Dyrektywa 2009/161/UE ustanawiająca trzeci wykaz wskaźnikowych wartości narażenia zawodowego w celu wykonania dyrektywy Rady 98/24/WE oraz zmieniająca dyrektywę Komisji 2000/39/WE

DYREKTYWA KOMISJI 2009/161/UE
z dnia 17 grudnia 2009 r.
ustanawiająca trzeci wykaz wskaźnikowych wartości narażenia zawodowego w celu wykonania dyrektywy Rady 98/24/WE oraz zmieniająca dyrektywę Komisji 2000/39/WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej i Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 98/24/WE z dnia 7 kwietnia 1998 r. w sprawie ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników przed ryzykiem związanym z czynnikami chemicznymi w miejscu pracy 1 , w szczególności jej art. 3 ust. 2,

uwzględniając opinię Komitetu Doradczego ds. Bezpieczeństwa, Higieny i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy dyrektywy 98/24/WE Komisja ma przedstawić wniosek dotyczący ustalenia na poziomie wspólnotowym europejskich wytycznych w formie wskaźnikowych dopuszczalnych wartości narażenia zawodowego (ang. indicative occupational exposure limit values - IOELV) dla ochrony pracowników przed zagrożeniem chemicznym.

(2) W realizacji tego zadania Komisję wspiera Komitet Naukowy ds. Dopuszczalnych Norm Narażenia na Oddziaływanie Czynników Chemicznych w Pracy (SCOEL), ustanowiony decyzją Komisji 95/320/WE 2 .

(3) Wskaźnikowe dopuszczalne wartości narażenia zawodowego są niewiążącymi wartościami dotyczącymi zdrowia, ustalonymi w oparciu o najnowsze dane naukowe oraz uwzględniającymi dostępność technik pomiarowych. Określają one poziomy progowe narażenia, poniżej których generalnie nie oczekuje się wystąpienia szkodliwych skutków oddziaływania danej substancji po krótkoterminowym lub dziennym narażeniu w okresie zatrudnienia. Stanowią one europejskie wytyczne mające pomagać pracodawcom w określeniu i ocenie ryzyka zgodnie z art. 4 dyrektywy 98/24/WE.

(4) Dla każdego czynnika chemicznego, dla którego wartość IOELV jest określona na poziomie wspólnotowym, państwa członkowskie muszą określić krajową dopuszczalną wartość narażenia zawodowego, biorąc pod uwagę wspólnotową wartość dopuszczalną, jednak mogą określić jej charakter zgodnie z krajowym ustawodawstwem i praktyką.

(5) Wartości IOELV powinno się traktować jako istotną część całościowego podejścia mającego na celu zapewnienie ochrony zdrowia pracowników przed zagrożeniami ze strony niebezpiecznych chemikaliów.

(6) Wyniki oceny ryzyka oraz strategie ograniczania zagrożenia opracowane w ramach rozporządzenia Rady (EWG) nr 793/93 z dnia 23 marca 1993 r. w sprawie oceny i kontroli ryzyk stwarzanych przez istniejące substancje 3  wskazują na potrzebę określenia lub dokonania przeglądu dopuszczalnych wartości narażenia zawodowego dla pewnej liczby substancji.

(7) Dyrektywa Rady 91/322/EWG 4  zmieniona dyrektywą 2006/15/WE 5  zawiera wartości dopuszczalnych wartości narażenia zawodowego dla 10 substancji i pozostaje w mocy.

(8) Pierwszy i drugi wykaz wartości IOELV został ustanowiony w dyrektywach Komisji 2000/39/WE 6  i 2006/15/WE na mocy dyrektywy 98/24/WE. W niniejszej dyrektywie ustanawia się trzeci wykaz wartości IOELV na mocy dyrektywy 98/24/WE.

(9) Zgodnie z art. 3 dyrektywy 98/24/WE SCOEL dokonał oceny 19 substancji, które są wymienione w załączniku do niniejszej dyrektywy. Jedna z tych substancji, fenol, była uwzględniona w załączniku do dyrektywy 2000/39/WE. SCOEL dokonał przeglądu wartości IOELV dla tej substancji w świetle ostatnich danych naukowych i zalecił ustalenie dopuszczalnego krótkotrwałego narażenia (STEL) w celu uzupełnienia dotychczasowej średniej ważonej czasu (TWA) IOELV. Substancję tą, wymienioną obecnie w załączniku do niniejszej dyrektywy, należy zatem wykreślić z załącznika do dyrektywy 2000/39/WE.

(10) Rtęć jest substancją o potencjalnie poważnym oddziaływaniu kumulatywnym na zdrowie. Z tego względu wartości IOELV należy uzupełnić kontrolą zdrowia obejmującą monitoring biologiczny zgodnie z art. 10 dyrektywy 98/24/WE.

(11) Konieczne jest również określenie dopuszczalnych wartości krótkotrwałego narażenia dla niektórych substancji, by uwzględnić skutki takiego narażenia.

