Rozporządzenie 1445/2007 ustanawiające wspólne zasady dostarczania podstawowych informacji w sprawie parytetów siły nabywczej oraz ich wyliczenia i rozpowszechniania

ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 1445/2007 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 11 grudnia 2007 r.
ustanawiające wspólne zasady dostarczania podstawowych informacji w sprawie parytetów siły nabywczej oraz ich wyliczenia i rozpowszechniania
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, a w szczególności jego art. 285 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno- Społecznego 1 ,

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu uzyskania bezpośredniego porównania wolumenu produktu krajowego brutto (PKB) państw członkowskich, niezbędne jest ustalenie przez Wspólnotę parytetów siły nabywczej walut (zwanych dalej "PPP"), które eliminują różnice w poziomie cen pomiędzy państwami członkowskimi.

(2) Wspólnotowe PPP powinny być wyliczane według zharmonizowanej metodologii zgodnej z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie 3 , które ustanawia zasady prowadzenia rachunków narodowych w państwach członkowskich.

(3) Zachęca się państwa członkowskie do opracowywania danych na temat regionalnych PPP.

(4) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności 4 stanowi, że regiony kwalifikujące się do finansowania z funduszy strukturalnych w ramach celu "Konwergencja" są to regiony odpowiadające poziomowi 2 wspólnej klasyfikacji jednostek terytorialnych w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie ustalenia wspólnej klasyfikacji jednostek terytorialnych do celów statystycznych (NUTS) 5 . PKB na jednego mieszkańca w takich regionach, mierzony według PPP i obliczany na podstawie danych Wspólnoty za okres 2000-2002, jest niższy niż 75 % średniego PKB UE 25 w tym samym okresie odniesienia. W przypadku braku regionalnych PPP, przy ustalaniu wykazu regionów, które mogłyby skorzystać z funduszy strukturalnych powinny być stosowane krajowe PPP. Mogą być one również wykorzystane, aby określić kwotę funduszy, która będzie przyznana każdemu z regionów.

(5) Rozporządzenie (WE) nr 1083/2006 stanowi, że państwami członkowskimi kwalifikującymi się do finansowania z Funduszu Spójności są państwa członkowskie posiadające program spełnienia warunków konwergencji gospodarczej, o których mowa w art. 104 Traktatu, których dochód narodowy brutto (DNB) na jednego mieszkańca, mierzony według PPP i obliczony na podstawie danych Wspólnoty za okres 2001-2003, wynosi mniej niż 90 %

(6) Art. 1 załącznika XI do regulaminu pracowniczego urzędników Wspólnot Europejskich określonego w rozporządzeniu (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 6 (zwanego dalej "regulaminem pracowniczym") stanowi, że do celów przeglądu przewidzianego w art. 65 ust. 1 regulaminu pracowniczego Komisja (Eurostat) opracowuje co roku, przed końcem października, sprawozdanie w sprawie zmian kosztów utrzymania w Brukseli, parytetów ekonomicznych między Brukselą a niektórymi miejscami w państwach członkowskich, oraz zmian siły nabywczej wynagrodzeń w krajowej służbie cywilnej w administracji centralnej.

(7) Każdego roku Komisja (Eurostat) gromadzi już podstawowe informacje na temat PPP, które państwa członkowskie dostarczają jej na zasadzie dobrowolności. Działanie to stało się już stałą praktyką w państwach członkowskich. Jednakże niezbędne są ramy prawne w celu zapewnienia trwałego rozwoju, opracowywania i rozpowszechnienia PPP.

(8) Zgodnie z powszechnie stosowanymi rozwiązaniami, w celu utrzymania dostępu do jak najbardziej aktualnych dostępnych danych zachowane powinno zostać regularne przedstawianie wyników wstępnych.

(9) Środki konieczne do wprowadzenia w życie niniejszego rozporządzenia powinny być przyjmowane zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji 7 .

(10) Komisji należy w szczególności przyznać uprawnienia w zakresie dostosowywania definicji, korygowania podstawowych grup w załączniku II i określania kryteriów jakości. Ponieważ są to środki o ogólnym zasięgu, służące zmianie elementów innych niż istotne lub dodanie do niniejszego rozporządzenia nowych elementów innych niż istotne, należy je przyjąć zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą określoną w art. 5a decyzji 1999/468/WE.

(11) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie ustanowienie wspólnych zasad dostarczania podstawowych informacji w zakresie PPP oraz wyliczania i rozpowszechniania parytetów siły nabywczej walut, nie może zostać w zadowalającym stopniu zrealizowany przez państwa członkowskie i może być w związku z tym lepiej osiągnięty na poziomie wspólnotowym, Wspólnota może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności ustanowioną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia wspomnianego celu.

(12) Zasięgnięto opinii Komitetu ds. Programu Statystycznego, ustanowionego decyzją Rady 89/382/EWG, Euratom 8 , zgodnie z art. 3 tej decyzji,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Cel

Celem niniejszego rozporządzenia jest ustanowienie wspólnych zasad dostarczania podstawowych informacji w sprawie PPP oraz ich wyliczenia i rozpowszechnienia.

Artykuł  2

Zakres

1.
Podstawowe informacje, które mają być przekazywane, obejmują dane niezbędne do wyliczenia i zapewnienia wysokiej jakości PPP.

Te podstawowe informacje obejmują ceny, wagi wydatków PKB oraz inne dane wymienione w załączniku I.

Dane są gromadzone z minimalną częstotliwością określoną w załączniku I. Częstsze gromadzenie danych ma miejsce jedynie w wyjątkowych i uzasadnionych okolicznościach.

2.
PPP wylicza się na podstawie krajowych średnich rocznych cen towarów i usług, przy wykorzystaniu podstawowych informacji odnoszących się do terytorium gospodarczego państw członkowskich, zgodnie z europejskim systemem rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie (zwanym dalej "ESA 95").
3.
PPP wylicza się według podstawowych grup wymienionych w załączniku II, zgodnie z odpowiadającymi im klasyfikacjami PKB, określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 2223/96.
Artykuł  3

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

a)
"Parytety siły nabywczej" ("PPP") oznaczają przestrzenne deflatory oraz przeliczniki walut, które eliminują wpływ różnic w poziomach cen między państwami członkowskimi, przez co umożliwiają porównanie wielkości elementów PKB oraz poziomów cen.
b)
"Standard Siły Nabywczej" ("PPS") oznacza wspólną umowną jednostkę walutową stosowaną w Unii Europejskiej do przeliczeń zagregowanych danych ekonomicznych dla potrzeb porównań przestrzennych, w taki sposób, aby wyeliminować różnice w poziomach cen między państwami członkowskimi.
c)
"Ceny" oznaczają ceny zakupu płacone przez konsumentów.
d)
"Wagi wydatków" oznaczają elementy wydatków PKB wyrażone w cenach bieżących.
e)
"Grupa podstawowa" oznacza najniższy poziom agregacji PKB według grup artykułów, dla których wylicza się parytety.
f)
"Artykuły" oznaczają towary lub usługi, precyzyjnie zdefiniowane dla potrzeb obserwacji cen.
g)
"Czynsze rzeczywiste i kalkulacyjne" mają znaczenie określone w rozporządzeniu Komisji (WE) 1722/2005 9 .
h)
"Wynagrodzenie pracowników" ma znaczenie określone w rozporządzeniu (WE) nr 2223/96.
i)
"Czasowe wskaźniki korygujące" oznaczają wskaźniki stosowane w celu przeliczeń średnich cen z okresu badania na średnie ceny roczne.
j)
"Przestrzenne wskaźniki korygujące" oznaczają wskaźniki stosowane w celu przeliczeń średnich cen z miejsca badania w ramach terytorium gospodarczego danego państwa członkowskiego na średnie ceny krajowe.
k)
"Artykuły reprezentatywne" oznaczają artykuły, które są lub które uznaje się za najważniejsze wśród artykułów kupowanych na rynku krajowym, w relacji do wydatków ogółem w ramach podstawowej grupy.
l)
"Wskaźniki reprezentatywności" oznaczają markery lub inne wskaźniki identyfikujące artykuły, które państwa członkowskie uznały za reprezentatywne.
m)
"Jednakowa reprezentatywność" oznacza właściwość wymaganą przy opracowywaniu wykazu artykułów dla grupy podstawowej, aby każde państwo członkowskie było w stanie różnorodności taką liczbę reprezentatywnych produktów, która jest proporcjonalna do heterogeniczności towarów i poziomów cen objętych grupą podstawową oraz do wydatków ogółem ponoszonych na tę grupę.
n)
"Przechodni" oznacza właściwość, zgodnie z którą bezpośrednie porównanie danych dwóch dowolnych państw członkowskich daje te same wyniki co pośrednie porównanie poprzez dane innego państwa członkowskiego.
o)
"Błąd" oznacza wykorzystanie nieprawidłowej informacji podstawowej lub niewłaściwe zastosowanie procedury wyliczania.
p)
"Rok podstawowy" oznacza rok kalendarzowy do którego odnosi się konkretny wynik roczny.
q)
"Stałość" oznacza, że w przypadku gdy wyniki są pierwotnie wyliczone dla grupy państw członkowskich, a następnie dla szerszej grupy państw członkowskich, wskaźniki PPP pomiędzy państwami członkowskimi pierwotnej grupy są zawsze zachowane.
Artykuł  4

