Rozporządzenie delegowane 392/2012 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykietowania energetycznego suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) NR 392/2012
z dnia 1 marca 2012 r.
uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykietowania energetycznego suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie, zużycia energii oraz innych zasobów przez produkty związane z energią 1 , w szczególności jej art. 10,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2010/30/UE zobowiązuje Komisję do przyjęcia aktów delegowanych w sprawie etykietowania produktów związanych z energią przedstawiających znaczący potencjał oszczędności energii oraz wykazujących znaczne różnice, jeśli chodzi o poziomy wydajności przy równorzędnej funkcjonalności.

(2) Przepisy dotyczące etykietowania energetycznego suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych ustanowione zostały dyrektywą Komisji 95/13/WE z dnia 23 maja 1995 r. wykonującą dyrektywę Rady 92/75/EWG w zakresie etykiet efektywności energetycznej suszarek bębnowych typu domowego 2 .

(3) Energia zużywana przez suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych stanowi istotną część zapotrzebowania gospodarstw domowych na energię w Unii. Oprócz uzyskanej już poprawy efektywności energetycznej możliwe jest dalsze istotne ograniczenie zużycia energii przez suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych.

(4) Należy uchylić dyrektywę 95/13/WE oraz ustanowić nowe przepisy niniejszym rozporządzeniem, tak aby etykieta efektywności energetycznej stanowiła rzeczywistą zachętę dla dostawców do dalszej poprawy efektywności energetycznej suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych oraz aby przyspieszyć przemiany rynkowe zmierzające w kierunku energooszczędnych technologii.

(5) Pralko-suszarki dla gospodarstw domowych objęte są dyrektywą Komisji 96/60/WE z dnia 19 września 1996 r. wykonującą dyrektywę Rady 92/75/EWG w zakresie etykiet efektywności energetycznej pralko-suszarek bębnowych typu domowego 3 . Posiadają one szczególne cechy i w związku z tym należy wyłączyć je z zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia.

(6) Informacje zamieszczone na etykiecie powinny być uzyskane przy zastosowaniu rzetelnych, dokładnych i powtarzalnych procedur pomiarowych z uwzględnieniem uznanych najnowocześniejszych metod pomiarowych, w tym, jeżeli są dostępne, zharmonizowanych norm przyjętych przez europejskie organy normalizacyjne wymienione w załączniku I do dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w dziedzinie norm i przepisów technicznych 4 .

(7) Niniejsze rozporządzenie powinno określać jednolity wzór i treść etykiety dla suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych, w tym suszarek gazowych.

(8) Ponadto niniejsze rozporządzenie powinno określać wymogi dotyczące dokumentacji technicznej i karty produktu dla suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych.

(9) Niniejsze rozporządzenie powinno także określać wymogi dotyczące informacji, jakie należy podawać w przypadku wszelkich form sprzedaży na odległość i reklam suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych oraz wszelkich postaci technicznych materiałów promocyjnych dotyczących tego rodzaju urządzeń.

(10) Należy przewidzieć przegląd przepisów niniejszego rozporządzenia w celu uwzględnienia postępu technicznego.

(11) Aby ułatwić przejście od stosowania dyrektywy 95/13/WE do stosowania niniejszego rozporządzenia, suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych opatrzone etykietą zgodnie z niniejszym rozporządzeniem należy uznać za spełniające wymogi dyrektywy 95/13/WE.

(12) W związku z tym należy uchylić dyrektywę 95/13/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Przedmiot i zakres stosowania

1. 
Niniejsze rozporządzenie ustanawia wymogi dotyczące etykietowania i umieszczania dodatkowych informacji o produkcie w odniesieniu do elektrycznych zasilanych sieciowo i gazowych suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych oraz suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych do zabudowy, łącznie z suszarkami bębnowymi sprzedawanymi do użytku innego niż w gospodarstwach domowych.
2. 
Niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do pralko-suszarek dla gospodarstw domowych oraz wirówek dla gospodarstw domowych.
Artykuł 2

