Wspólne działanie 2008/550/WPZiB ustanawiające Europejskie Kolegium Bezpieczeństwa i Obrony (EKBiO) i uchylające wspólne działanie 2005/575/WPZiB

WSPÓLNE DZIAŁANIE RADY 2008/550/WPZiB
z dnia 23 czerwca 2008 r.
ustanawiające Europejskie Kolegium Bezpieczeństwa i Obrony (EKBiO) i uchylające wspólne działanie 2005/575/WPZiB

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 14,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 18 lipca 2005 r. Rada przyjęła wspólne działanie 2005/575/WPZiB ustanawiające Europejskie Kolegium Bezpieczeństwa i Obrony(1).

(2) Dnia 21 grudnia 2007 r. na mocy art. 13 tego wspólnego działania Komitet Sterujący przedstawił sprawozdanie na temat działalności i perspektyw EKBiO z myślą o zmianie tego wspólnego działania.

(3) Dnia 18 marca 2008 r. Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (KPiB) zalecił Radzie zmianę wspólnego działania w świetle wspomnianego sprawozdania.

(4) Dla większej jasności należy przyjąć nową skonsolidowaną wersję wspólnego działania,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE:

Artykuł  1

Ustanowienie

1.
Niniejszym ustanawia się Europejskie Kolegium Bezpieczeństwa i Obrony (EKBiO).
2.
EKBiO działa jako sieć obejmująca instytuty, kolegia, akademie, szkoły wyższe i instytucje w Unii Europejskiej (UE) zajmujące się sprawami polityki bezpieczeństwa i obrony, a także Instytut Unii Europejskiej Studiów nad Bezpieczeństwem (zwane dalej "instytutami").
3.
EKBiO nawiązuje bliskie kontakty z instytucjami UE i stosownymi agencjami UE.
Artykuł  2

Misja

EKBiO prowadzi szkolenia w dziedzinie europejskiej polityki bezpieczeństwa i obrony (EPBiO) na poziomie strategicznym, aby rozwijać i propagować wspólne podejście do EPBiO wśród personelu cywilnego i wojskowego, jak również aby określać i rozpowszechniać przez swoje działania szkoleniowe najlepsze praktyki w zakresie różnych zagadnień EPBiO.

Artykuł  3

Cele

EKBiO ma następujące cele:

a) dalsze wzmacnianie europejskiej kultury bezpieczeństwa w ramach EPBiO;

b) wspieranie lepszego rozumienia EPBiO jako zasadniczej części wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB);

c) zapewnianie instancjom UE personelu dysponującego odpowiednią wiedzą, będącego w stanie efektywnie pracować nad wszystkimi zagadnieniami z zakresu EPBiO;

d) zapewnianie administracjom państw członkowskich personelu dysponującego odpowiednią wiedzą, znającego polityki, instytucje i procedury UE; oraz

e) pomoc w propagowaniu kontaktów zawodowych oraz kontaktów między uczestnikami szkoleń.

W stosownych przypadkach należy zwracać uwagę na spójność z działaniami wspólnotowymi.

Artykuł  4

Zadania EKBiO

1.
Głównymi zadaniami EKBiO są, zgodnie z jego misją i celami, organizacja i prowadzenie działań szkoleniowych w dziedzinie EPBiO.
2.
Działania szkoleniowe EKBiO obejmują:

a) kurs wysokiego szczebla w zakresie EPBiO;

b) kurs wprowadzający do EPBiO; oraz

c) kursy EPBiO dla wyspecjalizowanych grup odbiorców lub o tematyce specjalistycznej, zgodnie z decyzją Komitetu Sterującego, o którym mowa w art. 6.

O podjęciu innych działań szkoleniowych decyduje Komitet Sterujący.

3.
Ponadto EKBiO podejmuje w szczególności następujące działania:

a) wspiera kontakty, które należy ustanowić między instytutami należącymi do sieci;

b) opracowuje internetowy system zaawansowanego nauczania na odległość (IDL) i zarządza nim, celem wspierania działań szkoleniowych EKBIO;

c) opracowuje i wydaje materiały szkoleniowe do wykorzystania podczas szkoleń UE w dziedzinie EPBiO, korzystając m.in. z już istniejących materiałów;

d) tworzy sieć byłych uczestników szkoleń;

e) wspiera programy wymiany w dziedzinie EPBiO między instytutami szkoleniowymi państw członkowskich;

f) zapewnia wkład do rocznego programu szkoleń UE w dziedzinie EPBiO; oraz

g) organizuje i prowadzi coroczną konferencję mającą na celu tworzenie sieci współpracy między stosownymi podmiotami cywilnymi i wojskowymi zaangażowanymi w szkolenia UE w dziedzinie EPBiO.

