KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 552/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie interoperacyjności Europejskiej Sieci Zarządzania Ruchem Lotniczym (rozporządzenie w sprawie interoperacyjności) 1 , w szczególności jego art. 3 ust. 5,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające ramy tworzenia jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (rozporządzenie ramowe) 2 , w szczególności jego art. 8 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Odpowiednia jakość danych i informacji lotniczych to wymóg służący zapewnieniu bezpieczeństwa i wspieraniu nowych koncepcji działania w ramach europejskiej sieci zarządzania ruchem lotniczym (zwanej dalej "EATMN").
(2) Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (zwana dalej "ICAO") określiła wymagania dotyczące jakości danych i informacji lotniczych pod względem dokładności, rozdzielczości i spójności, które należy spełnić oraz utrzymywać w ramach EATMN przy przetwarzaniu tych danych i informacji.
(3) Wspomniane wymagania ICAO uważa się za dostateczną podstawę dla aktualnych wymagań dotyczących jakości, ale stwierdzono pewne braki, którymi należy się zająć, przede wszystkim w celu wsparcia przyszłych zastosowań.
(4) Za główną podstawę wymagań dotyczących jakości danych należy przyjąć załącznik 15 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym (zwanej dalej "konwencją chicagowską"). Odniesienia do załącznika 15 do konwencji chicagowskiej nie oznaczają jednak automatycznie dokonywania odniesień do załącznika 4 do konwencji chicagowskiej lub innych załączników do tej konwencji.
(5) Analiza aktualnej sytuacji wykazała, że w EATMN nie zawsze są spełniane wymagania dotyczące jakości danych i informacji lotniczych, zwłaszcza te odnoszące się do dokładności i spójności.
(6) W sieci danych lotniczych nadal wykonuje się dużo czynności ręcznie, na papierze, co w znacznym stopniu skutkuje możliwością wprowadzenia błędnych danych oraz pogorszenia ich jakości. W związku z tym należy przyjąć środki w celu poprawy tej sytuacji.
(7) W celu zapewnienia dostatecznej jakości informacji lotniczych organizacji Eurocontrol zlecono opracowanie wymagań uzupełniających i ugruntowujących załącznik 15 do konwencji chicagowskiej, zgodnie z art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 549/2004. Niniejsze rozporządzenie oparte jest na wynikającym z tego upoważnienia sprawozdaniu z dnia 16 października 2007 r.
(8) Zgodnie z wymogami rozporządzenia (WE) nr 552/2004 informacje lotnicze należy stopniowo zapewniać w formie elektronicznej na podstawie wspólnie uzgodnionego i ujednoliconego zbioru danych. Wymogi te należy ostatecznie stosować do wszystkich danych i informacji lotniczych wchodzących w zakres niniejszego rozporządzenia.
(9) Niniejsze rozporządzenie nie odnosi się do operacji wojskowych i szkoleń, o których mowa w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 549/2004.
(10) Organizacje wojskowe zapewniające informację lotniczą na potrzeby operacji w ramach ogólnego ruchu lotniczego stanowią zasadniczy element przetwarzania danych lotniczych i państwa członkowskie zobowiązane są zapewnić jakość tych danych, która jest adekwatna do ich zamierzonego zastosowania.
(11) Za zasadniczy warunek osiągnięcia odpowiedniej jakości danych uważa się terminowe zapewnianie oraz publikowanie nowych lub zmienionych danych i informacji lotniczych zgodnie ze zmianami oraz z wymaganiami ICAO i państw członkowskich dotyczącymi cyklu aktualizacji danych.
(12) Państwa członkowskie powinny skutecznie zarządzać wszystkimi działaniami związanymi z tworzeniem danych i informacji lotniczych oraz powinny kontrolować te działania w celu zapewnienia dostatecznej jakości danych i informacji na potrzeby ich zamierzonego zastosowania.
(13) W celu zapewnienia bezpiecznego, ciągłego i efektywnego funkcjonowania EATMN, części składowe oraz procedury wykorzystywane przez twórców danych muszą współdziałać z systemami, częściami składowymi i procedurami stosowanymi przez instytucje zapewniające służby informacji lotniczej.
(14) W celu utrzymania lub podniesienia istniejących poziomów bezpieczeństwa operacji należy zobowiązać państwa członkowskie do zapewnienia przeprowadzania przez właściwe podmioty oceny bezpieczeństwa, w tym procesów identyfikacji zagrożeń oraz oceny i ograniczania ryzyka. Zharmonizowane wdrożenie tych procesów do systemów wchodzących w zakres niniejszego rozporządzenia wymaga określenia szczegółowych wymogów bezpieczeństwa w odniesieniu do wszystkich wymagań dotyczących interoperacyjności i wydajności.
(15) Zgodnie z art. 3 ust. 3 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 552/2004 przepisy wykonawcze dotyczące interoperacyjności opisują określone procedury oceny zgodności stosowane do oceny zgodności lub przydatności do wykorzystania części składowych, jak również weryfikacji systemów.
(16) Przepisy niniejszego rozporządzenia dotyczą wielu stron. Należy zatem uwzględnić indywidualne zdolności i poziomy zaangażowania poszczególnych stron w sieci danych, aby zapewnić stopniowe wdrażanie przepisów w praktyce, które pozwoli osiągnąć wymaganą jakość danych.
(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Jednolitej Przestrzeni Powietrznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 26.
2 Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 1.
3 Art. 3 pkt 7 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia nr 1029/2014 z dnia 26 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.284.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 października 2014 r.
4 Art. 3 pkt 8 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 1029/2014 z dnia 26 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.284.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 października 2014 r.
5 Art. 3 pkt 10 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. c rozporządzenia nr 1029/2014 z dnia 26 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.284.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 października 2014 r.
6 Art. 3 pkt 13 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. d rozporządzenia nr 1029/2014 z dnia 26 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.284.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 października 2014 r.
7 Art. 3 pkt 24 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. e rozporządzenia nr 1029/2014 z dnia 26 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.284.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 października 2014 r.
8 Art. 3 pkt 25 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. f rozporządzenia nr 1029/2014 z dnia 26 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.284.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 października 2014 r.
9 Art. 7 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1029/2014 z dnia 26 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.284.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 października 2014 r.
10 Art. 10 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1029/2014 z dnia 26 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.284.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 października 2014 r.
11 Załącznik I zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 1029/2014 z dnia 26 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.284.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 października 2014 r.
12 Załącznik III zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 1029/2014 z dnia 26 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.284.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 października 2014 r.
13 Załącznik XI zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 1029/2014 z dnia 26 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.284.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 października 2014 r.