Decyzja 2008/323/WE ustanawiająca indywidualny program kontroli i inspekcji związany z odbudową zasobów tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym

DECYZJA KOMISJI
z dnia 1 kwietnia 2008 r.
ustanawiająca indywidualny program kontroli i inspekcji związany z odbudową zasobów tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym

(notyfikowana jako dokument nr C(2008) 1202)

(2008/323/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 22 kwietnia 2008 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2847/93 z dnia 12 października 1993 r. ustanawiające system kontroli mający zastosowanie do wspólnej polityki rybołówstwa(1), w szczególności jego art. 34c ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1559/2007(2) ustanawia wieloletni plan odbudowy zasobów tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym zgodnie z zaleceniem Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego (ICCAT).

(2) Aby wieloletni plan odbudowy zasobów przyniósł pożądany wynik, należy ustanowić indywidualny program kontroli i inspekcji obejmujący Francję, Portugalię, Hiszpanię, Włochy, Maltę, Cypr i Grecję, w celu zagwarantowania odpowiedniego poziomu wdrożenia środków ochrony i kontroli mających zastosowanie do działalności połowowej w odniesieniu do odbudowy zasobów tuńczyka błękitnopłetwego.

(3) Wspomniany indywidualny program kontroli i inspekcji należy ustanowić na okres od dnia 1 kwietnia do dnia 31 grudnia 2008 r. Rezultaty stosowania indywidualnego programu kontroli i inspekcji należy okresowo oceniać we współpracy z zainteresowanymi państwami członkowskimi.

(4) W celu zharmonizowania kontroli i inspekcji połowów tuńczyka błękitnopłetwego na szczeblu wspólnotowym należy opracować wspólne zasady działań w zakresie kontroli i inspekcji, które mają prowadzić właściwe organy zainteresowanych państw członkowskich; ponadto państwa członkowskie powinny przyjąć krajowe programy kontroli w celu dostosowania się do wspólnych zasad. W tym celu należy ustalić wartości odniesienia dla intensywności działań w zakresie kontroli i inspekcji, jak również priorytety i procedury kontroli i inspekcji.

(5) Aby zapewnić odpowiednie środki podejmowane w wyniku naruszeń zgodnie z art. 25 rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie ochrony i zrównoważonej eksploatacji zasobów rybołówstwa w ramach wspólnej polityki rybołówstwa(3), należy ustanowić przepisy ramowe, na mocy których wszystkie zainteresowane organy mogą się zwracać o wzajemną pomoc i wymianę stosownych informacji zgodnie z art. 34a i 34b rozporządzenia (EWG) nr 2847/93 i art. 28 rozporządzenia (WE) nr 2371/2002.

(6) Wspólne działania w zakresie inspekcji i nadzoru należy prowadzić zgodnie ze wspólnymi planami rozmieszczenia ustalonymi przez Wspólnotową Agencję Kontroli Rybołówstwa ustanowioną rozporządzeniem Rady (WE) nr 768/2005(4).

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji ustalono w porozumieniu z zainteresowanymi państwami członkowskimi.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsza decyzja ustanawia indywidualny program kontroli i inspekcji w celu spójnej realizacji wieloletniego planu odbudowy zasobów ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 1559/2007 w odniesieniu do tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym.

Artykuł  2

Zakres stosowania

1.
Indywidualny program kontroli i inspekcji obejmuje:

a) wszystkie działania połowowe prowadzone przez statki i tonary poławiające tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym;

b) wszystkie wyładunki, transfery i przeładunki tuńczyka błękitnopłetwego złowionego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym;

c) wszystkie powiązane działania hodowli i przedsiębiorstw prowadzących hodowlę w sadzach bądź przetwarzających tuńczyka błękitnopłetwego i/lub prowadzących handel produktami wytworzonymi z tuńczyka błękitnopłetwego, w tym przywóz, wywóz i ponowny wywóz, transport i przechowywanie;

d) realizację rocznych planów połowowych, o których mowa w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1559/2007;

e) zakaz stosowania samolotów lub helikopterów do wykrywania stad ryb, ustanowiony w art. 6 rozporządzenia (WE) nr 1559/2007;

f) rybołówstwo sportowe i rekreacyjne, o którym mowa w art. 10 i 11 rozporządzenia (WE) nr 1559/2007;

g) wdrażanie systemu wspólnej międzynarodowej kontroli ICCAT, o którym mowa w art. 24 rozporządzenia (WE) nr 1559/2007.