Zadania i obowiązki

1.
Komisja (Eurostat) jest odpowiedzialna za:
a)
koordynację dostarczania podstawowych informacji;
b)
wyliczenie i publikację PPP;
c)
zapewnianie wysokiej jakości PPP, zgodnie z art. 7;
d)
rozwijanie metodologii w konsultacji z państwami członkowskimi oraz informowanie ich o niej;
e)
zapewnianie możliwości komentowania przez państwa członkowskie wyników PPP przed ich publikacją oraz należytego uwzględnienia takich komentarzy; oraz
f)
opracowanie i rozpowszechnienie poradnika metodologicznego, o którym mowa w pkt 1.1 załącznika I.
2.
Państwa członkowskie dostarczają podstawowych informacji zgodnie z procedurą określoną w załączniku I.

Po zakończeniu procesu stwierdzania prawidłowości danych zgodnie z załącznikiem I, pkt 5.2, państwa członkowskie, w terminie nie dłuższym niż miesiąc, dokonują pisemnego zatwierdzenia wyników badania, za które są odpowiedzialne.

Państwa członkowskie zatwierdzają metodologię zbierania danych i sprawdzają wiarygodność danych, w tym elementów podstawowych informacji dostarczonych przez Komisję (Eurostat).

Artykuł  5

Przekazywanie podstawowych informacji

1.
Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) podstawowe informacje wymienione w załączniku I zgodnie z istniejącymi przepisami wspólnotowymi w sprawie przekazywania danych.
2.
Podstawowe informacje wymienione w załączniku I są przekazywane przy zachowaniu formatu i terminów określonych w załączniku.
3.
W przypadku, w którym elementy podstawowych informacji są dostarczane państwom członkowskim przez Komisję (Eurostat), Komisja przekazuje państwom członkowskim informacje dotyczące zastosowanej metody, aby umożliwić wykonanie weryfikacji.
Artykuł  6

Jednostki statystyczne

1.
Podstawowe informacje określone w załączniku I pochodzą z jednostek statystycznych określonych w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 696/93 10 lub z innych źródeł, które dostarczają dane spełniające wymogi jakościowe określone w załączniku I, pkt 5.1. W chwili przekazywania informacji każde państwo członkowskie informuje Komisję o rodzaju jednostki statystycznej lub właściwego źródła.
2.
Jednostki statystyczne wezwane przez państwa członkowskie do dostarczenia danych lub do współdziałania przy zbieraniu danych, umożliwiają monitorowanie aktualnie stosowanych cen oraz dostarczają uczciwe i pełne informacje w chwili, w której są one wymagane.
Artykuł  7

Kryteria jakości i kontrola

1.
Komisja (Eurostat) oraz państwa członkowskie ustanawiają system kontroli jakości na podstawie sprawozdań i ocen, zgodnie z pkt 5.3 załącznika I.
2.
Państwa członkowskie dostarczają Komisji (Eurostatowi), na jej żądanie, wszystkie informacje niezbędne do oceny jakości informacji podstawowych wymienionych w załączniku I.

Państwa członkowskie przedstawiają również Komisji (Eurostatowi) szczegóły oraz powody wszystkich kolejnych zmian w stosowanych metodach i każdego odstąpienia od wytycznych poradnika metodologicznego określonego w załączniku I.

3.
Państwa członkowskie dostarczają Komisji (Eurostatowi) sprawozdania dotyczące jakości odnoszące się do badań, za które są odpowiedzialne, zgodnie z sekcją 5 załącznika I.
4.
Wspólne kryteria kontroli jakości oraz strukturę sprawozdań na temat jakości, zgodnie z pkt 5.3 załącznika I, określa się zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą określoną w art. 11 ust. 3.
Artykuł  8

Periodyczność

Komisja (Eurostat) wylicza PPP w odniesieniu do każdego roku kalendarzowego.

Artykuł  9

Rozpowszechnianie

1.
Komisja (Eurostat) publikuje końcowe wyniki roczne nie później niż 36 miesięcy po zakończeniu roku podstawowego.

Podstawą publikacji są dane dostępne Komisji (Eurostatowi) nie później niż na trzy miesiące przed datą publikacji.

Niniejszy ustęp nie wpływa na uprawnienie Komisji (Eurostatu) do publikacji wyników wstępnych przed upływem 36 miesięcy od zakończenia roku podstawowego, a Komisja (Eurostat) udostępnia je do publicznego wglądu, między innymi na swojej stronie internetowej.

2.
Wyniki opublikowane przez Komisję na poziomie zagregowanym dla każdego państwa członkowskiego zawierają co najmniej następujące dane:
a)
PPP na poziomie PKB,
b)
PPP dla wydatków na spożycie prywatne w sektorze gospodarstw domowych oraz spożycie indywidualne - ogółem,
c)
wskaźniki poziomu cen w relacji do średniej wspólnotowej, oraz
d)
PKB, wydatki na spożycie prywatne w sektorze gospodarstw domowych oraz na spożycie indywidualne - ogółem, a także, odpowiednio, w przeliczeniu na jednego mieszkańca, w jednostkach PPS.
3.
Jeżeli wyniki są wyliczone dla większej grupy krajów, wskaźniki PPP państw członkowskich należy zachować, zgodnie z zasadą stałości.
4.
Opublikowane ostateczne wskaźniki PPP co do zasady nie podlegają przeglądowi.

Jednakże w przypadku błędów w zakresie sekcji 10 załącznika I, poprawione wyniki są publikowane zgodnie z określoną tam procedurą.

Jeżeli w wyniku zmian koncepcji będących podstawą ESA 95, które mają wpływ na wyniki PPP, wskaźnik wielkości PKB dla dowolnego państwa członkowskiego zmieni się o więcej niż jeden punkt procentowy, przeprowadza się wyjątkowe przeglądy ogólne.

Artykuł  10

Współczynniki korygujące

Państwa członkowskie nie są zobowiązane do podejmowania badań wyłącznie w celu ustalenia współczynników korygujących, które stosuje się do wynagrodzeń i emerytur urzędników wspólnotowych i innych pracowników Wspólnoty zgodnie z regulaminem pracowniczym.

Artykuł  11

Procedura komitetu

1.
Komisję wspiera Komitet ds. Programu Statystycznego.
2.
W przypadkach odesłania do niniejszego ustępu, stosuje się art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE, uwzględniając jej art. 8.

Okres, o którym mowa w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE, wynosi trzy miesiące.

3.
W przypadkach odesłania do niniejszego ustępu, stosuje się art. 5a ust. 1-4 i art. 7 decyzji Rady 1999/468/WE, uwzględniając jej art. 8.
Artykuł  12

Środki wykonawcze

1.
Środki konieczne do wdrożenia przepisów niniejszego rozporządzenia, wraz ze środkami mającymi na celu uwzględnienie zmian ekonomicznych i technicznych przyjmuje się zgodnie z ust. 2 i 3, w zakresie, w jakim nie wiążą się one z nieproporcjonalnym wzrostem kosztów ponoszonych przez państwa członkowskie.
2.
Następujące środki konieczne do wdrożenia niniejszego rozporządzenia przyjmowane są zgodnie z procedurą regulacyjną, o której mowa w art. 11 ust. 2:
a)
zdefiniowanie zestawu minimalnych standardów dla zapewnienia niezbędnej porównywalności i reprezentatywności danych, jak określono w pkt 5.1 i 5.2 załącznika I;
b)
określenie szczegółowych zasad metodologicznych, które należy zastosować, jak określono w załączniku I; oraz
c)
określenie i skorygowanie szczegółowych opisów zakresu podstawowych grup, pod warunkiem, że pozostają one zgodne z ESA 95 lub innym systemem przyjętym w jego miejsce.
3.
Następujące środki służące mające na celu zmianę innych niż istotne elementów niniejszego rozporządzenia, w tym poprzez ich uzupełnienie, są przyjmowane zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 11 ust. 3:
a)
dostosowanie definicji;
b)
skorygowanie wykazu podstawowych grup (jak określono w załączniku II); oraz
c)
określenie kryteriów jakości i struktury sprawozdań dotyczących jakości, zgodnie z art. 7 ust. 4.
Artykuł  13

Finansowanie

1.
Państwa członkowskie otrzymują od Komisji wkład finansowy wynoszący maksymalnie 70 % kwalifikujących się kosztów zgodnie z przepisami Komisji dotyczącymi dotacji.
2.
Wysokość wkładu finansowego ustala się w ramach corocznych procedur budżetowych Unii Europejskiej. Władza budżetowa co roku określa dostępne środki finansowe.
Artykuł  14

Przegląd i sprawozdania

Przepisy niniejszego rozporządzenia są poddawane przeglądowi w terminie pięciu lat od daty jego wejścia w życie. Zmiany rozporządzenia dokonuje się w razie potrzeby na podstawie sprawozdania Komisji i wniosku przedłożonego Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.

