Decyzja 2008/411/WE w sprawie harmonizacji zakresu częstotliwości 3400–3800 MHz na potrzeby systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej we Wspólnocie

DECYZJA KOMISJI
z dnia 21 maja 2008 r.
w sprawie harmonizacji zakresu częstotliwości 3.400-3.800 MHz na potrzeby systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej we Wspólnocie

(notyfikowana jako dokument nr C(2008) 1873)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/411/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 4 czerwca 2008 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W swoim komunikacie "Ułatwienie dostępu do widma radiowego na potrzeby usług bezprzewodowej łączności elektronicznej poprzez zwiększenie elastyczności" 2 , który dotyczył między innymi zakresu 3.400-3.800 MHz, Komisja opowiedziała się za bardziej elastycznym użytkowaniem częstotliwości. W przygotowanej przez zespół ds. polityki widma radiowego (RSPG) opinii z dnia 23 listopada 2005 r., dotyczącej polityki na rzecz bezprzewodowego dostępu do usług łączności elektronicznej (WAPECS), państwa członkowskie podkreśliły wagę niepreferowania żadnych technologii ani usług jako istotnego celu politycznego ustanowionego z myślą o bardziej elastycznym wykorzystaniu widma radiowego. W opinii tej stwierdzono również, że celów tych nie należy wprowadzać nagle, lecz stopniowo, tak aby uniknąć zakłóceń w funkcjonowaniu rynku.

(2) Wyznaczenie zakresu 3.400-3.800 MHz na potrzeby zastosowań stacjonarnych, nomadycznych i ruchomych jest ważnym krokiem uwzględniającym zarówno konwergencję sektorów telefonii komórkowej i stacjonarnej oraz działalności nadawczej, jak i innowacje techniczne. Usługi świadczone w tym zakresie częstotliwości powinny głównie umożliwiać użytkownikom dostęp do łączności szerokopasmowej.

(3) Oczekuje się, że bezprzewodowe usługi szerokopasmowej łączności elektronicznej, na potrzeby których ma zostać wyznaczony zakres 3.400-3.800 MHz, będą miały w znacznej mierze charakter paneuropejski, co oznacza, że użytkownicy tego rodzaju usług w jednym państwie członkowskim będą mieli również dostęp do równoważnych usług w każdym innym państwie członkowskim.

(4) Zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE w dniu 4 stycznia 2006 r. Komisja udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (zwanej dalej "CEPT") mandatu w zakresie określenia warunków związanych z udostępnieniem w UE zharmonizowanych zakresów częstotliwości radiowych na potrzeby zastosowań bezprzewodowego dostępu szerokopasmowego (Broadband Wireless Access - BWA).

(5) W przedłożonym na podstawie tego mandatu sprawozdaniu dotyczącym BWA (sprawozdanie CEPT nr 15) CEPT stwierdziła, że realizacja sieci stacjonarnych, nomadycznych i komórkowych jest technicznie wykonalna w zakresie częstotliwości 3.400-3.800 MHz, na warunkach technicznych przedstawionych przez Komitet ds. Łączności Elektronicznej w decyzji ECC/DEC/(07)02 i zaleceniu ECC/REC/(04)05.

(6) Biorąc pod uwagę zapotrzebowanie rynkowe na wprowadzenie naziemnych usług łączności elektronicznej zapewniających dostęp szerokopasmowy w tym zakresie, wyniki uzyskane w ramach mandatu udzielonego CEPT powinny zostać zastosowane we Wspólnocie i niezwłocznie wdrożone w państwach członkowskich. W obliczu istniejących obecnie pomiędzy poszczególnymi krajami różnic pod względem wykorzystania podzakresów 3.400-3.600 MHz oraz 3.600-3.800 MHz, a także pod względem zapotrzebowania na nie, należy określić różne terminy wyznaczenia i udostępnienia tych dwóch podzakresów.

