Rozporządzenie 892/2010 w sprawie statusu niektórych produktów odnośnie do dodatków paszowych objętych zakresem rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 892/2010
z dnia 8 października 2010 r.
w sprawie statusu niektórych produktów odnośnie do dodatków paszowych objętych zakresem rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt(1), w szczególności jego art. 2 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W odniesieniu do niektórych substancji, drobnoustrojów lub preparatów, zwanych dalej produktami, nie ma pewności, czy są one dodatkami paszowymi. Owa niepewność dotyczy niektórych produktów dopuszczonych jako dodatki paszowe ujęte w rejestrze dodatków paszowych, a także wyszczególnione w katalogu materiałów paszowych ustanowionym na mocy art. 24 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wprowadzania na rynek i stosowania pasz, zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady i uchylającego dyrektywę Rady 79/373/EWG, dyrektywę Komisji 80/511/EWG, dyrektywy Rady 82/471/EWG, 83/228/EWG, 93/74/EWG, 93/113/WE i 96/25/WE oraz decyzję Komisji 2004/217/WE(2), niektórych produktów, które nie są dopuszczone jako dodatki paszowe ani wyszczególnione w katalogu materiałów paszowych oraz niektórych produktów, które są dopuszczone jako dodatki paszowe, lecz mogłyby być wyszczególnione w katalogu materiałów paszowych zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 767/2009.

(2) Aby uniknąć niespójności w traktowaniu takich produktów, usprawnić pracę właściwych krajowych organów kontroli oraz odciążyć zainteresowane strony, należy przyjąć rozporządzenie określające, że owe niektóre produkty nie są dodatkami paszowymi.

(3) W celu takiego określenia należy uwzględnić wszystkie ich właściwości.

(4) Na podstawie porównania między, z jednej strony, właściwościami produktów ujętych w rejestrze dodatków paszowych a właściwościami produktów wyszczególnionych w katalogu materiałów paszowych, z drugiej strony, można określić pewne kryteria pozwalające na klasyfikowanie produktów jako materiały paszowe, dodatki paszowe i inne produkty. Do przydatnych do takiego rozróżnienia kryteriów zaliczyć można m.in. metody produkcji i przetwarzania, poziom standaryzacji, homogenizację, czystość, definicję chemiczną oraz sposób stosowania danego produktu. Dla zachowania spójności produkty o podobnych właściwościach powinny być klasyfikowane podobnie. Jeśli chodzi o produkty, w odniesieniu do których istnieją wątpliwości, czy są one dodatkami paszowymi, przeprowadzono analizę uwzględniającą wymienione kryteria.

(5) W oparciu o wyniki tej analizy produkty wymienione w załączniku nie powinny być uznawane za dodatki paszowe objęte zakresem rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.

(6) Jeśli chodzi o oznakowanie produktów dopuszczonych jako dodatki paszowe oraz oznakowanie materiałów paszowych i mieszanek paszowych zawierających te produkty, należy przewidzieć okres przejściowy, który pozwoli podmiotom aktywnym w sektorze pasz na dostosowanie się. Co więcej, produkty te należy skreślić z rejestru dodatków paszowych.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Substancje, drobnoustroje oraz preparaty (zwanej dalej "produktami"), określone w załączniku, nie są dodatkami paszowymi objętymi zakresem rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.

Artykuł  2

Produkty wymienione w części 1 załącznika nie są już uznawane za dopuszczone dodatki paszowe objęte zakresem rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.

Artykuł  3

Produkty określone w części 1 załącznika, etykietowane jako dodatki paszowe i premiksy zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003, mogą nadal być wprowadzane do obrotu do dnia 9 października 2013 r. i pozostać w obrocie do wyczerpania zapasów. To samo odnosi się do materiałów paszowych lub mieszanek paszowych, na etykietach których wymienia się wspomniane produkty jako dodatki paszowe zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 767/2009.

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 października 2010 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 268 z 18.10.2003, s. 29.

(2) Dz.U. L 229 z 1.9.2009, s. 1.

