uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/496/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. ustanawiającą zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnej zwierząt wprowadzanych do Wspólnoty z państw trzecich oraz zmieniającą dyrektywy 89/662/EWG, 90/425/EWG oraz 90/675/EWG(1), w szczególności art. 10 ust. 3 akapit drugi oraz art. 10 ust. 4 akapit pierwszy tej dyrektywy,
uwzględniając dyrektywę Rady 92/65/EWG z dnia 13 lipca 1992 r. ustanawiającą warunki zdrowia zwierząt regulujące handel i przywóz do Wspólnoty zwierząt, nasienia, komórek jajowych i zarodków nieobjętych warunkami zdrowia zwierząt ustanowionymi w szczególnych zasadach Wspólnoty określonych w załączniku A punkt I do dyrektywy 90/425/EWG(2), w szczególności jej art. 17 ust. 2 lit. b), art. 17 ust. 3 oraz art. 18 ust. 1 tiret pierwsze i czwarte,
(1) Decyzja Komisji 2000/666/WE z dnia 16 października 2000 r. ustanawiająca wymagania dotyczące zdrowia zwierząt i świadectwa weterynaryjne przy przywozie ptaków innych niż drób oraz warunki kwarantanny(3) ustanawia wymagania dotyczące zdrowia zwierząt odnoszące się do przywozu niektórych rodzajów ptaków innych niż drób, określonych w tej decyzji, oraz warunki kwarantanny dla tych rodzajów ptaków.
(2) W następstwie wystąpienia w Azji Południowo-Wschodniej w 2004 r. ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków pochodzenia azjatyckiego Komisja przyjęła kilka decyzji zakazujących między innymi przywozu ptaków innych niż drób z krajów trzecich dotkniętych tą chorobą.
(3) W wyniku rozprzestrzenienia się grypy ptaków o azjatyckim podtypie wirusa do Europy za pośrednictwem ptaków wędrownych i wykrycia przypadku grypy ptaków pochodzenia azjatyckiego w miejscu kwarantanny w Zjednoczonym Królestwie przyjęto decyzję Komisji 2005/760/WE z dnia 27 października 2005 r. dotyczącą niektórych środków ochronnych odnoszących się do wysoce zjadliwej grypy ptaków w określonych państwach trzecich w zakresie przywozu ptaków żyjących w niewoli(4). Decyzja ta wstrzymuje przywóz ptaków innych niż drób ze wszystkich krajów trzecich z powodu zagrożenia, jakie stwarza dzikie ptactwo dotknięte tą chorobą.
(4) W celu sporządzenia wykazu zagrożeń związanych z przywozem ptaków żyjących w niewoli Komisja w dniu 13 kwietnia 2005 r. zwróciła się do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) z wnioskiem o wydanie opinii naukowej w sprawie zagrożenia w związku z przywozem z krajów trzecich ptaków złowionych w środowisku naturalnym i ptaków wyhodowanych w niewoli.
(5) W odpowiedzi na wniosek panel ds. zdrowia i warunków hodowli zwierząt Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) przyjął na swoim posiedzeniu w dniach 26 i 27 października 2006 r. opinię naukową w sprawie zagrożenia dla zdrowia i warunków hodowli zwierząt w związku z przywozem do Wspólnoty dzikiego ptactwa innego niż drób. Opinia naukowa określa dostępne narzędzia i możliwości, które mogą zmniejszyć wszelkie rozpoznane zagrożenie dla zdrowia zwierząt związane z przywozem ptaków innych niż drób.
(6) Uwzględniając wnioski i zalecenia zawarte w opinii naukowej Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), należy zmienić wymagania ustanowione w decyzji 2000/666/WE.
(7) Opinia naukowa Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) podkreśla w szczególności fakt, że dane odnoszące się do przywozu takich ptaków są niedostateczne. Należy zatem rozważyć konieczność dalszego gromadzenia danych na temat takiego przywozu.
(8) Jedno z zaleceń opinii naukowej Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) odnosi się do kontroli przeprowadzonych w krajach trzecich prowadzących wywóz ptaków innych niż drób do Wspólnoty. Udoskonalenia w punkcie wywozu powinny mieć największy wpływ na zmniejszenie prawdopodobieństwa, że zarażone ptaki będą przywożone do Wspólnoty. Dlatego należy ustanowić w niniejszym rozporządzeniu warunki przywozu w taki sposób, by dozwolony był jedynie przywóz z krajów trzecich objętych zezwoleniem na przywóz takich ptaków.
(9) Kolejne zalecenie Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) odnosi się do przywozu ptaków złowionych w środowisku naturalnym. Opinia naukowa identyfikuje zagrożenie wywołane przez takie ptaki, które mogą być zarażone w wyniku przenoszenia się choroby od innych zarażonych dzikich ptaków pochodzących z zakażonego środowiska, a także od zainfekowanego drobiu. Biorąc pod uwagę rolę, jaką odegrały dzikie ptaki wędrowne w rozprzestrzenianiu grypy ptaków z Azji do Europy w latach 2005 i 2006, należy ograniczyć przywóz ptaków innych niż drób jedynie do ptaków wyhodowanych w niewoli.