(7) Wyznaczenie i udostępnienie zakresu częstotliwości 3.400-3.800 MHz zgodnie z wynikami mandatu dotyczącego BWA następuje przy uwzględnieniu faktu, że w zakresie tym istnieją już inne zastosowania, i nie wyklucza wykorzystania tego zakresu w przyszłości przez inne systemy i usługi, na potrzeby których zakres ten jest przeznaczony zgodnie z Regulaminem Radiokomunikacyjnym ITU (wyznaczenie na zasadzie niewyłącznej). Sprawozdanie nr 100 Komitetu ds. Łączności Elektronicznej zawiera właściwe kryteria dotyczące współużytkowania częstotliwości, umożliwiające współistnienie z innymi systemami i usługami w tych samych lub sąsiednich zakresach częstotliwości. W sprawozdaniu tym potwierdzono między innymi, że współużytkowanie częstotliwości wraz z usługami satelitarnymi jest często możliwe przy uwzględnieniu zakresu ich rozpowszechnienia w Europie, wymogów geograficznego rozdzielenia oraz indywidualnej analizy faktycznej topografii terenu.

(8) Parametry techniczne określane jako "Block Edge Masks" (BEM) mają zastosowanie do całego bloku częstotliwości określonego użytkownika niezależnie od liczby kanałów zajmowanych przez wybraną przez niego technologię. Parametry te powinny stanowić część systemu zezwoleń na użytkowanie częstotliwości. Dotyczą one zarówno emisji wewnątrz bloku częstotliwości (wewnętrzna moc nadawania), jak i poza nim (emisja uboczna). Stanowią one wymogi prawne służące wyeliminowaniu szkodliwych zakłóceń między sąsiadującymi sieciami i obowiązują bez uszczerbku dla limitów określonych w normach dotyczących urządzeń, ustanowionych na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 1999/5/WE z dnia 9 marca 1999 r. w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych oraz wzajemnego uznawania ich zgodności 3  (dyrektywa R&TTE).

(9) Harmonizacja technicznych warunków dotyczących dostępności i wydajnego użytkowania częstotliwości nie obejmuje procedur przydziału częstotliwości i udzielania licencji (w tym okresów ich ważności) ani decyzji dotyczących stosowania procedur konkurencyjnego wyboru celem przydziału częstotliwości radiowych, które będą realizowane przez państwa członkowskie zgodnie z prawem wspólnotowym.

(10) Różnice w istniejących uwarunkowaniach krajowych mogą prowadzić do zakłóceń konkurencji. Obowiązujące ramy regulacyjne przewidują instrumenty, przy pomocy których państwa członkowskie mogą rozwiązać te problemy w odpowiedni, niedyskryminujący i obiektywny sposób, z uwzględnieniem prawa wspólnotowego, w tym dyrektywy 2002/20/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie zezwoleń na udostępnienie sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywa o zezwoleniach) 4  oraz dyrektywy 2002/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywa ramowa) 5 .

(11) Użytkowanie zakresu częstotliwości 3.400-3.800 MHz na potrzeby innych zastosowań w krajach trzecich może prowadzić do ograniczeń w zakresie wprowadzania i użytkowania tego zakresu na potrzeby sieci łączności elektronicznej w szeregu państw członkowskich. Informacje o takich ograniczeniach powinny być przekazywane Komisji zgodnie z art. 7 i art. 6 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE i publikowane zgodnie z art. 5 decyzji nr 676/2002/WE.

(12) W celu zapewnienia skutecznego wykorzystania zakresu częstotliwości 3.400-3.800 MHz w dłuższym okresie, władze powinny kontynuować badania, które mogą przyczynić się do zwiększenia wydajności i nowatorskich sposobów wykorzystania, jak np. sieci kratowe. Badania te powinny zostać uwzględnione przy rozważaniu przeglądu niniejszej decyzji.

(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Widma Radiowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejsza decyzja ma na celu harmonizację warunków udostępniania zakresu częstotliwości 3.400-3.800 MHz oraz jego efektywnego użytkowania na potrzeby systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej we Wspólnocie, bez uszczerbku dla ochrony i ciągłości funkcjonowania innych zastosowań w tym zakresie.

