Decyzja wykonawcza 2011/262/UE dotycząca niewłączenia propizochloru do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG oraz zmieniająca decyzję Komisji 2008/941/WE

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 27 kwietnia 2011 r.
dotycząca niewłączenia propizochloru do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG oraz zmieniająca decyzję Komisji 2008/941/WE

(notyfikowana jako dokument nr C(2011) 2726)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2011/262/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 30 kwietnia 2011 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), w szczególności jej art. 6 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1112/2002(2) i (WE) nr 2229/2004(3) określają szczegółowe zasady realizacji czwartego etapu programu prac, o którym mowa w art. 8 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG, oraz wykaz substancji czynnych, które mają zostać poddane ocenie w celu ich ewentualnego włączenia do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG. Wykaz ten obejmuje propizochlor.

(2) Zgodnie z art. 24e rozporządzenia (WE) nr 2229/2004 powiadamiający wycofał swoje poparcie dla włączenia wspomnianej substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG w ciągu dwóch miesięcy od otrzymania projektu sprawozdania z oceny. W rezultacie przyjęto decyzję Komisji 2008/941/WE z dnia 8 grudnia 2008 r. dotyczącą niewłączenia niektórych substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG oraz cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające te substancje(4), stanowiącą o niewłączeniu propizochloru.

(3) Zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG pierwotny powiadamiający (zwany dalej "wnioskodawcą") złożył nowy wniosek, w którym ubiega się o zastosowanie przyspieszonej procedury przewidzianej w art. 14-19 rozporządzenia Komisji (WE) nr 33/2008 z dnia 17 stycznia 2008 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania dyrektywy Rady 91/414/EWG w odniesieniu do zwykłej i przyspieszonej procedury oceny substancji czynnych objętych programem prac, o którym mowa w art. 8 ust. 2 tej dyrektywy, ale niewłączonych do załącznika I do tej dyrektywy(5).

(4) Wniosek przedłożono Węgrom, państwu członkowskiemu, które rozporządzeniem (WE) nr 2229/2004 zostało wyznaczone do pełnienia roli sprawozdawcy. Termin dotyczący procedury przyspieszonej został dotrzymany. Specyfikacja substancji czynnej i jej przewidywane zastosowania są takie same jak w przedmiocie decyzji 2008/941/WE. Wniosek ten spełnia również pozostałe wymogi materialne i proceduralne określone w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 33/2008.

(5) Węgry oceniły dodatkowe dane przekazane przez wnioskodawcę i sporządziły dodatkowe sprawozdanie, które przekazały Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności (dalej zwanemu "Urzędem") oraz Komisji w dniu 30 listopada 2009 r. Urząd przedstawił dodatkowe sprawozdanie pozostałym państwom członkowskim i wnioskodawcy w celu umożliwienia im zgłoszenia uwag, a otrzymane uwagi przesłał Komisji. Zgodnie z art. 20 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 33/2008, na wniosek Komisji, Urząd przedstawił Komisji wnioski dotyczące propizochloru w dniu 9 września 2010 r.(6) na podstawie przedłożonych danych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 33/2008. Projekt sprawozdania z oceny, dodatkowe sprawozdanie i wnioski Urzędu zostały zweryfikowane przez państwa członkowskie oraz Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i sfinalizowane w dniu 24 marca 2011 r. w formie sprawozdania z przeglądu dotyczącego propizochloru, opracowanego przez Komisję.

(6) Podczas dokonywania oceny tej substancji czynnej wskazano na kilka zagrożeń. W szczególności nie można było przeprowadzić rzetelnej oceny ryzyka dla konsumenta oraz uzgodnić definicji pozostałości propizochloru i jego metabolitów ze względu na brak danych dotyczących właściwości toksycznych niektórych metabolitów (M2(7), M7(8), M12(9), M14(10), M17(11), M20(12), M22(13) i M35(14). Ponadto nie można wykluczyć szkodliwych skutków działania na wody podziemne niektórych metabolitów (M1(15), M2, M5(16), M7 i M9(17) o nieznanych właściwościach toksykologicznych i ekotoksykologicznych, których poziom przekracza maksymalne dopuszczalne stężenie 0,1 μg/l, ustanowione dyrektywą Rady 98/83/WE z dnia 3 listopada 1998 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi(18) w niektórych modelowych scenariuszach przenikania do wód podziemnych. Dostępne dane nie były wystarczające do wyciągnięcia wniosków dotyczących narażenia gleby, osadów i wód podziemnych na działanie głównego metabolitu glebowego M9 na oraz do sfinalizowania oceny ryzyka dla organizmów wodnych.