ZAŁĄCZNIK  1

Produkty, które nie są dodatkami paszowymi objętymi zakresem rozporządzenia (WE) nr 1831/2003

CZĘŚĆ 1

Produkty, które zostały dopuszczone jako dodatki paszowe

1.1. Węglan wapnia

1.2. Diwodoroortofosforan sodu

1.3. Wodoroortofosforan disodu

1.4. Ortofosforan trisodu

1.5. Siarczan sodu

1.6. Tetrawodorodiortofosforan wapnia

1.7. Wodoroortofosforan wapnia

1.8. Difosforan tetrasodu

1.9. Trifosforan pentasodu

1.10. Difosforan diwapnia

1.11. Dwuwodny siarczan wapnia

1.12. Węglan sodu

1.13. Wodorowęglan sodu

1.14. Sole potasowe, sodowe i wapniowe jadalnych kwasów tłuszczowych o co najmniej czterech atomach węgla/stearyniany

1.15. Mono- i diglicerydy kwasów tłuszczowych o co najmniej czterech atomach węgla

1.16. Mono- i diglicerydy jadalnych kwasów tłuszczowych o co najmniej czterech atomach węgla zestryfikowane następującymi kwasami: octowym, mlekowym, cytrynowym, winowym, mono- i diacetylowinowym

1.17. Glicerol

1.18. Propano-1,2-diol

1.19. Pektyny

CZĘŚĆ  2

Produkty, które nie zostały dopuszczone jako dodatki paszowe

2.1. Chlorek potasu

2.2. Chlorek wapnia

2.3. Fosforan wapniowo-sodowy

2.4. Fosforan sodowo-magnezowy

2.5. Dimetylosulfon (MSM)

2.6. Czysty karmel

2.7. Glukozamina, chitozamina (aminocukier (cukier prosty) wchodzący w skład struktury wielocukrów chitozanu i chityny, produkowanych na przykład poprzez hydrolizę zewnętrznych szkieletów skorupiaków i innych stawonogów lub poprzez fermentację ziarna, takiego jak kukurydza lub pszenica)

2.8. Siarczan chondroityny (wielocukier z powtarzającymi się jednostkami składającymi się z jednego aminocukru oraz kwasu D-glukuronowego, siarczanowe estry chondroityny są ważnymi strukturalnymi komponentami tkanki chrzęstnej, ścięgien i kości)

2.9. Kwas hialuronowy (glukozaminoglukan (wielocukier) z powtarzającymi się jednostkami składającymi się z jednego aminocukru (N-acetylo-D-glukozamina) oraz kwasu D-glukuronowego obecnego w skórze, mazi stawowej oraz w pępowinie, produkowany na przykład z tkanek zwierzęcych lub poprzez fermentację bakteryjną)

2.10. Proszek jajeczny (suszone jajka bez skorupek lub mieszanka suszonego białka i żółtka w proszku)

2.11. Laktuloza (dwucukier (4-O-D-galaktopiranozylo-D-fruktoza) otrzymywana z laktozy poprzez izomeryzację glukozy do fruktozy. Występuje naturalnie w poddanym obróbce termicznej mleku i produktach mlecznych)

2.12. Sterole roślinne (fitosterole to grupa alkoholi sterydowych, naturalnie obecnych w roślinach w małych ilościach i mogących występować w formie wolnych steroli lub w postaci zestryfikowanej przez kwasy tłuszczowe)

2.13. Mączka z kwiatów aksamitki (mielona mączka z suszonych kwiatów Tagetes sp.)

2.14. Mączka z papryki (mielona mączka z suszonych owoców Capsicum sp.)

2.15. Zawiesina lub mączka z chlorelli (zawiesina żywej Chlorella sp. w wodzie lub suszona oraz mielona mączka z Chlorella sp.)

2.16. Mączka z alg (suszona i mielona mączka z mikroalg, takich jak Schizochytrium sp., których komórki zostały unieczynnione)

2.17. Produkty fermentacji i produkty uboczne fermentacji (materiały paszowe uzyskane w procesie fermentacji po unieczynnieniu drobnoustrojów fermentacyjnych oraz uboczne produkty tego procesu (suszone i mielone produkty uboczne fermentacji w podłożu stałym lub ciekłym), które po ekstrakcji składnika czynnego lub aktywności, unieczynnieniu drobnoustrojów zachowują zaledwie resztkową zawartość składnika(-ów) czynnego(-ych) lub aktywności).

1 Załącznik zmieniony przez sprostowanie z dnia 8 lutego 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.32.23/1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.266.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 892/2010 w sprawie statusu niektórych produktów odnośnie do dodatków paszowych objętych zakresem rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady
Data aktu: 08/10/2010
Data ogłoszenia: 09/10/2010
Data wejścia w życie: 29/10/2010