Rozporządzenie 665/2008 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 199/2008 w sprawie ustanowienia wspólnotowych ram gromadzenia danych, zarządzania nimi i ich wykorzystywania w sektorze rybołówstwa oraz w sprawie wspierania doradztwa naukowego w zakresie wspólnej polityki rybołówstwa

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 665/2008
z dnia 14 lipca 2008 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 199/2008 w sprawie ustanowienia wspólnotowych ram gromadzenia danych, zarządzania nimi i ich wykorzystywania w sektorze rybołówstwa oraz w sprawie wspierania doradztwa naukowego w zakresie wspólnej polityki rybołówstwa

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 199/2008 z dnia 25 lutego 2008 r. w sprawie ustanowienia wspólnotowych ram gromadzenia danych, zarządzania nimi i ich wykorzystywania w sektorze rybołówstwa oraz w sprawie wspierania doradztwa naukowego w zakresie wspólnej polityki rybołówstwa 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 4, art. 5 ust. 3, art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 7, art. 12 ust. 2 oraz art. 25,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 199/2008 ustanawia wspólnotowe ramy gromadzenia danych, zarządzania nimi i ich wykorzystywania w celu stworzenia solidnej podstawy dla analiz naukowych w zakresie rybołówstwa oraz dla zapewnienia rzetelnego doradztwa naukowego na potrzeby realizacji wspólnej polityki rybołówstwa (zwanej dalej "WPRyb").

(2) Protokoły i metody dotyczące gromadzenia i monitorowania danych powinny być zgodne z normami jakościowymi ustanowionymi przez międzynarodowe organy naukowe, regionalne organizacje zarządzania rybołówstwem oraz powinny opierać się na doświadczeniu w zakresie gromadzenia danych dotyczących rybołówstwa, nabytym od czasu ustanowienia w 2000 r. pierwszych ram wspólnotowych, a także na opiniach dostarczanych przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (zwany dalej "STECF").

(3) Państwa członkowskie powinny ustanowić wieloletnie programy krajowe w zakresie gromadzenia danych, zarządzania nimi i ich wykorzystywania, zgodne z wieloletnim programem wspólnotowym. Programy te należy odpowiednio wcześnie przedłożyć Komisji, aby umożliwić jej podjęcie na czas decyzji finansowych na kolejny rok. Państwa członkowskie powinny unikać powielania w procesie gromadzenia danych. Państwa członkowskie powinny informować o realizacji swoich programów krajowych.

(4) Należy zapewnić na szczeblu regionalnym koordynację działań podejmowanych przez państwa członkowskie oraz, w miarę możliwości, podział zadań między programy krajowe.

(5) Wieloletni program wspólnotowy będzie przedmiotem odrębnej decyzji Komisji.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Rybołówstwa i Akwakultury,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Elementy programów krajowych

Wieloletnie programy krajowe, o których mowa w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 199/2008, obejmują w szczególności:

a)
planowane działania, w podziale na moduły i sekcje określone w wieloletnim programie wspólnotowym oraz według następujących regionów:
Morze Bałtyckie (obszary ICES IIIb-d),
Morze Północne (obszary ICES IIIa, IV i VIId) oraz Wschodnia Arktyka (obszary ICES I i II),
Północny Atlantyk (obszary ICES V-XIV oraz obszary NAFO),
Morze Śródziemne oraz Morze Czarne,
regiony, gdzie połowy prowadzone są przez statki Wspólnoty, a gospodarką rybną zarządzają regionalne organizacje zarządzania rybołówstwem, w których Wspólnota jest umawiającą się stroną lub ma status obserwatora;
b)
elementy rachunków analitycznych w podziale na moduły i sekcje określone w wieloletnim programie wspólnotowym oraz według regionów określonych w lit. a) niniejszego artykułu;
c)
szczegółowy opis stosowanych strategii pobierania próbek oraz badań statystycznych, pozwalający na określenie poziomu dokładności oraz zależności między kosztami i dokładnością;
d)
elementy pokazujące koordynację programów krajowych w ramach tego samego regionu oraz podział zadań między odpowiednie państwa członkowskie.
Artykuł  2

Przedkładanie programów krajowych

1.
Wieloletnie programy krajowe przedkłada się Komisji drogą elektroniczną do dnia 31 marca roku poprzedzającego okres realizacji programu wieloletniego. Pierwszy okres obejmuje lata 2009-2010. W odniesieniu do tego okresu programy krajowe przedkłada się do dnia 15 października 2008 r.
2.
Przedkładając programy krajowe, państwa członkowskie wykorzystują:
a)
szablony i wytyczne ustalone przez STECF w zakresie technicznych i naukowych aspektów programu;
b)
formularze finansowe dostarczone przez Komisję w zakresie finansowych aspektów programu.
Artykuł  3

Koordynacja krajowa oraz koordynacja między Komisją a państwami członkowskimi

1.
Każde państwo członkowskie wyznacza korespondenta krajowego, który służy jako punkt kontaktowy na potrzeby wymiany między Komisją a państwami członkowskimi informacji dotyczących przygotowania i realizacji programów krajowych.
2.
W przypadku udziału w programie krajowym kilku instytucji korespondent krajowy jest odpowiedzialny za koordynację programu krajowego. W tym celu raz do roku zwołuje się krajowe posiedzenie koordynujące. W razie konieczności można zorganizować drugie posiedzenie. Posiedzenia te organizuje korespondent krajowy, a uczestniczą w nim wyłącznie przedstawiciele instytucji zaangażowanych w realizację programu krajowego. Komisja może brać udział w tych posiedzeniach.
3.
Sprawozdanie z krajowego posiedzenia koordynującego, o którym mowa w ust. 2, włącza się do sprawozdania rocznego, o którym mowa w art. 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 199/2008.
4.
Wsparcie finansowe Wspólnoty dla posiedzeń, o których mowa w ust. 2, jest uzależnione od przestrzegania przez państwa członkowskie przepisów niniejszego artykułu.
Artykuł  4