Definicje

Poza definicjami ustalonymi w art. 2 dyrektywy 2010/30/UE do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych" oznacza urządzenie, w którym suszy się tkaniny dzięki wprawieniu w ruch bębna obrotowego, przez który przechodzi ogrzane powietrze, i które zostało zaprojektowane do wykorzystania głównie do celów innych niż zawodowe;
2)
"suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych do zabudowy" oznacza suszarkę bębnową dla gospodarstw domowych przeznaczoną do montażu w szafce, w odpowiedniej niszy w ścianie lub podobnym miejscu, wymagającą zabudowy;
3)
"pralko-suszarka dla gospodarstw domowych" oznacza pralkę dla gospodarstw domowych, która posiada zarówno funkcję wirowania, jak i urządzenie służące do suszenia tkanin, zazwyczaj poprzez ogrzewanie i odwirowywanie;
4)
"wirówka dla gospodarstw domowych", znana również na rynku jako "wirówka", oznacza urządzenie, w którym woda jest usuwana z tkanin dzięki wirowaniu bębna obrotowego oraz odprowadzana za pomocą automatycznej pompy, i które zostało zaprojektowane do wykorzystania głównie do celów innych niż zawodowe;
5)
"suszarka bębnowa wywiewowa" oznacza suszarkę bębnową, która pobiera świeże powietrze, przepuszcza je przez tkaniny oraz odprowadza powstałe wilgotne powietrze do pomieszczenia lub na zewnątrz;
6)
"suszarka bębnowa kondensacyjna" oznacza suszarkę bębnową, która posiada urządzenie (wykorzystujące proces skraplania albo dowolny inny sposób) do usuwania wilgoci z powietrza używanego w procesie suszenia;
7)
"automatyczna suszarka bębnowa" oznacza suszarkę bębnową, która przerywa proces suszenia w przypadku stwierdzenia określonej zawartości wilgoci we wsadzie, na przykład za pomocą czujnika przewodności właściwej lub temperatury;
8)
"nieautomatyczna suszarka bębnowa" oznacza suszarkę bębnową, która przerywa proces suszenia po upływie z góry określonego czasu, kontrolowanego zazwyczaj za pomocą zegara, ale która może być również wyłączana ręcznie;
9)
"program" oznacza zbiór operacji, które zostały zdefiniowane fabrycznie i uznane przez dostawcę za odpowiednie do suszenia określonych rodzajów tkanin;
10)
"cykl" oznacza pełny proces suszenia zdefiniowany dla wybranego programu;
11)
"czas programu" oznacza czas, jaki upływa od rozpoczęcia programu do zakończenia programu, z wyłączeniem wszelkich opóźnień zaprogramowanych przez użytkownika końcowego;
12)
"pojemność znamionowa" oznacza maksymalną masę w kg wsadu suchego danego rodzaju tkanin określoną przez dostawcę w odstępach 0,5 kg, jaką suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych może wysuszyć w ramach wybranego programu, jeżeli zostanie załadowana zgodnie z instrukcjami dostawcy;
13)
"częściowe załadowanie" oznacza załadowanie suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych połową pojemności znamionowej dla danego programu;
14)
"wydajność skraplania" oznacza stosunek masy wilgoci skroplonej przez suszarkę bębnową kondensacyjną do masy wilgoci usuniętej z wsadu na koniec cyklu;
15)
"tryb wyłączenia" oznacza stan suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych, w którym jest ona wyłączona za pomocą elementów sterujących lub wyłączników dostępnych dla użytkownika końcowego i przeznaczonych do użycia przez użytkownika końcowego w czasie normalnej eksploatacji w celu uzyskania najniższego zużycia energii, jakie można utrzymać przez nieokreślony czas, gdy suszarka bębnowa jest podłączona do źródła zasilania i użytkowana zgodnie z instrukcjami dostawcy; w przypadku braku elementów sterujących lub wyłączników dostępnych dla użytkownika końcowego "tryb wyłączenia" oznacza stan osiągnięty przez suszarkę bębnową dla gospodarstw domowych po samoczynnym powrocie do ustalonego stanu zużycia energii;
16)
"tryb czuwania" oznacza tryb najniższego zużycia energii, jaki można utrzymać przez nieokreślony czas po zakończeniu programu bez jakiejkolwiek dalszej interwencji użytkownika końcowego poza rozładowaniem suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych;
17)
"równoważna suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych" oznacza wprowadzony do obrotu model suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych, którego pojemność znamionowa, parametry techniczne i użytkowe, zużycie energii, wydajność skraplania (w stosownych przypadkach), czas standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych oraz poziom emitowanego hałasu w trakcie suszenia są takie same jak innego modelu takiej suszarki wprowadzonego do obrotu pod innym numerem kodu handlowego przez tego samego dostawcę;
18)
"użytkownik końcowy" oznacza konsumenta nabywającego lub zamierzającego nabyć suszarkę bębnową dla gospodarstw domowych;
19)
"punkt sprzedaży" oznacza miejsce, gdzie suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych są wystawiane lub oferowane na sprzedaż, do wynajmu lub w sprzedaży ratalnej;
20)
"standardowy program suszenia tkanin bawełnianych" oznacza cykl suszenia tkanin bawełnianych o początkowej zawartości wilgoci we wsadzie wynoszącej 60 %, prowadzący do uzyskania resztkowej zawartości wilgoci we wsadzie wynoszącej 0 %.
Artykuł 3

Obowiązki dostawców

Dostawcy dopilnowują, aby:

a)
każda suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych była dostarczana wraz z drukowaną etykietą uwzględniającą format oraz informacje określone w załączniku I;
b)
karta produktu określona w załączniku II była dostępna;
c)
dokumentacja techniczna określona w załączniku III była udostępniana na żądanie organom państw członkowskich oraz Komisji;
d)
każda reklama konkretnego modelu suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych zawierała oznaczenie klasy efektywności energetycznej, jeżeli reklama przedstawia informacje na temat zużycia energii lub ceny;
e)
wszelkie techniczne materiały promocyjne dotyczące konkretnego modelu suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych, które opisują jego szczegółowe parametry techniczne, zawierały oznaczenie klasy efektywności energetycznej tego modelu;
f) 5
 dystrybutorom każdego modelu suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych wprowadzonej do obrotu od dnia 1 stycznia 2015 r. z nowym identyfikatorem modelu udostępniono etykietę elektroniczną uwzględniającą format oraz informacje określone w załączniku I. Może ona również być udostępniona dystrybutorom innych modeli suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych;
g) 6
 dystrybutorom każdego modelu suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych wprowadzonej do obrotu od dnia 1 stycznia 2015 r. z nowym identyfikatorem modelu udostępniono elektroniczną kartę produktu określoną w załączniku II. Może ona również być udostępniona dystrybutorom innych modeli suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych.
Artykuł 4

Obowiązki dystrybutorów

Dystrybutorzy dopilnowują, aby:

a)
każda suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych w punkcie sprzedaży była opatrzona na zewnątrz etykietą dostarczoną przez dostawców zgodnie z art. 3 lit. a), z przodu lub na górze urządzenia, w taki sposób, aby była ona wyraźnie widoczna;
b) 7
 suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych oferowane na sprzedaż, do wypożyczenia lub w sprzedaży ratalnej użytkownikowi końcowemu, który nie może zobaczyć oferowanego produktu, jak określono w art. 7 dyrektywy 2010/30/UE, były wprowadzane do obrotu wraz z informacjami dostarczanymi przez dostawców zgodnie z załącznikiem IV do niniejszego rozporządzenia. Jednak jeżeli oferta przedstawiana jest przez internet i udostępniono etykietę elektroniczną i elektroniczną kartę produktu zgodnie z art. 3 lit. f) i g), zastosowanie mają przepisy załącznika VIII;
c)
każda reklama konkretnego modelu suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych zawierała oznaczenie klasy efektywności energetycznej, jeżeli reklama przedstawia informacje na temat zużycia energii lub ceny;
d)
wszelkie techniczne materiały promocyjne dotyczące konkretnego modelu suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych, które opisują jego szczegółowe parametry techniczne, zawierały oznaczenie klasy efektywności energetycznej tego modelu.
Artykuł 5

Metody pomiarowe

Informacje, o których mowa w art. 3 i 4, uzyskuje się przy zastosowaniu rzetelnych, dokładnych i powtarzalnych procedur pomiarowych z uwzględnieniem uznanych, najnowocześniejszych metod pomiarowych.