(12) Dla niektórych substancji konieczne jest uwzględnienie możliwości wchłaniania ich przez skórę w celu zapewnienia najwyższego możliwego poziomu ochrony.

(13) Niniejsza dyrektywa stanowi praktyczny krok w kierunku stworzenia społecznego wymiaru rynku wewnętrznego.

(14) Środki przewidziane niniejszą dyrektywą są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 17 dyrektywy Rady 89/391/EWG z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy 7 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W celu wykonania dyrektywy 98/24/WE niniejszym określony zostaje trzeci wykaz wspólnotowych wskaźnikowych dopuszczalnych wartości narażenia zawodowego dla czynników chemicznych wymienionych w załączniku.

Artykuł  2

Państwa członkowskie określają krajowe dopuszczalne wartości narażenia zawodowego dla czynników chemicznych wymienionych w załączniku, uwzględniając wartości wspólnotowe.

Artykuł  3

W załączniku do dyrektywy 2000/39/WE wykreśla się odniesienie do substancji fenol.

Artykuł  4
1.
Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 18 grudnia 2011 r.

Państwa członkowskie niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów oraz tabelę korelacji pomiędzy tymi przepisami a niniejszą dyrektywą.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

2.
Państwa członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 grudnia 2009 r.

W imieniu Komisji

José Manuel BARROSO

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK  8  

CAS(1) NAZWA CZYNNIKA WARTOŚCI DOPUSZCZALNE Adnotacje(2)
8-godzinne(3) Krótkoterminowe(4)
mg/m3(5) ppm(6) mg/m3 ppm
68-12-2 N,N dimetyloformamid 15 5 30 10 skóra
75-15-0 Disiarczek węgla 15 5 - - skóra
(skreślony)
80-62-6 Metakrylan metylu - 50 - 100 -
96-33-3 Akrylan metylu 18 5 36 10 -
108-05-4 Octan winylu 17,6 5 35,2 10 -
108-95-2 Fenol 8 2 16 4 skóra
109-86-4 2-metoksyetanol - 1 - - skóra
110-49-6 Octan 2-metoksyetylu - 1 - - skóra
110-80-5 2-etoksyetanol 8 2 - - skóra
111-15-9 Octan 2-etoksyetylu 11 2 - - skóra
123-91-1 1,4-dioksan 73 20 - - -
140-88-5 Akrylan etylu 21 5 42 10 -
624-83-9 Izocyjanian metylu - - - 0,02 -
872-50-4 N-metylo-2-pirolidon 40 10 80 20 skóra
1634-04-4 Eter metylowy tertbutylu 183,5 50 367 100 -
Rtęć i nieorganiczne związki rtęci dwuwartościowej, w tym tlenek rtęci i chlorek rtęci (mierzone w przeliczeniu na rtęć)(7) 0,02 - - - -
7664-93-9 Kwas siarkowy (opary)(8)(9) 0,05 - - - -
7783-06-4 Siarkowodór 7 5 14 10 -
(1) CAS: Numer rejestru CAS.

(2) Adnotacja dotycząca skóry przypisana wartości dopuszczalnej narażenia zawodowego wskazuje na możliwość znacznej absorpcji poprzez skórę.

(3) Zmierzone lub obliczone w odniesieniu do okresu podstawowego równego osiem godzin, jako czasowa średnia ważona (TWA).

(4) Limit krótkotrwałego narażenia (STEL). Wartość dopuszczalna, powyżej której narażenie nie powinno mieć miejsca, a która dotyczy 15-minutowego okresu, jeżeli nie postanowiono inaczej.

(5) mg/m3: miligramy na metr sześcienny powietrza w temperaturze 20 °C i przy ciśnieniu 101,3 KPa.

(6) ppm (parts per million): cząsteczek na milion do objętości powietrza (ml/m3).

(7) Podczas monitorowania narażenia w przypadku rtęci i jej nieorganicznych związków dwuwartościowych należy uwzględnić odpowiednie techniki monitorowania biologicznego, które stanowią uzupełnienie dla wartości IOEVL.

(8) Przy wyborze odpowiedniej metody monitorowania narażenia należy wziąć pod uwagę potencjalne ograniczenia i zakłócenia, jakie mogą powstać w obecności innych związków siarki.

(9) Opary definiuje się jako frakcję tchawiczną.

1 Dz.U. L 131 z 5.5.1998, s. 11.
2 Dz.U. L 188 z 9.8.1995, s. 14.
3 Dz.U. L 84 z 5.4.1993, s. 1.
4 Dz.U. L 177 z 5.7.1991, s. 22.
5 Dz.U. L 38 z 9.2.2006, s. 36.
6 Dz.U. L 142 z 16.6.2000, s. 47.
7 Dz.U. L 183 z 29.6.1989, s. 1.
8 Załącznik zmieniony przez art. 5 dyrektywy nr (UE) 2017/164 z dnia 31 stycznia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.27.115) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 21 sierpnia 2018 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024