Zalecenie 2008/98/WE w sprawie środków redukcji ryzyka dla następujących substancji: piperazyna, cykloheksan, metylenodifenylodiizocyjanian, but-2-yno-1,4-diol, metylooksiran, anilina, akrylan 2-etyloheksylu, 1,4-dichlorobenzen, 3,5-dinitro-2,6-dimetylo-4-tert-butyloacetofenon, ftalan di(2-etyloheksylu), fenol, 5-tert-butylo-2,4,6-trinitro-m-ksylen

ZALECENIE KOMISJI
z dnia 6 grudnia 2007 r.
w sprawie środków redukcji ryzyka dla następujących substancji: piperazyna, cykloheksan, metylenodifenylodiizocyjanian, but-2-yno-1,4-diol, metylooksiran, anilina, akrylan 2-etyloheksylu, 1,4-dichlorobenzen, 3,5-dinitro-2,6-dimetylo-4-tert-butyloacetofenon, ftalan di(2-etyloheksylu), fenol, 5-tert-butylo-2,4,6-trinitro-m-ksylen

(notyfikowana jako dokument nr C(2007) 5901)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/98/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 7 lutego 2008 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 z dnia 23 marca 1993 r. w sprawie oceny i kontroli ryzyka stwarzanego przez substancje istniejące(1), w szczególności jego art. 11 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W ramach rozporządzenia (EWG) nr 793/93 następujące substancje zostały określone jako substancje priorytetowe podlegające ocenie zgodnie z rozporządzeniami Komisji (WE) nr 1179/94(2), (WE) nr 2268/95(3) oraz (WE) nr 143/97(4), dotyczącymi odpowiednio pierwszej, drugiej i trzeciej listy substancji priorytetowych, przewidzianych rozporządzeniem Rady (EWG) nr 793/93:

- piperazyna,

- cykloheksan,

- metylenodifenylodiizocyjanian,

- but-2-yno-1,4-diol,

- metylooksiran,

- anilina,

- akrylan 2-etyloheksylu,

- 1,4-dichlorobenzen,

- 3,5-dinitro-2,6-dimetylo-4-tert-butyloacetofenon,

- ftalan di(2-etyloheksylu) (DEHP),

- fenol,

- 5-tert-butylo-2,4,6-trinitro-m-ksylen.

(2) Państwa członkowskie wyznaczone jako sprawozdawcy na mocy powyższych rozporządzeń zakończyły działania związane z oceną ryzyka dla człowieka i środowiska naturalnego tych substancji, zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1488/94 z dnia 28 czerwca 1994 r. ustanawiającym zasady oceny ryzyka dla człowieka i środowiska naturalnego istniejących substancji zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 793/93(5) oraz zaproponowały strategię redukcji ryzyka zgodnie z rozporządzeniem (EWG) nr 793/93.

(3) Przeprowadzono konsultacje z Komitetem Naukowym ds. Toksyczności, Ekotoksyczności i Środowiska (SCTEE) oraz z Komitetem Naukowym ds. Zagrożeń dla Zdrowia i Środowiska (SCHER), które wydały opinie na temat przeprowadzanej przez sprawozdawców oceny ryzyka. Opinie te zostały opublikowane na stronach internetowych komitetów SCTEE i SCHER.

(4) Wyniki oceny ryzyka oraz zalecane strategie redukcji ryzyka zostały przedstawione w komunikacie Komisji z dnia 7 lutego 2008 r. w sprawie wyników oceny ryzyka i strategii redukcji ryzyka dla następujących substancji: piperazyna, cykloheksan, metylenodifenylodiizocyjanian, but-2-yno-1,4-diol, metylooksiran, anilina, akrylan 2-etyloheksylu, 1,4-dichlorobenzen, 3,5-dinitro- 2,6-dimetylo-4-tert-butyloacetofenon, ftalan di(2-etyloheksylu), fenol, 5-tert-butylo-2,4,6-trinitro-m-ksylen(6).

(5) Na podstawie powyższej oceny należy zalecić podjęcie określonych środków redukcji ryzyka dla określonych substancji.

(6) Uznaje się ogólnie, że obecnie obowiązujące ustawodawstwo na poziomie wspólnotowym dotyczące ochrony pracowników zapewnia odpowiednie ramy dla ograniczenia ryzyka stwarzanego przez omawiane substancje w zakresie, w jakim jest to niezbędne, i w związku z tym jest ono stosowane.

(7) Środki redukcji ryzyka przewidziane w niniejszym zaleceniu są zgodne z opinią komitetu powołanego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 793/93,

NINIEJSZYM ZALECA:

SEKCJA  1

PIPERAZYNA

(Nr CAS 110-85-0; nr Einecs 203-808-3)

Środki redukcji ryzyka dla środowiska

1) Właściwe organy państw członkowskich, których to dotyczy, powinny w pozwoleniach wydawanych na mocy dyrektywy Rady 96/61/WE(7) określać warunki, dopuszczalne wartości emisji lub równoważne parametry bądź środki techniczne w odniesieniu do piperazyny w celu zagwarantowania, że dane instalacje zaczną działać zgodnie z najlepszymi dostępnymi technikami (zwanymi dalej "BAT") w terminie do dnia 31 października 2007 r., z uwzględnieniem technicznych właściwości tych instalacji, ich geograficznego położenia i lokalnych warunków środowiska.