Artykuł 6

Procedura weryfikacji do celów nadzoru rynku

Państwa członkowskie stosują procedurę określoną w załączniku V do oceny zgodności deklarowanej klasy efektywności energetycznej, zużycia energii na cykl, klasy wydajności skraplania (w stosownych przypadkach), pojemności znamionowej, zużycia energii w trybie wyłączenia i w trybie czuwania, czasu trwania trybu czuwania, czasu programu oraz poziomu emitowanego hałasu.

Artykuł 7

Przegląd

Przed upływem pięciu lat od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia Komisja dokonuje jego przeglądu w kontekście postępu technicznego. Przegląd obejmuje w szczególności ocenę dopuszczalnych odchyleń na potrzeby weryfikacji, określonych w załączniku V.

Artykuł 8  8

Uchylenie

Dyrektywa 95/13/WE traci moc z dniem 29 maja 2013 r.

Artykuł 9  9

Przepisy przejściowe

1. 
Artykuł 3 lit. d) i e) oraz art. 4 lit. b), c) i d) nie mają zastosowania do drukowanych reklam oraz drukowanych technicznych materiałów promocyjnych opublikowanych przed dniem 29 września 2013 r.
2. 
Suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych wprowadzane do obrotu przed dniem 29 września 2013 r. muszą spełniać wymogi przepisów dyrektywy 95/13/WE.
3. 
Suszarki bębnowe dla gospodarstw domowych, które spełniają wymogi przepisów niniejszego rozporządzenia i które są wprowadzane do obrotu lub oferowane do sprzedaży, wynajmu lub w sprzedaży ratalnej przed dniem 29 września 2013 r., uznaje się za spełniające wymogi dyrektywy 95/13/WE.
Artykuł 10

Wejście w życie i stosowanie

1. 
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
2.  10
 Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 29 maja 2013 r. Jednakże art. 3 lit. d) i e) oraz art. 4 lit. b), c) i d) stosuje się od dnia 29 września 2012 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 1 marca 2012 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK I  11  

Etykieta

ZAŁĄCZNIK II  12  

Karta produktu

1.
Informacje w karcie produktu suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych muszą być podawane w poniższej kolejności oraz muszą być zawarte w broszurze dotyczącej produktu lub innych materiałach dostarczanych wraz z produktem:
a)
nazwa dostawcy lub jego znak towarowy;
b)
identyfikator modelu dostawcy, co oznacza kod, zazwyczaj alfanumeryczny, odróżniający określony model suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych od innych modeli o takim samym znaku towarowym lub z taką samą nazwą dostawcy;
c)
pojemność znamionowa, wyrażona w kg tkanin bawełnianych, dla standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym załadowaniu;
d)
informacja, czy suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych jest suszarką wywiewową, suszarką kondensacyjną czy gazową;
e)
klasa efektywności energetycznej określona zgodnie z pkt 1 załącznika VI;
f)
w przypadku elektrycznych zasilanych sieciowo suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych:

ważone roczne zużycie energii (AEC), w zaokrągleniu w górę do jednego miejsca po przecinku; opisuje się je w następujący sposób: "Zużycie energii wynoszące 'X' kWh rocznie na podstawie 160 cykli suszenia w przypadku standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym i częściowym załadowaniu oraz zużycia energii w trybach niskiego zużycia energii. Rzeczywiste zużycie energii na cykl zależy od sposobu użytkowania urządzenia.";

w przypadku gazowych suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych:

ważone roczne zużycie energii (AEC(Gas)), w zaokrągleniu w górę do jednego miejsca po przecinku; opisuje się je w następujący sposób: "Zużycie energii wynoszące 'X' kWh [gaz] rocznie na podstawie 160 cykli suszenia w przypadku standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym i częściowym załadowaniu. Rzeczywiste zużycie energii na cykl zależy od sposobu użytkowania urządzenia.";

i

ważone roczne zużycie energii (AEC(Gas)el), w zaokrągleniu w górę do jednego miejsca po przecinku; opisuje się je w następujący sposób: "Zużycie energii wynoszące 'X' kWh rocznie na podstawie 160 cykli suszenia w przypadku standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym i częściowym załadowaniu oraz zużycia energii w trybach niskiego zużycia energii. Rzeczywiste zużycie energii na cykl zależy od sposobu użytkowania urządzenia.";