Artykuł  15

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest stosowane bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu dnia 11 grudnia 2007 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
H.-G. PÖTTERING M. LOBO ANTUNES
Przewodniczący Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

 METODOLOGIA

1. PODRĘCZNIK METODOLOGICZNY ORAZ PROGRAM PRACY

1.1. Po konsultacji z państwami członkowskimi, Komisja (Eurostat) przedstawi podręcznik metodologiczny określający metody stosowane na poszczególnych etapach opracowywania PPP, włącznie z metodami szacunku brakujących podstawowych informacji oraz szacowania brakujących parytetów. Podręcznik metodologiczny będzie podlegał przeglądowi ilekroć będzie miała miejsce znacząca zmiana metodologii. Może on wprowadzać nowe metody w celu poprawy jakości danych, obniżenia kosztów lub zmniejszenia obciążenia dostawców danych.

1.2. Do dnia 30 listopada każdego roku Komisja (Eurostat), w konsultacji z państwami członkowskimi, opracowuje roczny program pracy na następny rok kalendarzowy, w którym ustali harmonogram specyfikacji i dostarczenia podstawowych informacji wymaganych dla danego roku.

1.3. Roczny program pracy określi format dostarczenia danych, który państwa członkowskie mają zastosować, oraz wszystkie inne niezbędne działania w celu wyliczenia i publikacji PPP.

1.4. Podstawowe informacje dostarczone zgodnie z pkt 1.2 mogą podlegać przeglądowi, ale wyniki dla danego roku podstawowego wylicza się na podstawie dostępnych informacji zgodnie z harmonogramem określonym w art. 9. Jeżeli informacje nie są pełne lub są niedostępne w danym terminie, Komisja (Eurostat) oszacowuje brakujące podstawowe informacje.

1.5. W przypadku nieprzekazania przez państwo członkowskie pełnego zestawu podstawowych informacji państwo to wyjaśnia dlaczego informacje są niekompletne, podaje termin, w którym kompletne informacje zostaną przekazane lub, w odpowiednich przypadkach, wyjaśnia dlaczego pełne informacje nie mogą zostać przekazane.

2. PODSTAWOWE INFORMACJE

2.1. Podstawowe informacje

Na użytek niniejszego rozporządzenia, podstawowe informacje zgodnie z art. 2 i 4 oraz minimalna częstotliwość dostarczania nowych danych są następujące:

Podstawowe informacje Minimalna częstotliwość
Wagi wydatków PKB(1) Rocznie
Rzeczywiste i kalkulacyjne czynsze(2) Rocznie
Wynagrodzenia Rocznie
Czasowe wskaźniki korekcyjne Rocznie
Ceny towarów i usług konsumpcyjnych oraz związane z nimi wskaźniki reprezentatywności Co 3 lata(3)
Ceny wyrobów, maszyn i urządzeń inwestycyjnych Co 3 lata
Ceny obiektów budowlanych Co 3 lata
Przestrzenne wskaźniki korekcyjne Co 6 lat
(1) Wagi te są zgodne z najniższym poziomem dostępnych agregatów z rachunków krajowych. Jeżeli wymagane szczegółowe dane są niedostępne, państwa członkowskie mogą dostarczyć najlepsze możliwe dane szacunkowe dotyczące brakujących pozycji.
(2) Podejście oparte na dostępnych danych dotyczących zasobów mieszkaniowych, opisane w podręczniku metodologicznym, może zostać zastosowane zamiast podejścia cenowego w przypadkach, gdy brakuje informacji na temat rzeczywistych czynszów lub gdy te informacje są niewiarygodne ze statystycznego punktu widzenia zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1722/2005.
(3) Minimalna częstotliwość odnosi się do dostarczania danych dla konkretnej grupy produktów, związanych z aktualnym cyklem badań.

2.2. Procedura uzyskiwania podstawowych informacji

Komisja (Eurostat) po uwzględnieniu opinii państw członkowskich określa dostawców danych i źródła, z których należy korzystać dla każdego z powyższych elementów podstawowej informacji. Jeżeli Komisja (Eurostat) otrzyma podstawowe informacje od innego dostawcy danych niż państwo członkowskie, ostatnie zostaje ono zwolnione z obowiązków określonych w pkt 5.1.4 do 5.1.13.

3. ŚREDNIE CENY KRAJOWE

3.1. Niezależnie od przepisów art. 2 ust. 2, gromadzenie danych może ograniczać się do jednego lub kilku miejscowości w ramach danego terytorium gospodarczego. Tego rodzaju dane mogą być wykorzystane do wyliczenia PPP, o ile towarzyszą im odpowiednie przestrzenne wskaźniki korygujące. Przestrzenne wskaźniki korygujące będą stosowane w celu przeliczenia danych z badania wykonanego w wybranych miejscowościach na dane reprezentatywne dla danego kraju.

3.2. Przestrzenne czynniki korygujące wprowadza się na poziomie podstawowej grupy wydatków. Ich okres ważności nie przekracza okresu sześciu lat od podstawowego roku badania.

4. ŚREDNIE CENY ROCZNE

Niezależnie od przepisów art. 2 ust. 2, gromadzenie danych może ograniczać się do określonego okresu. Tego rodzaju dane mogą być wykorzystane do wyliczenia PPP, o ile towarzyszą im odpowiednie czasowe wskaźniki korygujące. Czasowe wskaźniki korygujące będą stosowane w celu przeliczenia danych z okresu badania na średnie roczne.

5. JAKOŚĆ

5.1. Minimalne wymagania dotyczące podstawowych informacji

5.1.1. Wykaz artykułów, które należy wycenić, jest zbudowany w taki sposób, aby zawierał artykuły, których specyfikacje zapewniają porównywalność pomiędzy krajami.

5.1.2. Wykaz artykułów, które należy wycenić, jest zbudowany w taki sposób, aby każde państwo członkowskie, dla każdej podstawowej grupy, mogło wskazać co najmniej jeden artykuł reprezentatywny, który może zostać wyceniony w co najmniej jednym innym kraju.

5.1.3. Wykaz artykułów jest określany w taki sposób, aby osiągnąć najwyższy możliwy poziom jednakowej reprezentatywności, tak aby w wersji minimalnej każdy kraj musiał wycenić jeden reprezentatywny artykuł dla każdej podstawowej grupy i aby ten reprezentatywny artykuł był wyceniony przez co najmniej jeden inny kraj.

5.1.4. Każde państwo członkowskie wycenia artykuły zgodnie ze specyfikacjami zawartymi w wykazie artykułów.

5.1.5. Każde państwo członkowskie dla każdej grupy podstawowej wycenia wystarczającą liczbę dostępnych na jego rynku artykułów, nawet gdy nie mogą być uznane za reprezentatywne.

5.1.6. Każde państwo członkowskie dostarcza ceny co najmniej jednego reprezentatywnego artykułu w ramach każdej podstawowej grupy. Reprezentatywne artykuły są wskazane przez wskaźnik reprezentatywności.

5.1.7. Każde państwo członkowskie dokonuje wystarczającej liczby notowań cen dla każdego artykułu, tak aby zapewnić obliczenie wiarygodnej średniej ceny przy uwzględnieniu struktury zaopatrzenia rynku.

5.1.8. Wybór rodzajów punktów sprzedaży jest określony tak, aby odpowiednio odzwierciedlać krajowy model konsumpcji danego państwa członkowskiego w odniesieniu do danego artykułu.

