Rozporządzenie 665/2008 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 199/2008 w sprawie ustanowienia wspólnotowych ram gromadzenia danych, zarządzania nimi i ich wykorzystywania w sektorze rybołówstwa oraz w sprawie wspierania doradztwa naukowego w zakresie wspólnej polityki rybołówstwa

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 665/2008
z dnia 14 lipca 2008 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 199/2008 w sprawie ustanowienia wspólnotowych ram gromadzenia danych, zarządzania nimi i ich wykorzystywania w sektorze rybołówstwa oraz w sprawie wspierania doradztwa naukowego w zakresie wspólnej polityki rybołówstwa

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 199/2008 z dnia 25 lutego 2008 r. w sprawie ustanowienia wspólnotowych ram gromadzenia danych, zarządzania nimi i ich wykorzystywania w sektorze rybołówstwa oraz w sprawie wspierania doradztwa naukowego w zakresie wspólnej polityki rybołówstwa 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 4, art. 5 ust. 3, art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 7, art. 12 ust. 2 oraz art. 25,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 199/2008 ustanawia wspólnotowe ramy gromadzenia danych, zarządzania nimi i ich wykorzystywania w celu stworzenia solidnej podstawy dla analiz naukowych w zakresie rybołówstwa oraz dla zapewnienia rzetelnego doradztwa naukowego na potrzeby realizacji wspólnej polityki rybołówstwa (zwanej dalej "WPRyb").

(2) Protokoły i metody dotyczące gromadzenia i monitorowania danych powinny być zgodne z normami jakościowymi ustanowionymi przez międzynarodowe organy naukowe, regionalne organizacje zarządzania rybołówstwem oraz powinny opierać się na doświadczeniu w zakresie gromadzenia danych dotyczących rybołówstwa, nabytym od czasu ustanowienia w 2000 r. pierwszych ram wspólnotowych, a także na opiniach dostarczanych przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (zwany dalej "STECF").

(3) Państwa członkowskie powinny ustanowić wieloletnie programy krajowe w zakresie gromadzenia danych, zarządzania nimi i ich wykorzystywania, zgodne z wieloletnim programem wspólnotowym. Programy te należy odpowiednio wcześnie przedłożyć Komisji, aby umożliwić jej podjęcie na czas decyzji finansowych na kolejny rok. Państwa członkowskie powinny unikać powielania w procesie gromadzenia danych. Państwa członkowskie powinny informować o realizacji swoich programów krajowych.

(4) Należy zapewnić na szczeblu regionalnym koordynację działań podejmowanych przez państwa członkowskie oraz, w miarę możliwości, podział zadań między programy krajowe.

(5) Wieloletni program wspólnotowy będzie przedmiotem odrębnej decyzji Komisji.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Rybołówstwa i Akwakultury,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Elementy programów krajowych

Wieloletnie programy krajowe, o których mowa w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 199/2008, obejmują w szczególności:

a)
planowane działania, w podziale na moduły i sekcje określone w wieloletnim programie wspólnotowym oraz według następujących regionów:
Morze Bałtyckie (obszary ICES IIIb-d),
Morze Północne (obszary ICES IIIa, IV i VIId) oraz Wschodnia Arktyka (obszary ICES I i II),
Północny Atlantyk (obszary ICES V-XIV oraz obszary NAFO),
Morze Śródziemne oraz Morze Czarne,
regiony, gdzie połowy prowadzone są przez statki Wspólnoty, a gospodarką rybną zarządzają regionalne organizacje zarządzania rybołówstwem, w których Wspólnota jest umawiającą się stroną lub ma status obserwatora;
b)
elementy rachunków analitycznych w podziale na moduły i sekcje określone w wieloletnim programie wspólnotowym oraz według regionów określonych w lit. a) niniejszego artykułu;
c)
szczegółowy opis stosowanych strategii pobierania próbek oraz badań statystycznych, pozwalający na określenie poziomu dokładności oraz zależności między kosztami i dokładnością;
d)
elementy pokazujące koordynację programów krajowych w ramach tego samego regionu oraz podział zadań między odpowiednie państwa członkowskie.
Artykuł  2

Przedkładanie programów krajowych

1.
Wieloletnie programy krajowe przedkłada się Komisji drogą elektroniczną do dnia 31 marca roku poprzedzającego okres realizacji programu wieloletniego. Pierwszy okres obejmuje lata 2009-2010. W odniesieniu do tego okresu programy krajowe przedkłada się do dnia 15 października 2008 r.
2.
Przedkładając programy krajowe, państwa członkowskie wykorzystują:
a)
szablony i wytyczne ustalone przez STECF w zakresie technicznych i naukowych aspektów programu;
b)
formularze finansowe dostarczone przez Komisję w zakresie finansowych aspektów programu.
Artykuł  3

Koordynacja krajowa oraz koordynacja między Komisją a państwami członkowskimi

1.
Każde państwo członkowskie wyznacza korespondenta krajowego, który służy jako punkt kontaktowy na potrzeby wymiany między Komisją a państwami członkowskimi informacji dotyczących przygotowania i realizacji programów krajowych.
2.
W przypadku udziału w programie krajowym kilku instytucji korespondent krajowy jest odpowiedzialny za koordynację programu krajowego. W tym celu raz do roku zwołuje się krajowe posiedzenie koordynujące. W razie konieczności można zorganizować drugie posiedzenie. Posiedzenia te organizuje korespondent krajowy, a uczestniczą w nim wyłącznie przedstawiciele instytucji zaangażowanych w realizację programu krajowego. Komisja może brać udział w tych posiedzeniach.
3.
Sprawozdanie z krajowego posiedzenia koordynującego, o którym mowa w ust. 2, włącza się do sprawozdania rocznego, o którym mowa w art. 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 199/2008.
4.
Wsparcie finansowe Wspólnoty dla posiedzeń, o których mowa w ust. 2, jest uzależnione od przestrzegania przez państwa członkowskie przepisów niniejszego artykułu.
Artykuł  4