g)
informacja, czy suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych jest suszarką automatyczną czy suszarką nieautomatyczną;
h)
jeżeli suszarce bębnowej dla gospodarstw domowych przyznano "oznakowanie ekologiczne UE" zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 66/2010, można podać tę informację;
i)
zużycie energii (Edr, Edr½, Egdr, Egdr½, Egdr, Egdr½,a) w przypadku standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym i częściowym załadowaniu;
j)
zużycie energii w trybie wyłączenia (Po) oraz w trybie czuwania (Pl) w przypadku standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym załadowaniu;
k)
jeżeli suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych jest wyposażona w system zarządzania energią, czas trwania trybu czuwania;
l)
wskazanie, że "standardowy program suszenia tkanin bawełnianych" przy pełnym i częściowym załadowaniu oznacza standardowy program suszenia, do którego odnoszą się informacje zawarte na etykiecie oraz w karcie, że jest on odpowiedni do suszenia tkanin bawełnianych o normalnym poziomie wilgotności oraz że jest najbardziej efektywnym programem pod względem zużycia energii w przypadku tkanin bawełnianych;
m)
ważony czas programu (Tt) dla standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym i częściowym załadowaniu, wyrażony w minutach i w zaokrągleniu do najbliższej minuty, a także czas programu dla standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym załadowaniu (Tdr) oraz czas programu dla standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy częściowym załadowaniu (Tdry½), wyrażone w minutach i w zaokrągleniu do najbliższej minuty;
n)
jeżeli suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych jest suszarką kondensacyjną, klasa wydajności skraplania zgodnie z pkt 2 załącznika VI, wyrażona jako "klasa X wydajności skraplania w skali od G (najmniejsza wydajność) do A (największa wydajność)"; dane te mogą zostać wyrażone w inny sposób, pod warunkiem że wynika z niego, że skala rozpoczyna się od G (najmniejsza wydajność), a kończy na A (największa wydajność);
o)
jeżeli suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych jest suszarką kondensacyjną, średnie wydajności skraplania Cdryi Cdry½dla standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym załadowaniu i przy częściowym załadowaniu oraz ważona wydajność skraplania (Ct) dla standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym i częściowym załadowaniu, wyrażone w procentach i w zaokrągleniu do najbliższego pełnego procentu;
p)
poziom mocy akustycznej (średnia wartość ważona - LWA) w przypadku standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym załadowaniu, wyrażony w dB, w zaokrągleniu do najbliższej liczby całkowitej;
q)
jeżeli suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych jest przeznaczona do zabudowy, odpowiednia informacja na ten temat.
2.
Jedna karta produktu może dotyczyć większej liczby modeli suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych dostarczanych przez tego samego dostawcę.
3.
Informacje zawarte w karcie mogą zostać podane w formie reprodukcji etykiety, w wersji kolorowej lub czarnobiałej. W takim przypadku muszą również zostać podane informacje wymienione w pkt 1, które nie znajdują się na etykiecie.

ZAŁĄCZNIK III  13  

Dokumentacja techniczna

1.
Dokumentacja techniczna, o której mowa w art. 3 lit. c), zawiera:
a)
nazwę i adres dostawcy;
b)
ogólny opis modelu suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych, wystarczający dla jej łatwej i jednoznacznej identyfikacji;
c)
w stosownych przypadkach, odniesienia do zastosowanych zharmonizowanych norm;
d)
w stosownych przypadkach, pozostałe zastosowane normy i specyfikacje techniczne;
e)
identyfikację i podpis osoby upoważnionej do składania oświadczeń woli w imieniu dostawcy;
f)
następujące parametry techniczne pomiarów:
(i)
w przypadku elektrycznych zasilanych sieciowo suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych:

zużycie energii (Edry,, Egdry, , Egdry,a, ) w przypadku standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym i częściowym załadowaniu;

w przypadku gazowych suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych:

ważone roczne zużycie energii (AEC(Gas)), w zaokrągleniu w górę do jednego miejsca po przecinku; opisuje się je w następujący sposób:"Zużycie energii wynoszące'X' kWh [gaz] rocznie na podstawie 160 cykli suszenia w przypadku standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym i częściowym załadowaniu. Rzeczywiste zużycie energii na cykl zależy od sposobu użytkowania urządzenia."";

i

ważone roczne zużycie energii (AEC(Gas)el), w zaokrągleniu w górę do jednego miejsca po przecinku; opisuje się je w następujący sposób: "Zużycie energii wynoszące 'X' kWh rocznie na podstawie 160 cykli suszenia w przypadku standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym i częściowym załadowaniu oraz zużycia energii w trybach niskiego zużycia energii. Rzeczywiste zużycie energii na cykl zależy od sposobu użytkowania urządzenia.";

(ii)
zużycie energii w trybie wyłączenia oraz zużycie energii w trybie czuwania;
(iii)
czas programu dla "standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym załadowaniu" (Tdr) oraz czas programu dla "standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy częściowym załadowaniu"' (Tdry½), wyrażone w minutach i w zaokrągleniu do najbliższej minuty;
(iv)
jeżeli suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych jest wyposażona w system zarządzania energią, czas trwania trybu czuwania;
(v)
jeżeli suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych jest suszarką kondensacyjną, średnia wydajność skraplania Cdrdla standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym załadowaniu oraz średnia wydajność skraplania Cdry½dla standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy częściowym załadowaniu;
(vi)
poziom mocy akustycznej;
g)
wyniki obliczeń przeprowadzonych zgodnie z załącznikiem VII.
2.
Jeżeli informacje zawarte w dokumentacji technicznej dla określonego modelu suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych otrzymano na podstawie obliczeń opartych na projekcie lub ekstrapolacji danych dotyczących innych równoważnych suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych, bądź na podstawie obydwu tych elementów, dokumentacja powinna uwzględniać szczegóły takich obliczeń lub ekstrapolacji, bądź obydwu tych elementów, a także badań przeprowadzonych przez dostawców w celu weryfikacji dokładności przeprowadzonych obliczeń. Informacje obejmują także wykaz wszystkich pozostałych równoważnych modeli suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych, jeśli informacje uzyskano na tej samej podstawie.

ZAŁĄCZNIK IV  14  

Informacje, które należy podawać w przypadkach, gdy użytkownicy końcowi nie mogą zobaczyć oferowanego produktu

