Decyzja 2011/616/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsięwzięcia SESAR za rok budżetowy 2009

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2011 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsięwzięcia SESAR za rok budżetowy 2009

(2011/616/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 27 września 2011 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsięwzięcia SESAR za rok budżetowy 2009,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego wspólnego przedsięwzięcia SESAR za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2009 r., wraz z odpowiedziami wspólnego przedsięwzięcia(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 15 lutego 2011 r. (05894/2011 - C7-0051/2011),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1361/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 219/2007 w sprawie utworzenia wspólnego przedsięwzięcia w celu opracowania europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji (SESAR)(3), w szczególności jego art. 4b,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A7-0124/2011),

1. udziela dyrektorowi wykonawczemu wspólnego przedsięwzięcia SESAR absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsięwzięcia za rok budżetowy 2009;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu wspólnego przedsięwzięcia SESAR, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Jerzy BUZEK Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

______

(1) Dz.U C 342 z 16.12.2010, s. 30.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 352 z 31.12.2008, s. 12.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 10 maja 2011 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsięwzięcia SESAR za rok budżetowy 2009

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne sprawozdanie finansowe wspólnego przedsięwzięcia SESAR za rok budżetowy 2009,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego wspólnego przedsięwzięcia SESAR za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2009 r., wraz z odpowiedziami wspólnego przedsięwzięcia(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 15 lutego 2011 r. (05894/2011 - C7-0051/2011),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1361/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 219/2007 w sprawie utworzenia wspólnego przedsięwzięcia w celu opracowania europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji (SESAR)(3), w szczególności jego art. 4b,

– uwzględniając przepisy finansowe wspólnego przedsięwzięcia SESAR przyjęte przez jego zarząd dnia 28 lipca 2009 r. (dalej zwane "przepisami finansowymi SESAR"),

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A7-0124/2011),

A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie roczne za rok budżetowy 2009 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe,

B. mając na uwadze, że wspólne przedsięwzięcie SESAR zostało utworzone w lutym 2007 r. w celu zarządzania programem badawczym w dziedzinie zarządzania ruchem lotniczym w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (Single European Sky Air Traffic Management Research - SESAR),

C. mając na uwadze, że wspólne przedsięwzięcie znajduje się w początkowej fazie i w 2009 r. nie zakończono jeszcze tworzenia jego systemu kontroli wewnętrznej oraz systemu sprawozdawczości finansowej,

D. mając na uwadze, że wspólne przedsięwzięcie będzie właścicielem wszystkich materialnych i niematerialnych środków trwałych, które wytworzy lub które zostały mu przekazane na czas rozwijania projektu SESAR, zgodnie ze szczegółowymi ustaleniami z jego członkami,

E. mając na uwadze, że w kwietniu 2010 r. Trybunał Obrachunkowy wydał opinię nr 2/2010 w sprawie przepisów finansowych wspólnego przedsięwzięcia SESAR,

1. z zadowoleniem przyjmuje stwierdzenie przez Trybunał Obrachunkowy, iż sprawozdanie finansowe wspólnego przedsięwzięcia SESAR za rok 2009 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są, we wszystkich istotnych aspektach, legalne i prawidłowe;

2. odnotowuje, że wspólne przedsięwzięcie otrzymało z budżetu Unii na 2009 r. środki na pokrycie zobowiązań w wysokości 55.000.000 EUR oraz środki na pokrycie płatności w wysokości 27.689.788 EUR;

Wykonanie budżetu

3. zauważa, że ostateczny budżet wspólnego przedsięwzięcia na rok 2009 obejmował środki na zobowiązania w kwocie 325.000.000 EUR oraz środki na płatności w kwocie 157.000.000 EUR; zauważa ponadto że stopy wykorzystania środków na zobowiązania i środków na płatności wynosiły odpowiednio 97,1 % i 43,2 %;

4. przyznaje, że wspólne przedsięwzięcie znajduje się wciąż na początkowym etapie funkcjonowania, uwzględniając, że rozporządzenie (WE) nr 1361/2008, zmieniające akt podstawowy wspólnego przedsięwzięcia SESAR (WE) nr 219/2007, przyjęto dopiero w dniu 16 grudnia 2008 r.;

5. zauważa, że depozyty w banku na kwotę 86.800.000 EUR wg stanu na koniec roku stanowią naruszenie zasady równowagi budżetu;

6. uważa, że istotne jest ustanowienie warunków włączenia do budżetu wspólnego przedsięwzięcia na kolejny rok budżetowy salda rachunku dochodów i wydatków, jeśli jest ono dodatnie, aby sprecyzować stosowanie tego odstępstwa od ogólnej zasady równowagi budżetu;

