Decyzja 2009/159/WE przyznająca Austrii odstępstwo zgodnie z decyzją 2008/671/WE w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w zakresie częstotliwości 5875-5905 MHz na potrzeby inteligentnych systemów transportowych (ITS) związanych z bezpieczeństwem

DECYZJA KOMISJI
z dnia 25 lutego 2009 r.
przyznająca Austrii odstępstwo zgodnie z decyzją 2008/671/WE w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w zakresie częstotliwości 5.875-5.905 MHz na potrzeby inteligentnych systemów transportowych (ITS) związanych z bezpieczeństwem

(notyfikowana jako dokument nr C(2009) 1136)

(Jedynie tekst w języku niemieckim jest autentyczny)

(2009/159/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 26 lutego 2009 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym)(1), w szczególności jej art. 4 ust. 5,

uwzględniając decyzję Komisji 2008/671/WE z dnia 5 sierpnia 2008 r. w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w zakresie częstotliwości 5.875-5.905 MHz na potrzeby inteligentnych systemów transportowych (ITS) związanych z bezpieczeństwem(2), w szczególności jej art. 3 ust. 2,

uwzględniając wniosek Austrii z dnia 25 listopada 2008 r.,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy decyzji 2008/671/WE państwa członkowskie muszą, najpóźniej w dniu 6 lutego 2009 r., przeznaczyć zakres częstotliwości 5.875-5.905 MHz na potrzeby inteligentnych systemów transportowych oraz udostępnić ten zakres częstotliwości na zasadzie braku wyłączności, zgodnie z określonymi parametrami.

(2) Artykuł 3 ust. 2 decyzji 2008/671/WE stanowi, że w drodze odstępstwa państwa członkowskie mogą wystąpić z wnioskiem o okresy przejściowe lub uzgodnienia w zakresie współużytkowania częstotliwości radiowych, zgodnie z art. 4 ust. 5 decyzji nr 676/2002/WE.

(3) Austria poinformowała Komisję, że nie jest w stanie terminowo spełnić wymogów określonych w decyzji 2008/671/WE, ponieważ przedmiotowy zakres częstotliwości jest obecnie przeznaczony, na zasadzie wyłączności, dla systemów radiowych punkt-punkt na potrzeby elektronicznego gromadzenia wiadomości (ang. Electronic News Gathering, ENG).

(4) Zezwolenie na instalację i eksploatację systemów punktpunkt na potrzeby ENG zostało udzielone przez austriackie władze austriackiemu radiu i telewizji ORF (Österreichischen Rundfunk) w 1989 r. i jest ważne, bez ograniczeń przestrzennych i czasowych, na całym terytorium Austrii. Austria oświadczyła, że ORF zainstaluje nowe urządzenia do transmisji punkt-punkt na potrzeby ENG w celu wykorzystania innego pasma częstotliwości, oraz że zgodziła się ona zrezygnować ze swojego zezwolenia dotyczącego użytkowania zakresu częstotliwości 5.875-5.905 MHz do dnia 31 grudnia 2011 r. Począwszy od dnia 1 stycznia 2012 r., zakres częstotliwości 5.875-5.905 MHz zostanie w pełni udostępniony na potrzeby zastosowań ITS związanych z bezpieczeństwem, zgodnie z decyzją 2008/671/WE.

(5) Pismem do Komisji z dnia 25 listopada Austria wystąpiła z formalnym wnioskiem o okres przejściowy, w którego trakcie korzystanie z ITS na jej terytorium będzie możliwe jedynie w ramach ograniczeń czasowych i regionalnych, które zostaną ustalone przez organy odpowiedzialne w Austrii za zarządzanie widmem po skoordynowaniu z systemami punkt-punkt na potrzeby ENG, eksploatowanymi przez ORF.

(6) Na poparcie swojego wniosku Austria przedstawiła dostateczne informacje i uzasadnienia techniczne, oparte w szczególności na wnioskach CEPT dotyczących możliwości wystąpienia szkodliwych zakłóceń między systemami punkt-punkt oraz systemami ITS związanymi z bezpieczeństwem, o ile nie zostaną podjęte działania na poziomie krajowym w celu zapewnienia współistnienia tych systemów. Tego rodzaju szkodliwe zakłócenia mogą być potencjalnie przyczyną poważnych wypadków komunikacyjnych.

(7) Całkowity zakaz wykorzystania zakresu częstotliwości 5.875-5.905 MHz przez ITS byłby ograniczony do niewielkich fragmentów terytorium Austrii oraz krótkich okresów. Wykorzystanie tego zakresu przez ITS byłoby nadal dopuszczalne w pozostałej części Austrii i podlegałoby koordynacji ze strony organów odpowiedzialnych w Austrii za zarządzanie widmem. Odstępstwo nie miałoby zatem znaczącego wpływu na zastosowanie technologii ITS w Austrii, zwłaszcza że do 2011 r. dostępność tego rodzaju systemów na rynku powinna być raczej ograniczona.

(8) Z uwagi na wyjątkowy charakter odstępstwa sprawozdanie dotyczące rozwoju sytuacji w zakresie ITS i ENG w Austrii przyczyniłoby się do sprawnej organizacji okresu przejściowego.

(9) Członkowie Komitetu ds. Widma Radiowego na posiedzeniu Komitetu w dniu 17 grudnia 2008 r. nie wnieśli sprzeciwu wobec przyznania tego przejściowego odstępstwa.

(10) Odstępstwo będące przedmiotem wniosku nie opóźni nadmiernie wykonania decyzji 2008/671/WE ani nie stworzy nadmiernych różnic między państwami członkowskimi w odniesieniu do regulacji oraz warunków konkurencji. Znajduje to wystarczające uzasadnienie w świetle szczególnej sytuacji Austrii i należy ułatwić pełne wykonanie decyzji 2008/671/WE w Austrii,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Austria zostaje upoważniona do odstąpienia od swoich obowiązków wynikających z decyzji 2008/671/WE w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w zakresie częstotliwości 5.875-5.905 MHz na potrzeby inteligentnych systemów transportowych (ITS) związanych z bezpieczeństwem, na warunkach określonych w niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Do dnia 31 grudnia 2011 r. Austria może nakładać ograniczenia czasowe i przestrzenne na wykorzystanie zakresu częstotliwości 5.875-5.905 MHz na potrzeby zastosowań ITS związanych z bezpieczeństwem w celu zapewnienia koordynacji z systemami punkt-punkt eksploatowanymi przez ORF w tym zakresie częstotliwości.

Artykuł  3

Austria przedstawia Komisji, do dnia 30 czerwca 2011 r., sprawozdanie dotyczące wykonania niniejszej decyzji.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Austrii.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 lutego 2009 r.

W imieniu Komisji
Viviane REDING
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1.

(2) Dz.U. L 220 z 15.8.2008, s. 24.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.53.74

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2009/159/WE przyznająca Austrii odstępstwo zgodnie z decyzją 2008/671/WE w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w zakresie częstotliwości 5875-5905 MHz na potrzeby inteligentnych systemów transportowych (ITS) związanych z bezpieczeństwem
Data aktu: 25/02/2009
Data ogłoszenia: 26/02/2009