KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 78/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do ochrony pieszych i innych niechronionych użytkowników dróg(1), zmieniające dyrektywę 2007/46/WE oraz uchylające dyrektywy 2003/102/WE i 2005/66/WE, w szczególności jego art. 4 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 78/2009 jest jednym z kilku odrębnych aktów prawnych w ramach wspólnotowej procedury homologacji typu ustanowionej dyrektywą 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającą ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów ("dyrektywa ramowa")(2).
(2) Rozporządzenie (WE) nr 78/2009 określa podstawowe wymagania w zakresie ochrony pieszych i innych niechronionych użytkowników dróg w formie testów oraz wartości granicznych dotyczących homologacji typu pojazdów oraz typu przednich układów zabezpieczających jako oddzielnych zespołów technicznych.
(3) Badania określone w rozporządzeniu (WE) nr 78/2009 odpowiadają wymaganiom określonym w dyrektywie 2003/102/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. odnoszącej się do ochrony pieszych i innych niechronionych użytkowników dróg przed i w razie zderzenia z pojazdem silnikowym i zmieniającej dyrektywę Rady 70/156/EWG(3) ora z w dyrektywie 2005/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 października 2005 r. w sprawie stosowania przednich układów zabezpieczających w pojazdach silnikowych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 70/156/EWG(4).
(4) Analiza(5) przeprowadzona w odniesieniu do specyfikacji niektórych wymagań określonych w dyrektywie 2003/102/WE wykazała potrzebę wprowadzenia zmian.
(5) Wymagania techniczne niezbędne do wdrożenia wymagań rozporządzenia (WE) nr 78/2009 powinny opierać się na specyfikacjach wykorzystanych w decyzji Komisji 2004/90/WE z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie przepisów technicznych dotyczących wykonania art. 3 dyrektywy 2003/102/WE Parlamentu Europejskiego i Rady odnoszącej się do ochrony pieszych i innych niechronionych użytkowników dróg przed i w razie zderzenia z pojazdem silnikowym i zmieniającej dyrektywę 70/156/EWG(6) ora z decyzji Komisji 2006/368/WE z dnia 20 marca 2006 r. w sprawie szczegółowych przepisów technicznych niezbędnych do przeprowadzania badań określonych w dyrektywie 2005/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie stosowania przednich układów zabezpieczających w pojazdach silnikowych(7).
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 22 lipca 2009 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Günter VERHEUGEN |
|
Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 35 z 4.2.2009, s. 1.
(2) Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1.
(3) Dz.U. L 321 z 6.12.2003, s. 15.
(4) Dz.U. L 309 z 25.11.2005, s. 37.
(5) Analiza wykonalności środków dotyczących ochrony pieszych i innych narażonych użytkowników dróg - wersja ostateczna z 2006 r., Transport Research Laboratory, Zjednoczone Królestwo.
(6) Dz.U. L 31 z 4.2.2004, s. 21.
(7) Dz.U. L 140 z 29.5.2006, s. 33.
1 Załącznik część II rozdział II zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 459/2011 z dnia 12 maja 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.124.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 czerwca 2011 r.
2 Załącznik część II rozdział IV zmieniony przez sprostowanie z dnia 6 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.229.16).
3 Załącznik część II rozdział V zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 459/2011 z dnia 12 maja 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.124.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 czerwca 2011 r.
4 Załącznik część II rozdział VI zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 459/2011 z dnia 12 maja 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.124.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 czerwca 2011 r.
5 Załącznik część II rozdział VII zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 459/2011 z dnia 12 maja 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.124.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 czerwca 2011 r.
6 Załącznik część IV rozdział IV zmieniony przez sprostowanie z dnia 6 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.229.16).
7 Załącznik część V zmieniona przez art. 1 rozporządzenia nr 459/2011 z dnia 12 maja 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.124.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 czerwca 2011 r.