2.
Indywidualny program kontroli i inspekcji ma zastosowanie od dnia 1 kwietnia do dnia 31 grudnia 2008 r.
Artykuł  3

Krajowe programy kontroli

1.
Francja, Portugalia, Hiszpania, Włochy, Malta, Cypr i Grecja ustanawiają krajowe programy kontroli, zgodnie ze wspólnymi zasadami określonymi w załączniku I, w odniesieniu do działań wyszczególnionych w art. 2.
2.
Do dnia 1 kwietnia 2008 r. państwa członkowskie, o których mowa w ust. 1, przedkładają Komisji krajowe programy kontroli i roczne harmonogramy wdrożenia.
3.
Krajowe programy kontroli zawierają wszystkie dane wyszczególnione w załączniku II. Roczny harmonogram zawiera szczegółowe informacje dotyczące przydzielonych zasobów ludzkich i materialnych oraz obszarów rozmieszczenia tych zasobów.
Artykuł  4

Współpraca między państwami członkowskimi

Wszystkie państwa członkowskie współpracują z państwami członkowskimi, o których mowa w art. 3 ust. 1, w celu realizacji indywidualnego programu kontroli i inspekcji.

Artykuł  5

Inspekcje prowadzone przez Komisję

1.
Zgodnie z art. 27 rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 inspektorzy Komisji mogą przeprowadzać inspekcje bez pomocy inspektorów zainteresowanych państw członkowskich.
2.
Właściwy organ zainteresowanego państwa członkowskiego udziela inspektorom Komisji pomocy niezbędnej dla przeprowadzenia inspekcji przewidzianych w ust. 1.
3.
Inspektorzy Komisji weryfikują swoje ustalenia z inspektorami zainteresowanych państw członkowskich. W tym celu po zakończeniu każdej inspekcji inspektorzy Komisji spotykają się z urzędnikami właściwego organu danego państwa członkowskiego, aby poinformować ich o swoich ustaleniach.
Artykuł  6

Wspólne działania w zakresie inspekcji i nadzoru

1.
Państwa członkowskie, o których mowa w art. 3 ust. 1, przeprowadzają wspólne działania w zakresie inspekcji i nadzoru.
2.
W tym celu zainteresowane państwa członkowskie:

a) gwarantują, że inspektorzy z innych zainteresowanych państw członkowskich zostają zaproszeni do uczestnictwa we wspólnych działaniach w zakresie inspekcji i nadzoru;

b) ustanawiają wspólne procedury operacyjne mające zastosowanie do statków nadzorujących.

3.
We wspomnianych wspólnych działaniach w zakresie inspekcji i nadzoru mogą uczestniczyć inspektorzy Komisji.
Artykuł  7

Naruszenia przepisów

1.
Państwa członkowskie, których inspektorzy podczas inspekcji działań wymienionych w art. 2 wykryją naruszenie przepisów, powiadamiają następujące państwa o dacie przeprowadzenia inspekcji i szczegółowych informacjach dotyczących naruszenia przepisów:

a) odnośne państwo członkowskie bandery i/lub umawiającą się stronę ICCAT oraz, w odpowiednich przypadkach;

b) państwo członkowskie, w którym ma siedzibę obiekt hodowlany bądź przedsiębiorstwo przetwarzające tuńczyka błękitnopłetwego i/lub prowadzące handel produktami wytworzonymi z tuńczyka błękitnopłetwego.

