Rozporządzenie 756/2010 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do załączników IV i V

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 756/2010
z dnia 24 sierpnia 2010 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do załączników IV i V
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych i zmieniające dyrektywę 79/117/EWG(1), w szczególności jego art. 7 ust. 4 lit. a) i art. 7 ust. 5 oraz art. 14,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 850/2004 wdraża do prawa Unii zobowiązania Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych (zwanej dalej "Konwencją") zatwierdzonej decyzją Rady 2006/507/WE z dnia 14 października 2004 r. dotyczącą zawarcia, w imieniu Wspólnoty Europejskiej, Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych(2) oraz zobowiązania Protokołu do Konwencji z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych (zwanego dalej "Protokołem") zatwierdzonego decyzją Rady 2004/259/WE z dnia 19 lutego 2004 r. dotyczącą zawarcia, w imieniu Wspólnoty Europejskiej, Protokołu do Konwencji z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczenia powietrza na dalekie odległości dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych(3).

(2) Po otrzymaniu od Unii Europejskiej i jej państw członkowskich oraz Norwegii i Meksyku nazw wskazanych przez nie substancji Komitet ds. Przeglądu Trwałych Zanieczyszczeń Organicznych, ustanowiony na mocy Konwencji, zakończył pracę nad dziewięcioma proponowanymi substancjami, w odniesieniu do których stwierdzono, że spełniają kryteria określone w Konwencji. Na czwartym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji w dniach 4-8 maja 2009 r. (zwanym dalej "COP4") uzgodniono, że wszystkie dziewięć substancji zostanie dodanych do załączników do Konwencji.

(3) Należy zmienić załączniki IV i V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004, aby uwzględnić nowe substancje włączone podczas COP4.

(4) Podczas COP4 zdecydowano o włączeniu chlordekonu, heksabromobifenylu i heksachlorocykloheksanu łącznie z lindanem do załącznika A (eliminacja) do Konwencji. Substancje te są już uwzględnione w załącznikach IV i V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004, ponieważ są one wymienione w Protokole.

(5) Podczas COP4 zdecydowano o włączeniu pentachlorobenzenu do załącznika A (eliminacja) do Konwencji. Pentachlorobenzen należy zatem włączyć do załączników IV i V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004, zaznaczając odpowiednie maksymalne dopuszczalne stężenia, które określono, stosując metodę ustanawiania dopuszczalnych wartości dla trwałych zanieczyszczeń organicznych (zwanych dalej "POP") z rozporządzenia Rady (WE) nr 1195/2006 z dnia 18 lipca 2006 r. zmieniającego załącznik IV do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych(4) i z rozporządzenia Rady (WE) nr 172/2007 z dnia 16 lutego 2007 r. zmieniającego załącznik V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych(5). Te tymczasowe wartości maksymalnego dopuszczalnego stężenia powinny podlegać przeglądowi w świetle wyników badania nad wdrożeniem przepisów rozporządzenia (WE) nr 850/2004 związanych z odpadami, które to badanie ma być przeprowadzone w imieniu Komisji.

(6) Podczas COP4 zdecydowano o włączeniu kwasu perfluorooktanosulfonowego i jego pochodnych (zwanych dalej "PFOS") do załącznika B (ograniczenie) do Konwencji z kilkoma wyjątkami dla określonych zastosowań. Stosowanie PFOS jest obecnie dozwolone dla określonych zastosowań. Ze względu na długi okres przydatności wyrobów zawierających PFOS będą one jeszcze przez kilka lat wchodzić w skład odpadów, chociaż ich ilość będzie maleć. Mogą pojawić się praktyczne problemy ze wskazaniem niektórych materiałów zawierających PFOS w określonym strumieniu odpadów. Dane dotyczące ilości i stężenia PFOS w wyrobach i odpadach są w dalszym ciągu niewystarczające. Przedłużenie zawartego w rozporządzeniu (WE) nr 850/2004 zobowiązania do niszczenia lub nieodwracalnego przekształcenia zawartości trwałego zanieczyszczenia organicznego w odniesieniu do PFOS w odpadach, w których stężenie przekracza wartości dopuszczalne zawarte w załączniku IV, może mieć wpływ na istniejące systemy recyklingu, co z kolei może podważyć inny priorytet środowiskowy, jakim jest zapewnienie zrównoważonego wykorzystania zasobów. W świetle powyższego PFOS umieszcza się w załącznikach IV i V bez wskazywania dopuszczalnych wartości stężenia.