1.
Informacje, o których mowa w art. 4 lit. b), podaje się w następującej kolejności:
a)
pojemność znamionowa, wyrażona w kg tkanin bawełnianych, dla standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym załadowaniu;
b)
informacja, czy suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych jest suszarką wywiewową, suszarką kondensacyjną czy gazową;
c)
klasa efektywności energetycznej określona zgodnie z pkt 1 załącznika VI;
d)
w przypadku elektrycznych zasilanych sieciowo suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych:

ważone roczne zużycie energii (AEC), w zaokrągleniu w górę do najbliższej liczby całkowitej, opisane jako: "Zużycie energii wynoszące 'X' kWh rocznie na podstawie 160 cykli suszenia w przypadku standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym i częściowym załadowaniu oraz zużycia energii w trybach niskiego zużycia energii. Rzeczywiste zużycie energii na cykl zależy od sposobu użytkowania urządzenia.";

w przypadku gazowych suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych:

ważone roczne zużycie energii (AEC(Gas)), w zaokrągleniu w górę do jednego miejsca po przecinku; opisuje się je w następujący sposób: "Zużycie energii wynoszące 'X' kWh [gaz] rocznie na podstawie 160 cykli suszenia w przypadku standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym i częściowym załadowaniu. Rzeczywiste zużycie energii na cykl zależy od sposobu użytkowania urządzenia.";

i

ważone roczne zużycie energii (AEC(Gas)el), w zaokrągleniu w górę do jednego miejsca po przecinku; opisuje się je w następujący sposób: "Zużycie energii wynoszące 'X' kWh rocznie na podstawie 160 cykli suszenia w przypadku standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym i częściowym załadowaniu oraz zużycia energii w trybach niskiego zużycia energii. Rzeczywiste zużycie energii na cykl zależy od sposobu użytkowania urządzenia.";

e)
informacja, czy suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych jest suszarką automatyczną czy suszarką nieautomatyczną;
f)
zużycie energii (Edry, , Egdry, , Egdry,a, ) w przypadku standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym i częściowym załadowaniu, w zaokrągleniu w górę do dwóch miejsc po przecinku i obliczone zgodnie z załącznikiem VII;
g)
zużycie energii w trybie wyłączenia (Po) oraz w trybie czuwania (Pl) dla standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym załadowaniu;
h)
czas programu dla "standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym załadowaniu" (Tdr) oraz czas programu dla "standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy częściowym załadowaniu"' (Tdr½), wyrażone w minutach i w zaokrągleniu do najbliższej minuty, obliczone zgodnie z załącznikiem VII;
i)
jeżeli suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych jest suszarką kondensacyjną, klasa wydajności skraplania zgodnie z pkt 2 załącznika VI;
j)
poziom mocy akustycznej (średnia wartość ważona - LWA) w przypadku standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym załadowaniu, wyrażony w dB i w zaokrągleniu do najbliższej liczby całkowitej;
k)
jeżeli suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych jest przeznaczona do zabudowy, odpowiednia informacja na ten temat.
2.
Wszelkie pozostałe informacje zawarte w karcie produktu podaje się w formie i kolejności określonej w załączniku II.
3.
Wielkość i rodzaj czcionki użyte do drukowania lub przedstawienia informacji określonych w niniejszym załączniku muszą być czytelne.

ZAŁĄCZNIK V  15  

Weryfikacja zgodności produktu przez organy nadzoru rynku

Określone w niniejszym załączniku dopuszczalne odchylenia na potrzeby weryfikacji odnoszą się wyłącznie do weryfikacji zmierzonych parametrów prowadzonej przez organy państwa członkowskiego i nie mogą być stosowane przez dostawcę jako dopuszczalne tolerancje do określania wartości w dokumentacji technicznej. Wartości i klasy na etykiecie lub w karcie produktu nie mogą być korzystniejsze dla dostawcy niż wartości podane w dokumentacji technicznej.

Weryfikując zgodność modelu produktu z wymaganiami ustanowionymi w niniejszym rozporządzeniu delegowanym, organy państw członkowskich stosują do celów wymagań, o których mowa w niniejszym załączniku, następującą procedurę:

1.
Organy państwa członkowskiego poddają weryfikacji tylko jedno urządzenie danego modelu.
2.
Model uznaje się za zgodny z mającymi zastosowanie wymogami, jeżeli:
a)
wartości podane w dokumentacji technicznej zgodnie z art. 5 lit. b) dyrektywy 2010/30/UE (wartości deklarowane) oraz, w stosownych przypadkach, wartości zastosowane do obliczenia tych wartości nie są korzystniejsze dla dostawcy niż odpowiadające im wartości podane w wynikach testów zgodnie z ppkt (iii) wspomnianego artykułu; oraz
b)
wartości podane na etykiecie i w karcie produktu nie są bardziej korzystne dla dostawcy niż wartości deklarowane, a podana klasa efektywności energetycznej nie jest bardziej korzystna dla dostawcy niż klasa ustalona za pomocą wartości deklarowanych; oraz
c)
gdy organy państwa członkowskiego badają jedno urządzenie danego modelu, wartości ustalone (wartości istotnych parametrów oraz wartości wyliczone na podstawie tych pomiarów) są zgodne z odpowiednimi dopuszczalnymi odchyleniami na potrzeby weryfikacji podanymi w tabeli 1.
3.
W przypadku nieuzyskania wyników, o których mowa w pkt 2 lit. a) lub b), uznaje się, że dany model oraz wszystkie modele suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych wymienione jako równoważne w dokumentacji technicznej dostawcy nie spełniają wymogów niniejszego rozporządzenia delegowanego.
4.
W przypadku nieuzyskania wyniku, o którym mowa w pkt 2 lit. c), organy państwa członkowskiego wykonują badania trzech wybranych dodatkowych egzemplarzy tego samego modelu. Alternatywnie, trzy wybrane dodatkowe urządzenia mogą być egzemplarzami jednego lub kilku różnych modeli, które zostały wymienione jako modele równoważne w dokumentacji technicznej dostawcy.
5.
Model uznaje się za zgodny z mającymi zastosowanie wymogami, jeżeli odnosząca się do wspomnianych trzech egzemplarzy średnia arytmetyczna wartości ustalonych pozostaje w zgodzie z odpowiednimi dopuszczalnymi odchyleniami na potrzeby weryfikacji podanymi w tabeli 1.
6.
W przypadku nieuzyskania wyniku, o którym mowa w pkt 5, uznaje się, że dany model oraz wszystkie modele suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych wymienione jako równoważne w dokumentacji technicznej dostawcy nie spełniają wymogów niniejszego rozporządzenia delegowanego.
7.
Po podjęciu decyzji w sprawie niezgodności modelu zgodnie z pkt 3 i 6 organy państwa członkowskiego przekazują wszelkie istotne informacje organom pozostałych państw członkowskich oraz Komisji.

