Dyrektywa 2009/68/WE w sprawie homologacji typu części urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej kołowych ciągników rolniczych i leśnych (wersja ujednolicona)

DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2009/68/WE
z dnia 13 lipca 2009 r.
w sprawie homologacji typu części urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej kołowych ciągników rolniczych i leśnych

(wersja ujednolicona)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 5 sierpnia 2009 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno- Społecznego(1),

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 79/532/EWG Rady z dnia 17 maja 1979 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do homologacji typu części urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej kołowych ciągników rolniczych lub leśnych(3) została kilkakrotnie znacząco zmieniona(4). W celu zapewnienia jej jasności i zrozumiałości należy sporządzić jej wersję ujednoliconą.

(2) Dyrektywa 79/532/EWG jest jedną ze szczegółowych dyrektyw dotyczących systemu homologacji typu WE, o którym mowa w dyrektywie Rady 74/150/EWG z dnia 4 marca 1974 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do homologacji typu kołowych ciągników rolniczych lub leśnych zastąpionej przez dyrektywę 2003/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie homologacji typu ciągników rolniczych lub leśnych, ich przyczep i wymiennych holowanych maszyn, łącznie z ich układami, częściami i oddzielnymi zespołami technicznymi(5), w której określono normy techniczne dotyczące projektowania i budowy ciągników rolniczych i leśnych odnoszące się do urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej. Te normy techniczne dotyczą zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich, mającego na celu umożliwienie stosowania dla wszystkich typów traktorów procedury homologacji typu WE, o której mowa w dyrektywie 2003/37/WE. W związku z tym przepisy dyrektywy 2003/37/WE odnoszące się do ciągników rolniczych i leśnych, ich przyczep i wymiennych holowanych maszyn, łącznie z ich układami, częściami i oddzielnymi zespołami technicznymi stosują się do niniejszej dyrektywy.

(3) W dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/61/WE z dnia 13 lipca 2009 r. odnoszącej się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na kołowych ciągnikach rolniczych i leśnych(6) ustanowiono wspólne wymogi instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na kołowych ciągnikach rolniczych lub leśnych. Takie urządzenia oświetleniowe i sygnalizacji świetlnej mają takie same właściwości, jak te, które są montowane na pojazdach silnikowych. Dlatego urządzenia po otrzymaniu znaku homologacji typu WE części zgodnie z dyrektywą już przyjętą w tej dziedzinie w związku z homologacją typu WE pojazdów silnikowych i ich przyczep mogą być również stosowane w ciągnikach.

(4) Niniejsza dyrektywa nie powinna naruszać zobowiązań państw członkowskich odnoszących się do terminów przeniesienia do prawa krajowego i stosowania dyrektyw określonych w załączniku II część B,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1
1.
Na użytek niniejszej dyrektywy "ciągnik" (rolniczy lub leśny) oznacza pojazd silnikowy, wyposażony w koła lub gąsienice, mający co najmniej dwie osie, którego główna funkcja polega na mocy pociągowej i który został specjalnie skonstruowany w celu holowania, pchania, przewożenia lub napędzania niektórych narzędzi, maszyn lub przyczep, przeznaczonych do stosowania w rolnictwie lub leśnictwie. Może on być wyposażony w celu przewożenia rzeczy i osób.
2.
Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie jedynie do ciągników określonych w ust. 1, które są wyposażone w ogumienie pneumatyczne i posiadają maksymalną prędkość konstrukcyjną między 6 a 40 km/godz.
Artykuł  2

Państwa członkowskie nie mogą odmówić przyznania homologacji typu WE lub homologacji krajowej ciągnika z przyczyn odnoszących się do następujących części, jeśli opatrzone są one znakiem homologacji typu WE części określonym w załączniku I i są instalowane zgodnie z wymogami dyrektywy 2009/61/WE:

a) świateł głównych, które funkcjonują jako światła drogowe lub światła mijania, lub żarówek do takich świateł;

b) tylnych świateł obrysowych;

c) przednich świateł pozycyjnych (bocznych);

d) tylnych świateł pozycyjnych (bocznych);

e) świateł stopu;

f) świateł kierunkowskazów;

g) świateł odblaskowych;

h) oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej;

i) przednich świateł przeciwmgielnych i żarówek do takich świateł;

j) tylnych świateł przeciwmgielnych;

k) świateł cofania;

l) świateł postojowych.