2.
Jeśli państwo członkowskie, którego inspektorzy wykryli naruszenie przepisów, nie podejmie dalszych działań, państwa członkowskie powiadomione na mocy ust. 1 podejmują natychmiastowe właściwe działania w celu uzyskania i rozpatrzenia dowodów naruszenia przepisów. Państwa te prowadzą dalsze postępowanie wyjaśniające niezbędne dla podjęcia działań w związku z naruszeniem przepisów.
3.
Jeśli sprawa o naruszenie przepisów zostanie przekazana państwu członkowskiemu rejestracji zgodnie z art. 31 ust. 4 rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, państwa członkowskie współpracują w celu zagwarantowania, w każdym przypadku, bezpieczeństwa i ciągłości dowodów naruszenia przytoczonych przez inspektorów.
Artykuł  8

Informacje

1.
Państwa członkowskie, o których mowa w art. 3 ust. 1, do końca każdego miesiąca przekazują Komisji następujące informacje dotyczące tego miesiąca:

a) przeprowadzone działania w zakresie kontroli i inspekcji;

b) wszystkie przypadki naruszenia przepisów, przy czym dla każdego przypadku określa się:

(i) statek rybacki (nazwa, bandera i oznaka rybacka), tonar, hodowla bądź przedsiębiorstwo przetwarzające tuńczyka błękitnopłetwego i/lub prowadzące handel produktami wytworzonymi z tuńczyka błękitnopłetwego;

(ii) datę, godzinę i miejsce inspekcji; oraz

(iii) charakter naruszenia przepisów;

c) aktualny stan działań podjętych po wykryciu naruszenia przepisów;

d) wszelkie odnośne czynności podejmowane w ramach koordynacji i współpracy pomiędzy państwami członkowskimi.

2.
Naruszenie przepisów figuruje w każdym kolejnym sprawozdaniu do czasu zakończenia działań na mocy przepisów prawnych danego państwa członkowskiego. Każde kolejne sprawozdanie:

a) określa aktualny stan sprawy (np. sprawa w toku, złożono odwołanie, postępowanie wyjaśniające nadal w toku); oraz

b) szczegółowo opisuje wszelkie nałożone kary (np. wysokość grzywien, wartość zarekwirowanych ryb i/lub narzędzi, udzielone pisemne ostrzeżenia).

3.
W przypadku niepodjęcia żadnych działań należy wyjaśnić ten fakt w sprawozdaniu.
Artykuł  9

Ocena

Komisja zwołuje co dwa miesiące posiedzenie Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury w celu oceny przestrzegania i wyników indywidualnego programu kontroli i inspekcji.

Artykuł  10

Adresaci

Niniejsza decyzja jest skierowana do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 1 kwietnia 2008 r.

W imieniu Komisji
Joe BORG
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 261 z 20.10.1993, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1098/2007 (Dz.U. L 248 z 22.9.2007, s. 1).

(2) Dz.U. L 340 z 22.12.2007, s. 8.

(3) Dz.U. L 358 z 31.12.2002, s. 59. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 865/2007 (Dz.U. L 192 z 24.7.2007, s. 1).

(4) Dz.U. L 128 z 21.5.2005, s. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Wspólne zasady dotyczące krajowych programów kontroli, o których mowa w art. 3 ust. 1

Cele

1. Ogólnym celem krajowych programów kontroli jest weryfikacja przestrzegania obowiązującego prawodawstwa w zakresie:

a) ograniczeń ilościowych dotyczących połowów i wszelkich warunków szczegółowych z nimi związanych, w tym monitorowaniem wykorzystania kwot;

b) rocznych planów połowowych, o których mowa w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1559/2007;

c) wszystkich dokumentów wymaganych przez prawodawstwo mające zastosowanie do tuńczyka błękitnopłetwego, w szczególności weryfikacja wiarygodności odnotowanych informacji;

d) szczegółowych środków technicznych i warunków dotyczących połowów tuńczyka błękitnopłetwego przewidzianych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1559/2007, zwłaszcza stosowania przepisów dotyczących wielkości minimalnej i związanych z nimi warunków.

2. Cel szczegółowy krajowych programów kontroli polega na osiągnięciu spójnego wdrożenia wszystkich przepisów planu odbudowy zasobów tuńczyka błękitnopłetwego ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 1559/2007.

Strategia

Krajowy program kontroli obejmuje kontrolę i inspekcję połowów oraz wszystkich związanych z nimi działań prowadzonych przez dowolny statek rybacki, tonar, hodowlę i przedsiębiorstwo przetwarzające tuńczyka błękitnopłetwego i/lub prowadzące handel produktami wytworzonymi z tuńczyka błękitnopłetwego.

