Rozporządzenie 884/2009 ustanawiające formę i treść informacji rachunkowych, które należy przedłożyć Komisji do celów rozliczania rachunków EFRG i EFRROW, jak również w celu monitorowania i prognozowania

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 884/2009
z dnia 23 września 2009 r.
ustanawiające formę i treść informacji rachunkowych, które należy przedłożyć Komisji do celów rozliczania rachunków EFRG i EFRROW, jak również w celu monitorowania i prognozowania

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(1), w szczególności jego art. 42,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 8 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 885/2006 z dnia 21 czerwca 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 w zakresie akredytacji agencji płatniczych i innych jednostek, jak również rozliczenia rachunków EFGR i EFRROW(2) stanowi, że należy ustanowić formę i treść informacji rachunkowych określonych w art. 7 ust. 1 lit. c) tego rozporządzenia oraz sposób przekazywania ich Komisji.

(2) Forma i treść informacji rachunkowych, które należy przedłożyć Komisji dla celów rozliczania rachunków Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW), jak również w celu monitorowania i prognozowania, są obecnie określone w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 941/2008(3).

(3) Załączników do rozporządzenia (WE) nr 941/2008 nie można stosować zgodnie z ich celem w roku budżetowym 2010. Należy zatem uchylić rozporządzenie (WE) nr 941/2008 i zastąpić je nowym rozporządzeniem ustanawiającym formę i treść informacji rachunkowych na ten rok budżetowy.

(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Funduszy Rolniczych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Formę i treść informacji rachunkowych, o których mowa w art. 7 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 885/2006, oraz sposób przekazywania ich Komisji określa się w załączniku I (tabela X), załączniku II (Specyfikacja techniczna dotycząca transferu plików komputerowych do EFRG i EFRROW), załączniku III (Aide-mémoire) oraz załączniku IV (Struktura kodów w budżecie EFRROW [F109]) do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Rozporządzenie (WE) nr 941/2008 traci moc z dniem 16 października 2009 r.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 16 października 2009 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 września 2009 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1.

(2) Dz.U. L 171 z 23.6.2006, s. 90.

(3) Dz.U. L 258 z 26.9.2008, s. 3.

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  I

TABELA X

Rok budżetowy 2010

grafika

ZAŁĄCZNIK  II

Specyfikacje techniczne dotyczące transferu plików komputerowych do EFRG i EFRROW, począwszy od dnia 16 października 2009 r.

WPROWADZENIE

Niniejsze specyfikacje techniczne mają zastosowanie w odniesieniu do roku budżetowego 2009, który rozpoczął się dnia 16 października 2008 r.

1. Środki przekazu

Organ koordynujący państwa członkowskiego jest zobowiązany dokonać transferu plików komputerowych oraz odpowiedniej dokumentacji do Komisji za pośrednictwem STATEL/eDAMIS. Komisja udzieli wsparcia finansowego tylko jednej instalacji STATEL/eDAMIS w państwie członkowskim. Najnowszą wersję programu eDAMIS-client oraz dodatkowe informacje na temat korzystania z STATEL/eDAMIS można pobrać ze strony internetowej funduszy rolniczych CIRCA.

2. Struktura plików komputerowych

2.1. Państwa członkowskie mają obowiązek utworzyć zapis komputerowy dla poszczególnych części płatności i wpływów EFRG/EFRROW. Części te są pojedynczymi pozycjami, z których składa się płatność dla (wpływ od) beneficjenta.

2.2. Zapisy muszą posiadać płaską strukturę pliku. Jeżeli pola posiadają więcej niż jedną wartość, wymaga się oddzielnego zapisu zawierającego wszystkie pola danych. Należy upewnić się, że nie występują podwójne obliczenia(1).

2.3. Wszystkie informacje dotyczące tej samej kategorii płatności lub wpływów muszą być zawarte w tym samym pliku komputerowym. Nie zezwala się na tworzenie oddzielnych plików dotyczących tych samych płatności (na przykład dla podmiotów gospodarczych, do celów kontroli, lub dla danych podstawowych i danych dotyczących pomiarów).

2.4. Pliki komputerowe muszą posiadać następujące cechy:

1) Pierwszy zapis w pliku (wiersz nagłówka) zawiera opis pliku. Nazwy pól zawierają literę "F", po której znajduje się numer pola identyczny z numerem zastosowanym w załączniku I ("tabela X"). Dozwolone są tylko nazwy pól istniejące w tym załączniku.

2) Następnymi zapisami w pliku są dane (wiersze danych) w porządku wskazanym przez pierwszy zapis opisujący strukturę pliku.

3) Pola oddzielone są średnikiem (";"). Zarówno wiersz nagłówka, jak i wszystkie wiersze danych zawierają taką samą liczbę średników. W wierszach danych puste pola występują jako podwójny średnik (";;") w obrębie zapisu lub jako pojedynczy średnik (";") na końcu zapisu.

4) Zapisy różnią się długością. Każdy zapis zakończony jest sekwencją "CR LF" albo "Carriage Return - Line Feed" (w systemie szesnastkowym: "0D 0A"). Wiersz nagłówka nigdy nie kończy się znakiem ";". Wiersze danych kończą się znakiem ";" tylko wtedy, jeżeli ostatnie pole jest puste.

5) Plik zapisany jest w systemie kodowania ASCII zgodnie z poniższą tabelą. Inne systemy kodowania (takie jak EBCDIC, TAR, ZIP itp.) nie są akceptowane.

Kod Państwo członkowskie
ISO 8859-1 BE, DK, DE, ES, FR, IE, IT, LU, NL, AT, PT, FI, SE oraz GB
ISO 8859-2 CZ, HU, PL, RO, SI oraz SK
ISO 8859-3 MT
ISO 8859-5 BG
ISO 8859-7 GR oraz CY
ISO 8859-13 EE, LV oraz LT

6) Pola numeryczne:

a) Separator miejsc dziesiętnych: "."

b) Symbol ("+" lub "-") zapisuje się po lewej stronie, a zaraz po nim następują liczby. W przypadku liczb dodatnich znak "+" jest nieobowiązkowy.

c) Stała liczba miejsc dziesiętnych (szczegóły znajdują się w załączniku III).

d) Brak spacji między cyframi. Brak spacji lub innych znaków pomiędzy tysiącami w kwotach.

7) Pole daty: "RRRRMMDD" (czterocyfrowy rok, dwucyfrowy miesiąc, dwucyfrowy dzień).

8) Format wymagany dla zapisu kodu budżetu (pole F109) bez spacji: "999999999999999" (gdzie "9" oznacza każdą cyfrę od 0 do 9).

9) Cudzysłów ("") jest niedopuszczalny na początku lub na końcu zapisów. Średnika jako separatora pola ";" nie wolno używać przy zapisie danych w formacie tekstowym.

10) Dotyczy wszystkich pól: nie wolno używać spacji na początku lub końcu pola.

11) Pliki spełniające te zasady powinny wyglądać tak jak poniższy (przykład dotyczy roku budżetowego 2004):

F100;F101;F106;F107;F108;F109

BE01;154678;+152.50;EUR;20030715;050201011000001

BE01;024578;-1000.00;EUR;20030905;05020 8031502002

BE01;154985;9999.20;EUR;20030101;050205011100001

BE01;100078;+152.75;EUR;20030331;0502080915 15002

BE01;215452;+0.50;EUR;20030615;050201011000002 (należy zapisywać +0.50, a nie +.50)

BE01;123456;21550.15;EUR;20030101;050805013 810001

itd.

(inne wiersze danych z polami w tym samym układzie).

2.5. Pliki danych o cechach opisanych w pkt 2.4 przesyłane są z przesyłką typu "DANE Z TABELI-X" (ang. "X-TABLE-DATA") (zob. program "eDAMIS client").

2.6. Program komputerowy do sprawdzania formatu plików komputerowych przed wysłaniem ich do Komisji ("WinCheckCsv") jest załączony do programu do przesyłania danych ("eDAMIS client"). Zachęca się agencje płatnicze do zainstalowania programu sprawdzającego z CIRCA oddzielnie do celów zatwierdzania bez połączenia sieciowego.

3. Deklaracja roczna

3.1. Organ koordynujący państwa członkowskiego musi przesłać albo jeden plik deklaracji rocznej dla wszystkich agencji płatniczych, albo odrębne pliki deklaracji rocznej dla każdej agencji płatniczej. Plik deklaracji rocznej powinien zawierać sumy ogółem w podziale na agencje płatnicze wraz z kodem budżetu i kodem waluty w odniesieniu do środków EFRG i EFRROW(2).