Koordynacja regionalna

1.
W ramach regionalnych posiedzeń koordynujących, o których mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 199/2008, dokonuje się oceny aspektów dotyczących koordynacji regionalnej programów krajowych oraz, w razie potrzeby, przedstawia zalecenia odnośnie do lepszej integracji programów krajowych oraz podziału zadań między państwa członkowskie.
2.
Przewodniczący posiedzenia jest wyznaczany przez regionalne posiedzenie koordynujące w porozumieniu z Komisją na okres dwóch lat.
3.
Regionalne posiedzenia koordynujące można zwoływać raz na rok. Komisja w porozumieniu z przewodniczącym proponuje zakres posiedzenia i zgłasza go korespondentom krajowym, o których mowa w art. 3 ust. 1, na trzy tygodnie przed posiedzeniem. Państwa członkowskie przekazują Komisji listy uczestników na dwa tygodnie przed posiedzeniem.
Artykuł  5

Przedkładanie sprawozdania rocznego

1.
Państwa członkowskie przedkładają drogą elektroniczną sprawozdanie roczne, o którym mowa w art. 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 199/2008, do dnia 31 marca każdego roku następującego po roku realizacji programu krajowego. Sprawozdanie roczne obejmuje w szczególności, w podziale na moduły i sekcje określone w wieloletnim programie wspólnotowym oraz według regionów określonych w art. 1 lit. a):
a)
przedstawienie rocznego wykonania programu, określające rezultaty zaplanowanych działań;
b)
elementy rocznych rachunków analitycznych.
2.
Przedkładając sprawozdanie roczne, państwa członkowskie wykorzystują:
a)
szablony i wytyczne ustalone przez STECF w zakresie technicznych i naukowych aspektów programu;
b)
formularze finansowe dostarczone przez Komisję w zakresie finansowych aspektów programu.
Artykuł  6 2

(skreślony)

Artykuł  7

Połowy kontrolne na morzu

1.
Wykaz połowów kontrolnych na morzu kwalifikujących się do uzyskania pomocy finansowej Wspólnoty, o którym mowa w art. 12 rozporządzenia (WE) nr 199/2008, jest zawarty w wieloletnim programie wspólnotowym.
2.
Na podstawie opinii STECF Komisja może aktualizować wykaz, o którym mowa w ust. 1, oraz upoważnić państwa członkowskie do wprowadzenia zmian w planie połowów kontrolnych na morzu.
Artykuł  8

Zarządzanie danymi pierwotnymi i metadanymi

1.
Krajowe komputerowe bazy danych, o których mowa w art. 13 rozporządzenia (WE) nr 199/2008, są połączone z krajową siecią komputerową, umożliwiając tym samym efektywną kosztowo wymianę danych i informacji w państwach członkowskich.
2.
Każde państwo członkowskie posiada jedną centralną stronę internetową służącą do zamieszczania wszelkich informacji związanych z ramami gromadzenia danych rozporządzenia (WE) nr 199/2008. Strona internetowa jest dostępna dla wszystkich uczestników zaangażowanych w krajowy program gromadzenia danych.
Artykuł  9

Dalsze postępowanie z wnioskami i przekazanymi danymi

1.
Do celów art. 20 rozporządzenia (WE) nr 199/2008 państwa członkowskie kompilują w komputerowej bazie danych oraz udostępniają na żądanie Komisji informacje dotyczące otrzymanych przez nie wniosków o dane i udzielonych przez nie odpowiedzi.
2.
Baza danych, o której mowa w ust. 1, zawiera informacje dotyczące następujących pozycji:
a)
wnioski, data wniosków, rodzaj i cel danych, o które wystąpiono, wyszczególnienie użytkownika końcowego;
b)
odpowiedzi, data odpowiedzi i rodzaj przekazanych danych.
Artykuł  10

Wsparcie doradztwa naukowego

1.
Aby zagwarantować wystarczający poziom wiedzy specjalistycznej, Wspólnota może zapewnić wsparcie finansowe dla udziału ekspertów w stosownych posiedzeniach regionalnych organizacji zarządzania rybołówstwem, w których Wspólnota jest umawiającą się stroną lub ma status obserwatora, a także w międzynarodowych gremiach naukowych, o których mowa w art. 23 rozporządzenia (WE) nr 199/2008.
2.
Komisja dostarcza państwom członkowskim, do dnia 15 grudnia każdego roku, listę posiedzeń na następny rok, które uznaje za kwalifikujące się do objęcia wsparciem finansowym Wspólnoty w zakresie udziału ekspertów.
3.
Wsparcie finansowe Wspólnoty w zakresie udziału ekspertów w każdym posiedzeniu naukowym ogranicza się do maksymalnie dwóch ekspertów na państwo członkowskie.
Artykuł  11

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 lipca 2008 r.

W imieniu Komisji
Joe BORG
Członek Komisji
1 Dz.U. L 60 z 5.3.2008, s.1.
2 Art. 6 skreślony przez art. 5 rozporządzenia nr (UE) 2015/1930 z dnia 28 lipca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.282.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 października 2015 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.186.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 665/2008 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 199/2008 w sprawie ustanowienia wspólnotowych ram gromadzenia danych, zarządzania nimi i ich wykorzystywania w sektorze rybołówstwa oraz w sprawie wspierania doradztwa naukowego w zakresie wspólnej polityki rybołówstwa
Data aktu: 14/07/2008
Data ogłoszenia: 15/07/2008
Data wejścia w życie: 22/07/2008