Rozporządzenie 915/2010 dotyczące wieloletniego skoordynowanego unijnego programu kontroli na lata 2011, 2012 i 2013, mającego na celu zapewnienie zgodności z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów w żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na jej powierzchni, oraz ocenę narażenia na nie konsumenta

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 915/2010
z dnia 12 października 2010 r.
dotyczące wieloletniego skoordynowanego unijnego programu kontroli na lata 2011, 2012 i 2013, mającego na celu zapewnienie zgodności z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów w żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na jej powierzchni, oraz ocenę narażenia na nie konsumenta
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG(1), w szczególności jego art. 29,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1213/2008(2) ustanowiono pierwszy wieloletni skoordynowany wspólnotowy program obejmujący lata 2009, 2010 i 2011. Program ten kontynuowano zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 901/2009 z dnia 28 września 2009 r. dotyczącym wieloletniego skoordynowanego wspólnotowego programu kontroli na lata 2010, 2011 i 2012, mającego na celu zapewnienie zgodności z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów w żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na jej powierzchni, oraz ocenę narażenia na nie konsumenta(3).

(2) Do głównych składników pokarmu w Unii zalicza się od trzydziestu do czterdziestu środków spożywczych. Ponieważ poważne zmiany w stosowaniu pestycydów zachodzą w cyklu trzyletnim, należy monitorować pestycydy w tych środkach spożywczych w serii cyklów trzyletnich w celu umożliwienia przeprowadzania oceny narażenia konsumenta i stosowania prawodawstwa Unii Europejskiej.

(3) W oparciu o dwumianowy rozkład prawdopodobieństwa można szacować, że przebadanie 642 próbek pozwala na wykrycie jednej próbki zawierającej pozostałości pestycydów powyżej granicy oznaczalności (LOD) z pewnością większą niż 99 %, pod warunkiem że nie mniej niż 1 % tych produktów zawiera pozostałości powyżej tej granicy. Pobór tych próbek należy rozdzielić między państwa członkowskie w stosunku do liczby ludności, w liczbie co najmniej 12 próbek dla danego produktu na rok.

(4) Jeżeli definicja pozostałości pestycydów obejmuje inne substancje czynne, metabolity lub produkty rozpadu, w stosownych przypadkach informacje dotyczące tych metabolitów powinny zostać dostarczone oddzielnie.

(5) Wytyczne w sprawie "Procedur walidacji metod i kontroli jakości dotyczących analizy pozostałości pestycydów w żywności i paszy" ("Method Validation and Quality Control Procedures for Pesticide Residue Analysis in food and feed") zostały opublikowane na stronie internetowej Komisji(4). Pod pewnymi warunkami państwa członkowskie powinny być uprawnione do stosowania jakościowych metod przesiewowych.

(6) Do procedur pobierania próbek należy stosować dyrektywę Komisji 2002/63/WE z dnia 11 lipca 2002 r. ustanawiającą wspólnotowe metody pobierania próbek do celów urzędowej kontroli pozostałości pestycydów w produktach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni oraz uchylającą dyrektywę 79/700/EWG(5), która zawiera metody i procedury zalecane przez Komisję Codex Alimentarius.

(7) Uwzględniając tylko definicje pozostałości sformułowane w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005, należy ocenić, czy przestrzegane są najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości w żywności dla dzieci, ustalone w art. 10 dyrektywy Komisji 2006/141/EWG z dnia 22 grudnia 2006 r. w sprawie preparatów do początkowego żywienia niemowląt i preparatów do dalszego żywienia niemowląt(6) oraz w art. 7 dyrektywy Komisji 2006/125/WE z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie przetworzonej żywności na bazie zbóż oraz żywności dla niemowląt i małych dzieci(7).

(8) Konieczne jest także przeprowadzenie oceny możliwych skutków zbiorczych, kumulacyjnych i synergicznych pestycydów. Ocena ta obejmie w pierwszym rzędzie związki fosforoorganiczne, karbaminiany, triazole i pyretroidy, jak określono w załączniku I.

(9) Państwa członkowskie powinny przekazać do dnia 31 sierpnia każdego roku informacje dotyczące poprzedniego roku kalendarzowego.

(10) W celu uniknięcia niejasności spowodowanych pokrywaniem się następujących po sobie wieloletnich programów, a także ze względu na pewność prawa, należy uchylić rozporządzenie (WE) nr 901/2009. Należy je jednak nadal stosować w odniesieniu do próbek testowanych w 2010 r.

