Decyzja 2006/246/WE,Euratom zmieniająca decyzję 97/245/WE, Euratom ustanawiającą ustalenia dotyczące przekazywania informacji Komisji przez państwa członkowskie w ramach systemu środków własnych Wspólnoty

DECYZJA KOMISJI
z dnia 21 marca 2006 r.
zmieniająca decyzję 97/245/WE, Euratom ustanawiającą ustalenia dotyczące przekazywania informacji Komisji przez państwa członkowskie w ramach systemu środków własnych Wspólnoty

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 845)

(2006/246/WE, Euratom)

(Dz.U.UE L z dnia 28 marca 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

uwzględniając decyzję Rady 2000/597/WE, Euratom z dnia 29 września 2000 r. w sprawie systemu środków własnych Wspólnot Europejskich(1),

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1150/2000 z dnia 22 maja 2000 r. wykonujące decyzję Rady 2000/597/WE, Euratom w sprawie systemu środków własnych Wspólnot(2), w szczególności jego art. 6 ust. 4 akapit drugi,

po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Środków Własnych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Komisji 97/245/WE, Euratom(3) została przyjęta w celu uwzględnienia zmian wprowadzonych na mocy rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1355/96(4) do rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1552/89 z dnia 29 maja 1989 r. wykonującego decyzję 88/376/EWG, Euratom w sprawie systemu środków własnych Wspólnot(5). Decyzja 97/245/WE ustanowiła ustalenia dotyczące przekazywania informacji Komisji przez państwa członkowskie w ramach systemu środków własnych Wspólnot.

(2) Z uwagi na fakt, że rozporządzenie (EWG, Euratom) nr 1552/89 zostało skodyfikowane przez rozporządzenie (WE, Euratom) nr 1150/2000, należy wziąć pod uwagę, że odwołania do rozporządzenia (EWG, Euratom) nr 1552/89 zawarte w niektórych załącznikach do decyzji 97/245/WE, Euratom muszą zostać zmienione w celu zapewnienia jasności.

(3) Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Węgla i Stali (EWWiS) wygasł dnia 23 lipca 2002 r. W związku z powyższym nie ma już opłat celnych, które należałoby ujmować jako środki własne na mocy ww. Traktatu.

(4) Należy uwzględnić zmiany wprowadzone na mocy decyzji 2000/597/WE, Euratom, która zastąpiła decyzję Rady 94/728/WE, Euratom(6), w szczególności dostosowanie odsetka zatrzymywanego na pokrycie kosztów poboru tak zwanych tradycyjnych środków własnych. Na mocy decyzji 2000/597/WE, Euratom wprowadzono nowy 25 % odsetek zatrzymywany na poczet kosztów poboru, nieodnoszący się do kwot, które powinny były zostać udostępnione przed dniem 28 lutego 2001 r., a z których państwa członkowskie będą nadal zatrzymywać 10 % na poczet kosztów poboru.

(5) Należy uwzględnić nowe zobowiązania w zakresie przekazywania informacji wprowadzone do rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1150/2000 na mocy rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2028/2004. Wraz z ostatnim sprawozdaniem kwartalnym za dany rok państwa członkowskie przekazują szacunkowe obliczenie całkowitej kwoty należności, których odzyskanie jest mało prawdopodobne, wykazanych na odrębnym rachunku na dzień 31 grudnia danego roku. Państwa członkowskie muszą ująć w załączniku do sprawozdania kwartalnego odrębnego rachunku kwoty, których nieściągalność stwierdzono, lub kwoty uznawane za nieściągalne.

(6) Należy zatem skorzystać z doświadczeń nabytych przez państwa członkowskie przy przekazywaniu sprawozdań określonych w art. 6 ust. 3 lit. a) i b) rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1150/2000 i zapewnienia lepszej prezentacji wykorzystywanych w tym celu formularzy.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 97/245/WE, Euratom.

