Decyzja 2008/582/WE wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie w ramach Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) oraz Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG)

DECYZJA KOMISJI
z dnia 8 lipca 2008 r.
wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie w ramach Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) oraz Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG)

(notyfikowana jako dokument nr C(2008) 3411)

(Jedynie teksty w językach angielskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, niderlandzkim, niemieckim, polskim, szwedzkim i włoskim są autentyczne)

(2008/582/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 15 lipca 2008 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(1), w szczególności jego art. 7 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(2), w szczególności jego art. 31,

po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 7 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999 i art. 31 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 Komisja dokonuje niezbędnej weryfikacji, informuje państwa członkowskie o wynikach weryfikacji, zapoznaje się z uwagami przez nie zgłoszonymi, zwołuje dwustronne rozmowy w celu wypracowania porozumienia z danymi państwami członkowskimi i oficjalnie informuje je o swoich wnioskach.

(2) Państwa członkowskie miały możliwość złożenia wniosku o rozpoczęcie procedury pojednawczej. W niektórych przypadkach możliwość ta została wykorzystana i Komisja przeanalizowała sprawozdanie sporządzone po zakończeniu tej procedury.

(3) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1258/1999 i rozporządzeniem (WE) nr 1290/2005 finansowane mogą być jedynie wydatki rolne dokonane zgodnie z przepisami wspólnotowymi.

(4) Przeprowadzona weryfikacja, wyniki rozmów dwustronnych i procedury pojednawcze wykazały, że część wydatków zadeklarowanych przez państwa członkowskie nie spełnia powyższego wymogu i nie może być zatem finansowana przez Sekcję Gwarancji EFOGR i Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (zwany dalej "EFRG").

(5) Należy wskazać, które kwoty nie zostały uznane za kwalifikujące się do zwrotu w ramach Sekcji Gwarancji EFOGR i EFRG. Kwoty te nie dotyczą wydatków poniesionych wcześniej niż dwadzieścia cztery miesiące przed pisemnym powiadomieniem państw członkowskich przez Komisję o wynikach weryfikacji.

(6) W odniesieniu do przypadków objętych niniejszą decyzją Komisja przedstawiła państwom członkowskim w sprawozdaniu zbiorczym szacunkowe kwoty do wyłączenia z uwagi na ich niezgodność z przepisami wspólnotowymi.

(7) Niniejsza decyzja nie przesądza o skutkach finansowych wynikających dla Komisji z wyroków Trybunału Sprawiedliwości w sprawach będących w toku w dniu 30 marca 2008 r. i dotyczących kwestii z nią związanych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wydatki zatwierdzonych przez państwa członkowskie agencji płatniczych, zadeklarowane w ramach Sekcji Gwarancji EFOGR lub EFRG, wyszczególnione w załączniku, wyłącza się z finansowania wspólnotowego z powodu ich niezgodności z przepisami wspólnotowymi.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Federalnej Niemiec, Republiki Greckiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Włoskiej, Królestwa Niderlandów, Rzeczypospolitej Polskiej, Królestwa Szwecji i Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 lipca 2008 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, s. 103.

(2) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 479/2008 (Dz.U. L 148 z 6.6.2008, s. 1).