(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W latach 2011, 2012 i 2013 państwa członkowskie pobierają i analizują próbki kombinacji produktów i pozostałości pestycydów, jak określono w załączniku I.

Liczbę próbek dla każdego produktu określono w załączniku II.

Artykuł  2
1.
Partia, z której należy pobrać próbki, zostaje wybrana losowo.

Procedura pobierania próbek, w tym liczba jednostek, jest zgodna z dyrektywą 2002/63/WE.

2.
Próbki pobierane są zgodnie z definicjami pozostałości zawartymi w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005.
Artykuł  3
1.
Państwa członkowskie przekazują wyniki analiz próbek badanych w 2011 r., 2012 r. i 2013 r. odpowiednio do dnia 31 sierpnia 2012 r., 2013 r. i 2014 r.

Oprócz tych wyników państwa członkowskie przekazują następujące informacje:

a) zastosowane metody analityczne i uzyskane poziomy sprawozdawczości, zgodnie z wytycznymi w sprawie Procedur walidacji metod i kontroli jakości dotyczących analizy pozostałości pestycydów w żywności i paszy; w przypadku stosowania jakościowych badań przesiewowych, wyniki niższe od poziomu raportowania badania należy oznaczyć jako "nie stwierdzono";

b) granicę oznaczalności stosowaną w krajowych programach kontroli oraz w programach kontroli Unii Europejskiej;

c) w przypadkach dozwolonych na podstawie prawodawstwa krajowego szczegółowe informacje dotyczące zastosowanych środków wykonawczych;

d) w przypadku przekroczenia najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości (NDP) wykaz możliwych powodów przekroczenia NDP, łącznie z odpowiednimi uwagami dotyczącymi wariantów zarządzania ryzykiem.

2.
Jeżeli definicja pozostałości pestycydów obejmuje substancje czynne, metabolity lub produkty rozkładu lub reakcji, państwa członkowskie przekazują sprawozdania z wyników analizy zgodnie z przewidzianą prawem definicją pozostałości. W stosownych przypadkach wyniki dotyczące każdego głównego izomeru lub metabolitu, określone w definicji pozostałości, są przekazywane oddzielnie.
Artykuł  4

Rozporządzenie (WE) nr 901/2009 traci moc.

Jest ono jednak nadal stosowane w odniesieniu do próbek badanych w 2010 r.

Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 października 2010 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.

(2) Dz.U. L 328 z 6.12.2008, s. 9.

(3) Dz.U. L 256 z 29.9.2009, s. 14.

(4) Dokument SANCO/10684/2009, który wszedł w życie w dniu 1.1.2010 r., http://ec.europa.eu/food/plant/protection/resources/ qualcontrol_en.pdf

(5) Dz.U L 187 z 16.7.2002, s. 30.

(6) Dz.U. L 401 z 30.12.2006, s. 1.

(7) Dz.U. L 339 z 6.12.2006, s. 16.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Kombinacje pestycydów i produktów, które mają być objęte monitorowaniem