3.2. Pliki powinny posiadać cechy opisane w pkt 2.4. Każdy wiersz powinien zawierać następujące pola (w przedstawionym porządku):

a) F100: kod agencji płatniczej;

b) F109: kod budżetu;

c) F106: kwota wyrażona kodem waluty F107;

d) F107: kod waluty.

3.3. Pliki spełniające te zasady powinny wyglądać następująco (przykład dotyczy roku budżetowego 2007):

F100;F109;F106;F107

BE01;050205011100014;218483644.90;EUR

BE01;050212012003012;29721588.82;EUR

BE01;050212012000022;26099931.75;EUR

BE01;050208031502013;20778423.44;EUR

BE01;050212052040001;16403776.45;EUR

BE01;050405011132001;8123456.45;EUR

itd.(3).

3.4. Pliki deklaracji rocznych należy wysyłać za pośrednictwem STATEL/eDAMIS z wykorzystaniem przesyłki typu "DEKLARACJA-ROCZNA" (ang. "ANNUAL-DECLARATION").

4. Wyjaśnienie różnic

4.1. W przypadku różnic między deklaracją roczną a deklaracją miesięczną lub kwartalną lub tabelą X organ koordynujący państwa członkowskiego powinien przesłać albo jeden plik "wyjaśnienie różnic" w odniesieniu do wszystkich agencji płatniczych, albo odrębne pliki "wyjaśnienie różnic" odnośnie do poszczeglnych agencji płatniczych. Taki plik (lub pliki) powinien wyjaśniać przy pomocy standardowych kodów różnice według kodów budżetu między deklaracją roczną a deklaracją miesięczną (T104) lub między deklaracją roczną a deklaracją kwartalną (SFC2007), lub między deklaracją roczną a sumą wpisów (Σ F106) w tabeli X.

4.2. Pliki powinny posiadać cechy opisane w pkt 2.4. Każdy wiersz powinien zawierać następujące pola (w przedstawionym porządku):

a) F100: kod agencji płatniczej;

b) F109: kod budżetu;

c) Reco: kod uzgodnień;

d) F106: kwota wyjaśnionej różnicy w EUR.

4.3. Kod uzgodnień należy określić za pomocą trzyznakowego kodu zgodnie z następującym wykazem kodów:

Kod EFRG A) Rodzaj różnicy [deklaracja roczna w stosunku do (=MINUS) deklaracji miesięcznej (T104)]
A01 Błąd administracyjny (pozostałe kwoty do odzyskania na koniec roku budżetowego i przekazane do EFRG za pośrednictwem deklaracji rocznej)
A02 Błąd wynikający z zaokrąglenia
A03 Błąd zapisu (dane wpisane do nieodpowiedniego kodu budżetu)
A04 Błąd polegający na braku danych (kwota uwzględniona w deklaracji rocznej, ale niezamieszczona w T104)
A05 Błąd polegający na braku danych (kwota uwzględniona w T104, ale niezamieszczona w deklaracji rocznej)
A06 Błąd dotyczący płatności (płatność zawieszona w banku)
A07 Korekta opóźnionej płatności
A08 Błąd związany z przekroczeniem pułapu (korekta ze względu na przekroczenie pułapu wydatków)
A09 Odliczenie kwoty niemożliwej do odzyskania
A10 Odliczenie kwoty niemożliwej do odzyskania (zasada 50/50)
A11 Korekta ze względu na odzyskiwanie zaległych należności
A12 Korekta z powodu podwójnego księgowania wydatków
A13 Realokacja wydatków poszczególnych funduszy (krajowych lub wspólnotowych)
A20 Korekty zgodności
A21 Korekty dotyczące uprawnień
A22 Niezadeklarowana modulacja
A23 Korekty kursu wymiany
A99 Inny błąd
Kod EFRROW B) Rodzaj różnicy [deklaracja roczna w stosunku do (=MINUS) deklaracji kwartalnej (SFC2007)]
B02 Błąd wynikający z zaokrąglenia
B03 Błąd zapisu (dane wpisane do nieodpowiedniego kodu budżetu)
B04 Błąd polegający na braku danych (kwota uwzględniona w deklaracji rocznej, ale niezamieszczona w deklaracji kwartalnej)
B05 Błąd polegający na braku danych (kwota uwzględniona w deklaracji kwartalnej, ale niezamieszczona w deklaracji rocznej)
B06 Błąd dotyczący płatności (płatność zawieszona w banku)
B11 Korekta ze względu na odzyskiwanie zaległych należności
B12 Korekta z powodu podwójnego księgowania wydatków
B13 Realokacja wydatków poszczególnych funduszy (krajowych lub wspólnotowych)
B14 Błąd dotyczący stopy współfinansowania (kwota z błędną stopą współfinansowania w deklaracji rocznej)
B15 Błąd dotyczący stopy współfinansowania (kwota z błędną stopą współfinansowania w deklaracji kwartalnej)
B16 Różnica ze względu na stopę współfinansowania w deklaracji kwartalnej
B99 Inny błąd
Kod tabeli X C) Rodzaj różnicy [deklaracja roczna w stosunku do (=MINUS) tabeli X (EFRG i EFRROW)]
C01 Błąd administracyjny (pozostałe kwoty do odzyskania na koniec roku budżetowego i przekazane do EFRG za pośrednictwem deklaracji rocznej)
C02 Błąd wynikający z zaokrąglenia
C03 Błąd zapisu (dane wpisane do nieodpowiedniego kodu budżetu)
C04 Błąd polegający na braku danych (kwota uwzględniona w deklaracji rocznej, ale niezamieszczona w tabeli X)
C05 Błąd polegający na braku danych (kwota uwzględniona w tabeli X, ale niezamieszczona w deklaracji rocznej)
C06 Błąd dotyczący płatności (płatność zawieszona w banku)
C07 Korekta opóźnionej płatności w deklaracji rocznej
C08 Błąd związany z przekroczeniem pułapu (korekta w deklaracji rocznej ze względu na przekroczenie pułapu wydatków)
C09 Odliczenie kwoty niemożliwej do odzyskania
C10 Odliczenie kwoty niemożliwej do odzyskania (zasada 50/50)
C11 Korekta ze względu na odzyskiwanie zaległych należności
C12 Korekta z powodu podwójnego księgowania wydatków
C13 Realokacja wydatków poszczególnych funduszy (krajowych lub wspólnotowych)
C14 EFRROW: Błąd dotyczący stopy współfinansowania (kwota z błędną stopą współfinansowania w deklaracji rocznej)
C15 EFRROW: Błąd dotyczący stopy współfinansowania (kwota z błędną stopą współfinansowania w tabeli X)
C20 Korekty zgodności
C21 Korekty dotyczące uprawnień
C22 Niezadeklarowana modulacja
C23 Korekty kursu wymiany
C24 EFRG - zatrzymywanie 25 % kwot wynikających ze współzależności (rozporządzenie 1782/ 2003, art. 9)
C25 EFRG - zatrzymywanie 20 % odzyskanych kwot po wystąpieniu nieprawidłowości (rozporządzenie 1290/2005, art. 32)
C98 Tabela X nie jest wymagana
C99 Inny błąd

4.4. Pliki spełniające te zasady powinny wyglądać następująco (przykład dotyczy roku budżetowego 2008):

F100;F109;Reco;F106

AT01;050207011401006;A03;+505,90

Kwota zgłoszona w deklaracji rocznej jest o 505,90 EUR wyższa od kwoty (błędnie) zgłoszonej w deklaracji miesięcznej [tabele 104].

AT01;050207011403006;A03;-505,90

Kwota zgłoszona w deklaracji rocznej jest o 505,90 EUR niższa od kwoty (błędnie) zgłoszonej w deklaracji miesięcznej [tabele 104].

AT01;050302180000004;A01;-125,80

Kwota zgłoszona w deklaracji rocznej jest o 125,80 EUR niższa od kwoty (błędnie) zgłoszonej w deklaracji miesięcznej [tabele 104] ze względu na korektę "błędów administracyjnych".

AT01;050302270000001;C04;+31,05

Kwota zgłoszona w deklaracji rocznej jest o 31,05 EUR wyższa od kwoty zgłoszonej w tabeli X ze względu na problem polegający na braku danych.

AT01;050302270000001;C05;-81.00

AT01;050405011321001;B02;+3.04

AT01;050405013211001;C15;+3075.07

AT01;050405013211001;B02;-0.80

AT01;050405013211001;C14;-688.23

itd.

4.5. Pliki "wyjaśnienie różnic" należy wysyłać za pośrednictwem STATEL/eDAMIS z wykorzystaniem przesyłki typu "WYJŚNIENIE-RÓŻNIC" (ang. "DIFFERENCE-EXPLANATION").

