(2010/467/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 28 sierpnia 2010 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(1), w szczególności jej art. 16 ust. 3 zdanie czwarte,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja Komisji 2007/365/WE(2) wymaga od państw członkowskich przyjęcia środków w celu ochrony przed wprowadzeniem i rozprzestrzenianiem się Rhynchophorus ferrugineus (Olivier) (szkodliwego organizmu). Ponadto państwa członkowskie wprowadzają roczne urzędowe badania dotyczące obecności szkodliwego organizmu lub dowodu zarażenia przez szkodliwy organizm roślin z rodziny Palmae na swoich terytoriach oraz powiadamiają Komisję i inne państwom członkowskie o wynikach tych badań.
(2) Roczne urzędowe badania przeprowadzone w państwach członkowskich w 2009 r. wskazują, że szkodliwy organizm poraził również gatunki roślin z rodziny Palmae, których w decyzji 2007/365/WE nie zdefiniowano jako rośliny narażone. W związku z tym konieczne jest włączenie gatunków roślin z rodziny Palmae do wykazu roślin narażonych zawartego w decyzji 2007/365/WE w celu umożliwienia stosowania środków nadzwyczajnych przewidzianych w tej decyzji również do tych gatunków.
(3) Wizyty kontrolne przeprowadzone przez Komisję w państwach członkowskich, w szczególności w 2009 r., wykazały, że wyniki stosowania decyzji 2007/365/WE nie były w pełni zadowalające w odniesieniu do środków, które należy podjąć w przypadku stwierdzenia występowania szkodliwego organizmu. Oprócz ustaleń dokonanych podczas tych wizyt kontrolnych Komisja otrzymała dalsze informacje na temat metod kontroli, zapobiegania rozprzestrzenianiu się i zwalczania szkodliwego organizmu w styczniu 2010 r. od grupy ekspertów utworzonej przez Komisję w celu wspierania jej w tej dziedzinie i złożonej z ekspertów ze wszystkich państw członkowskich, w których występuje szkodliwy organizm, oraz w maju 2010 r. przy okazji międzynarodowej konferencji na temat szkodliwego organizmu, która odbyła się w Hiszpanii. Biorąc pod uwagę wyniki tych wizyt kontrolnych oraz informacje uzyskane w 2010 r., konieczne jest wprowadzenie pewnych zmian do decyzji 2007/365/WE.
(4) Informacje uzyskane w 2009 r. i w 2010 r. sugerują, że ryzyko ewentualnego rozprzestrzeniania się szkodliwego organizmu w wyniku przywozu roślin narażonych z państw trzecich lub z obszarów w państwach trzecich, które nie są wolne od szkodliwego organizmu, nie może, ze względu na nieznaną biologię szkodliwego organizmu, zostać odpowiednio ograniczone za pomocą odpowiednich procedur profilaktycznych. Procedury takie nie zapobiegają w wystarczający sposób rozprzestrzenianiu się szkodliwego organizmu z roślin narażonych, które są porażone, ale nie wykazują żadnych objawów porażenia. Konieczne jest więc umieszczenie roślin narażonych pochodzących z przywozu z tych państw trzecich lub z tych obszarów w państwach trzecich w całkowicie chronionym miejscu w Unii.
(5) W przypadkach, w których szkodliwy organizm pojawia się w danym państwie członkowskim lub w części państwa członkowskiego, gdzie nie był wcześniej znany, zainteresowane państwo członkowskie powinno niezwłocznie, najpóźniej w terminie pięciu dni, powiadomić o tym Komisję i pozostałe państwa członkowskie. W tym celu należy również dopilnować, aby właściwy organ państwa członkowskiego został niezwłocznie o tym poinformowany. W większości przypadków zainteresowane państwo członkowskie powinno następnie ustanowić wyznaczone strefy oraz sporządzić i wdrożyć plan działania. W celu ułatwienia zintegrowanego podejścia do zwalczania organizmu plan działania powinien określać wszystkie środki i uzasadnienie tych środków oraz zawierać opis sytuacji, dane naukowe i kryteria wyboru środków.
(6) W niektórych przypadkach może się jednak zdarzyć, że tylko rośliny należące do jednej przesyłki zostały zidentyfikowane jako porażone w strefie, w której nie odnotowano wcześniej wystąpienia szkodliwego organizmu w promieniu 10 km wokół tych porażonych roślin, że porażenie jest związane z przesyłką niedawno przemieszczoną do tej strefy i że przesyłka została porażona przez szkodliwy organizm już przed przemieszczeniem. W tych przypadkach i tylko, jeżeli nie występuje ryzyko rozprzestrzeniania się szkodliwego organizmu, państwa członkowskie powinny mieć możliwość podjęcia decyzji o nieustanawianiu wyznaczonej strefy i ograniczeniu środków urzędowych do zniszczenia porażonego materiału, przeprowadzenia wzmożonego programu badań i śledzenia przemieszczeń powiązanego ze zdarzeniem materiału roślinnego.
(7) W celu dostarczenia Komisji i pozostałym państwom członkowskim szczegółowych informacji na temat rozprzestrzeniania się szkodliwego organizmu i urzędowych środków podjętych w celu zapobieżenia temu rozprzestrzenianiu i zwalczania szkodliwego organizmu zainteresowane państwa członkowskie powinny przestawić Komisji roczne urzędowe badania oraz aktualne plany działania i w stosownych przypadkach aktualny wykaz wyznaczonych stref wraz z opisem i lokalizacją tych stref.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2007/365/WE.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 17 sierpnia 2010 r.
| W imieniu Komisji | |
| John DALLI | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1.
(2) Dz.U. L 139 z 31.5.2007, s. 24.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2010.226.42 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2010/467/UE zmieniająca decyzję 2007/365/WE w odniesieniu do roślin narażonych i środków, które należy podjąć w przypadku stwierdzenia występowania organizmu Rhynchophorus ferrugineus (Olivier) |
| Data aktu: | 17/08/2010 |
| Data ogłoszenia: | 28/08/2010 |
| Data wejścia w życie: | 28/08/2010 |