Decyzja 2011/479/UE w sprawie uwzględnienia w europejskich normach dotyczących sprzętu gimnastycznego wymogów bezpieczeństwa zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

DECYZJA KOMISJI
z dnia 27 lipca 2011 r.
w sprawie uwzględnienia w europejskich normach dotyczących sprzętu gimnastycznego wymogów bezpieczeństwa zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2011/479/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 29 lipca 2011 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów(1), w szczególności jej art. 4 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2001/95/WE stanowi, że normy europejskie są opracowywane przez europejskie organy normalizacyjne. Celem tych norm jest zagwarantowanie, że produkty spełniają ogólne wymogi bezpieczeństwa przewidziane w dyrektywie.

(2) Na mocy dyrektywy 2001/95/WE produkt uznawany jest za bezpieczny, jeżeli jest zgodny z dobrowolnymi krajowymi normami transponującymi normy europejskie, do których odniesienie zostało opublikowane przez Komisję w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(3) W art. 4 dyrektywy 2001/95/WE ustanowiono procedurę opracowywania norm europejskich. Zgodnie z tą procedurą Komisja określa szczegółowe wymogi bezpieczeństwa, jakie muszą spełniać normy europejskie, a następnie wzywa europejskie organy normalizacyjne do opracowania takich norm na podstawie tych wymogów.

(4) Komisja publikuje odniesienia do norm europejskich przyjętych w przedstawiony sposób w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Zgodnie z art. 4 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2001/95/WE odniesienia do norm europejskich przyjętych przez europejskie organy normalizacyjne przed wejściem w życie wspomnianej dyrektywy mogą być publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nawet mimo braku wcześniejszego zlecenia Komisji, jeżeli normy te zapewniają zgodność z ogólnymi wymogami bezpieczeństwa ustanowionymi we wspomnianej dyrektywie.

(5) Decyzją 2005/718/WE(2) Komisja opublikowała w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej odniesienia do siedmiu norm europejskich dotyczących bezpieczeństwa sprzętu gimnastycznego.

(6) Te siedem norm europejskich dotyczących bezpieczeństwa sprzętu gimnastycznego, o których mowa w decyzji 2005/718/WE, nie zostało opracowanych w wyniku zlecenia Komisji zgodnie z art. 4 ust. 1 dyrektywy 2001/95/WE.

(7) Jedna z tych norm, EN 913:1996, została zastąpiona nową wersją: EN 913:2008. Ta nowa wersja została przyjęta po wejściu w życie dyrektywy 2001/95/WE, zatem odniesienie do niej, ze względu na brak zlecenia Komisji określającego szczegółowe wymogi bezpieczeństwa, nie może zostać opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(8) Aby ocenić zgodność nowej wersji oraz wszelkich następnych wersji norm europejskich dotyczących sprzętu gimnastycznego z ogólnymi wymogami bezpieczeństwa dyrektywy 2001/95/WE, należy zastosować procedurę przewidzianą w art. 4 wspomnianej dyrektywy.

(9) Komisja powinna zatem określić szczegółowe wymogi bezpieczeństwa dla sprzętu gimnastycznego celem zlecenia europejskim organom normalizacyjnym opracowania stosownych norm europejskich dla sprzętu gimnastycznego na podstawie tych wymogów.

(10) Po opracowaniu stosownych norm, z zastrzeżeniem, że Komisja Europejska postanowi opublikować odniesienie do nich w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zgodnie z procedurą określoną w art. 4 ust. 2 dyrektywy 2001/95/WE, należy przyjąć, że sprzęt gimnastyczny spełnia, w odniesieniu do wymogów bezpieczeństwa objętych tymi normami, ogólne wymogi bezpieczeństwa określone we wspomnianej dyrektywie.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 15 dyrektywy 2001/95/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Dla celów niniejszej decyzji "sprzęt gimnastyczny" oznacza sprzęt wykorzystywany do celów treningowych, gimnastycznych lub konkursowych, w tym do ćwiczeń w grupie i ćwiczeń indywidualnych. Sprzęt ten ustawiany jest na podłodze lub mocowany do sufitu lub do ściany, albo do innej stałej struktury. Może być zamontowany na stałe, albo można go przenosić i modyfikować zależnie od potrzeb.

Artykuł  2

Szczegółowe wymogi dotyczące bezpieczeństwa produktów, o których mowa w art. 1, jakie spełniać muszą normy europejskie zgodnie z art. 4 dyrektywy 2001/95/WE, określone są w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 lipca 2011 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 11 z 15.1.2002, s. 4.

(2) Dz.U. L 271 z 15.10.2005, s. 51.

ZAŁĄCZNIK 

SZCZEGÓŁOWE WYMOGI BEZPIECZEŃSTWA DLA SPRZĘTU GIMNASTYCZNEGO

Część I

Produkt i definicje

Sprzęt gimnastyczny objęty niniejszym zleceniem oznacza sprzęt wykorzystywany do celów treningowych, gimnastycznych lub konkursowych, w tym do ćwiczeń w grupie i ćwiczeń indywidualnych. Sprzęt ten ustawiany jest na podłodze lub mocowany do sufitu lub do ściany, albo do innej stałej struktury. Może być zamontowany na stałe, albo można go przenosić i modyfikować zależnie od potrzeb.

Dla niektórych rodzajów sprzętu gimnastycznego wymogi ogólne są uzupełnione dodatkowymi wymogami bezpieczeństwa.