5.1.9. Wybór rodzajów punktów sprzedaży w danym miejscu jest określony tak, aby odpowiednio odzwierciedlał model konsumpcji osób zamieszkujących to miejsce oraz dostępność artykułów.

5.1.10. Każde państwo członkowskie dostarcza Komisji (Eurostatowi) dane na temat wynagrodzeń pracowników według wybranych zawodów w odniesieniu do sektora instytucji rządowych i samorządowych (S 13), w rozumieniu ESA 95.

5.1.11. Każde państwo członkowskie dostarcza Komisji (Eurostatowi) czasowe wskaźniki korygujące, które na podstawie zebranych cen w okresie badania pozwalają na wyliczenie PPP i odzwierciedlają średni roczny poziom cen.

5.1.12. Każde państwo członkowskie dostarcza Komisji (Eurostatowi) przestrzenne wskaźniki korygujące, które na podstawie cen zebranych w wybranych miejscowościach pozwalają na wyliczenie PPP i odzwierciedlają średni krajowy poziom cen.

5.1.13. Każde państwo członkowskie dostarcza Komisji (Eurostatowi) wagi wydatków PKB dla każdej podstawowej grupy, zgodnie z załącznikiem II, które to wagi odzwierciedlają model wydatków w państwie członkowskim w danym roku podstawowym.

5.2. Minimalne wymagania dotyczące zatwierdzenia wyników badania cen

5.2.1. Każde państwo członkowskie przed przekazaniem danych do Komisji (Eurostatowi) dokonuje przeglądu prawidłowości danych na podstawie:

- cen maksymalnych i minimalnych,

- średniej ceny i współczynnika zmienności,

- liczby wycenionych artykułów w grupie podstawowej,

- liczby wycenionych reprezentatywnych artykułów w grupie podstawowej, oraz

- liczby odnotowanych cen dla każdego artykułu.

5.2.2. Komisja (Eurostat) przekaże państwom członkowskim narzędzie elektroniczne zawierające wymagane algorytmy na użytek pkt 5.2.1.

5.2.3. Komisja (Eurostat) sprawdza, przed sfinalizowaniem wyników badania, prawidłowość wyników, wspólnie z państwami członkowskimi, na podstawie wskaźników zawierających:

Dla każdej podstawowej grupy:

- liczbę artykułów wycenionych przez każdy kraj;

- liczbę artykułów, które każdy kraj uznał za reprezentatywne;

- wskaźnik poziomu cen;

- wyniki wcześniejszego badania cen w zakresie tej samej podstawowej grupy; oraz

- indeksy poziomu cen według PPP dla każdego kraju.

Dla każdego artykułu:

- liczbę cen zanotowanych przez każdy kraj; oraz

- współczynniki zmienności w zakresie:

(i) średnich cen w walutach krajowych;

(ii) wskaźników poziomu cen według PPP; oraz

(iii) wskaźników poziomu cen według PPP dla każdego kraju.

5.2.4. Komisja (Eurostat) sprawdza, przed zakończeniem obliczeń PPP prawidłowość wyników na poziomie zagregowanym, na podstawie wskaźników, włączając:

Na poziomie PKB - ogółem oraz jego głównych agregatów:

- zgodność wag wydatków PKB oraz szacunku liczby ludności z publikowanymi danymi;

- zgodność wskaźników wolumenu na jednego mieszkańca według bieżących i poprzednich wyliczeń; oraz

- zgodność wskaźników poziomu cen według bieżących i poprzednich wyliczeń.

Na poziomie każdej podstawowej grupy

- porównanie struktury wagi PKB według bieżących i poprzednich wyliczeń; oraz

- oszacowanie brakujących danych, tam gdzie jest to konieczne.

5.3. Sprawozdania i ocena

5.3.1. Każde państwo członkowskie zachowuje dokumentację, która zawiera pełny opis sposobu wdrożenia niniejszego rozporządzenia. Dokumentacja ta jest udostępniania Komisji (Eurostat) i innym państwom członkowskim.

5.3.2. Każde państwo członkowskie poddaje pod ocenę Komisji (Eurostatu) swój proces wyliczania PPP co najmniej jeden raz na 6 lat. Planowane corocznie oceny, włączone do rocznego programu pracy, polegają na sprawdzeniu zgodności z niniejszym rozporządzeniem. Na podstawie tej oceny Komisja (Eurostat) przygotowuje sprawozdanie i udostępnia je do publicznego wglądu, między innymi na swojej stronie internetowej.

5.3.3. Zgodnie z art. 7 ust. 3, wkrótce po przeprowadzeniu każdego badania cen konsumpcyjnych, sprawozdanie opracowane przez odpowiedzialne państwo członkowskie jest przekazywane Komisji (Eurostat), dostarczając informacji o sposobie przeprowadzenia badania. Komisja (Eurostat) przekazuje każdemu państwu członkowskiemu podsumowanie z tych sprawozdań.

6. PROCEDURA BADANIA CEN KONSUMPCYJNYCH

6.1. Państwa członkowskie przeprowadzają badania cen zgodnie z programem pracy.

6.2. Dla każdego badania, Komisja (Eurostat) przygotowuje wykaz artykułów objętych badaniem, na podstawie wniosków składanych przez każde państwo członkowskie dla każdej podstawowej grupy.

6.3. Wraz z wykazem artykułów we wszystkich językach urzędowych Unii Europejskiej, Komisja (Eurostat) dostarcza tłumaczenie wszystkich specyfikacji określonych w wykazie.

7. PROCEDURA WYLICZEŃ

7.1. Wyliczenie dwustronnych parytetów na poziomie podstawowych grup

a) Wyliczenie wielostronnych parytetów Èltetò-Köves-Szulc (zwanych dalej "EKS") na poziomie podstawowej grupy jest oparte na macierzy dwustronnych parytetów obliczonych dla każdej pary uczestniczących krajów.

b) Wyliczenia dwustronnych parytetów dokonuje się na podstawie zanotowanych cen podstawowych artykułów i przyznanych im wskaźników reprezentatywności.

c) Średnia cena z badania dla każdego artykułu jest ustalona na podstawie średniej arytmetycznej nie ważonej, obliczonej z zanotowanych cen.

d) Krajowa średnia roczna cena jest w razie potrzeby szacowana na podstawie średniej ceny z badania przy zastosowaniu odpowiednich przestrzennych i czasowych wskaźników korygujących.

e) Następnie wylicza się relacje skorygowanych średnich cen, tam gdzie możliwe, dla artykułów i par uczestniczących krajów.

f) Następnie wylicza się PPP według podstawowych grup, tam gdzie to jest możliwe, dla wszystkich par uczestniczących krajów. Dla każdej pary krajów, wylicza się PPP jako średnią geometryczną ważoną na podstawie następujących elementów:

- średniej geometrycznej relacji cen artykułów, które określono jako reprezentatywne dla obu krajów,

- średniej geometrycznej relacji cen artykułów, które określono jako reprezentatywne dla pierwszego kraju, ale nie dla drugiego,

- średniej geometrycznej relacji cen artykułów, które określono jako reprezentatywne dla drugiego kraju, ale nie dla pierwszego,

przy zastosowaniu wag odzwierciedlających relatywną reprezentatywność wszystkich artykułów wycenionych przez oba kraje.

7.2. Szacowanie brakujących parytetów dwustronnych

Jeżeli dla dowolnej podstawowej grupy nie można wyliczyć dwustronnych PPP, brakujące dwustronne PPP są szacowane, tam gdzie możliwe, przy zastosowaniu standardowej procedury obliczania średniej geometrycznej pośrednich parytetów uzyskanych dla krajów trzecich. Jeżeli w macierzy dwustronnych PPP dla podstawowej grupy nadal brakuje niektórych wartości po procedury przeprowadzeniu takiego oszacowania, wyliczenie wielostronnych parytetów EKS nie będzie możliwe dla krajów, dla których brakuje dwustronnych PPP. Brakujące parytety EKS są następnie szacowane przez Komisję (Eurostat), przy zastosowaniu referencyjnych PPP obliczonych dla podobnych podstawowych grup lub przy zastosowaniu dowolnej odpowiedniej metody szacowania.