4.
EKBiO posiada zdolność prawną niezbędną do zawierania umów i porozumień administracyjnych oraz posiadania rachunku bankowego. Odpowiedzialność z tytułu umów zawartych przez EKBiO ponoszą państwa uczestniczące i inne podmioty dokonujące wkładu, o których mowa w art. 11 ust. 5. W żadnym wypadku nie można obarczać odpowiedzialnością Rady, Sekretarza Generalnego ani Sekretariatu Generalnego Rady za usługi świadczone przez personel Sekretariatu Generalnego w związku z działalnością EKBiO.
5.
Działania szkoleniowe EKBiO prowadzone są za pośrednictwem instytutów tworzących sieć EKBiO lub innych podmiotów w państwach członkowskich organizujących działania szkoleniowe.
6.
Instytut Unii Europejskiej Studiów nad Bezpieczeństwem (IUESB), jako część sieci EKBiO, wspiera działania szkoleniowe EKBiO, w szczególności przez swoje publikacje oraz przez zapewnianie wykładów prowadzonych przez naukowców IUESB, a także przez udostępnianie swojej strony internetowej w ramach internetowego systemu zaawansowanego nauczania na odległość (IDL) oraz do celów tego systemu.
Artykuł  5

Organizacja

1.
W ramach EKBiO tworzy się następujące organy:

a) Komitet Sterujący, odpowiedzialny za ogólną koordynację i kierowanie działaniami szkoleniowymi EKBiO;

b) Rada Naukowa, której zadaniem jest zapewnienie wysokiej jakości i spójności działań szkoleniowych; oraz

c) stały Sekretariat EKBiO (zwany dalej "Sekretariatem"), którego zadaniem jest w szczególności wspieranie Komitetu Sterującego i Rady Naukowej.

2.
Komitet Sterujący, Rada Naukowa oraz Sekretariat wykonują zadania określone odpowiednio w art. 6, 7 oraz 8.
Artykuł  6

Komitet Sterujący

1.
Każde z państw członkowskich wyznacza jednego przedstawiciela do Komitetu Sterującego, który jest organem decyzyjnym EKBiO. Każdemu członkowi Komitetu może towarzyszyć zastępca, który również ma prawo go reprezentować. Należycie zatwierdzone przez odpowiednie państwo członkowskie decyzje o mianowaniu przekazywane są Sekretarzowi Generalnemu/ Wysokiemu Przedstawicielowi (SG/WP).

Przedstawiciele państw przystępujących do UE mogą uczestniczyć w posiedzeniach Komitetu Sterującego jako aktywni obserwatorzy.

2.
Członkom Komitetu Sterującego mogą towarzyszyć eksperci.
3.
Komitetowi przewodniczy przedstawiciel państwa członkowskiego sprawującego prezydencję Rady; Komitet zwołuje posiedzenia przynajmniej dwa razy w roku. Przewodniczący Komitetu Sterującego jest upoważniony do reprezentowania EKBiO, w szczególności w celu zawierania umów zgodnie z art. 4 ust. 4.
4.
Na posiedzenia zapraszani są przewodniczący Rady

Naukowej oraz przedstawiciele SG/WP i Komisji.

5.
Do zadań Komitetu należy:

a) opracowywanie rocznego programu kształcenia akademickiego EKBiO, z wykorzystaniem koncepcji szkoleniowej EKBiO;

b) wytyczanie ogólnego kierunku prac Rady Naukowej;

c) przyjmowanie i dokonywanie regularnych przeglądów koncepcji szkoleniowej EKBiO stosownie do uzgodnionych potrzeb szkoleniowych w dziedzinie EPBiO;

d) wybór jednego lub kilku państw członkowskich, w których będą odbywały się szkolenia EKBiO, oraz wybór instytutów prowadzących szkolenia;

e) opracowywanie i ustalanie ogólnego programu wszystkich działań szkoleniowych EKBiO;

f) opracowywanie sprawozdań oceniających i ogólnego sprawozdania rocznego dotyczącego działań szkoleniowych EKBiO w celu przedłożenia ich odpowiednim organom Rady; oraz

g) mianowanie przewodniczącego Rady Naukowej na okres obejmujący co najmniej dwa lata akademickie.