Artykuł  2 6
1.  7
 Bez uszczerbku dla ochrony i ciągłości funkcjonowania innego istniejącego wykorzystania w tym zakresie państwa członkowskie wyznaczają i udostępniają na zasadzie braku wyłączności zakres częstotliwości 3 400-3 800 MHz na potrzeby naziemnych sieci łączności elektronicznej zgodnie z parametrami określonymi w załączniku.
2. 
Państwa członkowskie dbają o to, by sieci, o których mowa w ust. 1, gwarantowały właściwą ochronę systemów działających w sąsiadujących pasmach.
3. 
Na obszarach geograficznych, na których koordynacja z państwami trzecimi wymaga odstępstwa od parametrów określonych w załączniku, państwa członkowskie są zwolnione z realizacji obowiązków wynikających z niniejszej decyzji.

Państwa członkowskie podejmują wszelkie możliwe starania, aby uniknąć tego rodzaju odstępstw, o których informują Komisję wraz z podaniem obszarów geograficznych, których to dotyczy, i publikują odpowiednie informacje zgodnie z decyzją nr 676/2002/WE.

Artykuł  3 8

Państwa członkowskie zezwalają na użytkowanie zakresu częstotliwości 3.400-3.800 MHz zgodnie z art. 2 na potrzeby stacjonarnych, nomadycznych i ruchomych sieci łączności elektronicznej.

Państwa członkowskie ułatwiają zawieranie porozumień dotyczących koordynacji transgranicznej, aby umożliwić funkcjonowanie tych sieci, przy uwzględnieniu obowiązujących procedur regulacyjnych i praw.

Artykuł  4

Państwa członkowskie kontrolują użytkowanie zakresu częstotliwości 3.400-3.800 MHz i przedstawiają Komisji wyniki swoich obserwacji celem umożliwienia okresowego i terminowego przeglądu niniejszej decyzji.

Artykuł  4a  9  

Państwa członkowskie składają sprawozdanie w sprawie stosowania niniejszej decyzji najpóźniej do dnia 30 września 2019 r.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 maja 2008 r.
W imieniu Komisji
Viviane REDING
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK  10  

PARAMETRY, O KTÓRYCH MOWA W ART. 2

A. 

DEFINICJE

Aktywne systemy antenowe (AAS) oznaczają stację bazową i system antenowy, w których amplituda lub faza między elementami anteny są dostrajane w sposób ciągły co prowadzi do zmian charakterystyki promieniowania anteny w zależności od zmian krótkookresowych w środowisku radiowym. Nie obejmuje to długoterminowego kształtowania wiązki, takiego jak stałe elektryczne pochylenie wiązki. W przypadku stacji bazowych AAS system antenowy jest integralną częścią systemu lub wyrobu stacji bazowej.

Działanie zsynchronizowane oznacza działanie dwóch lub większej liczby różnych sieci pracujących w trybie dupleksu z podziałem czasu (TDD), gdzie nie dochodzi do jednoczesnej transmisji w górę (UL) i w dół (DL), co oznacza, że w dowolnym momencie wszystkie sieci nadają za pośrednictwem łącza w dół albo wszystkie sieci nadają za pośrednictwem łącza w górę. Wymaga to zestrojenia wszystkich transmisji DL i UL dla wszystkich rozważanych sieci TDD, a także synchronizacji początku ramki we wszystkich sieciach.

Działanie niezsynchronizowane oznacza działanie dwóch lub większej liczby różnych sieci TDD, gdzie w dowolnym momencie co najmniej jedna sieć transmituje w dół (DL) i co najmniej jedna sieć transmituje w górę (UL). Może się to zdarzyć, gdy jeśli sieci TDD nie zestroją wszystkich transmisji DL i UL lub nie zsynchronizują początku ramki.

Działanie częściowo zsynchronizowane oznacza działanie dwóch lub większej liczby różnych sieci TDD, gdzie część ramki jest spójna z działaniem zsynchronizowanym, natomiast pozostała część ramki jest spójna z działaniem niezsynchronizowanym. Wymaga to przyjęcia struktury ramki dla wszystkich rozważanych sieci TDD, w tym szczelin czasowych, w których kierunek łącza UL/DL nie jest określony, a także synchronizacji początku ramki we wszystkich sieciach.

