Decyzja 2006/213/WE ustanawiająca klasy reakcji na ogień niektórych wyrobów budowlanych w odniesieniu do drewnianych pokryć podłogowych, paneli z litego drewna oraz płyt okładzinowych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 6 marca 2006 r.
ustanawiająca klasy reakcji na ogień niektórych wyrobów budowlanych w odniesieniu do drewnianych pokryć podłogowych, paneli z litego drewna oraz płyt okładzinowych

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 655)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2006/213/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 16 marca 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych 1 , w szczególności jej art. 20 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 89/106/EWG przewiduje, iż w celu uwzględnienia zróżnicowanych poziomów zabezpieczenia obiektów budowlanych na poziomie krajowym, regionalnym lub lokalnym może istnieć konieczność ustalenia w dokumentach interpretacyjnych klas odpowiadających właściwościom użytkowym wyrobów dla każdego zasadniczego wymogu. Dokumenty takie opublikowano w formie "Komunikatu Komisji w sprawie dokumentów interpretacyjnych w odniesieniu do dyrektywy 89/106/EWG" 2 .

(2) Z punktu widzenia wymagania podstawowego dotyczącego bezpieczeństwa pożarowego, dokument interpretacyjny nr 2 wymienia szereg powiązanych ze sobą środków składających się na strategię bezpieczeństwa pożarowego, która ma być na różne sposoby rozwijana w państwach członkowskich.

(3) Jednym z takich środków określonych w dokumencie interpretacyjnym nr 2 jest ograniczenie powstawania i rozprzestrzeniania się ognia i dymu na danym obszarze poprzez ograniczenie potencjału wyrobów budowlanych do przyczyniania się do pełnego rozniecenia ognia.

(4) Poziom tego ograniczenia może być wyrażony tylko przez zróżnicowane poziomy reakcji na ogień wyrobów budowlanych w ich docelowym zastosowaniu.

(5) Dążąc do zharmonizowanego rozwiązania, przyjęto system klas na mocy decyzji Komisji 2000/147/WE z dnia 8 lutego 2000 r. wykonującej dyrektywę Rady 89/106/EWG w odniesieniu do klasyfikacji w zakresie reakcji na ogień wyrobów budowlanych 3 .

(6) W przypadku drewnianych pokryć podłogowych, paneli z litego drewna oraz płyt okładzinowych konieczne jest stosowanie klasyfikacji ustanowionej decyzją 2000/147/WE.

(7) Odporność wielu wyrobów i/lub materiałów budowlanych na działanie ognia, podana w klasyfikacji zawartej w decyzji 2000/147/WE, jest dostatecznie ustalona i wystarczająco dobrze znana organom regulującym zagadnienia pożarowe w państwach członkowskich, co oznacza, że nie wymagają one badań tej właściwości użytkowej.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Budownictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W Załączniku określa się wyroby i/lub materiały budowlane, które spełniają wszystkie wymagania w zakresie właściwości użytkowej "reakcja na ogień", bez konieczności dalszego badania.

Artykuł  2

W Załączniku do niniejszej decyzji określa się konkretne klasy mające zastosowanie do różnych wyrobów i/lub materiałów budowlanych w ramach klasyfikacji dotyczącej reakcji na działanie ognia, przyjętej w decyzji 2000/147/WE.

Artykuł  3

W stosownych przypadkach wyroby powinny być rozpatrywane pod kątem ich docelowego zastosowania.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 marca 2006 r.
W imieniu Komisji
Günter VERHEUGEN
Wiceprzewodniczący

ZAŁĄCZNIK 4  

Tabele zawarte w niniejszym załączniku wymieniają wyroby i/lub materiały budowlane, które spełniają wszystkie wymagania właściwości użytkowej w zakresie reakcji na ogień