Artykuł  3

Państwa członkowskie nie mogą odmówić rejestracji ciągnika ani zakazać jego sprzedaży, wprowadzenia do ruchu lub użytkowania z przyczyn odnoszących się do następujących części, jeśli są one opatrzone znakiem homologacji typu WE części określonym w załączniku I do niniejszej dyrektywy i są instalowane zgodnie z wymogami dyrektywy 2009/61/WE:

a) świateł głównych, które funkcjonują jako światła drogowe lub światła mijania, lub żarówek do takich świateł;

b) tylnych świateł obrysowych;

c) przednich świateł pozycyjnych (bocznych);

d) tylnych świateł pozycyjnych (bocznych);

e) świateł stopu;

f) świateł kierunkowskazów;

g) świateł odblaskowych;

h) oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej;

i) przednich świateł przeciwmgielnych i żarówek do takich świateł;

j) tylnych świateł przeciwmgielnych;

k) świateł cofania;

l) świateł postojowych.

Artykuł  4

Zmiany niezbędne w celu dostosowania do postępu technicznego wymogów określonych w załączniku I przyjmuje się zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 20 ust. 3 dyrektywy 2003/37/WE.

Artykuł  5

Państwa członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w zakresie objętym niniejszą dyrektywą.

Artykuł  6

Dyrektywa 79/532/EWG, zmieniona dyrektywami wymienionymi w załączniku II część A, traci moc, bez naruszenia zobowiązań państw członkowskich odnoszących się do terminów przeniesienia do prawa krajowego i stosowania dyrektyw określonych w załączniku II część B.

Odesłania do uchylonej dyrektywy należy odczytywać jako odesłania do niniejszej dyrektywy, zgodnie z tabelą korelacji w załączniku III.

Artykuł  7

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2010 r.

Artykuł  8

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 lipca 2009 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
H.-G. PÖTTERING E. ERLANDSSON
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 162 z 25.6.2008, s. 40.

(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 17 czerwca 2008 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 22 czerwca 2009 r.

(3) Dz.U. L 145 z 13.6.1979, s. 16.

(4) Zob. załącznik II część A.

(5) Dz.U. L 171 z 9.7.2003, s. 1.

(6) Zob. s. 19 niniejszego Dziennika Urzędowego.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

1. Światła funkcjonujące jako światła długie lub światła mijania oraz żarówki do tych świateł:

Znak homologacji typu WE części, ustanowiony w dyrektywie Rady 76/761/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do reflektorów pojazdów silnikowych spełniających funkcję reflektorów świateł drogowych lub świateł mijania oraz źródeł światła (żarówki i inne) stosowanych w homologowanych zespołach świateł pojazdów silnikowych i ich przyczep(1).

Przepisy dyrektywy 76/761/EWG stosuje się również do homologacji typu części szczególnych świateł głównych ciągników rolniczych lub leśnych zaprojektowanych tak, aby równocześnie służyły jako światła długie i światła mijania, o długości poniżej 160 mm i średnicy D, z następującymi zmianami:

a) minimalne natężenie oświetlenia, określone w ppkt 2.1 załączników II do VI, VIII i IX do dyrektywy 76/761/EWG, pomniejszone jest zgodnie ze wzorem:

((D - 45)/(160 - 45))2

z zastrzeżeniem następujących bezwzględnych granic dolnych:

– 3 luks w pkt 75 R lub 75 L,

– 5 luks w pkt 50 R lub 50 L,

– 1,5 luks w strefie IV.

Uwaga: Jeśli widoczna powierzchnia reflektora nie jest okrągła, średnica jest średnicą koła o takiej samej powierzchni co widoczna użytkowa powierzchnia reflektor.

b) zamiast symbolu CR, przewidzianego w ppkt 5.2.3.5 załącznika I do dyrektywy 76/761/EWG, na reflektorze umieszczany jest symbol M w odwróconym trójkącie.

2. Tylne światła obrysowe, przednie światła pozycyjne (boczne), tylne światła pozycyjne (boczne) oraz światła stopu:

Znak homologacji typu WE części, ustanowiony w dyrektywie Rady 76/758/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych), świateł stopu, świateł dziennych i bocznych świateł obrysowych pojazdów silnikowych i ich przyczep(2).