ZAŁĄCZNIK 1

Pozycja budżetowa 6701

Państwo członkowskie Środek Rok budżetowy Przyczyna korekty Rodzaj % Waluta Kwota Wcześniej dokonane odliczenia Skutki finansowe
DE Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji 2003 Duża liczba błędów administracyjnych i formalnych ryczałtowa 10,00% EUR -867.397,00 0,00 -867.397,00
DE Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji 2004 Duża liczba błędów administracyjnych i formalnych ryczałtowa 10,00% EUR -922.307,00 0,00 -922.307,00
DE Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji 2005 Duża liczba błędów administracyjnych i formalnych ryczałtowa 5,00 % EUR -182.680,00 0,00 -182.680,00
DE Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji 2005 Duża liczba błędów administracyjnych i formalnych ryczałtowa 10,00% EUR -999.506,00 0,00 -999.506,00
Ogółem DE - 2.971.890,00 0,00 - 2.971.890,00
ES Premie za zwierzęta i rośliny uprawne Zwrot w wyniku częściowego unieważnienia decyzji Komisji 2004/457/WE na mocy wyroku Trybunału Sprawiedliwości w sprawie T-266/04 823.834,00 0,00 823.834,00
ES Premie mleczne 2004 Przekroczenie pułapu ilościowego jednorazowa EUR -52.361,34 0,00 -52.361,34
ES Owoce i warzywa - orzechy 2005 Opóźnione płatności dla beneficjentów systemów pomocy jednorazowa EUR -14.397.498,21 0,00 -14.397.498,21
ES Owoce i warzywa - orzechy 2006 Opóźnione płatności dla beneficjentów systemów pomocy jednorazowa EUR -1.009.945,97 0,00 -1.009.945,97
ES Owoce i warzywa - wycofania 2004 Nieprzestrzeganie warunków ochrony środowiska naturalnego jednorazowa EUR -634.839,09 0,00 -634.839,09
ES Owoce i warzywa - wycofania 2005 Nieprzestrzeganie warunków ochrony środowiska naturalnego jednorazowa EUR -410.503,12 0,00 -410.503,12
ES Owoce i warzywa - wycofania 2006 Nieprzestrzeganie warunków ochrony środowiska naturalnego jednorazowa EUR -546.120,92 0,00 -546.120,92
ES Premie za mięso - premia wołowa 2003 Uchybienia w kontrolach na miejscu ryczałtowa 2,00 % EUR -373.751,67 0,00 -373.751,67
ES Premie za mięso - premia wołowa 2004 Uchybienia w kontrolach na miejscu ryczałtowa 2,00 % EUR - 361.340,41 0,00 -361.340,41
ES Premie za mięso - premia wołowa 2005 Uchybienia w kontrolach na miejscu ryczałtowa 2,00 % EUR -354.082,79 0,00 -354.082,79
ES Premie za mięso - premia wołowa 2006 Uchybienia w kontrolach na miejscu ryczałtowa 2,00 % EUR -150,72 0,00 -150,72
Ogółem ES -17.316.760,25 0,00 - 17.316.760,25
FR Mleko w proszku do produkcji kazeiny 2003 Niezgodność z procesem produkcji ryczałtowa 2,00 % EUR - 1.069.944,66 0,00 - 1.069.944,66
FR Mleko w proszku do produkcji kazeiny 2004 Niezgodność z procesem produkcji ryczałtowa 2,00 % EUR -1.988.080,56 0,00 -1.988.080,56
FR Mleko w proszku do produkcji kazeiny 2005 Niezgodność z procesem produkcji ryczałtowa 2,00 % EUR -490.222,38 0,00 -490.222,38
FR Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji - Środki towarzyszące (środki obszarowe) 2003 Uchybienia w kontrolach kluczowych - sprawozdania z kontroli niewystarczające w odniesieniu do dobrych praktyk rolniczych ryczałtowa 5,00 % EUR - 3.242.982,00 0,00 - 3.242.982,00
FR Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji - Środki towarzyszące (środki obszarowe) 2004 Uchybienia w kontrolach kluczowych - sprawozdania z kontroli niewystarczające w odniesieniu do dobrych praktyk rolniczych ryczałtowa 5,00 % EUR -432.112,00 0,00 -432.112,00
FR Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji - Środki towarzyszące (środki obszarowe) 2005 Uchybienia w kontrolach kluczowych - sprawozdania z kontroli niewystarczające w odniesieniu do dobrych praktyk rolniczych ryczałtowa 5,00 % EUR -68.795,00 0,00 -68.795,00