2) Państwa członkowskie powinny bacznie monitorować stosowanie BAT w odniesieniu do piperazyny oraz informować Komisję o wszelkich istotnych zmianach w ramach wymiany informacji dotyczących BAT.

3) Lokalne emisje do środowiska podlegają w stosownych przypadkach przepisom prawa krajowego w celu wykluczenia wszelkiego ryzyka dla środowiska.

SEKCJA  2

METYLENODIFENYLODIIZOCYJANIAN

(Nr CAS 26447-40-5; nr Einecs 247-714-0)

Środki redukcji ryzyka dla pracowników

4) Pracodawcy stosujący MDI w zastosowaniach wskazanych w ocenie ryzyka jako wymagające uwag powinni uwzględnić wszelkie wytyczne branżowe, które zostały wypracowane na poziomie krajowym w oparciu o praktyczne wytyczne o niewiążącym charakterze, sporządzone przez Komisję na podstawie art. 12 ust. 2 dyrektywy Rady 98/24/WE(8).

SEKCJA  3

BUT-2-YNO-1,4-DIOL

(Nr CAS 110-65-6; nr Einecs 203-788-6)

Środki redukcji ryzyka dla pracowników

5) Pracodawcy stosujący but-2-yno-1,4-diol w zastosowaniach wskazanych w ocenie ryzyka jako wymagające uwagi, a zwłaszcza stosujący but-2-yno-1,4-diol w postaci płatków, powinni uwzględnić wszelkie specyficzne wytyczne branżowe, które zostały wypracowane na poziomie krajowym w oparciu o praktyczne wytyczne o niewiążącym charakterze, sporządzone przez Komisję na podstawie art. 12 ust. 2 dyrektywy Rady 98/24/WE.

SEKCJA  4

ANILINA

(Nr CAS 62-53-3; nr Einecs 200-539-3)

Środki redukcji ryzyka dla pracowników, konsumentów i środowiska

6) Pracodawcy stosujący anilinę do czynności, w których przewidywalne jest narażenie (np. przeglądy lub prace konserwacyjne prowadzone w systemie zamkniętym), powinni uwzględnić wszelkie specyficzne wytyczne branżowe, które zostały wypracowane na poziomie krajowym w oparciu o praktyczne wytyczne o niewiążącym charakterze, sporządzone przez Komisję na podstawie art. 12 ust. 2 dyrektywy 98/24/WE.

7) Państwa członkowskie powinny zapewnić na swoich terytoriach aktywną i skuteczną kontrolę rynku dotyczącą obecności na nim produktów zawierających anilinę oraz powinny stosownie informować Komisję przy pomocy Wspólnotowego Systemu Szybkiego Informowania (RAPEX) zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(9). W razie konieczności produkty te należy usunąć z rynku ze względu na zagrożenie, jakie stanowią na podstawie ogólnych wymogów bezpieczeństwa zawartych w dyrektywie 2001/95/WE.

8) W odniesieniu do dorzeczy rzek, dla których emisje aniliny mogą stanowić zagrożenie, państwo członkowskie, którego to dotyczy, powinno ustanowić środowiskowe normy jakości (zwane dalej "EQS"), które należy stosować najpóźniej od dnia 22 grudnia 2015 r. Krajowe środki na rzecz redukcji zanieczyszczeń mające na celu osiągnięcie EQS powinny zostać włączone do planów gospodarowania wodami w dorzeczu przewidzianych w dyrektywie 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(10).

9) Właściwe organy państw członkowskich, których to dotyczy, powinny w pozwoleniach wydawanych na mocy dyrektywy 96/61/WE określać warunki, dopuszczalne wartości emisji lub równoważne parametry bądź środki techniczne w odniesieniu do aniliny w celu zagwarantowania, że dane instalacje zaczną działać zgodnie z BAT w terminie do dnia 31 października 2007 r., z uwzględnieniem technicznych właściwości tych instalacji, ich geograficznego położenia i lokalnych warunków środowiska.

10) Państwa członkowskie powinny bacznie monitorować stosowanie BAT w odniesieniu do aniliny oraz informować Komisję o wszelkich istotnych zmianach w ramach wymiany informacji dotyczących BAT.

11) Lokalne emisje aniliny do środowiska wodnego oraz emisje do atmosfery powinny w stosownych przypadkach podlegać przepisom prawa krajowego w celu wykluczenia lub ograniczenia wszelkiego ryzyka dla środowiska.