(10) Rzadko można z całą pewnością odróżnić ptaki złowione w środowisku naturalnym od ptaków wyhodowanych w niewoli. W przypadku obu tych rodzajów ptaków można stosować różne typy oznakowania, co nie pozwala na rozróżnienie między nimi. Należy zatem ograniczyć przywóz ptaków innych niż drób do ptaków pochodzących z zakładów hodowlanych zatwierdzonych przez właściwe organy państwa trzeciego wywozu i ustanowić pewne minimalne warunki niezbędne dla takiego zatwierdzenia.
(11) Niektóre przywozy ptaków objęte są innymi przepisami prawodawstwa wspólnotowego. Powinny zatem zostać wyłączone z zakresu niniejszego rozporządzenia.
(12) Zagrożenie dla zdrowia zwierząt związane z gołębiami pocztowymi przywiezionymi do Wspólnoty w celu uwolnienia, tak by mogły polecieć z powrotem do miejsca pochodzenia, nie kwalifikuje ich do objęcia zakresem niniejszego rozporządzenia.
(13) Ponadto niektóre kraje trzecie posiadają warunki dotyczące zdrowia zwierząt równoważne z tymi ustanowionymi w prawodawstwie wspólnotowym. Przywóz ptaków z tych krajów powinien zatem zostać wyłączony z zakresu niniejszego rozporządzenia.
(14) Państwa członkowskie powinny przekazać Komisji informacje dotyczące zatwierdzonych miejsc i stacji kwarantanny w celu umożliwienia Komisji sporządzenia i aktualizacji wykazu zatwierdzonych miejsc i stacji kwarantanny. Należy zawrzeć ten wykaz w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
(15) Należy ustanowić dalsze procedury przywozowe odnoszące się do przemieszczania z punktu kontroli granicznej do zatwierdzonych miejsc lub stacji kwarantanny po wprowadzeniu do Wspólnoty w celu zagwarantowania, by przywiezione ptaki docierały w rozsądnym czasie do wyznaczonej stacji lub miejsca kwarantanny.
(16) Dyrektywa Rady 2005/94/WE z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie wspólnotowych środków zwalczania grypy ptaków i uchylająca dyrektywę 92/40/EWG(5) została przyjęta, by uwzględnić doświadczenie nabyte w zwalczaniu grypy ptaków w ostatnich latach. Przyjęto opartą na wspomnianej dyrektywie decyzję Komisji z dnia 4 sierpnia 2006 r. zatwierdzającą podręcznik diagnostyczny dotyczący grypy ptaków, przewidziany w dyrektywie Rady 2005/94/WE(6) (podręcznik diagnostyczny), ustanawiającą na poziomie wspólnotowym procedury diagnostyczne, metody pobierania próbek oraz kryteria oceny wyników badań laboratoryjnych służących do stwierdzenia ognisk grypy ptaków. Należy uwzględnić wspomnianą decyzję przy ustanawianiu w niniejszym rozporządzeniu reżimów badawczych dla grypy ptaków w zatwierdzonych stacjach i miejscach kwarantanny.
(17) Należy także uwzględnić odstępstwa dla tych ptaków, u których stwierdzi się w zatwierdzonej stacji lub miejscu kwarantanny nisko zjadliwą grypę ptaków i rzekomy pomór drobiu, w przypadkach, w których wystąpienie tej choroby nie stanowi zagrożenia dla stanu zdrowia zwierząt we Wspólnocie.
(18) Dla zachowania przejrzystości prawodawstwa wspólnotowego należy uchylić decyzję 2000/666/WE i zastąpić ją niniejszym rozporządzeniem.
(19) Jako że niniejsze rozporządzenie nakłada bardziej rygorystyczne warunki dotyczące zdrowia zwierząt, należy uchylić decyzję 2005/760/WE.
(20) Należy ustanowić środki przejściowe dla tych stacji i miejsc kwarantanny, które zostały zatwierdzone na mocy decyzji 2000/666/WE, tak by można było nadal dokonywać przywozu poprzez te stacje i miejsca, podczas gdy dokonywać się będzie zatwierdzanie na podstawie niniejszego rozporządzenia.
(21) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 23 marca 2007 r.
| W imieniu Komisji | |
| Markos KYPRIANOU | |
| Członek Komisji |
(1) Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 56. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2006/104/WE (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 352).
(2) Dz.U. L 268 z 14.9.1992, str. 54. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2004/68/WE (Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 321).
(3) Dz.U. L 278 z 31.10.2000, str. 26. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2002/279/WE (Dz.U. L 99 z 16.4.2002, str. 17).
(4) Dz.U. L 285 z 28.10.2005, str. 60. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2007/183/WE (patrz: str. 44 niniejszego Dziennika Urzędowego).
(5) Dz.U. L 10 z 14.1.2006, str. 16.
(6) Dz.U. L 237 z 31.8.2006, str. 1.
(7) Dz.U. L 166 z 19.6.2006, str. 1.
-zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 66/2012 z dnia 25 stycznia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.23.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 lutego 2012 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 390/2012 z dnia 7 maja 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.121.18) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 maja 2012 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.84.7 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 318/2007 ustanawiające warunki dotyczące zdrowia zwierząt dla przywozu niektórych rodzajów ptaków do Wspólnoty i warunki kwarantanny dotyczące takiego przywozu |
| Data aktu: | 23/03/2007 |
| Data ogłoszenia: | 24/03/2007 |
| Data wejścia w życie: | 27/03/2007, 01/07/2007 |