Inspekcje dotyczące transportu i wprowadzania do obrotu tuńczyka błękitnopłetwego stosuje się jako uzupełniający mechanizm kontroli krzyżowych w celu zbadania skuteczności kontroli i inspekcji.

1.1. Priorytety

Różne kategorie narzędzi są objęte różnymi poziomami priorytetowości, zgodnie z rocznym planem połowowym. W związku z tym każde państwo członkowskie określa priorytety szczegółowe.

1.2. Docelowe wartości odniesienia

Do dnia 1 kwietnia 2008 r. państwa członkowskie ustalają harmonogramy inspekcji przy uwzględnieniu następujących wartości odniesienia dla inspekcji i kontroli:

Miejsce inspekcji Wartość odniesienia
Inspekcja na morzu Elastyczna wartość odniesienia, która zostanie ustalona po szczegółowym przeanalizowaniu działalności połowowej w każdym obszarze. Jako wartości odniesienia dla morza należy podać liczbę dni patrolowania morza w strefie odbudowy zasobów tuńczyka błękitnopłetwego, z możliwością ustalenia odrębnej wartości odniesienia dla dni patrolowania określonych obszarów.
Wyładunki Wszystkie statki wchodzące do wyznaczonego portu w celu wyładunku tuńczyka błękitnopłetwego poddaje się kontroli.

W portach niebędących wyznaczonymi portami prowadzi się kontrole wyrywkowe.

Przeładunki Wszystkie statki odbierające i poławiające wchodzące do wyznaczonego portu w celu dokonania operacji przeładunku obejmujących tuńczyka błękitnopłetwego poddaje się kontroli.

W portach niebędących wyznaczonymi portami prowadzi się kontrole wyrywkowe.

Hodowla w sadzach

(w tym odłów)

Każdą operację umieszczenia w sadzach oraz odłów poddaje się kontroli.
Wprowadzanie do obrotu Kontrola 10 % ilości produktów wytworzonych z tuńczyka błękitnopłetwego, oferowanych do sprzedaży.
Nadzór powietrzny Elastyczna wartość odniesienia, która zostanie ustalona po szczegółowym przeanalizowaniu działalności połowowej prowadzonej w każdym obszarze strefie, z uwzględnieniem zasobów, którymi dysponuje państwo członkowskie.
Rybołówstwo sportowe i rekreacyjne Kontrola 20 % przyznanej kwoty krajowej.

Zadania inspekcyjne

1.3. Ogólne zadania inspekcyjne

Dla każdej kontroli i inspekcji sporządza się sprawozdanie z inspekcji, zawierające informacje dołączone do niniejszego załącznika. W każdym przypadku inspektorzy weryfikują i odnotowują w swoim sprawozdaniu następujące informacje:

a) szczegółowe dane dotyczące tożsamości osób odpowiedzialnych, jak również dane dotyczące statków, personelu zatrudnionego przy hodowli itd., w odniesieniu do których prowadzi się czynności objęte inspekcją;

b) pozwolenia, licencje i specjalne zezwolenia połowowe;

c) odpowiednia dokumentacja dotycząca statku: dzienniki połowowe, deklaracje transferu i przeładunkowe, dokumenty T2M, dokumenty dotyczące statystyk i połowów ICCAT oraz inna dokumentacja sprawdzana w związku z kontrolą i inspekcją;

d) szczegółowe uwagi dotyczące wielkości tuńczyków błękitnopłetwych, które złowiono, schwytano w tonary, przeniesiono, przeładowano, wyładowano, przetransportowano, wyhodowano, przetworzono lub objęto wymianą handlową w kontekście zgodności z przepisami planu odbudowy.

W sprawozdaniach z inspekcji odnotowuje się informacje dotyczące wszystkich odnośnych ustaleń poczynionych w trakcie inspekcji na morzu, nadzoru powietrznego, w portach, tonarach, hodowlach lub wszelkich innych przedmiotowych przedsiębiorstwach.

Ustalenia, o których mowa powyżej, należy porównać z informacjami przekazanymi inspektorom przez inne właściwe organy, włącznie z informacjami pochodzącymi z satelitarnego systemu monitorowania statków (VMS) i wykazem upoważnionych statków.

