Rozporządzenie 1445/2007 ustanawiające wspólne zasady dostarczania podstawowych informacji w sprawie parytetów siły nabywczej oraz ich wyliczenia i rozpowszechniania

ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 1445/2007 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 11 grudnia 2007 r.
ustanawiające wspólne zasady dostarczania podstawowych informacji w sprawie parytetów siły nabywczej oraz ich wyliczenia i rozpowszechniania
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, a w szczególności jego art. 285 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno- Społecznego 1 ,

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu uzyskania bezpośredniego porównania wolumenu produktu krajowego brutto (PKB) państw członkowskich, niezbędne jest ustalenie przez Wspólnotę parytetów siły nabywczej walut (zwanych dalej "PPP"), które eliminują różnice w poziomie cen pomiędzy państwami członkowskimi.

(2) Wspólnotowe PPP powinny być wyliczane według zharmonizowanej metodologii zgodnej z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie 3 , które ustanawia zasady prowadzenia rachunków narodowych w państwach członkowskich.

(3) Zachęca się państwa członkowskie do opracowywania danych na temat regionalnych PPP.

(4) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności 4  stanowi, że regiony kwalifikujące się do finansowania z funduszy strukturalnych w ramach celu "Konwergencja" są to regiony odpowiadające poziomowi 2 wspólnej klasyfikacji jednostek terytorialnych w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie ustalenia wspólnej klasyfikacji jednostek terytorialnych do celów statystycznych (NUTS) 5 . PKB na jednego mieszkańca w takich regionach, mierzony według PPP i obliczany na podstawie danych Wspólnoty za okres 2000-2002, jest niższy niż 75 % średniego PKB UE 25 w tym samym okresie odniesienia. W przypadku braku regionalnych PPP, przy ustalaniu wykazu regionów, które mogłyby skorzystać z funduszy strukturalnych powinny być stosowane krajowe PPP. Mogą być one również wykorzystane, aby określić kwotę funduszy, która będzie przyznana każdemu z regionów.

(5) Rozporządzenie (WE) nr 1083/2006 stanowi, że państwami członkowskimi kwalifikującymi się do finansowania z Funduszu Spójności są państwa członkowskie posiadające program spełnienia warunków konwergencji gospodarczej, o których mowa w art. 104 Traktatu, których dochód narodowy brutto (DNB) na jednego mieszkańca, mierzony według PPP i obliczony na podstawie danych Wspólnoty za okres 2001-2003, wynosi mniej niż 90 %

(6) Art. 1 załącznika XI do regulaminu pracowniczego urzędników Wspólnot Europejskich określonego w rozporządzeniu (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 6  (zwanego dalej "regulaminem pracowniczym") stanowi, że do celów przeglądu przewidzianego w art. 65 ust. 1 regulaminu pracowniczego Komisja (Eurostat) opracowuje co roku, przed końcem października, sprawozdanie w sprawie zmian kosztów utrzymania w Brukseli, parytetów ekonomicznych między Brukselą a niektórymi miejscami w państwach członkowskich, oraz zmian siły nabywczej wynagrodzeń w krajowej służbie cywilnej w administracji centralnej.

(7) Każdego roku Komisja (Eurostat) gromadzi już podstawowe informacje na temat PPP, które państwa członkowskie dostarczają jej na zasadzie dobrowolności. Działanie to stało się już stałą praktyką w państwach członkowskich. Jednakże niezbędne są ramy prawne w celu zapewnienia trwałego rozwoju, opracowywania i rozpowszechnienia PPP.

(8) Zgodnie z powszechnie stosowanymi rozwiązaniami, w celu utrzymania dostępu do jak najbardziej aktualnych dostępnych danych zachowane powinno zostać regularne przedstawianie wyników wstępnych.

(9) Środki konieczne do wprowadzenia w życie niniejszego rozporządzenia powinny być przyjmowane zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji 7 .

(10) Komisji należy w szczególności przyznać uprawnienia w zakresie dostosowywania definicji, korygowania podstawowych grup w załączniku II i określania kryteriów jakości. Ponieważ są to środki o ogólnym zasięgu, służące zmianie elementów innych niż istotne lub dodanie do niniejszego rozporządzenia nowych elementów innych niż istotne, należy je przyjąć zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą określoną w art. 5a decyzji 1999/468/WE.

(11) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie ustanowienie wspólnych zasad dostarczania podstawowych informacji w zakresie PPP oraz wyliczania i rozpowszechniania parytetów siły nabywczej walut, nie może zostać w zadowalającym stopniu zrealizowany przez państwa członkowskie i może być w związku z tym lepiej osiągnięty na poziomie wspólnotowym, Wspólnota może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności ustanowioną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia wspomnianego celu.

(12) Zasięgnięto opinii Komitetu ds. Programu Statystycznego, ustanowionego decyzją Rady 89/382/EWG, Euratom 8 , zgodnie z art. 3 tej decyzji,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Cel

Celem niniejszego rozporządzenia jest ustanowienie wspólnych zasad dostarczania podstawowych informacji w sprawie PPP oraz ich wyliczenia i rozpowszechnienia.

Artykuł  2

Zakres

1. 
Podstawowe informacje, które mają być przekazywane, obejmują dane niezbędne do wyliczenia i zapewnienia wysokiej jakości PPP.

Te podstawowe informacje obejmują ceny, wagi wydatków PKB oraz inne dane wymienione w załączniku I.

Dane są gromadzone z minimalną częstotliwością określoną w załączniku I. Częstsze gromadzenie danych ma miejsce jedynie w wyjątkowych i uzasadnionych okolicznościach.

2. 
PPP wylicza się na podstawie krajowych średnich rocznych cen towarów i usług, przy wykorzystaniu podstawowych informacji odnoszących się do terytorium gospodarczego państw członkowskich, zgodnie z europejskim systemem rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie (zwanym dalej "ESA 95").
3. 
PPP wylicza się według podstawowych grup wymienionych w załączniku II, zgodnie z odpowiadającymi im klasyfikacjami PKB, określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 2223/96.
Artykuł  3

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

a)
"Parytety siły nabywczej" ("PPP") oznaczają przestrzenne deflatory oraz przeliczniki walut, które eliminują wpływ różnic w poziomach cen między państwami członkowskimi, przez co umożliwiają porównanie wielkości elementów PKB oraz poziomów cen.
b)
"Standard Siły Nabywczej" ("PPS") oznacza wspólną umowną jednostkę walutową stosowaną w Unii Europejskiej do przeliczeń zagregowanych danych ekonomicznych dla potrzeb porównań przestrzennych, w taki sposób, aby wyeliminować różnice w poziomach cen między państwami członkowskimi.
c)
"Ceny" oznaczają ceny zakupu płacone przez konsumentów.
d)
"Wagi wydatków" oznaczają elementy wydatków PKB wyrażone w cenach bieżących.
e)
"Grupa podstawowa" oznacza najniższy poziom agregacji PKB według grup artykułów, dla których wylicza się parytety.
f)
"Artykuły" oznaczają towary lub usługi, precyzyjnie zdefiniowane dla potrzeb obserwacji cen.
g)
"Czynsze rzeczywiste i kalkulacyjne" mają znaczenie określone w rozporządzeniu Komisji (WE) 1722/2005 9 .
h)
"Wynagrodzenie pracowników" ma znaczenie określone w rozporządzeniu (WE) nr 2223/96.
i)
"Czasowe wskaźniki korygujące" oznaczają wskaźniki stosowane w celu przeliczeń średnich cen z okresu badania na średnie ceny roczne.
j)
"Przestrzenne wskaźniki korygujące" oznaczają wskaźniki stosowane w celu przeliczeń średnich cen z miejsca badania w ramach terytorium gospodarczego danego państwa członkowskiego na średnie ceny krajowe.
k)
"Artykuły reprezentatywne" oznaczają artykuły, które są lub które uznaje się za najważniejsze wśród artykułów kupowanych na rynku krajowym, w relacji do wydatków ogółem w ramach podstawowej grupy.
l)
"Wskaźniki reprezentatywności" oznaczają markery lub inne wskaźniki identyfikujące artykuły, które państwa członkowskie uznały za reprezentatywne.
m)
"Jednakowa reprezentatywność" oznacza właściwość wymaganą przy opracowywaniu wykazu artykułów dla grupy podstawowej, aby każde państwo członkowskie było w stanie różnorodności taką liczbę reprezentatywnych produktów, która jest proporcjonalna do heterogeniczności towarów i poziomów cen objętych grupą podstawową oraz do wydatków ogółem ponoszonych na tę grupę.
n)
"Przechodni" oznacza właściwość, zgodnie z którą bezpośrednie porównanie danych dwóch dowolnych państw członkowskich daje te same wyniki co pośrednie porównanie poprzez dane innego państwa członkowskiego.
o)
"Błąd" oznacza wykorzystanie nieprawidłowej informacji podstawowej lub niewłaściwe zastosowanie procedury wyliczania.
p)
"Rok podstawowy" oznacza rok kalendarzowy do którego odnosi się konkretny wynik roczny.
q)
"Stałość" oznacza, że w przypadku gdy wyniki są pierwotnie wyliczone dla grupy państw członkowskich, a następnie dla szerszej grupy państw członkowskich, wskaźniki PPP pomiędzy państwami członkowskimi pierwotnej grupy są zawsze zachowane.
Artykuł  4

Zadania i obowiązki

1. 
Komisja (Eurostat) jest odpowiedzialna za:
a)
koordynację dostarczania podstawowych informacji;
b)
wyliczenie i publikację PPP;
c)
zapewnianie wysokiej jakości PPP, zgodnie z art. 7;
d)
rozwijanie metodologii w konsultacji z państwami członkowskimi oraz informowanie ich o niej;
e)
zapewnianie możliwości komentowania przez państwa członkowskie wyników PPP przed ich publikacją oraz należytego uwzględnienia takich komentarzy; oraz
f)
opracowanie i rozpowszechnienie poradnika metodologicznego, o którym mowa w pkt 1.1 załącznika I.
2. 
Państwa członkowskie dostarczają podstawowych informacji zgodnie z procedurą określoną w załączniku I.