Koordynacja regionalna

1.
W ramach regionalnych posiedzeń koordynujących, o których mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 199/2008, dokonuje się oceny aspektów dotyczących koordynacji regionalnej programów krajowych oraz, w razie potrzeby, przedstawia zalecenia odnośnie do lepszej integracji programów krajowych oraz podziału zadań między państwa członkowskie.
2.
Przewodniczący posiedzenia jest wyznaczany przez regionalne posiedzenie koordynujące w porozumieniu z Komisją na okres dwóch lat.
3.
Regionalne posiedzenia koordynujące można zwoływać raz na rok. Komisja w porozumieniu z przewodniczącym proponuje zakres posiedzenia i zgłasza go korespondentom krajowym, o których mowa w art. 3 ust. 1, na trzy tygodnie przed posiedzeniem. Państwa członkowskie przekazują Komisji listy uczestników na dwa tygodnie przed posiedzeniem.
Artykuł  5

Przedkładanie sprawozdania rocznego

1.
Państwa członkowskie przedkładają drogą elektroniczną sprawozdanie roczne, o którym mowa w art. 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 199/2008, do dnia 31 marca każdego roku następującego po roku realizacji programu krajowego. Sprawozdanie roczne obejmuje w szczególności, w podziale na moduły i sekcje określone w wieloletnim programie wspólnotowym oraz według regionów określonych w art. 1 lit. a):
a)
przedstawienie rocznego wykonania programu, określające rezultaty zaplanowanych działań;
b)
elementy rocznych rachunków analitycznych.
2.
Przedkładając sprawozdanie roczne, państwa członkowskie wykorzystują:
a)
szablony i wytyczne ustalone przez STECF w zakresie technicznych i naukowych aspektów programu;
b)
formularze finansowe dostarczone przez Komisję w zakresie finansowych aspektów programu.
Artykuł  6 2

(skreślony)

Artykuł  7

Połowy kontrolne na morzu

1.
Wykaz połowów kontrolnych na morzu kwalifikujących się do uzyskania pomocy finansowej Wspólnoty, o którym mowa w art. 12 rozporządzenia (WE) nr 199/2008, jest zawarty w wieloletnim programie wspólnotowym.
2.
Na podstawie opinii STECF Komisja może aktualizować wykaz, o którym mowa w ust. 1, oraz upoważnić państwa członkowskie do wprowadzenia zmian w planie połowów kontrolnych na morzu.
Artykuł  8

Zarządzanie danymi pierwotnymi i metadanymi

1.
Krajowe komputerowe bazy danych, o których mowa w art. 13 rozporządzenia (WE) nr 199/2008, są połączone z krajową siecią komputerową, umożliwiając tym samym efektywną kosztowo wymianę danych i informacji w państwach członkowskich.
2.
Każde państwo członkowskie posiada jedną centralną stronę internetową służącą do zamieszczania wszelkich informacji związanych z ramami gromadzenia danych rozporządzenia (WE) nr 199/2008. Strona internetowa jest dostępna dla wszystkich uczestników zaangażowanych w krajowy program gromadzenia danych.
Artykuł  9

Dalsze postępowanie z wnioskami i przekazanymi danymi

1.
Do celów art. 20 rozporządzenia (WE) nr 199/2008 państwa członkowskie kompilują w komputerowej bazie danych oraz udostępniają na żądanie Komisji informacje dotyczące otrzymanych przez nie wniosków o dane i udzielonych przez nie odpowiedzi.
2.
Baza danych, o której mowa w ust. 1, zawiera informacje dotyczące następujących pozycji:
a)
wnioski, data wniosków, rodzaj i cel danych, o które wystąpiono, wyszczególnienie użytkownika końcowego;
b)
odpowiedzi, data odpowiedzi i rodzaj przekazanych danych.
Artykuł  10

Wsparcie doradztwa naukowego

1.
Aby zagwarantować wystarczający poziom wiedzy specjalistycznej, Wspólnota może zapewnić wsparcie finansowe dla udziału ekspertów w stosownych posiedzeniach regionalnych organizacji zarządzania rybołówstwem, w których Wspólnota jest umawiającą się stroną lub ma status obserwatora, a także w międzynarodowych gremiach naukowych, o których mowa w art. 23 rozporządzenia (WE) nr 199/2008.
2.
Komisja dostarcza państwom członkowskim, do dnia 15 grudnia każdego roku, listę posiedzeń na następny rok, które uznaje za kwalifikujące się do objęcia wsparciem finansowym Wspólnoty w zakresie udziału ekspertów.
3.
Wsparcie finansowe Wspólnoty w zakresie udziału ekspertów w każdym posiedzeniu naukowym ogranicza się do maksymalnie dwóch ekspertów na państwo członkowskie.
Artykuł  11

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 lipca 2008 r.

W imieniu Komisji
Joe BORG
Członek Komisji
1 Dz.U. L 60 z 5.3.2008, s.1.
2 Art. 6 skreślony przez art. 5 rozporządzenia nr (UE) 2015/1930 z dnia 28 lipca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.282.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 października 2015 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.186.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 665/2008 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 199/2008 w sprawie ustanowienia wspólnotowych ram gromadzenia danych, zarządzania nimi i ich wykorzystywania w sektorze rybołówstwa oraz w sprawie wspierania doradztwa naukowego w zakresie wspólnej polityki rybołówstwa
Data aktu: 14/07/2008
Data ogłoszenia: 15/07/2008
Data wejścia w życie: 22/07/2008