2011 2012 2013
2,4-D (suma 2,4-D i jego estrów wyrażona jako 2,4-D)(***) (a) (b) (c)
4,4'-metoksychlor (f) (d) (e)
Abamektyna (suma awermektyny B1a, awermektyny B1b i izomeru delta-8,9 awermektyny B1a) (a) (b),(d) (c)
Acefat (a) (b) (c)
Acetamipryd (a) (b) (c)
Akrynatryna (a) (b) (c)
Aldikarb (suma aldikarbu, jego sulfotlenku i sulfonu wyrażona jako aldikarb) (a) (b) (c)
Amitraz (amitraz, w tym metabolity zawierające 2,4-dimetyloanilinę, wyrażone jako amitraz)(***) (a) (b) (c)
Amitrol(***) (a) (b) (c)
Azynofos etylowy(***) (f) (d) (e)
Azynofos metylowy (a) (b) (c)
Azoksystrobina (a) (b) (c)
Benfurakarb (a) (b) (c)
Bifentryna (a),(f) (b),(d) (c),(e)
Bitertanol (a) (b) (c)
Boskalid (a) (b) (c)
Jon bromkowy(***) (zob. uwaga poniżej) (a) (b) (c)
Bromopropylat (a) (b) (c)
Bromukonazol (suma diastereoizomerów) (a) (b) (c)
Bupirymat (a) (b) (c)
Buprofezyna (a) (b) (c)
Kaptan (a) (b) (c)
Karbaryl (a) (b) (c)
Karbendazym (suma benomylu i karbendazymu wyrażona jako karbendazym) (a) (b) (c)
Karbofuran (suma karbofuranu i 3-hydroksykarbofuranu wyrażona jako karbofuran) (a) (b) (c)
Karbosulfan (a) (b) (c)
Chlordan (suma izomerów cis- i trans- oraz oksychlordanu wyrażona jako chlordan) (f) (d) (e)
Chlorfenapyr (a) (b) (c)
Chlorfenwinfos (a) (b) (c)
Chlormekwat(*) (a) (b) (c)
Chlorobenzylat(***) (f) (d) (e)
Chlorotalonil (a) (b) (c)
Chloroprofam (chloroprofam i 3-chloroanilina wyrażone jako chloro profam (zob. uwaga poniżej)) (a) (b) (c)
Chloropiryfos (a),(f) (b),(d) (c),(e)
Chloropiryfos metylowy (a),(f) (b),(d) (c),(e)
Klofentezyna (suma wszystkich związków zawierających cząsteczkę 2-chlorobenzoilu wyrażona jako klofentezyna) (definicją pozostałości jest wyłącznie związek macierzysty dla wszystkich produktów z wyjątkiem zbóż) (a) (b) (c)
Chlotianidyna (a) (b) (c)
Cyflutryna (cyflutryna, w tym inne mieszaniny izomerów składowych (suma izomerów)) (a),(f) (b),(d) (c),(e)
Cypermetryna (cypermetryna, w tym inne mieszaniny izomerów składowych (suma izomerów)) (a),(f) (b),(d) (c),(e)
Cyprokonazol (a) (b) (c)
Cyprodynil (a) (b) (c)
DDT (suma p,p'-DDT, o,p'-DDT, p-p'-DDE i p,p'-DDD (TDE) wyrażona jako DDT) (f) (d) (e)
Deltametryna (cis-deltametryna) (a),(f) (b),(d) (c),(e)
Diazynon (a),(f) (b) (c),(e)
Dichlofluanid (a) (b) (c)
Dichlorfos (a) (b) (c)
Dichloran (a) (b) (c)
Dikofol (suma izomerów p, p' i o,p') (a) (b) (c)
Dikrotofos fasola (b) (c)
Dieldryna (aldryna i dieldryna łącznie wyrażone jako dieldryna) (f) (d) (e)
Difenokonazol (a) (b) (c)
Dimetoat (suma dimetoatu i ometoatu wyrażona jako dimetoat) (a) (b) (c)
Dimetoat (a) (b) (c)
Ometoat (a) (b) (c)
Dimetomorf (a) (b) (c)
Dinokap (suma izomerów dinokapu wraz z odpowiadającymi im fenolami wyrażona jako dinokap)(***) (a) (b) (c)
Difenyloamina (a) (b) (c)
Endosulfan (suma izomerów alfa- i beta- oraz siarczanu endosulfanu wyrażona jako endosulfan) (a),(f) (b),(d) (c),(e)