6.
Komitet przyjmuje swój regulamin.
7.
Komitet przyjmuje decyzje większością kwalifikowaną. Głosy państw członkowskich ważone są zgodnie z art. 205 ust. 2 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Do podjęcia przez Komitet decyzji wymagana jest liczba głosów "za" określona w art. 23 ust. 2 akapit trzeci Traktatu o Unii Europejskiej.
Artykuł  7

Rada Naukowa

1.
Rada Naukowa składa się z wyższej rangi przedstawicieli instytutów biorących czynny udział w działaniach EKBiO. Jeżeli jedno państwo członkowskie reprezentowane jest przez kilku przedstawicieli, stanowią oni jedną delegację.
2.
Przewodniczący Rady Naukowej powoływany jest przez Komitet Sterujący spośród członków tej Rady.
3.
Na posiedzenia Rady Naukowej zapraszani są przedstawiciele SG/WP oraz Komisji. Na posiedzenia zapraszani mogą być również eksperci akademiccy oraz wyżsi urzędnicy instytucji krajowych i europejskich.
4.
Do zadań Rady Naukowej należy:

a) wydawanie opinii naukowych i zaleceń dla Komitetu Sterującego;

b) realizacja - za pośrednictwem instytutów wchodzących w skład sieci EKBiO - ustalonego rocznego programu kształcenia akademickiego;

c) nadzór nad internetowym systemem zaawansowanego nauczania na odległość (IDL);

d) opracowywanie szczegółowych programów szkoleń EKBiO na podstawie ustalonych ogólnych programów szkoleń;

e) zapewnianie ogólnej koordynacji działań szkoleniowych EKBiO pomiędzy wszystkimi instytutami;

f) przegląd standardów działań szkoleniowych prowadzonych w poprzednim roku akademickim;

g) przedstawianie Komitetowi Sterującemu propozycji działań szkoleniowych na kolejny rok akademicki;

h) zapewnianie systematycznej oceny wszystkich działań szkoleniowych EKBiO; oraz

i) udział w przygotowaniu projektu ogólnego sprawozdania rocznego z działań EKBiO.

5.
W celu wykonywania swoich zadań Rada Naukowa może obradować w różnych składach, w zależności od omawianego zagadnienia. Rada Naukowa opracowuje zasady i warunki regulujące tworzenie i funkcjonowanie tych składów, które zatwierdza Komitet Sterujący.
6.
Regulamin Rady Naukowej jest przyjmowany przez Komitet Sterujący.
Artykuł  8

Sekretariat

1.
Sekretariat Generalny Rady pełni funkcję sekretariatu EKBiO.

Personel jest zapewniany przez Sekretariat Generalny Rady, państwa członkowskie oraz instytuty tworzące sieć EKBiO.

2.
Sekretariat wspomaga Komitet Sterujący i Radę Naukową, wykonuje zadania administracyjne i koncepcyjne wspierające ich działania oraz zapewnia wsparcie w zakresie organizacji działań szkoleniowych EKBiO.
3.
W szczególności sekretariat:

a) odpowiada za administrowanie pracami i programem szkoleniowym EKBiO i ich koordynowanie; oraz

b) stanowi główny punkt kontaktowy dla instytutów i innych podmiotów uczestniczących w sieci kolegium oraz dla jednostek zewnętrznych i ogółu społeczeństwa.

Członek personelu sekretariatu pełni funkcję szefa EKBiO i może jednocześnie pełnić funkcję dyrektora kursu wysokiego szczeblu w zakresie EPBiO.

4.
Sekretariat ściśle współpracuje z Komisją.

Każdy z instytutów wchodzących w skład sieci EKBiO wyznacza punkt kontaktowy odpowiedzialny za kontakty sekretariatem, zajmujący się zagadnieniami organizacyjnymi i administracyjnymi związanymi z organizacją działań szkoleniowych EKBiO.

Artykuł  9

Uczestnictwo w szkoleniach EKBiO

1.
We wszystkich szkoleniach EKBiO mogą uczestniczyć obywatele państw członkowskich i państw przystępujących. Instytuty zajmujące się organizacją i prowadzeniem szkoleń dbają o to, by zasada ta była stosowana bez wyjątku.