3. Światła kierunkowskazów:

Znak homologacji typu WE części, ustanowiony w dyrektywie Rady 76/759/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do kierunkowskazów w pojazdach silnikowych i ich przyczepach(3).

4. Światła odblaskowe:

Znak homologacji typu WE części, ustanowiony w dyrektywie Rady 76/757/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do świateł odblaskowych pojazdów silnikowych i ich przyczep(4).

5. Oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej:

Znak homologacji typu WE części, ustanowiony w dyrektywie Rady 76/760/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej pojazdów silnikowych i ich przyczep(5).

6. Przednie światła przeciwmgielne:

Znak homologacji typu WE części, ustanowiony w dyrektywie Rady 76/762/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do przednich reflektorów przeciwmgielnych w pojazdach silnikowych(6).

7. Tylne światła przeciwmgielne:

Znak homologacji typu WE części, ustanowiony w dyrektywie Rady 77/538/EWG z dnia 28 czerwca 1977 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do tylnych reflektorów przeciwmgielnych pojazdów silnikowych i ich przyczep(7).

8. Światła cofania:

Znak homologacji typu WE części, ustanowiony w dyrektywie Rady 77/539/EWG z dnia 28 czerwca 1977 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do świateł cofania pojazdów silnikowych i ich przyczep(8).

9. Światła postojowe:

Znak homologacji typu WE części, ustanowiony w dyrektywie Rady 77/540/EWG z dnia 28 czerwca 1977 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do świateł postojowych pojazdów silnikowych(9).

______

(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, s. 96.

(2) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, s. 54.

(3) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, s. 71.

(4) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, s. 32.

(5) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, s. 85.

(6) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, s. 122.

(7) Dz.U. L 220 z 29.8.1977, s. 60.

(8) Dz.U. L 220 z 29.8.1977, s. 72.

(9) Dz.U. L 220 z 29.8.1977, s. 83.

ZAŁĄCZNIK  II

CZĘŚĆ  A

Uchylona dyrektywa i lista jej kolejnych zmian

(o których mowa w art. 6)

Dyrektywa Rady 79/532/EWG

(Dz.U. L 145 z 13.6.1979, s. 16)

Dyrektywa Rady 82/890/EWG

(Dz.U. L 378 z 31.12.1982, s. 45) jedynie w zakresie, w jakim dotyczy odesłania do dyrektywy 79/532/EWG w art. 1 ust.1

Dyrektywa 97/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

(Dz.U. L 277 z 10.10.1997, s. 24) jedynie w zakresie, w jakim dotyczy odesłania do dyrektywy 79/532/EWG w art. 1 tiret pierwsze

CZĘŚĆ  B

Lista terminów przeniesienia do prawa krajowego i stosowania

(o których mowa w art. 6)
Dyrektywa Termin przeniesienia Data rozpoczęcia stosowania
79/532/EWG 21 listopada 1980 r. -
82/890/EWG 21 czerwca 1984 r. -
97/54/WE 22 września 1998 r. 23 września 1998 r.

ZAŁĄCZNIK  III

TABELA KORELACJI

Dyrektywa 79/532/EWG Niniejsza dyrektywa
Artykuł 1 Artykuł 1
Artykuł 2 zdanie wprowadzające i wyrażenie końcowe Artykuł 2 zdanie wprowadzające
Artykuł 2 tiret Artykuł 2 lit. a)-l)
Artykuł 3 zdanie wprowadzające i wyrażenie końcowe Artykuł 3 zdanie wprowadzające
Artykuł 3 tiret Artykuł 3 lit. a)-l)
Artykuł 4 Artykuł 4
Artykuł 5 ust. 1 -
Artykuł 5 ust. 2 Artykuł 5
- Artykuł 6
- Artykuł 7
Artykuł 6 Artykuł 8
Załącznik Załącznik I
- Załącznik II
- Załącznik III

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.203.52

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2009/68/WE w sprawie homologacji typu części urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej kołowych ciągników rolniczych i leśnych (wersja ujednolicona)
Data aktu: 13/07/2009
Data ogłoszenia: 05/08/2009
Data wejścia w życie: 25/08/2009, 01/01/2010