uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie agencji ratingowych(1), w szczególności jego art. 21 ust. 4 lit. c),
(1) W art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 zobowiązano agencje ratingowe do udostępniania w centralnym repozytorium utworzonym przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (EUNGiPW) określonych informacji na temat ich historycznych wyników. Informacje te muszą być przekazywane w standardowym formacie przewidzianym przez EUNGiPW oraz podawane przez EUNGiPW do wiadomości publicznej, przy czym EUNGiPW publikuje także informacje stanowiące podsumowanie najważniejszych zaobserwowanych zmian. Wymogi te należy uzupełnić w odniesieniu do prezentacji udostępnianych informacji, w tym struktury, formatu, sposobu prowadzenia sprawozdawczości i okresu sprawozdawczego.
(2) Agencje ratingowe należące do grupy agencji ratingowych z siedzibą w Unii mogą osobno przesyłać sprawozdania do centralnego repozytorium. Zważywszy jednak na wysoki stopień integracji funkcjonalnej organizacji agencji ratingowych na poziomie Unii oraz w celu zwiększenia zrozumiałości statystyk, agencje ratingowe należy zachęcać do składania do centralnego repozytorium sprawozdań w ujęciu globalnym obejmujących całą grupę.
(3) W systemie centralnego repozytorium są gromadzone oraz centralnie przechowywane dane na temat ratingów kredytowych. Aby pomóc uczestnikom rynku w lepszej ocenie wiarygodności ratingów kredytowych, a tym samym wesprzeć ich w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych, centralne repozytorium powinno również przyjmować, na zasadzie dobrowolności, ratingi kredytowe wystawiane przez agencje ratingowe z państw trzecich należące do jednej grupy agencji ratingowych, które nie są jednak zatwierdzone w Unii.
(4) W celu dalszego zwiększenia zrozumiałości tworzonych statystyk sprawozdawczość obejmująca dane na temat ratingów kredytowych powinna uwzględniać wszelkie dane dotyczące okresu przynajmniej ostatnich dziesięciu lat przed wejściem w życie rozporządzenia (WE) nr 1060/2009. Od agencji ratingowej nie należy wymagać przekazywania tych danych, jeżeli jest ona w stanie wykazać, że byłoby to niewspółmierne w stosunku do skali i złożoności tych danych.
(5) Podstawą niniejszego rozporządzenia są projekty regulacyjnych standardów technicznych przedłożone Komisji przez EUNGiPW do zatwierdzenia, zgodnie z procedurą określoną w art. 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010(2).
(6) EUNGiPW przeprowadził otwarte konsultacje społeczne dotyczące projektów regulacyjnych standardów technicznych stanowiących podstawę niniejszego rozporządzenia oraz wystąpił o ich zaopiniowanie do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych utworzonej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010. EUNGiPW nie przeprowadził jednak analizy kosztów i korzyści, ponieważ uznał to za niewspółmierne do skutków projektów regulacyjnych standardów technicznych, zważywszy że Komitet Europejskich Organów Nadzoru nad Rynkiem Papierów Wartościowych (CESR) pracuje nad utworzeniem centralnego repozytorium od 2010 r., a projekty standardów technicznych stanowią odzwierciedlenie funkcjonowania istniejącego systemu i nie nakładają nowych istotnych wymogów. Dlatego też uznano, że wprowadzenie tych standardów technicznych nie będzie oznaczało nałożenia znacznych dodatkowych kosztów na EUNGiPW lub agencje ratingowe,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
(1) Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 1.
(2) Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84.
(3)Rozporządzenie (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.140.17 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 448/2012 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących prezentacji informacji, które agencje ratingowe udostępniają w centralnym repozytorium utworzonym przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych |
| Data aktu: | 21/03/2012 |
| Data ogłoszenia: | 30/05/2012 |
| Data wejścia w życie: | 19/06/2012 |