5. Dokumentacja (wykaz kodów)

5.1 W przypadku gdy kody są używane do pól, dla których w załączniku III nie wprowadzono standardowych kodów, koordynujący organ państwa członkowskiego musi przekazać wykaz kodów dla każdej agencji płatniczej za pośrednictwem STATEL/eDAMIS w celu wyjaśnienia wszystkich wykorzystywanych kodów.

5.2 Taki wykaz kodów może mieć formę i styl zwykłego pisma. Tożsamość agencji płatniczej oraz nazwa lub jednostka administracyjna adresata muszą być wyraźnie oznaczone.

5.3 Program eDAMIS zawiera szczególny typ przesyłki dla tego rodzaju transferu danych w formie tabel, tj. "WYKAZ KODÓW" (ang. "CODE-LIST").

6. Transfer danych

Organ koordynujący musi przesłać pliki komputerowe w całości i tylko jeden raz.

Jeżeli organ koordynujący stwierdzi, że przesłano nieprawdziwe dane lub że pojawił się problem przy transferze danych, musi niezwłocznie powiadomić o tym Komisję. Należy wskazać wszystkie pliki, które zawierają nieprawidłowe informacje. Należy zatem zwrócić się do Komisji o usunięcie tych plików. Następnie w celu uniknięcia nadpisywania zapisów komputerowych lub plików z danymi organ koordynujący musi przesłać poprawne pliki komputerowe w celu pełnego zastąpienia poprzednich nieprawidłowych informacji.

______

(1)Uwaga: Należy najpierw zapoznać się z uwagami wstępnymi dotyczącymi "ilości" w rozdziale 5 załącznika III.

(2) Zob. art. 6 lit. b) i c) rozporządzenia (WE) nr 885/2006.

(3) Kody budżetu, dla których nie zgłoszono żadnych wydatków, powinny zostać włączone do pliku deklaracji rocznej.

ZAŁĄCZNIK  III 1

"AIDE-MÉMOIRE"

Rok budżetowy 2010
Uwaga ogólna: znaczenie kodów X, A i D stosowanych w załączniku I
Wszystkie informacje oznaczone jako "X" lub "A" są obowiązkowe.
"X" = element danych już ujęty w poprzedniej wersji niniejszego rozporządzenia.
"A" = element danych do uzupełnienia w stosunku do poprzedniej wersji niniejszego rozporządzenia.
"D" = element danych do usunięcia w stosunku do poprzedniej wersji niniejszego rozporządzenia.
Gdy żądanie dostarczenia informacji nie jest w danych okolicznościach uzasadnione lub nie ma zastosowania w odniesieniu do danych państw członkowskich, należy wpisać WARTOŚĆ ZEROWĄ, która w pliku danych w formacie CSV przedstawiona jest przez dwa kolejne średniki (;;).

1. DANE DOTYCZĄCE PŁATNOŚCI:

Uwaga wstępna: W tej części termin "płatność" dotyczy zarówno płatności, jak i przychodów EFGR i EFRROW.

1.1. F100: nazwa agencji płatniczej

Wymagany format: kod (zob. wykaz kodów F100 uaktualniana w CAP-ED):

https://webgate.ec.europa.eu/agriportal/awaiportal/

1.2. F101: numer referencyjny płatności

Numer referencyjny wyraźnie identyfikujący płatność w sprawozdaniu finansowym agencji płatniczej. Usunięcia dotyczące pomocy żywnościowej nie będą uznawane za interwencyjną sprzedaż produktów. W tym szczególnym przypadku pole F101 można pominąć.

1.3. F103: rodzaj płatności

Wymagany format: należy określić za pomocą jednoznakowego kodu zgodnie z następującym wykazem kodów:

Kod Znaczenie
0 Pomoc żywnościowa
1 Zaliczka lub płatność częściowa
2 Płatność salda końcowego (pierwsza i jedyna płatność lub rozliczenie salda po wypłacie zaliczki bądź normalna refundacja wywozowa)
3 Kwota odzyskana/zwrot (po nałożeniu kary)/korekta
4 Otrzymanie kwot (niepoprzedzone płatnością zaliczki ani płatnością salda końcowego)
5 Prefinansowanie refundacji wywozowej
6 Brak transakcji finansowej

1.4. F105: płatność obciążona karą

Wymagany format: tak = "Y"; nie = "N".

1.5. F105B: zasada współzależności: zmniejszenie płatności lub wykluczenie z płatności zgodnie z art. 23 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009

W polu F105B należy wskazać kwoty zmniejszone lub wykluczone (kwota ujemna) na podstawie art. 23 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009(1). Ujemną kwotę (w EUR) wynikającą z zasady współzależności należy wskazać tylko raz na beneficjenta objętego pomocą bezpośrednią. Dotyczy to zmniejszenia w wysokości 100 % przyznanego rolnikowi, tj. bez uwzględnienia 25 % kwot zatrzymanych zgodnie z art. 25 rozporządzenia (WE) nr 73/2009.

Wymagany format: +99 ... 99.99 lub -99 ... 99.99, gdzie 9 oznacza cyfrę od 0 do 9.

1.6. F105C: kwota niewypłacona (w EUR): zmniejszenie płatności lub wykluczenie z płatności w wyniku kontroli administracyjnej lub kontroli na miejscu

W polu F105C należy wskazać kwoty zmniejszone lub wykluczone na podstawie kontroli administracyjnej lub kontroli na miejscu zgodnie ze stosownym rozporządzeniem. Tę (ujemną) kwotę wynikającą z kontroli administracyjnej lub kontroli na miejscu należy wpisać w polu F105C dla każdego kodu budżetu, dla którego dokonano zmniejszenia lub wykluczenia.

W odniesieniu do EFGR kwotę wynikającą z zasady współzależności należy wpisać w polu F105B, a zatem nie powinna stanowić ona części (ujemnej) kwoty, która zostanie wpisana w polu F105C.

Wymagany format: +99 ... 99.99 lub -99 ... 99.99, gdzie 9 oznacza cyfrę od 0 do 9.

1.7. F106: kwota w EUR

Kwota każdej pojedynczej pozycji płatności w EUR.

Kwoty w polu F106 odnoszą się jedynie do wydatków EFGR i EFRROW. Wydatki krajowe nie są podawane w tej pozycji.

W przypadku EFRROW suma tych kwot (F106) według kodu budżetu (F109) zasadniczo odpowiada kwotom zadeklarowanym w tabeli 104.

W przypadku EFRROW suma tych kwot (F106) według kodu budżetu (F109) zasadniczo odpowiada kwotom obliczanym w deklaracjach kwartalnych dotyczących wydatków w tym samym okresie.

Wymagany format: +99 ... 99.99 lub -99 ... 99.99, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9.

1.8. F106A: wydatki publiczne w EUR

Kwota każdego wkładu publicznego w finansowanie operacji, pochodzącego z budżetu państwa, władz regionalnych lub lokalnych, Wspólnot Europejskich, lub innych wydatków o podobnym charakterze.

Suma tych kwot (F106A) według kodu budżetu (F109) zasadniczo odpowiada potwierdzonym wydatkom zadeklarowanym w tabeli EFRROW.

Wymagany format: +99 ... 99.99 lub -99 ... 99.99, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9.

1.9. F107: jednostka walutowa

Wymagany format: EUR

1.10. F108: data płatności

Data określająca miesiąc dokonania zgłoszenia do EFGR/EFRROW.

Wymagany format: "RRRRMMDD" (czterocyfrowy rok, dwucyfrowy miesiąc, dwucyfrowy dzień).

1.11. F109: kod budżetu

W przypadku EFGR należy podać pełny kod wg budżetu zadaniowego, w tym tytuł, rozdział, artykuł, pozycję i podpozycję.

W przypadku pozycji budżetowej EFRROW 05040501 należy podać podpozycje budżetu zgodnie z załącznikiem IV.

Wymagany format ABB bez spacji: "999999999999999", gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9. W brakujące miejsca wpisuje się zera (np. 05020901160 należy podać jako 050209011600000).

1.12. F110: rok lub okres gospodarczy

W przypadku produktów objętych skupem interwencyjnym Komisja musi znać rok gospodarczy odpowiadający danemu produktowi lub okres obowiązywania kontyngentu, na poczet którego dany produkt zostanie zapisany.

2. DANE DOTYCZĄCE BENEFICJENTA (WNIOSKODAWCY):

Uwaga wstępna: Pola F200, F201, F202A, F202B i F202C należy zawsze wykorzystywać do wskazania beneficjenta płatności, tzn. ostatecznego beneficjenta. Pola F220, F221, F222B i F222C można wykorzystać, tylko jeżeli płatność dokonywana jest na rzecz beneficjenta poprzez organizację pośredniczącą.