Całkowita moc promieniowania (TRP) stanowi miarę mocy promieniowania anteny złożonej. Jest ona równa całkowitej mocy doprowadzonej do szyku antenowego pomniejszonej o wszelkie straty w szyku antenowym. TRP oznacza całkę mocy promieniowanej we wszystkich kierunkach, jak określono we wzorze:

gdzie P(,φ) jest mocą promieniowaną przez szyk antenowy w kierunku (,φ) określonym wzorem:

P(,φ) = PTxg(,φ)

gdzie PTx oznacza moc doprowadzoną (mierzoną w watach), która jest składową szyku antenowego, a g(,φ) oznacza zysk kierunkowy szyku antenowego na kierunku (, φ).

B. 

PARAMETRY OGÓLNE

W zakresie częstotliwości 3 400-3 800 MHz:
1.
dupleksowym trybem pracy jest tryb dupleksu z podziałem czasu (TDD).
2.
przydziela się bloki częstotliwości będące wielokrotnością 5 MHz. Dolna granica częstotliwości przydzielonego bloku musi się pokrywać z dolną granicą zakresu częstotliwości wynoszącą 3 400 MHz lub być od niej oddalona o wielokrotność 5 MHz 11 ;
3.
są dostępne zasoby częstotliwości, zapewniające możliwość uzyskania wystarczająco dużych części ciągłego widma, najlepiej o szerokości 80-100 MHz, na potrzeby bezprzewodowych usług szerokopasmowej łączności elektronicznej,
4.
charakterystyka transmisji stacji bazowych i terminali musi być zgodna z warunkami technicznymi określonymi odpowiednio w części C i D.

C. 

WARUNKI TECHNICZNE W ODNIESIENIU DO STACJI BAZOWYCH - MASKA GRANIC BLOKU

Poniższe parametry techniczne w odniesieniu do stacji bazowych, określane jako maska granic bloku (ang. Block Edge Mask, BEM), stanowią istotny element warunków niezbędnych do zapewnienia możliwości współistnienia sąsiadujących ze sobą sieci wobec braku umów dwustronnych lub wielostronnych między operatorami takich sąsiadujących sieci. Można również stosować mniej rygorystyczne parametry techniczne, jeżeli operatorzy tych sieci uzgodnili je między sobą.

BEM składa się z kilku elementów podanych w tabeli 1. Wartość graniczną mocy wewnątrz bloku częstotliwościowego stosuje się do bloku posiadanego przez operatora. Wartość graniczna mocy na poziomie podstawowym, określona w celu ochrony widma wykorzystywanego przez innych operatorów, wartość graniczna mocy w obszarach przejściowych, odpowiadająca charakterystyce tłumienia filtra od wartości granicznej wewnątrz bloku częstotliwościowego do wartości granicznej mocy na poziomie podstawowym, oraz wartość graniczna mocy na ograniczonym poziomie podstawowym mająca zastosowanie do przypadków działania sieci w trybie niezsynchronizowanym lub częściowo zsynchronizowanym stanowią elementy poza granicami bloku. Dodatkowa wartość graniczna mocy na poziomie podstawowym oznacza pozapasmową wartość graniczną mocy, która jest wykorzystywana do ochrony radarów pracujących poniżej 3 400 MHz lub do ochrony służby stałej satelitarnej (FSS) i służby stałej (FS) powyżej 3 800 MHz.

Tabele 2-7 zawierają wartości graniczne mocy dla różnych elementów BEM dla sieci TDD zapewniających usługi bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej. Wartości graniczne mocy są określone dla zsynchronizowanych, niezsynchronizowanych i częściowo zsynchronizowanych bezprzewodowych sieci szerokopasmowych łączności elektronicznej.

W tabelach 3 i 4 poziom mocy PMax oznacza maksymalną moc fali nośnej w dBm dla danej stacji bazowej. PMax jest definiowane i mierzone jako zastępcza moc promieniowana izotropowo (e.i.r.p.) przez antenę w przypadku stacji bazowych z nieaktywnymi systemami antenowymi (non-AAS). W przypadku AAS PMax stacji bazowych definiuje się jako maksymalną średnią moc fali nośnej w dBm dla danej stacji bazowej mierzoną jako TRP fali nośnej w danej komórce.