(8) Należy przewidzieć odpowiednie terminy wprowadzenia składania zmienionych sprawozdań,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji 97/245/WE, Euratom wprowadza się następujące zmiany:

a) załączniki I, II i III otrzymują brzmienie załącznika I do niniejszej decyzji;

b) załącznik III a, figurujący w załączniku II do niniejszej decyzji, dodaje się po załączniku III.

Artykuł  2

Sprawozdania opracowane według wzorów przedstawionych w załącznikach I i II należy złożyć po raz pierwszy za czerwiec 2006 r. w przypadku sprawozdań miesięcznych i za drugi kwartał 2006 r. w przypadku sprawozdań kwartalnych.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 marca 2006 r.

W imieniu Komisji
Dalia GRYBAUSKAITĖ
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 253 z 7.10.2000, str. 42.

(2) Dz.U. L 130 z 31.5.2000, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 2028/2004 (Dz.U. L 352 z 27.11.2004, str. 1).

(3) Dz.U. L 97 z 12.4.1997, str. 12. Decyzja zmieniona decyzją nr 2002/235/WE (Dz.U. L 79 z 22.3.2002, str. 61).

(4) Dz.U. L 175 z 13.7.1996, str. 3.

(5) Dz.U. L 155 z 7.6.1989, str. 1.

(6) Dz.U. L 293 z 12.11.1994, str. 9.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

"ZAŁĄCZNIK I

Rachunek »A« środków własnych Wspólnot Europejskich

Deklaracja ustalonych należności(*)

Państwo członkowskie:

Miesiąc/rok

(w walucie krajowej)
Rodzaj środków Odniesienie państwo członkowskie (nieobowiązkowe) Kwoty ustalone w ciągu miesiąca(1) Kwoty odzyskane z odrębnego rachunku Korekty do wcześniejszych ustaleń(2) Kwoty brutto Kwoty netto
(1) (2) +

(3)

-

(4)

(5) = (1) + (2) + (3) - (4) (6)
1210 Opłaty celne (z wyjątkiem ceł antydumpingowych i rolniczych)
1230 Cła wyrównawcze i antydumpingowe na produkty
1240 Cła wyrównawcze i antydumpingowe na usługi
12 Opłaty celne
1000 Opłaty celne odnoszące się do sektora rolnego
10 Dopłaty rolne
1110 Dopłaty do przechowywania cukru
1100 Dopłaty do produkcji cukru - kwota A i B
1120 Dopłaty do produkcji izoglukozy
1130 Dopłaty do produkcji cukru, izoglukozy i inuliny C niebędących przedmiotem wywozu
1140 Dopłaty do cukru C i substytutu izoglukozy C
1150 Dopłaty do produkcji inuliny
1160 Dodatkowe dopłaty
11 Dopłaty do cukru
Ogółem 12 + 10 + 11
- 25 % tytułem

kosztów

poboru

- 10 % tytułem

kosztów

poboru(3)

Kwota do

zapłaty na

rzecz WE

(1) W tym korekty księgowe.
(2) Korekty pierwotnych ustaleń, w szczególności przypadki odzyskania długu a posteriori (w wyniku kontroli

przeprowadzonej po odprawie celnej) i zwrotu. W przypadku cukru należy podać kwoty odnoszące się do

wcześniejszych kampanii cukrowniczych.

(3) 10 % z tytułu kosztów poboru odnosi się do kwot, które zgodnie z przepisami wspólnotowymi powinny zostać

udostępnione przed dniem 28 lutego 2001 r. (art. 10 ust. 2 lit. c) decyzji 2000/597/WE, Euratom z dnia 29

września 2000 r.).

______

(*) W tym należności ustalone w wyniku inspekcji i w związku z przypadkami nadużyć i nieprawidłowości.