Endryna (f) (d) (e)
EPN (a) (b) (c)
Epoksykonazol (a) (b) (c)
Etefon(***) (a) (b) (c)
Etion (a) (b) (c)
Etofenproks (F)(***) (a) (b) (c)
Etoprofos(***) (a) (b) (c)
Fenamifos (suma fenamifosu oraz jego sulfotlenku i sulfonu wyrażona jako fenamifos) (a) (b) (c)
Fenarymol (a) (b) (c)
Fenazachina (a) (b) (c)
Tlenek fenbutacyny (F)(***) (a) (b) (c)
Fenbukonazol (a) (b) (c)
Fenheksamid (a) (b) (c)
Fenitrotion (a) (b) (c)
Fenoksykarb (a) (b) (c)
Fenpropatryna (a) (b) (c)
Fenpropimorf (a) (b) (c)
Fention (suma fentionu i jego analogu tlenowego, ich sulfotlenków i sulfonu wyrażona jako fention) (a),(f) (d) (c),(e)
Fenwalerat/esfenwalerat (suma) (suma izomerów RS/SR i RR/SS) (a),(f) (d) (c),(e)
Fipronil (suma fipronilu i metabolitu sulfonu (MB46136) wyrażona jako fipronil) (a) (b) (c)
Fluazyfop (Fluazyfop (fluazyfop-P-butylowy (kwas fluazyfopowy (wolny i sprzężony)))(***) (a) (b) (c)
Fludioksonil (a) (b) (c)
Flufenoksuron (a) (b) (c)
Fluchinkonazol (a) (b) (c)
Flusilazol (a) (b) (c)
Flutriafol (a) (b) (c)
Folpet (a) (b) (c)
Formetanat (suma formetanatu i jego soli wyrażona jako chlorowodorek formetanatu) (a) (b) (c)
Fostiazat (a) (b) (c)
Glifosat(**) (a) (b) (c)
Haloksyfop, w tym haloksyfop-R (ester metylowy haloksyfopu-R, halo-ksyfop-R i koniugaty haloksyfopu-R wyrażone jako haloksyfop-R) (F) (R)(***) (a) (b) (c)
HCB (f) (d) (e)
Heptachlor (suma heptachloru i epoksydu heptachloru, wyrażona jako heptachlor) (f) (d) (e)
Heksachlorocykloheksan (HCH), izomer alfa (f) (d) (e)
Heksachlorocykloheksan (HCH), izomer beta (f) (d) (e)
Heksachlorocykloheksan (HCH), (izomer gamma) (lindan) (f) (d) (e)
Heksakonazol (a) (b) (c)
Heksytiazoks (a) (b) (c)
Imazalil (a) (b) (c)
Imidachlopryd (a) (b) (c)
Indoksakarb (indoksakarb jako suma izomerów S i R) (a) (b) (c)
Iprodion (a) (b) (c)
Iprowalikarb (a) (b) (c)
Krezoksym metylowy (a) (b) (c)
Lambda-cyhalotryna (lambda-cyhalotryna, w tym inne mieszaniny izomerów składowych (suma izomerów)) (a) (b) (c)
Linuron (a) (b) (c)
Lufenuron (a) (b) (c)
Malation (suma malationu i malaoksonu wyrażona jako malation) (a) (b) (c)
Grupa manebu (suma wyrażona jako CS2: maneb, mankozeb, metiram, propineb, tiuram, ziram) (a) (b) (c)
Mepanipyrim i jego metabolit (2-anilino-4-(2-hydroksypropyl)-6-metylo-pyrimidyna wyrażone jako mepanipyrim) (a) (b) (c)
Mepikwat(*) (a) (b) (c)
Metalaksyl (metalaksyl, w tym inne mieszaniny izomerów składowych włącznie z metalaksylem-M (suma izomerów)) (a) (b) (c)
Metkonazol (a) (b) (c)
Metamidofos (a) (b) (c)
Metydation (a),(f) (b),(d) (c),(e)
Metiokarb (suma metiokarbu, sulfotlenku metiokarbu i sulfonu metiokarbu wyrażona jako metiokarb) (a) (b) (c)
Metomyl (suma metomylu i tiodikarbu wyrażona jako metomyl) (a) (b) (c)
Metoksyfenozyd (a) (b) (c)
Monokrotofos (a) (b) (c)
Myklobutanil (a) (b) (c)
Nitempyram(***) fasola (b) (c)
Oksadiksyl (a) (b) (c)
Oksamyl (a) (b) (c)