Pole F207 dotyczy jedynie pola F200.

2.1. F200: kod identyfikacyjny

Indywidualny niepowtarzalny identyfikator przydzielany każdemu wnioskodawcy na szczeblu państwa członkowskiego.

2.2. F201: nazwa (imię i nazwisko)

Imię i nazwisko wnioskodawcy lub nazwa firmy wnioskodawcy.

2.3. F202A: adres wnioskodawcy (ulica i nr domu)

2.4. F202B: adres wnioskodawcy (międzynarodowy kod pocztowy)

2.5. F202C: adres wnioskodawcy (gmina lub miasto)

2.6. F205: gospodarstwo w regionie o niekorzystnych warunkach gospodarowania

W przypadku wsparcia dla gospodarstwa na obszarze o niekorzystnych warunkach gospodarowania należy wskazać to w tym polu.

Wymagany format: tak = "Y"; nie = "N".

2.7. F207: region lub podregion w państwie członkowskim

Kod regionu i podregionu (NUTS 3) ustalany jest według miejsca głównej działalności prowadzonej przez gospodarstwo beneficjenta, któremu przyznana jest płatność.

Kod "region dodatkowy" (MSZZZ) należy wskazywać tylko w przypadkach, gdy np. nie istnieje kod systemu NUTS 3.

Wymagany format: kod systemu NUTS 3 określony w wykazie kodów F207 na stronie CAP-ED. https://webgate.ec.europa.eu/agriportal/awaiportal/

2.8. F211: wielkość referencyjna dostawy

Dotyczy to systemu kwot mlecznych.

Wymagany format: +99 ... 99.999 lub -99 ... 99.999, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9.

2.9. F212: wielkość referencyjna sprzedaży bezpośredniej

Dotyczy to systemu kwot mlecznych.

Wymagany format: +99 ... 99.999 lub -99 ... 99.999, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9.

2.10. F213: referencyjna zawartość tłuszczu

Dotyczy to systemu kwot mlecznych.

Wymagany format: 9 ... 9.99, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9.

2.11. F214: nabywca mleka

Zgodnie z art. 65 rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007(2). Dotyczy to systemu kwot mlecznych.

2.12. F217: data złożenia towaru w prywatnym magazynie

Wymagany format: "RRRRMMDD" (czterocyfrowy rok, dwucyfrowy miesiąc, dwucyfrowy dzień).

2.13. F218: data zakończenia składowania w prywatnym magazynie

Wymagany format: "RRRRMMDD" (czterocyfrowy rok, dwucyfrowy miesiąc, dwucyfrowy dzień).

2.14. F220: kod identyfikacyjny organizacji pośredniczącej

Indywidualny niepowtarzalny identyfikator przydzielany organizacjom pośredniczącym na szczeblu państwa członkowskiego.

Płatność dokonywana jest na rzecz beneficjenta poprzez organizację pośredniczącą, tzn. poprzez pośredniczącą instytucję lub bezpośrednio do tej organizacji.

2.15. F221: nazwa organizacji pośredniczącej

Nazwa organizacji.

2.16. F222B: adres organizacji (międzynarodowy kod pocztowy)

2.17. F222C: adres organizacji (gmina lub miasto)

3. DANE DOTYCZĄCE ZGŁOSZENIA/WNIOSKU:

3.1. F300: numer zgłoszenia/wniosku

Musi on umożliwiać odszukanie zgłoszenia/wniosku w aktach państw członkowskich.

3.2. F300B: data wniosku

Data otrzymania wniosku przez agencję płatniczą (w tym jej oddziały lub biura regionalne).

W przypadku płatności w ramach krajowych programów wsparcia w sektorze wina data wniosku jest zgodna z datą określoną w art. 37 lit. b) rozporządzenia Komisji (WE) nr 555/2008(3).

Wymagany format: "RRRRMMDD" (czterocyfrowy rok, dwucyfrowy miesiąc, dwucyfrowy dzień).

3.3. F301: numer umowy/projektu (w stosownych przypadkach)

W przypadku środków i programów EFRROW każdemu projektowi musi być przydzielony niepowtarzalny numer identyfikacyjny.

3.4. F304: jednostka upoważniająca

Jest to jednostka odpowiedzialna za kontrolę administracyjną i upoważnienia, np. region. Im bardziej zdecentralizowany jest zarząd systemu, tym ważniejsza jest ta informacja.

3.5. F305: numer świadectwa/zezwolenia

"N" = nie, jeśli nie dotyczy.

3.6. F306: data wydania świadectwa/zezwolenia

Pole to należy wypełnić, gdy w polu F305 wykazany jest numer świadectwa/pozwolenia.

Wymagany format: "RRRRMMDD" (czterocyfrowy rok, dwucyfrowy miesiąc, dwucyfrowy dzień).

3.7. F307: jednostka przechowująca dokumenty towarzyszące

Tylko w przypadku, gdy jest inna niż określona w polu F304.

4. DANE DOTYCZĄCE ZABEZPIECZEŃ:

4.1. F402: kwota zabezpieczenia przetwórczego (innego niż zabezpieczenia przetargowe) w EUR

W przypadku zaliczek w sektorze wina (pozycja budżetowa 05020908) należy wskazać kwotę złożonego zabezpieczenia.

Wymagany format: +99 ... 99.99 lub -99 ... 99.99, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9

5. DANE DOTYCZĄCE PRODUKTÓW:

Wstępna uwaga dotycząca ilości: zgodnie z podstawową zasadą ilości obszary i liczba zwierząt muszą być wykazane tylko raz. W przypadku płatności zaliczkowej, po której następuje płatność salda, ilość należy podać w zapisie płatności zaliczkowej. Obowiązuje to również w przypadkach, kiedy płatność zaliczkową i płatność salda księguje się w różnych podpozycjach budżetowych (zaliczki i saldo). Korekty ilości, obszarów i liczby zwierząt należy wykazać w zapisach obejmujących saldo lub późniejsze płatności. W przypadku sum odzyskanych, jeżeli kwota wnioskowana jest obniżona z powodu nieprawidłowo podanych ilości, obszarów czy liczby zwierząt, korekty ilości należy wskazać za pomocą znaku minus.

5.1. F500: kod produktu/kod podśrodka w zakresie rozwoju obszarów wiejskich

Państwa członkowskie muszą sporządzić własne wykazy kodów oraz załączyć je w nocie wyjaśniającej do pliku(-ów) płatności.

W przypadku środków na rozwój obszarów wiejskich objętych pozycją budżetową EFRROW 05040501 w stosownym przypadku należy wskazać kod dla każdego wdrożonego podśrodka (np. rodzaj środka rolno-środowiskowego).

W przypadku wydatków na rozwój obszarów wiejskich w nowych państwach członkowskich (pozycja budżetowa 05040400000) należy podać odpowiedni jedno- lub dwuznakowy kod z poniższego wykazu:

Kod Znaczenie
A Inwestycje w gospodarstwa rolne
B Podejmowanie działalności przez młodych rolników
C Szkolenia
D Wcześniejsze emerytury
E Obszary o niekorzystnych warunkach gospodarowania i obszary o ograniczeniach środowiskowych
F Kwestie rolnośrodowiskowe i dobrostan zwierząt
G Poprawa przetwórstwa produktów rolnych i obrotu nimi
H Zalesianie użytków rolnych
I Inne środki w zakresie leśnictwa
J Poprawa jakości gruntów
K Reparcelacja gruntów
L Wdrożenie usług dla gospodarstw z zakresu pomocy społecznej i zarządzania, wdrożenie usług doradztwa w zakresie prowadzenia gospodarstw rolnych i popularyzacji rolnictwa
M Wprowadzanie do obrotu produktów rolnych wysokiej jakości
N Podstawowe usługi dla gospodarki wiejskiej i ludności obszarów wiejskich
O Odnowa i rozwój wsi, ochrona i zachowanie dziedzictwa kulturowego wsi
P Zróżnicowanie działalności rolnej lub działalności pokrewnej w celu zapewnienia wielozawodowości lub innych źródeł dochodów
Q Zarządzanie zasobami wodnymi dla potrzeb rolnictwa
R Rozwój i poprawa infrastruktury związanej z rozwojem rolnictwa
S Wspieranie działalności związanej z turystyką i rzemiosłem
T Ochrona środowiska w zakresie rolnictwa, leśnictwa i zachowania krajobrazu, jak również poprawa dobrostanu zwierząt
U Odtworzenie potencjału produkcji rolnej, zniszczonego wskutek klęsk żywiołowych i wdrożenie właściwych instrumentów zapobiegawczych
V Montaż finansowy
X Przestrzeganie norm
Y Korzystanie z usług doradczych w celu wdrożenia norm
Z Dobrowolne uczestnictwo rolników w programach na rzecz wysokiej jakości żywności
AA Działalność stowarzyszeń producentów mająca na celu podniesienie jakości żywności
AB Restrukturyzacja gospodarstw niskoprodukcyjnych
AC Grupy producentów
AD Wsparcie techniczne
AE Uzupełnienie płatności bezpośrednich
AF Uzupełnienie pomocy państwa na Malcie
AG Rolnicy pełnoetatowi na Malcie
SA Finansowanie projektów Sapard

W przypadku restrukturyzacji lub przekształcenia winnicy (pozycja budżetowa 050209071650) należy podać kody środków. Kody te dotyczą definicji środków określonych przez właściwe organy państw członkowskich zgodnie z art. 13 ust. 2 lit. a) rozporządzenia Komisji (WE) nr 1227/2000(4).