Po zakończeniu procesu stwierdzania prawidłowości danych zgodnie z załącznikiem I, pkt 5.2, państwa członkowskie, w terminie nie dłuższym niż miesiąc, dokonują pisemnego zatwierdzenia wyników badania, za które są odpowiedzialne.

Państwa członkowskie zatwierdzają metodologię zbierania danych i sprawdzają wiarygodność danych, w tym elementów podstawowych informacji dostarczonych przez Komisję (Eurostat).

Artykuł  5

Przekazywanie podstawowych informacji

1. 
Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) podstawowe informacje wymienione w załączniku I zgodnie z istniejącymi przepisami wspólnotowymi w sprawie przekazywania danych.
2. 
Podstawowe informacje wymienione w załączniku I są przekazywane przy zachowaniu formatu i terminów określonych w załączniku.
3. 
W przypadku, w którym elementy podstawowych informacji są dostarczane państwom członkowskim przez Komisję (Eurostat), Komisja przekazuje państwom członkowskim informacje dotyczące zastosowanej metody, aby umożliwić wykonanie weryfikacji.
Artykuł  6

Jednostki statystyczne

1. 
Podstawowe informacje określone w załączniku I pochodzą z jednostek statystycznych określonych w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 696/93 10  lub z innych źródeł, które dostarczają dane spełniające wymogi jakościowe określone w załączniku I, pkt 5.1. W chwili przekazywania informacji każde państwo członkowskie informuje Komisję o rodzaju jednostki statystycznej lub właściwego źródła.
2. 
Jednostki statystyczne wezwane przez państwa członkowskie do dostarczenia danych lub do współdziałania przy zbieraniu danych, umożliwiają monitorowanie aktualnie stosowanych cen oraz dostarczają uczciwe i pełne informacje w chwili, w której są one wymagane.
Artykuł  7

Kryteria jakości i kontrola

1. 
Komisja (Eurostat) oraz państwa członkowskie ustanawiają system kontroli jakości na podstawie sprawozdań i ocen, zgodnie z pkt 5.3 załącznika I.
2. 
Państwa członkowskie dostarczają Komisji (Eurostatowi), na jej żądanie, wszystkie informacje niezbędne do oceny jakości informacji podstawowych wymienionych w załączniku I.

Państwa członkowskie przedstawiają również Komisji (Eurostatowi) szczegóły oraz powody wszystkich kolejnych zmian w stosowanych metodach i każdego odstąpienia od wytycznych poradnika metodologicznego określonego w załączniku I.

3. 
Państwa członkowskie dostarczają Komisji (Eurostatowi) sprawozdania dotyczące jakości odnoszące się do badań, za które są odpowiedzialne, zgodnie z sekcją 5 załącznika I.
4. 
Wspólne kryteria kontroli jakości oraz strukturę sprawozdań na temat jakości, zgodnie z pkt 5.3 załącznika I, określa się zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą określoną w art. 11 ust. 3.
Artykuł  8

Periodyczność

Komisja (Eurostat) wylicza PPP w odniesieniu do każdego roku kalendarzowego.

Artykuł  9

Rozpowszechnianie

1. 
Komisja (Eurostat) publikuje końcowe wyniki roczne nie później niż 36 miesięcy po zakończeniu roku podstawowego.

Podstawą publikacji są dane dostępne Komisji (Eurostatowi) nie później niż na trzy miesiące przed datą publikacji.

Niniejszy ustęp nie wpływa na uprawnienie Komisji (Eurostatu) do publikacji wyników wstępnych przed upływem 36 miesięcy od zakończenia roku podstawowego, a Komisja (Eurostat) udostępnia je do publicznego wglądu, między innymi na swojej stronie internetowej.

2. 
Wyniki opublikowane przez Komisję na poziomie zagregowanym dla każdego państwa członkowskiego zawierają co najmniej następujące dane:
a)
PPP na poziomie PKB,
b)
PPP dla wydatków na spożycie prywatne w sektorze gospodarstw domowych oraz spożycie indywidualne - ogółem,
c)
wskaźniki poziomu cen w relacji do średniej wspólnotowej, oraz
d)
PKB, wydatki na spożycie prywatne w sektorze gospodarstw domowych oraz na spożycie indywidualne - ogółem, a także, odpowiednio, w przeliczeniu na jednego mieszkańca, w jednostkach PPS.
3. 
Jeżeli wyniki są wyliczone dla większej grupy krajów, wskaźniki PPP państw członkowskich należy zachować, zgodnie z zasadą stałości.
4. 
Opublikowane ostateczne wskaźniki PPP co do zasady nie podlegają przeglądowi.

Jednakże w przypadku błędów w zakresie sekcji 10 załącznika I, poprawione wyniki są publikowane zgodnie z określoną tam procedurą.

Jeżeli w wyniku zmian koncepcji będących podstawą ESA 95, które mają wpływ na wyniki PPP, wskaźnik wielkości PKB dla dowolnego państwa członkowskiego zmieni się o więcej niż jeden punkt procentowy, przeprowadza się wyjątkowe przeglądy ogólne.

Artykuł  10

Współczynniki korygujące

Państwa członkowskie nie są zobowiązane do podejmowania badań wyłącznie w celu ustalenia współczynników korygujących, które stosuje się do wynagrodzeń i emerytur urzędników wspólnotowych i innych pracowników Wspólnoty zgodnie z regulaminem pracowniczym.

Artykuł  11

Procedura komitetu

1. 
Komisję wspiera Komitet ds. Programu Statystycznego.
2. 
W przypadkach odesłania do niniejszego ustępu, stosuje się art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE, uwzględniając jej art. 8.

Okres, o którym mowa w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE, wynosi trzy miesiące.

3. 
W przypadkach odesłania do niniejszego ustępu, stosuje się art. 5a ust. 1-4 i art. 7 decyzji Rady 1999/468/WE, uwzględniając jej art. 8.
Artykuł  12

Środki wykonawcze

1. 
Środki konieczne do wdrożenia przepisów niniejszego rozporządzenia, wraz ze środkami mającymi na celu uwzględnienie zmian ekonomicznych i technicznych przyjmuje się zgodnie z ust. 2 i 3, w zakresie, w jakim nie wiążą się one z nieproporcjonalnym wzrostem kosztów ponoszonych przez państwa członkowskie.
2. 
Następujące środki konieczne do wdrożenia niniejszego rozporządzenia przyjmowane są zgodnie z procedurą regulacyjną, o której mowa w art. 11 ust. 2:
a)
zdefiniowanie zestawu minimalnych standardów dla zapewnienia niezbędnej porównywalności i reprezentatywności danych, jak określono w pkt 5.1 i 5.2 załącznika I;
b)
określenie szczegółowych zasad metodologicznych, które należy zastosować, jak określono w załączniku I; oraz
c)
określenie i skorygowanie szczegółowych opisów zakresu podstawowych grup, pod warunkiem, że pozostają one zgodne z ESA 95 lub innym systemem przyjętym w jego miejsce.
3. 
Następujące środki służące mające na celu zmianę innych niż istotne elementów niniejszego rozporządzenia, w tym poprzez ich uzupełnienie, są przyjmowane zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 11 ust. 3:
a)
dostosowanie definicji;
b)
skorygowanie wykazu podstawowych grup (jak określono w załączniku II); oraz
c)
określenie kryteriów jakości i struktury sprawozdań dotyczących jakości, zgodnie z art. 7 ust. 4.
Artykuł  13

Finansowanie

1. 
Państwa członkowskie otrzymują od Komisji wkład finansowy wynoszący maksymalnie 70 % kwalifikujących się kosztów zgodnie z przepisami Komisji dotyczącymi dotacji.
2. 
Wysokość wkładu finansowego ustala się w ramach corocznych procedur budżetowych Unii Europejskiej. Władza budżetowa co roku określa dostępne środki finansowe.
Artykuł  14

Przegląd i sprawozdania

Przepisy niniejszego rozporządzenia są poddawane przeglądowi w terminie pięciu lat od daty jego wejścia w życie. Zmiany rozporządzenia dokonuje się w razie potrzeby na podstawie sprawozdania Komisji i wniosku przedłożonego Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.