Organy państw członkowskich stosują procedury pomiarowe uwzględniające powszechnie uznane, zgodne z aktualnym stanem nauki, wiarygodne, dokładne i odtwarzalne metody pomiarowe, w tym metody określone w dokumentach, których numery referencyjne zostały opublikowane w tym celu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Organy państwa członkowskiego stosują metody pomiaru i obliczeń określone w załączniku VII.

Do celów wymagań, o których mowa w niniejszym załączniku, organy państwa członkowskiego stosują wyłącznie dopuszczalne odchylenia na potrzeby weryfikacji określone w tabeli 1 i stosują wyłącznie procedurę opisaną w pkt 1-7. Nie stosuje się innych odchyleń, takich jak odchylenia określone w zharmonizowanych normach, ani innej metody pomiaru.

Tabela 1

Dopuszczalne odchylenia na potrzeby weryfikacji

Parametry Dopuszczalne odchylenia na potrzeby weryfikacji
Ważone roczne zużycie energii (AEC) Wartość ustalona nie może przekraczać deklarowanej wartości AEC o więcej niż 6 %.
Ważone zużycie energii (Et) Wartość ustalona nie może przekraczać deklarowanej wartości Et o więcej niż 6 %.
Ważona wydajność skraplania (Ct) Wartość ustalona nie może być niższa od deklarowanej wartości Ct o więcej niż 6 %.
Ważony czas programu (Tt) Wartość ustalona nie może przekraczać deklarowanej wartości Tt o więcej niż 6 %.
Zużycie energii w trybie wyłączenia i w trybie czuwania (Pooraz Pl) Wartości ustalone zużycia energii Poi Plwynoszące powyżej 1,00 W nie mogą przekraczać deklarowanych wartości Poi Plo więcej niż 6 %. Wartość ustalona zużycia energii Poi Plwynosząca 1,00 W lub mniej nie może przekraczać deklarowanych wartości Poi Pl o więcej niż 0,10 W.
Czas trwania trybu czuwania (Tl) Wartość ustalona nie może przekraczać deklarowanej wartości Tl o więcej niż 6 %.
Poziom mocy akustycznej, LWA Wartość ustalona nie może przekraczać deklarowanej wartości LWA.

ZAŁĄCZNIK VI  16  

Klasy efektywności energetycznej oraz klasy wydajności skraplania

1.
KLASY EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ

Klasę efektywności energetycznej suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych ustala się na podstawie jej współczynnika efektywności energetycznej (EEI) określonego w tabeli 1.

Współczynnik efektywności energetycznej (EEI) suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych ustala się zgodnie z pkt 1 załącznika VII.

Tabela 1

Klasy efektywności energetycznej

Klasa efektywności energetycznej Współczynnik efektywności energetycznej
A+++ (największa efektywność) EEI < 24
A++ 24 ≤ EEI < 32
A+ 32 ≤ EEI < 42
A 42 ≤ EEI < 65
B 65 ≤ EEI < 76
C 76 ≤ EEI < 85
D (najmniejsza efektywność) 85 ≤ EEI
2.
KLASY WYDAJNOŚCI SKRAPLANIA

Klasę wydajności skraplania suszarki bębnowej kondensacyjnej dla gospodarstw domowych ustala się na podstawie ważonej wydajności skraplania (Ct) określonej w tabeli 2.

Ważoną wydajność skraplania (Ct) suszarki bębnowej kondensacyjnej dla gospodarstw domowych ustala się zgodnie z pkt 3 załącznika VII.

Tabela 2

Klasy wydajności skraplania

Klasa wydajności skraplania Ważona wydajność skraplania
A (największa wydajność) Ct > 90
B 80 < Ct ≤ 90
C 70 < Ct ≤ 80
D 60 < Ct ≤ 70
E 50 < Ct ≤ 60
F 40 < Ct ≤ 50
G (najmniejsza wydajność) Ct≤ 40

ZAŁĄCZNIK VII

Metody obliczania współczynnika efektywności energetycznej oraz ważonej wydajności skraplania

1.
OBLICZANIE WSPÓŁCZYNNIKA EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ

W celu obliczenia współczynnika efektywności energetycznej (EEI) modelu suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych porównuje się ważone roczne zużycie energii przez taką suszarkę w przypadku standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym i częściowym załadowaniu ze standardowym rocznym zużyciem energii przez tę suszarkę.

a)
Współczynnik efektywności energetycznej (EEI) oblicza się w następujący sposób, w zaokrągleniu do jednego miejsca po przecinku:

gdzie:

AEC = ważone roczne zużycie energii przez suszarkę bębnową dla gospodarstw domowych,

SAEC = standardowe roczne zużycie energii przez suszarkę bębnową dla gospodarstw domowych.

b)
Standardowe roczne zużycie energii (SAEC) oblicza się w kWh/rok w następujący sposób, w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku:
w przypadku wszelkich suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych innych niż suszarki wywiewowe:

SAEC = 140 × c0,8

w przypadku suszarek bębnowych wywiewowych dla gospodarstw domowych:

gdzie:

c oznacza pojemność znamionową suszarki bębnowej dla gospodarstw domowych w przypadku standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych,

Ttoznacza ważony czas programu dla standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych.

c)
Ważone roczne zużycie energii (AEC) oblicza się w kWh/rok w następujący sposób, w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku:
(i)
gdzie:

Et = ważone zużycie energii, wyrażone w kWh, w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku,

Po = energia elektryczna w trybie wyłączenia dla standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym załadowaniu, wyrażona w W, w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku,

Pl = energia elektryczna w trybie czuwania dla standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym załadowaniu, wyrażona w W, w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku,

Tt = ważony czas programu, wyrażony w minutach, w zaokrągleniu do najbliższej minuty,

160 = całkowita liczba cykli suszenia rocznie.