Ogółem FR -7.292.136,60 0,00 -7.292.136,60
GB Rośliny uprawne 2004 Niewłaściwa organizacja czasowa pokontrolnych szybkich wizyt terenowych, niedokładne określenie obszaru kwalifikującego się do płatności obszarowych ryczałtowa 5,00 % GBP -39.302.426,21 0,00 -39.302.426,21
GB Rośliny uprawne 2005 Niewłaściwa organizacja czasowa pokontrolnych szybkich wizyt terenowych, niedokładne określenie obszaru kwalifikującego się do płatności obszarowych ryczałtowa 5,00 % GBP -15.577.901,94 0,00 -15.577.901,94
GB Premie za mięso - premia wołowa 2003 Włączenie terenów wspólnych do obliczeń obszaru uprawy paszowej w ramach programów pomocowych na zwierzęta jednorazowa GBP - 5.924,49 0,00 - 5.924,49
GB Premie za mięso - premia wołowa 2004 Włączenie terenów wspólnych do obliczeń obszaru uprawy paszowej w ramach programów pomocowych na zwierzęta jednorazowa GBP -24.360,32 0,00 -24.360,32
GB Premie za mięso - premia za owce 2003 Włączenie terenów wspólnych do obliczeń obszaru uprawy paszowej w ramach programów pomocowych na zwierzęta jednorazowa GBP -14.109,69 0,00 -14.109,69
GB Premie za mięso - premia za owce 2004 Włączenie terenów wspólnych do obliczeń obszaru uprawy paszowej w ramach programów pomocowych na zwierzęta jednorazowa GBP -13.785,20 0,00 -13.785,20
Ogółem GB - 54.938.507,85 0,00 - 54.938.507,85
GR Orzechy 2005 Niepełne funkcjonowanie LPIS-GIS, niedostateczne kontrole na miejscu ryczałtowa 2,00 % EUR - 71.794,60 0,00 - 71.794,60
GR Dopłaty bezpośrednie 2005 Niepełne funkcjonowanie LPIS-GIS, niedostateczne kontrole na miejscu ryczałtowa 10,00% EUR -2.833.706,98 0,00 -2.833.706,98
GR Dopłaty bezpośrednie 2005 Niepełne funkcjonowanie LPIS-GIS, niedostateczne kontrole na miejscu ryczałtowa 15,00 % EUR -32.073.291,47 0,00 -32.073.291,47
GR Dopłaty bezpośrednie 2005 Niepełne funkcjonowanie LPIS-GIS, niedostateczne kontrole na miejscu ryczałtowa 10,00% EUR -28.846.753,54 0,00 -28.846.753,54
GR Orzechy 2006 Niepełne funkcjonowanie LPIS-GIS, niedostateczne kontrole na miejscu ryczałtowa 2,00 % EUR -86.496,35 0,00 -86.496,35
GR Dopłaty bezpośrednie 2006 Niepełne funkcjonowanie LPIS-GIS, niedostateczne kontrole na miejscu ryczałtowa 10,00% EUR -34.745.488,98 0,00 - 34.745.488,98
GR Dopłaty bezpośrednie 2006 Niepełne funkcjonowanie LPIS-GIS, niedostateczne kontrole na miejscu ryczałtowa 15,00 % EUR -29.056.988,80 0,00 -29.056.988,80
Ogółem GR -127.714.520,73 0,00 - 127.714.520,73
IT Rośliny uprawne 2004 Uchybienia w procedurze kontrolnej opartej na obrazach z wcześniejszych lat ryczałtowa 5,00 % EUR -27.847.155,97 0,00 -27.847.155,97
IT Rośliny uprawne 2004 Problemy w interpretacji ortoobrazów ryczałtowa 2,00 % EUR -27.434.620,36 0,00 -27.434.620,36
IT Rośliny uprawne 2005 Uchybienia w procedurze kontrolnej opartej na obrazach z wcześniejszych lat ryczałtowa 5,00 % EUR -21.206.744,69 0,00 -21.206.744,69
IT Rośliny uprawne 2005 Problemy w interpretacji ortoobrazów ryczałtowa 2,00 % EUR -33.645.298,99 0,00 -33.645.298,99
IT Pomoc obszarowa 2006 Uchybienia w procedurze kontrolnej opartej na obrazach z wcześniejszych lat ryczałtowa 5,00 % EUR -7.433.776,26 0,00 -7.433.776,26
IT Pomoc obszarowa 2006 Problemy w interpretacji ortoobrazów ryczałtowa 2,00 % EUR -27.590.205,43 0,00 -27.590.205,43
IT Refundacje wywozowe 2001 Niewłaściwa realizacja kontroli kluczowych ryczałtowa 5,00 % EUR -67.271,33 0,00 -67271,33
IT Refundacje wywozowe 2002 Niewłaściwa realizacja kontroli kluczowych ryczałtowa 5,00 % EUR -361.362,50 0,00 -361.362,50