Artykuł  15

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest stosowane bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Strasburgu dnia 11 grudnia 2007 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
H.-G. PÖTTERING M. LOBO ANTUNES
Przewodniczący Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I 

METODOLOGIA

1. PODRĘCZNIK METODOLOGICZNY ORAZ PROGRAM PRACY

1.1. Po konsultacji z państwami członkowskimi, Komisja (Eurostat) przedstawi podręcznik metodologiczny określający metody stosowane na poszczególnych etapach opracowywania PPP, włącznie z metodami szacunku brakujących podstawowych informacji oraz szacowania brakujących parytetów. Podręcznik metodologiczny będzie podlegał przeglądowi ilekroć będzie miała miejsce znacząca zmiana metodologii. Może on wprowadzać nowe metody w celu poprawy jakości danych, obniżenia kosztów lub zmniejszenia obciążenia dostawców danych.

1.2. Do dnia 30 listopada każdego roku Komisja (Eurostat), w konsultacji z państwami członkowskimi, opracowuje roczny program pracy na następny rok kalendarzowy, w którym ustali harmonogram specyfikacji i dostarczenia podstawowych informacji wymaganych dla danego roku.

1.3. Roczny program pracy określi format dostarczenia danych, który państwa członkowskie mają zastosować, oraz wszystkie inne niezbędne działania w celu wyliczenia i publikacji PPP.

1.4. Podstawowe informacje dostarczone zgodnie z pkt 1.2 mogą podlegać przeglądowi, ale wyniki dla danego roku podstawowego wylicza się na podstawie dostępnych informacji zgodnie z harmonogramem określonym w art. 9. Jeżeli informacje nie są pełne lub są niedostępne w danym terminie, Komisja (Eurostat) oszacowuje brakujące podstawowe informacje.

1.5. W przypadku nieprzekazania przez państwo członkowskie pełnego zestawu podstawowych informacji państwo to wyjaśnia dlaczego informacje są niekompletne, podaje termin, w którym kompletne informacje zostaną przekazane lub, w odpowiednich przypadkach, wyjaśnia dlaczego pełne informacje nie mogą zostać przekazane.

2. PODSTAWOWE INFORMACJE

2.1. Podstawowe informacje

Na użytek niniejszego rozporządzenia, podstawowe informacje zgodnie z art. 2 i 4 oraz minimalna częstotliwość dostarczania nowych danych są następujące:

Podstawowe informacje Minimalna częstotliwość
Wagi wydatków PKB(1) Rocznie
Rzeczywiste i kalkulacyjne czynsze(2) Rocznie
Wynagrodzenia Rocznie
Czasowe wskaźniki korekcyjne Rocznie
Ceny towarów i usług konsumpcyjnych oraz związane z nimi wskaźniki reprezentatywności Co 3 lata(3)
Ceny wyrobów, maszyn i urządzeń inwestycyjnych Co 3 lata
Ceny obiektów budowlanych Co 3 lata
Przestrzenne wskaźniki korekcyjne Co 6 lat
(1) Wagi te są zgodne z najniższym poziomem dostępnych agregatów z rachunków krajowych. Jeżeli wymagane szczegółowe dane są niedostępne, państwa członkowskie mogą dostarczyć najlepsze możliwe dane szacunkowe dotyczące brakujących pozycji.
(2) Podejście oparte na dostępnych danych dotyczących zasobów mieszkaniowych, opisane w podręczniku metodologicznym, może zostać zastosowane zamiast podejścia cenowego w przypadkach, gdy brakuje informacji na temat rzeczywistych czynszów lub gdy te informacje są niewiarygodne ze statystycznego punktu widzenia zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1722/2005.
(3) Minimalna częstotliwość odnosi się do dostarczania danych dla konkretnej grupy produktów, związanych z aktualnym cyklem badań.

2.2. Procedura uzyskiwania podstawowych informacji

Komisja (Eurostat) po uwzględnieniu opinii państw członkowskich określa dostawców danych i źródła, z których należy korzystać dla każdego z powyższych elementów podstawowej informacji. Jeżeli Komisja (Eurostat) otrzyma podstawowe informacje od innego dostawcy danych niż państwo członkowskie, ostatnie zostaje ono zwolnione z obowiązków określonych w pkt 5.1.4 do 5.1.13.

3. ŚREDNIE CENY KRAJOWE

3.1. Niezależnie od przepisów art. 2 ust. 2, gromadzenie danych może ograniczać się do jednego lub kilku miejscowości w ramach danego terytorium gospodarczego. Tego rodzaju dane mogą być wykorzystane do wyliczenia PPP, o ile towarzyszą im odpowiednie przestrzenne wskaźniki korygujące. Przestrzenne wskaźniki korygujące będą stosowane w celu przeliczenia danych z badania wykonanego w wybranych miejscowościach na dane reprezentatywne dla danego kraju.

3.2. Przestrzenne czynniki korygujące wprowadza się na poziomie podstawowej grupy wydatków. Ich okres ważności nie przekracza okresu sześciu lat od podstawowego roku badania.

4. ŚREDNIE CENY ROCZNE

Niezależnie od przepisów art. 2 ust. 2, gromadzenie danych może ograniczać się do określonego okresu. Tego rodzaju dane mogą być wykorzystane do wyliczenia PPP, o ile towarzyszą im odpowiednie czasowe wskaźniki korygujące. Czasowe wskaźniki korygujące będą stosowane w celu przeliczenia danych z okresu badania na średnie roczne.

5. JAKOŚĆ

5.1. Minimalne wymagania dotyczące podstawowych informacji

5.1.1. Wykaz artykułów, które należy wycenić, jest zbudowany w taki sposób, aby zawierał artykuły, których specyfikacje zapewniają porównywalność pomiędzy krajami.

5.1.2. Wykaz artykułów, które należy wycenić, jest zbudowany w taki sposób, aby każde państwo członkowskie, dla każdej podstawowej grupy, mogło wskazać co najmniej jeden artykuł reprezentatywny, który może zostać wyceniony w co najmniej jednym innym kraju.

5.1.3. Wykaz artykułów jest określany w taki sposób, aby osiągnąć najwyższy możliwy poziom jednakowej reprezentatywności, tak aby w wersji minimalnej każdy kraj musiał wycenić jeden reprezentatywny artykuł dla każdej podstawowej grupy i aby ten reprezentatywny artykuł był wyceniony przez co najmniej jeden inny kraj.

5.1.4. Każde państwo członkowskie wycenia artykuły zgodnie ze specyfikacjami zawartymi w wykazie artykułów.

5.1.5. Każde państwo członkowskie dla każdej grupy podstawowej wycenia wystarczającą liczbę dostępnych na jego rynku artykułów, nawet gdy nie mogą być uznane za reprezentatywne.

5.1.6. Każde państwo członkowskie dostarcza ceny co najmniej jednego reprezentatywnego artykułu w ramach każdej podstawowej grupy. Reprezentatywne artykuły są wskazane przez wskaźnik reprezentatywności.

5.1.7. Każde państwo członkowskie dokonuje wystarczającej liczby notowań cen dla każdego artykułu, tak aby zapewnić obliczenie wiarygodnej średniej ceny przy uwzględnieniu struktury zaopatrzenia rynku.

5.1.8. Wybór rodzajów punktów sprzedaży jest określony tak, aby odpowiednio odzwierciedlać krajowy model konsumpcji danego państwa członkowskiego w odniesieniu do danego artykułu.

5.1.9. Wybór rodzajów punktów sprzedaży w danym miejscu jest określony tak, aby odpowiednio odzwierciedlał model konsumpcji osób zamieszkujących to miejsce oraz dostępność artykułów.

5.1.10. Każde państwo członkowskie dostarcza Komisji (Eurostatowi) dane na temat wynagrodzeń pracowników według wybranych zawodów w odniesieniu do sektora instytucji rządowych i samorządowych (S 13), w rozumieniu ESA 95.

5.1.11. Każde państwo członkowskie dostarcza Komisji (Eurostatowi) czasowe wskaźniki korygujące, które na podstawie zebranych cen w okresie badania pozwalają na wyliczenie PPP i odzwierciedlają średni roczny poziom cen.