(ii)
Jeżeli suszarka bębnowa dla gospodarstw domowych jest wyposażona w system zarządzania energią i po zakończeniu programu powraca automatycznie do trybu wyłączenia, ważone roczne zużycie energii (AEC) oblicza się, uwzględniając rzeczywisty czas trwania trybu czuwania zgodnie z następującym wzorem:

gdzie:

Tl = czas trwania trybu czuwania dla standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym załadowaniu, wyrażony w minutach, w zaokrągleniu do najbliższej minuty.

d)
Ważony czas programu (Tt) dla standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych oblicza się w minutach w następujący sposób, w zaokrągleniu do najbliższej minuty:

Tt= (3 × Tdry+ 4 × Tdry½)/7

gdzie:

Tdr = czas programu dla standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym załadowaniu, wyrażony w minutach, w zaokrągleniu do najbliższej minuty,

Tdry½ = czas programu dla standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy częściowym załadowaniu, wyrażony w minutach, w zaokrągleniu do najbliższej minuty.

e)
Ważone zużycie energii (Et) oblicza się w kWh w następujący sposób, w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku:

Et= (3 × Edry+ 4 × Edry ½)/7

gdzie:

Edr = zużycie energii dla standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym załadowaniu, wyrażone w kWh, w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku,

Edry½ = zużycie energii dla standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy częściowym załadowaniu, wyrażone w kWh, w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku.

f)
W przypadku gazowych suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych zużycie energii dla standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym i częściowym załadowaniu oblicza się w kWh, w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku, w następujący sposób:

gdzie:

Egdr = zużycie gazu dla standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym załadowaniu, wyrażone w kWh, w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku,

Egdry½ = zużycie gazu dla standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy częściowym załadowaniu, wyrażone w kWh, w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku,

Egdry,a = dodatkowe zużycie energii elektrycznej dla standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym załadowaniu, wyrażone w kWh, w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku,

Egdry½,a = dodatkowe zużycie energii elektrycznej dla standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy częściowym załadowaniu, wyrażone w kWh, w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku,

fg = 2,5.

2.
OBLICZENIE DOTYCZĄCE INFORMACJI O PRODUKCIE PODANYCH W "ZAŁĄCZNIKU II KARTA PRODUKTU", "ZAŁĄCZNIKU III DOKUMENTACJA TECHNICZNA" I "ZAŁĄCZNIKU IV INFORMACJE, KTÓRE NALEŻY PODAWAĆ W PRZYPADKACH, GDY UŻYTKOWNICY KOŃCOWI NIE MOGĄ ZOBACZYĆ OFEROWANEGO PRODUKTU"

W przypadku gazowych suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych zużycie energii dla gazu dla standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym i częściowym załadowaniu odnośnie do informacji zawartych w załącznikach II, III i IV oblicza się w kWhGas i zaokrągla do dwóch miejsc po przecinku:

AEC(Gas) = 160 × (3 × Egdry+ 4 × Egdry1/2)/7

W przypadku gazowych suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych zużycie energii elektrycznej dla standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym i częściowym załadowaniu odnośnie do informacji zawartych w załącznikach II, III i IV oblicza się w kWh i zaokrągla do dwóch miejsc po przecinku:

AEC(Gas)el= 160 × (3 × Egdry,a+ 4 × Egdry1/2,a)/7 + ((Pl × Tl × 160) + Po× [525 600 - (Tt× 160) - (Tl × 160)])/60 × 1 000

3.
OBLICZANIE WAŻONEJ WYDAJNOŚCI SKRAPLANIA

Wydajność skraplania dla programu oznacza stosunek masy wilgoci skroplonej i zebranej w pojemniku suszarki bębnowej kondensacyjnej dla gospodarstw domowych do masy wilgoci usuniętej z wsadu w trakcie programu, przy czym ta ostatnia wartość stanowi różnicę między masą mokrego testowanego wsadu przed suszeniem oraz masą testowanego wsadu po suszeniu. W celu obliczenia ważonej wydajności skraplania uwzględnia się średnią wydajność skraplania dla standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym załadowaniu oraz przy częściowym załadowaniu.

Ważoną wydajność skraplania (Ct) dla programu oblicza się jako wartość procentową, w zaokrągleniu do najbliższego pełnego procentu, w następujący sposób:

Ct= (3 × Cdr+ 4 × Cdry½)/7

gdzie:

Cdr = średnia wydajność skraplania dla standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy pełnym załadowaniu,

Cdry½ = średnia wydajność skraplania dla standardowego programu suszenia tkanin bawełnianych przy częściowym załadowaniu.

Średnią wydajność skraplania C oblicza się na podstawie wydajności skraplania uzyskanych podczas prób testowych i wyraża się w postaci procentowej:

gdzie:

n oznacza liczbę prób testowych obejmujących co najmniej cztery ważne próby testowe dla wybranego programu,

j oznacza numer próby testowej,

Wwjoznacza masę wody zebranej w pojemniku skraplacza podczas próby testowej j,

Wioznacza masę testowanego mokrego wsadu przed suszeniem,

Wfoznacza masę testowanego wsadu po suszeniu.