W tabelach 3, 4 i 7 wartości graniczne mocy określa się w odniesieniu do ustalonej górnej wartości granicznej za pomocą wzoru Min(PMax - A, B), który wyznacza dolną (lub bardziej restrykcyjną) z dwóch wartości: 1) (PMax A) wyrażającą maksymalną moc fali nośnej PMax pomniejszoną o względne przesunięcie A lub 2) stała górna wartość graniczna B.

Aby uzyskać BEM dla określonego bloku, elementy BEM, które są określone w tabeli 1, łączy się w następujący sposób:

1.
wartość graniczną mocy wewnątrz bloku częstotliwościowego stosuje się do bloku przydzielonego danemu operatorowi;
2.
określa się obszary przejściowe oraz stosuje się odpowiadające im wartości graniczne mocy;
3.
wartość graniczna mocy na poziomie podstawowym jest stosowana w przypadku zsynchronizowanych bezprzewodowych sieci szerokopasmowych łączności elektronicznej w odniesieniu do widma w obrębie pasma, z wyjątkiem danego bloku operatora i odpowiednich obszarów przejściowych;
4.
wartości graniczne mocy na ograniczonym poziomie podstawowym są stosowane w przypadku niezsynchronizowanych i częściowo zsynchronizowanych bezprzewodowych sieci szerokopasmowych łączności elektronicznej;
5.
dla widma o częstotliwości poniżej 3 400 MHz stosuje się odpowiednią wartość graniczną mocy na dodatkowym poziomie podstawowym;
6.
w przypadku współistnienia z FSS/FS powyżej 3 800 MHz stosuje się wartość graniczną mocy na dodatkowym poziomie podstawowym.

Rysunek poniżej przedstawia przykład połączenia różnych elementów BEM.

Rysunek

Przykład elementów BEM i granicznych wartości mocy stacji bazowej

grafika

Tabela 1

Definicja elementów BEM

Element BEM Definicja
Wewnątrz bloku Blok, dla którego wyznacza się BEM.
Poziom podstawowy Widmo w zakresie częstotliwości 3 400-3 800 MHz wykorzystywane na potrzeby bezprzewodowych sieci szerokopasmowych łączności elektronicznej, z wyjątkiem bloku przydzielonego operatorowi i odpowiednich obszarów przejściowych.
Obszar przejściowy Widmo o szerokości w zakresie od 0 do10 MHz poniżej i od 0 do10 MHz powyżej bloku przydzielonego operatorowi. Obszary przejściowe nie dotyczą bloków TDD przydzielonych innym operatorom, chyba że sieci są zsynchronizowane. Obszary przejściowe nie dotyczą widma poniżej 3 400 MHz ani widma powyżej 3 800 MHz.
Dodatkowy poziom podstawowy Widmo poniżej 3 400 MHz i powyżej 3 800 MHz.
Ograniczony poziom podstawowy Wykorzystanie widma na potrzeby bezprzewodowych sieci szerokopasmowych łączności elektronicznej niezsynchronizowanych lub częściowo zsynchronizowanych z danym blokiem operatora.

Objaśnienia do tabeli 1

Elementy BEM stosuje się do stacji bazowych o różnych poziomach mocy (zwykle określanych jako stacje bazowe makro, mikro, piko i femto) 12 .

Tabela 2

Wartość graniczna mocy wewnątrz bloku częstotliwościowego dla stacji bazowych non-AAS oraz stacji bazowych AAS

Element BEM Zakres częstotliwości Wartość graniczna dla stacji bazowych non-AAS oraz stacji bazowych AAS
Wewnątrz bloku Blok przydzielony operatorowi Nieobowiązkowa

Objaśnienia do tabeli 2

W szczególnym przypadku stacji bazowych femto należy stosować sterowanie mocą w celu zminimalizowania zakłóceń w kanałach sąsiednich. Wymóg dotyczący sterowania mocą stacji bazowych femto wynika z konieczności zmniejszenia zakłóceń powodowanych przez urządzenia, które mogą zostać uruchomione przez konsumentów, a zatem mogą być nieskoordynowane z sąsiednimi sieciami. Państwa członkowskie, które chcą wprowadzić ograniczenie w swoich zezwoleniach lub zastosować ograniczenie do celów koordynacji, mogą określić takie ograniczenia na poziomie krajowym.