Oksydemeton metylowy (suma oksydemetonu metylowego i S-metylo-sulfonu demetonu wyrażona jako oksydemeton metylowy) (a) (b) (c)
Paklobutrazol (a) (b) (c)
Paration (a),(f) (b),(d) (c),(e)
Paration metylowy (suma parationu metylowego i paraoksonu metylowego wyrażona jako paration metylowy) (a),(f) (b),(d) (c),(e)
Pencykuron (a) (b) (c)
Penkonazol (a) (b) (c)
Pendimetalina (a) (b) (c)
Permetryna (suma permetryny cis- i trans-) (f) (d) (e)
Fentoat (a) (b) (c)
Fosalon (a) (b) (c)
Fosmet (fosmet i fosmet oksonowy wyrażone jako fosmet) (a) (b) (c)
Foksym (a) (b) (c)
Pyraklostrobina (F) (a) (b) (c)
Pirymikarb (suma pirymikarbu i demetylopirymikarbu wyrażona jako pirymikarb) (a) (b) (c)
Pirymifos metylowy (a),(f) (b),(d) (c),(e)
Prochloraz (suma prochlorazu i jego metabolitów zawierających cząsteczkę 2,4,6 trichlorofenolową wyrażona jako prochloraz)(****) (a) (b) (c)
Procymidon (a) (b) (c)
Profenofos (a),(f) (b),(d) (c),(e)
Propamokarb (suma propamokarbu i jego soli wyrażona jako propamokarb)(***) (a) (b) (c)
Propargit (a) (b) (c)
Propikonazol (a) (b) (c)
Propyzamid (a) (b) (c)
Protiokonazol (protiokonazol-destio)(***) (a) (b) (c)
Pyrazofos (f) (d) (e)
Piretryny (a) (b) (c)
Pirydaben (a) (b) (c)
Pirymetanil (a) (b) (c)
Piryproksyfen (a) (b) (c)
Chinoksyfen (a) (b) (c)
Kwintocen (suma kwintocenu i pentachloroaniliny wyrażona jako kwintocen) (f) (e) (e)
Resmetryna (suma izomerów)(***) (f) (d) (e)
Spinosad (suma spinosynu A i spinosynu D wyrażona jako spinosad) (a) (b) (c)
Spiroksamina (a) (b) (c)
Tau-fluwalinat (a) (b) (c)
Tebukonazol (a) (b) (c)
Tebufenozyd (a) (b) (c)
Tebufenpyrad (a) (b) (c)
Teknazen (f) (d) (e)
Teflubenzuron (a) (b) (c)
Teflutryna (a) (b) (c)
Tetrakonazol (a) (b) (c)
Tetradifon (a) (b) (c)
Tiabendazol (a) (b) (c)
Tiametoksam (suma tiametoksamu i klotianidyny wyrażona jako tiametoksam) (a) (b) (c)
Tiaklopryd (a) (b) (c)
Tiodikarb (a) (b) (c)
Tiofanat metylowy (a) (b) (c)
Tolklofos metylowy (a) (b) (c)
Tolilfluanid (suma tolilfluanidu i dimetylaminosulfotoluidydu wyrażona jako tolilfluanid) (a) (b) (c)
Triadimefon i triadimenol (suma triadimefonu i triadimenolu) (a) (b) (c)
Triadimenol (a) (b) (c)
Triadimefon (a) (b) (c)
Kwas 1,2,4-triazolo-1-yl-octowy(***) z wyjątkiem upraw wieloletnich (a) (b) (c)
Kwas α-hydroksy-1H-1,2,4-triazolo-1-propionowy(***) z wyjątkiem upraw wieloletnich (a) (b) (c)
3-(1H-1,2,4-triazolo-1-yl)-alanina(***) (a) (b) (c)
Triazofos (a),(f) (b),(d) (c),(e)
Trichlorfon (a) (b) (c)
Trifloksystrobina (a) (b) (c)
Triflumuron (F) (a) (b) (c)
Trifluralina (a) (b) (c)
Tritikonazol (a) (b) (c)
Winklozolina (suma winklozoliny i wszystkich metabolitów zawierających grupę 3,5-dichloroaniliny wyrażona jako winklozolina)(****) (a) (b) (c)
Zoksamid (a) (b) (c)
(a) Fasola w strąkach (świeża lub mrożona), marchew, ogórek, pomarańcze lub mandarynki, gruszki, ziemniaki, ryż, szpinak (świeży lub mrożony) i mąka pszenna.