W przypadku refundacji wywozowych wypełnienie pola F500 jest wymagane tylko, jeżeli pole F804 zawiera elementy, dla których ustalono refundację wywozową. Następnie w polu F500 należy określić kod towarów (zasadniczo kod CN podany w rubryce 33 dokumentu SAD; składający się z 8 cyfr) dla towarów nieobjętych załącznikiem 1 lub kod produktu dla końcowych przetworzonych produktów rolnych.

5.2. F502: ilość podlegająca płatnościom (liczba zwierząt, hektarów itd.)

Zob. uwagi wstępne w pozycji 5 (dane dotyczące produktów).

W przypadku sektora wina należy podać zawartość alkoholu w produktach uzyskanych w wyniku destylacji.

W przypadku wszystkich innych sektorów ilość podlegająca płatnościom powinna zostać wyrażona w jednostce określonej w rozporządzeniu jako podstawa do wypłaty premii.

Wymagany format: +99 ... 99.99 lub -99 ... 99.99, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9 Istnieje możliwość zwiększenia liczby miejsc po przecinku w razie potrzeby (maksymalnie 6).

5.3. F503: ilość objęta złożonym wnioskiem o płatność (ilość zgłoszona)

Wymagany format: +99 ... 99.99 lub -99 ... 99.99, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9 Istnieje możliwość zwiększenia liczby miejsc po przecinku w razie potrzeby (maksymalnie 6).

5.4. F508A: obszar objęty złożonym wnioskiem o płatność

Obszar objęty wnioskiem.

Zob. uwaga wstępna w pozycji 5 (dane dotyczące produktów).

W przypadku pozycji budżetowej 050404000000 (Rozwój obszarów wiejskich w nowych państwach członkowskich) wypełnienie tego pola wymagane jest jedynie dla środków E, F i H.

Wymagany format: +99 ... 99.99 lub -99 ... 99.99, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9

5.5. F508B: obszar objęty dokonywaną płatnością

Obszar, za który dokonywana jest płatność.

W przypadku pozycji budżetowej 050404000000 (Rozwój obszarów wiejskich w nowych państwach członkowskich) wypełnienie tego pola wymagane jest jedynie dla środków E, F i H.

Wymagany format: +99 ... 99.99 lub -99 ... 99.99, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9

5.6. F509A: obszar deklarowany nieprawidłowo

Różnica między obszarem deklarowanym i stwierdzonym. Zawyżenie ma miejsce, gdy obszar deklarowany przekracza obszar stwierdzony i jest wyrażone liczbą dodatnią. Zaniżenie ma miejsce, gdy obszar stwierdzony przekracza obszar deklarowany i jest wyrażone liczbą ujemną.

Wymagany format: +99 ... 99.99 lub -99 ... 99.99, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9

5.7. F510: rozporządzenie Wspólnoty i numer artykułu

W przypadku towarów podlegających skupowi interwencyjnemu wymagane jest opublikowanie właściwych instrumentów ad hoc w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

5.8. F511: poziom pomocy EFOGR (EUR) na jednostkę miary

Pole F511 należy wypełnić, jeżeli w jednym z wymaganych pól dotyczących ilości F502, F508B i F800 wpisano dane. Poziom pomocy należy wyrazić w tej samej jednostce miary, co wpisana ilość.

Wymagany format 9 ... 9.999999, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9.

Zastosowanie sześciu miejsc po przecinku może wydawać się dziwne, lecz niektóre regulacje takie jak rozporządzenie Rady (WE) nr 660/1999(5) ustalają premię w kwocie do pięciu miejsc po przecinku nawet w euro. Aby uwzględnić wszelkie możliwości, liczbę miejsc po przecinku zwiększono do sześciu.

5.9. F515: dostawy brutto

"Dostawy brutto" obejmują wszystkie dostarczone ilości mleka i przetworów mlecznych określone w art. 65 rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007, bez korekty związanej z zawartoścą tłuszczu.

Wymagany format: +99 ... 99.999 lub -99 ... 99.999, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9. Istnieje możliwość zwiększenia liczby miejsc po przecinku w razie potrzeby (maksymalnie 6).

5.10. F517: rzeczywista zawartość tłuszczu

Wykazana w wynikach analizy laboratoryjnej, wyrażona jako procent, a nie w gramach lub kilogramach.

Wymagany format: 9 ... 9.99, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9. Istnieje możliwość zwiększenia liczby miejsc po przecinku w razie potrzeby (maksymalnie 6).

5.11. F518: dostawy dostosowane

Dostarczone ilości skorygowane o zawartość tłuszczu zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 595/2004(6).

Wymagany format: +99 ... 99.999 lub -99 ... 99.999, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9. Istnieje możliwość zwiększenia liczby miejsc po przecinku w razie potrzeby (maksymalnie 6).

5.12. F519: sprzedaż bezpośrednia

Mleko i ekwiwalent mleka określony w art. 65 rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007.

Wymagany format: +99 ... 99.999 lub -99 ... 99.999, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9. Istnieje możliwość zwiększenia liczby miejsc po przecinku w razie potrzeby (maksymalnie 6).

5.13. F519B: dostawy po (ewentualnych) korektach administracyjnych

Sektor mleka: "korekty administracyjne" oznaczają dostosowania dokonane przez agencję płatniczą w ilościach zgłoszonych przez nabywców. Zmiany te muszą być zawsze wykazane oddzielnie od ilości zgłoszonych przez nabywców. Korekty mogą być dodatnie bądź ujemne. Zmiany netto należy wykazać w porównaniu z sytuacją przed dokonaniem korekty. Nie przewiduje się tu uwzględniania korekt ryczałtowych.

Korekty wynikające z kontroli na miejscu, na mocy art. 21 rozporządzenia (WE) nr 595/2004, należy zapisać w polach od F600 do F603.

Wymagany format: +99 ... 99.999 lub -99 ... 99.999, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9. Istnieje możliwość zwiększenia liczby miejsc po przecinku w razie potrzeby (maksymalnie 6).

5.14. F519C: sprzedaż bezpośrednia po (ewentualnych) korektach administracyjnych

Definicja korekt administracyjnych, zob. pole F519B.

Wymagany format: +99 ... 99.999 lub -99 ... 99.999, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9. Istnieje możliwość zwiększenia liczby miejsc po przecinku w razie potrzeby (maksymalnie 6).

5.15. F520: ilości dostarczone powyżej lub poniżej ustalonych kwot

Wymagany format: +99 ... 99.999 lub -99 ... 99.999, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9.

5.16. F521: sprzedaż bezpośrednia powyżej lub poniżej ustalonych kwot

Wymagany format: +99 ... 99.999 lub -99 ... 99.999, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9. Istnieje możliwość zwiększenia liczby miejsc po przecinku w razie potrzeby (maksymalnie 6).

5.17. F522: należna opłata dodatkowa

W przypadku dostaw lub sprzedaży bezpośredniej (należy rozróżnić za pomocą kodu budżetu (pole F109)).

Wymagany format: +99 ... 99.99 lub -99 ... 99.99, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9.

5.18. F523: należne odsetki z tytułu opóźnionych płatności

W przypadku dostaw lub sprzedaży bezpośredniej (należy rozróżnić za pomocą kodu budżetu (pole F109)).

Wymagany format: +99 ... 99.99 lub -99 ... 99.99, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9.

5.19. F531: całkowita objętościowa zawartość alkoholu

Wyrażona w % obj./hl.

Wymagany format: 99.99, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9.

5.20. F532: naturalna objętościowa zawartość alkoholu

Wyrażona w % obj./hl.

Wymagany format: 99.99, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9.