Tabela 1

KLASY REAKCJI NA OGIEŃ DREWNIANYCH WYROBÓW PODŁOGOWYCH

Materiał(1),(7) Szczegółowy opis wyrobu(4) Minimalna gęstość średnia(5) (kg/m3) Minimalna grubość całkowita (mm) Warunek zastosowania końcowego Klasa(3) dla pokryć podłogowych
Drewniane pokrycia podłogowe i parkiet Lite pokrycie podłogowe z dębu lub buku z powłoką powierzchniową Buk: 680 Dąb: 650 8 Przyklejone do podłoża(6) Cfl - s1
Lite pokrycie podłogowe z dębu, buku lub świerku z powłoką powierzchniową Buk: 680 Dąb: 650 Świerk: 450 20 Ze szczeliną powietrzną pod spodem lub bez niej
Lite pokrycia podłogowe z drewna z powłoką powierzchniową inne niż 390 8 Bez szczeliny powietrznej pod spodem Dfl - s1
uwzględnione powyżej 20 Ze szczeliną powietrzną pod spodem lub bez niej
Parkiet drewniany Parkiet wielowarstwowy z górną warstwą dębową grubości co najmniej 5 mm 650

(górna warstwa)

10 Przyklejony do podłoża(6) Cfl - s1
z powłoką powierzchniową 14(2) Ze szczeliną powietrzną pod spodem lub bez niej
Parkiet wielowarstwowy z powłoką powierzchniową, 500 8 Przyklejony do podłoża Dfl - s1
inny niż uwzględniony powyżej 10 Bez szczeliny powietrznej pod spodem
14(2) Ze szczeliną powietrzną pod spodem lub bez niej
Fornirowane pokrycie podłogowe Fornirowane pokrycie podłogowe 800 6(2) Bez szczeliny powietrznej pod spodem Dfl - s1
(1) Zamontowany zgodnie z normą EN ISO 9239-1 na podłożu co najmniej klasy D - s2, d0 oraz posiadający

minimalną gęstość 400 kg/m3 lub szczelinę powietrzną pod spodem.

(2) Warstwa pośrednia co najmniej klasy E o maksymalnej grubości 3 mm może występować, w przypadku

zastosowań bez szczeliny powietrznej, dla wyrobów parkietowych o grubości 14 mm lub większej oraz dla

fornirowanych pokryć podłogowych.

(3) Klasa przewidziana w tabeli 2 Załącznika do decyzji 2000/147/WE.
(4) Rodzaj i ilość zastosowanych powłok powierzchniowych to odpowiednio: akryl, poliuretan lub mydło,

50-100 g/m2, oraz olej, 20-60 g/m2.

(5) Sezonowanie zgodnie z normą EN 13238 (50 % RH, 23 °C).
(6) Substrat co najmniej klasy A2 - s1, d0.
(7) Dotyczy również stopni schodowych.

Tabela 2

KLASY REAKCJI NA OGIEŃ PANELI Z LITEGO DREWNA ORAZ PŁYT OKŁADZINOWYCH

Wyrób (11) Szczegółowy opis wyrobu (5) Minimalna gęstość średnia (6) (kg/m3) Minimalna grubość całkowita/ minimalna (7) (mm) Warunek zastosowania końcowego (4) Klasa (3)
Panele i płyty okładzinowe (1) Elementy z drewna surowego z wpustem i piórem lub bez nich, profilowane lub niepro- filowane 390 9/6 Bez szczeliny powietrznej lub z zamkniętą szczeliną powietrzną z tyłu D - s2, d2
12/8 D - s2, d0
Panele i płyty okładzinowe (2) Elementy z drewna surowego z wpustem i piórem lub bez nich, profilowane lub niepro- filowane 390 9/6 Z otwartą szczeliną powietrzną < 20 mm z tyłu D - s2, d0
18/12 Bez szczeliny powietrznej lub z otwartą szczeliną powietrzną z tyłu
Szczebelkowe elementy drewniane (8) Elementy z drewna surowego zamocowane do ramy nośnej (9) 390 18 Otoczone przez powietrze ze wszystkich stron (10) D - s2, d0
(1) Zamontowane mechanicznie na ramie nośnej z drewnianej listwy ze szczeliną zamkniętą lub wypełnioną podłożem co najmniej klasy A2 - s1, d0 o minimalnej gęstości równej 10 kg/m3 lub wypełnioną podłożem z celulozowego materiału izolacyjnego co najmniej klasy E, zawierającym materiał paroszczelny lub nie. Projekt wyrobu z drewna powinien umożliwiać jego montaż bez otwartych połączeń..