(7) Podczas COP4 zdecydowano o włączeniu eteru tetrabromodifenylu, eteru pentabromodifenylu, eteru heksabromodifenylu i eteru heptabromodifenylu, zwanych dalej "polibromowanymi eterami difenylowymi", do załącznika A (eliminacja) do Konwencji. Wprowadzanie do obrotu i stosowanie eteru pentabromodifenylu i eteru oktabromodifenylu zostało ograniczone w Unii na mocy załącznika XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów(6) z najwyższym dopuszczalnym poziomem stężenia 0,1 % wagowo. Eter pentabromodifenylu, eter heksabromodifenylu, eter heptabromodifenylu i eter tetrabromodifenylu nie są obecnie wprowadzane do obrotu w Unii, ponieważ jest to ograniczone przepisami rozporządzenia Komisji (WE) nr 552/2009 z dnia 22 czerwca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) w odniesieniu do załącznika XVII(7) i przepisami dyrektywy 2002/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 stycznia 2003 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym(8). Jednakże ze względu na długi okres przydatności produktów zawierających wymienione polibromowane etery difenylowe wycofane z użycia produkty zawierające wymienione substancje będą jeszcze przez kilka lat wchodzić w skład strumienia odpadów. Biorąc pod uwagę praktyczne problemy ze wskazaniem materiałów zawierających polibromowane etery difenylowe w mieszanej frakcji odpadów oraz obecny brak wyczerpujących danych naukowych na temat ilości i poziomu stężenia polibromowanych eterów difenylowych w wyrobach i odpadach, przedłużenie zobowiązania do niszczenia i nieodwracalnego przekształcenia zawartości trwałego zanieczyszczenia organicznego w odniesieniu do tych nowych substancji w odpadach, w których stężenie przekracza wartości dopuszczalne zawarte w załączniku IV, może zagrażać istniejącym systemom recyklingu, a tym samym utrudniać zrównoważone wykorzystanie zasobów. Istnienie tego problemu uznano podczas COP4 i uzgodniono specjalne wyłączenia dla stałego recyklingu odpadów, które zawierają wymienione polibromowane etery difenylowe, nawet jeżeli może to prowadzić do recyklingu trwałych zanieczyszczeń organicznych. Wyjątki te należy zatem odzwierciedlić w rozporządzeniu (WE) nr 850/2004.

(8) Aby uniknąć zakłóceń na rynku wewnętrznym, w Unii potrzebne są jednolite wartości maksymalnego dopuszczalnego stężenia. W załącznikach IV i V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 ustanowiono, na podstawie dostępnych danych i na zasadzie ostrożnościowej, tymczasowe wartości maksymalnego dopuszczalnego stężenia pentachlorobenzenu.

(9) W świetle braku wyczerpujących informacji naukowych na temat ilości i stężenia w wyrobach i odpadach, a także scenariuszy narażenia, na tym etapie nie wyznacza się w załącznikach IV i V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 wartości maksymalnego dopuszczalnego stężenia dla PFOS i polibromowanych eterów difenylowych. Do czasu aż dostępne będą dalsze informacje oraz dokonania przez Komisję przeglądu, maksymalny dopuszczalny poziom stężenia dla dziewięciu substancji będących trwałymi zanieczyszczeniami organicznymi będzie proponowany zgodnie z celami rozporządzenia w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych.

(10) Zgodnie z art. 22 Konwencji zmiany do załączników A, B i C do Konwencji wchodzą w życie w terminie jednego roku od daty przekazania zmiany przez depozytariusza, co przypada w dniu 26 sierpnia 2010 r. Ze względu na spójność niniejsze rozporządzenie powinno zatem stosować się, począwszy od tej samej daty.

(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy dyrektywy Rady 75/442/EWG(9). Niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Załącznik IV do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 zastępuje się załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.
2.
W załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 26 sierpnia 2010 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 sierpnia 2010 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 158 z 30.4.2004, s. 7.