Tabela 3

Wartości graniczne mocy na poziomie podstawowym dla stacji bazowych non-AAS oraz stacji bazowych AAS z zsynchronizowanym działaniem sieci

Element BEM Zakres częstotliwości Wartość graniczna e.i.r.p dla stacji bazowych non-AAS Wartość graniczna TRP dla stacji bazowych AAS
Poziom podstawowy Poniżej przesunięcia o - 10 MHz od dolnej granicy bloku

Powyżej przesunięcia o 10 MHz od górnej granicy bloku

w zakresie 3 400-3 800 MHz

Min(PMax - 43, 13) dBm/ (5 MHz) na antenę (1) Min(PMax' - 43, 1) dBm/(5 MHz) na komórkę (2) (3)
(1) PMax jest maksymalną średnią mocą fali nośnej w dBm dla stacji bazowej mierzoną jako e.i.r.p. na falę nośną na antenę.

(2) PMax' jest maksymalną średnią mocą fali nośnej w dBm dla danej stacji bazowej mierzoną jako TRP na falę nośną w danej komórce.

(3) W wielosektorowej stacji bazowej wartość graniczną mocy promieniowanej stosuje się do każdego z poszczególnych sektorów.

Objaśnienia do tabeli 3:

Zastosowana stała górna wartość graniczna (13 dBm/(5 MHz) dla stacji bazowych non-AAS lub 1 dBm/(5 MHz) dla stacji bazowych AAS) stanowi górną granicę zakłócenia ze strony stacji bazowej. Gdy dwa bloki TDD są zsynchronizowane, nie będzie zakłóceń między stacjami bazowymi.

Tabela 4

Wartości graniczne mocy w obszarach przejściowych w odniesieniu do stacji bazowych non-AAS oraz stacji bazowych AAS z zsynchronizowanym działaniem bezprzewodowych sieci szerokopasmowych łączności elektronicznej

Element BEM Zakres częstotliwości Wartość graniczna e.i.r.p dla stacji bazowych non-AAS Wartość graniczna TRP dla stacji bazowych AAS
Obszar przejściowy Przesunięcie od - 5 do 0 MHz od dolnej granicy bloku lub

przesunięcie od 0 do 5 MHz od górnej granicy bloku

Min(PMax - 40, 21) dBm/ (5 MHz) na antenę (1) Min(PMax, - 40, 16) dBm/ (5 MHz) na komórkę (2) (3)
Obszar przejściowy Przesunięcie od - 10 do - 5 MHz od dolnej granicy bloku lub

przesunięcie od 5 do 10 MHz od górnej granicy bloku

Min(PMax-43, 15) dBm/ (5 MHz) na antenę (1) Min(PMax, - 43, 12) dBm/ (5 MHz) na komórkę (2) (3)
(1) PMax jest maksymalną średnią mocą fali nośnej w dBm dla stacji bazowej mierzoną jako e.i.r.p. na falę nośną na antenę.

(2) PMax' jest maksymalną średnią mocą fali nośnej w dBm dla danej stacji bazowej mierzoną jako TRP na falę nośną w danej komórce.

(3) w wielosektorowej stacji bazowej wartość graniczną mocy promieniowanej stosuje się do każdego z poszczególnych sektorów.

Tabela 5

Wartości graniczne mocy na ograniczonym poziomie podstawowym dla stacji bazowych non-AAS oraz stacji bazowych AAS z niezsynchronizowanym i częściowo zsynchronizowanym działaniem bezprzewodowych sieci szerokopasmowych łączności elektronicznej

Element BEM Zakres częstotliwości Wartość graniczna e.i.r.p dla stacji bazowych non-AAS Wartość graniczna TRP dla stacji bazowych AAS
Ograniczony

poziom

podstawowy

Bloki niezsynchronizowane i częściowo

zsynchronizowane, poniżej dolnej granicy bloku oraz powyżej górnej granicy bloku, w zakresie 3 400-3 800 MHz

- 34 dBm/(5 MHz) na komórkę (1) - 43 dBm/(5 MHz) na komórkę (1)
(1) W wielosektorowej stacji bazowej wartość graniczną mocy promieniowanej stosuje się do każdego z poszczególnych sektorów.