(b) Bakłażany, banany, kalafior, winogrona stołowe, sok pomarańczowy (państwa członkowskie wyszczególniają źródło (koncentraty lub świeże owoce), groch bez strąków (świeży/mrożony), papryka (słodka), pszenica i oliwa z oliwek.

(c) Jabłka, kapusta głowiasta, por, sałata, pomidory, brzoskwinie (włącznie z nektarynami i podobnymi mieszańcami); żyto lub owies, truskawki i winogrona do produkcji wina (białe lub czerwone)

(d) Masło, jaja kurze.

(e) Mleko krowie, mięso ze świń.

(f) Mięso drobiowe, wątroba (bydło i inne przeżuwacze, świnie i drób)

(*) Chlormekwat i mepikwat są poddawane analizie w zbożach (z wyjątkiem ryżu), winogronach stołowych i w gruszkach.

(**) Tylko zboża.

(***) Poddawane dobrowolnej analizie w 2011 r. Decyzja o niepoddawaniu analizie musi być uzasadniona oceną stosunku ryzyka do korzyści dla danego państwa członkowskiego.

Uwaga na temat jonu bromkowego. Obowiązkowa analiza pod kątem obecności jonu bromkowego dotyczy sałaty i pomidorów w 2010 r., ryżu i szpinaku w 2011 r. oraz słodkiej papryki w 2012 r.; analiza dobrowolna dotyczy pozostałych produktów przewidzianych na każdy rok. Decyzja o niepoddawaniu analizie żadnego z przewidzianych produktów musi być uzasadniona oceną stosunku ryzyka do korzyści dla danego państwa członkowskiego.

Definicja pozostałości chloroprofamu w odniesieniu do ziemniaków (wyłącznie chloroprofam) musi zostać uwzględniona w 2011 r.

(****) Metabolity na zasadzie dobrowolności.

ZAŁĄCZNIK  II

Liczba próbek, o której mowa w art. 1

(1) Liczbę próbek do pobrania i poddania analizie przez każde państwo członkowskie wskazano w tabeli w pkt 5.

(2) Oprócz próbek wymaganych zgodnie z tabelą w pkt 5, w 2011 r. każde państwo członkowskie pobiera i poddaje analizie dziesięć próbek przetworzonej żywności na bazie zbóż dla dzieci.

Oprócz próbek wymaganych zgodnie z wymienioną tabelą, w 2012 r. każde państwo członkowskie pobierze i podda analizie łącznie dziesięć próbek żywności dla niemowląt i dla małych dzieci.

Oprócz próbek wymaganych zgodnie z wymienioną tabelą, w 2013 r. każde państwo członkowskie pobierze i podda analizie łącznie dziesięć próbek preparatów do początkowego żywienia niemowląt i preparatów do dalszego żywienia niemowląt.

(3) Jedna próbka każdego produktu do pobrania i poddania analizie zgodnie z tabelą w pkt 5 pochodzić będzie, o ile to możliwe, z produktów pochodzących z uprawy ekologicznej.

(4) Państwa członkowskie wykorzystujące metody oznaczania pozostałości wielu pestycydów mogą stosować jakościowe metody przesiewowe przy analizie nie więcej niż 15 % próbek do pobrania i poddania analizie zgodnie z tabelą w pkt 5. W przypadku gdy państwo członkowskie stosuje jakościowe metody przesiewowe, pozostałe próbki analizuje za pomocą metod oznaczania pozostałości wielu pestycydów.

W przypadku gdy wyniki jakościowego badania przesiewowego są pozytywne, państwo członkowskie stosuje zwyczajowe metody docelowe, aby przedstawić wyniki w kategoriach ilościowych.

(5) Liczba próbek w podziale na państwa członkowskie

Państwo członkowskie Próbki
BE 12(*)

15(**)

BG 12(*)

15(**)

CZ 12(*)

15(**)

DK 12(*)

15(**)

DE 93
EE 12(*)

15(**)

EL 12(*)

15(**)

ES 45
FR 66
IE 12(*)

15(**)

IT 65
CY 12(*)

15(**)

LV 12(*)

15(**)

LT 12(*)

15(**)

LU 12(*)

15(**)

HU 12(*)

15(**)

MT 12(*)

15(**)

NL 17
AT 12(*)

15(**)

PL 45
PT 12(*)

15(**)

RO 17
SI 12(*)

15(**)

SK 12(*)

15(**)

FI 12(*)

15(**)

SE 12(*)

15(**)

UK 66
CAŁKOWITA MINIMALNA LICZBA PRÓBEK: 642
(*) Minimalna liczba próbek dla każdej zastosowanej metody oznaczania pojedynczych pozostałości.

(**) Minimalna liczba próbek dla każdej zastosowanej metody oznaczania pozostałości wielu pestycydów.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.269.8

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 915/2010 dotyczące wieloletniego skoordynowanego unijnego programu kontroli na lata 2011, 2012 i 2013, mającego na celu zapewnienie zgodności z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów w żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na jej powierzchni, oraz ocenę narażenia na nie konsumenta
Data aktu: 12/10/2010
Data ogłoszenia: 13/10/2010
Data wejścia w życie: 01/01/2011