(2) Dz.U. L 209 z 31.7.2006, s. 1.

(3) Dz.U. L 81 z 19.3.2004, s. 35.

(4) Dz.U. L 217 z 8.8.2006, s. 1.

(5) Dz.U. L 55 z 23.2.2007, s. 1.

(6) Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.

(7) Dz.U. L 164 z 26.6.2009, s. 7.

(8) Dz.U. L 37 z 13.2.2003, s. 19.

(9) Dz.U. L 194 z 25.7.1975, s. 39.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

"ZAŁĄCZNIK IV

Wykaz substancji objętych przepisami dotyczącymi gospodarowania odpadami określonymi w art. 7

Substancja Nr CAS Nr WE Dopuszczalna wartość stężenia, o której mowa w art. 7 ust. 4 lit. a)
Eter tetrabromodifenylu C12H6Br4O
Eter pentabromodifenylu C12H5Br
Eter heksabromodifenylu C12H4Br6O
Eter heptabromodifenylu C12H3Br7O
Kwas perfluorookatnosulfonowy i jego pochodne (PFOS) C8F17SO2X (X = OH, sole metali (O-M+), halogenek, amid i inne pochodne, w tym polimery)
Polichlorowane dibenzo-p-dioksyny i dibenzofurany (PCDD/PCDF) 15 μg/kg(1)
DDT (1,1,1-trichloro-2,2-bis(4-chlorofenylo)etan) 50-29-3 200-024-3 50 mg/kg
Chlordan 57-74-9 200-349-0 50 mg/kg
Heksachlorocykloheksan, łącznie z lindanem 58-89-9

319-84-6

319-85-7

608-73-1

210-168-9

200-401-2

206-270-8

206-271-3

50 mg/kg
Dieldryna 60-57-1 200-484-5 50 mg/kg
Endryna 72-20-8 200-775-7 50 mg/kg
Heptachlor 76-44-8 200-962-3 50 mg/kg
Heksachlorobenzen 118-74-1 200-273-9 50 mg/kg
Chlordekon 143-50-0 205-601-3 50 mg/kg
Aldryna 309-00-2 206-215-8 50 mg/kg
Pentachlorobenzen 608-93-5 210-172-5 50 mg/kg
Polichlorowane bifenyle (PCB) 1336-36-3 i inne 215-648-1 50 mg/kg(2)
Mireks 2385-85-5 219-196-6 50 mg/kg
Toksafen 8001-35-2 232-283-3 50 mg/kg
Heksabromobifenyl 36355-01-8 252-994-2 50 mg/kg
(1) Dopuszczalną wartość oblicza się dla PCDD oraz PCDF zgodnie z następującymi współczynnikami toksyczności (TEFs):
PCDD TEF
2,3,7,8-TeCDD 1
1,2,3,7,8-PeCDD 1
1,2,3,4,7,8-HxCDD 0,1
1,2,3,6,7,8-HxCDD 0,1
1,2,3,7,8,9-HxCDD 0,1
1,2,3,4,6,7,8-HpCDD 0,01
OCDD 0,0003
PCDF TEF
2,3,7,8-TeCDF 0,1
1,2,3,7,8-PeCDF 0,03
2,3,4,7,8-PeCDF 0,3
1,2,3,4,7,8-HxCDF 0,1
PCDD TEF
1,2,3,6,7,8-HxCDF 0,1
1,2,3,7,8,9-HxCDF 0,1
2,3,4,6,7,8-HxCDF 0,1
1,2,3,4,6,7,8-HpCDF 0,01
1,2,3,4,7,8,9-HpCDF 0,01
OCDF 0,0003
(2) Tam gdzie to stosowne, wykorzystuje się metodę obliczeniową określoną w europejskich normach EN 12766-1 i EN 12766-2."

