboratoryjnych:

– zakupu zestawów do badań, odczynników i wszelkich możliwych do zidentyfikowania materiałów eksploatacyjnych użytych konkretnie do wykonania badania laboratoryjnego.

3. Badania na zwierzętach

Zwrot kosztów odbywa się na podstawie rzeczywiście poniesionych kosztów:

– zakupu zwierząt według wartości rynkowej,

– transportu do obiektów oraz pobytu i karmienia,

– utylizacji zwierząt wykorzystanych w doświadczeniach.

Wszystkie pozostałe wydatki na administrację oraz obsługę sekretariatu uznaje się za ujęte w "kosztach ogólnych".

4. Posiedzenia (koszty podróży)

Koszty podróży i zakwaterowania poniesione przez personel w celu udziału w posiedzeniach związanych z badaniami są kosztami kwalifikowalnymi zgodnie z zasadami ustanowionymi w załączniku IV do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 926/2011(1).

5. Koszty ogólne

Można wystąpić o zryczałtowany wkład w wysokości 7 % rzeczywistych kosztów kwalifikowalnych, wyliczony w oparciu o wszystkie koszty bezpośrednie wymienione w pkt 1-4.

6. Wydatki przedstawione przez państwa członkowskie do zwrotu w ramach wkładu finansowego Unii są wyrażone w euro i nie obejmują podatku od wartości dodanej (VAT) ani innych podatków.

7. Państwa członkowskie mogą skorygować szacunkowe budżety wymienione w załączniku II poprzez przeniesienie pomiędzy pozycjami kosztów kwalifikowalnych, pod warunkiem że tego rodzaju korekta wydatków nie będzie miała wpływu na realizację badania i nie zostaną przekroczone całkowite koszty kwalifikowalne dla projektu. Aby zwiększyć budżet jednej z pozycji o więcej niż 20 %, państwa członkowskie przedkładają do Komisji pisemny wniosek w celu uzyskania jej uprzedniej zgody.

______

(1) Dz.U. L 241 z 17.9.2011, s. 2.

ZAŁĄCZNIK  IV

Sprawozdanie finansowe

Państwo członkowskie:

Numer i tytuł projektu:

Całkowite wydatki na projekt (koszty rzeczywiste, bez VAT)

Punkt Kategoria personelu Liczba dni Stawka dzienna Ogółem
1 Personel
2 Materiały eksploatacyjne
3 Badania na zwierzętach
4 Koszty podróży związane z posiedzeniami
5 Koszty ogólne (maksymalnie 7 % kosztów całkowitych)
OGÓŁEM

Oświadczenie beneficjenta

Niniejszym oświadczamy, że:

– wydatki wymienione powyżej zostały poniesione w związku z określonymi zadaniami,

– koszty zostały rzeczywiście poniesione, rzetelnie zaksięgowane i mogą być zakwalifikowane zgodnie z przepisami decyzji Komisji 2012/349/UE(1),

– wszystkie dokumenty potwierdzające poniesienie kosztów są dostępne do celów kontroli,

– nie składano wniosków o żaden inny wkład finansowy Unii na projekty wymienione w niniejszej decyzji.

Data:

Imię, nazwisko i podpis odpowiedzialnego urzędnika ds. finansowych:

______

(1) Dz.U. L 173 z 3.7.2012, s. 12.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.173.12

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2012/349/UE w sprawie wkładu finansowego Unii dla Belgii, Niemiec, Hiszpanii, Francji, Włoch, Niderlandów i Zjednoczonego Królestwa na badania dotyczące wirusa Schmallenberg
Data aktu: 27/06/2012
Data ogłoszenia: 03/07/2012