(2) Zamontowane mechanicznie na ramie nośnej z drewnianej listwy z otwartą szczeliną powietrzną z tyłu lub bez niej. Projekt wyrobu z drewna powinien umożliwiać jego montaż bez otwartych połączeń.

(3) Klasa przewidziana w tabeli 1 załącznika do rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/364.

(4) Otwarta szczelina powietrzna może umożliwiać wentylację z tyłu wyrobu, natomiast zamknięta szczelina powietrzna wyklucza taką możliwość. Podłoże umieszczone za szczeliną powietrzną powinno być co najmniej klasy A2 - s1, d0, a jego gęstość powinna wynosić co najmniej 10 kg/m3. Podłoże umieszczone za zamkniętą szczeliną powietrzną o maksymalnej grubości 20 mm w przypadku pionowych elementów drewnianych a powinno być co najmniej klasy D - s2, d0.

(5) Połączenia obejmują wszelkie typy połączeń, np. połączenia doczołowe, z wpustem i piórem. Drewno surowe to materiał z drewna, który nie został powleczony ani poddany żadnej innej metodzie obróbki, z wyłączeniem suszenia komorowego (obróbka mechaniczna, chemiczna, impregnacja i inne metody).

(6) Uzyskana zgodnie z EN 13238.

(7) Zgodnie z zamieszczonym rysunkiem a. Obszar profilowany eksponowanej strony panelu nie powinien stanowić więcej niż 20 % obszaru płaskiego lub 25 %, jeżeli zmierzony został zarówno na eksponowanej, jak i na tylnej stronie panelu. W przypadku połączeń doczołowych najgrubsze miejsce występuje w punkcie połączenia.

(8) Prostokątne elementy drewniane z krawędziami zaokrąglonymi lub nie, zamontowane poziomo lub pionowo na ramie nośnej i otoczone ze wszystkich stron powietrzem, głównie stosowane na innych elementach budowlanych w zastosowaniach przeznaczonych do wnętrz i na zewnątrz.

(9) Maksymalny eksponowany obszar (wszystkie strony prostokątnych elementów drewnianych i drewnianej ramy nośnej) nie może przekraczać 110 % całkowitej powierzchni płaskiej, zob. rysunek b.

(10) Inne elementy budowlane położone bliżej niż 100 mm od elementów drewnianych (nie licząc ramy nośnej) powinny być co najmniej klasy A2 - s1, d0, umieszczone w odległości od 100 do 300 mm, co najmniej klasy B - s1, d0, a umieszczone dalej niż 300 mm, co najmniej klasy D - s2, d0.

(11) Dotyczy również podstopnic

Rysunek a

Profile paneli z litego drewna i płyt okładzinowych

grafika

Rysunek b

Maksymalny eksponowany obszar drewnianego elementu taśmowego 2n (t + w) + a < 1,10

grafika

n = liczba kawałków drewna na metr

t = grubość każdego kawałka drewna, w metrach

w = szerokość każdego kawałka drewna, w metrach

a = eksponowany obszar drewnianej ramy nośnej (jeśli występuje), w m2 na m2 drewnianego elementu taśmowego

1 Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).
2 Dz.U. C 62 z 28.2.1994, str. 1.
3 Dz.U. L 50 z 23.2.2000, str. 14. Decyzja zmieniona decyzją 2003/632/WE (Dz.U. L 220 z 3.9.2003, str. 5).
4 Załącznik zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 2024/1399 z dnia 10 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2024.1399) zmieniającego nin. decyzję z dniem 20 sierpnia 2024 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.79.27

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2006/213/WE ustanawiająca klasy reakcji na ogień niektórych wyrobów budowlanych w odniesieniu do drewnianych pokryć podłogowych, paneli z litego drewna oraz płyt okładzinowych
Data aktu: 06/03/2006
Data ogłoszenia: 16/03/2006
Data wejścia w życie: 16/03/2006