Obywatele krajów kandydujących oraz, w odpowiednich przypadkach, obywatele państw trzecich mogą zasadniczo uczestniczyć w działaniach szkoleniowych EKBiO.

2.
Uczestnikami szkoleń jest personel cywilny i wojskowy zajmujący się strategicznymi aspektami EPBiO.

Do uczestnictwa w szkoleniach EKBiO mogą być zapraszani przedstawiciele między innymi organizacji międzynarodowych, organizacji pozarządowych, instytucji naukowych, mediów oraz środowiska przedsiębiorców.

3.
Osoba, która ukończyła kurs EKBiO, otrzymuje świadectwo podpisane przez SG/WP. Komitet Sterujący podejmuje decyzje w sprawie trybu wydawania świadectw. Świadectwo jest uznawane przez państwa członkowskie oraz przez instytucje UE.
Artykuł  10

Współpraca

EKBiO współpracuje i korzysta z wiedzy organizacji międzynarodowych i innych odpowiednich podmiotów, takich jak krajowe instytucje szkoleniowe państw trzecich.

Artykuł  11

Finansowanie

1.
Każde państwo członkowskie, instytucja UE, agencja UE oraz instytut uczestniczący w sieci EKBiO pokrywa wszystkie koszty związane ze swoim uczestnictwem w EKBiO, w tym wynagrodzenia, dodatki, koszty podróży i diety oraz koszty organizacyjnego i administracyjnego wsparcia działań szkoleniowych EKBiO.
2.
Państwa członkowskie i instytuty tworzące sieć EKBiO pokrywają koszty związane z personelem oddelegowanym przez nie do sekretariatu, w tym wynagrodzenia, dodatki, koszty podróży, diety i koszty zakwaterowania podczas misji.
3.
Sekretariat Generalny Rady pokrywa wszelkie koszty wynikające z wykonywania swoich zadań, określonych w art. 8, w tym koszty personelu, jaki zapewnia, a także koszty związane z wykonywaniem tych zadań.
4.
Każdy uczestnik działań szkoleniowych EKBiO pokrywa wszystkie koszty związane ze swoim uczestnictwem w tych działaniach.
5.
Na finansowanie konkretnych działań, w szczególności rozwoju i tworzenia sieci informatycznych lub aplikacji EKBiO oraz zarządzania nimi, zgodnie z art. 4 ust. 3, Sekretariat Generalny Rady dysponuje dobrowolnymi wkładami państw członkowskich oraz instytutów tworzących sieć EKBiO, jako dochodami przeznaczonymi na określony cel.
6.
Komitet Sterujący określa uzgodnienia praktyczne dotyczące wkładów, o których mowa w ust. 5.
Artykuł  12

Przepisy dotyczące bezpieczeństwa

Do działań EKBiO mają zastosowanie przepisy Rady dotyczące bezpieczeństwa zawarte w decyzji Rady 2001/264/WE z dnia 19 marca 2001 r. w sprawie przyjęcia przepisów Rady dotyczących bezpieczeństwa(2).

Artykuł  13

Przegląd

Niniejsze wspólne działanie podlega przeglądowi i jest w stosownych przypadkach zmieniane w świetle analizy przyszłych perspektyw EKBiO i ich potencjalnych skutków. Analiza ta obejmuje również takie aspekty, jak: sekretariat, personel, zarządzanie systemem IDL, obiekty konferencyjne, ustalenia finansowe, zarządzanie szkoleniami EPBiO na szczeblu UE i koordynacja tych szkoleń oraz równowaga cywilno-wojskowa w ramach sieci EKBiO; analizę przygotuje Sekretariat Generalny Rady, a Prezydencja przedstawi ją Radzie do listopada 2008 r.

Ponadto niniejsze wspólne działanie zostanie poddane przeglądowi i będzie w stosownych przypadkach zmienione nie później niż dnia 31 grudnia 2011 r.

Artykuł  14

Uchylenie

Niniejszym uchyla się wspólne działanie Rady 2005/575/WPZiB.

Artykuł  15

Wejście w życie

Niniejsze wspólne działanie wchodzi w życie z dniem jego przyjęcia.

Artykuł  16

Publikacja

Niniejsze wspólne działanie zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 23 czerwca 2008 r.
W imieniu Rady
I. JARC
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 194 z 26.7.2005, s. 15.

(2) Dz.U. L 101 z 11.4.2001, s. 1. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2007/438/WE (Dz.U. L 164 z 26.6.2007, s. 24).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024