Objaśnienia do tabeli 5

Te wartości graniczne mocy na ograniczonym poziomie podstawowym wykorzystuje się dla niezsynchronizowanych i częściowo zsynchronizowanych działań stacji bazowych, jeżeli nie ma możliwości zapewnienia separacji geograficznej. Ponadto, w zależności od sytuacji na szczeblu krajowym, państwa członkowskie mogą określić mniej restrykcyjną alternatywną wartość graniczną mocy na ograniczonym poziomie podstawowym, mającą zastosowanie do konkretnych wdrożeń, aby zapewnić bardziej efektywne wykorzystanie widma.

Tabela 6

Wartości graniczne mocy na dodatkowym poziomie podstawowym dla stacji bazowych non-AAS i AAS (1) poniżej 3 400 MHz w przypadkach poszczególnych państw

Przypadek Element BEM Zakres częstotliwości Wartość graniczna e.i.r.p dla stacji bazowych non-AAS Wartość graniczna TRP dla stacji bazowych AAS
A Państwa członkowskie z wojskowymi systemami radiolokalizacji poniżej 3 400 MHz Dodatkowy

poziom

podstawowy

poniżej

3 400 MHz (2)

-59 dBm/MHz na antenę - 52 dBm/MHz na komórkę (3)
B Państwa członkowskie z wojskowymi systemami radiolokalizacji poniżej 3 400 MHz Dodatkowy

poziom

podstawowy

poniżej

3 400 MHz (2)

- 50 dBm/MHz na antenę
C Państwa członkowskie, w których nie wykorzystuje się pasm sąsiednich lub jeśli ich wykorzystanie nie wymaga szczególnej ochrony Dodatkowy

poziom

podstawowy

poniżej 3 400 MHz Nie dotyczy Nie dotyczy
(1) W poszczególnych przypadkach mogą być wymagane alternatywne środki na poziomie krajowym dla stacji bazowych AAS znajdujących się wewnątrz pomieszczeń.

(2) W przypadkach, w których państwa członkowskie wdrożyły już pasmo ochronne przy wydawaniu licencji na naziemne systemy umożliwiające świadczenie usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej przed przyjęciem niniejszej decyzji i zgodnie z decyzją Komisji 2008/411/WE, państwa te mogą stosować dodatkowy poziom podstawowy wyłącznie poniżej takiego pasma ochronnego, pod warunkiem że jest on zgodny z ochroną radarów w sąsiednim paśmie i z zobowiązaniami transgranicznymi.

(3) W wielosektorowej stacji bazowej wartość graniczną mocy promieniowanej stosuje się do każdego z poszczególnych sektorów.

Objaśnienia do tabeli 6

Wartości graniczne mocy na dodatkowym poziomie podstawowym odzwierciedlają potrzebę ochrony radiolokalizacji wojskowej w niektórych państwach. Państwa członkowskie mogą wybrać wartości graniczne określone w przypadku A lub B dla stacji bazowych non-AAS w zależności od poziomu ochrony wymaganego na potrzeby radaru na danym obszarze. Wokół stacjonarnych radarów lądowych może być wymagana wynosząca do 12 km strefa koordynacji, oparta na wartości granicznej TRP dla stacji bazowych AAS wynoszącej -52 dBm/MHz na komórkę. Za taką koordynację jest odpowiedzialne odpowiednie państwo członkowskie.

Inne środki zaradcze, takie jak separacja geograficzna, koordynacja uwzględniająca każdy przypadek indywidualnie lub dodatkowe pasmo ochronne, mogą być konieczne. W przypadku zastosowań wewnątrzbudynkowych państwa członkowskie mogą określić mniej restrykcyjną wartość graniczną stosowaną w konkretnych wdrożeniach.