ZAŁĄCZNIK II

Załącznik do sprawozdania z rachunku »A« środków własnych Wspólnot Europejskich

Monitorowanie odzyskania kwot w przypadkach nieprawidłowości lub opóźnień (art. 18 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1150/2000)

Miesiąc/rok

(w walucie krajowej)
Kwota brutto odzyskanych środków własnych Odniesienia do nieprawidłowości lub opóźnień w ustaleniu, zaksięgowaniu i udostępnieniu środków własnych, wykrytych podczas kontroli(1)(2) Uwagi Odpowiedni odsetek zatrzymania środków(3) Kwota ujęta w »rubryce suma do zapłaty rzecz WE«(3)
10 % 25 % Tak Nie
Ogółem
(1) W razie konieczności w kolumnie tej podaje się również informacje o płatnościach na podstawie art. 17 ust. 2.
(2) W razie konieczności w kolumnie tej podaje się odniesienia do pism Komisji.
(3) Zaznaczyć X.

ZAŁĄCZNIK III

Środki własne Wspólnot Europejskich - rachunek odrębny(*)

Deklaracja ustalonych należności nieujętych na rachunku »A«

Państwo członkowskie:

Kwartał/rok

(w walucie krajowej)
Rodzaj środków Kwoty brutto do odzyskania z poprzedniego kwartału

(1)

Należności ustalone na bieżący kwartał

(2)

Korekty ustaleń

(Art. 8)(1)

(3)

Kwoty, których nie można udostępnić (Art. 17 ust. 2))(2)

(4)

Łącznie

(1 + 2) - (3 + 4)

(5)

Kwoty odzyskane w ciągu kwartału(3)

(6)

Kwoty brutto pozostające do odzyskania na koniec bieżącego kwartału

(7) = (5) - (6)

1210 Opłaty celne (z wyjątkiem antydumpingowych i rolniczych)
1230 Cła wyrównawcze i antydumpingowe na produkty
1240 Cła wyrównawcze i antydumpingowe na usługi
12 Opłaty celne
1000 Opłaty celne odnoszące się do sektora rolnego
10 Dopłaty rolne
1110 Dopłaty do przechowywania cukru
1100 Dopłaty do produkcji cukru - kwota A i B
1120 Dopłaty do produkcji izoglukozy
1130 Dopłaty do produkcji cukru, izoglukozy i inuliny C niebędących przedmiotem wywozu
1140 Dopłaty do cukru C i substytutu izoglukozy C
1150 Dopłaty do produkcji inuliny
1160 Dopłaty dodatkowe
11 Dopłaty do cukru
Ogółem 12 + 10 + 11
Szacunkowe kwoty należności, których ściągnięcie jest mało prawdopodobne(4)
(1) Korektę należności należy rozumieć jako korekty, łącznie z anulacjami wynikającymi z rewizji pierwotnego

ustalenia, powstałymi w poprzednich kwartałach. Różnią się one charakterem od tych ujętych w kolumnie 4.

(2) Wszystkie przypadki wyszczególniono w załączniku do niniejszego sprawozdania.
(3) Kwota ogółem ujęta w tej kolumnie musi odpowiadać sumie kwot ujętych w kolumnie 2 sprawozdania z rachunku »A« za

dane trzy miesiące.

(4) Obowiązkowe w przypadku bilansu za czwarty kwartał danego roku.

______

(*) Rachunek »B« ujęty w art. 6 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1150/2000, łącznie z należnościami ustalonymi na podstawie kontroli lub w związku z nadużyciami lub nieprawidłowościami."

ZAŁĄCZNIK  II

"ZAŁĄCZNIK III a)

Załącznik do sprawozdania z rachunku odrębnego środków własnych Wspólnot Europejskich

Wykaz kwot, których nieściągalność stwierdzono lub kwot uznawanych za nieściągalne w rachunku »B«(1)

kwartał/rok

(w walucie krajowej)
Kwota brutto środków własnych Odniesienie do decyzji krajowej
OGÓŁEM:

______

(1) Artykuł 17 ust. 2 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1150/2000 zmienionego rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 2028/2004 z dnia 16.11.2004 r."

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.89.46

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2006/246/WE,Euratom zmieniająca decyzję 97/245/WE, Euratom ustanawiającą ustalenia dotyczące przekazywania informacji Komisji przez państwa członkowskie w ramach systemu środków własnych Wspólnoty
Data aktu: 21/03/2006
Data ogłoszenia: 28/03/2006
Data wejścia w życie: 28/03/2006