5.1.12. Każde państwo członkowskie dostarcza Komisji (Eurostatowi) przestrzenne wskaźniki korygujące, które na podstawie cen zebranych w wybranych miejscowościach pozwalają na wyliczenie PPP i odzwierciedlają średni krajowy poziom cen.

5.1.13. Każde państwo członkowskie dostarcza Komisji (Eurostatowi) wagi wydatków PKB dla każdej podstawowej grupy, zgodnie z załącznikiem II, które to wagi odzwierciedlają model wydatków w państwie członkowskim w danym roku podstawowym.

5.2. Minimalne wymagania dotyczące zatwierdzenia wyników badania cen

5.2.1. Każde państwo członkowskie przed przekazaniem danych do Komisji (Eurostatowi) dokonuje przeglądu prawidłowości danych na podstawie:

- cen maksymalnych i minimalnych,

- średniej ceny i współczynnika zmienności,

- liczby wycenionych artykułów w grupie podstawowej,

- liczby wycenionych reprezentatywnych artykułów w grupie podstawowej, oraz

- liczby odnotowanych cen dla każdego artykułu.

5.2.2. Komisja (Eurostat) przekaże państwom członkowskim narzędzie elektroniczne zawierające wymagane algorytmy na użytek pkt 5.2.1.

5.2.3. Komisja (Eurostat) sprawdza, przed sfinalizowaniem wyników badania, prawidłowość wyników, wspólnie z państwami członkowskimi, na podstawie wskaźników zawierających:

Dla każdej podstawowej grupy:

- liczbę artykułów wycenionych przez każdy kraj;

- liczbę artykułów, które każdy kraj uznał za reprezentatywne;

- wskaźnik poziomu cen;

- wyniki wcześniejszego badania cen w zakresie tej samej podstawowej grupy; oraz

- indeksy poziomu cen według PPP dla każdego kraju.

Dla każdego artykułu:

- liczbę cen zanotowanych przez każdy kraj; oraz

- współczynniki zmienności w zakresie:

(i) średnich cen w walutach krajowych;

(ii) wskaźników poziomu cen według PPP; oraz

(iii) wskaźników poziomu cen według PPP dla każdego kraju.

5.2.4. Komisja (Eurostat) sprawdza, przed zakończeniem obliczeń PPP prawidłowość wyników na poziomie zagregowanym, na podstawie wskaźników, włączając:

Na poziomie PKB - ogółem oraz jego głównych agregatów:

- zgodność wag wydatków PKB oraz szacunku liczby ludności z publikowanymi danymi;

- zgodność wskaźników wolumenu na jednego mieszkańca według bieżących i poprzednich wyliczeń; oraz

- zgodność wskaźników poziomu cen według bieżących i poprzednich wyliczeń.

Na poziomie każdej podstawowej grupy

- porównanie struktury wagi PKB według bieżących i poprzednich wyliczeń; oraz

- oszacowanie brakujących danych, tam gdzie jest to konieczne.

5.3. Sprawozdania i ocena

5.3.1. Każde państwo członkowskie zachowuje dokumentację, która zawiera pełny opis sposobu wdrożenia niniejszego rozporządzenia. Dokumentacja ta jest udostępniania Komisji (Eurostat) i innym państwom członkowskim.

5.3.2. Każde państwo członkowskie poddaje pod ocenę Komisji (Eurostatu) swój proces wyliczania PPP co najmniej jeden raz na 6 lat. Planowane corocznie oceny, włączone do rocznego programu pracy, polegają na sprawdzeniu zgodności z niniejszym rozporządzeniem. Na podstawie tej oceny Komisja (Eurostat) przygotowuje sprawozdanie i udostępnia je do publicznego wglądu, między innymi na swojej stronie internetowej.

5.3.3. Zgodnie z art. 7 ust. 3, wkrótce po przeprowadzeniu każdego badania cen konsumpcyjnych, sprawozdanie opracowane przez odpowiedzialne państwo członkowskie jest przekazywane Komisji (Eurostat), dostarczając informacji o sposobie przeprowadzenia badania. Komisja (Eurostat) przekazuje każdemu państwu członkowskiemu podsumowanie z tych sprawozdań.

6. PROCEDURA BADANIA CEN KONSUMPCYJNYCH

6.1. Państwa członkowskie przeprowadzają badania cen zgodnie z programem pracy.

6.2. Dla każdego badania, Komisja (Eurostat) przygotowuje wykaz artykułów objętych badaniem, na podstawie wniosków składanych przez każde państwo członkowskie dla każdej podstawowej grupy.

6.3. Wraz z wykazem artykułów we wszystkich językach urzędowych Unii Europejskiej, Komisja (Eurostat) dostarcza tłumaczenie wszystkich specyfikacji określonych w wykazie.

7. PROCEDURA WYLICZEŃ

7.1. Wyliczenie dwustronnych parytetów na poziomie podstawowych grup

a) Wyliczenie wielostronnych parytetów Èltetò-Köves-Szulc (zwanych dalej "EKS") na poziomie podstawowej grupy jest oparte na macierzy dwustronnych parytetów obliczonych dla każdej pary uczestniczących krajów.

b) Wyliczenia dwustronnych parytetów dokonuje się na podstawie zanotowanych cen podstawowych artykułów i przyznanych im wskaźników reprezentatywności.

c) Średnia cena z badania dla każdego artykułu jest ustalona na podstawie średniej arytmetycznej nie ważonej, obliczonej z zanotowanych cen.

d) Krajowa średnia roczna cena jest w razie potrzeby szacowana na podstawie średniej ceny z badania przy zastosowaniu odpowiednich przestrzennych i czasowych wskaźników korygujących.

e) Następnie wylicza się relacje skorygowanych średnich cen, tam gdzie możliwe, dla artykułów i par uczestniczących krajów.

f) Następnie wylicza się PPP według podstawowych grup, tam gdzie to jest możliwe, dla wszystkich par uczestniczących krajów. Dla każdej pary krajów, wylicza się PPP jako średnią geometryczną ważoną na podstawie następujących elementów:

- średniej geometrycznej relacji cen artykułów, które określono jako reprezentatywne dla obu krajów,

- średniej geometrycznej relacji cen artykułów, które określono jako reprezentatywne dla pierwszego kraju, ale nie dla drugiego,

- średniej geometrycznej relacji cen artykułów, które określono jako reprezentatywne dla drugiego kraju, ale nie dla pierwszego,

przy zastosowaniu wag odzwierciedlających relatywną reprezentatywność wszystkich artykułów wycenionych przez oba kraje.

7.2. Szacowanie brakujących parytetów dwustronnych

Jeżeli dla dowolnej podstawowej grupy nie można wyliczyć dwustronnych PPP, brakujące dwustronne PPP są szacowane, tam gdzie możliwe, przy zastosowaniu standardowej procedury obliczania średniej geometrycznej pośrednich parytetów uzyskanych dla krajów trzecich. Jeżeli w macierzy dwustronnych PPP dla podstawowej grupy nadal brakuje niektórych wartości po procedury przeprowadzeniu takiego oszacowania, wyliczenie wielostronnych parytetów EKS nie będzie możliwe dla krajów, dla których brakuje dwustronnych PPP. Brakujące parytety EKS są następnie szacowane przez Komisję (Eurostat), przy zastosowaniu referencyjnych PPP obliczonych dla podobnych podstawowych grup lub przy zastosowaniu dowolnej odpowiedniej metody szacowania.

7.3. Wyliczenie dwustronnych parytetów na poziomie zagregowanym

a) Wyliczenie dwustronnych parytetów na wyższym poziomie agregacji według rachunków narodowych wykonuje się przy użyciu parytetów "EKS" (patrz pkt 7.4) oraz wag wydatków PKB według podstawowych grup.

b) Następnie wyliczany jest, dla każdej pary krajów, parytet typu Laspeyres na wybranym poziomie agregacji jako średnia arytmetyczna z parytetów podstawowych grup, ważona strukturą lub wartością nominalną wydatków dla drugiego kraju.

c) Następnie wyliczany jest, dla każdej pary krajów, parytet typu Paasche na wybranym poziomie agregacji jako średnia harmoniczna z parytetów podstawowych grup, ważona strukturą lub wartością nominalną wydatków w pierwszym kraju.

d) Następnie wyliczany jest parytet typu Fischer dla wybranego poziomu agregacji danych jako średnia geometryczna z parytetów typu Laspeyres i typu Paasche ustalonych dla każdej pary uczestniczących krajów.

7.4. Wyliczenie przechodnich wielostronnych PPP

Wyliczenie wielostronnych przechodnich parytetów jest wykonywane na poziomie podstawowych grup albo na dowolnym wyższym poziomie agregacji, przy zastosowaniu procedury "EKS" na podstawie kompletnej macierzy parytetów typu Fischer, pomiędzy każdą parą uczestniczących krajów, w sposób następujący:

gdzie tEKSs oznacza parytet EKS między krajem s oraz krajem t;

tFs oznacza parytet typu Fischer między krajem s oraz krajem t;

z oznacza liczbę uczestniczących krajów.