Tabela 7

Wartości graniczne mocy na dodatkowym poziomie podstawowym powyżej 3 800 MHz dla stacji bazowych na potrzeby współistnienia z FSS/FS

Element BEM Zakres częstotliwości Wartość graniczna e.i.r.p dla stacji bazowych non-AAS Wartość graniczna mocy TRP dla stacji bazowych AAS
Dodatkowy

poziom

podstawowy

3 800-3 805 MHz Min(PMax- 40, 21) dBm/(5 MHz) na antenę (1) Min(PMax'- 40, 16) dBm/(5 MHz) na komórkę (2)(3)
3 805-3 810 MHz Min(PMax- 43, 15) dBm/(5 MHz) na antenę (1) Min(PMax'- 43, 12) dBm/(5 MHz) na komórkę(2)(3)
3 810-3 840 MHz Min(PMax- 43, 13) dBm/(5 MHz) na antenę (1) Min(PMax'- 43, 1) dBm/(5 MHz) na komórkę (2)(3)
powyżej 3 840 MHz - 2 dBm/(5 MHz) na antenę (1) - 14 dBm/(5 MHz) na komórkę (3)
(1) PMax jest maksymalną średnią mocą fali nośnej w dBm dla stacji bazowej mierzoną jako e.i.r.p. na falę nośną na antenę.

(2) PMax' jest maksymalną średnią mocą fali nośnej w dBm dla danej stacji bazowej mierzoną jako TRP na falę nośną w danej komórce.

(3) W wielosektorowej stacji bazowej wartość graniczną mocy promieniowanej odnosi się do poziomu odpowiadającego każdemu z poszczególnych sektorów.

Objaśnienia do tabeli 7

Wartości graniczne mocy na dodatkowym poziomie podstawowym są stosowane na granicy pasma 3 800 MHz w celu wsparcia procesu koordynacji przeprowadzanego na szczeblu krajowym.

D. 

WARUNKI TECHNICZNE DLA TERMINALI

Tabela 8

Wymóg dotyczący bloku częstotliwościowego - wartość graniczna mocy terminala BEM wewnątrz bloku częstotliwościowego

Maksymalna moc wewnątrz bloku częstotliwościowego 28 dBm TRP

Objaśnienia do tabeli 8

Wartość graniczna mocy promieniowanej wewnątrz bloku częstotliwościowego dla terminali stacjonarnych/nomadycznych może przekroczyć wartość graniczną określoną w tabeli 8, o ile spełnione są zobowiązania transgraniczne. W odniesieniu do takich terminali konieczne mogą być środki zaradcze służące ochronie radaru poniżej 3 400 MHz, na przykład separacja geograficzna lub dodatkowe pasmo ochronne.

1 Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1.
2 COM(2007) 50.
3 Dz.U. L 91 z 7.4.1999, s. 10. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, s. 1).
4 Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 21.
5 Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 33. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 717/2007 (Dz.U. L 171 z 29.6.2007, s. 32).
6 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2014/276/UE z dnia 2 maja 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.139.18) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
7 Art. 2 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr (UE) 2019/235 z dnia 24 stycznia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.37.135) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
8 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2014/276/UE z dnia 2 maja 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.139.18) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
9 Art. 4a:

- dodany przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2014/276/UE z dnia 2 maja 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.139.18) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr (UE) 2019/235 z dnia 24 stycznia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.37.135) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

10 Załącznik:

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2014/276/UE z dnia 2 maja 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.139.18) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr (UE) 2019/235 z dnia 24 stycznia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.37.135) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

11 Jeśli konieczne jest przesunięcie przydzielonych bloków częstotliwości, aby uwzględnić innych obecnych użytkowników, stosuje się raster równy 100 kHz. Aby umożliwić efektywne wykorzystanie widma, można określić węższe bloki sąsiadujące z blokami innych użytkowników.
12 Terminy te nie są jednoznacznie określone i odnoszą się do stacji bazowych telefonii komórkowej o różnych poziomach mocy, które zmniejszają się w następującym porządku: makro, mikro, piko, femto. W szczególności komórki femto są małymi stacjami bazowymi o najniższych poziomach mocy, które stosowane są zazwyczaj w pomieszczeniach zamkniętych.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obwiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024