(notyfikowana jako dokument nr C(2010) 7582)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2010/713/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 4 grudnia 2010 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie(1), w szczególności jej art. 5 ust. 3 lit. e) oraz art. 6 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Techniczne specyfikacje interoperacyjności (TSI) są to specyfikacje przyjęte zgodnie z dyrektywą 2008/57/WE. TSI określają wszystkie warunki, jakie muszą spełniać składniki interoperacyjności i podsystemy, a także procedury, jakie należy stosować przy ocenie zgodności składników interoperacyjności i ich przydatności do stosowania oraz weryfikacji WE podsystemów.
(2) Decyzją Komisji 2006/66/WE(2) ustanowiono moduły stosowane do celów oceny zgodności składników interoperacyjności oraz weryfikacji WE podsystemów w odniesieniu do technicznej specyfikacji interoperacyjności (TSI) "Tabor kolejowy - hałas", decyzją Komisji 2006/861/WE(3) uczyniono to samo w odniesieniu do TSI "Tabor kolejowy - wagony towarowe", natomiast decyzją Komisji 2006/679/WE(4) ustanowiono moduły w odniesieniu do TSI "Sterowanie" dla transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych.
(3) Decyzjami Komisji 2008/217/WE(5), 2008/284/WE(6), 2008/232/WE(7) i 2006/860/WE(8) ustanowiono moduły stosowane do celów oceny zgodności składników interoperacyjności oraz weryfikacji WE podsystemów w odniesieniu do - odpowiednio - TSI "Infrastruktura", TSI "Energia", TSI "Tabor" oraz TSI "Sterowanie" dla transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości.
(4) Decyzjami Komisji 2008/163/WE(9) i 2008/164/WE(10) ustanowiono moduły stosowane do celów oceny zgodności składników interoperacyjności oraz weryfikacji WE podsystemów w odniesieniu do - odpowiednio - TSI "Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych" oraz w odniesieniu do TSI "Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się" dla systemu kolei konwencjonalnych i kolei dużych prędkości.
(5) Zgodnie z art. 5 ust. 3 lit. e) dyrektywy 2008/57/WE TSI muszą odnosić się do modułów określonych w decyzji Rady 93/465/EWG(11). Wspomniana decyzja została uchylona decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 768/2008/WE z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie wspólnych ram dotyczących wprowadzania produktów do obrotu(12) i zawiera wspólne zasady i przepisy odniesienia, które mają być w zamierzeniu stosowane w całym prawodawstwie branżowym w celu zapewnienia spójnej podstawy dla opracowywania, nowelizacji lub przekształcania tego prawodawstwa.
(6) Obowiązują już jednak szczegółowe, kompleksowe ramy prawne odnoszące się do kolejnictwa, które narzucają konieczność ściśle określonego dostosowania modułów określonych w decyzji nr 768/2008/WE. W szczególności przepisy dyrektywy 2008/57/WE dotyczące oceny zgodności składników interoperacyjności i ich przydatności do stosowania oraz weryfikacji WE podsystemów nakładają wymóg ściśle określonego dostosowania modułów określonych w załączniku II do decyzji nr 768/2008/WE.
(7) Biorąc pod uwagę fakt, że w celu zapewnienia spójności wszystkich aktów prawnych dotyczących składników interoperacyjności i podsystemów wymagane jest uwzględnienie specyfiki kolei, należy ustanowić moduły, które są ściśle określone w odniesieniu do kolei.
(8) Aby ustanowić wspólny zestaw modułów odnoszących się do wszystkich TSI, zachodzi konieczność zawarcia ich w jednym akcie prawnym. Niniejsza decyzja powinna udostępnić taki wspólny zestaw modułów, który umożliwi prawodawcy dokonanie wyboru odpowiednich procedur oceny zgodności, przydatności do stosowania i weryfikacji WE podczas opracowywania lub nowelizowania TSI.
(9) Modułów przewidzianych w niniejszej decyzji nie należy stosować w odniesieniu do TSI, które obowiązują w dniu rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji, do czasu ich nowelizacji; w zamian należy umożliwić stosowanie modułów w zakresie oceny zgodności składników interoperacyjności i ich przydatności do stosowania oraz weryfikacji WE podsystemów określonych w stosownych załącznikach do tych TSI. Kiedy jednak wspomniane TSI zostaną znowelizowane, powinny zostać objęte zakresem niniejszej decyzji.
(10) Aby umożliwić lepsze zrozumienie, do niniejszej decyzji należy dołączyć wykaz terminów używanych w modułach oceny zgodności właściwych dla kolei oraz ich odpowiedników w modułach standardowych określonych w decyzji nr 768/2008/WE. Należy ponadto utworzyć tabelę korelacji modułów stosowanych w TSI, o których mowa w motywach od 2 do 4, modułów stosowanych w decyzji nr 768/2008/WE, a także modułów właściwych dla kolei, określonych w załączniku I do niniejszej decyzji.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 dyrektywy 2008/57/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 9 listopada 2010 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Siim KALLAS |
|
Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 191 z 18.7.2008, s. 1.
(2) Dz.U. L 37 z 8.2.2006, s. 1.
(3) Dz.U. L 344 z 8.12.2006, s. 1.
(4) Dz.U. L 284 z 16.10.2006, s. 1.
(5) Dz.U. L 77 z 19.3.2008, s. 1.
(6) Dz.U. L 104 z 14.4.2008, s. 1.
(7) Dz.U. L 84 z 26.3.2008, s. 132.
(8) Dz.U. L 342 z 7.12.2006, s. 1.
(9) Dz.U. L 64 z 7.3.2008, s. 1.
(10) Dz.U. L 64 z 7.3.2008, s. 72.
(11) Dz.U. L 220 z 30.8.1993, s. 23.
(12) Dz.U. L 218 z 13.8.2008, s. 82.
(13) Dz.U. L 204 z 21.7.1998, s. 37.
ZAŁĄCZNIKI