7.3. Wyliczenie dwustronnych parytetów na poziomie zagregowanym

a) Wyliczenie dwustronnych parytetów na wyższym poziomie agregacji według rachunków narodowych wykonuje się przy użyciu parytetów "EKS" (patrz pkt 7.4) oraz wag wydatków PKB według podstawowych grup.

b) Następnie wyliczany jest, dla każdej pary krajów, parytet typu Laspeyres na wybranym poziomie agregacji jako średnia arytmetyczna z parytetów podstawowych grup, ważona strukturą lub wartością nominalną wydatków dla drugiego kraju.

c) Następnie wyliczany jest, dla każdej pary krajów, parytet typu Paasche na wybranym poziomie agregacji jako średnia harmoniczna z parytetów podstawowych grup, ważona strukturą lub wartością nominalną wydatków w pierwszym kraju.

d) Następnie wyliczany jest parytet typu Fischer dla wybranego poziomu agregacji danych jako średnia geometryczna z parytetów typu Laspeyres i typu Paasche ustalonych dla każdej pary uczestniczących krajów.

7.4. Wyliczenie przechodnich wielostronnych PPP

Wyliczenie wielostronnych przechodnich parytetów jest wykonywane na poziomie podstawowych grup albo na dowolnym wyższym poziomie agregacji, przy zastosowaniu procedury "EKS" na podstawie kompletnej macierzy parytetów typu Fischer, pomiędzy każdą parą uczestniczących krajów, w sposób następujący:

gdzie tEKSs oznacza parytet EKS między krajem s oraz krajem t;

tFs oznacza parytet typu Fischer między krajem s oraz krajem t;

z oznacza liczbę uczestniczących krajów.

8. PRZEKAZANIE

8.1. Komisja (Eurostat) dostarcza państwom członkowskim formularze do elektronicznego przekazywania podstawowych informacji niezbędnych do wyliczenia PPP.

8.2. Państwa członkowskie dostarczają podstawowe informacje Komisji (Eurostatowi) zgodnie z układem formularzy.

9. PUBLIKACJA

W uzupełnieniu do przepisów art. 9 ust. 2 Komisja (Eurostat) może opublikować wyniki na bardziej szczegółowym poziomie, po konsultacji z państwami członkowskimi.

10. KOREKTY

10.1. W przypadku wykrycia przez państwo członkowskie błędu, natychmiast przekazuje ono z własnej inicjatywy Komisji (Eurostatowi) prawidłową podstawową informację. Dodatkowo, państwo członkowskie informuje Komisję (Eurostat) o każdym podejrzeniu niewłaściwego zastosowania procedury wyliczenia.

10.2. W przypadku odkrycia błędu popełnionego przez państwo członkowskie lub przez Komisję (Eurostat), Komisja (Eurostat) informuje o tym państwa członkowskie i wylicza na nowo PPP w terminie jednego miesiąca.

10.3. Jeżeli wykryte błędy powodują w dowolnym państwie członkowskim zmianę wyrażonego w PPS, PKB na jednego mieszkańca o co najmniej 0,5 punktu procentowego, Komisja (Eurostat) publikuje korektę w najkrótszym możliwym terminie, chyba że tego rodzaju błędy zostaną wykryte później niż trzy miesiące po publikacji wyników.

10.4. W przypadku wystąpienia błędu, organ odpowiedzialny podejmuje kroki, aby podobne błędy nie powtarzały się w przyszłości.

10.5. Przeglądy przeprowadzone po 33 miesiącach od zakończenia roku podstawowego, w stosunku do wag wydatków PKB lub szacunku liczby ludności, nie wymagają korekty w zakresie wyników PPP.