1.4. Zadania inspekcyjne w ramach nadzoru powietrznego

Inspektorzy odnotowują dane uzyskane w trakcie nadzoru powietrznego w celu dokonania kontroli krzyżowych, a w szczególności porównują przypadki stwierdzenia obecności statków rybackich z systemem VMS i wykazami upoważnionych statków.

Inspektorzy stwierdzają i odnotowują działania połowowe IUU oraz wykorzystywanie statków lub helikopterów do wykrywania stad ryb.

Szczególną uwagę należy zwrócić na obszary zamknięte oraz działania flot, które podlegają odstępstwom.

1.5. Zadania w ramach inspekcji na morzu

Jeżeli martwe ryby wciąga się na statek prowadzący połowy lub znajdują się one na statku przetwórni lub statku transportowym, inspektorzy zawsze sprawdzają ilości ryb zatrzymanych na statku i porównują je z ilościami odnotowanymi w odpowiedniej dokumentacji znajdującej się na statku.

Jeżeli żywe ryby przenosi się ze statków prowadzących połowy na statki transportowe lub ze statków transportowych do obiektów hodowlanych, inspektorzy starają się określić, jakie środki stosują zaangażowane podmioty w celu oszacowania ilości żywego tuńczyka błękitnopłetwego objętego transferem. Jeżeli istnieje nagranie wideo, inspektorzy powinni uzyskać do niego dostęp i sprawdzić przeniesione ilości zarejestrowane na nagraniu wideo.

Inspektorzy regularnie sprawdzają:

– czy statki rybackie mają zezwolenie na prowadzenie działań (rejestr upoważnionych statków rybackich, sezony ochronne, przeładunek na morzu),

– czy statki rybackie są wyposażone w działający satelitarny system monitorowania statków (VMS),

– w przypadku statków rybackich - czy w dzienniku połowowym właściwie odnotowuje się odpowiednie informacje,

– w przypadku statków rybackich biorących udział w transferze, transporcie i przetwarzaniu tuńczyka błękitnopłetwego - czy na statku znajduje się odpowiednia i właściwie uzupełniona dokumentacja,

– w przypadku wspólnych operacji połowowych - obecność obserwatora w trakcie operacji połowowej,

– fizyczne ilości tuńczyka błękitnopłetwego na statku oraz ich prezentację,

– skład wielkościowy połowów tuńczyka błękitnopłetwego na statku (zasady dotyczące przyłowów i wielkości minimalnej),

– narzędzia połowowe znajdujące się na statku.

Inspektorzy stwierdzają i odnotowują działania połowowe IUU oraz wykorzystywanie statków lub helikopterów do wykrywania stad ryb.

1.6. Zadania inspekcyjne podczas wyładunku

Inspektorzy regularnie sprawdzają:

– czy statki rybackie mają zezwolenie na prowadzenie działań (rejestr upoważnionych statków rybackich, sezony ochronne),

– czy wysłano uprzednie zgłoszenie przybycia w celu wyładunku i czy zawiera ono poprawne informacje dotyczące połowu znajdującego się na statku,

– czy statki rybackie są wyposażone w działający satelitarny system monitorowania statków (VMS),

– w przypadku statków rybackich - czy w dzienniku połowowym właściwie odnotowuje się odpowiednie informacje,

– w przypadku statków rybackich biorących udział w transporcie i przetwarzaniu tuńczyka błękitnopłetwego - czy na statku znajduje się odpowiednia i właściwie uzupełniona dokumentacja, w tym odpowiednie dokumenty T2M oraz dokumenty dotyczące statystyk i połowów ICCAT,

– fizyczne ilości tuńczyka błękitnopłetwego na statku oraz ich prezentację,

– skład wielkościowy połowów tuńczyka błękitnopłetwego na statku (zasady dotyczące przyłowów i wielkości minimalnej),

– narzędzia połowowe znajdujące się na statku,

– w przypadku wyładunku przetworzonych produktów - stosowanie współczynników przeliczeniowych ICCAT w celu obliczenia ekwiwalentu wagi przetworzonego tuńczyka błękitnopłetwego,

– czy tuńczyk błękitnopłetwy oferowany do sprzedaży detalicznej konsumentowi końcowemu, pochodzący ze statków rybackich na wschodnim Atlantyku, jest poprawnie oznakowany lub etykietowany,

– czy tuńczyk błękitnopłetwy wyładowany ze statków do połowu tuńczyków wędami ręcznymi na wschodnim Atlantyku posiada odpowiednie przywieszki ogonowe.