ZAŁĄCZNIK  II

W załączniku V część 2 do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 tabela otrzymuje brzmienie:
"Odpady sklasyfikowane w decyzji 2000/532/WE Maksymalne dopuszczalne wartości stężenia substancji wymienionych w załączniku IV(1) Działanie
10 ODPADY Z PROCESÓW TERMICZNYCH Aldryna: 5 000 mg/kg;

Chlordan: 5 000 mg/kg;

Chlordekon:

5 000 mg/kg;

DDT (1,1,1-trichloro-2,2-bis(4-chlorofenylo) etan): 5 000 mg/kg;

Dieldryna: 5 000 mg/kg;

Endryna: 5 000 mg/kg;

Eter heptabromodifenylu (C12H5Br7O);

Heptachlor: 5 000 mg/kg;

Heksabromobifenyl: 5 000 mg/kg;

Eter heksabromodifenylu (C12H5Br6O);

Heksachlorobenzen: 5 000 mg/kg;

Heksachlorocykloheksan, łącznie z lindanem:

5 000 mg/kg;

Mireks: 5 000 mg/kg;

Eter pentabromodifenylu (C12H5Br);

Pentachlorobenzen: 5 000 mg/kg;

Kwas perfluorookatnosulfonowy i jego pochodne (PFOS)

(C8F17SO2X)

(X = OH, sole metali (O-M+), halogenek, amid i inne pochodne, w tym polimery);

Polichlorowane bifenyle (PCB)(5): 50 mg/kg;

Polichlorowane dibenzo-p-dioksyny

i dibenzofurany (PCDD/PCDF)(6): 5 mg/kg;

Eter tetrabromodifenylu (C12H5Br4O);

Toksafen: 5 000 mg/kg;

Stałe składowanie jest dozwolone wyłącznie po spełnieniu następujących warunków:

1) składowanie ma miejsce w jednym z następujących miejsc:

- bezpiecznym, głębokim,

podziemnym magazynie zbudowanym w twardej skale,

- kopalniach soli,

- składowisku odpadów niebezpiecznych (pod warunkiem że odpady zostały zestalone lub, tam gdzie to technicznie możliwe, częściowo zestabilizowane, zgodnie z wymogami klasyfikacji odpadów podanymi w podrozdziale 1903 decyzji 2000/532/WE;

2) przestrzega się przepisów dyrektywy Rady 1999/31/WE(3) i decyzji Rady 2003/33/WE(4);

3) zostało udowodnione, że wybrane działanie jest bardziej korzystne dla środowiska.