ZAŁĄCZNIK  II

  11 Grupy podstawowe zdefiniowane w art. 3 lit. e)

Numer GP Opis COICOP (1) COPNI (2) COFOG (2) CPA 2008 (3)
SPOŻYCIE INDYWIDUALNE GOSPODARSTW DOMOWYCH
Żywność i napoje bezalkoholowe
Żywność
Pieczywo i produkty zbożowe
1 Ryż 01.1.1.1
2 Mąka i pozostałe zboża 01.1.1.2
3 Pieczywo 01.1.1.3
4 Pozostałe wyroby piekarskie 01.1.1.4
5 Pizza i inne półprodukty mączne 01.1.1.5
6 Makarony i produkty makaronowe 01.1.1.6
7 Płatki śniadaniowe 01.1.1.7
8 Pozostałe produkty zbożowe 01.1.1.8
Mięso
9 Mięso wołowe i cielęce 01.1.2.1
10 Mięso wieprzowe 01.1.2.2
11 Mięso baranie i kozie 01.1.2.3
12 Mięso drobiowe 01.1.2.4
13 Pozostałe mięsa 01.1.2.5
14 Podroby i przetwory podrobowe 01.1.2.6
15 Wędliny 01.1.2.7
16 Pozostałe przetwory mięsne 01.1.2.8
Ryby i owoce morza
17 Ryby świeże lub chłodzone 01.1.3.1
18 Ryby mrożone 01.1.3.2
19 Owoce morza świeże lub chłodzone 01.1.3.3
20 Owoce morza mrożone 01.1.3.4
21 Ryby i owoce morza suszone, wędzone lub solone 01.1.3.5
22 Pozostałe przetwory z ryb i owoców morza 01.1.3.6
Mleko, sery i jaja
23 Mleko świeże pełne 01.1.4.1
24 Mleko świeże niskotłuszczowe 01.1.4.2
25 Mleko zagęszczone i w proszku 01.1.4.3
26 Jogurt 01.1.4.4
27 Sery i twarogi 01.1.4.5
28 Pozostałe produkty mleczne 01.1.4.6
29 Jaja 01.1.4.7
Oleje i tłuszcze
30 Masło 01.1.5.1
31 Margaryna i inne tłuszcze roślinne 01.1.5.2
32 Oliwa z oliwek 01.1.5.3
33 Pozostałe oleje jadalne 01.1.5.4
34 Pozostałe tłuszcze zwierzęce 01.1.5.5
Owoce
35 Owoce świeże lub chłodzone 01.1.6.1
36 Owoce mrożone 01.1.6.2
37 Owoce suszone i orzechy 01.1.6.3
38 Przetwory owocowe 01.1.6.4
Warzywa
39 Warzywa świeże lub chłodzone inne niż ziemniaki lub pozostałe warzywa bulwiaste 01.1.7.1
40 Warzywa mrożone inne niż ziemniaki lub pozostałe warzywa bulwiaste 01.1.7.2
41 Warzywa suszone i pozostałe przetwory warzywne 01.1.7.3
42 Ziemniaki 01.1.7.4
43 Chipsy 01.1.7.5
44 Pozostałe warzywa bulwiaste i przetwory z warzyw bulwiastych 01.1.7.6
Cukier, dżem, miód, czekolada i wyroby cukiernicze
45 Cukier 01.1.8.1
46 Dżemy, marmolady i miód 01.1.8.2
47 Czekolada 01.1.8.3
48 Wyroby cukiernicze 01.1.8.4
49 Lody 01.1.8.5
50 Sztuczne substytuty cukru 01.1.8.6
Wyroby żywnościowe, gdzie indziej niesklasyfikowane
51 Sosy, przyprawy 01.1.9.1
52 Sól, przyprawy korzenne i zioła kulinarne 01.1.9.2
53 Żywność dla dzieci 01.1.9.3
54 Gotowe dania 01.1.9.4
55 Inne artykuły żywnościowe, gdzie indziej niesklasyfikowane 01.1.9.9
Napoje bezalkoholowe
Kawa, herbata i kakao
56 Kawa 01.2.1.1
57 Herbata 01.2.1.2
58 Kakao i czekolada w proszku 01.2.1.3
Wody mineralne, napoje bezalkoholowe, soki owocowe i warzywne
59 Wody mineralne lub źródlane 01.2.2.1
60 Napoje orzeźwiające 01.2.2.2
61 Soki owocowe i warzywne 01.2.2.3
Napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe i narkotyki
Napoje alkoholowe
Napoje spirytusowe
62 Napoje spirytusowe 02.1.1.0
Wino
63 Wino 02.1.2.0
Piwo
64 Piwo 02.1.3.0
Wyroby tytoniowe
Wyroby tytoniowe
65 Wyroby tytoniowe 02.2.0.0
Narkotyki
Narkotyki
66 Narkotyki 02.3.0.0
Odzież i obuwie
Odzież
Materiały odzieżowe
67 Materiały odzieżowe 03.1.1.0
Odzież
68 Odzież męska 03.1.2.1
69 Odzież damska 03.1.2.2
70 Odzież niemowlęca (od 0 do 2 lat) i dziecięca (od 3 do 13 lat) 03.1.2.3
Pozostałe artykuły odzieżowe i wyroby pasmanteryjne
71 Pozostałe artykuły odzieżowe i wyroby pasmanteryjne 03.1.3.0
Czyszczenie, naprawa i wypożyczanie odzieży
72 Czyszczenie, naprawa i wypożyczanie odzieży 03.1.4.0
Obuwie
Buty i inne obuwie
73 Obuwie męskie 03.2.1.1
74 Obuwie damskie 03.2.1.2
75 Obuwie dziecięce 03.2.1.3
Naprawa i wypożyczanie obuwia
76 Naprawa i wypożyczanie obuwia 03.2.2.0
Użytkowanie mieszkania lub domu, zaopatrzenie w wodę, energię elektryczną, gaz i inne paliwa
Rzeczywiste czynsze mieszkaniowe
Rzeczywiste czynsze mieszkaniowe
77 Rzeczywiste czynsze mieszkaniowe 04.1.0.0
Przypisane umownie czynsze mieszkaniowe
Przypisane umownie czynsze mieszkaniowe
78 Przypisane umownie czynsze mieszkaniowe 04.2.0.0
Naprawy i konserwacja mieszkania lub domu
Materiały do napraw i konserwacji mieszkania lub domu
79 Materiały do napraw i konserwacji mieszkania lub domu 04.3.1.0
Usługi związane z naprawami i konserwacją mieszkania lub domu
80 Usługi związane z naprawami i konserwacją mieszkania lub domu 04.3.2.0
Zaopatrzenie w wodę i pozostałe usługi związane z użytkowaniem mieszkania lub domu
Zaopatrzenie w wodę
81 Zaopatrzenie w wodę 04.4.1.0
Wywóz śmieci
82 Wywóz śmieci 04.4.2.0
Usługi kanalizacyjne
83 Usługi kanalizacyjne 04.4.3.0
Pozostałe usługi związane z użytkowaniem mieszkania lub domu, gdzie indziej niesklasyfikowane
84 Pozostałe usługi związane z użytkowaniem mieszkania lub domu, gdzie indziej niesklasyfikowane 04.4.4.0
Energia elektryczna, gaz i inne paliwa
Energia elektryczna
85 Energia elektryczna 04.5.1.0
Gaz
86 Gaz ziemny i gaz miejski 04.5.2.1
87 Węglowodory ciekłe (butan, propan itd.). 04.5.2.2
Paliwa płynne
88 Paliwa płynne 04.5.3.0
Paliwa stałe
89 Paliwa stałe 04.5.4.0
Energia cieplna
90 Energia cieplna 04.5.5.0
Wyposażenie mieszkania lub domu i prowadzenie gospodarstwa domowego
Meble i wyposażenie mieszkania lub domu, dywany i inne wykładziny podłogowe
Meble i wyposażenie mieszkania lub domu
91 Meble do mieszkania lub domu 05.1.1.1
92 Meble ogrodowe 05.1.1.2
93 Sprzęt oświetleniowy 05.1.1.3
94 Pozostałe meble i wyposażenie mieszkania lub domu 05.1.1.9
Dywany i inne wykładziny podłogowe
95 Dywany i inne wykładziny podłogowe 05.1.2.0
Naprawa mebli, wyposażenia mieszkania lub domu oraz wykładzin podłogowych
96 Naprawa mebli, wyposażenia mieszkania lub domu oraz wykładzin podłogowych 05.1.3.0
Artykuły włókiennicze dla gospodarstwa domowego
Artykuły włókiennicze dla gospodarstwa domowego
97 Tkaniny tapicerskie i zasłony 05.2.0.1
98 Bielizna pościelowa 05.2.0.2
99 Bielizna stołowa i bielizna łazienkowa 05.2.0.3
100 Naprawa artykułów włókienniczych dla gospodarstwa domowego 05.2.0.4
101 Pozostałe artykuły włókiennicze dla gospodarstwa domowego 05.2.0.9
Sprzęt gospodarstwa domowego
Duży elektryczny i nieelektryczny sprzęt gospodarstwa domowego
102 Lodówki, zamrażarki i chłodziarkozamrażarki 05.3.1.1
103 Urządzenia do prania, suszenia, zmywania 05.3.1.2
104 Kuchenki 05.3.1.3
105 Urządzenia grzewcze i klimatyzacyjne 05.3.1.4
106 Sprzęt czyszczący 05.3.1.5
107 Pozostały duży sprzęt gospodarstwa domowego 05.3.1.9
Mały elektryczny sprzęt gospodarstwa domowego
108 Mały elektryczny sprzęt gospodarstwa domowego 05.3.2.0
Naprawa sprzętu gospodarstwa domowego
109 Naprawa sprzętu gospodarstwa domowego 05.3.3.0
Wyroby szklane, zastawa stołowa i artykuły użytku domowego
Wyroby szklane, zastawa stołowa i artykuły użytku domowego
110 Wyroby szklane, kryształowe, ceramiczne i porcelanowe 05.4.0.1
111 Sztućce i srebro stołowe 05.4.0.2
112 Nieelektryczne sprzęty i artykuły kuchenne 05.4.0.3
113 Naprawa wyrobów szklanych, zastawy stołowej i artykułów użytku domowego 05.4.0.4
Narzędzia i sprzęt dla domu i ogrodu
Duże narzędzia i sprzęt
114 Duże narzędzia i sprzęt 05.5.1.0
Małe narzędzia i akcesoria
115 Małe narzędzia i akcesoria 05.5.2.0
Artykuły i usługi związane z prowadzeniem gospodarstwa domowego
Nietrwałe artykuły gospodarstwa domowego
116 Środki czyszczące i konserwujące 05.6.1.1
117 Pozostałe małe, nietrwałe artykuły gospodarstwa domowego 05.6.1.2
Usługi domowe i usługi związane z prowadzeniem gospodarstwa domowego
118 Usługi domowe świadczone przez opłacany personel 05.6.2.1
119 Sprzątanie i czyszczenie 05.6.2.2
120 Wynajem mebli i wyposażenia mieszkania lub domu 05.6.2.3
121 Pozostałe usługi domowe i usługi związane z prowadzeniem gospodarstwa domowego 05.6.2.9
Zdrowie - gospodarstwo domowe
Wyroby, przyrządy i urządzenia medyczne
Wyroby farmaceutyczne
122 Wyroby farmaceutyczne 06.1.1.0
Pozostałe wyroby medyczne
123 Pozostałe wyroby medyczne 06.1.2.0
Urządzenia i sprzęt terapeutyczny
124 Urządzenia i sprzęt terapeutyczny 06.1.3.0
Usługi ambulatoryjne
Usługi lekarskie
125 Usługi lekarskie 06.2.1.0
Usługi stomatologiczne
126 Usługi stomatologiczne 06.2.2.0
Usługi paramedyczne
127 Usługi paramedyczne 06.2.3.0
Usługi szpitalne
Usługi szpitalne
128 Szpitale ogólne 06.3.0.1
129 Szpitale psychiatryczne i odwykowe 06.3.0.2
130 Szpitale specjalistyczne 06.3.0.3
131 Stacjonarne zakłady opieki pielęgnacyjnej i długoterminowej 06.3.0.4
Transport
Zakup środków transportu
Samochody osobowe
132 Samochody osobowe nowe 07.1.1.1
133 Samochody osobowe używane 07.1.1.2
Pojazdy silnikowe jednośladowe
134 Pojazdy silnikowe jednośladowe 07.1.2.0
Rowery
135 Rowery 07.1.3.0
Pojazdy ciągnione przez zwierzęta
136 Pojazdy ciągnione przez zwierzęta 07.1.4.0
Eksploatacja prywatnych środków transportu
Części zamienne i akcesoria do prywatnych środków transportu
137 Opony 07.2.1.1
138 Części zamienne do prywatnych środków transportu 07.2.1.2
139 Akcesoria do prywatnych środków transportu 07.2.1.3
Paliwa i smary do prywatnych środków transportu
140 Olej napędowy 07.2.2.1
141 Benzyna 07.2.2.2
142 Pozostałe paliwa do prywatnych środków transportu 07.2.2.3
143 Smary 07.2.2.4
Konserwacja i naprawa prywatnych środków transportu
144 Konserwacja i naprawa prywatnych środków transportu 07.2.3.0
Inne usługi związane z prywatnymi środkami transportu
145 Inne usługi związane z prywatnymi środkami transportu 07.2.4.0
Usługi transportowe
Transport pasażerski szynowy
146 Transport pasażerski kolejowy 07.3.1.1
147 Transport pasażerski metrem i tramwajem 07.3.1.2
Transport pasażerski drogowy
148 Transport pasażerski autobusem i autokarem 07.3.2.1
149 Transport pasażerski taksówką lub wynajętym samochodem z kierowcą 07.3.2.2
Transport pasażerski powietrzny
150 Transport pasażerski powietrzny 07.3.3.0
Transport pasażerski morski i śródlądowy
151 Transport pasażerski morski i śródlądowy 07.3.4.0
Transport pasażerski mieszany
152 Transport pasażerski mieszany 07.3.5.0
Pozostałe zakupione usługi transportowe
153 Pozostałe zakupione usługi transportowe 07.3.6.0
Łączność
Usługi pocztowe
Usługi pocztowe
154 Usługi pocztowe 08.1.0.0
Urządzenia telefoniczne i telefaksowe
Urządzenia telefoniczne i telefaksowe
155 Urządzenia telefoniczne i telefaksowe 08.2.0.0
Usługi telefoniczne i telefaksowe
Usługi telefoniczne i telefaksowe
156 Usługi telefonii stacjonarnej 08.3.0.1
157 Usługi telefonii komórkowej 08.3.0.2
158 Usługi internetowe 08.3.0.3
159 Usługi telekomunikacyjne w pakiecie 08.3.0.4
160 Pozostałe usługi przesyłania informacji 08.3.0.5
Rekreacja i kultura - gospodarstwo domowe
Sprzęt audiowizualny, fotograficzny i służący do przetwarzania informacji
Sprzęt do odbioru, nagrywania i odtwarzania dźwięku oraz dźwięku i obrazu
161 Sprzęt do odbioru, nagrywania i odtwarzania dźwięku 09.1.1.1
162 Sprzęt do odbioru, nagrywania i odtwarzania dźwięku i obrazu 09.1.1.2
163 Przenośne odtwarzacze dźwięku i obrazu 09.1.1.3
164 Pozostały sprzęt do odbioru, nagrywania i odtwarzania dźwięku i obrazu 09.1.1.9
Sprzęt fotograficzny i kinematograficzny oraz przyrządy optyczne
