(Dz.U.UE L z dnia 31 marca 2009 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2006(1),
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Wspólnot Europejskich za rok budżetowy 2006 - tom I (C6-0369/2007)(2),
– uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2006 r.,
– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2006 oraz sprawozdania specjalne Trybunału Obrachunkowego, wraz z odpowiedziami kontrolowanych instytucji(3),
– uwzględniając oświadczenie o wiarygodności rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedkładane przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 248 Traktatu WE(4),
– uwzględniając art. 272 ust. 10 oraz art. 274, 275 i 276 Traktatu WE,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
– uwzględniając art. 71 regulaminu, jak również załącznik V do regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A6-0092/2008),
1. udziela Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich absolutorium z wykonania budżetu na rok budżetowy 2006;
2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich i Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
| Przewodniczący | Sekretarz Generalny |
| Hans-Gert PÖTTERING | Harald RØMER |
______
(1) Dz.U. L 78 z 15.3.2006.
(2) Dz.U. C 274 z 15.11.2007, s. 1.
(3) Dz.U. C 273 z 15.11.2007, s. 1.
(4) Dz.U. C 274 z 15.11.2007, s. 130.
(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 22 kwietnia 2008 r.
zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2006, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2006(1),
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Wspólnot Europejskich za rok budżetowy 2006-tomI(C6-0369/2007)(2),
– uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2006 r.,
– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2006 oraz sprawozdania specjalne Trybunału Obrachunkowego, wraz z odpowiedziami kontrolowanych instytucji(3),
– uwzględniając oświadczenie o wiarygodności rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedkładane przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 248 Traktatu WE(4),
– uwzględniając art. 272 ust. 10 oraz art. 274, 275 i 276 Traktatu WE,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
– uwzględniając art. 71 regulaminu, jak również załącznik V do regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A6-0092/2008),
1. zwraca uwagę, że Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich (Rzecznik) dysponował w 2006 r. środkami na zobowiązania wynoszącymi ogółem 7.682.538 EUR (w 2005 r.: 7.224.554 EUR), przy stopie wykorzystania wynoszącej 88,13 %, co jest poniżej średniej innych instytucji;
2. zauważa, że sprawozdania finansowe Rzecznika za rok 2006 ukazują negatywny wynik finansowy za ten rok (EUR 1.214.375) oraz identyczne sumy całkowite aktywów i pasywów (2.308.799 EUR);
3. zauważa, że w okresie 2003 do 2006 miał miejsce systematyczny wzrost środków na zobowiązania z 4.438.653 EUR do 7.682.538 EUR (+ 73 %) i etatów z 31 do 57 (+ 84 %), podczas gdy liczba skarg wzrosła z 2.436 do 3.830 (+ 57 %), a liczba nowo rozpoczętych dochodzeń z 253 do 258 (+ 2 %);
4. podkreśla, że Europejski Trybunał Obrachunkowy zaznaczył w swym sprawozdaniu rocznym, że kontrola nie dała podstaw do żadnych uwag w odniesieniu do Rzecznika;
5. podkreśla, że Biuro Rzecznika przejęło od stycznia 2006 r. pełną odpowiedzialność za zarządzanie swym personelem; w tym kontekście zauważa, że zgodnie ze sprawozdaniem z audytu wewnętrznego instytucji nr 06/04 audyt przeprowadzony w celu oceny rzetelności zarządzania i procedur kontrolnych dotyczących ustalania indywidualnych uprawnień pracowników "nie wykazał obszarów poważnego ryzyka w zarządzaniu i procedurach kontrolnych, ale potwierdził, że instytucja powinna zająć się szeregiem konkretnych kwestii";
6. zwraca uwagę, że informacje przedstawione w sprawozdaniu z działalności za rok 2006 przez głównego intendenta delegowanego, iż samoocena skuteczności wewnętrznych ram kontroli służb Rzecznika przeprowadzona została ponownie na początku 2007 r., i wypływająca z tego ogólna sytuacja, ukazały zadowalający poziom wdrożenia norm kontroli wewnętrznej (85 % w stosunku do 76 % w 2004 r.); ponadto zauważa jednak, że stwierdzono konieczność poprawy skuteczności w niektórych obszarach (identyfikacja newralgicznych funkcji); zachęca Rzecznika do podjęcia wszelkich wysiłków na rzecz dalszej poprawy skuteczności ram kontroli wewnętrznej;
7. z zadowoleniem zauważa, że nowa umowa ramowa o współpracy na czas nieokreślony pomiędzy Rzecznikiem i Parlamentem dotycząca zapewnienia określonych usług administracyjnych, w tym budynków, IT, łączności, doradztwa prawnego, usług medycznych, szkoleń, tłumaczeń pisemnych i ustnych, została wynegocjowana w 2005 r., podpisana w marcu 2006 r., i weszła w życie z dniem 1 kwietnia 2006 r.; ponadto zauważa, że zdaniem Rzecznika nowa umowa jest w pełni zadowalająca;
8. z zadowoleniem zwraca uwagę, że pierwszy Sekretarz Generalny Rzecznika mianowany został w dniu 1 sierpnia 2006 r.;
9. z niepokojem dostrzega w sprawozdaniu rocznym Rzecznika, że jego instytucja napotkała w 2006 r. trudności związane z naborem pracowników, zwłaszcza w odniesieniu do wykwalifikowanych prawników, ze względu na dwie kolejne fale rozszerzenia (zakończenie naboru z państw członkowskich, które przystąpiły do UE w 2004 r. i przygotowanie naboru na 2007 r.), rotacji pracowników oraz trudności z przyciągnięciem i utrzymaniem kandydatów w Strasburgu na umowach czasowych; zauważa, że w nadchodzących latach Rzecznik spodziewa się mniejszych trudności związanych z rekrutacją personelu;
10. wyraża zadowolenie z powodu przyjęcia przez Rzecznika w dniu 14 grudnia 2007 r. decyzji w sprawie rocznej deklaracji interesów Rzecznika; z zadowoleniem zauważa, że deklaracja ta została opublikowana na stronie internetowej Rzecznika;
11. z zadowoleniem przyjmuje gotowość Rzecznika do przystąpienia do Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 25 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą oraz Komisją dotyczącego dochodzeń wewnętrznych prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF)(6) w drodze stosowania systemu ustanowionego w rozporządzeniu (WE) nr 1073/1999(7); z zadowoleniem zauważa, że Rzecznik w piśmie wysłanym dnia 9 stycznia 2008 r. zaprosił OLAF do przedstawienia poglądów dotyczących przydatności i warunków potencjalnego przystąpienia Rzecznika do tego porozumienia.
______
(1) Dz.U. L 78 z 15.3.2006.
(2) Dz.U. C 274 z 15.11.2007, s. 1.
(3) Dz.U. C 273 z 15.11.2007, s. 1.
(4) Dz.U. C 274 z 15.11.2007, s. 130.
(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(6) Dz.U. L 136 z 31.5.1999, s. 15.
(7)Rozporządzenie (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 maja 1999 r. dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) (Dz.U. L 136 z 31.5.1999, s. 1).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.88.87 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2009/195/WE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2006, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich |
| Data aktu: | 22/04/2008 |
| Data ogłoszenia: | 31/03/2009 |