8. PRZEKAZANIE

8.1. Komisja (Eurostat) dostarcza państwom członkowskim formularze do elektronicznego przekazywania podstawowych informacji niezbędnych do wyliczenia PPP.

8.2. Państwa członkowskie dostarczają podstawowe informacje Komisji (Eurostatowi) zgodnie z układem formularzy.

9. PUBLIKACJA

W uzupełnieniu do przepisów art. 9 ust. 2 Komisja (Eurostat) może opublikować wyniki na bardziej szczegółowym poziomie, po konsultacji z państwami członkowskimi.

10. KOREKTY

10.1. W przypadku wykrycia przez państwo członkowskie błędu, natychmiast przekazuje ono z własnej inicjatywy Komisji (Eurostatowi) prawidłową podstawową informację. Dodatkowo, państwo członkowskie informuje Komisję (Eurostat) o każdym podejrzeniu niewłaściwego zastosowania procedury wyliczenia.

10.2. W przypadku odkrycia błędu popełnionego przez państwo członkowskie lub przez Komisję (Eurostat), Komisja (Eurostat) informuje o tym państwa członkowskie i wylicza na nowo PPP w terminie jednego miesiąca.

10.3. Jeżeli wykryte błędy powodują w dowolnym państwie członkowskim zmianę wyrażonego w PPS, PKB na jednego mieszkańca o co najmniej 0,5 punktu procentowego, Komisja (Eurostat) publikuje korektę w najkrótszym możliwym terminie, chyba że tego rodzaju błędy zostaną wykryte później niż trzy miesiące po publikacji wyników.

10.4. W przypadku wystąpienia błędu, organ odpowiedzialny podejmuje kroki, aby podobne błędy nie powtarzały się w przyszłości.

10.5. Przeglądy przeprowadzone po 33 miesiącach od zakończenia roku podstawowego, w stosunku do wag wydatków PKB lub szacunku liczby ludności, nie wymagają korekty w zakresie wyników PPP.

ZAŁĄCZNIK  II  11

Grupy podstawowe zdefiniowane w art. 3 lit. e)

Numer GP Opis

SPOŻYCIE INDYWIDUALNE GOSPODARSTW DOMOWYCH

Żywność i napoje bezalkoholowe

Żywność

Zboża i produkty zbożowe

COICOP 2018 (1) COPNI (2) COFO- G (2) CPA wersja

2.1 (3)

1 Zboża 01.1.1.1
2 Mąka zbożowa 01.1.1.2
3 Chleb i wyroby piekarnicze 01.1.1.3
4 Śniadaniowe przetwory zbożowe 01.1.1.4
5 Makarony, kluski, kuskus i podobne produkty makaronowe 01.1.1.5
6 Pozostałe mielone produkty zbożowe 01.1.1.9
Żywe zwierzęta oraz mięso i inne części zwierząt lądowych poddawanych ubojowi
7 Żywe zwierzęta lądowe 01.1.2.1
8 Mięso, świeże, schłodzone lub zamrożone 01.1.2.2
9 Mięso, suszone, solone, w solance lub wędzone 01.1.2.3
10 Podroby, krew i inne części zwierząt poddawanych ubojowi, świeże, schłodzone lub zamrożone, suszone, solone, w solance lub wędzone 01.1.2.4
11 Przetwory z mięsa, podrobów, krwi i innych części zwierząt poddawanych ubojowi 01.1.2.5
Ryby i owoce morza
12 Ryby, żywe, świeże, schłodzone lub zamrożone 01.1.3.1
13 Ryby, suszone, solone, w solance lub wędzone 01.1.3.2
14 Przetwory rybne 01.1.3.3
15 Owoce morza, żywe, świeże, schłodzone lub zamrożone 01.1.3.4
16 Owoce morza, suszone, solone, w solance lub wędzone 01.1.3.5
17 Przetwory z owoców morza 01.1.3.6
18 Wątróbki, ikra i inne podroby z ryb i owoców morza w każdej postaci 01.1.3.7
Mleko, inne przetwory mleczne i jaja
19 Mleko surowe i pełne 01.1.4.1
20 Mleko odtłuszczone 01.1.4.2
21 Pozostałe mleko i śmietana 01.1.4.3
22 Mleko roślinne 01.1.4.4
23 Sery 01.1.4.5
24 Jogurt i podobne produkty 01.1.4.6
25 Desery i napoje mleczne 01.1.4.7
26 Jaja 01.1.4.8
27 Pozostałe przetwory mleczne 01.1.4.9
Oleje i tłuszcze
28 Oleje roślinne 01.1.5.1
29 Masło i inne oleje i tłuszcze otrzymane z mleka 01.1.5.2
30 Margaryna i podobne produkty 01.1.5.3
31 Pozostałe oleje i tłuszcze zwierzęce 01.1.5.9
Owoce i orzechy
32 Daktyle, figi i owoce tropikalne, świeże 01.1.6.1
33 Owoce cytrusowe, świeże 01.1.6.2
34 Owoce pestkowe i owoce ziarnkowe, świeże 01.1.6.3
35 Owoce jagodowe, świeże 01.1.6.4
36 Pozostałe owoce, świeże 01.1.6.5
37 Owoce, zamrożone 01.1.6.6
38 Owoce, suszone i odwodnione 01.1.6.7
39 Orzechy, w łupinach lub łuskane 01.1.6.8
40 Owoce i orzechy, mielone i w innych przetworach 01.1.6.9
Warzywa, bulwy, plantany, banany przeznaczone do gotowania oraz jadalne nasiona roślin strączkowych
41 Warzywa liściowe lub łodygowe, świeże lub schłodzone 01.1.7.1
42 Warzywa owocowe, świeże lub schłodzone 01.1.7.2
43 Zielone warzywa strączkowe, świeże lub schłodzone 01.1.7.3
44 Pozostałe warzywa, świeże lub schłodzone 01.1.7.4
45 Bulwy, plantany i banany przeznaczone do gotowania, świeże lub schłodzone 01.1.7.5
46 Jadalne nasiona roślin strączkowych 01.1.7.6
47 Pozostałe warzywa, bulwy, plantany i banany przeznaczone do gotowania, suszone i odwodnione 01.1.7.7
48 Warzywa, bulwy, plantany i banany przeznaczone do gotowania, zamrożone 01.1.7.8
49 Warzywa, bulwy, plantany, banany przeznaczone do gotowania oraz jadalne nasiona roślin strączkowych, mielone 01.1.7.9
i w innych przetworach
Cukier, wyroby cukiernicze i desery
50 Cukier trzcinowy i cukier buraczany 01.1.8.1
51 Pozostały cukier i substytuty cukru 01.1.8.2
52 Dżemy, marmolady, galaretki, przeciery i pasty owocowe oraz miód 01.1.8.3
53 Przeciery orzechowe, masła orzechowe i pasty orzechowe 01.1.8.4
54 Czekolada, kakao i produkty spożywcze na bazie kakao 01.1.8.5
55 Lód, lody i sorbety 01.1.8.6
56 Pozostałe wyroby cukiernicze i desery (gdzie indziej niesklasyfikowane) 01.1.8.9
Żywność gotowa i inne produkty spożywcze
57 Żywność gotowa 01.1.9.1
58 Żywność dla dzieci 01.1.9.2
59 Sól, dodatki do potraw i sosy 01.1.9.3
60 Przyprawy korzenne, zioła kulinarne i nasiona 01.1.9.4
61 Inne produkty spożywcze, gdzie indziej niesklasyfikowane 01.1.9.9
Napoje bezalkoholowe

Soki owocowe i warzywne

62 Soki owocowe i warzywne

Kawa i substytuty kawy

01.2.1.0
63 Kawa i substytuty kawy 01.2.2.0
Herbata, herbata paragwajska i inne produkty pochodzenia roślinnego do zaparzania
64 Herbata, herbata paragwajska i inne produkty pochodzenia roślinnego do zaparzania

Napoje kakaowe

01.2.3.0
65 Napoje kakaowe 01.2.4.0
Woda
66 Woda 01.2.5.0
Napoje orzeźwiające
67 Napoje orzeźwiające 01.2.6.0
Pozostałe napoje bezalkoholowe
68 Pozostałe napoje bezalkoholowe

Usługi przetwarzania produktów podstawowych do celów produkcji żywności i napojów bezalkoholowych

Usługi przetwarzania produktów podstawowych do celów produkcji żywności i napojów bezalkoholowych

01.2.9.0
69 Usługi przetwarzania produktów podstawowych do celów produkcji żywności i napojów bezalkoholowych

Napoje alkoholowe, tytoń i narkotyki

Napoje alkoholowe

Napoje spirytusowe i likiery

01.3.0.0
70 Napoje spirytusowe i likiery 02.1.1.0
71 Wina 02.1.2
Piwo
72 Piwo 02.1.3.0
Pozostałe napoje alkoholowe
73 Pozostałe napoje alkoholowe 02.1.9.0
Usługi produkcji alkoholu