ZAŁĄCZNIK  VIII  17

Informacje, które należy podawać w przypadku sprzedaży, wypożyczania lub sprzedaży ratalnej przez internet

(1)
Do celów pkt 2-5 niniejszego załącznika zastosowanie mają następujące definicje:
a)
"mechanizm wyświetlania" oznacza każdy ekran, w tym ekran dotykowy lub inną technologię wizualną, służący do wyświetlania użytkownikom treści internetowych;
b)
"wyświetlacz wbudowany" oznacza interfejs, w którym dostęp do obrazu lub danych uzyskuje się poprzez kliknięcie myszą, najechanie myszą lub rozszerzenie innego obrazu lub zbioru danych na ekranie dotykowym;
c)
"ekran dotykowy" oznacza ekran reagujący na dotyk w urządzeniach takich jak tablet, komputer typu slate lub smartfon;
d)
"tekst zastępczy" oznacza tekst wprowadzony jako alternatywę dla grafiki, pozwalający przedstawić informacje w formie innej niż graficzna, w przypadkach gdy urządzenia wyświetlające nie mogą wyświetlić grafiki lub jako pomoc w ułatwieniach dostępu, np. jako dane wejściowe dla aplikacji syntezy mowy.
(2)
Stosowną etykietę udostępnioną przez dostawców zgodnie z art. 3 lit. f) umieszcza się na mechanizmie wyświetlania w bliskiej odległości od ceny produktu. Wielkość etykiety musi być taka, aby była ona dobrze widoczna i czytelna, oraz musi być proporcjonalna do wielkości określonej w pkt 4 załącznika I. Etykieta może być wyświetlana za pomocą wyświetlacza wbudowanego, w którym to przypadku obraz wykorzystywany do uzyskania dostępu do etykiety musi być zgodny ze specyfikacjami określonymi w pkt 3 niniejszego załącznika. Jeżeli zastosowano wyświetlacz wbudowany, etykieta pojawia się przy pierwszym kliknięciu myszą, najechaniu myszą lub rozszerzeniu obrazu na ekranie dotykowym.
(3)
Obraz stosowany do uzyskania dostępu do etykiety w przypadku wyświetlacza wbudowanego:
a)
jest strzałką w kolorze odpowiadającym klasie efektywności energetycznej produktu na etykiecie;
b)
zawiera oznaczenie klasy efektywności energetycznej produktu umieszczone na strzałce białą czcionką o wielkości równej czcionce zastosowanej dla ceny produktu; oraz
c)
ma jedną z poniższych form:

grafika

(4)
W przypadku wyświetlacza wbudowanego sekwencja wyświetlania etykiety jest następująca:
a)
obraz, o którym mowa w pkt 3 niniejszego załącznika, jest wyświetlany na mechanizmie wyświetlania przy cenie produktu;
b)
obraz jest powiązany z etykietą;
c)
etykieta wyświetla się po kliknięciu myszą, najechaniu myszą lub rozszerzeniu obrazu na ekranie dotykowym;
d)
etykieta wyświetla się jako wyskakujące okno, nowa karta, nowa strona lub dodatkowy obraz na ekranie;
e)
do celów powiększania etykiety na ekranach dotykowych zastosowanie mają metody powiększania w urządzeniach dotykowych;
f)
etykieta przestaje się wyświetlać po zastosowaniu opcji zamknięcia lub innego standardowego mechanizmu zamykania;
g)
tekst zastępczy dla grafiki, który ma się wyświetlać w przypadku niewyświetlenia się etykiety, zawiera klasę efektywności energetycznej produktu, o wielkości czcionki równej czcionce zastosowanej dla ceny produktu.
(5)
Stosowną kartę produktu udostępnioną przez dostawców zgodnie z art. 3 lit. g) umieszcza się na mechanizmie wyświetlania w bliskiej odległości od ceny produktu. Musi ona mieć taką wielkość, aby karta produktu była dobrze widoczna i czytelna. Karta produktu może być wyświetlana za pomocą wyświetlacza wbudowanego, w którym to przypadku łącze wykorzystywane do uzyskania dostępu do karty zawiera widoczne i czytelne oznaczenie "Karta produktu". Jeżeli zastosowany jest wyświetlacz wbudowany, karta produktu pojawia się przy pierwszym kliknięciu myszą, najechaniu myszą lub rozszerzeniu linku na ekranie dotykowym.
1 Dz.U. L 153 z 18.6.2010, s. 1.
2 Dz.U. L 136 z 21.6.1995, s. 28.
3 Dz.U. L 266 z 18.10.1996, s. 1.
4 Dz.U. L 204 z 21.7.1998, s. 37.
5 Art. 3 lit. f dodana przez art. 6 pkt 1 lit. a rozporządzenia nr 518/2014 z dnia 5 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.147.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 czerwca 2014 r.
6 Art. 3 lit. g dodana przez art. 6 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 518/2014 z dnia 5 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.147.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 czerwca 2014 r.
7 Art. 4 lit. b zmieniona przez art. 6 pkt 2 rozporządzenia nr 518/2014 z dnia 5 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.147.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 czerwca 2014 r.
8 Art. 8 zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 11 maja 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.124.56).
9 Art. 9 zmieniony przez pkt 2 - 4 sprostowania z dnia 11 maja 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.124.56).
10 Art. 10 ust. 2 zmieniony przez pkt 5 sprostowania z dnia 11 maja 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.124.56).
11 Załącznik I zmieniony przez art. 6 pkt 1 rozporządzenia nr 1059/2020 z dnia 27 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.232.28) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 sierpnia 2020 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
12 Załącznik II zmieniony przez art. 6 pkt 2 rozporządzenia nr 1059/2020 z dnia 27 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.232.28) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 sierpnia 2020 r.
13 Załącznik III zmieniony przez art. 6 pkt 3 rozporządzenia nr 1059/2020 z dnia 27 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.232.28) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 sierpnia 2020 r.
14 Załącznik IV zmieniony przez art. 6 pkt 4 rozporządzenia nr 1059/2020 z dnia 27 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.232.28) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 sierpnia 2020 r.
15 Załącznik V zmieniony przez art. 6 rozporządzenia nr (UE) 2017/254 z dnia 30 listopada 2016 r. (Dz.U.UE.L.2017.38.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 marca 2017 r.
16 Załącznik VI zmieniony przez art. 6 pkt 5 rozporządzenia nr 1059/2020 z dnia 27 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.232.28) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 sierpnia 2020 r.
17 Załącznik VIII dodany przez art. 6 pkt 3 rozporządzenia nr 518/2014 z dnia 5 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.147.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 czerwca 2014 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.123.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 392/2012 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykietowania energetycznego suszarek bębnowych dla gospodarstw domowych
Data aktu: 01/03/2012
Data ogłoszenia: 09/05/2012
Data wejścia w życie: 29/05/2012, 29/09/2012, 29/05/2013