(7) Komisja poprosiła wnioskodawcę o przedstawienie uwag w odniesieniu do wyników weryfikacji. Ponadto zgodnie z art. 21 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 33/2008 Komisja zwróciła się do wnioskodawcy o przedstawienie uwag w odniesieniu do projektu sprawozdania z przeglądu. Wnioskodawca przedstawił uwagi, które zostały dokładnie zbadane.

(8) Pomimo argumentów przedstawionych przez wnioskodawcę nie udało się jednak rozwiać istniejących obaw, a oceny dokonane na podstawie informacji przedłożonych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 33/2008 i poddanych ocenie w ramach posiedzeń Urzędu nie wykazały, że można się spodziewać, by w ramach proponowanych warunków stosowania środki ochrony roślin zawierające propizochlor zasadniczo spełniały wymogi ustanowione w art. 5 ust. 1 lit. a) i b) dyrektywy 91/414/EWG.

(9) Nie należy zatem włączać propizochloru do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG.

(10) Niniejsza decyzja nie wyklucza możliwości złożenia kolejnego wniosku dla propizochloru zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG oraz rozdziałem II rozporządzenia (WE) nr 33/2008.

(11) W celu zachowania przejrzystości należy skreślić w załączniku do decyzji 2008/941/WE pozycję dotyczącą propizochloru.

(12) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2008/941/WE.

(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Propizochloru nie włącza się jako substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG.

Artykuł  2

Państwa członkowskie dopilnowują, aby:

a) zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające propizochlor zostały wycofane do dnia 27 października 2011 r.;

b) zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające propizochlor nie były udzielane ani odnawiane, począwszy od daty publikacji niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Dodatkowy okres przyznany przez państwa członkowskie zgodnie z przepisami art. 4 ust. 6 dyrektywy 91/414/EWG jest możliwie jak najkrótszy i upływa najpóźniej dnia 27 października 2012 r.

Artykuł  4

W załączniku do decyzji 2008/941/WE skreśla się pozycję dotyczącą propizochloru.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 kwietnia 2011 r.

W imieniu Komisji
John DALLI
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, s. 1.

(2) Dz.U. L 168 z 27.6.2002, s. 14.

(3) Dz.U. L 379 z 24.12.2004, s. 13.

(4) Dz.U. L 335 z 13.12.2008, s. 91.

(5) Dz.U. L 15 z 18.1.2008, s. 5.

(6) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, Wnioski z weryfikacji dotyczącej oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dla substancji czynnej propizochlor. Dziennik EFSA 2010; 8(9):1769. [60 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2010.1769. Dostępne na stronie internetowej: www.efsa.europa.eu.

(7) Kwas 2-[(2-etylo-6-metylofenylo) (izopropoksymetylo)amino]-2-oksoetano sulfonowy.

(8) Kwas ({2-[(2-etylo-6-metylofenylo) (izopropoksymetylo)amino]-2-oksoetylo}sulfinylo) octowy.

(9) Niezidentyfikowany składnik paszy kukurydzianej i nasion słonecznika.

(10) Kwas 3-({2-[(2-etylo-6-metylofenylo)amino]-2-oksoetylo}sulfinylo)-2-hydroksypropanowy.

(11) N-(2-etylo-6-metylofenylo)-2-(heksopyranosyloksy)-N-[(propano-2-iloksy)metylo]acetamid.

(12) metylo3-[(2-{(2-etylo-6-metylofenylo)[(propano-2-iloksy)metylo]amino}-2-oksoetylo)sulfinylo]-2-hydroksypropionian.

(13) Niezidentyfikowany składnik ziaren kukurydzy, buraków cukrowych i nasion słonecznika.

(14) Niezidentyfikowany składnik nasion słonecznika.

(15) Kwas 2-[(2-etylo-6-metylofenylo) amino]-2-oksoetano sulfonowy.

(16) N-(2-etylo-6-metylofenylo)-2-hydroksy-N-(izopropoksyme-tylo)acetamid.

(17) dimer N-(2-etylo-6-metylofenylo)-N-(izopropoksymetylo)-2-(merkapto) acetamidu.

(18) Dz.U. L 330 z 5.12.1998, s. 32.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.111.19

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2011/262/UE dotycząca niewłączenia propizochloru do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG oraz zmieniająca decyzję Komisji 2008/941/WE
Data aktu: 27/04/2011
Data ogłoszenia: 30/04/2011