165 Sprzęt fotograficzny i kinematograficzny oraz przyrządy optyczne 09.1.2.0
Sprzęt służący do przetwarzania informacji
166 Komputery osobiste 09.1.3.1
167 Akcesoria do sprzętu służącego do przetwarzania informacji 09.1.3.2
168 Oprogramowanie 09.1.3.3
169 Kalkulatory i pozostały sprzęt służący do przetwarzania informacji 09.1.3.4
Nośniki nagrane i do nagrywania
170 Nośniki nagrane 09.1.4.1
171 Nośniki do nagrywania 09.1.4.2
172 Pozostałe nośniki nagrane i do nagrywania 09.1.4.9
Naprawa sprzętu audiowizualnego, fotograficznego i służącego do przetwarzania informacji
173 Naprawa sprzętu audiowizualnego, fotograficznego i służącego do przetwarzania informacji 09.1.5.0
Inny duży sprzęt trwałego użytku związany z rekreacją i kulturą
Duży sprzęt trwałego użytku do rekreacji na wolnym powietrzu
174 Duży sprzęt trwałego użytku do rekreacji na wolnym powietrzu 09.2.1.0
Instrumenty muzyczne i duży sprzęt trwałego użytku do rekreacji w pomieszczeniach
175 Instrumenty muzyczne i duży sprzęt trwałego użytku do rekreacji w pomieszczeniach 09.2.2.0
Konserwacja i naprawa innego dużego sprzętu trwałego użytku związanego z rekreacją i kulturą
176 Konserwacja i naprawa innego dużego sprzętu trwałego użytku związanego z rekreacją i kulturą 09.2.3.0
Pozostały sprzęt rekreacyjny, artykuły ogrodnicze i zwierzęta domowe
Gry, zabawki i artykuły kolekcjonerskie
177 Gry i artykuły kolekcjonerskie 09.3.1.1
178 Zabawki i artykuły okolicznościowe 09.3.1.2
Sprzęt sportowy, kempingowy i służący do rekreacji na wolnym powietrzu
179 Sprzęt sportowy, kempingowy i służący do rekreacji na wolnym powietrzu 09.3.2.0
Ogrody, rośliny i kwiaty
180 Artykuły ogrodnicze 09.3.3.1
181 Rośliny i kwiaty 09.3.3.2
Zwierzęta domowe i artykuły dla zwierząt domowych
182 Zwierzęta domowe i artykuły dla zwierząt domowych 09.3.4.0
Usługi weterynaryjne i pozostałe usługi dla zwierząt domowych
183 Usługi weterynaryjne i pozostałe usługi dla zwierząt domowych 09.3.5.0
Usługi w zakresie rekreacji i kultury
Usługi w zakresie rekreacji i sportu
184 Usługi w zakresie rekreacji i sportu 09.4.1.0
Usługi związane z kulturą
185 Kina, teatry, koncerty 09.4.2.1
186 Muzea, biblioteki, ogrody zoologiczne 09.4.2.2
187 Opłaty radiowo-telewizyjne 09.4.2.3
188 Wypożyczalnie sprzętu i akcesoriów związanych z kulturą 09.4.2.4
189 Usługi fotograficzne 09.4.2.5
190 Pozostałe usługi związane z kulturą 09.4.2.9
Gry hazardowe
191 Gry hazardowe 09.4.3.0
Gazety, książki i artykuły piśmienne
Książki
192 Książki 09.5.1.0
Gazety i czasopisma
193 Gazety 09.5.2.1
194 Magazyny i czasopisma 09.5.2.2
Druki różne
195 Druki różne 09.5.3.0
Artykuły piśmienne, malarskie i kreślarskie
196 Artykuły piśmienne, malarskie i kreślarskie 09.5.4.0
Imprezy turystyczne
Imprezy turystyczne
197 Imprezy turystyczne 09.6.0.0
Edukacja - gospodarstwo domowe
Edukacja - gospodarstwo domowe
Edukacja - gospodarstwo domowe
198 Edukacja - gospodarstwo domowe 10.0.0.0
Restauracje i hotele
Usługi gastronomii
Restauracje, kawiarnie itp.
199 Restauracje, kawiarnie i lokale dansingowe 11.1.1.1
200 Restauracje szybkiej obsługi i żywność kupowana na wynos 11.1.1.2
Stołówki
201 Stołówki 11.1.2.0
Usługi zakwaterowania
Usługi zakwaterowania
202 Hotele, motele i podobne usługi zakwaterowania 11.2.0.1
203 Ośrodki wypoczynkowe, kempingi, pola namiotowe, schroniska młodzieżowe i podobne usługi zakwaterowania 11.2.0.2
204 Pozostałe usługi zakwaterowania 11.2.0.3
Pozostałe towary i usługi
Pielęgnacja ciała
Salony fryzjerskie i kosmetyczne
205 Usługi fryzjerskie dla mężczyzn i dzieci 12.1.1.1
206 Usługi fryzjerskie dla kobiet 12.1.1.2
207 Usługi kosmetyczne 12.1.1.3
Urządzenia elektryczne do pielęgnacji ciała
208 Urządzenia elektryczne do pielęgnacji ciała 12.1.2.0
Pozostałe urządzenia, artykuły i produkty do pielęgnacji ciała
209 Urządzenia nieelektryczne 12.1.3.1
210 Artykuły do higieny osobistej i odnowy biologicznej, produkty ezoteryczne i kosmetyki 12.1.3.2
Prostytucja
Prostytucja
211 Prostytucja 12.2.0.0
Artykuły użytku osobistego, gdzie indziej niesklasyfikowane
Biżuteria, zegary i zegarki
212 Biżuteria 12.3.1.1
213 Zegary i zegarki 12.3.1.2
214 Usługi jubilerskie, naprawa zegarów i zegarków 12.3.1.3
Pozostałe artykuły użytku osobistego
215 Pozostałe artykuły użytku osobistego 12.3.2.0
Ochrona socjalna
Ochrona socjalna
216 Ochrona socjalna 12.4.0.0
Ubezpieczenia
Ubezpieczenie na życie
217 Ubezpieczenie na życie 12.5.1.0
Ubezpieczenie związane z mieszkaniem i zamieszkiwaniem
218 Ubezpieczenie związane z mieszkaniem i zamieszkiwaniem 12.5.2.0
Ubezpieczenie związane ze zdrowiem
219 Ubezpieczenie związane ze zdrowiem 12.5.3.0
Ubezpieczenie związane z transportem
220 Ubezpieczenie związane z transportem 12.5.4.0
Pozostałe ubezpieczenia
221 Pozostałe ubezpieczenia 12.5.5.0
Usługi finansowe, gdzie indziej niesklasyfikowane
Usługi pośrednictwa finansowego mierzone pośrednio (FI-SIM)
222 Usługi pośrednictwa finansowego mierzone pośrednio (FISIM) 12.6.1.0
Inne usługi finansowe, gdzie indziej niesklasyfikowane
223 Inne usługi finansowe, gdzie indziej niesklasyfikowane 12.6.2.0
Pozostałe usługi, gdzie indziej niesklasyfikowane
Pozostałe usługi, gdzie indziej niesklasyfikowane
224 Pozostałe usługi, gdzie indziej niesklasyfikowane 12.7.0.0
Zakupy za granicą netto
Zakupy za granicą netto
Zakupy za granicą netto
225 Zakupy za granicą netto
SPOŻYCIE INDYWIDUALNE W INSTYTUCJACH NIEKOMERCYJNYCH DZIAŁAJĄCYCH NA RZECZ GOSPODARSTW DOMOWYCH
Użytkowanie mieszkania lub domu - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych
Użytkowanie mieszkania lub domu - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych
Użytkowanie mieszkania lub domu - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych
226 Użytkowanie mieszkania lub domu - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych 01
Zdrowie - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych
Zdrowie - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych
Zdrowie - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych
227 Zdrowie - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych 02
Rekreacja i kultura - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych
Rekreacja i kultura - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych
Rekreacja i kultura - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych
228 Rekreacja i kultura - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych 03
Edukacja - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych
Edukacja - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych
Edukacja - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych
229 Edukacja - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych 04
Ochrona socjalna - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych
Ochrona socjalna - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych
Ochrona socjalna - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych
230 Ochrona socjalna - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych 05
Pozostałe usługi - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych
Pozostałe usługi - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych
Pozostałe usługi - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych
231 Pozostałe usługi - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych 06-09
SPOŻYCIE INDYWIDUALNE W SEKTORZE INSTYTUCJI RZĄDOWYCH I SAMORZĄDOWYCH
Użytkowanie mieszkania lub domu - sektor instytucji rządowych i samorządowych
Użytkowanie mieszkania lub domu - sektor instytucji rządowych i samorządowych
Użytkowanie mieszkania lub domu - sektor instytucji rządowych i samorządowych
232 Użytkowanie mieszkania lub domu - sektor instytucji rządowych i samorządowych 10.6.0
Zdrowie - sektor instytucji rządowych i samorządowych
Zdrowie - sektor instytucji rządowych i samorządowych
Zdrowie - sektor instytucji rządowych i samorządowych
233 Zdrowie - sektor instytucji rządowych i samorządowych 07
Rekreacja i kultura - sektor instytucji rządowych i samorządowych
Rekreacja i kultura - sektor instytucji rządowych i samorządowych
Rekreacja i kultura - sektor instytucji rządowych i samorządowych
234 Rekreacja i kultura - sektor instytucji rządowych i samorządowych 08
Edukacja - sektor instytucji rządowych i samorządowych
Edukacja - sektor instytucji rządowych i samorządowych
Edukacja - sektor instytucji rządowych i samorządowych
235 Edukacja - sektor instytucji rządowych i samorządowych 09
Ochrona socjalna - sektor instytucji rządowych i samorządowych
Ochrona socjalna - sektor instytucji rządowych i samorządowych
Ochrona socjalna - sektor instytucji rządowych i samorządowych
236 Ochrona socjalna - sektor instytucji rządowych i samorządowych 10 z wyłączeniem 10.6
SPOŻYCIE OGÓLNOSPOŁECZNE W SEKTORZE INSTYTUCJI RZĄDOWYCH I SAMORZĄDOWYCH
Spożycie ogólnospołeczne w sektorze instytucji rządowych i samorządowych
Spożycie ogólnospołeczne w sektorze instytucji rządowych i samorządowych
Spożycie ogólnospołeczne w sektorze instytucji rządowych i samorządowych
237 Wynagrodzenia pracowników (usługi ogólnospołeczne)
238 Zużycie pośrednie
239 Nadwyżka operacyjna brutto
240 Podatki związane z produkcją w ujęciu netto
241 Przychody ze sprzedaży
AKUMULACJA BRUTTO
Nakłady brutto na środki trwałe
Maszyny i urządzenia
Wyroby metalowe, maszyny i urządzenia
242 Wyroby metalowe gotowe, z wyłączeniem maszyn i urządzeń (CPA 25, oprócz 25.4) 25, z wyłączeniem 25.4
243 Sprzęt informatyczny i (tele)komunikacyjny (CPA 26.1, 26.2 i 26.3) 26.1-26.3
244 Pozostałe wyroby elektroniczne i optyczne (CPA 26.4-26.8) 26.4-26.8
245 Urządzenia elektryczne (CPA 27) 27
246 Maszyny ogólnego przeznaczenia (CPA 28.1 i 28.2) 28.1 i 28.2
247 Maszyny specjalnego przeznaczenia (CPA 28.3-28.9) 28.3-28.9
Sprzęt transportowy
248 Pojazdy samochodowe, przyczepy i naczepy (CPA 29) 29
249 Pozostały sprzęt transportowy (CPA 30) 30
Budownictwo
Budynki mieszkalne
250 Budynki mieszkalne (CPA 41) 41
Budynki niemieszkalne
251 Budynki niemieszkalne (CPA 41) 41
Obiekty inżynierii lądowej
252 Obiekty inżynierii lądowej (CPA 42) 42
Pozostałe produkty
Pozostałe produkty
253 Meble i pozostałe wyroby (CPA 31 i 32) 31 i 32
254 Oprogramowanie komputerowe (CPA 58.2 i 62.01) 58.2 i 62.01
255 Pozostałe wyroby, gdzie indziej niesklasyfikowane Pozostałe
Przyrost rzeczowych środków obrotowych
Przyrost rzeczowych środków obrotowych
Przyrost rzeczowych środków obrotowych
256 Przyrost rzeczowych środków obrotowych
Nabycie pomniejszone o rozdysponowanie aktywów o wyjątkowej wartości
Nabycie pomniejszone o rozdysponowanie aktywów o wyjątkowej wartości
Nabycie pomniejszone o rozdysponowanie aktywów o wyjątkowej wartości
257 Nabycie pomniejszone o rozdysponowanie aktywów o wyjątkowej wartości
SALDO EKSPORTU I IMPORTU
Saldo eksportu i importu
Saldo eksportu i importu
Saldo eksportu i importu
258 Saldo eksportu i importu
(1) Dalszy podział klasyfikacji COICOP zdefiniowanej w rozdziale 23 załącznika A do rozporządzenia (UE) nr 549/2013.