10 01 Odpady z elektrowni i innych zakładów energetycznego spalania paliw (z wyłączeniem grupy 19)
10 01 14*(2) Popioły paleniskowe, żużle i pyły z kotłów z procesów współspalania zawierające substancje niebezpieczne
10 01 16* Popioły lotne z procesów współspalania zawierające substancje niebezpieczne
10 02 Odpady z hutnictwa żelaza i stali
10 02 07 * Osady stałe z oczyszczania gazów zawierające substancje niebezpieczne
10 03 Odpady z hutnictwa aluminium
10 03 04* Żużle z produkcji pierwotnej
10 03 08* Słone żużle z produkcji wtórnej
10 03 09* Czarne kożuchy żużlowe z produkcji wtórnej
10 03 19* Pył z gazów spalinowych zawierający substancje niebezpieczne
10 03 21* Inne cząstki i pyły (łącznie z pyłami z młynów kulowych) zawierające substancje niebezpieczne
10 03 29* Odpady z przetwarzania słonych żużli i czarnych kożuchów żużlowych zawierające substancje niebezpieczne
10 04 Odpady z hutnictwa ołowiu
10 04 01* Żużle z produkcji pierwotnej i wtórnej
10 04 02* Kożuchy żużlowe i zgary z produkcji pierwotnej i wtórnej
10 04 04* Pyły z gazów spalino-wych
10 04 05* Inne cząstki i pyły
10 04 06* Odpady stałe z oczyszczania gazów
10 05 Odpady z hutnictwa cynku
10 05 03* Pyły z gazów spalinowych
10 05 05* Odpady stałe z oczyszczania gazów
10 06 Odpady z hutnictwa miedzi
10 06 03* Pyły z gazów spalinowych
10 06 06* Odpady stałe z oczyszczania gazów
10 08 Odpady z hutnictwa pozostałych metali nieżelaznych
10 08 08* Słone żużle z produkcji pierwotnej i wtórnej
10 08 15* Pył z gazów spalinowych zawierający substancje niebezpieczne
10 09 Odpady z odlewnictwa żelaza
10 09 09* Pył z gazów spalinowych zawierający substancje niebezpieczne
16 ODPADY NIEUJĘTE W INNYCH GRUPACH W WYKAZIE
16 11 Zużyte wykładziny i materiały ogniotrwałe
16 11 01* Wykładziny węglowe i materiały ogniotrwałe z procesów hutniczych zawierające substancje niebezpieczne
16 11 03* Inne wykładziny i materiały ogniotrwałe z procesów hutniczych zawierające substancje niebezpieczne
17 ODPADY Z BUDOWY I ROZBIÓRKI (WŁĄCZNIE Z WYDOBYTĄ ZIEMIĄ Z MIEJSC SKAŻONYCH)
17 01 Beton, cegły, płyty i ceramika
17 01 06* Mieszanki lub oddzielne frakcje betonu, cegieł, płyt i ceramiki zawierające substancje niebezpieczne
17 05 Gleba włącznie z ziemią wydobytą z miejsc skażonych, kamienie i urobek z pogłębiania
17 05 03* Nieorganiczne cząstki gleby i kamieni zawierające substancje niebezpieczne
17 09 Inne odpady z budowy i rozbiórki
17 09 02 * Odpady z budowy i rozbiórki zawierające PCB, z wyłączeniem wyposażenia zawierającego PCB
17 09 03 * Inne odpady z budowy i rozbiórki zawierające substancje niebezpieczne
19 ODPADY Z URZĄDZEŃ DO GOSPODAROWANIA ODPADAMI ORAZ Z POZAZAKŁADOWYCH OCZYSZCZALNI ŚCIEKÓW I INSTALACJI UZDATNIANIA WODY PRZEZNACZONEJ DO SPOŻYCIA PRZEZ LUDZI ORAZ WODY DO CELÓW PRZEMYSŁOWYCH
19 01 Odpady z termicznego przekształcania odpadów
19 01 07* Odpady stałe z oczyszczania gazów
19 01 11 * Żużle i popioły paleniskowe zawierające substancje niebezpieczne
19 01 13* Popioły lotne zawierające substancje niebezpieczne
19 01 15* Pył z kotłów zawierający substancje niebezpieczne
19 04 Odpady zeszklone oraz odpady z procesów zeszkliwiania
19 04 02* Popioły lotne i inne odpady z oczyszczania gazów spalinowych
19 04 03* Niezeszklona faza stała
(1) Te dopuszczalne wartości mają zastosowanie wyłącznie do składowisk odpadów niebezpiecznych i nie mają zastosowania do stałych składowisk podziemnych odpadów niebezpiecznych, w tym kopalni soli.

(2) Wszelkie odpady oznaczone gwiazdką * są uznawane za odpady niebezpieczne na mocy dyrektywy 91/689/EWG i podlegają przepisom tej dyrektywy.

(3) Dz.U. L 182 z 16.7.1999, s. 1.

(4) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, s. 27.

(5) Tam gdzie to stosowne wykorzystuje się metodę obliczania określoną w europejskich normach EN 12766-1 i EN 12766-2.

(6) Dopuszczalną wartość oblicza się dla PCDD oraz PCDF zgodnie z następującymi współczynnikami toksyczności (TEFs):

PCDD TEF
2,3,7,8-TeCDD 1
1,2,3,7,8-PeCDD 1
1,2,3,4,7,8-HxCDD 0,1
1,2,3,6,7,8-HxCDD 0,1
1,2,3,7,8,9-HxCDD 0,1
1,2,3,4,6,7,8-HpCDD 0,01
OCDD 0,0003
PCDF TEF
2,3,7,8-TeCDF 0,1
1,2,3,7,8-PeCDF 0,03
2,3,4,7,8-PeCDF 0,3
1,2,3,4,7,8-HxCDF 0,1
1,2,3,6,7,8-HxCDF 0,1
1,2,3,7,8,9-HxCDF 0,1
PCDD TEF
2,3,4,6,7,8-HxCDF 0,1
1,2,3,4,6,7,8-HpCDF 0,01
1,2,3,4,7,8,9-HpCDF 0,01
OCDF 0,0003"

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.223.20

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 756/2010 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do załączników IV i V
Data aktu: 24/08/2010
Data ogłoszenia: 25/08/2010
Data wejścia w życie: 25/08/2010, 26/08/2010