SEKCJA  5

FTALAN DI(2-ETYLOHEKSYLU) (DEHP)

(Nr CAS 117-81-7; nr Einecs 204-211-0)

Środki redukcji ryzyka dla środowiska

12) W odniesieniu do dorzeczy rzek, dla których emisje DEHP mogą stanowić zagrożenie, państwo członkowskie, którego to dotyczy, powinno ustanowić środowiskowe normy jakości (zwane dalej "EQS"), które należy stosować najpóźniej od dnia 22 grudnia 2015 r. Krajowe środki na rzecz redukcji zanieczyszczeń mające na celu osiągnięcie EQS powinny zostać włączone do planów gospodarowania wodami w dorzeczu przewidzianych w dyrektywie 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady.

SEKCJA  6

FENOL

(Nr CAS 108-95-2; nr Einecs 203-632-7)

Środki redukcji ryzyka dla konsumentów i środowiska

13) Państwa członkowskie powinny zapewnić na swoich terytoriach aktywną i skuteczną kontrolę rynku dotyczącą obecności na nim produktów zawierających fenol oraz powinny stosownie informować Komisję przy pomocy Wspólnotowego Systemu Szybkiego Informowania (RAPEX) zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE. W razie konieczności produkty te należy usunąć z rynku ze względu na zagrożenie, jakie stanowią na podstawie ogólnych wymogów bezpieczeństwa zawartych w dyrektywie 2001/95/WE.

14) Właściwe organy państw członkowskich, których to dotyczy, powinny w pozwoleniach wydawanych na mocy dyrektywy 96/61/WE określać warunki, dopuszczalne wartości emisji lub równoważne parametry bądź środki techniczne w odniesieniu do fenolu w celu zagwarantowania, że dane instalacje zaczną działać zgodnie z BAT w terminie do dnia 31 października 2007 r., z uwzględnieniem technicznych właściwości odnośnych instalacji, ich geograficznego położenia i lokalnych warunków środowiska. Właściwe organy państw członkowskich, których to dotyczy, powinny zwracać szczególną uwagę na potencjalne zagrożenia związane z miejscami, w których odbywa się produkcja lub przetwarzanie fenolu, w odniesieniu do oczyszczalni ścieków przemysłowych zlokalizowanych w takich miejscach oraz w odniesieniu do osób narażonych na oddziaływanie tej substancji poprzez środowisko (pędy roślinne skażone emisjami atmosferycznymi z tych miejsc).

15) Państwa członkowskie powinny bacznie monitorować stosowanie BAT w odniesieniu do fenolu oraz informować Komisję o wszelkich istotnych zmianach w ramach wymiany informacji dotyczących BAT.

16) Lokalne emisje do środowiska oraz do oczyszczalni ścieków przemysłowych powinny w razie konieczności podlegać przepisom prawa krajowego w celu wykluczenia wszelkiego ryzyka dla mikroorganizmów w oczyszczalniach ścieków przemysłowych oraz dla ludzi narażonych na oddziaływanie tej substancji poprzez środowisko.

SEKCJA  7

ADRESACI

17) Niniejsze zalecenie skierowane jest do wszystkich sektorów, w których dokonuje się przywozu, produkuje, transportuje, przechowuje, wytwarza preparaty lub przetwarza w inny sposób, stosuje, usuwa lub odzyskuje powyższe substancje, oraz do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 grudnia 2007 r.

W imieniu Komisji
Stavros DIMAS
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 84 z 5.4.1993, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).

(2) Dz.U. L 131 z 26.5.1994, str. 3.

(3) Dz.U. L 231 z 28.9.1995, str. 18.

(4) Dz.U. L 25 z 28.1.1997, str. 13. (5) Dz.U. L 161 z 29.6.1994, str. 3.

(6) Dz.U. C 34 z 7.2.2008, str. 1.

(7) Dz.U. L 257 z 10.10.1996, str. 26. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 166/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 33 z 4.2.2006, str. 1).

(8) Dz.U. L 131 z 5.5.1998, str. 11. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 2007/30/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 165 z 27.6.2007, str. 21).

(9) Dz.U. L 11 z 15.1.2002, str. 4.

(10) Dz.U. L 327 z 22.12.2000, str. 1. Dyrektywa zmieniona decyzją nr 2455/2001/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2001, str. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.33.8

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie 2008/98/WE w sprawie środków redukcji ryzyka dla następujących substancji: piperazyna, cykloheksan, metylenodifenylodiizocyjanian, but-2-yno-1,4-diol, metylooksiran, anilina, akrylan 2-etyloheksylu, 1,4-dichlorobenzen, 3,5-dinitro-2,6-dimetylo-4-tert-butyloacetofenon, ftalan di(2-etyloheksylu), fenol, 5-tert-butylo-2,4,6-trinitro-m-ksylen
Data aktu: 06/12/2007
Data ogłoszenia: 07/02/2008
Data wejścia w życie: 06/12/2007