Rozporządzenie 354/2006 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 639/2003 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1254/1999 w odniesieniu do wymagań dotyczących przyznania refundacji wywozowych związanych z ochroną żywego bydła w czasie transportu

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 354/2006
z dnia 28 lutego 2006 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 639/2003 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1254/1999 w odniesieniu do wymagań dotyczących przyznania refundacji wywozowych związanych z ochroną żywego bydła w czasie transportu

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1254/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wołowiny i cielęciny(1), w szczególności jego art. 33 ust. 12,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W pismach wymienionych pomiędzy Komisją Wspólnot Europejskich oraz Międzynarodowym Biurem Epizootycznym (OIE)(2) obie strony zgodziły się działać we współpracy. Przy wsparciu Wspólnoty, OIE przyjęło następnie w maju 2005 r. zasady i konkretne wytyczne dotyczące dobrostanu zwierząt będących przedmiotem międzynarodowej wymiany handlowej, w szczególności w odniesieniu do transportu morskiego, lądowego lub powietrznego zgodnie z sekcją 3.7 Kodeksu zdrowia zwierząt lądowych. W celu nadania skuteczności art. 3.7.2.1 wytycznych w sprawie transportu zwierząt drogą morską oraz art. 3.7.3.1 wytycznych w sprawie transportu zwierząt drogą lądową, które określają zakres odpowiedzialności właściwych organów, należy wzmocnić instrumenty monitorowania i oceny osiąganego dobrostanu poprzez poprawę systemu sprawozdań z kontroli przeprowadzanych przez państwa członkowskie sprawdzających warunki dobrostanu zwierząt wywożonych ze Wspólnoty.

(2) Aby ułatwić pogłębioną ocenę stosowania rozporządzenia Komisji (WE) nr 639/2003(3), należy wymagać od Państw Członkowskich szczegółowych danych statystycznych przypadków niewypłacenia refundacji wywozowych. W tym celu informacje należy gromadzić na poziomie agencji płatniczej, co przyczyni się do uzyskania dodatkowej przejrzystości. Należy zatem zapewnić, aby organ weterynaryjny odpowiedzialny za punkt wyjścia przesyłał do agencji płatniczej kopię sprawozdania z kontroli w punkcie wyjścia.

(3) Rozporządzenie (WE) nr 639/2003 przewiduje prowadzenie kontroli po opuszczeniu terytorium Wspólnoty. Przewiduje ponadto, że kontrole mogą być wyłącznie prowadzone przez weterynarza. Aby zwiększyć skuteczność tych kontroli, należy przewidzieć prowadzenie ich wyłącznie przez weterynarza posiadającego formalne kwalifikacje w znaczeniu dyrektywy Rady 78/1026/EWG z dnia 18 grudnia 1978 r. w sprawie wzajemnego uznawania dyplomów, świadectw i innych dokumentów potwierdzających posiadanie kwalifikacji w zakresie weterynarii, łącznie ze środkami mającymi na celu ułatwienie skutecznego wykonywania prawa przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług(4).

(4) W innym przypadku, bez uszczerbku dla właściwych kompetencji Wspólnoty i państw członkowskich, należy wymagać od państw członkowskich weryfikacji, czy międzynarodowe agencje kontroli i nadzoru sprawdziły, czy weterynarze posiadający kwalifikacje nieobjęte dyrektywą 78/1026/EWG posiadają wiedzę co do wymagań nałożonych przez dyrektywę Rady 91/628/EWG z dnia 19 listopada 1991 r. odnośnie do ochrony zwierząt w czasie transportu, zmieniającą dyrektywy 90/425/EWG i 91/496/EWG(5).

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 639/2003.

(6) Rozporządzenie powinno stosować się po upłynięciu odpowiedniego czasu potrzebnego na wprowadzenie w życie zmian.

(7) Komitet Zarządzający ds. Wołowiny i Cielęciny nie przedstawił opinii w terminie ustalonym przez jego przewodniczącego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 639/2003 wprowadza się następujące zmiany:

1) artykuł 2 ust. 2 akapit trzeci otrzymuje następujące brzmienie:

"Organ weterynaryjny odpowiedzialny za punkt wyjścia zachowuje sprawozdanie przez co najmniej trzy lata. Kopię sprawozdania przesyła się agencji płatniczej.";

2) artykuł 3 ust. 2 akapit drugi otrzymuje następujące brzmienie:

"Kontrole przewidziane w ust. 1 prowadzone są przez weterynarza posiadającego dyplom, świadectwo lub inny dokument potwierdzający posiadanie formalnych kwalifikacji w zakresie weterynarii, o których mowa w art. 2 dyrektywy Rady 78/1026/EWG(*). Państwa członkowskie, które zatwierdziły międzynarodowe agencje kontroli i nadzoru, o których mowa w pierwszym akapicie tego ustępu, weryfikują, czy agencje te sprawdzają, czy weterynarze posiadający kwalifikacje nieobjęte tą dyrektywą posiadają wiedzę co do wymogów nałożonych przez dyrektywę 91/628/EWG. Kontrole te prowadzi się w sposób rozsądny, obiektywny i bezstronny poprzez odpowiednie procedury.

______

(*) Dz.U. L 362 z 23.12.1978, str. 1.";

3) artykuł 8 lit. d) otrzymuje następujące brzmienie:

"d) powody niewypłacenia i odzyskania refundacji za zwierzęta określone w lit. b) i c) oraz liczba tych zwierząt ujętych odpowiednio w kategoriach B, C i D zgodnie z załącznikami I, II i III;

da) liczba kar dla każdej kategorii określonej w art. 6 ust. 1 i 2 wraz z odpowiadającą im liczbą zwierząt i kwotami niewypłaconych refundacji;".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł 1 ust. 1 i 2 stosuje się do zgłoszeń wywozowych przyjętych począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 28 lutego 2006 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 21. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1913/2005 (Dz.U. L 307 z 25.11.2005, str. 2).

(2) Dz.U. C 215 z 27.8.2004, str. 3.

(3) Dz.U. L 93 z 10.4.2003, str. 10. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1979/2004 (Dz.U. L 342 z 18.11.2004, str. 23).

(4) Dz.U. L 362 z 23.12.1978, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2001/19/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 206 z 31.7.2001, str. 1).

(5) Dz.U. L 340 z 11.12.1991, str. 17. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.59.10

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 354/2006 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 639/2003 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1254/1999 w odniesieniu do wymagań dotyczących przyznania refundacji wywozowych związanych z ochroną żywego bydła w czasie transportu
Data aktu: 28/02/2006
Data ogłoszenia: 01/03/2006
Data wejścia w życie: 08/03/2006