(2) Zgodnie z definicją w rozdziale 23 załącznika A do rozporządzenia (UE) nr 549/2013.

(3) Zgodnie z definicją w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1209/2014.

1 Dz.U. C 318 z 23.12.2006, str. 45. średniego DNB UE-25.
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 26 kwietnia 2007 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 13 listopada 2007 r.
3 Dz.U. L 310 z 30.11.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1267/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 180 z 18.7.2003, str. 1).
4 Dz.U. L 210 z 31.7.2006, str. 25. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1989/2006 (Dz.U. L 411 z 30.12.2006, str. 6).
5 Dz.U. L 154 z 21.6.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 105/2007 (Dz.U. L 39 z 10.2.2007, str. 1).
6 Dz.U. L 56 z 4.3.1968, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 1895/2006 (Dz.U. L 397 z 30.12.2006, str. 6).
7 Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23. Decyzja zmieniona decyzją 2006/512/WE (Dz.U. L 200 z 22.7.2006, str. 11).
8 Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.
9 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1722/2005 z dnia 20 października 2005 r. w sprawie zasad szacowania usług mieszkaniowych dla celów rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1287/2003 w sprawie harmonizacji dochodu narodowego brutto w cenach rynkowych (Dz.U. L 276 z 21.10.2005, str. 5).
10 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 696/93 z dnia 15 marca 1993 r. w sprawie jednostek statystycznych do celów obserwacji i analizy systemu produkcyjnego we Wspólnocie (Dz.U. L 76 z 30.3.1993, str. 1). Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).
11 Załącznik II zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2015/1163 z dnia 15 lipca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.188.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 sierpnia 2015 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.336.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1445/2007 ustanawiające wspólne zasady dostarczania podstawowych informacji w sprawie parytetów siły nabywczej oraz ich wyliczenia i rozpowszechniania
Data aktu: 11/12/2007
Data ogłoszenia: 20/12/2007
Data wejścia w życie: 09/01/2008