Usługi produkcji alkoholu

74 Usługi produkcji alkoholu

Tytoń

02.2.0.0
75 Tytoń 02.3.0
Narkotyki

Narkotyki

76 Narkotyki 02.4.0.0
Odzież i obuwie
Odzież
Materiały odzieżowe
77 Materiały odzieżowe 03.1.1.0
Ubrania
78 Ubrania dla mężczyzn lub chłopców 03.1.2.1
79 Ubrania dla kobiet lub dziewcząt 03.1.2.2
80 Ubrania dla niemowląt (poniżej 2 roku życia) 03.1.2.3
81 Mundurki szkolne 03.1.2.4
82 Pozostałe artykuły odzieżowe i dodatki odzieżowe 03.1.3
83 Czyszczenie, naprawa, szycie i wypożyczanie odzieży 03.1.4
Obuwie
Buty i inne obuwie
84 Obuwie męskie 03.2.1.1
85 Obuwie damskie 03.2.1.2
86 Obuwie niemowlęce i dziecięce 03.2.1.3
Czyszczenie, naprawa i wypożyczanie obuwia
87 Czyszczenie, naprawa i wypożyczanie obuwia 03.2.2.0
Użytkowanie mieszkania lub domu, zaopatrzenie w wodę, energię elektryczną, gaz i inne paliwa
88 Rzeczywiste czynsze mieszkaniowe 04.1
89 Imputowane czynsze mieszkaniowe

Utrzymanie, remonty i zabezpieczenie mieszkania lub domu

Sprzęt bezpieczeństwa oraz materiały do utrzymania i remontów mieszkania lub domu

04.2
90 Materiały do utrzymania i remontów mieszkania lub domu 04.3.1.1
91 Sprzęt bezpieczeństwa 04.3.1.2
Usługi utrzymania, remontów i zabezpieczenia mieszkania lub domu
92 Usługi utrzymania, remontów i zabezpieczenia mieszkania lub domu 04.3.2.0
Zaopatrzenie w wodę i pozostałe usługi związane z użytkowaniem mieszkania lub domu
93 Zaopatrzenie w wodę 04.4.1
Wywóz odpadów
94 Wywóz odpadów 04.4.2.0
95 Odprowadzanie ścieków 04.4.3
96 Pozostałe usługi związane z użytkowaniem mieszkania lub domu 04.4.4
Energia elektryczna, gaz i inne paliwa

Energia elektryczna

97 Energia elektryczna 04.5.1.0
Gaz
98 Gaz ziemny za pośrednictwem sieci 04.5.2.1
99 Skroplone węglowodory 04.5.2.2
Paliwa ciekłe
100 Paliwa ciekłe 04.5.3.0
101 Paliwa stałe 04.5.4
Pozostała energia do ogrzewania i chłodzenia
102 Pozostała energia do ogrzewania i chłodzenia 04.5.5.0
Wyposażenie mieszkania lub domu i prowadzenie gospodarstwa domowego

Meble, wyposażenie mieszkania i dywany

Meble, wyposażenie mieszkania i dywany

103 Meble do mieszkania lub domu 05.1.1.1
104 Meble ogrodowe i kampingowe 05.1.1.2
105 Sprzęt oświetleniowy 05.1.1.3
106 Wyposażenie mieszkania, dywany i chodniki

Naprawa, instalacja i wynajem mebli, wyposażenia mieszkania i dywanów

05.1.1.4
107 Naprawa, instalacja i wynajem mebli, wyposażenia mieszkania i dywanów 05.1.2.0
Artykuły włókiennicze dla gospodarstwa domowego

Artykuły włókiennicze dla gospodarstwa domowego

108 Tkaniny tapicerskie i zasłony 05.2.1.1
109 Bielizna pościelowa i pościel 05.2.1.2
110 Bielizna stołowa i bielizna łazienkowa 05.2.1.3
111 Pozostałe artykuły włókiennicze dla gospodarstwa domowego

Naprawa, wypożyczanie i szycie artykułów włókienniczych dla gospodarstwa domowego

05.2.1.9
112 Naprawa, wypożyczanie i szycie artykułów włókienniczych dla gospodarstwa domowego 05.2.2.0
Urządzenia gospodarstwa domowego

Duże elektryczne i nieelektryczne urządzenia gospodarstwa domowego

113 Duże urządzenia kuchenne 05.3.1.1
114 Duże urządzenia do prania 05.3.1.2
115 Grzejniki i klimatyzatory 05.3.1.3
116 Sprzęt do czyszczenia 05.3.1.4
117 Pozostałe duże urządzenia gospodarstwa domowego

Małogabarytowe urządzenia gospodarstwa domowego

05.3.1.9
118 Małe urządzenia do gotowania i przetwarzania żywności 05.3.2.1
119 Małe urządzenia do przygotowywania napojów 05.3.2.2
120 Pozostałe małogabarytowe urządzenia gospodarstwa domowego 05.3.2.9
Naprawa, instalacja i wypożyczanie urządzeń gospodarstwa domowego
121 Naprawa, instalacja i wypożyczanie urządzeń gospodarstwa domowego

Wyroby szklane, zastawa stołowa i artykuły użytku domowego

Wyroby szklane, zastawa stołowa i artykuły użytku domowego

05.3.3.0
122 Wyroby szklane, kryształowe, ceramiczne i porcelanowe 05.4.0.1
123 Sztućce i srebro stołowe 05.4.0.2
124 Przybory i artykuły kuchenne 05.4.0.3
125 Naprawa i wypożyczanie wyrobów szklanych, zastawy stołowej i artykułów użytku domowego 05.4.0.4
Narzędzia i sprzęt dla domu i ogrodu

Narzędzia i sprzęt napędzane silnikiem

126 Narzędzia i sprzęt napędzane silnikiem

Narzędzia bezsilnikowe i różne akcesoria

05.5.1.0
127 Narzędzia bezsilnikowe 05.5.2.1
128 Różne akcesoria 05.5.2.2
Naprawa i wypożyczanie sprzętu i narzędzi napędzanych silnikiem i bezsilnikowych
129 Naprawa i wypożyczanie sprzętu i narzędzi napędzanych silnikiem i bezsilnikowych 05.5.3.0
Artykuły użytku domowego i usługi związane z prowadzeniem gospodarstwa domowego

Nietrwałe artykuły użytku domowego

130 Środki czyszczące i konserwujące do użytku domowego 05.6.1.1
131 Pozostałe nietrwałe artykuły użytku domowego 05.6.1.9
Usługi domowe i usługi związane z prowadzeniem gospodarstwa domowego
132 Usługi domowe świadczone przez opłacany personel 05.6.2.1
133 Pozostałe usługi związane z prowadzeniem gospodarstwa domowego 05.6.2.9
Zdrowie
Leki i produkty zdrowotne
134 Leki 06.1.1
135

136

Produkty medyczne

Urządzenia wspomagające

06.1.2

06.1.3

Naprawa, wypożyczanie i konserwacja produktów medycznych i urządzeń wspomagających
137 Naprawa, wypożyczanie i konserwacja produktów medycznych i urządzeń wspomagających 06.1.4.0
Usługi opieki ambulatoryjnej
138 Usługi profilaktyki zdrowotnej 06.2.1
139 Ambulatoryjne usługi stomatologiczne 06.2.2
140 Pozostałe usługi opieki ambulatoryjnej 06.2.3
Usługi opieki stacjonarnej
Stacjonarne usługi lecznicze i rehabilitacyjne
141 Stacjonarne usługi lecznicze i rehabilitacyjne 06.3.1.0
Stacjonarne usługi opieki długoterminowej
142 Stacjonarne usługi opieki długoterminowej 06.3.2.0
Pozostałe świadczenia zdrowotne
Usługi diagnostyki obrazowej i laboratoriów medycznych
143 Usługi diagnostyki obrazowej i laboratoriów medycznych 06.4.1.0
Transport ratunkowy pacjentów i usługi ratownictwa medycznego
144 Transport ratunkowy pacjentów i usługi ratownictwa medycznego 06.4.2.0
Transport
Zakup pojazdów
Samochody
145 Samochody nowe 07.1.1.1
146 Samochody używane 07.1.1.2
Motocykle
147 Motocykle 07.1.2.0
Rowery
148 Rowery 07.1.3.0
Pojazdy ciągnięte przez zwierzęta
149 Pojazdy ciągnięte przez zwierzęta 07.1.4.0
Eksploatacja prywatnych środków transportu