7. jest zaniepokojony, że zintegrowany system zarządzania, pozwalający na przydzielanie kosztów do poszczególnych pakietów prac i źródeł finansowania kosztów operacyjnych, które mają zostać wskazane, nie został wprowadzony do grudnia 2009 r.;

8. domaga się, aby do budżetu na każdy rok dołączać specjalne sprawozdanie w sprawie nadwyżki budżetowej przeniesionej z poprzednich lat, wyjaśniające, dlaczego środki te nie zostały wykorzystane oraz w jaki sposób i kiedy zostaną wykorzystane;

Wkład od członków wspólnego przedsięwzięcia

9. wzywa wspólne przedsięwzięcie do harmonizacji sposobu ujawniania w księgach wkładu pochodzącego od członków wspólnego przedsięwzięcia, zgodnie ze wskazówkami Komisji;

10. wzywa wspólne przedsięwzięcie do dalszego rozszerzenia art. 97 i art. 98 przepisów wykonawczych do przepisów finansowych SESAR o postanowienia dotyczące członkostwa i współfinansowania, a w szczególności dotyczące:

– warunków przyjmowania nowych członków,

– wkładów rzeczowych wnoszonych przez członków,

– warunków przeprowadzania przez wspólne przedsięwzięcie kontroli wkładów wnoszonych przez członków,

– warunków, zgodnie z którymi zarząd może zatwierdzić współfinansowanie przekraczające standardowy maksymalny poziom 50 %;

Systemy kontroli wewnętrznej

11. wzywa wspólne przedsięwzięcie do ukończenia wdrażania systemu kontroli wewnętrznej i systemu informacji finansowej;

12. z zadowoleniem przyjmuje stwierdzenie Trybunału Obrachunkowego, że w 2009 r. zostały podjęte istotne kroki w celu ustanowienia systemów kontroli, ale wyraża zaniepokojenie faktem, że zintegrowane narzędzie służące do zarządzania informacjami finansowymi, budżetowymi i operacyjnymi nie zostało wprowadzone przed końcem roku; odnotowuje odpowiedź wspólnego przedsięwzięcia, że systemy finansowe zostały wprowadzone do maja 2010 r.;

13. wzywa wspólne przedsięwzięcie do uwzględnienia w swoich przepisach finansowych konkretnego zapisu, że Służba Audytu Wewnętrznego (SAW) ma uprawnienia audytora wewnętrznego wspólnego przedsięwzięcia, na podstawie przepisu zawartego w ramowym rozporządzeniu finansowym dotyczącym organów Wspólnoty;

14. uznaje w szczególności, że zadaniem SAW jako audytora wewnętrznego jest doradzanie wspólnemu przedsięwzięciu w sprawach związanych z ryzykiem, poprzez wydawanie niezależnych opinii na temat jakości zarządzania i systemów kontrolnych oraz poprzez wydawanie zaleceń mających na celu poprawę warunków wykonywania operacji i wspieranie należytego zarządzania finansami; jest ponadto zdania, że istotne jest, by wspólne przedsięwzięcie przedstawiało organowi udzielającemu absolutorium sprawozdanie sporządzone przez dyrektora wspólnego przedsięwzięcia, podsumowujące liczbę i rodzaj kontroli wewnętrznych przeprowadzonych przez audytora wewnętrznego oraz zalecenia i działania podjęte odnośnie do tych zaleceń;

15. jest zdania, że z uwagi na wielkość budżetu i złożoność zadań stojących przed wspólnym przedsięwzięciem powinno ono rozważyć powołanie komisji ds. audytu, która podlegałaby bezpośrednio zarządowi;

Rozporządzenie finansowe

16. przyjmuje do wiadomości, że po wejściu w życie rozporządzenia (WE) nr 1361/2008 zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 219/2007 zarząd uchwalił nowe przepisy finansowe SESAR w dniu 28 lipca 2009 r.; uważa, że przepisy te w znacznym stopniu opierają się na zasadach zawartych w ramowym rozporządzeniu finansowym, jest jednak zdania, że można dokonać dalszych udoskonaleń w odniesieniu do:

– wyjątków od zasad budżetowych,

– roli SAW,

– powołania komisji ds. audytu,

– postanowień dotyczących członkostwa we wspólnym przedsięwzięciu SESAR.

______

(1) Dz.U. C 342 z 16.12.2010, s. 30.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 352 z 31.12.2008, s. 12.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 26.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024