1.7. Zadania inspekcyjne podczas przeładunku

Inspektorzy regularnie sprawdzają:

– czy statki rybackie mają zezwolenie na prowadzenie działań (rejestry upoważnionych statków rybackich),

– w przypadku przeładunków w porcie - czy wysłano uprzednie zgłoszenie przybycia do portu i czy zawiera ono poprawne informacje dotyczące przeładunku,

– czy statki prowadzące połowy, które chcą dokonać przeładunku, uzyskały uprzednie zezwolenie od swojego państwa bandery,

– czy sprawdzono ilości objęte uprzednim zgłoszeniem w celu przeładunku,

– czy na statku znajduje się odpowiednia i właściwie uzupełniona dokumentacja, w tym deklaracja przeładunkowa, odpowiednie dokumenty T2M oraz dokumenty dotyczące statystyk i połowów ICCAT,

– w przypadku przetworzonych produktów - stosowanie współczynników przeliczeniowych ICCAT w celu obliczenia ekwiwalentu wagi przetworzonego tuńczyka błękitnopłetwego,

– w przypadku przeładunków nam morzu - obecność obserwatora podczas operacji przeładunku.

1.8. Zadania inspekcyjne w obiektach hodowlanych

Inspektorzy regularnie sprawdzają:

– czy istnieje odpowiednia i właściwie uzupełniona dokumentacja (deklaracje dotyczące umieszczania w sadzach i odłowu),

– obecność obserwatora podczas wszystkich operacji transferu i odłowu tuńczyka błękitnopłetwego oraz zatwierdzenie przez niego deklaracji umieszczania w sadzach.

1.9. Zadania inspekcyjne dotyczące transportu i wprowadzania do obrotu

Inspektorzy regularnie sprawdzają:

– w odniesieniu do transportu - w szczególności odpowiednie dokumenty towarzyszące i sprawdzają, czy faktycznie przewożone ilości są zgodne z tymi dokumentami,

– w odniesieniu do wprowadzania do obrotu - czy istnieje odpowiednia i właściwie uzupełniona dokumentacja, w tym odpowiednie dokumenty T2M oraz dokumenty dotyczące statystyk i połowów ICCAT.

SPRAWOZDANIE Z INSPEKCJI

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

ZAŁĄCZNIK  II

Zawartość krajowych programów kontroli, o których mowa w art. 3 ust. 2

W krajowych programach kontroli należy określić między innymi:

Środki kontroli

Zasoby ludzkie

Liczba inspektorów na lądzie i na morzu oraz okresy i strefy ich ewentualnego rozmieszczenia.

Środki techniczne

Liczba patrolujących statków i samolotów oraz okresy i strefy ich ewentualnego rozmieszczenia.

Środki finansowe

Środki z budżetu przeznaczone na rozmieszczenie zasobów ludzkich, patrolujących statków i samolotów.

Wyznaczenie portów

Wykaz wyznaczonych portów zgodnie z wymogami rozporządzenia Rady (WE) nr 1559/2007 oraz wszelkie dalsze prawodawstwo związane z planem odbudowy.

Roczne plany połowowe

Szczegółowe informacje na temat wszelkich istniejących systemów przydzielania kwot, monitorowanie i kontrola planu połowowego.

Protokoły z inspekcji

Szczegółowe protokoły dotyczące wszystkich działań inspekcyjnych.

Wytyczne

Wytyczne dla inspektorów, organizacji producentów i rybaków.

Protokoły dotyczące wymiany informacji

Protokoły dotyczące wymiany informacji z właściwymi organami wyznaczonymi przez pozostałe państwa członkowskie jako organy odpowiedzialne za indywidualny program kontroli i inspekcji w odniesieniu do tuńczyka błękitnopłetwego.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.110.7

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/323/WE ustanawiająca indywidualny program kontroli i inspekcji związany z odbudową zasobów tuńczyka błękitnopłetwego we wschodnim Atlantyku i w Morzu Śródziemnym
Data aktu: 01/04/2008
Data ogłoszenia: 22/04/2008
Data wejścia w życie: 01/01/1970