IT Refundacje wywozowe 2003 Niewłaściwa realizacja kontroli kluczowych ryczałtowa 5,00 % EUR -79.763,99 0,00 -79.763,99
IT Owoce i warzywa - przetwórstwo owoców cytrusowych 2004 Częściowe przeprowadzenie lub brak przeprowadzenia kontroli kluczowych, udowodnione nadużycia w sektorze przetwórstwa owoców cytrusowych ryczałtowa 25,00% EUR -14.993.038,39 0,00 -14.993.038,39
IT Owoce i warzywa - przetwórstwo owoców cytrusowych 2005 Częściowe przeprowadzenie lub brak przeprowadzenia kontroli kluczowych, udowodnione nadużycia w sektorze przetwórstwa owoców cytrusowych ryczałtowa 25,00% EUR -355.653,75 0,00 -355.653,75
IT Owoce i warzywa - fundusze operacyjne 2005 Niekwalifikujące się wydatki w jednym programie operacyjnym jednorazowa EUR -13.200,00 0,00 -13.200,00
IT Kwota mleczna 2003 Niewłaściwe kontrole w zakresie dostaw i sprzedaży bezpośredniej ryczałtowa 2,00 % EUR -5.001.671,00 0,00 -5.001.671,00
IT Kwota mleczna 2003 Niewłaściwe kontrole w zakresie dostaw i sprzedaży bezpośredniej ryczałtowa 5,00 % EUR -8.675.150,00 0,00 -8.675.150,00
Ogółem IT -174.704.912,66 0,00 -174.704.912,66
NL Mleko w proszku do produkcji kazeiny 2003 Uchybienia w procedurze kontrolnej - niewystarczająca częstotliwość kontroli; nieobiektywna procedura pobierania próbek ryczałtowa 5,00 % EUR -3.451.612,54 0,00 -3.451.612,54
NL Mleko w proszku do produkcji kazeiny 2004 Uchybienia w procedurze kontrolnej - niewystarczająca częstotliwość lub zakres kontroli; nieobiektywna procedura pobierania próbek ryczałtowa 5,00 % EUR -3.672.868,18 0,00 -3.672.868,18
NL Mleko w proszku do produkcji kazeiny 2005 Uchybienia w procedurze kontrolnej - niewystarczająca częstotliwość lub zakres kontroli; nieobiektywna procedura pobierania próbek ryczałtowa 5,00 % EUR -192.151,14 0,00 -192.151,14
Ogółem NL - 7.316.631,86 0,00 - 7.316.631,86
PL Pomoc obszarowa 2005 Uchybienia w kontrolach kluczowych - niedostateczna lub niewłaściwa jakość kontroli ryczałtowa 5,00 % PLN -10.950.597,00 0,00 -10.950.597,00
Ogółem PL -10.950.597,00 0,00 - 10.950.597,00
SE Premie za mięso - premia za owce 2003 Wypłata pomocy rolnikom z uprawnieniem do mniej niż 10 premii jednorazowa SEK -251.958,00 0,00 -251.958,00
SE Premie za mięso - premia za owce 2003 Uchybienia w kontrolach na miejscu ryczałtowa 2,00 % SEK -813.863,38 0,00 -813.863,38
SE Premie za mięso - premia za owce 2004 Wypłata pomocy rolnikom z uprawnieniem do mniej niż 10 premii jednorazowa SEK -491.987,00 0,00 -491.987,00
SE Premie za mięso - premia za owce 2004 Uchybienia w kontrolach na miejscu ryczałtowa 2,00 % SEK -791.216,00 0,00 -791.216,00
SE Premie za mięso - premia za owce 2005 Wypłata pomocy rolnikom z uprawnieniem do mniej niż 10 premii jednorazowa SEK -661.305,00 0,00 -661.305,00
SE Premie za mięso - premia za owce 2005 Uchybienia w kontrolach na miejscu ryczałtowa 2,00 % SEK -788.339,00 0,00 -788.339,00
SE Premie za mięso - premia za owce 2006 Uchybienia w kontrolach na miejscu ryczałtowa 2,00 % SEK -454,86 0,00 -454,86
Ogółem SE - 3.799.123,24 0,00 - 3.799.123,24
1 Załącznik dodany przez sprostowanie z dnia 23 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.194.37).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.186.39

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/582/WE wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie w ramach Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) oraz Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG)
Data aktu: 08/07/2008
Data ogłoszenia: 15/07/2008