Część  II

A. Ogólne wymogi bezpieczeństwa

Produkt spełnia ogólne wymogi bezpieczeństwa, o których mowa w dyrektywie 2001/95/WE, i jest "bezpieczny" w rozumieniu art. 2 lit. b) wspomnianej dyrektywy. W szczególności produkt jest bezpieczny w zwykłych i przewidywalnych warunkach używania, obejmujących przechowywanie, bezpieczny transport do miejsca przechowywania, montaż i konserwację, demontaż oraz cały okres użytkowania produktu. Produkt jest również bezpieczny dla personelu (np. instruktorów, nauczycieli).

W zwykłych i racjonalnie przewidywalnych warunkach używania sprzętu gimnastycznego ryzyko obrażeń ciała lub narażenia zdrowia i bezpieczeństwa osób powinno być minimalne. Żadne części, do których użytkownik ma dostęp podczas zwykłego lub zamierzonego użytkowania, nie powodują obrażeń ciała ani nie wpływają na zdrowie użytkownika.

Powszechnym przewidywalnym zastosowaniem produktu jest trening z udziałem dzieci (np. w szkole, w klubach sportowych), których świadomość zagrożeń jest z reguły niższa niż u dorosłych. Jeżeli takich zagrożeń nie można dostatecznie zminimalizować poprzez odpowiednie zaprojektowanie sprzętu lub osłony, pozostałe ryzyko powinno zostać ujęte w informacji o produkcie skierowanej do opiekunów.

Użytkownicy są informowani o możliwym ryzyku i zagrożeniach oraz o sposobach zapobiegania im.

B. Szczegółowe wymogi bezpieczeństwa

Stosując ogólne wymogi bezpieczeństwa, o których mowa w dyrektywie 2001/95/WE, należy uwzględnić przynajmniej, co następuje:

a) wykończenie powierzchni;

b) szczeliny oraz punkty grożące przecięciem/zmiażdżeniem/zaciśnięciem;

c) niezamierzone upuszczenie;

d) upadek z wysokości;

e) stabilność i siłę;

f) urządzenia regulujące;

g) amortyzację obicia;

h) oznaczenia. W szczególności cały sprzęt gimnastyczny powinien być opatrzony następującymi informacjami:

1) numer odpowiedniej normy europejskiej;

2) nazwa, znak handlowy lub inne sposoby identyfikacji producenta, handlowca lub importera;

3) rok produkcji;

4) maksymalna liczba użytkowników na raz, zgodnie z przeznaczeniem sprzętu;

5) instrukcje użytkowania;

i) zagrożenie uwięzieniem i uduszeniem;

j) zagrożenie zderzeniem;

k) trwałość;

l) zagrożenie porażeniem prądem.

Ponadto należy uwzględnić następujące zagrożenia:

a) zagrożenia wynikające z niewystarczającej nośności sprzętu, uwzględniając siłę, sztywność i elastyczność użytych materiałów;

b) zagrożenia wynikające z utraty stabilności sprzętu, uwzględniając podstawę sprzętu i podłogę, oraz ewentualne obciążenia sprzętu;

c) zagrożenia wynikające ze stosowania energii elektrycznej i z obwodów elektrycznych;

d) zagrożenia wynikające ze stosowania energii mechanicznej lub wodnej;

e) zagrożenia wynikające z używania sprzętu, w tym zagrożenia upadkiem, zranieniem, uwięzieniem, uduszeniem, zderzeniem i ryzyko przeciążenia organizmu;

f) zagrożenia wynikające z dostępu do sprzętu, w tym dostępu do wadliwego sprzętu i w sytuacjach wyjątkowych;

g) zagrożenia wynikające z ewentualnych interakcji sprzętu z osobami przypadkowymi (np. publicznością); h) zagrożenia wynikające z niedostatecznej konserwacji;

i) zagrożenia wynikające z montażu, demontażu i obsługi sprzętu;

j) zagrożenia wynikające z narażenia na substancje chemiczne.

Stosując ogólne wymogi bezpieczeństwa, o których mowa w dyrektywie 2001/95/WE, należy uwzględnić przynajmniej następujące badania:

a) określenie ryzyka uwięzienia;

b) mechaniczne obciążenie do celów określenia stabilności i siły;

c) określenie amortyzacji obicia;

d) sprawozdanie z badań.

C. Przykłady sprzętu gimnastycznego

Stosując ogólne wymogi bezpieczeństwa, o których mowa w dyrektywie 2001/95/WE, można kierować się następującym wykazem, podającym przykłady różnych rodzajów sprzętu gimnastycznego (wykaz nie jest wyczerpujący):

a) poręcze równoległe i poręcze kombinowane asymetryczne/równoległe;

b) poręcze asymetryczne;

c) skrzynie do skoków;

d) konie i kozły;

e) drążki poziome;

f) drabinki przyścienne, drabinki kratowe i drabinki do wspinania się;

g) równoważnie;

h) kółka gimnastyczne;

i) trampoliny;

j) stoły gimnastyczne.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.197.13

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2011/479/UE w sprawie uwzględnienia w europejskich normach dotyczących sprzętu gimnastycznego wymogów bezpieczeństwa zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
Data aktu: 27/07/2011
Data ogłoszenia: 29/07/2011
Data wejścia w życie: 18/08/2011