KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie agencji ratingowych(1), w szczególności jego art. 21 ust. 4 lit. c),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 zobowiązano agencje ratingowe do udostępniania w centralnym repozytorium utworzonym przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (EUNGiPW) określonych informacji na temat ich historycznych wyników. Informacje te muszą być przekazywane w standardowym formacie przewidzianym przez EUNGiPW oraz podawane przez EUNGiPW do wiadomości publicznej, przy czym EUNGiPW publikuje także informacje stanowiące podsumowanie najważniejszych zaobserwowanych zmian. Wymogi te należy uzupełnić w odniesieniu do prezentacji udostępnianych informacji, w tym struktury, formatu, sposobu prowadzenia sprawozdawczości i okresu sprawozdawczego.
(2) Agencje ratingowe należące do grupy agencji ratingowych z siedzibą w Unii mogą osobno przesyłać sprawozdania do centralnego repozytorium. Zważywszy jednak na wysoki stopień integracji funkcjonalnej organizacji agencji ratingowych na poziomie Unii oraz w celu zwiększenia zrozumiałości statystyk, agencje ratingowe należy zachęcać do składania do centralnego repozytorium sprawozdań w ujęciu globalnym obejmujących całą grupę.
(3) W systemie centralnego repozytorium są gromadzone oraz centralnie przechowywane dane na temat ratingów kredytowych. Aby pomóc uczestnikom rynku w lepszej ocenie wiarygodności ratingów kredytowych, a tym samym wesprzeć ich w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych, centralne repozytorium powinno również przyjmować, na zasadzie dobrowolności, ratingi kredytowe wystawiane przez agencje ratingowe z państw trzecich należące do jednej grupy agencji ratingowych, które nie są jednak zatwierdzone w Unii.
(4) W celu dalszego zwiększenia zrozumiałości tworzonych statystyk sprawozdawczość obejmująca dane na temat ratingów kredytowych powinna uwzględniać wszelkie dane dotyczące okresu przynajmniej ostatnich dziesięciu lat przed wejściem w życie rozporządzenia (WE) nr 1060/2009. Od agencji ratingowej nie należy wymagać przekazywania tych danych, jeżeli jest ona w stanie wykazać, że byłoby to niewspółmierne w stosunku do skali i złożoności tych danych.
(5) Podstawą niniejszego rozporządzenia są projekty regulacyjnych standardów technicznych przedłożone Komisji przez EUNGiPW do zatwierdzenia, zgodnie z procedurą określoną w art. 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010(2).
(6) EUNGiPW przeprowadził otwarte konsultacje społeczne dotyczące projektów regulacyjnych standardów technicznych stanowiących podstawę niniejszego rozporządzenia oraz wystąpił o ich zaopiniowanie do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych utworzonej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010. EUNGiPW nie przeprowadził jednak analizy kosztów i korzyści, ponieważ uznał to za niewspółmierne do skutków projektów regulacyjnych standardów technicznych, zważywszy że Komitet Europejskich Organów Nadzoru nad Rynkiem Papierów Wartościowych (CESR) pracuje nad utworzeniem centralnego repozytorium od 2010 r., a projekty standardów technicznych stanowią odzwierciedlenie funkcjonowania istniejącego systemu i nie nakładają nowych istotnych wymogów. Dlatego też uznano, że wprowadzenie tych standardów technicznych nie będzie oznaczało nałożenia znacznych dodatkowych kosztów na EUNGiPW lub agencje ratingowe,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
______(1) Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 1.
(2) Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84.
(3)Rozporządzenie (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1).