5.21. F533: strefa uprawy winorośli

Strefa uprawy winorośli zdefiniowana w załączniku IX do rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2008(7).

Wymagany format: określany za pomocą jednego z podanych kodów: A, B, CI, CII, CIIIA, CIIIB.

6. DANE DOTYCZĄCE KONTROLI:

Komisja musi znać liczbę przeprowadzonych kontroli i liczbę przypadków zastosowania kar w wyniku wyżej określonych kontroli. Gdy premia zostaje wstrzymana lub odzyskana w pełnej wysokości, w polu F108 należy wskazać płatności zerowe wraz z datą decyzji.

6.1. F600: kontrole na miejscu

"Kontrole na miejscu", o których tu mowa, są określone w stosownych rozporządzeniach(8). Obejmują one bezpośrednie kontrole w gospodarstwie (kod "F" lub kod "C") lub kontrole za pomocą teledetekcji (kod "T") oraz fizyczne kontrole towarów na miejscu (kod "G"), kontrole podmiany (kod "S") oraz szczegółowe kontrole podmiany (kod "U") dla refundacji wywozowych.

Pole F601 należy wypełniać, jedynie jeśli w polu F600 wykazana została kontrola gospodarstwa na miejscu lub kontrola zasady współzależności ("F" lub "C").

Pole F602 należy wypełniać, jedynie jeśli w polu F600 wykazana została kontrola na miejscu ("F", "C", "T", "G", "S" lub "U").

Pole F602B należy wypełniać, jedynie jeśli ponownie obliczono dodatkową należną opłatę.

W przypadku kilku kontroli dotyczących tego samego środka i tego samego producenta należy dokonać jednorazowego zapisu. Każdy zapis, czy to płatności zaliczki, salda czy innej płatności, który dotyczy określonej kontroli, posiada odpowiedni kod (zob. niżej) w polu F600.

Kontrole administracyjne w rozumieniu wyżej wymienionych rozporządzeń (zob. przypis poniżej) nie są wymieniane w polu F600. Niemniej jednak wnioski obciążone karą wykazuje się w polu F105 (kod "Y"), a kwoty zmniejszone lub wykluczone wykazuje się w polu F105C (kwota ujemna) bez względu na to, czy wynikają one z kontroli administracyjnych czy kontroli na miejscu.

Wymagany format: "N" = brak kontroli, "F" = kontrola gospodarstwa na miejscu, "C" = kontrola zasady współzależności, "T" = kontrola za pomocą teledetekcji, "G" = kontrole towarów na miejscu, "S" = kontrola podmiany i "U" = szczegółowa kontrola podmiany.

Jeden z odpowiednich kodów "FT", "CT", "CF" lub "FTC" wprowadza się, gdy zastosowano zarówno kontrolę gospodarstwa na miejscu, jak i kontrolę zasady współzależności lub kontrolę za pomocą teledetekcji.

W przypadku połączenia kontroli refundacji wywozowych należy wpisać jeden z odpowiednich kodów "GS", "GSU", "GU" lub "SU".

6.2. F601: data kontroli

Pole to należy wypełnić, gdy w polu F600 wykazana jest kontrola na miejscu lub kontrola zasady współzależności ("F" lub "C"). Data kontroli nie jest wymagana w przypadku kontroli za pomocą teledetekcji.

Wymagany format: "RRRRMMDD" (czterocyfrowy rok, dwucyfrowy miesiąc, dwucyfrowy dzień).

6.3. F602: obniżenie wartości wskazanej we wniosku

Jeżeli w wyniku kontroli nastąpiło ograniczenie wartości wskazanej we wniosku, należy to odnotować w tym miejscu. Pole to należy wypełnić, gdy w polu F600 wykazana jest kontrola na miejscu.

Wymagany format: tak = "Y"; nie = "N".

6.4. F602B: ponowne obliczenie dodatkowej należnej opłaty

Na przykład po dokonaniu kontroli na miejscu.

Wymagany format: +99 ... 99.99 lub -99 ... 99.99, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9.

6.5. F603: przyczyna obniżenia wartości

Gdy istnieje więcej niż jedna przyczyna, należy wskazać tę, która uzasadnia najwyższą karę. Pole to należy wypełnić, gdy wartość wskazana we wniosku została obniżona w wyniku kontroli na miejscu.

Wymagany format: wyrażony w postaci kodu; kody należy objaśnić w załączonym piśmie.

7. DANE DOTYCZĄCE UPRAWNIEŃ DO PŁATNOŚCI:

Uwaga wstępna:

Komisja musi znać łączną kwotę dla każdego rodzaju uprawnień do płatności zgodnie z tytułem III rozporządzenia (WE) nr 73/2009.

Ponadto Komisja musi posiadać informacje finansowe dotyczące kwot niewypłaconych w wyniku kontroli administracyjnych lub na miejscu (kontrole IACS).

7.1. F700: kwota uprawnienia do płatności w EUR

Kwota każdego uprawnienia do płatności w EUR, tj. całkowita kwota wypłacana z tytułu uprawnień do płatności zgodnie z tytułem III rozporządzenia (WE) nr 73/2009 po przeprowadzeniu kontroli IACS.

Wymagany format: +99 ... 99.99 lub -99 ... 99.99, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9.

7.2. F702: obszar objęty dokonywaną płatnością

W przypadku uprawnień do płatności opartych na powierzchni: obszar, za który dokonywana jest płatność.

Wymagany format: +99 ... 99.99 lub -99 ... 99.99, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9.

Jeżeli płatność składa się z więcej niż jednego rodzaju uprawnienia, należy odpowiednio podać wymagane informacje zgodnie z sekcją A) do E). Jeżeli dana sekcja nie ma zastosowania, należy podać w niej wartość zerową.

Uprawnienia do płatności, które wymieniono poniżej, są określone w tytule III rozporządzenia (WE) nr 73/2009.

7.3. A) Uprawnienia do płatności oparte na powierzchni (zwykłe uprawnienia)

7.4. F703: kwota uprawnienia do płatności w EUR

Łączna kwota w EUR uprawnienia do płatności, zgodnie z wnioskiem.

Wymagany format: +99 ... 99.99 lub -99 ... 99.99, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9.

7.5. F703A: obszar objęty złożonym wnioskiem o płatność

"Aktywowany" obszar objęty wnioskiem o pomoc. W przypadku uprawnień do płatności opartych na powierzchni, jest to obszar "aktywowany", tj. maksymalny obszar objęty płatnością (zob. również art. 50 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 796/2004).

Wymagany format: +99 ... 99.99 lub -99 ... 99.99, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9.

7.6. F703B: obszar ustalony

Obszar ustalony w wyniku kontroli administracyjnej lub kontroli na miejscu.

Wymagany format: +99 ... 99.99 lub -99 ... 99.99, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9.

7.7. F703C: obszar nieustalony

Różnica między "aktywowanym" obszarem zadeklarowanym we wniosku o przyznanie pomocy i obszarem ustalonym w wyniku kontroli administracyjnych lub kontroli na miejscu.

Zawyżenie ma miejsce, gdy obszar deklarowany przekracza obszar ustalony, i jest wyrażone liczbą dodatnią. Zaniżenie ma miejsce, gdy obszar ustalony przekracza obszar deklarowany, i jest wyrażone liczbą ujemną.

Wymagany format: +99 ... 99.99 lub -99 ... 99.99, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9.

7.8. B) Uprawnienie z tytułu odłogowania

7.9. F704: kwota uprawnienia do płatności w EUR

Łączna kwota w EUR uprawnienia do płatności, zgodnie z wnioskiem.

Wymagany format: +99 ... 99.99 lub -99 ... 99.99, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9.

7.10. F704A: obszar objęty złożonym wnioskiem o płatność

"Aktywowany" obszar objęty wnioskiem o pomoc.

Wymagany format: +99 ... 99.99 lub -99 ... 99.99, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9.

7.11. F704B: obszar ustalony

Obszar ustalony w wyniku kontroli administracyjnej lub kontroli na miejscu.

Wymagany format: +99 ... 99.99 lub -99 ... 99.99, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9.

7.12. F704C: obszar nieustalony

Różnica między "aktywowanym" obszarem zadeklarowanym we wniosku o przyznanie pomocy i obszarem ustalonym w wyniku kontroli administracyjnych lub kontroli na miejscu.

Zawyżenie ma miejsce, gdy obszar deklarowany przekracza obszar ustalony, i jest wyrażone liczbą dodatnią. Zaniżenie ma miejsce, gdy obszar ustalony przekracza obszar deklarowany, i jest wyrażone liczbą ujemną.

Wymagany format: +99 ... 99.99 lub -99 ... 99.99, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9.