Części i akcesoria do prywatnych środków transportu

150 Opony 07.2.1.1
151 Części do prywatnych środków transportu 07.2.1.2
152 Akcesoria do prywatnych środków transportu

Paliwa i smary do prywatnych środków transportu

07.2.1.3
153 Olej napędowy 07.2.2.1
154 Benzyna 07.2.2.2
155 Pozostałe paliwa do prywatnych środków transportu 07.2.2.3
156 Smary 07.2.2.4
Konserwacja i naprawa prywatnych środków transportu
157 Konserwacja i naprawa prywatnych środków transportu 07.2.3.0
158 Pozostałe usługi związane z prywatnymi środkami transportu

Usługi przewozu osób

Transport pasażerski szynowy

07.2.4
159 Transport pasażerski kolejowy 07.3.1.1
160 Transport pasażerski koleją miejską, metrem i tramwajem

Transport pasażerski drogowy

07.3.1.2
161 Transport pasażerski autobusem i autokarem 07.3.2.1
162 Transport pasażerski taksówką lub wynajętym samochodem z kierowcą 07.3.2.2
163 Transport pasażerski dla uczniów do szkoły i z powrotem 07.3.2.3
164 Pozostały transport pasażerski drogowy 07.3.2.9
165 Transport pasażerski lotniczy 07.3.3
Transport pasażerski morski i śródlądowy
166 Transport pasażerski morski i śródlądowy 07.3.4.0
Transport pasażerski mieszany
167 Transport pasażerski mieszany 07.3.5.0
Pozostałe usługi przewozu osób
168 Pozostałe usługi przewozu osób

Usługi transportu towarowego

Usługi pocztowe i kurierskie

07.3.6.0
169 Doręczanie listów 07.4.1.1
170 Usługi kurierskie i usługi doręczania paczek 07.4.1.2
171 Pozostały transport towarowy 07.4.9
Informacja i komunikacja

Urządzenia informatyczne i komunikacyjne

Urządzenia telefoniczne stacjonarne

172 Urządzenia telefoniczne stacjonarne 08.1.1.0
Urządzenia telefoniczne przenośne
173 Urządzenia telefoniczne przenośne 08.1.2.0
Sprzęt do przetwarzania informacji
174 Komputery, laptopy i tablety 08.1.3.1
175 Urządzenia peryferyjne i ich elementy zużywalne 08.1.3.2
Sprzęt do odbioru, nagrywania i odtwarzania dźwięku i obrazu
176 Sprzęt do odbioru, nagrywania i odtwarzania dźwięku i obrazu 08.1.4.0
Niezapisane nośniki informacji
177 Niezapisane nośniki informacji 08.1.5.0
178 Pozostałe urządzenia i akcesoria informatyczne i komunikacyjne

Oprogramowanie komputerowe z wyłączeniem gier

Oprogramowanie komputerowe z wyłączeniem gier

08.1.9
179 Oprogramowanie komputerowe z wyłączeniem gier 08.2.0.0
Usługi w zakresie informacji i komunikacji

Usługi komunikacji stacjonarnej

180 Usługi komunikacji stacjonarnej

Usługi komunikacji mobilnej

08.3.1.0
181 Usługi komunikacji mobilnej 08.3.2.0
Usługi dostępu do internetu i przechowywania online
182 Usługi dostępu do internetu i przechowywania online

Usługi telekomunikacyjne w pakiecie

08.3.3.0
183 Usługi telekomunikacyjne w pakiecie 08.3.4.0
Naprawa i wypożyczanie urządzeń informatycznych i komunikacyjnych
184 Naprawa i wypożyczanie urządzeń informatycznych i komunikacyjnych 08.3.5.0
185 Pozostałe usługi w zakresie informacji i komunikacji

Rekreacja, sport i kultura

Sprzęt rekreacyjny trwałego użytku

08.3.9
186 Sprzęt fotograficzny i kinematograficzny oraz przyrządy optyczne 09.1.1
187 Dobra rekreacyjne trwałego użytku

Pozostałe dobra rekreacyjne

09.1.2
188 Gry, zabawki i artykuły hobbystyczne 09.2.1
189 Sprzęt sportowy, kempingowy i do rekreacji na świeżym powietrzu

Artykuły ogrodnicze i zwierzęta domowe

09.2.2
190 Artykuły ogrodnicze, rośliny i kwiaty 09.3.1
191 Zwierzęta domowe i artykuły dla zwierząt domowych

Usługi w zakresie rekreacji

Wypożyczanie i naprawa sprzętu fotograficznego i kinematograficznego oraz przyrządów optycznych

09.3.2
192 Wypożyczanie i naprawa sprzętu fotograficznego i kinematograficznego oraz przyrządów optycznych 09.4.1.0
193 Wypożyczanie, konserwacja i naprawa dóbr rekreacyjnych trwałego użytku 09.4.2
194 Wypożyczanie i naprawa gier, zabawek i artykułów hobbystycznych 09.4.3
Wypożyczanie i naprawa sprzętu sportowego, kempingowego i do rekreacji na świeżym powietrzu
195 Wypożyczanie i naprawa sprzętu sportowego, kempingowego i do rekreacji na świeżym powietrzu 09.4.4.0
Usługi weterynaryjne i pozostałe usługi dla zwierząt domowych
196 Usługi weterynaryjne i pozostałe usługi dla zwierząt domowych 09.4.5.0
197 Usługi w zakresie rekreacji i sportu 09.4.6
Gry losowe
198 Gry losowe

Dobra kultury

Instrumenty muzyczne

09.4.7.0
199 Instrumenty muzyczne 09.5.1.0
Media audiowizualne
200 Media audiowizualne

Usługi w zakresie kultury

Usługi świadczone przez kina, teatry i sale koncertowe

09.5.2.0
201 Usługi świadczone przez kina, teatry i sale koncertowe

Usługi świadczone przez muzea, biblioteki i obiekty kultury

09.6.1.0
202 Usługi świadczone przez muzea, biblioteki i obiekty kultury 09.6.2.0
Usługi fotograficzne
203 Usługi fotograficzne

Pozostałe usługi w zakresie kultury

09.6.3.0
204 Pozostałe usługi w zakresie kultury 09.6.9.0
Gazety, czasopisma, książki i materiały piśmienne
205 Książki 09.7.1
206 Gazety 09.7.2.1
207 Magazyny i czasopisma 09.7.2.2
Różne materiały drukowane
208 Różne materiały drukowane 09.7.3.0
Materiały piśmienne, malarskie i kreślarskie
209 Materiały piśmienne, malarskie i kreślarskie

Imprezy turystyczne

Imprezy turystyczne

09.7.4.0
210 Imprezy turystyczne 09.8.0.0
211 USŁUGI EDUKACYJNE 10
Restauracje i usługi związane z zakwaterowaniem Usługi związane z wyżywieniem
212 Restauracje, kawiarnie itp. 11.1.1
213 Stołówki, kafeterie i refektarze

Usługi związane z zakwaterowaniem

Usługi związane z zakwaterowaniem

11.1.2
214 Hotele, motele, zajazdy i podobne usługi związane z zakwaterowaniem 11.2.0.1
215 Ośrodki wypoczynkowe, kempingi i pola namiotowe, schroniska młodzieżowe i podobne usługi związane z zakwaterowaniem 11.2.0.2
216 Usługi związane z zakwaterowaniem świadczone przez internaty, uniwersytety i inne placówki edukacyjne 11.2.0.3
217 Pozostałe usługi związane z zakwaterowaniem

Ubezpieczenia i usługi finansowe

Ubezpieczenia

Ubezpieczenia na życie i ubezpieczenia od nieszczęśliwych wypadków

11.2.0.9
218 Ubezpieczenia na życie i ubezpieczenia od nieszczęśliwych wypadków

Ubezpieczenia związane ze zdrowiem

12.1.1.0
219 Ubezpieczenia związane ze zdrowiem

Ubezpieczenia związane z nieruchomościami mieszkalnymi

12.1.2.0
220 Ubezpieczenia związane z nieruchomościami mieszkalnymi

Ubezpieczenia związane z transportem

12.1.3.0
221 Osobowe ubezpieczenia transportowe 12.1.4.1
222 Ubezpieczenia podróżne 12.1.4.2
Pozostałe ubezpieczenia
223 Pozostałe ubezpieczenia 12.1.9.0
Usługi finansowe
Usługi pośrednictwa finansowego mierzone pośrednio
224 Usługi pośrednictwa finansowego mierzone pośrednio 12.2.1.0
Wyraźnie określone opłaty przez instytucje depozytowe
225 Wyraźnie określone opłaty przez instytucje depozytowe 12.2.2.0
226 Pozostałe usługi finansowe 12.2.9
Pielęgnacja ciała, ochrona socjalna oraz pozostałe towary i usługi