7.13. C) Inne uprawnienia, np. rezerwa krajowa

7.14. F706: kwota uprawnienia do płatności w EUR

Łączna kwota w EUR uprawnienia do płatności zgodnie z wnioskiem.

Wymagany format: +99 ... 99.99 lub -99 ... 99.99, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9.

7.15. F706A: obszar objęty złożonym wnioskiem o płatność

"Aktywowany" obszar objęty wnioskiem o pomoc.

Wymagany format: +99 ... 99.99 lub -99 ... 99.99, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9.

7.16. F706B: obszar ustalony

Obszar ustalony w wyniku kontroli administracyjnej lub kontroli na miejscu.

Wymagany format: +99 ... 99.99 lub -99 ... 99.99, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9.

7.17. F706C: obszar nieustalony

Różnica między "aktywowanym" obszarem zadeklarowanym we wniosku o przyznanie pomocy i obszarem ustalonym w wyniku kontroli administracyjnych lub kontroli na miejscu.

Zawyżenie ma miejsce, gdy obszar deklarowany przekracza obszar ustalony, i jest wyrażone liczbą dodatnią. Zaniżenie ma miejsce, gdy obszar ustalony przekracza obszar deklarowany, i jest wyrażone liczbą ujemną.

Wymagany format: +99 ... 99.99 lub -99 ... 99.99, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9.

7.18. D) Uprawnienia do płatności podlegające specjalnym warunkom

7.19. F707: kwota uprawnienia do płatności w EUR

Łączna kwota w EUR uprawnienia do płatności, zgodnie z wnioskiem.

Wymagany format: +99 ... 99.99 lub -99 ... 99.99, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9.

7.20. F707A: liczba jednostek hodowlanych (LU) w okresie referencyjnym

Ta liczba przedstawia działalność rolniczą prowadzoną w okresie referencyjnym wyrażoną w LU zgodnie z art. 44 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 73/2009.

Wymagany format: +99 ... 99.99 lub -99 ... 99.99, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9.

7.21. F707B: liczba zadeklarowanych jednostek hodowlanych (LU)

To pole musi zawierać dokładną liczbę zadeklarowanych LU na odnośny rok kalendarzowy (art. 44 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 73/2009).

Wymagany format: +99 ... 99.99 lub -99 ... 99.99, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9.

7.22. F707C: liczba ustalonych jednostek hodowlanych

Liczba LU ustalonych w wyniku kontroli administracyjnych lub kontroli na miejscu, w celu sprawdzenia zgodności z art. 44 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 73/2009.

Wymagany format: +99 ... 99.99 lub -99 ... 99.99, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9.

8. DODATKOWE DANE DOTYCZĄCE REFUNDACJI WYWOZOWYCH:

8.1. F800: masa netto/ilość

Zob. uwaga wstępna w pozycji 5 (dane dotyczące produktów).

Masę lub ilość należy wyrazić w jednostce miary.

W przypadku produktów przetworzonych (towarów nieobjętych załącznikiem I lub przetworzonych produktów rolnych): ilość składnika kwalifikującego się do finansowania. Jeżeli kod towarów (F500) zawiera więcej niż jeden składnik kwalifikujący się do finansowania (F804), wówczas należy utworzyć kilka zapisów wraz z odpowiednimi kwotami (F106) i ilościami (F800).

Wymagany format: +99 ... 99.99 lub -99 ... 99.99, gdzie 9 oznacza dowolną cyfrę od 0 do 9. Istnieje możliwość zwiększenia liczby miejsc po przecinku w razie potrzeby (maksymalnie 6).

8.2. F800B: jednostka miary dla pola F800

Wymagany format: wyraża się za pomocą jednoznakowego kodu według poniższej tabeli:

Kod Znaczenie
K Kilogram
L Litr
P Sztuka

8.3. F801: numer wniosku (refundacje wywozowe: SAD)

Im bardziej szczegółowy jest numer wniosku, tym ważniejsza staje się ta informacja. Przykładowo rozszerzenie numeru wniosku wskazujące numer składnika pozwoli na bardziej precyzyjne ustalenie danych dotyczących refundacji wywozowych.

8.4. F802: urząd celny złożenia towarów pod dozór celny

Państwa członkowskie muszą stosować Listę urzędów celnych tranzytu (COL)(9). Jest to wykaz urzędów celnych uprawnionych do prowadzenia wspólnotowych/wspólnych operacji tranzytowych. Ponieważ wykaz ten dotyczy "operacji tranzytowych", może się zdarzyć, że niektóre urzędy celne nie zostały w nim uwzglenione. W takim przypadku państwo członkowskie powinno podać pełną nazwę urzędu celnego.

Wymagany format: Format kodu COL składa się z dwóch znaków oznaczających kraj (kod ISO państwa członkowskiego), po których następuje sześcioznakowy kod określający urząd celny. Na przykład "EE1000EE".

8.5. F802B: urząd celny wyjścia

Wskazać urząd celny, który poświadcza, że produkty objęte wnioskiem o refundację opuściły obszar celny Wspólnoty. Państwa członkowskie muszą stosować Listę tranzytowych urzędów celnych (COL)(10). Jest to wykaz urzędów celnych uprawnionych do prowadzenia wspólnotowych/wspólnych operacji tranzytowych. Może się zdarzyć, aczkolwiek wyjątkowo, że ze względu na cel "operacji tranzytowych" niektóre urzędy celne nie będą uwzględnione. W takim przypadku państwo członkowskie powinno przedstawić pełną nazwę urzędu celnego.

Informacja ta ma podstawowe znaczenie dla audytorów w związku ze stosowaniem rozporządzenia (EWG) nr 386/90 dotyczącego kontroli podmiany. Informacje te są dostępne w T5 lub równorzędnych dokumentach.

Wymagany format: Format kodu COL składa się z dwóch znaków oznaczających kraj (kod ISO państwa członkowskiego), po których następuje sześcioznakowy kod określający urząd celny. Na przykład "GB000392".

8.6. F804: kod refundacji wywozowej

W przypadku nieprzetworzonych produktów rolnych: 12-cyfrowy kod produktu, dla którego ustalona jest refundacja wywozowa.

W przypadku produktów przetworzonych (towarów nieobjętych załącznikiem I lub przetworzonych produktów rolnych): kod(-y) Nomenklatury Scalonej składnika(-ów), dla którego (których) ustalona jest refundacja wywozowa. W tym przypadku w polu F500 należy wstawić kod produktu końcowego. Zob. również: notatka objaśniająca do pola F800 odnośnie do procedury stosowanej w przypadku, gdy więcej niż jeden składnik przetworzonego produktu kwalifikuje się do refundacji.

8.7. F805: kod miejsca przeznaczenia

Wymagany format: "XX", gdzie X oznacza literę od A do Z (kody nomenklatury państw i terytoriów do celów statystyki dotyczącej handlu zewnętrznego Wspólnoty. Zob. rozporządzenie Komisji (WE) nr 2020/2001(11) z dnia 15 października 2001 r. i jego kolejne aktualizacje).

Zważywszy na harmonizację, państwa członkowskie wykorzystują również kategorię "różne" (kody Q*) nomenklatury krajów i terytoriów do celów statystyki handlu zewnętrznego. Nomenklatura ta nie obejmuje specjalnych przypadków refundacji wywozowej, Komisja jednak nie wymaga tego rodzaju szczegółów. Państwa członkowskie przekształcają zatem swoje specjalne kody krajowe w szersze kategorie nomenklatury państw i terytoriów dla potrzeb statystyki dotyczącej handlu zewnętrznego przed przesłaniem swoich danych do Komisji.

8.8. F808: data wcześniejszego ustalenia stawki refundacji

Data ustalenia stawki refundacji, o ile jest ustalana z wyprzedzeniem.

Wymagany format: "RRRRMMDD" (czterocyfrowy rok, dwucyfrowy miesiąc, dwucyfrowy dzień).

8.9. F809: ostatni dzień obowiązywania (ustalenie z wyprzedzeniem)

Wymagany format: "RRRRMMDD" (czterocyfrowy rok, dwucyfrowy miesiąc, dwucyfrowy dzień).

8.10. F812: numer referencyjny zaproszenia do składania ofert, jeśli dotyczy (ustalenie z wyprzedzeniem)

Procedura przewidziana w art. 5 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1501/95(12) lub podobna procedura dla innych sektorów. Komisja wymaga numeru referencyjnego odpowiedniego zaproszenia do składania ofert.

8.11. F814: dzień przyjęcia zgłoszenia płatniczego (COM-7)

W przypadku sektora wołowiny: w przypadku wcześniejszego finansowania należy wypełnić tylko pole F814 (pomijając pola F816 i F816B); jeżeli wcześniejsze finansowanie nie miało miejsca, należy wypełnić pola F816 i F816B (pomijając pole F814).