Pielęgnacja ciała

227 Urządzenia elektryczne do pielęgnacji ciała 13.1.1
Pozostałe urządzenia, artykuły i produkty do pielęgnacji ciała
228 Pozostałe urządzenia, artykuły i produkty do pielęgnacji ciała 13.1.2.0
Salony fryzjerskie i kosmetyczne
229 Fryzjerstwo 13.1.3.1
230 Usługi kosmetyczne 13.1.3.2
Pozostałe artykuły użytku osobistego
231 Biżuteria i zegarki 13.2.1
Dewocjonalia i artykuły do celów religijnych i rytualnych
232 Dewocjonalia i artykuły do celów religijnych i rytualnych 13.2.2.0
233 Pozostałe artykuły użytku osobistego, gdzie indziej niesklasyfikowane 13.2.9
Ochrona socjalna
234 Ochrona socjalna 13.3.0
Pozostałe usługi
235 Pozostałe usługi 13.9.0
Zakupy za granicą netto

Zakupy za granicą netto

Zakupy za granicą netto

236 Zakupy za granicą netto

SPOŻYCIE INDYWIDUALNE INSTYTUCJI NIEKOMERCYJNYCH DZIAŁAJĄCYCH NA RZECZ GOSPODARSTW DOMOWYCH

Użytkowanie mieszkania lub domu - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych

Użytkowanie mieszkania lub domu - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych

Użytkowanie mieszkania lub domu - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych

237 Użytkowanie mieszkania lub domu - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych

Zdrowie - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych

Zdrowie - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych

Zdrowie - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych

1
238 Zdrowie - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych

Rekreacja i kultura - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych

Rekreacja i kultura - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych

Rekreacja i kultura - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych

2
239 Rekreacja i kultura - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych

Edukacja - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych

Edukacja - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych

Edukacja - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych

3
240 Edukacja - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych

Ochrona socjalna - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych

Ochrona socjalna - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych

Ochrona socjalna - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych

4
241 Ochrona socjalna - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych

Pozostałe usługi - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych

5
Pozostałe usługi - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych

Pozostałe usługi - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych

242 Pozostałe usługi - instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych 06-09
SPOŻYCIE INDYWIDUALNE SEKTORA INSTYTUCJI RZĄDOWYCH I SAMORZĄDOWYCH

Użytkowanie mieszkania lub domu - sektor instytucji rządowych i samorządowych Użytkowanie mieszkania lub domu - sektor instytucji rządowych i samorządowych

Użytkowanie mieszkania lub domu - sektor instytucji rządowych i samorządowych

243 Użytkowanie mieszkania lub domu - sektor instytucji rządowych i samorządowych 10.6.0
ZDROWIE - SEKTOR INSTYTUCJI RZĄDOWYCH I SAMORZĄDOWYCH

Zdrowie - sektor instytucji rządowych i samorządowych

Zdrowie - sektor instytucji rządowych i samorządowych

244 Zdrowie - sektor instytucji rządowych i samorządowych

Rekreacja i kultura - sektor instytucji rządowych i samorządowych

Rekreacja i kultura - sektor instytucji rządowych i samorządowych

Rekreacja i kultura - sektor instytucji rządowych i samorządowych

7
245 Rekreacja i kultura - sektor instytucji rządowych i samorządowych

Edukacja - sektor instytucji rządowych i samorządowych

Edukacja - sektor instytucji rządowych i samorządowych

Edukacja - sektor instytucji rządowych i samorządowych

8
246 Edukacja - sektor instytucji rządowych i samorządowych

Ochrona socjalna - sektor instytucji rządowych i samorządowych

Ochrona socjalna - sektor instytucji rządowych i samorządowych

Ochrona socjalna - sektor instytucji rządowych i samorządowych

9
247 Ochrona socjalna - sektor instytucji rządowych i samorządowych 10

z wyłączeniem 10.6

SPOŻYCIE OGÓLNOSPOŁECZNE W SEKTORZE INSTYTUCJI RZĄDOWYCH I SAMORZĄDOWYCH

Spożycie ogólnospołeczne w sektorze instytucji rządowych i samorządowych

Spożycie ogólnospołeczne w sektorze instytucji rządowych i samorządowych

Spożycie ogólnospołeczne w sektorze instytucji rządowych i samorządowych

248 Koszty związane z zatrudnieniem
249 Zużycie pośrednie
250 Nadwyżka operacyjna brutto
251 Podatki związane z produkcją w ujęciu netto
252 Przychody ze sprzedaży

AKUMULACJA BRUTTO

Nakłady brutto na środki trwałe

Maszyny i urządzenia

Wyroby metalowe, maszyny i urządzenia

25,
253 Wyroby metalowe gotowe, z wyłączeniem maszyn i urządzeń (CPA 25, oprócz 25.4) z wyłączeniem 25.4
254 Sprzęt informatyczny i (tele)komunikacyjny (CPA 26.1, 26.2 i 26.3) 26.1-26.3
255 Pozostałe wyroby elektroniczne i optyczne (CPA 26.4-26.8) 26.4-26.8
256 Urządzenia elektryczne (CPA 27) 27
257 Maszyny ogólnego przeznaczenia (CPA 28.1 i 28.2) 28.1 i 28.2
258 Maszyny specjalnego przeznaczenia (CPA 28.3-28.9) 28.3-28.9
Sprzęt transportowy
259 Pojazdy samochodowe, przyczepy i naczepy (CPA 29) 29
260 Pozostały sprzęt transportowy (CPA 30) 30
Budownictwo
Budynki mieszkalne
261 Budynki mieszkalne (CPA 41) 41
262 Budynki niemieszkalne (CPA 41) 41
Obiekty inżynierii lądowej
263 Obiekty inżynierii lądowej (CPA 42)

Pozostałe produkty

Pozostałe produkty

42
264 Meble i pozostałe wyroby (CPA 31 i 32) 31 i 32
265 Oprogramowanie komputerowe (CPA 58.2 i 62.01) 58.2

i 62.01

266 Pozostałe wyroby, gdzie indziej niesklasyfikowane

Przyrost rzeczowych środków obrotowych

Przyrost rzeczowych środków obrotowych

Przyrost rzeczowych środków obrotowych

Pozostałe
267 Przyrost rzeczowych środków obrotowych

Nabycie pomniejszone o rozdysponowanie aktywów o wyjątkowej wartości

Nabycie pomniejszone o rozdysponowanie aktywów o wyjątkowej wartości

Nabycie pomniejszone o rozdysponowanie aktywów o wyjątkowej wartości

268 Nabycie pomniejszone o rozdysponowanie aktywów o wyjątkowej wartości

SALDO EKSPORTU I IMPORTU

Saldo eksportu i importu

Saldo eksportu i importu

Saldo eksportu i importu

269 Saldo eksportu i importu
(1) Uszczegółowienie klasyfikacji COICOP zdefiniowanej w rozdziale 23 załącznika A do rozporządzenia (UE) nr 549/2013.

(2) Zgodnie z definicją w rozdziale 23 załącznika A do rozporządzenia (UE) nr 549/2013.

(3) Zgodnie z definicją w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1209/2014 z dnia 29 października 2014 r. zmieniającym rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 451/2008 ustanawiające nową klasyfikację statystyczną produktów według działalności (CPA) i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3696/93 (Dz.U. L 336 z 22.11.2014, s. 1).

1 Dz.U. C 318 z 23.12.2006, str. 45. średniego DNB UE-25.
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 26 kwietnia 2007 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 13 listopada 2007 r.
3 Dz.U. L 310 z 30.11.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1267/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 180 z 18.7.2003, str. 1).
4 Dz.U. L 210 z 31.7.2006, str. 25. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1989/2006 (Dz.U. L 411 z 30.12.2006, str. 6).
5 Dz.U. L 154 z 21.6.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 105/2007 (Dz.U. L 39 z 10.2.2007, str. 1).
6 Dz.U. L 56 z 4.3.1968, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 1895/2006 (Dz.U. L 397 z 30.12.2006, str. 6).
7 Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23. Decyzja zmieniona decyzją 2006/512/WE (Dz.U. L 200 z 22.7.2006, str. 11).
8 Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.
9 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1722/2005 z dnia 20 października 2005 r. w sprawie zasad szacowania usług mieszkaniowych dla celów rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1287/2003 w sprawie harmonizacji dochodu narodowego brutto w cenach rynkowych (Dz.U. L 276 z 21.10.2005, str. 5).
10 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 696/93 z dnia 15 marca 1993 r. w sprawie jednostek statystycznych do celów obserwacji i analizy systemu produkcyjnego we Wspólnocie (Dz.U. L 76 z 30.3.1993, str. 1). Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).
11 Załącznik II:

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2015/1163 z dnia 15 lipca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.188.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 sierpnia 2015 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2024/3171 z dnia 18 grudnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.3171) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2025 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.336.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1445/2007 ustanawiające wspólne zasady dostarczania podstawowych informacji w sprawie parytetów siły nabywczej oraz ich wyliczenia i rozpowszechniania
Data aktu: 11/12/2007
Data ogłoszenia: 20/12/2007
Data wejścia w życie: 09/01/2008