Wymagany format: "RRRRMMDD" (czterocyfrowy rok, dwucyfrowy miesiąc, dwucyfrowy dzień).

8.12. F816: data przyjęcia zgłoszenia wywozowego

Data w rozumieniu art. 5 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/1999(13).

Wymagany format: "RRRRMMDD" (czterocyfrowy rok, dwucyfrowy miesiąc, dwucyfrowy dzień).

8.13. F816B: data wywozu z terytorium UE

Data wywozu wskazana w zgłoszeniu wywozowym lub w T5. Zob. również: art. 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 800/1999.

Wymagany format: "RRRRMMDD" (czterocyfrowy rok, dwucyfrowy miesiąc, dwucyfrowy dzień).

9. (Wolne)

______

(1) Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16.

(2) Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1.

(3) Dz.U. L 170 z 30.6.2008, s. 1.

(4) Dz.U. L 143 z 16.6.2000, s. 1.

(5) Dz.U. L 83 z 27.3.1999, s. 10.

(6) Dz.U. L 94 z 31.3.2004, s. 22.

(7) Dz.U. L 148 z 6.6.2008, s. 1.

(8)Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1975/2006 (rozwój obszarów wiejskich) (Dz.U. L 368 z 23.12.2006, s. 1).

Rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 (system wsparcia bezpośredniego).

Rozporządzenie Rady (WE) nr 796/2004 (system wsparcia bezpośredniego) (Dz.U. L 141 z 30.4.2004, s. 18).

Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2159/89 (nuts) (Dz.U. L 207 z 19.7.1989, s. 19).

Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1621/1999 (suszone winogrona) (Dz.U. L 192 z 24.7.1999, s. 21).

Rozporządzenie Rady (EWG) nr 386/90 (refundacje wywozowe) (Dz.U. L 42 z 16.2.1990, s. 6).

Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2090/2002 (refundacje wywozowe) (Dz.U. L 322 z 27.11.2002, s. 4).

(9)http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds/csrdhome_en.htm

(10)http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds/csrdhome_en.htm

(11) Dz.U. L 273 z 16.10.2001, s. 6.

(12) Dz.U. L 147 z 30.6.1995, s. 7.

(13) Dz.U. L 102 z 17.4.1999, s. 11.

ZAŁĄCZNIK  IV

Struktura kodów budżetu EFRROW (F109)

WPROWADZENIE

W odniesieniu do EFRROW nomenklatura budżetowa określa tylko jedną pozycję budżetową: "05040501".

Biorąc pod uwagę fakt, że kody budżetu mogą zawierać do 15 cyfr, pozostałe 7 cyfr można wykorzystać do określenia programów i środków. Umożliwi to porównanie pochodzących z różnych źródeł danych dotyczących roku budżetowego, agencji płatniczej, środka i programu.

1. Struktura kodu budżetu

Kod budżetu musi posiadać następującą strukturę:

– Osiem pierwszych cyfr jest zawsze takich samych: "05040501".

– Trzy kolejne cyfry wskazują środek zgodnie z załączonym wykazem.

– Pierwsza kolejna cyfra może posiadać następujące wartości (w porządku rosnącym równolegle ze wzrostem stopy współfinansowania):

1 region nieobjęty programem konwergencji

2 region objęty programem konwergencji

3 region najbardziej oddalony

4 dobrowolna modulacja

5 dodatkowy wkład w przypadku Portugalii

6 dodatkowe fundusze na mocy art. 69 ust. 5a rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005(1) - region nieobjęty programem konwergencji

7 dodatkowe fundusze na mocy art. 69 ust. 5a rozporządzenia (WE) nr 1698/2005 - region objęty programem konwergencji.

– Kolejna cyfra oznacza 0 = program operacyjny lub 1 = program sieciowy.

– Dwie ostatnie cyfry oznaczają numer programu: dopuszcza się cyfry od "01" do "99".

2. Przykład

F109 = "050405011132001" oznacza: pozycja budżetu "05040501" (EFRROW), środek "113" (wcześniejsza emerytura), region objęty programem konwergencji ("2"), program operacyjny ("0") oraz numer programu "01".

3. Wykaz środków EFRROW

OŚ 1 POPRAWA KONKURENCYJNOŚCI SEKTORA ROLNEGO I LEŚNEGO
Kod Środek
111 Kształcenie zawodowe i działania informacyjne
112 Podejmowanie działalności przez młodych rolników
113 Wcześniejsze emerytury
114 Korzystanie z usług doradczych
115 Tworzenie systemu usług z zakresu zarządzania, pomocy i usług doradczych
121 Modernizacja gospodarstw rolnych
122 Podwyższanie wartości gospodarczej lasów
123 Zwiększanie wartości dodanej produktów rolnych i leśnych
124 Współpraca na rzecz rozwoju nowych produktów, procesów i technologii w sektorze rolnym i żywnościowym oraz w sektorze leśnym
125 Infrastruktura związana z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa
OŚ 1 POPRAWA KONKURENCYJNOŚCI SEKTORA ROLNEGO I LEŚNEGO
Kod Środek
126 Przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych oraz wprowadzanie odpowiednich działań zapobiegawczych
131 Spełnianie norm opartych na prawodawstwie wspólnotowym
132 Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności
133 Działania informacyjne i promocyjne
141 Gospodarstwa rolne niskotowarowe
142 Grupy producentów
143 Świadczenie usług z zakresu doradztwa rolniczego i upowszechniania wiedzy rolniczej w Bułgarii i Rumunii
144 Gospodarstwa rolne w fazie restrukturyzacji w wyniku reformy wspólnej organizacji rynków
OŚ 2 POPRAWA ŚRODOWISKA NATURALNEGO I OBSZARÓW WIEJSKICH POPRZEZ GOSPODAROWANIE GRUNTAMI
Kod Środek
211 Płatności z tytułu naturalnych utrudnień wynikających z położenia dla rolników na obszarach górskich
212 Płatności z tytułu naturalnych utrudnień dla rolników na obszarach innych niż obszary górskie
213 Płatności dla obszarów Natura 2000 i płatności związane z dyrektywą 2000/60/WE (ramowa dyrektywa wodna)
214 Płatności rolno-środowiskowe
215 Płatności z tytułu dobrostanu zwierząt
216 Inwestycje nieprodukcyjne
221 Pierwsze zalesienie gruntów rolnych
222 Pierwsze zakładanie systemów rolnoleśnych na gruntach rolnych
223 Pierwsze zalesienie gruntów nierolnych
224 Płatności dla obszarów Natura 2000
225 Płatności leśno-środowiskowe
226 Przywrócenie potencjału leśnego oraz wprowadzenie działań zapobiegawczych
227 Inwestycje nieprodukcyjne
OŚ 3 POPRAWA JAKOŚCI ŻYCIA NA OBSZARACH WIEJSKICH ORAZ WSPIERANIE ZRÓŻNICOWANIA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
Kod Środek
311 Różnicowanie w kierunku działalności pozarolniczej
312 Tworzenie i rozwój działalności gospodarczej
313 Zachęcanie do prowadzenia działalności związanej z turystyką
321 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej
322 Odnowa i rozwój wsi
323 Zachowanie i poprawa stanu dziedzictwa obszarów wiejskich
331 Szkolenia i informowanie
341 Nabywanie umiejętności, aktywizacja i wdrażanie lokalnych strategii rozwoju obszarów wiejskich
OŚ 4 LEADER
Kod Środek
411 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju. Konkurencyjność
412 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju. Zarządzanie środowiskiem/gruntami
413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju. Jakość życia/zróżnicowanie
421 Wdrażanie projektów współpracy
431 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i prowadzona na terytorium aktywizacja, o których mowa w art. 59
5 POMOC TECHNICZNA
Kod Środek
511 Pomoc techniczna
6 UZUPEŁNIENIE PŁATNOŚCI BEZPOŚREDNICH DLA BUŁGARII I RUMUNII
Kod Środek
611 Uzupełnienie płatności bezpośrednich

______

(1) Dz.U. L 277 z 21.10.2005, s. 1.

1 Załącznik III zmieniony przez sprostowaniez dnia 1 lipca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.166.42.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.254.10

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 884/2009 ustanawiające formę i treść informacji rachunkowych, które należy przedłożyć Komisji do celów rozliczania rachunków EFRG i EFRROW, jak również w celu monitorowania i prognozowania
Data aktu: 23/09/2009
Data ogłoszenia: 26/09/2009
Data wejścia w życie: 03/10/2009, 16/10/2009